1) Hallituksen esitys laeiksi sosiaalihuoltolain 29 b §:n
ja kansanterveyslain muuttamisesta
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi kansanterveyslakia ja sosiaalihuoltolakia. Esityksen
mukaan palveluseteliä voitaisiin käyttää kotisairaanhoidossa
samoin perustein kuin sosiaalihuollon kotipalveluissa. Kotipalvelun
palveluseteliä koskevat säännökset
tulivat voimaan vuoden 2004 alusta, ja nämä nyt
käsiteltävät lait on tarkoitettu tulemaan
voimaan vuoden 2008 alusta. Palvelusetelin käyttö tarjoaa
kunnille vaihtoehtoisen tavan sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamiseen.
Aikaisemmalla lainsäädännöllä luotiin
uusi palvelusetelimalli sosiaalihuollon kotipalveluihin ja selkeytettiin
palveluseteliin liittyviä toimintakäytäntöjä muissa
sosiaali- ja terveyspalveluissa. Palvelusetelillä tarkoitetaan
menettelyä, jossa kunta myöntää palvelujen
käyttäjälle viranomaispäätöksellä painetun
setelin, sähköisen kortin tai vastaavan, jolla
kunta sitoutuu maksamaan määräsumman
palvelusta, jonka käyttäjä hankkii kunnan
hyväksymältä yksityiseltä palvelujen
tuottajalta. Asiakas maksaa palveluntuottajalle palveluntuottajan
perimän hinnan ja palvelusetelin arvon välisen
erotuksen. Palveluntuottajan lopullinen valinta jää asiakkaalle.
Useissa Suomen kunnissa kokeiltiin 1990-luvulla erityyppisiä tapoja
tarjota kuntalaisille palveluseteli sosiaali- ja terveyspalveluiden
hankkimista varten. Edellisen hallituksen toimesta luotiin palvelusetelijärjestelmälle
lainsäädännölliset puitteet.
Hallitus antoi vuonna 2003 esityksen kotipalvelujen palveluihin
tarkoitetusta palvelusetelistä, ja kuten sanoin, tämä esitys
ja uudistus tuli voimaan vuoden 2004 alusta.
Palveluseteliä ei kuitenkaan ulotettu koskemaan kotisairaanhoitoa,
koska neljä vuotta sitten hallitusohjelmaneuvotteluissa
nimenomaan päätettiin, että palveluseteliä ei
saa ulottaa kotisairaanhoitoon. (Ed. Zyskowicz: Koska demarit vastustivat!)
Käytännössä kotisairaanhoidon
rajaaminen palvelusetelin ulkopuolelle oli virhe. Sosiaali- ja terveysministeriön
yhdessä kauppa- ja teollisuusministeriön kanssa
teettämän ja viime keväänä julkistaman
selvityksen mukaan kotisairaanhoidon erillisyys kotipalvelujen palvelusetelijärjestelmästä
haittaa
palvelusetelin käyttöä ja jarruttaa sen
käyttöönottoa, vaikka joissakin tapauksissa
palveluseteli olisi asiakaslähtöinen ja joustava
tapa järjestää kotihoito kokonaisuudessaan.
(Ed. Zyskowicz: Tämän kokoomus tiesi alusta saakka!)
Laajemman käytön laajentaminen kotisairaanhoitoon
koetaankin välttämättömäksi.
Lähes puolet kunnista on yhdistänyt kotipalvelun
ja kotisairaanhoidon kotihoidoksi. Erityisesti tällöin
kotipalvelun palvelusetelin käytölle aiheutuu
ongelmia siitä, että nykyisellään
palveluseteliä ei voi käyttää kotisairaanhoidon
hankkimiseen, eli pahimmassa tapauksessa voisi siis käydä niin,
että kun palvelujen tuottaja eli lähihoitaja menee
auttamaan vanhusta, niin vanhus voisi maksaa sen kodinhoidollisen
palvelun palvelusetelillä mutta ei säärihaavan
hoitoa tai insuliinin pistämistä, joka saattaa
olla kuitenkin tarpeellista tälle ikäihmiselle.
Vuosien 2006 ja 2007 vaihteessa 126 kuntaa järjesti
jotakin palvelua tarjoamalla asiakkaalle palvelusetelin. Näin
ollen neljännes kunnista järjestää palvelusetelin
avulla sosiaalihuollon kotipalvelua tai sen tukipalveluja. Useimmin
järjestetyt palvelut olivat koti- ja siivouspalvelut sekä omaishoitoa
tukevat palvelut. Vuonna 2006 kunnat olivat myöntäneet
palveluseteleitä runsaalle 4 000 asiakkaalle.
Nyt käsittelyssä oleva hallituksen esitys
kotisairaanhoidon palvelusetelistä on vasta ensimmäinen
vaihe sosiaali- ja terveyspalvelujen tuotantotapojen monipuolistamisessa.
Hallitusohjelman mukaisesti tullaan sosiaali- ja terveysministeriössä selvittämään
palvelusetelin laajentaminen tarkoituksenmukaisella tavalla sosiaali-
ja terveyspalveluihin. Tulen asettamaan työryhmän
selvittämään tätä vielä ennen
juhannusta. Tarkoitus on, että palvelusetelin laajentamista koskevat
esitykset tuodaan eduskunnalle syksyllä 2008. Kaiken uudistamisen
tavoitteena on se, että voimme tuottaa suomalaisille entistä parempia
sosiaali- ja terveyspalveluita. Eri kaupungeissa, kuten esimerkiksi
Espoossa ja Lahdessa tehdyt asiakastyytyväisyysmittaukset
hyvin selkeästi osoittavat palveluseteleitä käyttäneiden
suomalaisten olevan erittäin tyytyväisiä uuteen
palvelumuotoon. On hyvä muistaa, että kunta hyväksyy
aina palveluntuottajat, joilta palvelua voi sosiaali- ja terveydenhuollon
palvelusetelillä ostaa. Tällä pyritään
varmistamaan palvelujen laatua ja vaikuttavuutta.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Laki palvelusetelin käytöstä kotipalveluissa
tuli siis voimaan, kuten ministeri mainitsi, vuonna 2004. Käyttö on
yleistynyt verkkaisesti. STM:n mukaan vain noin sata kuntaa on alkanut
käyttää palveluseteliä sosiaalihuollossa,
ja kustannukset olivat viime vuonna kaikkien kuntien osalta vain
7 miljoonaa euroa. Käytön vähäisyys
johtuu monista syistä, muun muassa siitä, että palveluseteliä ei
ole saanut käyttää kotisairaanhoidossa,
jota kuitenkin melkein aina annetaan samanaikaisesti kotipalvelun
kanssa. Toinen syy lienee kuntien talousahdinko sekä se, että palvelusetelin
käyttö on vielä varsin uutta eikä tarkalleen
osata arvioida, onko palvelusetelin antaminen hyödyllinen
asiakkaalle tai kunnille.
Nyt siis hallituksen esityksessä HE 34/2007 laajennetaan
palvelusetelin käyttöä sosiaalihuollossa
myös kotisairaanhoitoon eli kattamaan koko kotihoidon.
Kunta valikoi palveluntuottajat. Palvelusetelin saanut asiakas valikoi
sitten heidän joukostaan itselleen sopivimman palveluntuottajan.
Kunta joutuu valvomaan palvelusetelin tuottajien palvelun laatua.
Asiakas voi kieltäytyä vastaanottamasta palveluseteliä ja
tukeutua kokonaan kunnan omiin palveluihin.
Kunnat ovat Suomessa varsin erikokoisia, ja asukkaiden vaatimukset
ovat erilaisia. On myös hyvin toimeentulevia eläkeläisiä,
joille paras vaihtoehto kotipalvelun ostamiseksi on kotitalousvähennys,
ei suinkaan kotihoidon käyttäminen. Muun muassa
Helsingissä jokaiselle kotihoidon asiakkaalle tehdään
aina yksilöllinen hoito- ja palvelusuunnitelma, jossa sovitaan
yhdessä asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa
kotihoidon antamista palveluista. Samassa yhteydessä lasketaan
tarkkaan, paljonko kotihoito tulee maksamaan, ja selvitetään
myös mahdollisuudet yksityisten palvelujen käyttöön.
Jatkuvasta kotihoidosta perittävä kuukausimaksu
määräytyy palvelujen määrän,
asiakkaan talouden bruttotulojen ja perheen koon mukaan. Asiakkaalta
perittävä enimmäismaksu Helsingissä kotihoitoavusta
ja kotisairaanhoidosta on 53,53 euroa tunnilta, joka on aika suuri
summa. Joissakin tilanteissa yksityiseltä sektorilta hankittu
palvelu ja kotitalousvähennyksen käyttö voi
olla halvempi vaihtoehto kuin asiakkaalle kotihoidosta ostettu palvelu,
kun siis tämä palvelu on tulosidonnainen.
Kunnan tarjoamat kotipalvelut ja kotihoito ovat siis melkoinen
viidakko. On kunnan itsensä järjestämää kotihoitoa,
jota Helsingissä antaa 1 700 henkilöä,
ja meidän kotihoitomme piirissä on 7 000
asiakasta. Sitten toinen mahdollisuus on käyttää siis
valtiota hyväkseen ja tehdä kotitalousvähennys,
joka sopii sellaisille henkilöille, joilla on ainakin keskinkertaiset
tulot. Kolmanneksi kunnalla on mahdollisuus ostaa ostopalveluja
ja tarjota niitä asiakkailleen. Kunnan omassa kotihoidossa
maksut siis ovat tulosidonnaisia, joten sosiaaliviraston on laskettava
sopivin hoitomuoto kullekin asiakkaalle. Myöskin pitäisi tietää,
mikä hoitomuoto on kunnalle edullisinta ja mikä on
edullisinta asiakkaalle. Onkin tärkeää,
että tämä STM:n työryhmä,
jonka ministeri lupasi asettaa, selvittää kotihoidon
tarjonnan maassamme ja antaa kunnille ohjeet, miten valvonta tulee
toteuttaa ja mitä palvelujen ostamismuotoja asiakkaan on
parasta käyttää.
