2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kuntalain muuttamisesta
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä kuntalain
muuttamisesta on kysymys kilpailuneutraliteettia koskevasta ensimmäisestä lainsäädäntötoimesta
kuntasektorilla.
Kilpailuneutraliteetilla tarkoitetaan, että julkinen ja
yksityinen yritystoiminta asetetaan markkinoilla samalle lähtöviivalle
sekä siten luodaan tasapuoliset edellytykset kilpailulle
markkinoilla.
Esityksen keskeisenä sisältönä on,
että kunnille säädettäisiin
velvollisuus yhtiöittää toimintaansa
silloin, kun ne toimivat kilpailutilanteessa markkinoilla. Tämä esitys
liittyy Euroopan komission EU-valtiontukisäännöksien
vastaisiksi katsomien tukien eli konkurssisuojan ja veroetujen poistamiseen.
Hallituksen esitys liittyy lisäksi pääministeri
Kataisen hallituksen hallitusohjelman toteuttamiseen. Hallitusohjelman
mukaan hallitus selkeyttää julkisen sektorin harjoittaman
elinkeinotoiminnan pelisääntöjä määrittelemällä raamit
kuntasektorin toiminnalle markkinoilla. Tätä esitystä on
valmisteltu pitkään. Vuonna 2007 annetun komission
valtion liikelaitoksia koskevan niin sanotun Destia-päätöksen perusteella
on ollut selvää, että kuntasektorin toimintaan
liittyvät aivan samat EU:n valtiontukiongelmat kuin valtion
liikelaitoksien toimintaan.
Vuonna 2008 Helsingin seudun kauppakamari ja Matkailu- ja Ravintolapalvelut
Mara ry tekivätkin kantelun Helsingin kaupungin liikelaitoksena
toimivan Palmian toiminnasta. Tämän lainvalmistelun
keskeisenä haasteena on ollut, että kuntien tehtäväkenttä on
erittäin laaja, kuten täällä on
tänä iltana jo aiemmin todettu. Tänä päivänä kunnilla
on yli 500 lakisääteistä tehtävää ja niihin
liittyen yli 900 velvoitetta. Näiden lisäksi kunnat
voivat ottaa hoidettavakseen itsehallintonsa perusteella vielä muitakin
kuin lakisääteisiä tehtäviä.
Lainsäädännön valmistelu on
ollut laajempaa kuin valtion puolella, jossa kyse oli vain kolmen
liikelaitoksen yhtiöittämisestä.
Kuntasektorilla on ollut hyvin haastavaa määritellä,
milloin toiminta katsotaan toiminnaksi kilpailutilanteessa markkinoilla.
Omat vaikeusasteensa työlle on asettanut myös
se, että kansallisten linjauksien lisäksi olemme
keskustelleet EU:n valtiontukisäännöksien
tulkinnasta myös komission kanssa. Esitys liittyy myös
vireillä olevien Palmia- ja muiden komissiolle tehtyjen kanteluiden
ratkaisuun komissiossa.
Arvoisa puhemies! Kuntalaissa ehdotetaan säädettäväksi
yleinen sääntö kunnan velvollisuudesta
yhtiöittää kilpailutilanteessa markkinoilla hoidettava
tehtävä. Tässä laissa linjattaisiin
myös yleisesti, millaista toimintaa ei katsota toiminnaksi
markkinoilla. Markkinoilla ei katsota hoidettavan muun muassa sellaista
toimintaa, jossa kunta tuottaa lakisääteisiä palveluja
lakisääteisen vastuunsa rajoissa, pakollista yhteistoimintaa
tai järjestää järjestämis-
tai ylläpitämisluvan varaista opetusta. Tärkeitä kansallisia
linjauksia tässä esityksessä ovat linjaukset,
ettei vesihuoltoa tai kunnallista raideliikennettä tarvitse
tämän perusteella yhtiöittää.
Laissa esitetty luettelo ei ole tyhjentävä, vaan
viime kädessä yhtiöitettävän
toiminnan tulkinnassa joudutaan pohtimaan toiminnan luonnetta, hinnoittelua
ja markkinointia.
Laissa ehdotetaan lisäksi säädettäväksi
yhtiöittämispoikkeuksia, vaikka pääsäännön
perusteella kunnan katsottaisiinkin toimivan markkinoilla. Tärkeimmät
poikkeukset koskevat vähäisen toiminnan sallimista
sekä palveluita oman kuntakonsernin sisällä.
