4) Hallituksen esitys laeiksi alkolukolla valvotusta ajo-oikeudesta
ja tieliikennelain muuttamisesta
jatkui
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä on tavallaan parlamentaarisen
käytännön historiaa, joten en voi olla
käyttämättä tilaisuutta hyväkseni,
kun se kaikki liittyy tämän lain aikaansaamiseen.
Nimittäin tämä asiahan tuli erittäin
voimakkaasti esille siinä, että kun liikennekuolemat, joissa
alkoholilla oli osuutta, olivat pilaamassa kaikki suunnitelmat vähentää kuolonkolareitten
määrää,
niin piti yrittää löytää sellainen
"sivistynyt tapa", joka jollakin tavalla toisi koko ajan konkreettiseksi
sen asian, että nyt pitää katsoa, että kännipäissä ei
lähdetä ajelemaan autolla. Sitä varten
sitten silloinen liikenneministeriö — ei nykyinen
liikenne- ja viestintäministeriö, vaan liikenneministeriö — asetti
työryhmän tutkiskelemaan tätä asiaa,
ja sitten ed. Vahasalo, aina valppaana kansanedustajana, kun hänellä oli
hallussaan tämä toimikunnan muistioluonnos, keksi tehdä siitä lakialoitteen
ja keräsi siihen muistaakseni pari—kolmekymmentä nimeä kaikkiaan
ja saattoi sen asiaankuuluvalla tavalla eduskunnan arvioitavaksi
lähetekeskusteluun, josta se tuli sitten liikennevaliokuntaan.
Meillähän on, arvoisa puhemies, semmoinen tyyli
ollut, että jos aloitteessa on 101 nimeä tai enemmän,
silloin lähdetään siitä ajatuksesta,
että se ainakin käsitellään.
On eri asia, hyväksytäänkö se,
mutta se käsitellään. Tässä aloitteessa
näitä nimiä ei näin paljon ollut,
jolloin se olisi tämän omaksutun, laajahkon ja
puhemies Ilkka Suomisen aikoinaan linjaaman ratkaisun mukaan jäänyt
odottelemaan semmoista sopivaa aikataulua liikennevaliokunnan päiväjärjestyksessä.
Mutta kun oli ed. Vahasalosta kysymys, niin hänpä ei
tyytynytkään tähän, vaan hän
aloitti erittäin intensiivisen, mutta sivistyneen puserruksen,
että meidän täytyy ottaa se asia esille
valiokunnassa käsiteltäväksi. Minä olin
yksi kohdeyksilö puheenjohtajana ja valiokuntaneuvos Boedeker
oli toinen kohdeyksilö. Sitten kun näitä yhteydenottoja
oli jopa päivittäin, niin me päätimme,
että meidän aikamme ei enää oikein
riitä tähän sivistyneeseen keskusteluun
vedota kiireisiin, vaan etsimme väkisin tälle
käsittelylle aikataulun, ja sitten se käsiteltiin
ja siitä tuli ponsiratkaisu, lausumaratkaisu, tänne
isoon saliin ja siitä se lausuma meni tietysti eduskunnan
vastauksena valtioneuvostoon ja edelleen ministeriöön, niin
kuin proseduuri kuuluu ja menee.
Sitten, arvoisa puhemies, kävi niin, että kun kansanedustaja
on täydellinen, niin suorituskin tulee briljeeratusti täydelliseksi
loppufinaalissa. Ed. Vahasalosta oli erittäin tyylikäs
kuva Helsingin Sanomissa, jossa hän ilmoitti, että on
saanut tämän asian kerta kaikkiaan vireille ja
nyt se tulee todellisuudeksi. Siitä se prosessi sitten,
aivan oikein, lähti. Hän kertoi täysin
totta, ja siitä se lähti osaksi hänen
vaalikampanjaansa toisaalta, ja toisaalta se tuli hallituksen kokeilulakiesityksenä,
ja nyt me sitten olemme antamassa tälle jatkoaikaa, kun
tämä kokeilulaki terminoituu kesäkuun
lopussa.
Elikkä näin todelliset, osaavat kansanedustajat
toimivat. Mutta sen, arvoisa puhemies, sanon, että jos
olisi ollut mieskansanedustaja, niin minä olisin sanonut,
että muuten se on kuule sillä tavalla, että sinuakin
koskee 101:n sääntö, mutta kun oli naiskansanedustaja,
niin ei ollut kanttia sanoa. Siinä on se pieni ero.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! En lähde kertaamaan niitä historian
asioita, mitä yhdessä ed. Pulliaisen kanssa liikenne-
ja viestintävaliokunnassa silloin pohdittiin, kun ed. Vahasalon
aloite oli siellä.
Tästä hallituksen esityksestä ihan
lyhyesti haluaisin todeta sen, että se on varmasti kannatettava
ja mielenkiintoinen monessakin suhteessa. Mutta eräs asia,
johon käytännön elämässä olen kiinnittänyt
huomiota toisaalta, on se suhde ajokiellon osalta, jos nopeus ylittää nopeusrajoituksen.
Silloin kortti menee nykyisen käytännön mukaan
näköjään hyllylle suoraan, ei
ehdollisena tuomita eikä varoituksella näytä pääsevän
ollenkaan. Ilmeisesti ohjeistus on nyt sillä tavoin, että on
vaarallisempaa ajaa liikenneturvallisuuden kannalta ylinopeutta
kuin humalassa. Kun tuomitaan rattijuopumuksesta, tuntuu siltä,
että seuraamukset ovat lievempiä siitä kuin
ylinopeudesta. Se tuntuu monta kertaa aika omituiselta. Ja kun tässä hallituksen
esityksessä minun mielestäni hieman ikään
kuin irvaillen puhutaan siitä, että näille
ongelmakäyttäjille tulee ohjausta taikka keskustelut
asiantuntijoitten kanssa mahdollisesta hoitoonohjauksesta ja muista
vastaavista, minä uskon näin, että juuri
nämä henkilöt, joilla ne ongelmat on,
kyllä tietävät kaikki vaihtoehdot.
Arvoisa puhemies! Varmasti hallituksen esitys on hyvä sinällään,
mutta toivoisin, että kun tätä valiokunnassa
käsitellään, niin pohdittaisiin myös
suhdetta siihen ajokieltoon, joka aiheutuu ylinopeuksista.
Ilkka Viljanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Tästä aiheesta
on puhuttu nyt tämän käsittelyn yhteydessä,
mutta jo aiemmin, kun liikennepoliittista selontekoa käsiteltiin,
useammassa puheenvuorossa viitattiin tähän ehkä yhteiskuntamme
liikenteen pahimpaan ongelmaan. Oli mielenkiintoista kuulla entisen valiokunnan
puheenjohtajan muisteloa tämän prosessin historiasta.