Palvelusetelin tuominen myös kotisairaanhoitoon on
erittäin tervetullut uudistus. Vuoden kuluttua lain voimaantulosta
voimme päätellä, miten palvelusetelin
käyttö on onnistunut kunnan kannalta ja asiakkaan
kannalta ja miten kotihoidon laatu on pysynyt hyvänä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Nämä tavat tukea yksityistä palvelutuotantoa, niin
kuin tämä palvelusetelikin on, eivät
ole ongelmattomia. Meidän tulee aina tietää,
mikä on palvelujen tuottajien ammattitaito, ja myöskin säilyttää vastuu.
Jossakin Pääkaupunkiseudulla se voi olla helpompaa
kuin vaikkapa Pieksämäellä.
Kotisairaanhoidon kohdalla on aina myöskin oltava tavallista
aktiivisempi nimenomaan ylläpitämään
yhteydet varsinaiseen vuodeosastohoitoon, siihen, että on
olemassa kynnyksetön yhteys avohoidosta tarvittaessa laitoshoitoon,
joka on usein välttämätön avustava
ja tukeva hoitomuoto, kun kotisairaanhoidon tilanne ongelmallistuu.
Täällä mainittiin esimerkiksi säärihaavan hoito,
joka on, niin kuin ed. Asko-Seljavaara totesi, tyypillinen tautitila
siinä mielessä, että aina välillä tarvitaan
esimerkiksi kirurgista hoitoa sen voittamiseen. Näin ollen
tämä vastuu, joka yksityisellä palveluntuottajalla
on, on huomattavasti suurempi kuin puhtaassa kotihoidossa, joka
on lähinnä potilaan kotona pysymisen mahdollistavaa
kotipalvelua, ja näin tämä vaatii myös
yhteiskunnalta aktiivisempaa otetta. Helsingissä se on ehkä helpompaa
kuin muualla Suomessa. Espoo ja Lahti ovat tällaisia esimerkkikuntia,
joilla on muunlaisia palveluongelmia kyllä yllin kyllin.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Olen muutaman
kerran aikaisemmin tässä salissa kiinnittänyt
huomiota siihen, että kun kokoomus selkeän vaalivoiton jälkeen
tuli mukaan kansan tahdon mukaisesti uuteen hallitukseen, on saatu
liikkeelle monia odotettuja positiivisia asioita. Esimerkkinä olen maininnut
esimerkiksi sen, että opiskelijoiden (Ed. Tennilä:
Nollamaksun poistaminen, eikö niin?) turhaan, pitkään
odottama opintorahan korotus 15 prosentilla toteutuu nyt, kun kokoomus tuli
hallitukseen, ensi syksyn, siis vuoden päästä syyslukukauden
alusta. Olen myös todennut sen, että opiskelijoiden
niin sanottujen vapaiden tulojen ylärajaa tuntuvasti korotetaan.
Edelleen olen viitannut siihen, että eläkkeensaajat
ovat joutuneet koko viime vaalikauden esimerkiksi maksamaan eräillä tulotasoilla
kireämpää verotusta kuin vastaavan tulon
saava palkansaaja. Tälle epäkohdalle edellinen
hallitus ei tehnyt mitään. (Ed. Kalli: Eikä sitä edellinen!) Kokoomus
lupasi vaaleissa asian hoitaa, ja kokoomuksen ollessa myötävaikuttamassa
ja keskeisesti hallitusohjelmaa kirjoittamassa tämä asia
luvattiin korjata tällä vaalikaudella ja se tullaan
tällä vaalikaudella korjaamaan.
Ed. Karhun ja kumppaneitten ei kannattaisi vielä hirveästi
hätäillä siellä Aamulehden yleisönosastoilla,
kun asiassa ei esimerkiksi viime vaalikaudella saatu yhtään
mitään aikaiseksi ja nyt tämä asia
joka tapauksessa tällä vaalikaudella hoidetaan.
Edelleen perintö- ja lahjaveron uudistaminen on tällainen
pitkään korjausta odottanut asia, joka kokoomuksen
tultua hallitukseen vihdoin liikahtaa, ja tällä vaalikaudella
perintö- ja lahjaverotusta tullaan keventämään
ainakin kaikkien ensimmäiseen veroluokkaan kuuluvien perinnönsaajien
kohdalla.
Herra puhemies! Nyt esillä oleva hallituksen esitys
tämän palvelusetelijärjestelmän
laajentamiseksi kotipalvelusta myös kotisairaanhoitoon on
vielä yksi hyvin ajankohtainen esimerkki niistä myönteisistä asioista,
joita kokoomuksen nousu vaalivoiton myötä hallitukseen
ja hallitusvastuuseen on kansalaisille tuottamassa. Niillä perusteluilla,
jotka täällä muun muassa ministeri Risikko
ja minis ... ja — anteeksi — ehkä tuleva ministeri
mutta tässä vaiheessa edustaja Asko-Seljavaara
toivat puheenvuoroissaan esille, on erittäin tarkoituksenmukaista,
käytännöllistä ja todella järkevää,
että palveluseteli on käytettävissä laajasti
kotihoidossa eli kotipalvelun lisäksi myös kotisairaanhoidossa.
Tämä nyt esillä oleva hallituksen
esitys on ilmeisesti ensimmäinen uuden hallituksen sellainen
esitys, joka nimenomaan pohjautuu hallitusohjelmaa tehtäessä tehtyihin
uusiin linjanvetoihin. Luulen, että kun ei näitä kehysselontekoja
ja muita oteta huomioon, vastaavasti tällaista jo pykälämuotoon
tullutta vastaavaa hallituksen esitystä ei vielä ole
eduskuntaan ehtinyt. Tämä on ensimmäinen
tai ensimmäisiä, ja haluan tässä yhteydessä esittää ministeri
Risikolle kiitoksen siitä, että tämän
asian valmistelu on toteutunut hallituksessa hyvin ripeästi,
etten sanoisi poikkeuksellisen ripeästi.
On suoraan sanoen hämmästyttävää,
että silloin kun tämä palveluseteli viime
vaalikaudella otettiin käyttöön, se rajattiin
vain kotipalveluun ja kotisairaanhoito jätettiin palvelusetelimahdollisuuden
ulkopuolelle. Kuten täällä ministeri
Risikko esimerkiksi sanoi, niin monessa kunnassa nämä on
yhdistetty ja monessa tilanteessa aivan siellä ruohonjuuritasolla,
siellä kotona, on hyvin käytännöllistä,
että voidaan antaa molempiin ryhmiin kuuluvia palveluja
samalla kertaa. On ollut todella epäkäytännöllistä ja
epätarkoituksenmukaista, että edellinen hallitus
ja edellinen eduskunta, edellisen eduskunnan demari- ja kepuenemmistö,
rajasi (Ed. Kalli: Entäs ne edelliset hallitukset?) tämän
kotisairaanhoidon tämän palvelun ulkopuolelle.
Kokoomus toki jo viime vaalikaudella näki, miten järkevää on
nämä yhdistää ja miten järkevää on
se, että tämä palveluseteli on käytössä niin
kotipalvelulle kuin kotisairaanhoidollekin. Niinpä sosiaali-
ja terveysvaliokunnan mietintöön jättämässämme
vastalauseessa 27. päivänä marraskuuta
2003 toteamme sanatarkasti seuraavaa: "Kotisairaanhoito ja kotipalvelu
on monissa kunnissa yhdistetty myös hallinnollisesti. Ei
ole perusteltua rajata kotisairaanhoitoa palvelusetelin
käyttömahdollisuuden ulkopuolelle. Valiokunnan
esittämällä mallilla aiheutetaan ainoastaan
lisää byrokratiaa ja päällekkäistä hakumenettelyä kunnan
sosiaalitoimelle."
Arvoisa herra puhemies! Silloin jäimme vähemmistöön.
Tällä kertaa olemme saaneet enemmistön
kannallemme. Olemme hyvin tyytyväisiä tähän
hallituksen esitykseen. Tämä on edistysaskel tässä puheena
olevassa asiassa. Hallitus on toiminut ripeästi, ja toivon,
että myös eduskunta toimii ripeästi käsitellessään
tätä hallituksen hyvää esitystä.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Zyskowicz mainitsi kyllä opintorahan
korotuksen mutta ei maininnut sitä, että maksuton
päivähoito poistuu, eikä sitä,
että kunnallisiin muihin, esimerkiksi terveydenhuollon,
maksuihin tulee korotuksia. Sinänsä varmaankin
palvelusetelin käyttöalan laajentaminen juuri
tällä tavalla, kuin nyt esitetään,
on ihan hyväksyttävissä, mutta miksi
ette samalla ota sitä huomioon, että nyt ei anneta
lisää hoitajia, ei terveydenhuoltoon, ei vanhustenhuoltoon?
Ne ovat usein ne samat ihmiset, jotka kunnan palkkalistoilta siirretään
väkisin yksinyrittäjiksi, ja samalla sitten palkkatasokin
voi jopa laskea. Kun nyt kehutaan hallituksen hyviä saavutuksia,
niin tällä uudistuksella ei valitettavasti yhdenkään
terveydenhoitajan tai sairaanhoitajan tai vanhustenhoitajan palkkausta
saada aikaiseksi eikä myöskään
heidän palkkojensa lisäystä. Mutta kyllä kai sitten
ed. Zyskowicz ja ministeri Risikko seuraavaksi tuovat sen sairaanhoitajien
ja vanhustenhoitajien 500 euron palkankorotuksen seuraavaan eduskunnan
täysistuntoon.
