2) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi oikeudenkäymiskaaren
2 luvun ja käräjäoikeuslain 6 §:n
muuttamisesta
Anne Holmlund /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
oikeudenkäymiskaaren käräjäoikeuden
päätösvaltaisuutta koskevia säännöksiä sekä käräjäoikeuslain
lautamiehen valintakelpoisuutta koskevaa säännöstä.
Ehdotetuilla muutoksilla kevennettäisiin käräjäoikeuden
lautamieskokoonpanoa ja korotettaisiin lautamiesten valintakelpoisuuden
ikärajaa.
Esityksessä ehdotetaan, että käräjäoikeus
on lautamieskokoonpanossa päätösvaltainen,
kun käräjäoikeudessa on puheenjohtaja
ja kaksi lautamiestä. Erikseen säädetyin
edellytyksin kokoonpanoa voitaisiin vahvistaa siten, että siinä voisi
olla kolmas lautamies. Jos lautamiehelle olisi tullut este pääkäsittelyn
aloittamisen jälkeen, käräjäoikeus
olisi päätösvaltainen, kun lautamiehiä on
vähintään yksi. Lautamieheksi ei voitaisi
valita henkilöä, joka on täyttänyt
65 vuotta.
Asian valiokuntakäsittelyssä kuullut asiantuntijat
ovat kiinnittäneet runsaasti huomiota siihen, tulisiko
lautamiesjärjestelmä ylipäätään
säilyttää osana oikeudenhoitoa vai ei.
Lakivaliokunta toteaa, että hallituksen esityksessä ei
ole kysymys tästä. Esityksessä ehdotetaan
ainoastaan yhden lautamiehen vähentämistä olemassa
olevista kokoonpanovaihtoehdoista.
Hallituksen esityksessä todetaan, että lautamiesjärjestelmän
tavoitteena on luottamuksen ylläpitäminen tuomioistuinlaitokseen,
tuomitsemistoiminnan valvonta ja tuomioistuinlaitoksen avoimuuden
turvaaminen. Valiokuntakäsittelyssä on tuotu esiin
muitakin tavoitteita ja eri suuntiin vaikuttavia näkökohtia.
Lakivaliokunnan mukaan tässä yhteydessä ei
ole kuitenkaan mahdollista eikä perusteltua arvioida laajemmin
lautamiesjärjestelmän säilyttämisen
tarvetta.
Vuoden 2009 alussa voimaan tulleilla lainmuutoksilla lautamieskokoonpanon
käyttö käräjäoikeuksissa
rajattiin vakavimpiin rikosasioihin. Oikeudenkäymiskaaren
2 luvun 1 §:n mukaan käräjäoikeus
on päätösvaltainen rikosasiassa, kun
tuomioistuimessa on puheenjohtaja ja kolme lautamiestä.
Kokoonpanoa voidaan vahvistaa toisella lainoppineella jäsenellä,
jos sitä asian laajuuden tai muun erityisen syyn vuoksi on
pidettävä perusteltuna. Samoin edellytyksin käräjäoikeudessa
voi olla neljäs lautamies. Vuosina 2009—2012 lautamieskokoonpanossa
on tehty vuosittain noin 4 000 ratkaisua, kun käsiteltyjen
rikosasioiden vuosittainen kokonaismäärä on
ollut noin 60 000. Suurin osa rikosasioista käsitellään
siten nykyisin ilman lautamiehiä. Myös vahvennettua
lautamieskokoonpanoa on käytetty hyvin vähän.
Hallituksen esitys on osa laajempaa oikeudenhoidon uudistamisohjelmaa,
jonka lähtökohtana on työn vähentäminen
tuomioistuimissa ja muissa oikeuslaitoksen yksiköissä oikeusturvaa
vaarantamatta. Saadun selvityksen perusteella valiokunta katsoo,
että ehdotus ei vaaranna oikeusturvaa. Tähän
liittyen valiokunta kiinnittää huomiota siihen,
että vuoden 2009 alussa voimaan tulleilla lautamiesjärjestelmää koskevilla
muutoksilla ei ollut mainittavaa vaikutusta muutoksen-hakualttiuteen
rikosasioissa. Tavoitteena ole-vien taloudellisten vaikutusten vuoksi
muutos tulisi hallituksen esityksen mukaan saada voimaan mahdollisimman
pian, jo 1.5.2014 alkaen.
Asian valiokuntakäsittelyssä on arvosteltu
nopeaa voimaantuloa. Uudistuksen jälkeen lautamiehet eivät
käytännössä voisi osallistua
istuntoihin vähintään 12 päivänä kalenterivuodessa, kuten
käräjäoikeusasetuksen 15 §:n
pääsääntö edellyttää.
Lakivaliokunta kiinnittää tältä osin huomiota
ensinnäkin siihen, että vuoden 2013 alusta lukien
toimessaan olleet lautamiehet pysyvät lautamiehinä.
Tähän liittyen lakivaliokunta pitää ongelmallisena,
että käräjäoikeusasetuksessa
pääsäännöksi asetettua
istuntopäivien määrää ei
käytännössä voida saavuttaa.
Tämä ei kuitenkaan ole sidoksissa ehdotettujen
muutosten voimaantuloon, vaan kyse on tarpeesta muuttaa asetusta.
Saadun selvityksen mukaan käräjäoikeusasetus
onkin tarkoitus kumota lähiaikoina.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina,
ja lisäksi lakivaliokunta ehdottaa lakialoitteiden hylkäämistä.