Pidän silti selvänä, että mitä useampi
henkilö täällä tästä aiheesta
kantaa huolta ja tuo myöskin ajatuksia esiin, sitä todennäköisempää on,
että tätä prosessia viedään myöskin
tästä seuraavaan vaiheeseen.
Tämän alkolukkokokeilun vakinaistaminen on
mielestäni pieni, mutta tärkeä erävoitto
rattijuopumuksen vastaisessa ottelussa, jos tällaista urheilukieltä käyttää.
Kohta kolme vuotta kestänyt kokeilu antoi ja on antanut
pääosin positiivisia kokemuksia, joten vakinaistamiseen
on täysin hyvät perustelut. Tiedetään
hyvin niin täällä Suomessa, mutta myöskin
muualla maailmassa, eri valtioissa, missä tämä on
ollut kokeiluluontoisena tai vakinaistettuna, että se on
estänyt jo useita rattijuopumustapauksia. Tuomioistuin
voi siis jatkossakin määrätä syyllistyneille
ajokiellon sijasta alkolukolla valvotun ajo-oikeuden.
Katselin tuossa kotikaupunkini Lahden kihlakunnan alueen tilastoja
rattijuopumusten osalta. Rattijuopumusten osalta nousua viime vuonna edellisestä vuodesta
oli lähes 20 prosenttia ja törkeidenkin rattijuopumusten
osalta yli 15 prosenttia. Tämä on aina tietenkin
suhteellista siihen, kuinka paljon poliiseilla on resursseja valvoa
ja kuinka paljon näitä juopuneita sitten satutaan saamaan
kiinni näissä valvontatilanteissa. Huolestuttavinta
tässä on se, että mehän tiedämme
ainoastaan tilastoissa kiinni jääneet. On arvioitu, että nykyisellä liikennevalvonnan
tasolla rattijuoppo saattaa ajaa humalassa 200 kertaa jokaista kiinni
jäämistä kohden, joten uusijat ovat sikäli
erittäin merkittävä riski liikenteessä.
Tämä suhde on todella huolestuttava.
Kun sitten tilastoissa, joita täällä on
jo käyty läpi, kerrotaan niitä lukuja,
kuinka paljon rattijuopumustapauksissa menehtyy ihmisiä — 2000-luvulla
kuolleita on ollut keskimäärin 80 vuositasolla
ja loukkaantuneita on sitten yli tuhatkin — niin asian
yhteiskunnallinen merkitys inhimillisenä kärsimyksenä,
mutta taloudellisena myöskin on mielestäni sanoin
kuvaamaton. On kommentoitu sitä, kuka maksaa alkolukot, jos
ne jossain aikataulussa saatetaan, aivan samalla lailla kuin meillä on
turvavyöt tai turvatyynyt saatettu, autoissa vakiovarusteeksi
siinä vaiheessa, kun tekniikka kehittyy niin paljon, että tästä tulee
aukoton järjestelmä. Se hinta, mikä liittyy
vakiovarusteeseen autoissa jossain aikataulussa — tietenkin
se vie aikaa — on pieni lisä siihen, mitä yhteiskunta
tänä päivänä joutuu
joko kuolemantapausten tai vammautuneisuuden ja hoidon takia tästä asiasta
kantamaan.
Toisaalta olen saanut myöskin sähköposteja, joissa
on kerrottu, että alkolukkoa kykenee sen nykytekniikalla
hämäämään jopa halvoillakin laitteilla.
Jos tämä tieto pitää paikkansa,
niin alkolukon luotettavuuteen on syytä kiinnittää tietenkin
entistä suurempaa ja erityistä huomiota.
Mielestäni täällä talossa
ja missä ikinä tämä aihe on
käsittelyssä taistelun pitää jatkua.
Alkolukko on mielestäni kaikkein tehokkaimmassa käytössä vasta,
kun se on tulevaisuudessa vakiovarusteena kaikissa autoissa. Vasta
silloin voimme sanoa, että olemme voiton puolella.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Voidaan arvioida, että tänä vuonna
tähän päivämäärään
mennessä on tullut hieman yli 10 000 rattijuopumusrikosta,
mutta rattijuoppojen kokonaismäärä ei
ole tässä. Siinä on vain rikoksesta kiinni
jääneet. Valtaosa eli noin 90 prosenttia rattijuopumukseen
syylliseksi epäillyistä on miehiä. 17
prosenttia rattijuopumukseen syylliseksi epäillyistä oli
alle 21-vuotiaita.
Kannatan alkolukon hyödyntämistä liikenneturvallisuuden
takaajana. Kansalaiskeskustelussa on esitetty, että kaikkiin
autoihin pitäisi asentaa alkolukko. Ajatus on mielenkiintoinen,
mutta seuraukset olisivat taloudellisesti laajakantoiset ja rasittaisivat
merkittävästi autoilua ja liikennettä.
Siksi tarvitaan kehitystyötä, jonka seurauksena
alkolukon hankkiminen ja huolto tulevat taloudellisesti edullisiksi.
Alkolukko estää humalahakuista henkilöä vaarantamasta
liikennettä ja ajamasta ylipäätänsä autoa.
Mutta mitä tapahtuu sen jälkeen, kun alkolukko
poistetaan autosta? Onko arvioitu, kuinka pysyviä vaikutuksia
alkolukolla on humalahakuisen henkilön ajotottumuksiin?
Arvoisa puhemies! Lakiesityksessä lähdetään siitä,
että valvottavan on ennen alkolukkoajokortin myöntämistä käytävä lääkärin
tai muun terveydenhuollon ammattihenkilön luona keskustelemassa
päihteiden käytöstä, niiden
vaikutuksista terveyteen sekä päihteiden käyttöön
liittyvistä hoitomahdollisuuksista. Mielestäni
pelkkä keskustelu hoitomahdollisuuksista ei riitä.
Vuonna 2005 alkaneesta alkolukkokokeilusta tehty raportti on samaa
mieltä. Itselleen hyödyllisenä päihdeohjelmaa
piti kuitenkin vain kolme haastateltua.
Haastatteluissa kävi ilmi, että päihderiippuvuuden
arviointiohjelma tunnettiin parhaiten A-klinikoilla ja huonoiten
yksityisillä lääkäriasemilla.
Yksityisten lääkäriasemien päihdeohjelmien
sisältö tai sisällön puute sai
osakseen eniten arvostelua. Moni haastateltu kertoi, että päihdeohjelman
parasta antia olivat keskustelut päihdealan ammattilaisten,
yhtä kuin sairaanhoitajien, kanssa, ja turhimpina pidettiin
tapaamisia lääkärien kanssa. Tämän
perusteella onkin tärkeätä, että alkolukkolaissa
tuodaan yksityiskohtaisesti esille ne hoitotoimenpiteet, jotka kohdistetaan
rattijuopumukseen syyllistyneeseen henkilöön.
