Heidi  Hautala  / vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Eduskunta on säätänyt
            geenitekniikkalain alun perin silloin, kun Suomi oli liittymässä Euroopan
            unioniin. Meillä ei ollut minkäänlaista
            geenitekniikan säätelyä. Nyt noin 10
            vuotta myöhemmin voimme todeta, että tämä ala
            on myös kehittynyt ja kaupallistunut nopeasti. Maailmassa
            lasketaan, että jo ainakin 60 miljoonaa hehtaaria on geenimuunnellussa
            viljelyssä, ja kiistat näiden viljelykasvien ja
            -tuotteiden hyödyistä ja haitoista ovat erittäin
            kiihkeitä. Myös tämän johdosta Euroopan
            unionissa ei alan kaupallistuminen ole edennyt niin nopeasti kuin
            teollisuus olisi toivonut.
         
         
         On huomattava, että merkittävä syy
            tähän hidastumiseen on ollut se, että kuluttajat,
            ympäristöjärjestöt myöskin,
            ovat olleet huolissaan geenitekniikan mahdollisista haittavaikutuksista,
            joista itse pidän merkittävimpänä sitä,
            että geenimuunneltu aines luontoon päästessään
            hyvin helposti leviää lajista toiseen. Aivan erityisiä vaikeuksia
            koituu luomuviljelijöille, joiden tuotteita tunnetusti
            ei voi myydä kuluttajille, jos niissä on geenimuunneltua
            ainesta.
         
         
         Maatalous- ja metsätieteiden tohtori Jyrki Niemi on
            esitelmöinyt geenitekniikasta ja maataloustuotannon kilpailukyvystä Maataloustieteen
            päivillä Helsingissä tammikuussa,
            ja hän toteaa, että sinänsä geenitekniikan
            omaksuminen ei tuota ongelmia suomalaisille maatiloille, mutta tästä huolimatta
            suuret monikansalliset alan yritykset tuskin alkavat kehittää Suomen
            pohjoisiin oloihin ja pienille markkinoille sopivia geenimuunneltuja
            lajikkeita. Tarvitaan valtavan suuria tutkimuspanostuksia, ja Suomessa
            vallitsee aivan erityinen ilmanala, erityiset viljelyolosuhteet,
            jolloin meillä viljeltäviä lajikkeita
            olisikin Jyrki Niemen mukaan joko jalostettava kotimaisin voimin
            tai hankittava ulkomaisilta yrityksiltä geenejä ja
            geenimuunneltuja kasveja kotimaisen kasvijalostuksen käyttöön.
         
         
         Nyt voi kysyä, onko tällainen pienellä viljelyalueella,
            näissä erikoisissa viljelyolosuhteissa, järkevää ja
            kannatettavaa. Suomessa on ollut merkillepantavaa se, että maataloustuottajat
            ovat olleet varovaisia, mitä pidän viisautena,
            mutta nyt alkaa näkyä merkkejä siitä,
            että ainakin rehun hankinnassa kotieläinten tuottajat
            alkavat kiinnostua geenitekniikalla valmistetusta rehusta siitä syystä,
            että se on halvempaa. Eli tuotantopaineet, tuottavuuspaineet,
            maataloudessa saattavat johtaa siihen, että maanviljelijöiden
            haluttomuudesta ja kuluttajien vastentahtoisuudesta huolimatta geenimuuntelu
            vähintäänkin rehujen kautta leviää nopeastikin
            Suomeen.
         
         
         Geenitekniikkalain muutos toteuttaa Euroopan unionin geenitekniikan
            avointa käyttöä koskevan direktiivin,
            joka on uudistettu joitakin vuosia sitten. Voi todeta, että tämä direktiivi
            tuo joitakin parannuksia ainakin niiden mielestä, jotka
            kannattavat varovaisuusperiaatteen huomioimista geenitekniikassa
            ja geenimuunneltujen viljelykasvien viljelyssä.
         