Ed. Pertti Salovaara merkittiin läsnä olevaksi.
Marjaana Koskinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni on erittäin
perusteltua, että tämä palvelusetelikokeilu oli
kotipalvelupuolella ja siitä saatiin nämä kokemukset,
jotka nyt ovat olemassa, kun tätä järjestelmää on
kehitetty edelleen. Pitää muistaa myös se,
että ainoastaan 4 000 asiakasta on käyttänyt tätä kotipalveluseteliä,
ja se on hyvin pieni määrä, kun ajatellaan,
miten paljon vanhusväestöä Suomessa kaiken
kaikkiaan on. Tässä on mekanismi, joka leikkaa
myös tämän palvelusetelin arvon hyvin äkkiä,
eli tähän edelleen on jäänyt tämmöisiä ongelmakohtia,
jos ajatellaan, miten ihmiset sitä haluaisivat ehkä käyttää.
Mielestäni on aika perusteetonta käydä työeläkeverotuskeskustelua
täällä, koska hallitus ei tähän
päivämäärään
mennessä ole antanut sitä vuotta, milloin työeläkkeiden
verotus alennetaan, ja samanaikaisesti myös lääkekorvauksiin on
tulossa korotus kansalaisten omavastuihin. Pitää olla
sen verran rohkeutta tuoda myös niitä päivämääriä tänne,
jos keskustellaan hallitusohjelmasta samanaikaisesti, kun puhutaan
tästä kotisairaanhoidon palvelusetelistä.
Satu Taiveaho /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä palvelusetelin laajennuksessa
kotisairaanhoitoon on monia hyviä puolia. On ihan totta
näin, että valinnanvapaus laajenee ja kotipalvelu-
ja kotisairaanhoidon yhteistyötä voidaan tältäkin
osin edistää, mutta ei tämä täysin
ongelmaton ole, aivan kuten edelliset vastauspuheenvuoronkäyttäjät
ovat todenneet, esimerkiksi siltä osin, että näitä palveluntarjoajia
ei suinkaan esimerkiksi pienissä kunnissa ole eli tämä palvelusetelin
käyttö kotipalvelussakin on keskittynyt lähinnä suuriin
kuntiin ja käyttäjiä on toistaiseksi
ollut aika rajoitetusti. Tähän kilpailutukseen
liittyvät todella nämä laatukysymykset.
Kilpailutusta ei aina ole tehty oikein perustein tai riittävästi
painotettu tätä laatunäkökulmaa.
Erityisen huolissani olen siitä, että nämä omavastuuosuudethan
tulevat aina näissä palveluseteleissä ja
ne eivät ole olleet aivan ongelmattomia kaikista pienituloisimmille.
Erityisen huolissani olen kotipalvelun tukipalveluista,
jotka on jätetty vielä tästä omavastuuosuushinnoittelun
ulkopuolelle, niin että kunnat saavat vapaasti näiden
osalta käyttäessään palveluseteleitäkin
omavastuuosuuden määritellä, ja niistä on tullut
aika kohtuuttomia pienituloisille eläkeläisille
esimerkiksi, (Puhemies: Minuutti!) jotka kotipalvelun tukipalveluja
tarvitsevat, joten toivon, että tähän
kiinnitetään erityistä huomiota.
Maria Guzenina-Richardson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz puhuu paljon ja aina silloin
tällöin turhaan. Ehkä hänen
olisi syytä päivittää päänsä myöskin
joiltain osin. Nimittäin tämä esillä oleva
uudistus toki mahdollistaa palvelusetelin käyttöönoton sekä kotipalveluissa
että kotisairaanhoidossa, ja tätä voi
pitää hyvänä uudistuksena, ehdottomasti.
Tokkopa täältä oppositiosta on katsottu
juuri tätä asiaa huonolla silmällä.
Mutta ei saa sulkea silmiä, ed. Zyskowicz, niiltä ongelmilta,
joita palvelusetelin käyttöönotto saattaa
tuoda mukanaan. On oltava realisti. Ihan varmasti sieltäkin
puolelta salia ihmiset haluavat katsoa tätä ongelmaa
rehellisesti ja realistisesti ja paikata ne aukkokohdat, jotka meillä näiden
palveluseteleiden käyttöönotossa voivat nousta.
Antti Vuolanne /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowiczille täytyy ihan totuuden
nimissä palauttaa mieliin se, että kun hän
käy täällä kehumassa jokaisessa
kokouksessa ja jokaisessa asiakohdassa opintorahan korottamisella,
niin täytyy muistaa, että te leikkasitte, siis
kansallinen kokoomus, opintorahaa vuosina 1995, 1996, 1997, 1998,
1999, 2000, 2001, 2002 ja 2003. Meillä kesti kaksitoista
vuotta porvarihallituksen jälkeen saada talous korjattua
teidän jäljiltänne, kun neljässä vuodessa
viisinkertaistitte valtionvelan ja kolminkertaistitte työttömyyden.
Nyt on aika jakaa myös tätä hyvinvointia,
mutta te lykkäätte opintorahan korotusta ja te
lykkäätte eläkkeitten verotuksen alentamista.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olen tyytyväinen siitä, että sosialidemokraattiset
edustajat, muun muassa ed. Guzenina-Richardsson, ovat täällä antaneet
tukensa tälle hallituksen esitykselle, koska tosiasia on
se, että viime vaalikaudella, itse asiassa jo viime hallituksen
hallitusneuvotteluissa, sosialidemokraatit nimenomaan estivät
tämän järkevän kokonaisuuden
muodostamisen, niin että kotipalvelut, siis sekä tämä kotipalvelu
että kotisairaanhoito, olisivat olleet palvelusetelin piirissä.
On erinomainen asia, että tekin, teidän ryhmännekin,
nyt ilmeisesti on tätä järkevää kokonaisuutta
tukemassa. Sääli, että silloin neljä vuotta
sitten emme saaneet tukea tälle kannallemme.
Ed. Lapintielle sanon näistä sairaanhoitajien palkoista:
Suhtaudutte asiaan kuin te toivoisitte, että tämä niin
sanottu tasa-arvotupoasia ei etene. Kyllä se etenee, tämä on
ainoa hallitus Suomen historiassa, joka on luvannut riihikuivaa
rahaa siihen, jos syntyy sellainen palkkaratkaisu, jossa tuetaan
kuntasektorin korkeasti koulutettuja alipalkattuja naisvaltaisia
aloja. Kyllä tällainen ratkaisu, näin
minä haluan uskoa, on syntyäkseen, ja hallitus
voi omalta osaltaan olla tätä asiaa edistämässä.
Lopuksi sanon, herra puhemies, että ei tämä palvelusetelijärjestelmä tässä eikä muutoinkaan
ongelmaton
ole, mutta pyrimme tietysti jatkossa korjaamaan kaikkia tässä esille
tulevia ongelmia.
Juha Rehula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Jotkut asiat muuttuvat, jotkut toiset
eivät näytä muuttuvan. Meillä on
käsittelyssä hallituksen esitys siitä,
että kotipalveluissa voidaan palveluseteliä alkaa
käyttää kotisairaanhoidossa. Toivon,
että tämä esitys etenee ripeästi
ja tämä laki saadaan voimaan. Se ei hirvittävästi
hyödytä tämän lain eteenpäinvientiä, kuka
on kirjoittanut vastalauseen neljä vuotta, kahdeksan vuotta
tai kaksitoista vuotta sitten, eikä hirvittävästi
hyödytä se, että me luettelemme listoja
täällä, kuka on kirjoittanut vastalauseita
kahdeksan tai kaksitoista vuotta sitten eläkepolitiikasta
tai vanhusten palvelujen kehittämiseen liittyen.
Tässä on joka tapauksessa kyse siitä pohjasta, joka
on laadittu neljä vuotta sitten, lainsäädännöstä,
johon jäi ongelmia. Minusta on hyvin tyypillistä ja
tavanomaista se, että lainsäädäntöä kehitetään
ja viedään eteenpäin. Tämä on
tervetullut uudistus, ja toivon mukaan me saamme tältä yhdeltä osalta
vanhusten palveluja kehitettyä siihen suuntaan, että vanhukset
saavat parempia palveluja jatkossa ja kunnat enemmän pelivaraa.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Lähetekeskustelussa nyt oleva
hallituksen esitys laajentaa palvelusetelin käyttöön
samat periaatteet kotisairaanhoidossa kuin sosiaalihuollon kotipalveluissa.
Punamultahallitushan toi viime kaudella uuden palvelusetelimallin
sosiaalihuollon kotipalveluihin.
Sosiaalihuoltolain mukaisesti toteutettu palveluseteli ei kuitenkaan
ole käytännössä kotisairaanhoidossa,
vaan siitä on tehtävä erillinen päätös
asiakasmaksulain yleissäännön mukaan, mikä tarkoittaa
maksimissaan kunnan vastaavasta palvelusta perittävää asiakasmaksua.
Kun palvelusetelilainsäädäntöä kotipalvelun
osalta tehtiin, tiedostettiin tämä tilanne. Silloin
esitettiin, että joitakin kotisairaanhoidollisia toimenpiteitä voidaan
myös suorittaa kotipalvelun palvelusetelillä ja
että päätöksen vaikutuksia on
seurattava tarkoin. Seuranta- ja arviointitutkimus kuntakyselyineen
on nyt — voisi sanoa, ettei mitenkään yllättävästi — osoittanut,
että kotisairaanhoidon erillisyys haittaa setelin käyttöä ja
jarruttaa sen kehittämistä ja käyttöönottoa.