Arvoisa puhemies! Ammattiliikenteessä päihtyneenä ajamiseen
suhtaudutaan erittäin kielteisesti. Työaikana
tapahtunut rattijuopumus johtaa useimmiten työsuhteen päättymiseen.
Rattijuopumus voi kuitenkin tapahtua työajan ulkopuolella,
ja kuljettaja tuomitaan alkolukon käyttämiseen.
Alkolukon käyttö ammattiliikenteessä johtaa
siihen, että kuljettajan pitää asentaa
alkolukko kaikkiin mahdollisiin ajoneuvoihin, joita hän käyttää.
Kuorma- tai linja-autonkuljettajalla ei ole usein nimikoituja omia
ajoneuvoja, vaan auto saattaa vaihtua päivittäin
kuljetustehtävästä riippuen. Lisäksi
alkolukkoon liittyvät ylimääräiset katsastukset
ja tarkistukset aiheuttavat haittaa ja tulonmenetyksiä kuljetusyrityksille.
Tältä osin hallituksen lakiesitys on epäonnistunut.
Toivon, että liikenne- ja viestintäministeriö, liikenne-
ja viestintävaliokunta sekä Skal ja Suomen Linja-autoliitto
yhdessä pyrkisivät löytämään
soveliaan ratkaisun. Alkolukon kokonaiskulujen laitteineen, vuokrineen,
ajokortteineen, huoltoineen ja katsastuksineen arvioidaan olevan
2 000—3 000 euroa vuodessa. Kokonaiskustannukset
olisivat siis kolmessa vuodessa vähintään
6 000 euroa. Mutta mitä tapahtuu silloin, kun
rattijuopumukseen syyllistyneellä ei ole taloudellisia
mahdollisuuksia rahoittaa alkoholilukkoa?
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Laxell kiinnittää ihan
tärkeään seikkaan huomiota, tämän
alkolukon kustannuksiin, mutta tämä alkolukkohan
tulisi vain tämän rikoksesta epäillyn
pyynnöstä. Eihän tätä määrätä kenelle
vaan, vaan lakiesityshän lähtee tästä.
Tämmöisen korjauksen haluan todeta.
Toisaalta ed. Vistbacka täällä aiemmin
totesi kyllä hyvän asian, kun hän vertasi
ylinopeudesta tulevia seuraamuksia rattijuopumuksesta tuleviin seuraamuksiin,
mutta hän toisaalta jätti tuomatta sen seikan
esiin, että kun henkilö syyllistyy rattijuopumukseen
ja hänelle omasta suostumuksestaan määrätään
tämä alkolukko, niin hänen rikoksensa
menee oikeuden käsittelyyn, josta tulee sakkoa tai vankeutta.
Mutta siitä huolimatta ed. Vistbackan havainto siitä,
että kovasta ylinopeudesta voi tulla kova sakko ja (Puhemies: Minuutti
on mennyt!) ajokortin menetys pitkäksi aikaa ja rattijuopumuksesta
voi säilyttää ajo-oikeutensa, on ongelmallinen.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
alkolukosta on erittäin kannatettava ja hyvä asia.
Minulla on muutamia poimintoja sieltä asiatekstin sisältä,
ja sitten yritän perustella vielä, että tämä olisi
voinut olla voimakkaamminkin eteenpäin menevä.
Johdannossahan sanotaan seuraavaa: "Rattijuoppo on osallisena
noin joka neljännessä kuolemaan johtaneessa tieliikenneonnettomuudessa.
Päihdeonnettomuuksia ei viime vuosina ole onnistuttu vähentämään
samassa suhteessa kuin muita liikenneonnettomuuksia - -." Tämä todetaan
ja vähän niin kuin nostetaan käsiä tässä jo ylös,
kun jatkossa sanotaan, että "päihdeonnettomuuksia
pyritään vähentämään
kehittämällä perinteisiä keinoja,
kuten liikennevalvontaa, seuraamusjärjestelmää,
valistusta ja kampanjointia, mutta tulevina vuosina tulee uuden
tekniikan merkitys korostumaan".
Minusta tämä on aika hurjaa luettavaa siihen nähden,
että minä olen ammatissani niin monet kerrat joutunut
näihin surkeisiin tilanteisiin, joissa joku muu kuin rattijuoppo
kärsi enemmän tai vähemmän siitä,
että rattijuoppo ajaa hänen päälleen
tai sitä autoa, missä hän on istunut
mukana. Tämä kuva ei nyt välity tästä hallituksen
esityksestä kyllä minusta oikealla tavalla. Tätäkin asiaa on
kolme vuotta kokeiltu. Se on tietenkin sinänsä hyvä asia.
Siinä on ollut 297 kuljettajaa mukana. Se on itse asiassa
aika pieni määrä, mutta varmasti suuntaa
antava. En minä lähde sitä tilastollisessa
mielessä edes miettimäänkään,
mutta kuljettajien keski-ikä oli 48 vuotta, johon kiinnitin huomioni
sikäli, että siinä iässähän
alkavat erottua ne, jotka alkoholia kuluttavat suuria määriä, ovat
siis suurkäyttäjiä, eivät vielä alkoholisteja. Se
on ehkä se vaikuttavin tieto tältä osin.
Ja tämän näin pienen materiaalin perusteella
sanotaan sitten varsinaisesti tästä inhimillisestä puolesta,
siis kuljettajista ja ihmisiin liittyvistä seikoista, että tämä puutteellinen
tiedonkulku oli ollut hankalaa ja "rattijuopumuksesta alkolukon käyttöönottoon
kuluvaa aikaa arvosteltiin liian pitkäksi, mikä johtuu
pääasiassa tuomioistuinkäsittelyn odottamisesta".
Ja sitten todetaan, että "arviointiohjelmaa arvosteltiin
kokeiluun sopimattomaksi ja tehottomaksi" ja että "kokeiluun osallistumista
pidettiin rangaistuksena ja hävettävänä asiana,
josta ei yleensä tienneet kuin lähisukulaiset",
ja että "harva näki siitä olleen hänelle
itselleen hyötyä".
Kyllä tämmöisiä asioita
just kerrotaan, mutta jos näihin myönnytään,
niin minusta ollaan hyvin hyvin lipevällä pinnalla.
Siis ymmärretään alkoholistia väärällä tavalla.
Tässä tavallaan annetaan avaimet siihen suuntaan,
että tämä taso, mikä meillä nyt
on, olisi jotenkin hyväksyttävä, jos
se tähän jäisi. Jokainen, joka näin
ajattelee, miettiköön itse sitä, jos
joutuu näiden uhriksi. Kyllä mielipiteet muuttuvat
hirvittävän paljon sen jälkeen. Minä olen
sen reaalimaailmassa nähnyt enkä mitään
mahda sille, että tämä on hallintotekstiä,
joka on hyvin tämmöistä tasa-arvoista ja
jossa lähinnä teknisillä keinoilla yritetään
kiertää pääasia, joka on hoitoa
tarvitseva ihminen.