Jotta yhtiöittämispoikkeukset eivät mahdollistaisi
kilpailun vääristymistä, yhtiöittämispoikkeuksien
mukainen toiminta pitäisi hinnoitella markkinaperusteisesti.
Tämä esitys antaa kunnille mahdollisuuden siirtyä markkinoille
hallitusti siirtymäajan turvin. Kuntien olisi yhtiöitettävä toiminta
vuoden 2014 loppuun mennessä. Työvoimapoliittiselle aikuiskoulutukselle
on esitetty pidempää siirtymäaikaa, jona
aikana on tarkoitus selventää erityislainsäädännössä,
mikä osa toiminnasta mahdollisesti kuuluu yhtiöittämisen
piiriin.
Henkilöstön asemasta on huolehdittu lakiesityksessä.
Yhtiöittämiseen sovelletaan liikkeenluovutussäännöksiä,
ja siirtyvän henkilöstön lisäeläke-edut
tulee turvata. Esitykseen liittyy lisäksi varainsiirtoverovapaussäännös.
Arvoisa puhemies! Tämä esitys ei koske vain kunnallisten
liikelaitoksien toimintaa, vaan yhtiöittämisvelvollisuus
koskee myös kuntien virastomuodossa harjoittamaa toimintaa,
jos toimintaa harjoitetaan markkinoilla. Kaikkia liikelaitoksia
ei välttämättä tarvitse tämän
perusteella yhtiöittää. Kunnilla on tänä päivänä reilut
170 liikelaitosta, ja niistä noin kolmannes toimii vesihuollon
alalla. Toisaalta virastomuotoinenkaan toiminta ei välttämättä ole
tämän velvollisuuden ulkopuolella. Tämän
esityksen perusteella kuntien tulee yhtiöittää energialaitokset
ja satamat. Lisäksi kuntien tulee käydä läpi
muukin toiminta. Yhtiöittämisten sijasta kunnilla
on monessa tapauksessa mahdollisuus harkita, haluavatko
nyt yhtiöittää toimintansa vai peräytyvätkö markkinoilta.
Esityksellä on taloudellisia vaikutuksia erityisesti
Helsingin kaupungille sekä niille kunnille, joilla on energialaitoksia.
Kunnille ei esitetä tässä vaiheessa korvattavaksi
niiden mahdollisia menetyksiä. Ensin tulee selvittää,
kuinka suuria nämä menetykset olisivat, ja siihen
luonnollisesti vaikuttaa se, kuinka laajasti kunnat lähtevät
nyt yhtiöittämään toimintojaan
vai peräytyvätkö mieluummin markkinoilta,
ja toisaalta se, miten tuo yhtiöittäminen toteutetaan.
Tuo arvio voidaan taloudellisten vaikutusten osalta tehdä näin ollen
aikaisintaan vuonna 2017, kun näemme, kuinka kunnat ovat
uuden lainsäädännön johdosta
toimineet.
Arvoisa puhemies! Kuntalain yhtiöittämisvelvollisuus
on ensimmäinen askel kilpailuneutraliteetin varmistamisessa,
mutta hallituksen työ tällä saralla ei
tule loppumaan tähän. Työtä on
jatkettava niin kuntalain kokonaisuudistuksessa kuin sektorilainsäädännössäkin.
Nyt meneillään olevassa kuntalain kokonaisuudistuksessa
on tarkoitus käydä läpi kunnan muutkin
toimenpiteet, muun muassa takaukset, lainat ja erilaiset avustukset,
jotka voivat vääristää kilpailua
markkinoilla. Tarkoitus on katsoa, miten kuntien pelisääntöjä voitaisiin
näiltäkin osin selkeyttää siten, että EU:n
kilpailuoikeus ja kilpailuneutraalisuus otettaisiin kuntien toiminnassa
nykyistä paremmin huomioon.
Nykyisessä kuntalaissa, joka säädettiin
vuonna 1995 samanaikaisesti EU-jäsenyytemme kanssa, ei
osattu riittävästi ottaa huomioon EU-kilpailuoikeuden
vaikutuksia. EU-oikeus vaikuttaa kuitenkin vahvasti tänä päivänä kuntien
toimintaan. Esitys tarkoittaa, että meidän tulee
oppia EU-hankintalainsäädännön
lisäksi myös EU:n valtiontukisäännöksien
yleiset pelisäännöt. On tärkeää,
että emme jätä tuota sääntelyä EU-oikeuden
tai -komission määrittelyn varaan vaan
teemme asiasta omaa kansallista sääntelyä.