(Ed. Zyskowicz: Eikö tämä ollut tiedossa
4 vuotta sitten?) Kunnissa käytön laajentaminen
kotisairaanhoitoon onkin koettu välttämättömäksi.
Arvoisa puhemies! Yleisesti ottaen suhtaudun hallituksen esitykseen
kriittisen positiivisesti. Täällä on
käyty kriittisesti keskustelua ja tuotu esiin niitä ongelmia
ja vaikeuksia, joita tämä lainsäädäntö on
tuonut ja joita meidän pitää vielä tulevaisuudessa
kehittää. Tällä hetkellä kotipalvelun
piiriin pääsevät asiakkaat ovat hyvin
huonokuntoisia eivätkä he selviäisi kodissaan
ilman palveluita. Monet asiakkaat tarvitsevat myös kotisairaanhoitoa,
ja lähes puolet kunnista onkin käytännöllisesti
yhdistänyt kotipalvelun ja kotisairaanhoidon kotihoidoksi.
Esityksen mukaan etenkin tällöin palvelusetelin
käyttö on ongelmallista, kun seteliä voi
käyttää vain kotipalvelun hankkimiseen
ja kotisairaanhoidon palveluseteli vaatii eri päätöksen.
Usein kotipalveluyrittäjät, jotka ovat koulutukseltaan
esimerkiksi lähihoitajia tai sairaanhoitajia, voivat hoitaa
asiakasta kokonaisvaltaisesti sekä hoivan että hoidon
osalta. Tähän heillä on koulutus ja valmius,
mutta palvelusetelin käyttöalan rajaus on luonut
toimintaan byrokratiaa ja esteitä. Asiakkaan, yrittäjän
ja kunnan kannalta ei nykyinen käytäntö ole
siten ollut järkevää.
Arvoisa puhemies! Stakesin tuore tutkimus ikääntyneiden
sosiaali- ja terveyspalveluista kertoo, että säännöllistä kotipalvelua
ja kotisairaanhoitoa sai 11,5 prosenttia 75 vuotta täyttäneistä suomalaisista
vuonna 2005. Osa ikääntyneistä käyttää kotipalveluja
ja kotisairaanhoitoa tilapäisesti. Kotipalveluja saa yhä pienempi
osa ikääntyneistä, vaikka asiakkaiden
määrä onkin hieman kasvanut. Omaishoidon
tuki on lisääntynyt 2000-luvulla selvästi.
Stakesin tutkimuksessa todetaan, että maassamme
on hoidon tarpeeltaan samantasoisia asiakkaita monien erilaisten
palveluiden piirissä. Valintoihin voi vaikuttaa esimerkiksi
kunnan päätös panostaa kotiin
annettaviin palveluihin tai laitospalveluihin.
Kotipalvelulla on kuitenkin suuri tarve. Olisikin hyvä,
jos tämä lainmuutos kannustaisi kuntia palvelusetelin
käyttöön yhtenä vaihtoehtona. Palvelusetelien
käyttäjät ovat olleet tyytyväisiä palveluseteliin.
Oma esimerkkini tulee kotikaupungistani Lappeenrannasta. Esimerkiksi
Lappeenrannassa kunta on pystynyt hyvin tarjoamaan asiakkaille valikoiman
yksityisiä palveluntarjoajia. Tietyt kriteerit täyttävä yrittäjä pääsee kotipalvelun
tarjoajaksi, ja kaupunkimme Iso Apu -neuvontapiste hoitaa
käytännön järjestelyt yhteistyössä kaupungin
kanssa.
Lappeenrannassa jokaisen yrittäjän on osallistuttava
kaupungin järjestämään koulutukseen
ja sitouduttava kaupunkimme määrittämiin
laatukriteereihin, joita arvioidaan jatkuvasti. Kaupunkimme tarjoaa
muun muassa omaishoitajille palvelusetelin avulla mahdollisuuden
hengähtää, sairaalasta palaavalle seteli
mahdollistaa kuntoutuksen. Olemme olleet avoimia erilaisille asioille
ja tukipalvelulle, jota palveluseteli mahdollistaa. Olemme kokeneet,
että se on erittäin tärkeä tukimuoto
monelle perheelle.
Kun edellisellä kaudella käsittelimme palveluseteliä,
valiokunta korosti, että kotipalvelun kaltaisten palvelujen
laadunvalvontaan on satsattava ja että palveluntuottajia
nimetessä pitää erityisesti huomioida
palveluiden laatu, kuten henkilöstön kelpoisuus
ja mitoitus. Silloin arvioimme, että etenkin ikääntyneiden
asiakkaiden osalta on ongelmallista, jos laadun valvonta jää pääasiassa asiakkaiden
vastuulle. Onkin tärkeää, että kunta valvoo
palvelujen laatua paitsi hyväksyessään tuottajan
myös säännöllisellä asiakaspalautteella ja
tuottajien vertaamisella laatuindikaattorien avulla.
Esimerkiksi Lappeenrannassa kunta on paitsi ohjeistanut asiakkaat
hyvin setelin käyttämiseen myös onnistunut
yksinkertaisella asiakaskyselyllä toteuttamaan välitöntä laadun
seurantaa. Kun kysely on systemaattista, voidaan laatuongelmiin
puuttua välittömästi. Kunnilla on palvelusetelimallissa
suuri vastuu, mutta myös suuret mahdollisuudet toteuttaa
hyvää ja inhimillistä vanhustenhoitoa.
Arvoisa puhemies! Kuten sanottu, pääsääntöisesti
suhtaudun palvelusetelin käyttöön myönteisesti.
Se lisää yrittäjyyttä ja vastaa
kysyntään. Palveluseteli ei ole kuitenkaan mikään
taikalääke. Pidän tärkeänä,
että jatkossakin asiakkaalla on mahdollisuus kieltäytyä setelin
käytöstä ja vaatia vastaava palvelu muutoin
järjestettynä. On myös tärkeää,
että palvelusetelin arvo on tulosidonnainen, jotta se on
mahdollinen vaihtoehto myös pienituloisille asiakkaille.
Ja tässä asiassa meillä on kehittämistä.
Aina, kun lisätään tukea yksityisten
palvelujen ostamiseen, on tärkeää, ettei
rahaa ja resursseja oteta pois julkiselta sektorilta. Toisin sanoen
on ehdottoman tärkeää säilyttää julkisen palvelutuotannon
määrä ja laatu sellaisena, että se
on aina ykkösenä, ja kolmas sektori ja yksityiset
tuottajat täydentävät julkista palvelua.
Palvelumarkkinoita ei saa jakaa eikä maksupolitiikalla
saa olla sellaista ohjaavaa vaikutusta, että pienituloiset
eivät voisi käyttää yksityisiä palveluita ja
toisaalta suurituloisten ei kannattaisi käyttää julkisia
palveluita. Markkinoiden jakaminen voi johtaa julkisen sektorin
laadun heikkenemiseen, mikä ei lainkaan vastaa suomalaisen
hyvinvointipolitiikan tavoitteita, enkä usko, että se
on hallituksenkaan tavoite.
Tässä esityksessä todetaan myös,
että erikoissairaanhoidon järjestämä hoito
potilaan kotona ei ole kotisairaanhoitoa ja siksi tällainen
palvelu ei olisi nyt tarkoitetun palvelusetelin piirissä.
Pidän erittäin tärkeänä,
ettei erikoissairaanhoitoa aleta rahoittaa palvelusetelillä jatkossakaan,
tapahtuu se sitten kotona tai vastaanotolla. Tästä asiasta pääsemme
varmasti vielä keskustelemaan, sillä hallituksen
aikomuksena on, kuten tiedämme, edelleen laajentaa palvelusetelin
käyttöpiiriä, joka tuo meille suuria,
erittäin vaativia haasteita lainsäädännön
kehittämiseen.
Arvoisa puhemies! Esityksessä ylistetään
hallituksen retoriikan mukaisesti valinnan vapautta ja asiakkaan
vastuuta hinnasta. Nämä ovat tietysti tärkeitä asioita,
mutta silloin kun puhumme ikääntyneiden ihmisten
peruspalveluista, syömisestä, lääkityksestä,
pukeutumisesta ja kodin siivouksesta, pitäisin paljon tärkeämpänä arvona kuitenkin
turvallisuutta ja luottamusta. Oleellisinta on, että ikääntyvät
ja heidän omaisensa voivat luottaa palvelujärjestelmään,
luottaa siihen, että kunta on valinnut palveluntarjoajat
huolellisesti ja hoiva ja hoito on ammattitaitoista ja turvallista
ja että se tapahtuu ajallaan ja oikein.
Toivoisin, että hallitus ottaisi hyvinvointipolitiikassaan
huomioon myös tällaisia inhimillisiä arvoja,
kun näitä palveluita kuitenkin tehdään
ihmisiä eikä markkinoita varten.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä ed. Rehula
totesi, ettei pidä vanhoja muistella eikä taaksepäin
katsoa. Kyllä pitää vanhojakin muistella,
mitä tuossa vaalien aikaan tulivat eri puolueet lupailleeksi
hoitohenkilökunnalle ja eläkeläisille.
Siellä on tämä 500 euroa, siihenkin huutoon
pitäisi vastata. Ei pelkästään
eläkeläisille piisaa tämä saman
veron maksaminen kuin palkansaajat; siellä jää tuommoinen
puoli miljoonaa eläkeläistä täysin
ilman tasokorotuksia.
Tähän palveluseteliin itse suhtaudun ihan myötämielisesti.