Ed. Laxell osittain puhui tästä asiasta, päihdeongelmaisten
hoitoon ohjauksesta ja siihen liittyvistä asioista. Niistä täällä ei
juuri mitään sanota, vaikka todetaan, että vuonna
2007 rattijuopumukset olivat lisääntyneet 7 prosenttia.
Kyllähän sen pitäisi merkitä jotain
näiden viranomaisten päässä,
koska suuret ikäluokat ovat nyt just tulossa siihen vaiheeseen,
jolloin nämä asiat tulevat aivan toisella lailla
esille. Ehdottomasti tämä lukkoasia pitää saada
eteenpäin. Ja se, että se on pelkästään
omasta pyynnöstä, on minusta ihan liian pehmeä keino.
Tässä pitäisi olla aivan toisenlaisia
valtuuksia tarvittaessa pistää se pakolliseksi. On
jotenkin kaiken huippu, että sitten jos se maksaa jotain,
niin sen takia sitä ei voida sille ihmiselle määrätä,
kun toisessa vaakakupissa on jonkun toisen henkilön vaurioittaminen
tässä tilanteessa.
Täällä sanotaan, että rattijuoppojen
yleisyys liikenteessä on noin 0,15 prosenttia eli siis
15 autoilijaa 10 000:ta autoilijaa kohti. Onkohan se näin
pieni? Tekisi mieli kyllä väittää,
että siinä on vähintään
pilkkuvirhe, mutta näin se kyllä täällä sanotaan.
Mutta ihan järkyttävä tietohan sekin
on, että 5 vuoden aikana, vuosina 1998—2003, lähes
25 prosenttia rattijuopoista jäi vähintään
kahdesti kiinni. Se on aika yleinen tauti. Kyllähän
me kaikki tämän tavallaan tiedämmekin.
Ja tätä vaan teknisesti mietitään
ja ajokieltoakin jopa vähän vierastetaan, sillä täällä olevan tekstin
mukaan sanotaan, että "Suomessa määrätyt
ajokiellot ovat kansainvälisessä vertailussa lyhyitä,
koska ajokiellon määräämiselle
asetetun viiden vuoden maksimipituudesta tuomioistuimet käyttävät
yleensä vain ensimmäistä neljännestä".
Mitäs sekin tarkoittaa? Kauheata suvaitsevaisuutta näitä rattijuoppoja
kohtaan minusta väärässä asiassa.
Rattijuopoille pitää olla suvaitsevainen oikealla
tavalla. Heille pitää antaa semmoista jämäkkää hoitoa,
joka auttaa heitä. Nämä kaikki keinot
ovat olleet olemassa. Niitä on Suomessa aikaisemmin noudatettu,
ne on purettu pois, ja tässä annetaan mennä välistä koko
ajan semmoista turhaa vammautumista. Suuri kysymykseni minusta on
edelleen se, miksi näin saa käydä.
Tämä päihderiippuvuuden arviointiohjelma, joka
olisi tätä lääketieteellistä puolta,
päihderiippuvuuteen kuuluvaa asiantuntijahoitoa, mainitaan
sivulla 8. Se on oikeastaan aika onneton teksti siitä,
miten tähän perusasiaan suhtaudutaan. Minä ainakin
tämän alan ammattilaisena näen täällä monia
kohtia, joissa voisi olla paljon paremmastakin suorituskyvystä kysymys
meidän järjestelmässämme. Kun
sanotaan, että tämä "päihderiippuvuusarvio
ja siihen sisällytetty hoito ei vaikuttanut rattijuopumusten
uusimiseen mutta se kuormitti päihdehuoltoa runsaasti",
niin eihän se nyt voi olla syy sitä vähentää,
että se kuormittaa jotain huoltoa runsaasti. Ja kun sanotaan,
että "ongelmana on, että päihdehuollon
resursseja kuluu henkilöihin, joilla ei ole todellista motivaatiota
hoitoon, vaan heidän ainoa tavoitteensa on saada ajokortti
takaisin" ja että "hoito ei tuota toivottuja tuloksia",
niin siihenkö mekin sitten tyydymme, että kun
ei tuota, niin eläköön kuin elopellossa
ja ajakoon niin kuin haluaa? Ei voi olla minusta asiat näin.
En ole mikään fanaattinen intoilija tämän
asian suhteen, mutta olen hyvin huolissani semmoisesta löysästä suhtautumisesta,
jossa annetaan kuva siitä, että kun tekniikka
on kunnossa sen ajavan ihmisen kaikilla puolilla, niin sitten tämä alkoholismikin
olisi kunnossa, alkoholin suurkulutus ja kaikki siihen liittyvät
asiat. Usko tekniikkaan sinänsä yksin on tässä liian
suurta.
Mahdollisimman nopeasti, arvoisa puhemies, tämä laki
läpi eduskunnasta ja käyttöön,
ja samalla mietittäköön sitten kaikkia
näitä vanhojakin keinoja uudelleen.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä laki on nyt jo ensimmäisessä kuulemisessa
meillä liikennevaliokunnassa ollut, siitä on muutamia
tarkentavia tietoja saatu, kuten laitteitten hinta ym., ja sen toimivuuteen
on päästy pikkuisen syvemmälle pureutumaan.
Olen vakuuttunut siitä, että laitteet kyllä toimivat
ja ovat tehokkaat, jos niitä vain asennetaan.
Mutta itse tähän problematiikkaan sinänsä. Kuten
ed. Akaan-Penttilä tuossa äsken sanoi, niin kyllähän
ongelmaisten kohdalla tämä on todella hankala.
Kannatan kyllä laitteen käyttöönottoa
siinä tapauksessa, että ihminen ensimmäisen
kerran narskahtaa — kyllä niitä käryäjiä on semmoisiakin,
jotka vahingossa, siis todella vahingossa, kärähtävät,
ei mietitä sitä määrää,
kuinka paljon illalla on otettu, ja sitten aamulla sattuu olemaankin
päälle sen puolen promillen — mutta näitten
taparikollisten kohdalla, joilla on se alkoholiongelma, tietenkin
tämän käyttöönotto
on vähän niin ja näin. Ehkäpä se
on sittenkin parempi kuin se — kun nythän näitä on
paljon, joilta on kortti pitkäksi aikaa otettu pois — että ajetaan sitten
ilman korttia. Ei sillä kortilla yleensä muutenkaan
ajeta; jos auto vaan on ja on jonkinlainen taito, ja yleensä se
taito löytyy sitten siinä vaiheessa, kun promillet
lähestyvät kahta, sitten se taito ja tarve alkavat
tulla esiin, jolloinka lähdetään. Tässä on
varmaan liian vähän käytetty näissä ongelmissa
tätä auton lunastusta, osassa käräjäoikeuksia
siihen on menty, mutta aika harvassa on uskallettu lähteä tälle
radikaalille linjalle.