Kuntalain kokonaisuudistuksen lisäksi esitys haastaa
myös muut sektorit miettimään, koska
ja miten kunnat voivat toimia markkinoilla. Monella sektorilla meillä ei
oteta riittävästi huomioon kilpailuneutraliteetin
toteutumista. Tämän lakiesityksen pohjalta olemme
askelta pidemmällä myös sektorilainsäädännön
valmistelussa. Entistä useammin joudumme harkitsemaan,
onko kysymys toiminnasta markkinoilla ja tarvitaanko laissa tarkempaa
määrittelyä kunnan toiminnalle. Kunta
ei esimerkiksi voi osallistua tarjouskilpailuun ilman, että asiasta
nimenomaan säädetään.
Tämä kuntalain muutosesitys sekä työ-
ja elinkeinoministeriössä valmisteltu esitys kilpailuneutraliteetin
valvonnasta merkitsevät vähäisestä pykälämäärästään
huolimatta merkittäviä muutoksia kuntien toimintaan.
Työ- ja elinkeinoministeriössä on
valmisteltu hallituksen esitystä, jonka perusteella valvontatehtävä siirtyisi Kilpailu-
ja kuluttajaviraston tehtäväksi ja sen valvontatoimivalta
koskisi koko julkista sektoria.
Nämä esitykset muodostavat aisaparin, jonka perusteella
voimme tulevaisuudessa varmistaa nykyistä paremmin julkisen
ja yksityisen toiminnan tasavertaiset lähtökohdat
markkinoilla. Kuntien kannalta on tärkeää,
että saamme kuntien toiminnalle markkinoilla yleiset raamit.
Raamien pohjalta saamme puututtua merkittävimpiin kilpailuneutraliteettiongelmiin
kuntasektorilla. Samalla on syytä tunnistaa, että EU:n
valtiontukisäännösten osalta olemme lainsäädännön
valmistelussa vasta alussa, ja tällä hetkellä valmistelussa
oleva kuntalain kokonaisuudistus lähtee siitä,
että muun muassa kunta ja markkinat -tematiikka
tulee olemaan yksi keskeinen uudistamisen tavoite ja lähtökohta,
ja tuohon kuntalain uudistukseenhan kaikki eduskuntaryhmät
ovat hyvin aktiivisesti jo osallistuneet parlamentaarisen seurantaryhmän
kautta, ja tuo työ tulee edelleen jatkumaan.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ministerin esittämä lakiesitys
oli monilta osin hyvin selkeä. Mutta kysyisin yhtä asiaa
nyt, kun ministeri on paikalla, kun täällä selkeästi
lukee, että kunnan on yhtiöitettävä toimintansa
silloin, kun kunta toimii yleisillä markkinoilla. Nyt kysyisin
ihan vain yhtä kysymystä, joka liittyy työterveydenhuoltoon:
jos kunta tuottaa esimerkiksi työterveydenhuoltoa omille
työntekijöilleen mutta haluaa sitten lähteä tuottamaan
työterveyspalveluita myös julkisille, yleisille
markkinoille, niin tarkoittaako tämä käytännössä sitä, että sitten
myös kunnan tuottama työterveyspalvelu pitää yhtiöittää ja
sitten kunta sitä kautta tuottaa palveluita sekä kunnan
omille työntekijöille että myös
kilpailutuksen kautta muille mahdollisille toimijoille?
Tapani Mäkinen /kok:
Arvoisa puhemies! Olen aivan samaa mieltä, että erinomaisen
hyvä lakimuutos. Kunnat ovat tähän mennessä — eivät
kaikki, vaan ne muutamat kunnat ja muutamat kuntien liikelaitokset — vääristäneet
aidosti markkinoita. Tästä johtuen on ihan paikallaan, että tämä lakimuutos
on olemassa.
Totean kuitenkin siitä julkisesta keskustelusta, missä annetaan
ymmärtää, että kunnalliset liikelaitokset
ovat jatkossa sitten ei-hyvä asia, että näinhän
ei asia itse asiassa ole, koska on toisaalta joskus asiallista kunnan
oma tekeminen omaan palvelutarpeeseensa, ei markkinoille vaan kunnan
omaan tarkoitukseen, viedä liikelaitokseen. Näin
saadaan tase ja tiedetään aidosti, mitä se
tekeminen maksaa.