Valiokunnan mietintö on yksimielinen. — Kiitos.
Tytti Tuppurainen /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen perusteluissa on otettu kantaa
olennaiseen kysymykseen oikeusturvasta ja tehokkuudesta. Oikeusturvan
toteutumisen kannalta on tarpeen, että jokainen oikeuden
eteen tuleva asia käsitellään perusteellisesti.
Tuomioistuimen laaja kokoonpano on omiaan parantamaan oikeusturvaa,
kun useampi näkökohta ja mielipide tulee käsitellyksi.
Oikeusturvaa pohdittaessa on syytä pitää mielessä,
että tavallisen ihmisen näkökulmasta
ei yksikään oikeusjuttu ole rutiinia. Kysymys
on välittömien taloudellisten arvojen ohella myös
ihmisen omanarvontunnosta ja hänen käsityksestään yhteiskunnan
oikeudenmukaisuudesta. Riita-asian ratkaisun heikko perustelu, saati
väärin perustein annettu rikostuomio, on raskas
asia yksilölle.
Tehokkuus ja oikeusturva ovat usein ristiriidassa. Onko prosessi
nopea ja edullinen, vai onko se perusteellinen? On kuitenkin hyvä tunnustaa
se tosiasia, että käytännön
elämässä tehokkuus saattaa joskus tukea
oikeusturvan toteutumista. Yksilön näkökulmasta
ratkaisu, joka viipyy kohtuuttoman kauan, ei anna oikeusturvaa, vaikka
tulos olisi millainen hyvänsä. Asiat pitää ratkaista
ajallaan. Vaikeatkin asiat on saatava päätökseen.
Siksi on parempi, että oikeuslaitoksen resursseja käytetään
tehokkaasti. On parempi, että ratkaisuihin päästään
ajoissa. Asiaa arvioitaessa on paikallaan muistaa, että Suomi
on aiemmin saanut moitteita oikeusturvan toteutumisen hitaudesta.
Arvoisa puhemies! Vallan kolmijako-oppi ymmärretään
usein siten, että kansanvalta kuuluu lähinnä tai
jopa yksinomaan lakien säätämiseen ja
julkisen talouden ja hallinnon valvontaan. Näin asia ei
ole. Kansanvalta kuuluu myös oikeudenkäyttöön.
Lakien tulkinta ei tietenkään ole poliittista
vaan oikeudellista harkintaa. Tämän harkinnan
on kuitenkin oltava lähellä tavallista kansalaista.
Siksi oikeuslaitoksessa on turvattava lautamiesten vaikutusvalta
myös tulevaisuudessa. Uutta järjestelmää on
siksi tarkasteltava tuomioiden tehokkuuslukujen lisäksi
myös kansanvallan toteutumisen näkökulmasta.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Itse pidän perusteltuna sitä,
että lautamiesten ikärajaa korotetaan. Se on hyvin
yhtenevä nyt monessa muussa, eli näitä ikärajoja
on korotettu, ja on hyvä käyttää tätä osaamista,
jota meillä käräjäoikeuksiin
on tullut lautamiesjärjestelmän kautta, hyödyksi
pidempään. Monet näistä henkilöistä ovat
aivan erinomaisessa työkunnossa ja työiässä tässäkin
vaiheessa, ja on hyvä, että näitä muutetaan.
Kahden lautamiehen järjestelmään
siirtymisestä — vaikka valiokunnan puheenjohtaja
totesi, että valiokunnan kuulemisessa ei olisi ollut merkkejä taikka
keskustelua siitä, että lautamiesjärjestelmästä oltaisiin
luopumassa — kun katsoo edellistä vaalikautta
ja nyt tätä vaalikautta ja näitä keskusteluja,
joita käytiin silloin ja nyt näin lähellä toisiaan,
ja suunta on koko ajan se, että lautamiesten roolia ja
merkitystä pienennetään, ei voi olla
toteamatta, että kyllä tässä suunta näyttää olevan
siihen, että jollain aikajänteellä lautamiehistä oltaisiin
luopumassa.
Itse pidän arvokkaana sitä, että lautamiesjärjestelmä säilyisi
myös tulevaisuudessa. He tuovat oikeudenkäyttöön
sitä maalaisjärkeä ja arjen tietämystä,
jota usein kaivataan, ja myös oikeuden päätöksissä usein
on kuullut, että juuri nämä lautamiehet
ovat tuoneet sellaisia näkemyksiä päätöksentekoon,
tuomioiden antamiseen, joita tavalliset ihmiset pitävät
tärkeinä.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen
esityksessä tosiaan ehdotetaan käräjäoikeuden
lautamieskokoonpanojen keventämistä ja lautamiesten
valintakelpoisuuden yläikärajan korottamista.
Tällä esityksellä pyritään myös
700 000 euron vuotuisiin säästöihin,
mikä äkkisiltään rahana kyllä kuulostaa
vähäiselle.
Mutta tämä esitys on kuitenkin kannatettava. Sen
tavoitteena on työn vähentäminen tuomioistuimissa
ja muissa oikeuslaitoksen yksiköissä oikeusturvaa
vaarantamatta. Ja tätä esitystä perustellaan
muun muassa valtioneuvoston 20.6.2001 asettaman tuomioistuinlaitoksen
kehittämiskomitean ja oikeusministeriön 1.6.2012
asettaman neuvottelukunnan mietintöjen tuloksella. Tällä esityksellä on
näin ollen olennaisesti riittävä tietopohja,
ja sen vaikutuksia on ehkä arvioitu tarpeellisiksi. Elikkä tämä on
asianmukainen.