Kun nämä laitteet sitten niihin autoihin asennetaan,
oli hinta muistaakseni tuolla 1 500 euron paikkeilla. Se,
mikä vaikutti vähän hankalalta tässä esityksessä,
oli, että laitteen käyttökustannukset,
jotka voidaan sitten jakaa pidemmälle aikaa, olivat 100—160
euroa kuukaudessa ja näihin voidaan sitten myöntää kunnan
täydentävää toimeentulotukea.
Se kyllä vähän karskahti korvaan: Jos
todella tarvitsee autoa työnsä puolesta, niin
en minä tiedä, täytyykö sitä sitten
ottaa huomioon. Jos toimeentulotukea saa tämän
asentamiseksi ja sen käyttämiseksi, onko yhteiskunnalla
velvollisuus sitten hoitaa näitä asioita, sitä siinä kyllä varmasti
joudutaan miettimään.
Itsessään tuo rattijuoppojen määrä selkeästi joitain
vuosia sitten, kun viinan hintaa laskettiin, nousi valtavasti. Kysehän
oli siitä, että valvontaa lisättiin oikein
reippaasti, ja silloin kyllä kiinni äämisiäkin
tuli. Kyllä se suoraan taitaa verrannollinen olla siihen
määrään, kuinka paljon valvotaan,
silloin kiinni jäämisriski on huomattavasti suurempi.
Tuo prosentti voisi muuttua siitä oleellisesti isommaksi,
jos meillä olisi tiuhempi valvonta. Kyllähän
veikkaan, että tuurilla tuolla menee aika iso osa, joka
ei huomioikaan ollenkaan sitä, että promilleja
voi olla veressä. Saattaa osa mennä kymmeniä vuosia
niin, että ei joudu koskaan puhaltamaan. Omalta kohdalta
voin sanoa, että silloin kun ammatikseen tuolla pyörin, niin
minä kyllä puhalsin kohtuullisen usein. Saatoin
kolme neljä kertaa vuoteen, joskus saman päivän
aikaankin pari kertaa joutua puhaltamaan. Mutta työkavereita
oli, jotka saattoivat mennä viisi vuotta, ettei kertaakaan
pilliä suuhun, ja saman verran ajettiin vuodessa, eli kyllä tässä tuurista
aika paljon on kiinni.
Ammattiliikenteen kohdalta veikkaanpa, ettei kovinkaan moni
työnantaja kyllä autoonsa näitä laitteita
asenna ja semmoiseen autoon vallankin, jota useampi kuljettaja käyttää,
taitaa hankaluuksia tulla. Jos niihin laitteet laitetaan, niin täytyy kaikkien
puhaltaa, ketkä sillä autolla kulkevat, ja siinä voi
olla vähän ongelmia. Näkyy olevan jossain,
että ministeri oli ottanut kantaa siihen, että kaikkiin
koululaiskuljetuksiin pitäisi kyseiset laitteet laittaa.
Se tarkoittaa sitä, että suurimpaan osaan maamme
linja-autoista ne pitäisi vissiin sitten laittaa, koska
aika isoa osaa niistä käytetään
jossain määrin koululaiskuljetuksiin. Sitä kustannuserää tokkopa
liikennöitsijät rupeavat maksamaan, että kaikkiin
niihin autoihin ruvetaan asentamaan lukot, se voi olla vähän
kallista touhua eikä välttämättä ihan
toimi.
Nyt näkyy olevan uutisointia muun muassa Helsingin
liikennelaitoksesta, että täällä Bussiliikenne
Oy:ssä puhallutetaan epäsäännöllisen säännöllisesti,
elikkä siellä kuljettajat saattavat joutua harva
se aamu tai päivä, kun töihin tulevat,
puhaltamaan ennen työhön lähtöä.
Mutta toivottavasti ei samanlaisia puhallusvehkeitä ole kuin
allekirjoittanut kerran näki tuolla Tallinnassa silloin
vanhaan Neuvostoliiton aikaan, kun pääsi bussivarikolle:
Vanhoihin pusseihin puhallutettiin ja valittiin joukosta semmoinen,
kenellä katsottiin aamulla varmasti olevan promilleja. Itse
arvelin, että promilleja oli varmaan lähelle kahta,
ja kun menin puhaltamaan, niin se pussi ei värjäytynyt.
Kyseinen lääkäri ilmoitti, että ei
kun linjalle vain. Ei olisi tullut pieneen mieleenkään tarttua
minkäänlaiseen rattiin. Näiden laitteiden osalta
sen suhteen, että ne ovat myöskin tarkat, varmaan
täytyy testiä tehdä.
Nyt meille kyllä kerrottiin valiokunnassa, että nykyiset
laitteet ovat kehittyneet. Mutta kun tietää ihmisten
kekseliäisyyden ja sen, kuinka ruvetaan hakemaan niille
laitteille kiertokeinoa — ja yleensä se on myöskin
siinä, että viina on aina hintansa väärtti
ja sen saamiseksi keksitään jos jonkinlaisia keinoja — niin
arvelen, että jos tämmöiset laitteetkin
laitetaan, niin aika pian joku keksii, miten niitä kierretään.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksessä paneudutaan
liikenneturvallisuuden kannalta keskeiseen ongelmaan: rattijuopumukseen
ja sen aiheuttamiin seurauksiin ihmisille ja muutenkin liikenteen kustannuksiin.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
laki alkolukolla valvotusta ajo-oikeudesta, joka on ollut kokeiluluonteisesti
käytössä muutaman vuoden. Esitetty menettely
on vain yksi tekninen keino estää rattijuopumukseen
syyllistynyttä lähtemästä alkoholia
nauttineena liikenteeseen.
Jokainen liikenteessä kuollut ja loukkaantunut uhri
on turha. Liikenneonnettomuudet aiheuttavat ihmishenkien menetyksiä,
loukkaantumisia ja suunnattomia inhimillisiä kärsimyksiä liikenteen
uhreille itselleen ja heidän läheisilleen. Lisäksi
liikenneonnettomuuksista yhteiskunnalle koituvat kustannukset ovat
erittäin korkeat. Liikenneturvallisuuden parantaminen on
siis erittäin tärkeää, katsottiinpa
sitä mistä näkökulmasta tahansa.