Tällä hetkellä nimittäin
meillä on suuri ongelma siinä, että kustannuslaskenta,
kunnan kirjanpidon pitäminen, on sillä tasolla,
että me emme tiedä kunkin tekemisen yksittäistä kustannusta. On
jotenkin ihmeellistä, että meillä on
miljardiyrityksiä, suomalaisiakin, kansainvälisiä,
pienempiä, mutta julkisesti noteerattuja yrityksiä, jotka
kvartaalikausittain tekevät tilinpäätöstä,
ja me tiedämme ihan tarkalleen, mitä minkäkin pennin
tekeminen maksaa, mutta julkisella puolella kuntataloudessa se jotenkin
vain ei onnistu. Me emme edelleenkään tiedä kuukausitasollakaan
riittävällä tasolla, mitä kunnan
tilanteessa taloudellisessa mielessä on, puhumattakaan
siitä, että tietäisimme yksittäisen
tekemisen, vaikka siivoamisen, kustannusta.
Kysynkin ministeriltä, miten tähän
voitaisiin ministeriön näkökulmasta vaikuttaa,
että kuntien kustannuslaskenta ja taloudellinen seuranta
paranisivat, ettei tarvitsisi taas sen takia tehdä liikelaitoksia,
että päästään omaan
taseeseen ja tiedetään jatkossa, mitä tekeminen
maksaa.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin ministeri esittelypuheenvuorossaan
sanoi, tätä lakiesitystä on valmisteltu
hyvin pitkään ja kunnilla on ollut aikaa miettiä,
mitenkä yhtiöittämisen tekevät.
On totta, että useille kunnille, Helsingille ja monille
muille, joilla on energialaitos, on merkittävä tulonlähde
ollut energialaitoksen liikelaitosmuoto.
Eilen kävimme tässä salissa aikamoista
keskustelua kehysriihessä päätetyn elinkeinoverouudistuksen
vaikutuksista, ja kyllä sanat "porsaanreikien tukkiminen"
olivat tässä hyvin esillä. Tiedän,
että kunnat ovat nyt miettimässä, kuinka
välttää yhteisöveroa uusissa
osakeyhtiöissä, jotka liikelaitoksista muuttuvat.
Ministeri sanoi, että näitä taloudellisia
vaikutuksia voidaan arvioida vasta 2017, enkä minä nyt
ole sitä mieltä, että valtion täytyisi
korvata yhtiömuodon muutoksia, pois se minusta, mutta jonkunlainen viesti
tulisi antaa, että nämä tasavertaisesti
markkinoilla toimivat kuntien osakeyhtiöt noudattaisivat
myös sitä hyvää osakeyhtiökäytäntöä.
Ei voi olla niin, että me täällä metsästämme
porsaanreikiä yksityiseltä puolelta, yksityisessä omistuksessa
olevista osakeyhtiöstä, ja kunnat samanaikaisesti
miettivät, kuinka ne velkauttamalla uutta osakeyhtiötään
saavat hyvää korkoa sieltä. Esimerkkejä on
jo Tampereelta ja vähän muualtakin päin
maata tästä käytännöstä,
niin että toivoisi ministeriöstä päin
selvää viestiä kunnille, että rehellistä peliä sitten,
kun markkinoille tullaan.
Lars Erik Gästgivars /r:
Arvoisa puheenjohtaja! Haluan kiittää ministeriä ja
ministeriötä tästä laista. Tämähän
on ollut iso riesa pienyrityksille ja myöskin isoille yrityksille.
Olin aikoinaan mukana silloin, kun tästä Palmian
asiasta tehtiin valitus tänne eduskuntaan jne. Minusta
tämä on askel oikeaan suuntaan, eli tämmöiset
epäterveet kilpailut saadaan loppumaan viimeinkin täällä Suomenmaassa.
Tämä on hieno asia.
Tapani Mäkinen /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä tiedustelisin ministeriltä sitä,
kun meillähän on tilanne sellainen, että Suomessa
on 2 000 kuntien omistamaa liikelaitosta ja 2 000
osakeyhtiötä elikkä noin 4 000
eri tavalla elinkeinotoimintaa harjoittavaa organisaatiota kuntaomistuksessa:
onko niitä on käyty miten läpi? Minä tarkoitan
tässä sitä, että ei ole varmaankaan
tarkoitus se, että veronmaksajien maksamilla verorahoilla
harjoitetaan elinkeinotoimintaa. Kyllä lähtökohta
on se, että kuntien pitäisi keskittyä siihen perustehtäväänsä,
peruspalvelutarjonnan tuottamiseen. Elinkeinotoiminta ei varmasti
siihen kuulu. Mikä on sitten elinkeinotoimintaa? Milloin
ollaan tavallaan tilanteessa, jossa ollaan pelikentällä,
missä on toimivat palvelumarkkinat olemassa? Onko tätä missään
määrin selvitetty ja onko tarkoitusta selvittää,
kun mietitään kuntien tehtäviä ja
kuntien tekemisen määrää? Johtamista
se ainakin lisää, jos kunta osallistuu elinkeinotoimintaan.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Jatkaisin oikeastaan edustaja Kurvisen
ja Mäkisen käymää pohdiskelua
tässä. Kunnissa energialaitoksilta on usein edellytetty
tulosta kunnille, ja sitä kautta kunnat ovat myös
hyötyneet tästä energian tuloksesta.
