4) Laki perusopetuslain 13 §:n ja lukiolain 9 §:n
muuttamisesta
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Uutta uskonnonvapauslakia valmisteleva toimikunta
ehdottaa, että koulujen uskonnonopetuksessa luovuttaisiin
tunnustuksellisuuden käsitteestä. Edelleen ehdotetaan
myös sitä, ettei kirkkoon kuulumattomien tarvitsisi
erikseen tehdä ilmoitusta uskonnonopetuksesta vapautuakseen.
Toimikunnan ehdotus liittyy juuri tähän tekemääni
lakialoitteeseen. Aloitteessa ehdotan, että uskonnonopetuksesta
vapautetulle uskontokuntiin kuulumattomalle oppilaalle tai muihin
uskontokuntiin kuuluvalle voitaisiin antaa elämänkatsomustietoa
valinnaisesti ja että myös yläasteen
oppilailla tämä valintaoikeus olisi.
Juuri tämä asia on myös ollut uskonnonvapauslakia
käsittelevässä toimikunnassa, mutta tietojeni
mukaan se ei ole saanut kannatusta. Käsitykseni mukaan
olisi tärkeää, että valinnanvapautta
ja myös oikeutta saada elämänkatsomustieto-opetusta
voitaisiin tukea. Toivon, että kun esitys aikanaan tulee,
jos näitä ehdotuksia ei ole otettu huomioon, mitä tässä lakialoitteessa
on, eduskunnassa voitaisiin jatkaa sitten keskustelua.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Lakialoite on aralla aihepiirillä,
ja sanotaan, että keskustelu, varsinkin kun lehdistö on tänään
asiaa tuonut esiin omalta osin, varmasti lähtee käyntiin.
Uskonnonopetus sinänsä on varmasti mennyt eteenpäin
ja kehittynyt, niin kuin kaikki muukin niistä ajoista,
jotka itse muistaa koulusta: ulkoa opettelua, erilaisia pitkiä virsisäkeistöjä tai
Raamatun ulkolukua.
Itse asiassa se, mitä tällä kohdin
mietin, koskee lasten ja nuorten pahoinvointia ja heidän kaikkinaista
oireiluaan ja myös vanhempien osittaista keinottomuutta
tukea lapsiaan. Tämä tilanne näyttää olevan
varsin ilmeinen ja kaikkien toteama. Sanoisin, että pyhäkoulujen
ja seurakunnan kerhojen vaikutus leikki-ikäiseen lapseen
on erittäin voimakas — sen näkee ainakin
omissa lapsissaan. Peruskouluikäisen kohdalla mietin, eikö uskonnonopetus
kuuluisi vanhemmille ja sen lisäksi seurakunnalle. Tämä on
vain minun näkemykseni. Toivottavasti äsken esittämäni
kysymys ei loukkaa ketään. Katson kysymykseni kuitenkin
oikeutetuksi.
Olen keskustellut uskonnonopetuksesta kouluissa viimeisen vuoden
aikana lukemattomien lapsiperheiden kanssa. Lapset ja nuoret tarvitsevat
tukea ja opastusta ihmisyyteen, suvaitsevaisuuteen, ihmisenä kasvamiseen
ja ongelmista selviämiseen. Lapsemme, siis alle 18-vuotiaat, eivät
ole hyvässä kunnossa. Tähän
jälleen sain lisävahvistusta tänään
Tampereen lääkäripäivillä. Siellä todettiin
sekä lasten ruumiinkunnon että mielenterveyden
ja oppimisen ongelmien olevan todella mittavia. Pohtiessamme keinoja
auttaa uusia sukupolvia hyvinvointiin ja kohti parempaa terveyttä,
olisi mielestäni myös selvitettävä opetuksen
sisältöjä. Tämä koskee
mielestäni myös uskonnonopetusta. Mielestäni
vakaumukseen liittyvien asioiden tulee olla ensisijaisesti vanhempien
ja lapsen iän mahdollistaessa hänen itsensä arvioitavissa.