Liikenneturvallisuustyö on laaja-alaista, koko yhteiskuntaa
koskevaa, haastavaa työtä. Kun arvioimme niitä tekijöitä,
joiden vuoksi liikenneonnettomuuksia tapahtuu, nousevat keskeisimmiksi
tekijöiksi inhimilliset tekijät, joihin vaikuttaminen
on kaikkein tärkeintä. On hyvin tärkeää vaikuttaa
ihmisten omaan toimintaan, tahalliseen tai tahattomaan liikennekäyttäytymiseen. Oikeaan
liikennekäyttäytymiseen vaikutetaan parhaiten
tietysti valistuksella, joka vaikuttaa parhaiten asenteisiin ja
sitä kautta liikennekäyttäytymiseen.
Myös liikenneympäristöllä ja
sen kehittämisellä sekä erilaisilla teknisillä ratkaisuilla
on merkittävä vaikutus liikenneturvallisuuteemme.
Valvonta ja seuraamukset ovat ehkä sittenkin keskeisimmät
tekijät liikenneturvallisuuden ylläpidossa ja
rattijuopumusten estämisessä. Kiinnijoutumisriski,
josta täällä kovin paljon ei ole puhuttu,
on yksi tehokkaimmista rattijuopumusta estävistä tekijöistä.
Tämä on tutkitustikin selvä asia. Tämän
vuoksi poliisin suorittama tehokas liikenteenvalvonta, joka kohdistuu
kaikkina aikoina jokaiseen Suomen kuntaan ja täällä liikenteessä olevaan
yksilöön, on erittäin tärkeää.
Esimerkiksi automaattisella liikennevalvonnalla tai nopeusvalvonnalla
voidaan kyllä saada hillittyä ylinopeuksia ja
kohdennettua sakko ylinopeutta ajaneelle, mutta rattijuoppojen valvontaan
siitä keinosta ei ole. Rattijuopumusvalvontaa voidaan tehdä vain
ihmisten työnä ja poliisin toimesta.
Liikenneturvallisuuden ylläpitämiseksi on kaikista
tärkeintä turvata poliisin valvontaresurssit ja
ajanmukainen kalusto, niin että poliisilla on todellinen
mahdollisuus partioida kaupungeissa ja maaseudulla riittävästi,
osallistua hälytystehtäviin ja puuttua rattijuopumuksiin
sekä muihin rikoksiin. Samalla näkyvä poliisipartiointi
luo kansalaisille myös turvallisuuden tunnetta.
Arvoisa herra puhemies! Vuosittain liikenteessä kuolee
lähes 400 ihmistä, joista rattijuopumusonnettomuuksissa
kuolleita vuosittain on keskimäärin vähän
yli 80. Liikenteessä tavataan vuosittain noin 27 000
rattijuoppoa, joista törkeitä, huom. törkeitä,
rattijuopumuksia on yli 60 prosenttia. On huomattava, että mitä enemmän alkoholia
nauttineen henkilön promillemäärät kasvavat,
sitä suurempi riski on joutua onnettomuuksiin. Selvään
kuljettajaan verrattuna 1,5 promillen humalassa olevan kuljettajan
riski joutua onnettomuuteen on peräti nelikymmenkertainen.
Uudelleen rattijuopumukseen syyllistyneiden aiheuttamia kuolemia
on vuosittain noin 35, joka on erittäin merkittävä määrä.
Kaikista rattijuopoista päihderiippuvaisia on peräti
noin puolet. Edellä todettu on synkkää kerrottavaa,
ja siitä on syytä tehdä määrätynlaisia
johtopäätöksiä.
Esitetty alkolukolla valvottu ajo-oikeus on sinänsä kannatettava,
vaikka kokeiluaikana sitä halusi käyttää vain
297 rattijuoppoa, kun rattijuoppoja todella tavataan 27 000.
Alkolukko ja valvottu ajo-oikeus soveltuvat sellaiselle rattijuopumukseen
syyllistyneelle, joka tarvitsee ajokorttia ja jolla on taloudelliset
edellytykset vastata näistä kustannuksista. Alkolukko
tulisi saattaa pakolliseksi kuitenkin ainakin koulukuljetuksiin,
koska erityisesti koululaisten tulee voida tehdä turvallisesti
koulumatkansa, joita ei saa vaarantaa kuljettajan humalatilalla.
Virkatehtävissäni olen joutunut näitäkin
tapauksia useiden kuljettajien osalta ratkomaan.
Mielestäni myös uusijoille voitaisiin suoraan määrätä alkolukko,
jotta toistuvat rattijuopumukset voitaisiin ainakin joidenkin osalta
ennalta estää. Tämähän
merkitsisi sitä, että henkilö, joka on
syyllistynyt toistamiseen rattijuopumukseen, voisi kuljettaa vain
sellaista autoa, jossa on alkolukko.
Kokeiluun liittyi päihderiippuvuuden arviointiohjelma,
joka nyt esitetään korvattavaksi keskustelulla
päihdeasiantuntijan kanssa. Mielestäni päihderiippuvuusarvio
on ollut hyödyllinen. Viranhoidosta minulla on siitä henkilökohtaisia kokemuksia,
koska olen satoja henkilöitä määrännyt
näihin arvioihin. Näihin rattijuopumuksiin syyllistyneet
ovat ensinnäkin joutuneet miettimään
alkoholinkäyttöään ja suhdettaan
liikenteeseen. He ovat päässeet hoitavan lääkärin
puheille ja sellaiseen hoito-ohjelmaan, jonka lopputulos on ratkaissut
heidän ajo-oikeutensa jatkumisen tai päättymisen.
Päihderiippuvuusarviointimenettelyn tehokkuutta selvitettäessä tässä kokeilussa
on todettu, että päihderiippuvuusarvio ei aina
johtanut rattijuopon käyttäytymisen muutokseen
ja että he ovat kuormittaneet päihdeklinikoita.
Kokemukset päihderiippuvuusarvioinnista alkolukkokokeilun
ajalta ovat kuitenkin niin lyhyet ja kokeiluun osallistujien määrä niin
vähäinen, ettei niiden perusteella voida tehdä oikeastaan
minkäänlaista luotettavaa tai lopullista johtopäätöstä. Voidaan
myös kysyä, ovatko vapaaehtoisesti päihdekuntoutukseen
haluavat tärkeämpi kohderyhmä kuin rattijuopot,
jotka aiheuttavat turhia kuolemia ja liikenneonnettomuuksia. Mielestäni päihderiippuvuusarvio
pitäisi säilyttää tai ainakin,
jos siitä harkitaan luovuttavaksi, asiaa tulisi harkita
laajemmin kuin päihdepalvelujen resurssien näkökulmasta.
Arvoisa herra puhemies! Liikennekuolemien, vammautumisten ja
loukkaantumisten sekä rattijuopumusten estämiseksi
esitys on kuitenkin kannatettava. Suomen on etsittävä kaikkia
keinoja rattijuoppojen karsimiseksi liikenteestä. Rattijuoppouden
ilmenemisessä myös alkoholin suuri kulutus ja
alkoholin edullinen hinta ovat merkittävässä asemassa.