Nyt sitten tämä kehyspäätös
ja nämä viimeaikaiset ratkaisut ovat kuitenkin
tuoneet siihen eräänlaisia rajoitteita. Kysyisin
ministeriltä nyt, että miten tämä tulee vaikuttamaan
muun muassa kysymykseen energialaitosten tulevaisuudesta nimenomaan
kuntien yhtiöinä, näiden yhtiöiden
tulokseen jatkossa, että pystyvätkö energialaitokset
enää tulostamaan samalla lailla tulosta kuntien
taseeseen kuin aikaisemmin?
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Sama asia: energiayhtiöitten osalta
minun käsittääkseni tällä hetkellä liki
kaikki osakeyhtiöitä ovatkin, ja ei kai siinä ole
minun mielestäni mitään estettä sille,
etteikö osakeyhtiö voi tulouttaa, jos se on kunnan.
Siellähän on vielä osittain sillä tavalla,
että siellä on yksityisiä yrittäjiä mukana,
esimerkiksi paperiteollisuuden puolelta on yritys mukana siinä lämmöntuotannossa.
Sehän jakaa sitten sitä osinkoa samassa suhteessa
kunnalle ja tälle yksityiselle. Tästä on
ainakin tuolla harvaan asutulla seudulla hyviä kokemuksia, elikkä on
pystytty yhdessä tuottamaan lämpöä ja energiaa,
ja siitä on ollut kunnille tuloa. Mutta mikä on
ministerin näkemys tähän samaan kysymykseen,
mihinkä edustaja Kiljunenkin viittasi?
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Olisin kysynyt, minkä kaltainen
tämän lain vaikutus on esimerkiksi tämmöisiin
tilanteisiin, kun kunnat pyrkivät tehostamaan omaa toimintaansa,
esimerkiksi tämä Husin yksityissairaalahanke,
joka oli tässä julkisuudessa joitain aikoja sitten.
Sen tarkoitushan oli sitouttaa lääkäreitä ja
henkilökuntaa siellä talossa toimimaan ja pysymään
ja sitä kautta myös ottaa asiakkaita yksityisiltä markkinoilta,
kuten vakuutusyhtiöiden asiakkaita ja ulkomaalaisia asiakkaita
ja muita. Yrittäjäjärjestöt
ovat kuitenkin pitäneet tätä markkinahäiriönä,
jos tällainen tytäryhtiö tulee toimimaan vapailla
markkinoilla. Millä tavalla kunnilla on jatkossa tämän
kaltaisia toimenpiteitä mahdollisuutta toteuttaa esimerkiksi
sillä perusteella, että saadaan sitoutettua henkilökuntaa
ja saadaan niille riittävästi tehtäviä?
Tapani Mäkinen /kok:
Puheenjohtaja! Yhteen yksityiskohtaan vielä kiinnittäisin
huomiota, nimittäin kuntien omistamien kiinteistöjen ulosvuokraamiseen.
Jos minä nyt oikein muistan — nyt olen vähän
huonosti ehtinyt tutustua tähän lakiehdotukseen,
mutta ministeri saattaa muistaa — aikaisempia ehdotuksia
ja sitä kirjoittelua ja keskustelua, niin kuntien omistamien
yhtiöiden omistamat kiinteistöt ja niiden vuokraaminen
ulos markkinoille on rajattu ulos tästä kilpailuneutraliteettilaista.
Jos näin on, jos muistan oikein, niin mihinkä perustuu,
että kiinteistöbisnes on senkaltaista bisnestä,
mitä kunnat saavat tehdä, ja se ei vääristä markkinoita?
Risto Kalliorinne /vas:
Arvoisa puhemies! Pariin asiaan huomioita tähän
lakiin liittyen.