Ed. Stenius-Kaukosen lakialoite astuu aralle maaperälle,
niin kuin jo sanoin, mutta olen valmis osallistumaan keskusteluun
tulevina aikoina rakentavassa hengessä. Olemme saaneet
aikaiseksi muun muassa terveystiedon uutena oppiaineena. Sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa keskusteltiin tuolla kohdin tarpeesta saada
kouluihin opetusta koskien oikeata ja väärää,
välittämistä, toisen kunnioittamista
ja elämän erilaisia selviytymiskeinoja — niitäkin
tarvittaisiin. Tämä lakialoite on varmasti avaus
pitempään prosessiin keskustella tällaisesta
aiheesta, mutta pidän ehdotusta pohtimisen arvoisena.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Marjatta Stenius-Kaukonen lakialoitteellaan
n:o 24/2001 vp, laki perusopetuslain 13 §:n ja
lukiolain 9 §:n muuttamisesta, on todella synnyttämässä tärkeästä aihepiiristä ajankohtaista
keskustelua. Siinä suhteessa aloite on hyvä, että ne
asiat tulevat keskusteltavaksi, jotka ovat tärkeitä.
Sinällänsä itse lakialoitteen fyysiseen
sisältöön en kuitenkaan katso olevan
aihetta yhtyä, koska katson, että meillä nykyinen
uskonnonopetus nykyisellä muodollaan järjesteltynä on
meille Suomeen hyvä malli, toimiva malli myös
pitkälti tulevaisuuteen.
Täällä ansiokkaasti edellinen puheenvuoron käyttäjä,
ed. Jaana Ylä-Mononen, toi esille niitä tarpeita,
joita uskonnonopetuksella on nimenomaan aikamme nuoriin, ne monet
ongelmat, joita tänä aikana nuorilla on muodostaessaan
käsitystä omasta itsestään,
toisesta ihmisestä, elämästä yleensä,
ja silloin uskonnonopetus jos mikä voi olla erinomaisen
hyvänä apuna ihmisen, tässä tapauksessa
nuoren, oman elämän kehitykselle.
Kun nyt on puhuttu siitä, mitä tunnustuksellisuus
uskonnonopetuksessa on, se on ehkä osaltaan akateeminen
kysymys, mutta se on ennen kaikkea tietyllä tavalla selkeys
siitä, että koulun uskonnonopetus on yhteismitallista
ja sopusoinnussa kotien näkemyksen kanssa. Ymmärrän
sanat "tunnustuksellinen uskonnonopetus" juuri tällä tavalla,
että se merkitsee sitä, että se uskontokasvatus,
jota koululaitoksessa annetaan, on sopusoinnussa vanhempien ja kotien
uskonnollisen näkemyksen kanssa ja näin ollen
on lapsen ja nuoren oikeus saada myös tuohon liittyvää uskonnollista
opetusta ja kasvatusta.
Jos ajateltaisiin, että uskonnonopetus ei olisi tunnustuksellista,
voitaisiin kysyä, mitä se siinä tapauksessa
sitten olisi. Niin sanottu objektiivinen uskonnonopetus jäisi
ehkä jollakin tavalla ilmaan leijumaan vailla siteitä arvopohjaan.
Kaikkein ongelmallisinta saattaisi olla, että se ei olisikaan
enää vanhempien ja kotien uskonnollisen näkemyksen,
kirkkokunnan — Suomessa evankelisluterilaisen tai ortodoksisen
kirkon, joihin pääosa kansasta kuuluu — näkemyksen
kanssa sopusoinnussa. Tämä kohtaisi tavattoman
paljon ongelmia. Sen vuoksi näen, että meillä tällä hetkellä pitkän
ja ansiokkaan ja hienon kehitystyön tuloksena uskonnonopetus
on hyvin järjestetty ja on jatkuvassa uudistus- ja kehitysprosessissa. Opetettava
aine on niin sanottu opettajaherkkä aine, jossa opettajan
persoona merkitsee hyvin paljon. Uskon, että voimme antaa
työrauhan uskonnonopetukselle ja uskontokasvatukselle.
Silloin se voi parhaiten täyttää sitä tehtävää,
joka sillä meidän yhteiskunnassamme on.