Jotakin tuohon ikärajaan tulee äkkisiltään mieleen,
että nythän yli 65-vuotiasta ei voida valita lautamieheksi.
Elikkä yläikäraja menee siinä,
ja hänellä on velvollisuus erota, kun hän
on 68-vuotias. Minä itse ainakin kokisin, kun ikäihmisiä olen
paljon elämässäni tavannut, että kokemus
tuo varmuutta, ja en välttämättä ole
ollenkaan siitä vakuuttunut, etteikö vanhempikin
lautamies voisi olla päinvastoin erittäin pätevä ja omistautunut
ja onnistua siinä lautamiehen tehtävässä.
Elikkä tällaista ikärajan vetämistä ylöspäin
on välillä vähän vaikea ymmärtää.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä valiokunnan
mietinnössä todetaan, että hallituksen
esitys on osa laajempaa oikeudenhoidon uudistamisohjelmaa, jonka
lähtökohtana on työn vähentäminen
tuomioistuimissa ja muissa oikeuslaitoksen yksiköissä oikeusturvaa vaarantamatta.
Tämäkin esitys on varmasti perusteltu, mutta kyllä minä odotan
hallitukselta reippaampia esityksiä, jotka liittyvät
tähän uudistusohjelmaan. Me olemme joutuneet myös
oi-keuslaitokseen suuntaamaan säästöjä,
ja meidän pitäisi antaa oikeuslaitokselle myös
mahdollisuus näistä säästöistä kunnialla
selviytymiseen. Jos me emme muuta rakenteita ja muuta prosesseja,
niin säästöt kohdennetaan suunnilleen
palkkakustannuksiin ja väkeä vähennetään
ja jutut viipyvät entistä pitempään.
Tämä ei voi olla oikea tie.
Eli todellakin odotan, että tuon uudistamisohjelman
mukaisesti ja muutoinkin meidän prosesseja lähdettäisiin
reippaammin kehittämään esimerkiksi siten,
että tällaisissa massarikoksissa olisi nykyistä kevyempi
menettely. Samoin olen siihen kiinnittänyt aikaisemminkin
huomiota, että meillä käytännössä jutut
käsitellään kaikki toiseen kertaan hovioikeudessa
ja siellä kuullaan sitten todistajat uudelleen. No, voiko
joku kuvitella, että he sitten siellä hovioikeusvaiheessa, kun
jutusta, tapahtumista on vielä pitempi aika kulunut kuin
alioikeusvaiheessa, jotenkin muistaisivat paremmin ja luotettavammin?
Eikö meidän pitäisi päästä tilanteeseen,
jossa näyttökysymyksiä ei enää hovioikeusvaiheessa
käsiteltäisi uudelleen, ellei siihen olisi joitakin
erityisiä syitä?
Kaiken kaikkiaan me kaipaamme sujuvoittamista meidän
prosesseihin, jotta oikeusturva voidaan taata, ja se voidaan taata
ilman nykyisen kaltaisia, liian pitkiä oikeusprosesseja.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Otan nyt kantaa ensinnäkin tähän
lautamiesten ikärajaan. Tätä lautamiesten
kelpoisuusikärajaa nostettiin nyt vihdoin ja viimein kahdella
vuodella, tosin samalla lisättiin määräys,
että erota täytyy heti täytettyään
68 vuotta, vaikka muuten olisi vielä kautta vähän
jäljelläkin. On toki sinällään
johdonmukaista, että lautamiesten eroamisikä määritellään
samaksi kuin se on ammattituomareilla. Tulevaisuudessa nämä molemmat
ikärajat voisivat kuitenkin muuttua ylöspäin,
tämä on ihan vain ajan kysymys. Nykypäivänä 68
vuoden ikä ei voi merkitä henkilön muuttumista
seniiliksi, kun se ei tarkoittanut sitä ennenkään.
Mannerheim muuten johti sotaa 75-vuotiaana, Paasikivi koko maata
85-vuotiaana. Tärkeintä on ihmisten henkinen vireys
ja toimintakyky, ja toisaalta alle 60-vuotiaanakin voi sairastua
dementiaan.
Vähän aikaa sitten tässä salissa
käsiteltiin kirkkolain muutosta. Aiemmin papeilta on viety äänioikeus
eräissä kirkon vaaleissa heidän täytettyään
68 vuotta. Nyt tämä yläikäraja
poistetaan. Ehkäpä kirkko tässä asiassa
näyttää suuntaa myös maalliselle
yhteiskunnalle.
Arvoisa puhemies! Muilta osin totean esityksestä toiveenani,
että kehitys ei kulkisi siihen suuntaan, että lautamiesjärjestelmästä tultaisiin jatkossa
luopumaan kokonaan. Lautamiesjärjestelmällä on
merkitystä, sen on moni tapaus osoittanut. Sitä tarvitaan.
Säästöselityksillä ei voi tätä koko
järjestelmää purkaa. Lautamiesten määrän vähentäminen
on tältä osin huolestuttavaa kehitystä.
Etenkin rangaistuslajin valinnassa sekä rangaistuksen suuruuden
määräämisessä maalaisjärjen
on syytä olla edustettuna jatkossakin.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessähän
ehdotetaan yhden lautamiehen vähentämistä olemassa
olevista kokoonpanovaihtoehdoista ja että siirryttäisiin
kahden lautamiehen järjestelmään. Sinänsä tämä on
ihan ymmärrettävää. Toisaalta
työn vähentäminen on oikeuslaitokselle
asetettu haasteeksi. Kuitenkin katson, että sekä rikoksen
uhrien että syytettyjen oikeusturva vaatii sen, että perusteellisesti
asia käsitellään jo käräjäoikeusvaiheessa,
ja kyllä lautamiehillä on merkitystä.