Niin kuin täällä on todettu, ongelmia
siinä on, mutta siinä täytyy nyt kuntien sitten
valvoa, että vanhuksia kohdellaan oikein, vanhuksia, joilla
on dementia ym., että he pystyvät näitä käyttämään,
niin kuin kuuluu. Mutta kaikki kuntalaiset kumminkin erilaisissa
kyselyissä, lähes kaikki, vastaavat, että heidän
mielestään kuntien kuuluisi tuottaa peruspalvelut
ja niihin luotetaan, ja sen takiahan veroja kannetaan, että kunnat
myös tuottavat niitä.
Palveluseteli ei ole saanut sitä suosiota, mikä sillä on
kaikesta huolimatta. Mutta vanhusväestön hoitamiseen,
siihen tarvitaan paljon enemmän hoitavia käsiä.
Näistä on huutava pula. Ostovoimaakin varmaan
on vanhuksilla, mutta ei ole, mistä ostaa, ja nimenomaan
kunnallisissa palveluja on liian vähän. Ei täytetä niitä normituksia,
mitä tässä talossa on tehty. Tästä pitäisi nyt
tämän hyvän hallituksen huomauttaa kuntia ja
ohjeistaa sillä lailla, että löytyy hyväpalkkaisia
hoitajia kuntiin tarpeeksi.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Kuntien ja yritysten kokemuksia palvelusetelistä on suhteellisen
vähän. Vuonna 2006 vähintään
126 kuntaa yli 400:sta myönsi palveluseteleitä jonkin
palvelun hankkimiseen ja 41 kunnassa palvelusetelin käyttöönotto
oli vireillä.
Tärkein syy palvelusetelin käyttöön
oli kasvava palvelujen tarve ja halu monipuolistaa palvelutarjontaa.
Palveluseteli tarjoaa kunnille vaihtoehtoisen tavan järjestää erilaisia
asiakaspalveluja, joilla voidaan esimerkiksi tukea vanhusten, vammaisten
ja pitkäaikaissairaiden kotona asumista ja itsenäistä selviytymistä.
Toisaalta se saattaa myös lisätä merkittävästi
palvelujen kysyntää ja näin ollen kuntien
kustannuksia. Sen takia tarveharkinta palvelusetelin käytössä saattaakin
ajantuloon tulla tarpeelliseksi. Viime vuonna palvelusetelin käyttäjämäärät
olivat vielä pieniä: 1 400 käytti
niitä kotipalveluun, 1 300 siivoukseen, 1 060
omaishoitopalveluihin ja noin 100 palveluasumiseen ja 560 muihin
sosiaalipalveluihin. Kotipalvelun palvelusetelin laajentamista kotihoidon
seteliksi on toivottu, koska monessa kunnassa kotipalvelu ja kotisairaanhoito
on yhdistetty kotihoidoksi. Juuri tähän tarpeeseen
vastaa hallituksen esitys palvelusetelin käytöstä kotisairaanhoidossa.
Palvelusetelin käyttöä edistävät
sen arvoa ja omavastuita koskevien säännösten
selkeyttäminen. Kunnat kokevat palvelusetelin käyttöönoton
vaikeaksi, koska käytännöt ovat vielä vakiintumattomia.
Säännöllisen kotipalvelun arvon laskemista
pidetään monimutkaisena, koska kunnan palvelujen
hinnoista ei tehdä toimintoperusteisia laskelmia.
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveyspalveluja tarjoavien yritysten
eli hoivayritysten näkökulmasta palveluseteliasiakkaita
on kovin vähän. Ongelmallista on sekin, että yli
puolet hoivayrityksistä toimii hyväksyttynä palveluntuottajana
vain yhden kunnan alueella. Hyväksymismenettelyn laajentaminen
seudulliseksi tai maakunnalliseksi saattaisi olla tähän
oikeampi ratkaisu. Terveys- ja sosiaalialan yrittäjät
ry:n ja Kuntaliiton yhteiset hoivapalvelujen laatukriteerit toisivat
hyväksymiskäytännön valtakunnalliselle
tasolle. Hoivayrityksille koituu paperityötä yhdestä palveluseteliasiakkaasta
normaalia enemmän johtuen moninkertaisesta laskutuksesta.
Setelin vaikutukset hoivayritysten kysynnälle ovat vielä vähäisiä,
joskin myönteisiä. Palveluseteli lisää asiakasmäärää sitä mukaa, mitä useampi
kunta ottaa ne käyttöön ja mitä laajemmaksi
setelin käyttömahdollisuudet kasvavat.
Hoivayritysten kannalta tärkeä havainto on
sekin, että palvelun ostaminen palvelusetelillä lisää muiden
palvelujen kysyntää. Palveluseteliasiakkaat haluaisivat
vaikuttaa nykyistä enemmän palvelujen sisältöön.
Asiakkaat haluavat enemmän joustavuutta kunnan tarkasti
rajaamien palvelujen sijaan. Palveluntuottajan valitseminen koetaan
usein vaikeaksi, koska tietoa tuottajista ei ole riittävästi
eivätkä etenkään vanhemmat asiakkaat
osaa hakea palveluja Internetistä. Onkin todennäköistä,
että palvelusetelin käytön laajentamiseksi
tarvitaan yksi laki tai jonkinlainen puitelaki, joka säätää palvelusetelin
käyttöä kaikissa kunnan palveluissa.
Kunnilla taas pitäisi olla tarkempaa tietoa hyväksytyistä palveluntuottajista
niin, että asiakas voi valita itselleen mieluisimman.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Kun katsoo pieniä kuntia ja pitkien
välimatkojen seutuja, niin ei tämä palvelusetelijärjestelmä tule olemaan
ratkaisu siellä, koska kustannukset nousevat yllättävän
isoiksi ja siellä ei yksinkertaisesti löydy tarjoajia,
jotka olisivat tässä mukana. Sen takia näen
kyllä, että hallituksen pitäisi myös katsoa
sitä, miten kuntien taloudet laitetaan kuntoon ja miten
pienet kunnat pystyvät tämän hoitamaan,
koska ei niin kuin narulla työntämällä tämä homma
onnistu. Tämä toimii varmasti isoissa paikoissa
ja semmoisissa kaupungeissa, kuten vaikka Lappeenrannassa, niin
kuin ed. Anneli Kiljunen totesi, että heillä on
kohtuullisen hyvin toiminut, mahdollisesti täällä Pääkaupunkiseudulla
ja isoissa taajamissa. Mutta kun katsoo Pohjois-Karjalaa, niin siellä on
monia paikkoja, joissa ei yksinkertaisesti löydy pienistä kunnista
tarjoajaa, mikä tarkoittaa sitä, jotta sitten
jos tulee jostain toisen kunnan puolelta sinne hoitaja, joka on
yksityisen firman palveluksessa, niin se maksaa jo matkakustannuksissa
yllättävän paljon.
Sen takia näen sillä tavalla kuitenkin tämän homman,
että ensisijaisen palveluntuottajan pitää olla
kunta ja nämä ovat hyvin marginaalisia täydentäjiä eikä pidä hurahtaa
siihen uskoon, jotta tämä palveluseteli hoitaa
koko tämän systeemin. Tässä voi
olla myös se vaara olemassa, jotta jossakin tuudittaudutaan
semmoiseen uskoon, että tämä on helppo
tie, ostetaankin palvelut sitten suurimmaksi osaksi yksityisiltä ja
kunnassa on sitten vaan joku, joka kontrolloi, että se
homma toimii. Se voi olla kanssa se ääripää tästä hommasta.
Toivon mukaan tässä kuitenkin myös hallitus
katsoo, että ensisijaisena aina pitää olla tämä yhteiskunnan
tarjoama palvelu ja sitten tämä täydentävä.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Palveluseteli on löytänyt
paikkansa tässä yhteiskunnassa ja nimenomaan lisänä kuntien
itse tuottamiin palveluihin. Kokeilun jälkeen on korjattava
siihen liittyviä ongelmia ja puututtava niihin ja muistettava
myöskin se, että kaikkia niitä ongelmia
ei voi ratkaista kerralla.
Hallitus on tässä nyt korjaamassa yhden kohdan
laajentamalla palveluseteliä kotisairaanhoitoon. Asiakkaan
kodissa tuotettavissa palveluissa pyritään tämmöiseen
kokonaisvaltaiseen hoivaan ja hoitoon, aivan kuten ministeri sanoikin. Tavoitteena
on tuottaa asiakaslähtöisiä eli asiakkaan
yksilöllisiin tarpeisiin vastaavia palveluita.
Tämä palveluseteliuudistus on erittäin
tervetullut lisä kotisairaanhoidon puolelle. Se, että kaikkialla
Suomessa ei ole palveluntarjoajia, ei saa estää tämän
hyvän uudistuksen eteenpäinmenoa. Pikemminkin
on puututtava näihin ongelmiin sitten, mitä näissä kunnissa
on. Eli niissä kunnissa, joissa ei ole kotipalvelujen tarjoajia,
on mietittävä näiden alojen tai tapojen
kehittämistä esimerkiksi laajentamalla näitä seutukuntiin
tai sairaanhoitopiireihin.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Minäkin esitän kiitokset ministeri
Risikolle, joka on tämän asian nopeasti tänne
tuonut. Hanke on kannatettava ja hyvä. Kaksi kysymystä oikeastaan
tässä herää.
Ensinnä tämä, että kun nykyinen
järjestelmä on ollut kolme vuotta, nyt jo kolme
ja puoli vuotta, voimassa, niin onko selvitetty tarkemmin jo syitä,
miksi viime vuonna palveluseteleillä oli vain noin 4 000
asiakasta? Mitkä ovat ne pahimmat pullonkaulat? Ehkä se
tässä keskustelussa on tullut esille, mutta vähän
syvällisempää tietoa vielä siitä pitäisi
saada ja ehkä myös siitä, että vaikka
kuntien lukumäärä on täällä kerrottu, onko
todella niin, että tuolla pienemmissä kunnissa
taikka haja-asutusvaltaisimmissa kunnissa järjestelmä ei
ole lähtenyt liikkeelle ja mitä voitaisiin tehdä,
jotta tämä saataisiin mahdollisimman tasapuolisesti
palvelemaan kaikkia suomalaisia kotitalouksia, perheitä ja
ikäihmisiä.