Lakialoitteessa on tuotu esille ajatus, että lukio-opinnot
aloittava voisi valita elämänkatsomustiedon tai
uskonnonopetuksen. En näe aihetta tämän
kaltaiseen vaan näen, että nykyinen tilanne meillä on
varsin selkeä ja johdonmukainen. Lukion uskonnonopetus
on sellaisena, kuin se nykyisellään on järjestetty,
lähtökohdiltaan sopusoinnussa vanhempien ja kotien
näkemyksen kanssa. Ne, jotka eivät kuulu kirkkoon,
voivat saada elämänkatsomustiedon opetusta. Minusta
meillä järjestely on aivan erinomainen ja malliksi
mille tahansa muullekin maalle kelpaava.
Arvoisa rouva puhemies! Niin ansiokas kuin keskustelu onkin,
toivon, että keskustelua tärkeästä asiasta
käydään, uskonnonopetusta uudistetaan,
kehitetään nuorten tueksi, mutta aloite ei kuitenkaan
esitetyssä muodossaan ole aiheellinen.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen kovasti hämmästynyt
ed. Oinosen johtopäätöksistä,
kun hän ensin edellytti, että opetuksen pitäisi
olla yhteismitallista vanhempien ja kotien uskonnollisen näkemyksen
kanssa, mutta sitten hän ei suonut niille, joiden näkemys
ei vastaa enemmistön kantaa, niille lapsille ja niille
perheille, sitä oikeutta, että he voisivat saada
vanhempien ja kodin näkemyksen mukaista opetusta. Mielestäni
ed. Oinosen näkemys on varsin ristiriitainen.
Lauri Oinonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! En tällä hetkellä ymmärrä,
mitä Marjatta Stenius-Kaukonen, edustajakollega, tarkoittaa,
koska meillähän on tilaisuus Suomessa käsittääkseni
erinomaisen hyvin saada oman kodin ja oman tunnustuksen mukaista
opetusta, paremmin kuin missään muussa maassa.
Nykyinen tunnustuksellinen opetus juuri antaa siihen lähtökohdat.
Jokin muu järjestely ei välttämättä näin
tarjoaisi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Kokeilen käyttää puheenvuoroa,
joka ei ole ristiriitainen.
Minusta tämä lähtee niistä lähtökohdista,
mihin suomalainen lainsäädäntö on
iät kaikki perustunut, sellaisesta arvopohjasta, joka kumpuaa kristillisyydestä ja
niistä arvoista, mitkä periaatteessa Raamatussa
opetetaan. Se lähtee lähimmäisenrakkaudesta
ja suvaitsevaisuudesta, anteeksi antamisesta. Siinä mielessä lähden
lähinnä lapsen näkökulmasta
saada mahdollisimman laaja näkemys koulussa myös
uskonnonopetuksen osalta, vaikka vanhemmat kuuluvat johonkin määrättyyn
uskontokuntaan tai ovat ateisteja. Minusta se lähtökohta
sinällään on hyvä, koska lapsella
pitää olla mahdollisuus myös valita sillä tavalla
tulevaisuudessa, jotta tietävät, mitä mikin on,
mitä jokin uskontokunta edustaa. Sen takia kannatan hyvin
laajaa uskonnonopetusta, johon kuuluu myös elämänkatsomustieto
esimerkiksi.
Minusta kaikkien oppilaiden, kaikkien lapsien, pitää voida
itse valita se, minkä oikeaksi näkevät,
ei sillä tavalla, että meidän opetuksemme olisi
uskonnonopetuksen osalta taikka sillä tavalla vanhempien
tahdon mukainen pelkästään, jotta vanhemmat
sanovat, jotta missään tapauksessa meidän
lapsemme ei saa mennä joillekin uskonnonopetustunneille,
hänhän saa vääriä vaikutteita,
tai jotta ehdottomasti pitää olla jonkin lajin
uskonnonopetusta. Minä luotan siihen, jotta viime kädessä lapset
jo silloin, kun ovat lapsia, tai myöhemmin aikuistuessaan
pystyvät valitsemaan sen, mikä heistä on
oikein, mikä väärin ja minkä he
itse valitsevat elämässään.
Se perustuu minusta suomalaiseen perusarvomaailmaan.