He ovat tärkeitä talonpoikaisjärjen tuojia
käräjillä. He tuntevat usein paikalliset
olosuhteet ja myös asioiden mittasuhteita, ihmisten arjen.
Nuoren käräjätuomarin näkemyksiin
lautamies saattaa tuoda jotain, myös avartavia näkemyksiä.
Valiokuntahan painottaa, että käräjäoikeuslain
mukaan kunnassa valitta-vien lautamiesten tulee tasapuolisesti edustaa
väestön ikä-, elinkeino-, sukupuoli-
ja kielijakautumaa, mutta minusta on aiheellista myös,
että tätä ikärajaa nyt nostetaan,
koska on hyväkuntoisia ihmisiä, jotka pystyvät
tätä lautamiehen tehtävää tekemään.
Toinen asia on se, mihin edustaja Zyskowicz tuossa viittasi,
että meillä pitäisi joustavoittaa erilaista
oikeudenkäyntimenettelyä. Itse viittaan tässä siihen,
että me luovuimme aikoinaan tästä muuntorangaistuksesta,
ja se on ollut ikävä asia, joka on tuonut kovasti
näpistyksiä kauppoihin. Tämän
tyyppinen lainsäädännön helpottaminen on
ollut huono viesti rikoksentekijöille. Nyt tänä päivänä kaupoista
varastetaan tavaraa aika paljon, ja tämä muuntorangaistus
on kuitenkin toiminut pelotteena. Eli tässä mielessä voitaisiin välttää sitten
oikeudenkäyntiä, koska nyt vain oikeudenkäynnin
kautta voidaan tämä sakkorangaistus muuntaa vankeudeksi.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kuten olemme kuulleet tässä edellä, lautamiesten
määrää vähennetään
kolmesta kahteen normaalissa kokoonpanossa, ja tästä on
syntymässä 700 000 euron säästö.
Puollan kyllä lautamiesten paikkaa myös tulevaisuudessa
tässä järjestelmässä.
Heillä on paikallistuntemusta, ja se ehkäisee
sitä, ettei käytetä mielivaltaa päätöksenteossa
vaan tuomari käy perusteelliset keskustelut lautamiesten
kanssa ennen kuin tämä tuomioistuimen ratkaisu
syntyy. Lautamiehillä on tehtävä myös
tiedonvälittäjänä. Tämä tehtävä on
kylläkin nykyisin vähän ohentunut, koska
media myös seuraa nykyisin näitä istuntoja
aika tarkkaan. Mutta ylipäänsä tuomioiden
hyväksyttävyys on kansalaisten silmissä korkeampi,
kun myös maallikkotuomareita osallistuu tähän
toimintaan.
Tätä lautamiesten ikärajan korottamista
pidän hyvänä asiana. Tuleva oikeusturvaohjelma
lähtee siitä, että lautamiesten määrää edelleen
tulevaisuudessa vähennettäisiin. Omalla kohdallani tässä kyllä kulkee
raja, ja se on minusta halpa hinta siitä, että kansalaiset
uskovat tuomioistuinlaitoksen toimintaan.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys siitä, että tätä lautamiesten
lukumäärää vähennetään
yhdellä lautamiehellä, on ihan kannatettava. Samaten
on hyvä, että lautamiesten ikärajaa korotetaan.
Itsekin tunnen useita lautamiehiä, jotka ovat joutuneet eroamaan
tästä tehtävästä, jonka
hyvin ovat hoitaneet, ihan pelkästään
ikäsyistä. He ovat olleet hyvin kokeneita ja motivoituneita
työskentelemään lautamiehenä,
ja he ovat olleet sitten vielä eläkkeellä kaiken
lisäksi, niin että heillä on ollut hyvin
aikaakin hoitaa tätä tärkeää tehtävää.
He ovat joutuneet tehtävän ikäsyistä jättämään,
eli on erittäin kannatettavaa se, että ikärajaa
korotetaan.
Mitä sitten tulee näiden lautamiesten rooliin tuomioistuimessa,
niin olen usein pohtinut sitä, että lautamiesten
valinnat tapahtuvat poliittisin perustein. Se on minusta keskeinen
epäkohta meidän yhteiskunnassa, kun ajatellaan,
että lautamiesten täytyisi ehdottomasti olla täysin
objektiivisia siinä tehtävässään,
mutta sitten, jos he kuitenkin käytännön
elämässä ovat hyvin aktiivisesti mukana
poliittisessa toiminnassa siellä paikallistasolla, siinä hyvin
helposti tulee sitten ongelmia eteen, kun aletaan tuomita vaikka
toisten puolueitten jäseniä tai muuten sellaisia
henkilöitä, joihin haluaa erilaisia kaunoja purkaa.