Sinänsä on aivan selvä, että esimerkiksi
vanhusten kotona selviytymistä kannattaa tukea kaikin mahdollisin
keinoin, kun väestökehitys on se, minkä hyvin
tiedämme. Toisaalta sitten niissä kunnissa, joissa
ei edes tällä alueen laajentamisella, mihin ed.
Matikainen-Kallström viittasi, saada tilannetta, olosuhteita,
miksikään muuttumaan, pitää huolehtia
siitä, että kuntatalous on kunnossa. Niillä alueilla
ei kerta kaikkiaan ole kilpailua eikä tarjoajia kuin ehkä yksi
kunnan lisäksi tai kaikkialla ei edes sitä yhtä.
Miten saadaan järjestettyä tämä hyvä,
kotona tapahtuvaa hoitoa ja hoivaa edistävä järjestelmä koko
maahan? Kotona tapahtuvaa hoitoa pitää kaikin
tavoin edistää ja tukea.
Valto Koski /sd:
Herra puhemies! Tunnen tietynlaista lukkarinrakkautta tätä asiaa
kohtaan sen takia, että toimin edellisen kauden aikana
sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtajana. Olin tässä ensimmäisen
vaiheen kehityskuviossa kiinteästi mukana. Ilokseni totean,
että tähän hallituksen perusteluihin
on merkitty, että "kotipalveluseteleitä koskevan
lainsäädännön hyväksymisen
yhteydessä eduskunta edellytti, että sosiaali-
ja terveysministeriö järjestää lainsäädännön vaikutusten
seurannan ja arvioinnin". Nyt tällainen arviointi on tehty.
Valitettavasti minulla ei ole sitä tiedossa, kuinka laaja
se on ja mitä se antaa lopputulokseksi.
Sosiaali- ja terveysministeriön yhdessä kauppa-
ja teollisuusministeriön kanssa teettämä selvitys
osoittaa kuitenkin, että 126 kuntaa järjesti joitakin
palveluita tarjoamalla asiakkaille palvelusetelin ja niin kuin ed.
Kankaanniemi totesi tuossa, 4 000 asiakasta on aika vaatimaton
määrä. Sen takia uteliaisuus herää siitä,
mitä mahtaa tämä seurantaselvitys muuten
pitää sisällään. Tulen
tietysti omalta osaltani tekemään selvityksen siltä osin.
Sitten tähän keskusteluun, jossa on vähän
monenlaisia vivahteita ollut, täytyy tietysti todeta, että tämähän
ei pakota ketään ottamaan kotipalveluita tämän
setelijärjestelmän kautta, vaan jokaisella on
valintaoikeus, jolloinka tätä pitää pitää nimenomaan
vaihtoehtona sille nykyiselle järjestelmälle,
jota tietysti pitää muutoinkin pitää yllä ja
parantaa, elikkä täytyy tämä ymmärtää näin.
Sitten jos lukee tämän kokonaisuuden erityisesti
siltä osin, mikä koskee tätä hallituksen
esitystä, että tällä on laajempia
ulottuvuuksia myöhemmin, niin sitten voidaan tietysti pikkuhiljaa mietiskellä sitä,
perustuuko tällaisen vaiheen käyttöönotto
ja erityisesti tämä laajentamispyrkimys hallituksen
ideologisiin tavoitteisiin, jotka tietysti jossakin määrin
arveluttavat, jos se merkitsee sitä, että yksilöllisen
palvelutuotannon asema vahvistuu ja sitten palveluiden laatu ja kontrolli
julkisen järjestelmän puolella saattaa jäädä toissijaiseksi.
Minä toivoisin, että jos tätä laajempaa
käyttöä suunniteltaisiin, näiden
monien tulkintojen osalta, jotka tätä laajentamista
seuraavat, tehtäisiin varsin tarkat selvitykset, ettei lähdettäisi
sitten sellaiselle tielle, jolta ei ole paluuta ja joka sitten loppujen
lopuksi saattaa olla niin, että se heikentää koko
vanhusväestön tai näiden asiakkaiden
palvelutarvetta, jotka ovat olleet tähän asti
julkisten palvelujen piirissä.
Yhden kysymyksen vielä lopuksi haluan ministeri Risikolle
esittää ja toivoisin, että siihen olisi
jonkunlainen ohje. Täällä sanotaan, että tilapäisen
kotipalvelun tai sairaanhoidon hankkimisen arvon tulee olla kohtuullinen.
Tällainen sanonta ei merkitse käytännössä yhtään
mitään, mutta meillä on olemassa järjestelmä,
jossa tämä määritelmä jollakin
tavoin on selkeytetty ja se tarkoittaisi sitä, että palvelu
ei saa maksaa enempää kuin se tuottaa kunnalle
kustannuksia tai palvelujen tuottajalle. Toivoisin, että tällaisen
tulkinnan välttämiseksi, että jouduttaisiin
siitä jossakin riitelemään, olisi tarkempi
määritelmä sille, mitä tällä mahdetaan
tarkoittaa.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa puhemies! Kiitoksia näistä kommenteista. Koen,
että voittopuolisesti kuitenkin ymmärretään,
että kyllä tässä ihan kansalaisten
ja niitten henkilöitten asemaa, jotka tarvitsevat kotipalveluja
ja kotisairaanhoitoa, nyt halutaan parantaa ja lisätä valinnan
mahdollisuuksia, mutta myöskin kunnilla helpottaa sitä tilannetta,
että kun ei pystytä itse tuottamaan, niin olisi
mahdollisuus antaa sille asiakkaalle se palveluseteli ja hän
voisi sillä sitten ostaa näitä palveluja.
Siis perusteluthan tässä on ihan samat, mitkä silloin
aikoinansa sillä palvelusetelillä, joka tuli 2004
voimaan, mutta tässä nyt haluttiin vaan laajentaa
sitä ihan sitä todellisuutta vastaamaan. Silloin
aikoinansa kun kuulimme asiantuntijoita, niin kaikki käytännön
asiantuntijat — niitähän oli meillä paljon
valiokunnassa — kävivät läpi tämän,
että tässä tulee se hankaluus, että kun meillä on
kotihoito, sitä ei voi palastella, koska eihän
se ole asiakkaan syy, että me olemme tehneet sellaisen
lainsäädännön, että toista
tehtävää voidaan maksaa palvelusetelillä ja
toista ei voida maksaa. Elikkä asiakkaanhan pitää saada
kokonaispalvelu.
Se on muuten yksi syykin, minkä tähden tämä ei
ole niin kauhean hyvin edennyt, tämä palvelusetelikäytäntö,
kun tämä lainsäädäntö ei
ole mahdollistanut seteliä, kun on kysymyksessä tällainen
kotihoito, jota nyt jo on hyvin monessa kunnassa. Mehän
teimme ed. Valto Kosken johdolla tällaisen kotihoitolain,
jolloinka voidaan yhdistää sosiaali- ja terveydenhuollon
palveluita, jotta voidaan kokonaispalvelu sinne vanhuksen luokse
viedä. Siitä silloiselle puheenjohtaja Koskelle oikein
lämmin kiitos, koska hän edisti tätä asiaa, että kotihoito
meni eteenpäin. Hyvä niin.
Ed. Koski tuossa kysyi, tehdäänkö tällainen selvitys.
Tämä selvitys on nyt juuri tähän
lainsäädännön seurantaan tehty.
"Palvelusetelilainsäädännön
seuranta- ja arviointitutkimus 2006" on juuri tämä kauppa-
ja teollisuusministeriön ja sosiaali- ja terveysministeriön
tutkimus, mistä omassa puheenvuorossani mainitsin. Tässä sanotaan
siis näin: "Kunnat ovat yleensä tyytyväisiä käyttökokemuksiinsa
ja ilmaisevat kiinnostuksensa lisätä palvelusetelin
käyttöä. Käytön laajentaminen
kotisairaanhoitoon koetaan välttämättömäksi,
ja yksikään kunta ei ole kokenut omien työntekijöiden
työtyytyväisyyden heikentyneen palvelusetelin
myötä."
Täällä ed. Kankaanniemi kysyi myös
sitä, miksi tämä nyt ei ole niin edennyt.
Yksi syy oli se, että tämä lainsäädäntö ei
ole mahdollistanut tällaisen kokonaisvaltaisen hoidon maksua
palvelusetelillä, ja toinen on sitten kyllä sekin,
että yrittäjiähän ei hoito-
ja hoiva-alalla ole vielä riittävästi.
On aikamoinen kynnys lähteä hoito- ja hoiva-alalla
yrittäjäksi myöskin siitä syystä,
että kunnissa ei ole tehty tällaisia palvelustrategioita, joissa
olisi pohdittu, kuinka paljon me tuotamme itse ja kuinka paljon
me ostamme ulkoa, elikkä on se pelko siitä, riittääkö niitä töitä.
Siinä mielessä nyt, kun palvelustrategioita hiljalleen
Kuntaliiton ohjeitten mukaan — taisi olla viisi vuotta sitten,
kun näitä on jo pyydetty — hiljalleen
kuntiin tehdään, niin on ehkä rohkeutta
lähteä enemmän yrittäjäksi
myös hoito- ja hoiva-alalle, koska kyllä sielläkin
sitä yrittäjyyttä tarvitaan.