Sen takia minä en ed. Stenius-Kaukosen lakialoitteelle
sinällään näe semmoista tilausta,
mikä tässä olisi sen tyyppinen, jotta
se tällä hetkellä meillä olisi
vinossa, koska näen, jotta kaikilla, jokaisella lapsella,
pitää olla oikeus siihen, jotta ei tuputeta jotain
vaan on vaihtoehtoinen näkemys. Sinällään,
mitä alussa totesin perusarvoista ja lähtökohdista,
kuitenkin meidän pitäisi oppia samat arvot, jotka
meillä suomalaisessa yhteiskunnassa vallitsevat. Ne tulevat
kuitenkin pohjimmiltaan kristillisen uskon pohjalta. Minä en
koskaan ole kokenut, että siinä olisi mitään
pahaa. Ei siellä opeteta pahantekoon vaan hyviin asioihin.
Tämä on tietysti hyvä keskustelu,
ja on syytä käydä tämän
tyyppistä, jotta hahmottuu, missä me olemme. Mutta
näen, ettei täällä semmoista uutta
lainsäädäntöä tarvitse
lähteä tekemään, jossa enemmän
lajitellaan ja oikeastaan suljetaan lapsilta mahdollisuus saada
joitakin uusia näkemyksiä.
Riitta Korhonen /kok:
Arvoisa puhemies! Allekirjoitan hyvin pitkästi sen,
mitä ed. Oinonen perusteellisesti omalla ammattitaidollaan nosti
esille, enkä halua siihen puuttua sen enempää.
Mutta haluaisin tuoda keskusteluun lisää sen,
että arvottomuus on lisääntynyt yhteiskunnassamme.
Kuitenkin länsimainen yhteiskuntamme, oma yhteiskuntamme,
sen lainsäädäntö ja perustuslaki,
lepää kristillisen arvopohjan ja eettisen arvomaailman
päällä. Me tarvitsemme arvoja ja etiikkaa.
Yhteisö, joka elää yhdessä, tarvitsee
suunnilleen yhtenevän eettisen arvopohjan, koska muuten
ihmiset eivät ymmärtäisi toisiaan tai
toistensa toimintaa. Täytyy osata valita oikean ja väärän
välillä. Koska perinteisesti koko kulttuurimme,
toimintakulttuurimme ja lainsäädäntömme
lepää kristillisen, länsimaisen arvopohjan
päällä, näen, että yhtä lailla
uskonnonopetus koulussa on perusta, kun pääosa
väestöstä kuuluu joko ortodoksiseen tai
luterilaiseen kirkkoon. On ihan hyvä, että jos
koti ei ehdi tätä arvopohjaa opettaa, tulee edes
koulussa tiedoksi, mikä on oikea, mikä on väärä,
mikä on meidän yhteinen arvopohjamme. Niille,
jotka haluavat valita toisin, on olemassa elämänkatsomustieto.
Leena Rauhala /skl:
Arvoisa puhemies! Ed. R. Korhonen toi juuri niitä ajatuksia,
joita haluan myös korostaa, että me olemme Suomessa,
jossa lainsäädäntö perustuu
kristilliseen arvopohjaan. Toivoisin, että kun tämä keskustelu
nousee paitsi uskonnonvapauslakia valmistelevan toimikunnan myös
näitten lakialoitteitten myötä, tässä käytäisiin
arvokeskustelua. Olen myös huolissani siitä, että meillä on
arvottomuutta. Ihmisten pahoinvointi ehkä johtuu siitä,
että heillä ei ole yhteyttä, yhteisöllisyyttä,
ei yhteyttä Luojaan tai yleensä sellaista näkemystä,
mikä tämä maailma on ja minkälaisia
voimia maailmassa on, jotka heille sitten aiheuttavat joko hyvää tai
pahaa, että he eivät saa suhdetta siihen. Silloin
on tarpeen kaikki tällainen paitsi eettinen keskustelu
myös selkeästi arvokeskustelu, jossa saa aidon
kosketuksen, että se ei ole vain sanottu, jokin tiede tai tieto,
vaan se on ihmisen aito ymmärrys siitä, mitä usko
tai uskonnot merkitsevät elämän hallinnalle.