Alkuvaiheessahan näytti hyvin vahvasti siltä, että myös
kuntien vesihuolto tulkitaan markkinaehtoiseksi toiminnaksi. Esimerkki
siihen oli haettu tuolta Baltian maista, muistaakseni Virosta, jossa
on myyty vesiyhtiöitä, ja kun niitä on myyty
yksityiselle sektorille, niin näin on tulkittu, että on
muodostunut markkinat, koska on sekä julkisen että yksityisen
sektorin toimijoita. Mutta mikä markkina on sellainen,
että asiakas ei voi valita kuitenkaan kuin sen yhden ainoan
toimijan? On erittäin hyvä, että tästä Viron
ennakkopäätöksestä ei seurannut
sitä, että myös Suomessa ajauduttaisiin
samaan tilanteeseen eli kuntien vesihuollot olisi pitänyt
yhtiöittää. Siitä haluan kiittää ministeriä,
että hän on pystynyt tämän vääntämään
tämmöiseen järkevään
asentoon nyt, että nämä kuntien vesihuoltotoiminnot,
jotka ovat ihan tämmöistä perusinfraa
eivätkä missään mielessä markkinaehtoista
toimintaan, voidaan säilyttää kuntien
omistuksessa eikä vedestä voi tulla, tämmöisestä perushyödykkeestä,
tämmöinen yksityisen voiton tavoittelun väline.
Toinen asia, mihin kiinnittäisin huomiota, on se, kun
julkisessa keskustelussa tulee tämä yhtiöittämispakko
moneen asiaan. Eihän se ole pakko yhtiöittää,
jos vetäytyy markkinoilta ja toimii vain kuntasektorin
sisällä. Sehän on keino välttyä yhtiöittämiseltä,
kun esimerkiksi ruokahuoltotoiminnasta, joka on ollut markkinoilla,
sovitaan kunnanhallituksessa ja kaupunginvaltuustossa, että nyt
me toimimme vain omissa toiminnoissa, ja sen jälkeen se
yhtiöittämispakko poistuu. Eli tämä on
keino, ja se on kuntapäättäjien näpeissä.
Mutta myös sekoitetaan hyvin paljon sitä,
että yhtiöittäminen on sama kuin yksityistäminen. Onhan
se yhtiö sataprosenttisesti kunnan hallussa senkin jälkeen,
ja kunta nimeää sinne luottamushenkilöt
ja pystyy ohjaamaan sitä kaupunginhallituksen kautta. Eli
kyllä nämä yhtiötkin ovat vielä kunnallisia
toimijoita. Ne vain toimivat samoilla pelisäännöillä sen
jälkeen, ja sehän on ihan terve tilanne.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kysyisin ministeriltä näistä osakeyhtiöistä,
jotka nyt ovat kuntien omistamia ja toimivat täysin kuntien
omien palvelujen tuottajina, niin sanotuista in-house-yhtiöistä.
Niitä on eri määrä, Turussa
lienee eniten. Sairaanhoitopiirit, kuntayhtymät, useat
kunnat keskenään ovat muodostaneet näitä.
Nehän toisaalta sulkevat markkinoita, sinne ei ole yksityisillä markkinoilla
ollut tähän asti asiaa. Tuleeko näiden
niin sanottujen in-house-yhtiöiden, kuntien omistamien
in-house-yhtiöiden, toimintaan mitään
uutta?
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Nämä tulevat vähän
pilkoten, nämä kysymykset, kun tässä aina
tulee uusi asia esille, ja en nyt huomannut tarkkaan sitä,
että mikä vastaus tässä laissa
on. Olen itse toiminut Lappeenrannan liikuntatoimen puheenjohtajana
jo pitkään, ja esimerkiksi siellä nyt
on markkinoille tullut paljon yksityisiä palveluntuottajia,
jotka tuottavat samoja liikuntamuotoja ja liikuntapaikkoja kuin meidän
kuntakin, ja tavallaan tässä on monta kertaa tullut
sitten erilaisia ristiriitoja näitten hallinnoinnissa ja
rahoituksessa. Nyt joissakin kaupungeissa on pohdittu myös
tästä syystä näitten eri liikuntayksiköitten
yhtiöittämistä, jotta päästäisiin
sitten vähän toisenlaisille, voisiko sanoa, tasapuolisemmillekin
agendoille.
