Matti Väistö /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Ensimmäisessä käsittelyssä olevassa
hallituksen esityksessä ehdotetaan uutta lakia ulkomaanedustuksen
korvauksista. Tässä esityksessä pääasiallinen
tarkoitus on uudistaa ulkomaanedustuksen korvausjärjestelmää koskeva
nykyinen, vuodelta 1993 oleva lainsäädäntö.
Tavoitteena on, että se vastaisi säädöstasoltaan
uuden perustuslain vaatimuksia. Edelleen hallituksen esityksellä on
pyritty selkeyttämään sääntelyä ja
ottamaan myös huomioon meneillään oleva
uuteen palkkausjärjestelmään siirtyminen.
Lähtökohta on, että sisällöllisiä muutoksia
nykyiseen korvausjärjestelmään ei juuri tulisi.
Herra puhemies! Eduskunnan päätöksen
mukaisesti hallintovaliokunta on saanut ulkoasiainvaliokunnan lausunnon.
Hallintovaliokunta itse päätti pyytää perustuslakivaliokunnan
lausunnon, joka sittemmin johti varsin merkittävään lainsäädännön
sisällölliseen tai tekniseen korjaamiseen. Kävi
ilmi, että hallituksen esitys ei hyvästä tarkoituksesta
huolimatta täytä säädöstasoltaan
uuden perustuslain vaatimuksia. Kysymyshän on yksilön
oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista, jotka tulee säätää lain
tasolla. Tästä on perustuslakivaliokunnan lausuntokäytännössä hyvin
selkeä linjaus.
Ehdotetusta laista ei ilmennyt hallituksen esittämässä muodossa,
millä edellytyksillä virkamiehellä on
oikeus saada kutakin korvausta ja millä perusteilla kunkin
korvauksen suuruus määräytyy. Virkamiehen
oikeusaseman kannalta keskeinen sääntely jää näin
ollen lakiehdotuksen 5 ja 9 §:n avointen valtuuksien nojalla
käytännössä kokonaan annettavaksi
ulkoasiainministeriön asetuksella. Tästä johtuen,
herra puhemies, hallintovaliokunnassa — lähinnä sen
teki valiokuntaneuvos Minna-Liisa Rinne — jouduttiin kirjoittamaan
lakiehdotus miltei kokonaan uudelleen ja niin, että pykälienkin
määrä lähes kolminkertaistui
siitä, mitä hallitus oli ehdottanut. Hallintovaliokunta
kävi tässä yhteydessä keskustelua
laajemminkin lainvalmistelun tasosta — asia, johon myös
puhemiesneuvosto on useammankin kerran kiinnittänyt huomiota
ja aiheesta.
Herra puhemies! Hallintovaliokunta sinällään pitää välttämättömänä,
että korvausjärjestelmää tarkastellaan
säännöllisesti ja että järjestelmän kehittämistyötä jatketaan.
On tärkeää, että ulkoasiainhallinto
kykenee rekrytoimaan hyvää henkilöstöä ja
että henkilöstöllä on pysyvyys
ulkoasiainhallinnossa ja myös siirtymisalttiutta ulkomaankomennuksille.
Tämän vuoksi ehtojenkin tulee olla kilpailukykyiset
muihin vastaaviin, yhtä vaativiin tehtäviin verrattuna.
Hallintovaliokunta yhtyy myös ulkoasiainvaliokunnan
lausuntoon, jossa on kiinnitetty muun ohella huomiota ulkoasiainhallinnon
palkkauksen yleiseen tasoon. Valiokunnan mielestä kehittämistyössä on
tarpeen edelleen pyrkiä järjestelmän
yksinkertaistamiseen ja näin ollen tavoitella myös
hallinnollisen työn vähentämistä.
Lakiin perustuvan korvausjärjestelmän ylläpitäminen merkitsee
myös sitä, että lainvalmistelun laatuun tulee
jatkossa kiinnittää myös ulkoasiainhallinnossa
riittävää huomiota.
Hallintovaliokunta on ehdottanut perustelulausumaa, jossa edellytetään
hallituksen tarkkaan seuraavan ja arvioivan ulkomaanedustuksen korvausjärjestelmän
toimivuutta sekä tarvittaessa ryhtyvän nopeastikin
seurannan ja arvioinnin perusteella lainsäädäntö-
tai muihin toimenpiteisiin.
Herra puhemies! Nykyinen menettely, nyt ehdotettu uusikin järjestelmä,
lähtee valtion virkaehtosopimuslain mukaisesti siitä,
että ulkomaanedustuksen virkamiehille maksettavista paikallisista
olosuhteista johtuvista lisistä ja korvauksista ei määrätä virkaehtosopimuksella
vaan niistä säädetään
lailla. Tämä sinällään
lakiin perustuva korvausten määrittely on oikeudellisesti
mahdollinen, kuten hallintovaliokunta toteaa. Valiokunnan käsityksen
mukaan lakiin perustuva korvausjärjestelmä on
ollut saadun kokemuksen mukaan perusteiltaan toimiva ja ulkoasiainhallintoon
soveltuva, ja asiantuntijakuulemisessa kävi ilmi, että tätä henkilöstönkin
piirissä pidetään edelleen perusteltuna.
Herra puhemies! Puuttumatta lähemmin lakiehdotuksen aineelliseen sisältöön totean,
että valiokunta
on ollut mietinnössään yksimielinen.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan lyhyesti tältä paikalta
puuttua samaan asiaan, johon hallintovaliokunnan puheenjohtaja ed. Väistö puuttui,
eli lainvalmistelun tasoon. Tämä on todella eräs
niistä pahimmista esimerkeistä ainakin tämän
kolmen vuoden ajalta, mitä minä olen täällä kokenut.
Mutta tämä ei ole pelkästään tämän
hallituksen aikainen ongelma. Tiedän käytännön
elävästä elämästä sen,
että viime vuosina on syntynyt paljon sellaisia lakeja,
muun muassa maankäyttö- ja rakennuslaki, ympäristövaikutusten
arviointilaki ym., joita täällä on jo
korjailtu, jotka eivät toimi käytännössä.
Tämä mielestäni johtuu siitä,
niin kuin tämänkin lain valmistelun osalta, että käytännön
elävässä elämässä toimivia
ihmisiä pitää saada lainvalmisteluun,
jotka tietävät sen jo kantapään
kautta, mitä mikäkin laki säädettynä,
niin kuin se esitetään, tarkoittaa käytännön
elävässä elämässä.
Pitäisi palata muutama askel taaksepäin lainvalmistelujärjestelmässä toimikunta—komitea-järjestelmään
sillä tavalla, että tietystikään
siitä ei saa tulla liian pitkäveteinen ja kankea
järjestelmä, mutta asiantuntevuutta pitää saada
enemmän elävästä elämästä lakia
valmistelemaan.
Yleiskeskustelu päättyy.