Todella toivon, ettei ainakaan tästä sellaista
signaalia tulisi, että uskonnonopetus tai uskonto on jotakin
sellaista, että se aiheuttaa oppimisen ongelmia tai lasten
pahoinvointia. Varmasti on paljon syvemmästä kysymys.
Erityisesti olen myös sitä mieltä kuin
ed. Oinonen ja muut, että kun meidän kotimme ja
perheemme ovat myös aika paljon kysymässä voimavaroja,
yhteiskunnan, koulun, niin esiopetuksen kuin koulun kaiken kaikkiaan,
pitää olla kokonaiskasvatuksessa mukana, jossa
kristilliset arvotkin ovat.
Jaana Ylä-Mononen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kiinnitin huomiota kohtaan, jossa ed.
Rauhala arveli, josko joku syyllistäisi uskonnonopetusta.
Siitähän ei varmasti ole kysymys. Mutta herätän
kysymyksen siitä, että kun meidän lapsemme
ja nuoremme voivat niin pahoin kuin voivat ja meillä on
uskonnonopetus koulussa, ainakaan se opetus ei ole pystynyt ennalta
ehkäisemään ongelmia tai ei ainakaan
ole ratkaissut niitä. Tilanne voisi olla tietysti ilman
sitä opetusta vieläkin pahempi, mutta ei tässä nyt
siitä ollut kuitenkaan kysymys, mitä ed. Rauhala
toi esiin.
Leena Rauhala /skl(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ehkä en ihan sitä tarkoittanutkaan
mutta haluan korostaa sitä, ettei sellaista signaalia tulisi,
koska jos ajatellaan kokonaisuudessaan meidän kouluopetustamme,
me emme voi ottaa sieltä pelkästään
jotakin uskonnonopetusta. Me sivistysvaliokunnassa keskustelemme juuri
terveystiedosta. Koulumaailma on kokonaisuus, ja siellä pitäisi
löytää se. Ajattelen omaa kokemustani,
kun uskonnonopettaja, kirkkoherra Kivekäs sanoi, että Siltalan
tyttäret voivat olla pois uskonnontunneilta, kun he eivät
kuuluneet kirkkoon, mutta siellä me istuimme ja muistamme
sen keskustelun, millä tavalla sitten koko koululuokkayhteisö käsitteli
sitä, mitä tarkoittaa, kun ei kuulu kirkkoon tai
kuuluu kirkkoon. Uskonto tuli sillä tavalla paljon elävämmäksi.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Keskustelua kuunneltuani minusta tuntuu siltä,
että useat puheenvuoron käyttäjät
eivät ole lukeneet lakialoitetta eivätkä tutustuneet siihen.
Aloitteessahan ehdotetaan valinnanvapautta uskonnon ja elämänkatsomustiedon
välillä. Tätä vapautta ei tällä hetkellä ole
siinä määrin kuin aloitteessa ehdotetaan.
Minulle syntyi keskustelusta, ed. Oinosen ja ed. R. Korhosen
puheenvuoroista ainakin, sellainen käsitys, että te
puhutte kauniisti eettisistä arvoista mutta teidän
arvoistanne puuttuu suvaitsevaisuus.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Jos en korokkeelta selkeästi
sanonut: en kannata hirveätä valinnanvapautta
tässä, koska minusta tässä on
kysymys syvemmistä, pohjimmaisista arvoista siinä mielessä,
jotta voi kysyä, miten ihmisille, lapsille, muodostuu käsitys
oikeasta ja väärästä.
Mitä puhuttiin pahoinvoinnista, voin yhtyä siihen,
että sitä on olemassa.
Siihen, kumpi kasvattaa paremmin omaatuntoa: Minusta ihmisellä pitää olla
myös omatunto kohdallaan, ja minusta pelkästään
elämänkatsomuksellinen koulutus ei välttämättä nosta
omaatuntoa pintaan, tekeekö oikeaa vai väärää.
Kuitenkin uskonnollisen opetuksen puolelta voi tapahtua sillä tavalla,
että omatunto myös herkistyy sellaiselle aaltopituudelle,
että voi kokea, onko jokin asia oikein vai väärin.