Nyt kysyisin ministeriltä, kun yritin nopeasti katsoa
tästä, että liittyvätkö nämä liikuntaan
liittyvät yleiset hankkeet ja niitten toimitilat, jos ne hankkeistetaan,
millään tavalla nyt tähän lainsäädäntöön
vai onko tämä sitten ihan erillinen asia.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Ja nyt nämä vilkkaat kysymykset ovat loppuneet,
ja varmaan ministeri haluaa vastata.
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Kiitos näistä todella monista
kysymyksistä. Täytyy näiden osalta todeta,
että kyllä tämä lainsäädäntö nyt
on vasta todellakin ensimmäinen askel kohti kilpailuneutraliteettia
eli tässä ikään kuin puututaan
näihin kaikkein ilmeisimpiin ongelmiin, mitä tällä hetkellä on
Suomessa jo havaittu sen johdosta, että meillähän
kuntasektorin toiminta on todella laajaa ja kunnalla on mahdollisuus
lakisääteisten tehtävien lisäksi
ottaa myös muita tehtäviä hoidettavakseen.
Kyllähän kunnalle muun muassa erilaiset alueen
kehittämis- ja elinkeinoihin liittyvät tehtävät
ovat tärkeitä juuri siinä mielessä,
että niillä usein haetaan sitä, että kunnan
alue kaiken kaikkiaan kehittyisi suotuisasti ja saataisiin myönteistä verotulokehitystä
ja
muuta aikaan alueella. Siinä mielessä kunnat kyllä osin
ovat laajentaneet toimintaansa myös niin, että se
kiistämättä aiheuttaa markkinahäiriötä,
koska kuntien toiminnalla on tuo konkurssisuoja ja veroetu, mitä yksityisellä markkinaehtoisella
toiminnalla taas ei ole.
Näin ollen tämän lainsäädännön
perusteella nyt on erityisesti arvioitu, että ne suurimmat
vaikutukset tulisivat olemaan muun muassa juuri näihin
energia- ja satamakysymyksiin. Tämän perusteella,
jos kunnalla on omana toimintana tämäntyyppinen
tehtävä, niin se täytyy yhtiöittää. Meillä suurin
osa energialaitoksistahan on jo aiemmin yhtiöitetty, eli
tuommoinen reilu kymmenkunta energialaitosta toimii vielä kunnallisena
liikelaitoksena tänä päivänä,
ja satamia on parisenkymmentä, ja ne ovat kyllä odottaneet
nyt jo useamman vuoden, milloin tämä lainsäädäntö astuu
voimaan, koska tässä tulee muun muassa varainsiirtoveron
helpotus näiden osalta, jotka nyt yhtiöittävät
toimintansa tämän johdosta.
On arvioitu, että tällä on vaikutuksia
muun muassa juuri työvoimapoliittiseen aikuiskoulutukseen.
Sen osalta on säädetty hiukan pitempi siirtymäaika,
niin että sektorilainsäädännössä voitaisiin
nyt tehdä jatkovalmistelua asian osalta ja arvioida se,
mitkä tosiasiassa ovat tällaista markkinoilla
tapahtuvaa toimintaa siinä.
Myös terveydenhuollon osalta muun muassa työterveyshuoltoon
ja sen järjestämiseen on arvioitu tällä lailla
olevan vaikutuksia. Tuo yhtiöittämisvelvollisuus
ei koskisi työterveyslain 12 §:ssä tarkoitettuja
niin sanottuja ennalta ehkäiseviä terveyspalveluja
mutta kylläkin muita terveydenhuoltopalveluja, muun muassa
sairaanhoitoa, sillä terveydenhuoltolain mukaan kunnalla
ei ole velvollisuutta järjestää muita
kuin näitä 12 §:ssä tarkoitettuja
palveluja, joiden järjestäminen on myös
työnantajalle vapaaehtoista. Eli jos kunnalla on omana
toimintana työterveyshuolto, niin myös sen osalta
täytyy arvioida, mikä siinä on se osuus,
mikä täytyisi tämän perusteella
yhtiöittää. Samoin viime vuosina kuntayhtymät
ovat muodostaneet näitä liikelaitoksia muun muassa
laboratoriotoimintojen osalta. Tämä on muun muassa
semmoinen osuus myös, jota joudutaan tämän
perusteella arvioimaan.