Olen sitä mieltä, että lautamiehet pitäisi
valita muin syin kuin poliittisen puolueen jäsenyyden perusteella,
koska tärkeintä on se, että kansalaiset
voivat luottaa siihen, että lautamiehet hoitavat puolueettomasti
tehtävää eivätkä syrji
eivätkä suosi ketään poliittisen
näkemyksen perusteella.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käräjäoikeuden
lautamies ei ole tavallinen kunnallinen luottamushenkilö vaan
rinnastuu virkamieheen sen takia, että käyttää tuomiovaltaa
tuomioistuimessa. On erittäin hyvä, että tämä esitys
nyt nostaa käräjäoikeuden lautamiesten enimmäisikärajaa,
ja se on linjassa tietysti vallalla olevan käytännön
suhteen muutenkin, että työuria pitää pidentää,
ja tämä noudattelee sitä linjaa.
Tietysti kun lautamiesten määrää vähennetään,
niin se, että lautamiesten pitää edustaa
mahdollisimman tasapuolisesti kunnan väestö-,
ikä-, elinkeino-, sukupuoli- ja kielijakaumaa,
tietysti vaikeutuu. On erittäin tärkeätä,
että pitkä kokemus ja paikallistuntemus saadaan
nuorempien käräjätuomarien tueksi, ja
se on arvokasta maallikko-oikeudenjakoa.
Toinen kysymys on sitten se, kun fiskaalisena toimena koetetaan
käräjäoikeuksien kustannusrakennetta
laskea näillä keinoin, mitä muita tapoja
meillä olisi vähentää tätä kustannuspainetta
oikeusjärjestelmässä. Esimerkiksi liikennerikoksissa,
joita on suuri määrä rikoksista, voitaisiin ottaa
käyttöön hallinnollinen menettely lievemmissä liikennerikoksissa,
ja silloin vältettäisiin se, että jokaista
sakkoa tarvitsisi erikseen vahvistaa ja sitten oikeusjärjestelmän
kautta tuota vahvistusmenettelyä käydä.
Asiaa tulisikin valmistella siihen suuntaan, että lievempien
liikennerikosten seuraamukseksi tulisi hallinnollinen maksu ja hallinnollinen
menettely, ja sillä tavoin myös keventää tätä oikeusjärjestelmän
taakkaa.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! En ole ollut koskaan lautamiehenä,
mutta aikamoisen määrän olen ehdottanut,
ja kun näitä ehdokkaita olen joutunut etsimään,
niin monesti tämä aikaisempi ikäraja
on johtanut siihen, että hakijoita ja halukkaita on aika
vähän. Toisaalta paikallisten olosuhteiden tuntemus
ja pitkä elämänkokemus tuomioistuinkäytännössä ovat
silloin tarpeen, kun tuomarikunta vaihtuu nopeasti ja paikalliset
olosuhteet ovat heille usein vieraita. Myös vieroksun vähän
sitä, että kahden lautamiehen järjestelmään
mennään, koska tämä paikallinen
edustavuus kahdella henkilöllä on lähes mahdotonta
tasapuolisesti hoitaa.
Tämä työeläkelain ikävuosi
68 näkyy siirtyvän asiasta toiseen, niin tähänkin.
Mutta voisi sanoa, että monesti yksilöllinen kyky
jatkuu täysimääräisenä vielä 68
ikävuoden jälkeen, ja kun he ovat yleensä työelämästä eläkkeellä,
niin heidän käyttökelpoisuutensa näissä tehtävissä olisi
mitä parasta tasoa elämänkokemuksen johdosta.
Se, että tässä saavutetaan 700 000:n
kustannussäästö suhteessa syytetyn huonoon
tuomioon tai väärään kohteluun,
jotka johtavat sitten uudempaan oikeudenkäyntiin ylemmässä oikeusasteessa,
tuntuu aika vähäiseltä suhteessa siihen, mitä yksilölle
saattaa väärän tuomion johdosta seurata.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on tullut esille
ihan mielenkiintoisia näkemyksiä asiaan. Ehkä vielä muutama
huomio, jotka ovat tulleet jo todetuksikin useampaan kertaan.
Eli käytännössä käräjäoikeuden
lautamies ei ole tavanomainen kunnallinen luottamusmies vaan rinnastuu
virkamieheen, eli siitä johtuen on ollut perusteltua säätää tämä 68
vuoden yläikäraja, ja siinä peruste tälle.
Käytännössä yksi tavoitehan
tämän hallituksen esityksen osalta on saada aikaan
säästöä, kuten tuossa esittelypuheessa
totesin. 700 000 euron säästö on
kuitenkin merkittävä, jos otetaan tämänhetkinen
tilanne huomioon, ja kun tämä voidaan tehdä oikeusturvaa
vaarantamatta, pidän sitä erittäin perusteltuna
tapana.
Edustaja Zyskowicz ja muutama muukin on nostanut esille tässä ylipäätään
tarvetta enemmänkin käydä läpi
koko meidän oikeudenhoidon kenttää. Oikeusministeriöhän
on valmistellut aika laaja-alaisen oikeusturvaohjelman eli oikeudenhoidon
kehittämisohjelman, jossa on kymmeniä toimenpiteitä.
On tärkeää, että näitä pyrittäisiin
mahdollisimman ripeällä aikataululla saattamaan
myös tänne eduskunnan käsittelyyn. Siten
voimme paremmin varmistaa, että oikeusturva toteutuu, se
toteutuu riittävän nopeasti ja kuitenkin siten,
että laatu pysyy korkealla tasolla ja päätöksiä ei
jouduta odottamaan.
Ehkä yhtenä näkökulmana
haluaisin kuitenkin tuoda esille sen, että lautamiesjärjestelmästä ollaan
kovin montaa mieltä tai ainakin kahta hyvin eri mieltä:
osa asiantuntijoista puoltaa ehdottomasti nykyistä lautamiesjärjestelmää,
osa selkeästi pitää sitä tarpeettomana
tai jopa vastustaa. Eli tässä on hyvin paljon
erilaisia näkemyksiä.