On selvää, että alkoholin kulutukseen
vaikuttaa myös alkoholin hinta. Alkoholin verotusta on
siksi korotettava, niin että kulutusta voidaan nykyistä paremmin
hillitä ja samalla näitä alkoholin tuomia
haittoja vähentää. Ratkaisua tähän
ongelmaan ei siis löydy pelkästään teknisistä ratkaisuista,
niin kuin ei muuhunkaan inhimilliseen elämään.
Keskeisin tavoite rattijuopumuksien estämisessä on
se, että ajoneuvojen kuljettajat tuntisivat vastuunsa nykyistä paremmin
eivätkä lähtisi alkoholia nauttineena
ollenkaan liikenteeseen, toisaalta se, että syyllistyessään
rattijuopumukseen saa siitä oikeudenmukaisen rangaistuksen suhteessa
tekoon sekä hallinnolliset ajokorttiseuraamukset ja mahdollisuuden
päästä muuttamaan käyttäytymistään
vastuullisemmaksi.
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys alkolukon käyttöönotosta
on toteuttamiskelpoinen ja kannatettava. Se on omiaan edistämään
vastuullista liikennekäyttäytymistä ja
korostaa ihmisen omaa vastuuta tavoistaan ja on myös nollatoleranssiin
kannustava tapa. Alkolukon käyttöönotto
estää myös uusintarikoksia, koska poliisi
voi määrätä valvotun ajo-oikeuden
alkamaan jo ennen oikeuskäsittelyä. Alkolukon
kustannukset, jotka rattijuopumukseen syyllistynyt joutuu itse hoitamaan,
sekä se, että hän itse joutuu valvottua
ajo-oikeutta pyytämään, ovat myös
omiaan sitouttamaan ihmistä parempaan liikennekäyttäytymiseen.
Tosin tämä on monesti pakkotilanne, esimerkiksi ammattiautoilijan
ainoa mahdollisuus.
Valistus on tärkeää, mutta mikä on
sen teho, kun rattijuoppojen määrä ei
ole sen avulla vähentynyt? Toki voidaan vain arvailla,
miten huonossa tilanteessa oltaisiin ilman valistusta. Siksi tehokeinoina
alkolukon lisäksi pitää edelleen käyttää ajoneuvon
menettämistä valtiolle ja hoitoonohjauksen tehostamista
sekä sitä, että rattijuoppo joutuu poliisin
sosiaalipäivystyksen puhutteluun vuorokauden kuluessa kiinni
jäämisestä, mikä on koettu ja
todettu tehokkaaksi keinoksi. Yleisessä keskustelussa keinoksi
on myös nostettu täysi nollatoleranssi, mutta
mielestäni poliisi on jo sanonut, että sen kontrollointi
ja siinä pysyminen on mahdotonta.
Puhemies! Ongelmaa ei ratkaista tietenkään vain
rangaistuksia koventamalla, mutta joissakin tapauksissa pitäisi
harkita kovempia sakko- ja vankeusrangaistuksia, nimenomaan silloin,
kun on kysymys rattijuopoista, jotka aiheuttavat kuolonkolareita
ja vakavia vaaratilanteita ja jotka ovat uusineet rikoksensa.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kaltiokummulle semmoinen juttu
vaan, kun kerroitte tuossa, että ainoa keino valvoa rattijuoppoja
on poliisin valvonta, että tässähän
me juuri olemme tekemässä sellaista lainsäädäntöä, että se
tapahtuu myöskin ilman poliisia.
Me ihmisethän olemme turtuneet ja turrumme päivittäin
ikäviin uutisiin. Joka päivä tulee ikäviä uutisia:
on terrorismia, on itsemurhaiskuja, on onnettomuuksia, on mitä tahansa.
Niihin turtuu. Samalla tavalla myöskin tuolla käräjäoikeudessa — minä olen
istunut lautamiehenä siellä kahdeksan vuotta,
Oulun käräjäoikeudessa — oikeuden
ihmiset turtuvat siihen, kun listassa lukee samalle päivälle
11 niin sanottua kevyttä rattia: vai niin, ai näitä taas.
Sitten on toinen juttu vielä näistä keveistä rateista
se, että aina niistä annetaan ehdollista vankeutta
ja lisäksi sakkoja. Toistuvasti rattijuopumukseen syyllistyville
annetaan toistuvasti vaan ehdollista vankeutta ja sakkoja. Eli Suomen
oikeuskäytännössä on tullut
tavaksi se, että entistä vaikeammin määrätään
ehdotonta vankeutta. Lienevätkö siinä sitten
vaikuttimena myöskin Vankeinhoitolaitoksen ja Rikosseuraamusviraston
pienet määrärahat: tuomarit ajattelevat
sillä tavalla, että täytyy pienentää vankien
määrää, ettei vankiloihin panna
lisää porukkaa?
Myöskään tuomarit, käräjätuomarit,
hyvin usein eivät anna korkeampia tuomioita, mitä täällä myös
ed. Akaan-Penttilä peräänkuulutti, johtuen
siitä, että juuri oma nimi ei näkyisi
Rovaniemen hovioikeuden käsittelyssä usein. Se
kuulemma madaltaa tuomarin arvostusta, jos saman tuomarin nimi näkyy
usein, jos juuri hänen tuomioistaan valitetaan ylöspäin
hovioikeuksiin.
Tämä lakihan tuli voimaan heinäkuun
alussa 2005 viime kaudella, ja käsittääkseni
tämä tuli aika paljon Ruotsin mallin mukaan. En
muista, oliko tämä jo silloin Ruotsissa vakituisena
lakina vai oliko sielläkin koelakina, mutta joka tapauksessa
nykyään se on Ruotsissa jo vakituisena lakina.
Hyvä näin, että sieltäkin joskus
otetaan mallia, tai aika paljonhan me otamme Ruotsista mallia, mutta
tässä on yksi hyvä esimerkki, joka kannattaa
panna toimeen ihan jatkuvana lakina.
Näitä erilaisia keinoja kaikenlaisen työjuopumuksen
estämiseksi on olemassa. Minäpäs kerron
hyvän esimerkin niiltä ajoilta, kun olin laivalla
risteilypäällikkönä Helsinki—Tukholma-välillä,
mitä siellä tapahtui, kun Estonia upposi ja vei
mukanaan yli 800 henkeä. Laivoilla, joissa yleensä ihmiset
ovat töissä kaksi viikkoa ja sen jälkeen
kaksi viikkoa kotona lomalla, tuli uusi sääntö.