Itse olen aivan täysin vakuuttunut, että tämä on
loistava muutos tähän lainsäädäntöön
ja lisää todella valinnan mahdollisuuksia, mutta
myös kuntien mahdollisuuksia tuottaa näitä palveluja. Aina
pitää muistaa, että eihän tästä se
vastuu häviä minnekään, vaan
kuntien tehtävä on tietysti vartioida sitä laadun
kehittymistä ja kaiken kaikkiaan vastuuhan on siellä kunnilla.
Sitten kaksi asiaa, mihin, arvoisa puhemies, vielä kiinnittäisin
huomiota.
Täällä ed. Tiusanen, joka valitettavasti
on nyt jo poistunut salista, sanoi näin, että vastuu
säärihaavan hoidossa on yksityisellä palveluntuottajalla
suurempi kuin julkisen puolen tuottajalla. Nyt minä vähättelemättä asiantuntija
Tiusasen puheenvuoroa — arvostan hänen asiantuntemustaan
suuresti — geriatriaan erikoistuneena ihmisenä sanon,
että vastuu säärihaavan hoidossa ei riipu
siitä, kuka sen palvelun tuottaa. Vastuu on aina yhtä suuri.
Toinen, mihin viittaan: Ed. Lapintie toi täällä esille,
että kunnista siirretään väkisin
yksityisyrittäjäksi. Minä haluaisin nyt
saada selville ne kunnat, jotka väkisin siirtävät
yksityisyrittäjäksi sosiaali- ja terveyspalveluihin,
koska totta kai tällaisen väkisin siirtämisenhän
täytyy loppua, koska ei väkisin pidä mitään
touhata.
Mutta joka tapauksessa mielestäni tämä oli hyvä keskustelu,
kiitän siitä, ja keskustelu varmasti vielä jatkuukin,
mutta olen ymmärtävinäni, että tämä lähtee
eteenpäin, ja toivon sille suotuisia tuulia.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten ministeri tässä mainitsi,
tämä lakimuutoshan on täysin käytännön
sanelema. Eli melkein kaikki ne ihmiset, jotka tarvitsevat kotipalvelua,
tarvitsevat kyllä myös jonkin tasoista kotisairaanhoitoa.
Sen takia on erittäin hyvä, että nämä kaksi
palvelua voidaan yhdistää saman palvelusetelin
alaisuuteen. Sanoisin, että ne kansanedustajat, jotka jollakin
tavalla, ehkä lievästikin, vastustavat tätä pientä lakimuutosta,
kyllä nyt tekevät kärpäsestä härkäsen.
Tässähän on erittäin pienestä lakimuutoksesta
kysymys, jossa siis käytäntö sanelee
sen, että näin on parasta toimia.
Lisäksi, niin kuin ed. Kangaskin vasemmistoliitosta
sanoo, onhan ihmisiä, joilla on ostovoimaa. Miksi sitä ei
sitten käytetä hyväksi? Emmehän
me veronmaksajien rahoilla voida kaikkia ikkunoita pestä ja
kaikkia lattioita luututa, niin että kyllä on
erittäin tärkeätä, että tehdään
yksilöllinen hoito- ja palvelusuunnitelma jokaiselle sosiaalipalveluja
tarvitsevalle, ja jos ei ole varaa, niin kokoomus on ainakin sitä mieltä,
että näistä ihmisistä juuri
pitää pitää huolta. Mutta jos
on varaa, niin ei semmoisen ihmisen ikkunoita pidä mennä pesemään,
vaan hän käyttää tätä kotitalousvähennystä hyväkseen
ja pesettää ikkunansa, niin kuin me kaikki muutkin
teemme.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Keskustelun johdosta olisin todennut
ensinnäkin, että tietystikään
tämä kotihoidon palvelusetelin käyttöalan
tarkoituksenmukainen laajentaminen ei ratkaise kaikkia sosiaali-
ja terveydenhuollossa olevia ongelmia eikä sitä ole
kukaan väittänytkään. Tämä ei
ratkaise hoitajien palkkakysymyksiä, tämä ei
ratkaise henkilökunnan saatavuuskysymyksiä, ei
kuntatalouden ongelmia eikä edes laajempia yhteiskunnallisia
ongelmia, mitä keskustelussa on esiin tullut.
Tämä on aikanaan luodun, kotipalveluihin ulottuvan
palvelusetelin järkevä ja tarkoituksenmukainen
laajentaminen myös kotisairaanhoitoon niin, että palveluseteli
olisi käytettävissä laajasti kotihoitoon.
Tämän nykyisen voimassa olevan lain mukainen rajaus
ja sen epätarkoituksenmukaisuus on tullut esiin käytännössä tuolla ruohonjuuritasolla,
voi sanoa, lähes joka käänteessä,
mutta ei pidä väittää, että se
olisi ollut lainsäätäjälle yllätys.
Kuten ministeri Risikko täällä sanoi,
silloin kun sosiaali- ja terveysvaliokunta kuuli asiantuntijoita
tästä asiasta lakia säädettäessä,
niin totta kai siellä nämä kentän
tason asiantuntijat kertoivat, minkälaisia ongelmia tämä rajaus
tulee aiheuttamaan.
Mutta sosialidemokraattien tällainen aatteellinen epäluulo
yleensä palveluseteleitä kohtaan oli osaltaan
vaikuttamassa siihen, että jo hallitusneuvotteluissa punamultahallitusta
muodostettaessa ja sitten täällä eduskunnassa
tietysti hallitusneuvottelujen tulokseen vedoten säädettiin
tämä palvelusetelijärjestelmä tällä tavoin
torsoksi, ja on hyvä, että nyt näköjään
hyvin laajan yksituumaisuuden vallitessa ollaan tätä järjestelmää korjaamassa.
Lopuksi totean, että kunnan vastuu laadusta ja vastuu
sen laadun valvomisesta ei tietysti ole tässä mihinkään
katoamassa. Kunta valitsee ne palveluntuottajat, joita tässä voidaan
käyttää, ja vastaa tietysti laadun valvonnasta.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Palveluseteli on yksi tapa järjestää kotisairaanhoidon
palveluja, ja se täydentää monessa tapauksessa
juuri tätä kuntien omaa tuotantoa. Niin kuin hyvin
tiedämme, kotipalvelussa on se tilanne hyvin monissa kunnissa,
että siellä ei ole mahdollista työntekijöille
enää tällä hetkellä muun muassa
siivota tai suorittaa kaupassakäyntiä, ja tiedän,
että ennen kaikkea tällä alueella tätä palveluseteliä jonkin
verran käytetään.
Ed. Asko-Seljavaaralle: Niin käyttökelpoinen kuin
tämä kotitalousvähennys onkin, niin on myös
selvää, että läheskään
kaikki sitä eivät voi hyödyntää eli
heidän tulotasonsa on sellainen, ja sitten viime kädessä kuitenkin,
jos asiakkaalla ei ole varaa, kunta vastaa, että tavalla
tai toisella tämä asia hoidetaan. Niin kotisairaanhoito
kuin kotipalvelu kulkevat rinta rinnan, ja tätä yhteistyötä peräänkuulutetaan
kunnissa. Yksi seikka hyvin monissa pienemmissä kunnissa
on se, että nämä reuna-alueet ovat kauempana
ja näitä palveluja ei sitten yksinkertaisesti
myöskään yksityiseltä puolelta
löydy. Eli ennen kaikkea tämä palveluseteli
sitten täydentävänä on kuntakeskusten
osalta niille asiakkaille, jotka siellä asuvat.
Tietysti huoli on pidettävä, ja edellisessä puheenvuorossa äsken
ed. Zyskowicz toi esille sen, että kunta vastaa siitä laadusta,
ja kun sitten tätä hintakilpailua tehdään
ja kilpailutetaan, on pidettävä huoli tietysti,
että tässä sitten ei hinnan kustannuksella
laatu kärsi.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Pidän erittäin tärkeänä sitä,
että ikäihmiset saavat riittävästi
kotihoidon palveluita ja voivat asua omassa kodissaan kotihoidon
turvin niin pitkään kuin haluavat. Avohoitopainotteinen
hoitomuoto on usealle ikäihmiselle aina parempi vaihtoehto
kuin laitoshoito. Tällä hetkellä monissa
kunnissa hoitajista on pulaa, ja se aiheuttaa myös palvelujen
vajetta esimerkiksi kotihoitoon. Toivottavasti tämä hallituksen
esitys varmistaa ja takaa sen, että ikäihmiset
saavat riittävät palvelut kotiinsa ja pystyvät
niin halutessaan asumaan kotonaan mahdollisimman pitkään.
Minun mielestäni tämä lakiesitys on erittäin
hyvä. Siinä on tosin jonkun verran sudenkuoppia,
mutta niistä varmaan yli päästään,
ja jos on tarvetta, niin pystytään ne korjaamaan.
Uskon, että yrittäjien ja kuntien välillä syntyy
hyvä yhteisymmärrys, tehdään
hoito- ja palvelusuunnitelmat, joiden mukaan toimitaan, ja pystytään
hyvin myös tämä valvontatehtävä kunnan
toimesta suorittamaan.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Puhemies! Ihan lyhyesti. Ed. Kuusisto käytti hyvän puheenvuoron,
ja tähän vaan vahvistan, että todellakin,
kyllä siitä laadusta pidetään
huolta ja kunnan vastuultahan se ei mitenkään
häviä, vaikka nämä palvelusetelit
tulevat käyttöön. Minä myöskin
toivon jatkossakin hyvää yhteistyötä kuntien
ja palveluntuottajayrittäjien välillä ja
sitä, että me saisimme enemmän innostumaan
näitä hoito- ja hoiva-alan yrittäjiä.