         
         Direktiivi, joka nyt sitten pannaan täytäntöön tällä lailla,
            vaatii, että ympäristöön ja
            ihmisten terveyteen kohdistuvat suorat ja epäsuorat, viiveellä ja
            välittömästi vaikuttavat kielteiset vaikutukset
            otetaan huomioon. Direktiivillä laajennetaan riskinarviointia,
            vaaditaan parempia, selkeämpiä merkintöjä geenimuunnelluille
            tuotteille ja myöskin edellytetään, että toimivaltaiset
            viranomaiset pitävät julkista rekisteriä muun
            muassa niistä viljelyaloista, joilla geenimuunneltuja lajikkeita
            viljellään. Kaikin tavoin direktiivi korostaa
            tiedonsaannin avoimuutta ja toteaa aivan eritoten, että riskinarviointia
            koskevat tiedot eivät voi olla salaisia. Muutenkin geenitekniikkalain
            pykälissä korostetaan sitä, että on
            noudatettava kaikin tavoin kotimaisen julkisuuslain vaatimuksia,
            mikä merkitsee sitä, että kaikenlaiseen salailuun
            on suhtauduttava äärimmäisen rajoittavasti.
         
         
         EU-direktiivi ei kuitenkaan puutu esimerkiksi siihen ongelmaan,
            jota aiheuttaa geenimuunnellun aineksen leviäminen luontoon.
            Voidaan jopa puhua gmo-saasteen leviämisestä.
            Korostan, että valiokunnat tätä hallituksen
            esitystä tutkiessaan voisivat varmistua siitä,
            että hallitus tekee parhaansa tuodakseen tarvittavat esitykset,
            joilla tätä gmo-saastumista estetään.
            Erityisesti on kyse siitä, kuinka tavanomaisesti viljellyt
            kasvit ja erityisesti luomukasvit, luomuviljelmät, voidaan
            pitää erillään geenimuunnellusta
            viljelystä juuri sen takia, että tämän
            geenimuunnellun aineksen ei soisi leviävän muille
            viljelmille. Tässä tulee olemaan ongelmia.
         
         
         Ne ratkaisut ovat usein lajikohtaisesti aivan erilaisia. Erityisen
            haasteen muodostavat ristikukkaiset viljelykasvit rypsi ja rapsi,
            jotka saattavat myöskin aivan suoranaisesti risteytyä ristikukkaisten
            rikkakasvien, kuten peltokaalin, kanssa, ja vähintäänkin
            erilaiset suojavyöhykkeet ovat tarpeen. Mutta myöskin
            eduskunnan tulisi edellyttää, että hallitus
            mahdollistaa erityisten geenimuunnellusta vapaiden vyöhykkeiden perustamisen,
            joita on syntynyt runsaasti eri EU-maissa, joissa todellakaan ei
            haluta, että geenimuunneltu viljely tahattomasti leviää.
            Isossa-Britanniassa on erilaisten paikallis- ja alueviranomaisten
            toimesta ja erilaisilla vapaaehtoisilla sopimuksilla julistettu
            jo 14 miljoonan ihmisen asuinseudut geenimuunnellusta vapaiksi,
            ja sama kehitys näyttää vallitsevan muuallakin.
            Myöskin Suomessa on esitetty, että meillä tulisi
            tällaisia geenimuunnellusta kokonaan vapaita vyöhykkeitä perustaa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämän lain ongelmista voisi
            mainita vielä, että lakiesitys ei ole aivan selvä siltä osin,
            miten viranomaisten ylläpitämän julkisen
            rekisterin tietojen saanti tulee toteutumaan. Rekisteriä hoitaisi
            maa- ja metsätalousministeriön alaisuudessa toimiva
            tietopalvelukeskus Tike. Kun sen toimintaohjeita tarkastelee, ei voi
            olla täysin varma siitä, että tietoja
            todellakin luovutetaan ja että julkisuusperiaate tältä osin
            toteutuu.
         