Täällä on moni edustaja puhunut siitä,
että on tärkeää esimerkiksi
rikoksen uhrin näkökulmasta, että ollaan
jakamassa myös maalaisjärjellä tuomioita.
Tästäkin ollaan kahta mieltä. Osa ihmisistä on
sitä mieltä, että he eivät halua
maallikoiden jakavan heille tuomioita, mutta ymmärrän
toki hyvin erilaiset näkökulmat.
On tärkeätä, että tämä punnitaan
kokonaisuutena ja arvioidaan tarkemmin toisessa yhteydessä,
pitääkö järjestelmää kehittää,
jatkaa vai pitäisikö siitä luopua. Tässä yhteydessä lakivaliokunta
ei ole tällaista arviota voinut tehdä, eikä se
ollut tässä yhteydessä myöskään
perusteltua.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Lautamiesten käytöllä on
pitkä perinne, ja sitä tulee vaalia ja jatkaa
tulevaisuudessakin. Tässä yhteydessä,
kun lautamiesten käyttöä vähennetään,
on todettava, että se ei saa olla signaali siitä,
ainakaan minun mielestäni, että lautamiesten käytöstä luovuttaisiin
ajan myötä kokonaan. Kyllä oikeudenkäyttöön
tulee — olkoon nyt sitten vaikka maallikkotermillä sanottuna — se
maalaisjärki sitten ja se käytännön
kokemus, alueen tuntemus, ympäristön tuntemus,
monet tekijät mukaan, ja sitä pitää ehdottomasti
myös jatkossakin vaalia.
Edustaja Ruohonen-Lerner otti tuon kysymyksen esille tässä,
että puolueet ovat nimittämässä ja
siis toisin sanoen esittämässä nämä lautamiehet
luottamushenkilöinä, mutta heidän roolinsa,
kuten täällä on todettu, ei ole samalla
lailla kuin kunnallisten luottamustehtävissä olevien henkilöiden.
He myös vannovat tuon tuomarinvalan tai antavat vakuutuksen,
ja näin ollen he toimivat virkavastuulla aivan samalla
lailla kuin muutkin virkamiehet ja oikeuden henkilöt sitten näissä päätöksissä.
Sidonnaisuuksiahan on toki muitakin. Niitähän
voi olla hyvin paljon taloudellisia, niitä voi olla erilaisia
aatteellisia, hengellisiä, hyvin monenlaisia, jotka samalla
lailla vaikuttavat kuin esimerkiksi se, että joku puolue
esittää ikään kuin omalle mandaatilleen
sitten henkilön noihin lautamiestehtäviin. Toisaalta
lautamiehet eivät myöskään maksa
puolueelle tätä niin sanottua kunnallista luottamusveroa,
ei ainakaan näin pitäisi olla, ja tämäkin
kertoo siitä, että tuota sidonnaisuutta ei ole.
Mutta, herra puhemies, oikeudenkäytössä oleellista
on tietysti, että se pystytään viemään mahdollisimman
nopeasti eteenpäin. Siinä on monta tekijää,
jotka siihen vaikuttavat, ja hyvin usein myös se uhrin
asema esimerkiksi rikosasioissa unohtuu tai taloudellisissa asioissa
unohtuu, kuinka paljon joudutaan kärsimään
siitä, kun jutut pitkittyvät yli vuosien, ja näin
ollen ennen kuin loppuratkaisu tulee, on tapahtunut hyvin paljon
asioita. Tässä suhteessa oikeudenkäynnin nopeudella
on merkitystä.
Tähän loppuun totean vielä jonkinmoisen hämmästykseni
näistä puukartellioikeudenkäynneistä,
joissa sitten käräjäoikeuden päätöksellä 2—1
todettiin, että juttu onkin vanhentunut. En oikein ymmärrä,
kuinka se 2—1-äänin voidaan todeta, että juttu
on vanhentunut. Siinä kai pitäisi olla yksimielisyys
jompaankumpaan suuntaan.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Oikeudellista päätöksentekoa
voidaan olennaisesti Suomessa tehostaa, ja ehkä jossain
määrin alettiin mennä väärille
poluille, kun Raimo Blom 70-luvulla julkaisi väitöskirjansa
Luottamus oikeuslaitokseen. Silloin todettiin, että ei,
nyt pitää saada maallikkoja tähän
päätöksentekoon mukaan, ja niinhän
sitten 80-luvulla muutettiin järjestelmää niin,
että meille tuli sitten lautamiehiä ihan tuomarin
veroisiksi päätöksentekijöiksi.
Minun mielestäni tätä järjestelmää voitaisiin purkaa.
Nyt otetaan yksi askel siihen suuntaan, mutta minun mielestäni
päätöksenteon voisi jättää ammattituomareille
ja voisi ottaa oppia amerikkalaisesta jury-järjestelmästä,
jossa on sitten ihan paikallisten olosuhteitten tuntemus, tosiasioitten
tulkinta. Näitten tekeminen kuuluisi sitten lautamiehille,
jotka ottaisivat siihen kantaa, mutta oikeudelliset ratkaisut, oikeudelliset
tulkinnat tekisi pelkästään juristi.