Ja viittaan nyt siihen, miten täällä sanottiin,
että kun pitkät on välimatkat, niin ei
välttämättä sitten pystytä tuottamaan
niitä palveluja. Se on aivan totta. Mutta jos me saisimme
yritystoimintaa esimerkiksi kyliin tai tällaisille alueille,
niin sitä kautta niitä palveluja sitten pystyttäisiin
järjestämään.
Vielä kerran totean, että tämä palvelusetelijärjestelmä ja
tämän laajentaminen tähän kotisairaanhoitoon
ei ratkaise kaikkia vanhusten tai yleensä kotipalvelun,
kotihoidon ongelmia. Tämä on vain yksi apukeino,
että päästäisiin eteenpäin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tuossa tulin saliin, kun ed. Asko-Seljavaara
puhui. Kuuntelin tästä, kun hän puhui,
että on ostovoimaisia asiakkaita, ja hän vertasi,
etteivät kunnallisia palveluita kaikki voisi saada. Kyse
siinä, miksi näitä seteleitä tarvitaan,
on tietysti siitä, että kunnissa on liian vähän
tämän tyyppistä palvelua olemassa, mikä tarkoittaa
sitä, että kunnissa ei ole ollut varaa ilmeisesti
järjestää talouden puolesta tai jonkun
muun syyn puolesta näitä palveluita.
Sitten tähän maksupolitiikkaan liittyen on hyvä kysyä niinpäin,
ovatko sitten hyvätuloisten maksut kunnissa liian pieniä,
koska silloinhan kuntakin voisi kerätä näitä liksoja
sieltä ja palkata lisää porukkaa. Minusta
se olisi hyvä katsoa myös se puoli, jotta ensisijainen
on kunnallinen, ja pannaan maksupolitiikka kuntoon. Kun siellä on
sitä maksukykyistä porukkaa, niin kerätään niiltä sitten
rahoja riittävästi, jotta pystytään palkkaamaan
ihmisiä sinne, ja niillä, jotka ovat heikompimaksukykyisiä,
säilyy tämä mahdollisesti kokonaan maksuton
palvelu tai on pieni maksu riippuen siitä tulotasosta.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Voin lohduttaa ed. Lahtelaa, että kunnallisia
maksuja ollaan tarkistamassa ja hyvätuloistenkin kunnallisia
maksuja ollaan tarkistamassa niin, että 60 miljoonaa euroa
vuositasolla enemmän on tarkoitus kunnallisten maksujen
kautta kerätä varoja, ja sen jälkeen
on tarkoitus vielä varmistaa maksujen pysyminen reaaliarvoltaan entisellä tasollaan
sitomalla käytännössä ne indeksiin.
Mutta ehkä avaamatta nyt enää kovin
laajaa aatteellista keskustelua haluan kuitenkin sanoa, etten ihan
ymmärrä tätä ajatusta, joka
tuli ed. Kosken ja ed. Lahtelan ja eräissä muissa
sosialidemokraattisissa puheenvuoroissa esiin, että kunta
aina järjestäköön itse kaiken
mieluiten ja sitten jos tulee tilanteita, että kunta ei
pysty, niin täydentävänä palveluna
voidaan käyttää jotain säätiötä tai
yhdistystä tai yksityistä esimerkiksi sosiaali-
ja terveystoimen sektorin palveluyrittäjää.
Jos minä ajattelen sitä tämän
asiakkaan, tämän potilaan, vanhuksen kannalta,
ja mielestäni meidän sekä kansanedustajina
että kunnallisina päättäjinä pitäisi
ajatella asioita hänen kannaltaan, niin kai tärkeintä siinä on
sen palvelun laatu ja saatavuus eikä se, onko se kunnan
itsensä tuottama vai onko se jonkun kolmannen sektorin tahon
tai yrittäjän tuottama.
Usein on käytännössä niin,
että nämä palveluyrittäjät,
jotka tällä sektorilla toimivat, ovat tiukemman
laatukontrollin kohteena ja heiltä edellytetään
tosiasiassa enemmän sitoutumista siihen palvelun laatuun
kuin tosiasiassa edellytetään kunnan
itsensä tuottamilta palveluilta. Eli otetaan pragmaattinen
lähtökohta, otetaan se asiakas, potilas
lähtökohdaksi, otetaan tällainen panos—tuotos-ajattelu,
että (Puhemies: 2 minuuttia!) maksetuille rahoille saadaan
paras vastine. Otetaan se lähtökohdaksi, ja tältä pohjalta tehdään
ratkaisuja eikä siltä pohjalta, että on
joku itseisarvo, kuka sen tuottaa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Edelliselle puhujalle voisi todeta sen, jotta
tämä hallitus on ilmoittanut kantansa nostaa maksuja,
ja tätä pelkäsinkin just, jotta, niin
kuin ed. Zyskowicz totesi tässä äsken
edellä, näitä tullaan nostamaan. Hän
ei eritellyt näitä köyhempiä pois,
vaan ilmeisesti köyhiltä yritetään
kerätä enemmän ja siirtää se
rikkaille niin kuin näissä kaikissa muissakin
asioissa. Vanhoja autoja näköjään
käydään verottamaan kovemmin, koska niissä on
kovemmat päästöt, ja vanhat autot sattuvat
olemaan niiden köyhempien autoja, jotka eivät
pysty uusia ostamaan. Sähkövero kohtelee tasaverona
kovemmin köyhiä, ja kaikki tämä kuvastaa
tämän hallituksen politiikkaa. Se on valitettava
asia. Itse olen sitä mieltä, että näissä maksuissa
pitää kyllä olla niin, jotta köyhien,
jotka eivät pysty maksamaan, pitää saada
jopa maksutta, niin kuin tänäkin päivänä saavat,
ja se pitää ottaa huomioon. Mutta en yhtään
ihmettele tämän hallituksen linjauksia. Kuten
ed. Zyskowicz totesi, näin tapahtuu varmasti. Köyhiä niin
kuin kupataan enemmän.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Olisin todennut ihan tästä ed.
Ben Zyskowiczinkin esiin tuomasta asiasta, kuka järjestää ja
järjestääkö yksityinen sektori
sitten, kun kunta ei pysty järjestämään.
Mutta kysyisin ministeri Risikolta tässä,
kun täällä selkeästi on tämmöinen
asia, minkä ed. Koskikin toi esille: asiakas voi kieltäytyä hänelle tarjotusta
palvelusetelistä, jolloin kunnan tulee ohjata hänet
muilla tavoin järjestettävien palvelujen piiriin.
Nyt suurena haasteenahan meillä on, kuten ministerikin
totesi äsken, että meidän tulisi saada
hoito- ja hoiva-alalle uusia yrittäjiä, mieluummin
pienyrittäjiä, jotka tarjoaisivat kodinomaisia
palveluja ja sitä kautta tukisivat henkilön, voisiko
sanoa, kuntoutusta ja elämisen laatua. Miten hallitus aikoo
edistää tämän tyyppistä toimintaa?
Ja mitenkä hallitus aikoo turvata tämän
asiakkaan mahdollisuuden vaihtaa joko kunnan omalle tai sitten mahdollisesti
muille palveluntuottajille, alan yrittäjille, että hän
voi saada sen palvelun sieltä, mistä hän
haluaa?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa puhemies! Ed. Anneli Kiljunen kiinnitti huomiota tuohon,
mikä on tuolla sivulla 3: halutessaan on oikeus kieltäytyä vastaanottamasta palveluseteliä.
Se on aivan totta. Se on aivan samoin niin kuin siinä toisessakin
laissa on ollut, että ei asiakkaan ole pakko sitä palveluseteliä käyttää.
Sitten tietysti katsotaan se, pystytäänkö se
kunnan omana tuotantona sitten tuottamaan. Eli totta kai aina siihen
palvelun tarpeeseen vastataan.
Liittyen vielä tuohon äskeiseen, jos asiakas kieltäytyy
palvelusetelistä, niin eihän se tarkoita sitten
sitä, että hän voisi ottaa jonkun toisen
palveluntuottajan, joka on kilpailutettu sinne rinkiin, joka niitä palveluja
tuottaa. Silloin hän vaan ei ota sitä palveluseteliä.
Silloin se hoidetaan jotenkin muuten se palvelu.
Mutta siis nyt tästä, kun kysyitte, miten
voisi edistää tätä hoito- ja
hoiva-alan yrittäjyyttä. Siinä on monia
keinoja, mutta siinä on myöskin se, miten hyvää yhteistyö on
ja minkälaiset signaalit kunnat antavat. Jos kunnat lähtevät
siitä, että kaikki tuotetaan itse, niin kukahan
silloin lähtee alalle yrittäjäksi? Ei
kukaan. Mutta jos kunnat ovat viisaita, ne pohtivat sitä,
että me emme kuitenkaan voi kunnissa kaikkea tuottaa itse.
Se on vähän sama juttu kuin se, kun minä mietin
sitä, että jos minun perheessäni juo
kaksi henkilöä maitoa, niin en minä navettaa
perusta. Elikkä minä todella ostan sen ulkoa,
koska minä olen miettinyt sen, että se on järkevämpää minulle. Näin
pitää miettiä joka ikisen asian kohdalla,
se kannattaa miettiä.
Kun yrittäjät tietäisivät,
että tämä kunta ostaa, niin myöskin
he uskaltaisivat lähteä tänne yrittäjiksi.
Sitten tietysti toinen asia on koulutuskysymys. Meillä on
aivan liian vähän peruskoulutuksessa yrittäjyyteen
kohdistuvaa tai yrittäjyyttä sisältävää koulutusta.
Sitten ovat tietysti nämä täydennyskoulutukset,
ja niitä pitää jatkaa.
Keskustelu päättyi.