Tämä voi olla filosofointia, joka vaatisi
vähän pidemmän oppitunnin, mutta olen
jutellut joidenkuiden kanssa, jotka eivät ole koskaan uskonnollista
opetusta edes kuulleet tai saaneet, ja menkää selittämään
niille ihmisille, mikä on omatunto.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Stenius-Kaukoselle voin sanoa, että olen
yrittänyt paneutua lakialoitteeseen varsin tarkoin ja ed.
Stenius-Kaukonen on nähnyt paljon vaivaa aloitteen teossa.
Olen siitä mielestäni ymmärtänyt
aivan olennaisen, joka koskee sitä, että lukio-opinnot
aloittavalla olisi mahdollisuus valita joko uskonnonopetus tai elämänkatsomustieto.
Tässä asiassa näkemykseni on sen kaltainen,
että lukio-opetuksessa joko uskonnonopetus on tunnustuksellista, toisin
sanoen se on siihen kirkkokuntaan sidoksissa, mihin oppilas kuuluu,
tai sitten on elämänkatsomustieto, joka on vaihtoehto
heille, jotka eivät kuulu kirkkoon. Tässä suhteessa
en voi yhtyä aloitteessa esitettyyn näkemykseen
mutta olen aloitteeseen, jonka eteen tekijä on nähnyt
vaivaa, halunnut tutustua ja paneutua.
Leena Rauhala /skl:
Arvoisa puhemies! Haluan myös samalla tavalla sanoa,
että juuri luin tätä aloitetta, jossa
on, että opiskelijalle, joka aloittaa lukiokoulutuksen,
opetetaan hänen valintansa mukaan joko uskontoa tai elämänkatsomusta.
Uskonnonopetus on perusasioita, jotka liittyvät opetussuunnitelmaan,
ja aloitteessa siitä otetaan mielestäni olennainen
osa pois. Täytyy kaiken kaikkiaan nähdä,
mikä kokonaisuus on, ja tässä yhteydessä vielä todella
haluan nähdä niin, että olemme kristityssä maassa
ja suvaitsevaisia.
Suvaitsevaisuus näyttää nyt tarkoittavan enemmänkin,
että jos mainitsemme sanan Raamattu tai Jumala, tulee tunne,
että sitä ei saisi tässä yhteiskunnassa
mainita. Sen vuoksi todella toivon, että aivan samalla
tavalla kuin puhumme kaikista uskonnoista ja siitä, mitä merkitystä uskonnolla
on, ymmärtäisimme, että siinä joukossa
on myös kristinusko, ja että sillä on
ihan oma paikkansa, ettei tarvitse ajatella niin, että ne,
jotka puhuvat Raamatusta, ovat sitten suvaitsemattomia. Tulee joskus
semmoinen tunne, että Raamatusta ei saisi puhua. Kuitenkin
näen, että siellä on peruselämään,
arkeen, liittyviä asioita.
Erityisesti vielä haluan sanoa käsitteestä tunnustuksellisuus,
että toivoisin, että tämän asian käsittelyn
yhteydessä, toimikunnan ja muiden myötä,
se avattaisiin myös, koska on tullut opettajilta palautetta,
että jos esimerkiksi luokassa on virsikirja tai virsi veisataan,
se on uskonnon harjoitusta. Pitää selvittää rajankäynti
siitä, mikä on uskonnon harjoitusta.
Riitta Korhonen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kun olen seurannut lasteni kautta useiden vuosien
ajan uskonnonopetuksen kehitystä, se on mennyt äärettömän
suvaitsevaksi. Siellä opetetaan etupäässä kirkkohistoriaa
ja tietoa muista uskonnoista. Tunnustuksellisuuden kanssa ollaan
yllättävän varovaisia, jolloin voisi
jopa sanoa, että oikea ja väärä ja
oma arvoperustamme ei edes tule sitä kautta esille.
Juuri luettuani ed. Stenius-Kaukosen lakialoitteen sain syyn
käyttää nämä puheenvuorot,
juuri siitä syystä. Siitäkään
huolimatta en rohkene nimittää häntä suvaitsemattomaksi.
Keskustelu päättyy.