Mutta tässä on siirtymäaikaa sinne
vuoden 2014 loppuun asti näiden muiden toimintojen osalta
ja työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen osalta se pidempi
siirtymäaika. Se mahdollistaa sen, että jos on
tarpeen, niin sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntöä voisi
tarkentaa tässä ajassa, koska voitaisiin muun
muassa määritellä se, että jos
on sellaisia palveluita, joissa kunnalliselle palvelutuotannolle
on erityisiä perusteita, niin sitä voitaisiin
jatkaa siten, että kunta tuottaisi palveluja, vaikka tehtävään
liittyisikin kilpailuneutraliteettiongelmia. Eli sosiaali- ja terveydenhuollon
osalta täytyy tätä tarkastelua varmasti
tehdä, että onko sellaisia palveluita, missä kunnalliselle
palvelutuotannolle on erityiset perusteet olemassa.
Kaiken kaikkiaan tuo kysymys, mikä hyvin laajasti nousi
esiin kuntien erilaisiin yhtiöihin liittyen: kyllähän
se on ikään kuin se maailma, mitä tämänhetkinen
meidän kuntalaki ei kokonaisuudessaan riittävästi
tunnista. Nyt kun kuntalakia ollaan kaiken kaikkiaan uudistamassa — tässä on
nyt tuotu vain tietyt kiireellisimmät pykälät
tänä vuonna eduskuntaan, mutta koko lakihan on
tarkoitus uudistaa vuoden 2015 alussa — niin kyllä siinä se
yksi merkittävä kysymys on juuri tämän
kunnat ja markkinat -tematiikan ohella koko kuntakonserniajattelu.
Silloin kun tuo nykyinen kuntalaki astui voimaan 90-luvun puolivälissä,
niin se lähti kuitenkin aika vahvasti vielä tästä ajatuksesta,
että kunta on tällainen peruskunta, jossa on ne
tietyt kunnalliset lautakuntatoiminnat ym., ja tänä päivänähän
kunnat ovat usein hyvin isoja konserneja, joissa on sekä liikelaitoksia
että yhtiöitä, ja näiden kaikenkaikkinen ikään
kuin talouden hallinta ja kokonaisuuden hallinta ei riittävällä tavalla
tämänhetkisessä kuntalaissa näy
eikä välttämättä ole
valtuuston näpeissä sillä tavalla kuin
olisi tarkoituksenmukaista. Eli kyllä entistä enemmän
kunnat ovat isoja konserneja, ja se täytyy ottaa myös
kuntalaissa uudella tavalla nyt huomioon, ja tätä työtä ollaan
parhaillaan tekemässä.
Sitten edustaja Mäkisen kysymys siitä, miten saataisiin
kuntien toiminta kaiken kaikkiaan läpinäkyvämmäksi
ja saataisiin vertailtavuutta lisää. Se on todella
suuri urakka, mitä on tehty nyt jo joitakin vuosia kuntien
tilastotyön avulla. Siinä pyritään
luomaan yhteiset standardit sille, millä tavalla kunnat
mittaavat tiettyjä asioita ja tilastoivat, koska meillä on
erittäin suuria eroja siinä, miten kunnat arvioivat
omia kustannuksiaan, mitä sinne on laskettu mukaan, ja
se vaikeuttaa kuntien välistä ikään
kuin kustannusten ja palveluiden vertailua ja myös sitä kunnan
toiminnan läpinäkyvyyttä kaiken kaikkiaan.
Myös valtuutetuille olisi hyödyllinen se, että nopeammin,
ikään kuin reaaliaikaisemmin, saisi tiedon siitä,
miten omassa kunnassa tietyt kustannuskehitykset ovat edenneet vertailtuna
toisiin kuntiin.
Mutta tämä on osoittautunut todella laajaksi hankkeeksi.
Meillä on jo muutamia vuosia ollut kuntien tilastointityö meneillään,
ja edelleenkin sitä työtä täytyy
jatkaa monella sektorilla, mutta se on hallituksen tavoite myöskin,
että pystymme aidosti lisäämään
läpinäkyvyyttä ja vertailtavuutta. Se
on kuntalaisten ja päättäjien edun mukaista
myöskin, että aidosti nähdään
se, mihin hintaan ja laatuun missäkin pystytään
erilaisia palveluita järjestämään
ja tuottamaan. Tällä hetkellähän
tilanne ei ole ollenkaan se, että vertailu sujuisi näin
hyvin. Erityisesti nyt viime vuosina kunnat ovat laajemmin siirtäneet
erilaisia tehtäviään erilaisille yhteistoimintaorganisaatioille,
ja se on entisestään vaikeuttanut sitä,
koska hyvin erilaisia kustannuksia on laskettu sitten hallinnon
tilojen ym. osalta eri sektoreille, ja vertailtavuus on entisestään
nyt hämärtynyt.
Keskustelu päättyi.