No, sitten edustaja Zyskowicz oli täällä harvinaisen
oikeassa. Näitä prosesseja voitaisiin vaikka kuinka
paljon yksinkertaistaa. Voitaisiin taas ottaa Yhdysvalloista oppia,
että jos on tämmöisiä pienempiä,
vähäisempiä rikoksia, niin viedään
ne tekijät saman tien poliisin toimesta tuomarin eteen
ja keskustellaan se asia saman tien, viisi minuuttia siinä,
ja sitten annetaan rangaistus ja homma on tällä hoidettu,
tai yksinkertaisissa rattijuopumustapauksissa voisi olla ihan tämmöinen
pelkkä kirjallinen menettely, koska taulukon mukaan annetaan
rangaistukset. Toimintoja voitaisiin vaikka kuinka paljon kaiken
kaikkiaan tältä osin tehostaa, joten tässä suhteessa
täytyy sanoa, että kun asetetaan näitä säästövaati-muksia,
pitää myöskin kertoa, millä tavalla
tehokkaammin voidaan näitä asioita ratkaista,
ja antaa siihen myöskin mahdollisuudet oikeuslaitokselle
muokata tämä järjestelmä sen
mukaiseksi.
Arvoisa puhemies! Lopuksi haluan vielä todeta, mitä tulee
tuomareitten yläikärajaan, että kyllä tuomarit
olivat paljon viisaampia aikaisemmin, kun seitsemäänkymppiin
asti saatiin olla ja sitä ennen vanhempiakin tuomareita
saattoi olla tekemässä päätöksiä.
Yhdysvalloissa tuommoiset kahdeksan-, yhdeksänkymppiset
tuomarit ovat kaikkein kypsimpiä ja vakaimpia tuomareita,
filosofisesti kaikkein tehokkaimpia, syvällisempiä,
eli tässä suhteessa nyt, kun Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa
on menty siihen, että ikäraja on enimmillään
73 vuotta, meilläkin voisi hyvin ajatella sitä,
että tuomareitten ikäraja nostettaisiin 70—75:een.
Se voisi koskea myöskin näitä lautamiehiä.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä vähennetään
lautamiesten määrä kolmesta kahteen,
ja kyllähän tämä rupeaa olemaan
minimimäärä sitten, mitä lautamiehiä esimerkiksi
voi olla. Esimerkiksi jos lautamies on jäävi asian
käsittelyyn, niin tämän jälkeen
siellä ei olisi sitten kuin yksi lautamies, tai jos vähennetään
vielä, niin sen vähemmän. Lautamiehellä on
tärkeä rooli muun muassa juuri — tässä maalaisjärjestä on
paljon puhuttu — esimerkiksi vahingon arvioinnissa. On
muutamia tapauksia, missä tuomarikokouksessa on arvioitu
tämän uhrille tulleen vahingon arvoa, ja siellä on
kuitenkin pystytty maalaisjärkisesti tuomaan siihen se
oikea vahingon arvo siinä tilanteessa.
Tässä on nyt 700 000 euron säästö suurin
piirtein, 750 000 euroa säästöä tavoitteena,
ja kuten tuossa edustaja Lehti mainitsi, toivottavasti tästä järjestelmästä ei
ensimmäisen keissin takia jo sitten tule näin
isoa vahinkoa tälle uhrille. Toinen on tässä lakivaliokunnan
hyvä toive, että tämä raha tai
tämä säästö voitaisiin
mahdollisesti uu-sien tuomareitten rekrytointiin ja koulutukseen ohjata,
mutta epäilen, että tämän rahan
käyttötarkoitus on varmaan valtion suuri, pohjaton
kassa.
Ikärajan nosto on aivan hyvä, kuten esille
on otettu. Viisaus ei häviä, jos toimeliaisuus
on edelleen yllä.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Lakivaliokunta puheenjohtaja Holmlundin johdolla
on tehnyt mielestäni erinomaista työtä. Täällä on
hyviä puheenvuoroja, perusteltuja puheenvuoroja, miksi
se on hyvä. Minä nostan esiin muutamia asioita,
jotka puoltavat tätä käräjäoikeuden
lautamiesten ikärajan korottamista. Nythän on
niin, että eläkeläisten keski-ikä on
Suomenmaassa nousemassa, kuten tiedämme. Työikäisten
työssäoloaikaa ollaan myös korottamassa.
Tässäkin salissa on kymmenkunta yli 70-vuotiasta
edustajaa, ja kun olen seurannut heidän esityksiään,
kannanottojaan, päätöksiään,
ne ovat olleet mielestäni erinomaisia. (Naurua) Tässä tulen
siihen, että elämänkoulu, jota minäkin
olen käynyt aika pitkään, kuten tiedätte,
on oikeastaan paras koulu hyvin moneen asiaan, lähes kaikkiin
tehtäviin ja myös käräjäoikeuden
lautamiesten toimintaan. Tältäkin pohjalta on
hyvä, että ikäihmisten, paljon elämää nähneiden,
opiskelleiden ja elämänkoulua käyneiden,
asemaa halutaan tälläkin tavalla tässä maassa
edistää. Erinomaista, arvoisa puheenjohtaja Holmlund.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Kannatan valiokunnan mietintöä ja
kannatan myös lautamiesjärjestelmän säilyttämistä.
Tässä on esitetty monia perusteita, nimenomaan
paikallistuntemus, kansalaisten silmissä hyväksyttävyys.