         
         Parannuksena voi todeta, että Suomessa on vihdoin toteutettu
            se, että geenitekniikan lautakunnalta, joka tällä lailla
            on hyvin keskeinen toimivaltainen viranomainen paitsi kotimaisessa päätöksenteossa
            myöskin osana Euroopan unionin päätöksentekoa,
            otetaan pois valvontavastuu siitä syystä, että on
            todettu, että lautakunta ei ole valvontavastuuta aivan
            rikkeettä hoitanut. Nyt geenitekniikkalain käytännön
            valvonta tulee siirtymään geenitekniikan lautakunnalta
            eri ministeriöiden alaisille viranomaisille, mitä pidän
            erittäin hyvänä asiana. Muun muassa oikeuskansleri on
            omassa päätöksessään
            todennut, että tällainen toimeenpanon ja valvonnan
            erottelu on välttämätöntä.
         
         
         Lähiaikoina Euroopan unionissa tullaan tekemään
            merkittäviä päätöksiä,
            joilla geenitekniikan hyödyntäminen mahdollisesti
            käynnistyy uudestaan. Nimittäin jo monta vuotta
            useiden eri jäsenmaiden vastustuksesta johtuen on ollut
            käytännössä jäädytettynä päätöksenteko,
            joka liittyy uusien lajikkeiden ja tuotteiden markkinoille hyväksymiseen.
            Tietojen mukaan EU:n maatalous- ja kalastusministerien kokouksessa
            26. ja 27. huhtikuuta tullaan päättämään
            geenimuunnellun maissin, niin sanotun Bt-11-maissin hyväksymisestä elintarvikkeeksi.
            Katson, että Suomen hallituksen tulisi suhtautua erittäin
            varauksellisesti tähän hyväksymismenettelyyn,
            koska vaadittava ja tarvittava lainsäädäntö geenitekniikan
            hyväksyttävälle käytölle
            ei suinkaan ole vielä kaikilta osin valmis. Mainitsin jo,
            että nämä säädökset, jotka
            koskevat tavanomaisten ja luomukasvien toisaalta ja toisaalta geenimuunneltujen
            kasvien hyödyntämistä, ovat vielä Suomessa
            säätämättä ja kysymys
            geenimuunnellusta vapaasta vyöhykkeestä on vielä ratkaisematta.
         
         
       
      
      Ed. Iivo Polvi merkitään
         läsnä olevaksi.
      
      
      
         
         Toimi Kankaanniemi /kd:
            		
         
         
         Herra puhemies! Käsittelyssä oleva geenitekniikkalain
            muutos ja rikoslain tarkistus rinnan on todella tärkeä asia
            ja sellainen, joka koskettelee tämän päivän
            kehitystä ja lähitulevaisuuden kehitystä hyvin
            vaikealla ja vaikeasti hahmoteltavalla alueella. Tässä on kysymyksessä muun
            muassa ympäristölliset, terveydelliset ja myös
            oikeudelliset hankalat asiat.
         
         
         Erityisesti toivoisin ja haluaisin, että valiokunnissa
            pohdittaisiin näitä vastuukysymyksiä ja
            riskejä, jotka tähän liittyvät,
            ja myös sen kokemuksen pohjalta, mitä nyt on saatu,
            kun geenitekniikkalaki on vuodesta 95 lähtien meillä ollut.
            Mieleen tulee, että tässä on ehkä pienemmässä mitassa
            mutta vähän samantapaiset riskit kuin on ydinenergian
            käytössä. Silloin voisi ajatella, että vastuukysymyksiä ydinenergiavastuusta
            annetun lain mukaisesti mietittäisiin, kun ne riskit, että näitä pääsee
            vapaaseen luontoon, ovat arveluttavia ja isoja ja vielä aika
            pitkälle tutkimattomia.
         
         
         Herra puhemies! Toinen kysymys on geenitekniikan lautakunnan
            asema. Tässähän sen tiedotusvelvollisuutta
            lisätään, mutta valvonta siltä otetaan
            pois ja hajautetaan kolmelle ministeriölle. Ed. Heidi Hautala
            on asiantuntija, ja luotan, että tämä varmaan
            on viisasta, mutta kuitenkin korostan tässä, että valvonta
            ei saa kyllä heikentyä, vaan sen pitää selkeästi
            vahvistua. Toisaalta geenitekniikan lautakunnan kokoonpanoon odottaisin
            esimerkiksi kuluttaja- ja ympäristöjärjestöjen
            edustusta, mitä ei lakiin ymmärtääkseni
            ole kirjattu.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.