Näen, että jos tämä järjestelmä otettaisiin pois,
siinä olisi paljon selittämistä kansalaisille
ja hyväksyttävyys kansalaisten silmissä vähenisi. Pidän
myös hyvänä ikärajan nostoa
68:aan. Nythän voi sanoa, että tässä siirrytään
tämmöiseen joustavaan ikärajaan, tai
niin ollaan oltukin, mutta minusta on hyvä, että se
seuraa yhteiskunnan yleistä trendiä. Jos työeläkelain
puolella tämän joustavan yläikärajan
nousuun päädytään, sen jälkeen
on hyvä pohtia täällä tätäkin.
Elinaikaan sentään tätä ei ehkä pitäisi
sitoa.
Mitä tulee siihen, mistä voidaan vielä säästää, kyllähän
tässä aletaan tiukoille tulla oikeusministeriön
alalta, ja kun mennään tuomioistuimiin, niin mielestäni
kaikkein suurin kakku ovat nämä summaariset asiat
eli ne riita-asiat, jotka ratkotaan niin, että toista osapuolta
ei ole paikalla, vastaaja ei ole paikalla. Silloin tullaan siihen,
miten näitä voidaan ehkäistä.
Muun muassa lainsäädännössä pikavippien
rajoittamiseksi on ollut hyviä keinoja.
Mitä tulee sitten tähän, voiko lautamies
olla objektiivinen, jos hän on yhteiskunnallisesti ollut
aktiivinen, niin en näe, kuten Rossi täällä totesi,
mitenkään niin, että miksi juuri yhteiskunnallinen
aktiivisuus voisi tehdä ihmisen vähemmän
objektiiviseksi kuin mahdollisesti jokin muu tausta. Tässä on
kyse kuitenkin viime kädessä kansanvallasta. Kansanvallassa
pitää jollakin tavalla ne ihmiset valita, ja tässä suhteessa,
kuten on todettu, tämä poikkeaa muusta luottamusmiesasemasta.
En pidä tätä ongelmana kuten Ruohonen-Lerner
näki.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Kuten muutkin puhujat, pidän ehdotusta
perusteltuna ja hyväksyttävänä tähän
saakka, mutta tästä edemmäs lautamiesasian
vääntämisessä ei voida edetä,
jotta voitaisiin edelleen puhua tällaisesta pohjoismaisesta
maanläheisestä alioikeusjärjestelmästä,
johonka lautamiehet kuuluvat luontojaan.
Lakivaliokunnan puheenjohtaja, edustaja Holmlund viittasi tuohon
oikeusturvaohjelmaan, jossa on laajemmin sitten keinoja, joilla oikeudenkäytön
tehokkuutta voitaisiin parantaa ja ongelmia poistaa. Siellä on
sellaisia ihan hyviäkin ajatuksia, mutta on myös
sellaisia, jotka eivät ole mitään parlamentaarista
keskustelua läpäisseet. Viittaan esimerkiksi tämän
käräjäoikeusverkoston harventamiseen
entisestään ja hallinto- ja yleisten tuomioistuinten
linjan yhdistämiseen, jotka eivät selvästikään
ole sellaista kunnolla mietittyä ja valmisteltua asioiden
ryhmää, vaan ne vaatisivat kunnollisen pohdinnan ja
laajan yhteiskunnallisen keskustelun. Veikkaan, ettei niiden taakse
löydykään enemmistöä eduskunnasta.
Tämä oikeusturvaohjelman jatkotyö olisi
hyvä saattaa eduskunnan käsiteltäväksi
jossakin muodossa, ennen kuin siellä mennään
sitten yksittäisiä esityksiä valmistelemaan
turhan pitkälle tai kyseenalaisissa asioissa. Tärkeää on,
että suomalainen oikeudenkäyttö tulevaisuudessa
palaisi sille korkealle statukselle, joka sillä oli vielä jokin
aika sitten. Se oli maailman mitassakin luotetuimpia tuomioistuinlaitoksia,
eikä näitä viiveongelmia ollut siinä mitassa
kuin tänään.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! On aivan totta, mitä perustuslakivaliokunnan
puheenjohtaja Koskinen totesi, että oikeusturvaohjelma
sisältää hyvin paljon eritasoisia ja
erityyppisiä ehdotuksia, joista osa on, sanotaanko, melko
valmiita ja osa on ehkä vielä täysin
keskeneräisiä, jotka vaativat pidempääkin
pohdintaa myös yhteiskunnallisesta näkökulmasta.
Ehkä tähän on vielä todettava,
että kokemukseni mukaan lautamiehet tekevät omaa
työtään erittäin korkealla moraalilla
ja en itse uskoisi, että vaikka puolueet ovat käytännössä ehdottamassa
heitä tehtäviinsä, se aiheuttaisi kenellekään
ongelmia. Tänä päivänä lautamiehet
ovat todella sitoutuneita tehtäväänsä,
ovat kouluttautuneita siihen ja arvostavat itse suuresti tekemäänsä tehtävää tuomiovallan
käyttäjinä.
Ehkä yhtenä pienenä kysymyksenä,
kun puhumme lautamiesten merkityksestä ja siitä,
mitä se merkitsee oikeudenkäynnille, haluan vielä muistuttaa,
että viimeisen neljän vuoden aikana rikosasioita
on käsitelty 60 000 ja näistä ainoastaan
4 000:ssa on ollut mukana lautamieskokoonpano. Eli tämä on
tämänhetkinen tilanne: lähes kaikissa
ei suinkaan ole tällä hetkellä lautamiehiä mukana,
vaan näitä oikeudenkäyntejä on supistettu
hyvin paljon viime vuosina.
Yleiskeskustelu päättyi.