Sen kahden viikon aikana, vaikka sinun työaikasi oli 8—9
tuntia vuorokaudessa, sinut voitiin puhalluttaa vaikka nukkuessa.
Se kaksi viikkoa, minkä ajan olit laivan palveluksessa, vaikka
olit vapaa-aikana, sinut voitiin puhalluttaa vaikka hytissä keskellä yötä sen
vuoksi, että missä tahansa tilanteessa, olipa
sinulla työvuoro tai ei, kun olet laivassa, sinä joudut
henkilökunnan jäsenenä olemaan kykenevä auttamaan
pelastustöissä, jos jotain tapahtuu. Näin
ankarat säännöt tuli laivayhtiöille
Suomen ja Ruotsin välille Estonia-onnettomuuden jälkeen.
Tarvitseeko aina tapahtua tämmöisiä katastrofeja
ennen kuin tällaisiin mennään?
Mietinkin tuossa, että on monenlaisia keinoja, mitä meillä laki
jo sallii, mutta niitä hyvin harvoin käytetään.
Varkaudessa toimii apulaispoliisipäällikkönä entinen
oululainen poliisi, joka kyllä käyttää kaikki
keinot, mitä laki sallii, ja jopa menee vähän
rajan ylikin välillä. Hän on ottanut
käyttöön muun muassa sellaisen keinon, että toistuvista
ylinopeuksista tietenkin otetaan kortti pois mutta sitä ei
saakaan takaisin ennen kuin käy autokoulun uudestaan, koska
hänen mielestään se, että toistuvasti
ajaa ylinopeutta, osoittaa, että ei ole ajokortin arvoinen,
täytyy käydä koulu uusiksi. Laki sallii
tämänkin kuten myöskin ajoneuvojen poisoton.
Meillä Suomessa vaan mielestäni hyvin hennosti
tällä hetkellä näitä asioita
käsitellään.
Meillähän on tällä hetkellä kaikenlaisia
ilmastoasioihin liittyviä pyrkimyksiä, että päästöjä täytyy
vähentää. Tällä laillahan
me yritämme vähentää niitä päästöjä,
mitä ihminen hengityksestään päästää tuonne
autoon. Eli kaikki mahdolliset keinot tulisi käyttää.
Täällä on puhuttu siitä,
että tämä alkolukko annetaan vain pyynnöstä ja
niitä on käytetty vain alle 300 kolmen vuoden
aikana. Ymmärrettävää, kun se
on sen verran kallis kapistus. Täällä joku vaan
kysyi, kukahan semmoisia rupeaa maksamaan. Ed. Rönni ammattiautoilijana
aikaisemmilta ajoiltaan puhui siitä, että hinta
on niin kallis. Joka tapauksessa linja-autoihinkin tuli turvavyöpakko
joka ainoaan penkkiin. Kuinkahan paljon maksaa yksi turvavyö,
ja penkkejä on 60 normaalissa linja-autossa? Minä veikkaan,
että ne maksavat enemmän kuin yksi alkolukko,
ja alkolukko on varmasti yhtä merkittävä asia.
Sen vuoksi täytyisi saada aikaan se, että yhä useammat
maat saattavat tällaisen alkolukkolainsäädännön
voimaan. Sitä kautta viesti menisi autotehtaisiin, jotta
jossakin vaiheessa — ehkä ei meidän aikanamme,
mutta tulevaisuutta varten — alkolukko tulisi olemaan aluksi
joukkoliikennevälineissä ja ennen kaikkea koululaiskuljetuksiin
tarkoitetuissa jne. välineissä jo tehtaan varuste
ihan samalla tavalla kuin turvavyöt ovat olleet jo pitkään.
Kun on mietitty näitä kaikkia keinoja, erilaisia
pisteytysjärjestelmiä ja muita, millä ylinopeuksia,
rattijuopumuksia ym. liikennerikkomuksia saataisiin vähennettyä,
niin sain siitä asiasta ihan Dubaista viime viikolla kirjeen.
Siellä on asunut eräs oululainen entinen kaupunginvaltuutettu,
joka nyt on palannut takaisin. Hän kertoi, että kun
hän asui neljä vuotta miehensä työn vuoksi
Dubaissa, niin hän oppi siellä käyttämään erästä keinoa.
Siellä on tämmöinen mustat pisteet -järjestelmä,
ja hän lähetti minulle tämmöisen
taulukon, joka annetaan jokaiselle autoilijalle siellä käteen.
Se on semmoinen värillinen taulukko, johon joka ainoa rikkomus,
noin tuhat eri liikennerikkomusta, on merkitty, paljonko siitä saa
sakkoja ja paljonko siitä tulee mustia pisteitä.
Hän sanoi, että hän oppi siitä Dubaissa
ajellessaan neljä vuotta. Hänen nimensä on
Minna, ja hän koko ajan ajellessaan hoki, että muista
Minna mustat pisteet, muista Minna mustat pisteet, ettei vahingossakaan
ajaisi keltaisella valolla liikennevaloissa, ei ajaisi ylinopeutta,
saatikka että tietenkään olisi rattijuoppouteen
syyllistynyt siellä. Se lienee varmaan aika mahdotontakin — eiköhän
tuo ole kohtuullisen alkoholivapaata aluetta.
Mutta kuitenkin tämä on erinomainen lisä,
tai sanotaanko erinomainen alku, tähän juttuun.
Tässähän on tällä hetkellä se
murhe, että vaikka tämä tuleekin vain
pyynnöstä, tätä ei määrätä kenellekään,
vaan tämä tulee omasta pyynnöstä,
onhan tämä toki kallis, mutta kyllä kai
sitä täytyy nyt ymmärtää sekin,
kun kännissä lähtee autolla ajelemaan,
että seurauksia siitä saattaa tulla ja siitä pitää tulla.
Seuraavaksi nähtävästi ed. Pulliainen
tulee tänne korjaamaan ed. Vahasalosta kertomiaan virheitä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minun täytyy lämpimästi
kiittää ed. Rajalaa, kun hän tuli kysymään
puheenvuoroni jälkeen, montako nimeä siinä minun
hallussani olevassa lakialoitteessa on ottaen tarkkaan.
En viitsinyt mennä huoneeseeni, vaan minä menin
tuonne kanslia-avustajien luokse, ja siellä tulostettiin
tämä oikea versio. Niitä on 52 kappaletta,
siis siinä kappaleessa.
Mutta, arvoisa puhemies, minulla oli puutteellinen asiakirja.
Nimittäin tähän liittyi neljäskin sivu,
jota minulla ei ollut olemassakaan. Minä olen, arvoisa
puhemies, käyttäytynyt siis puutteellisen asiakirjan
perusteella aivan oikein, kun minä olen tehnyt kaikkeni,
että tämä lakialoite aikanaan käsitellään,
koska siinä on todella yli sata nimeä, mutta se
ei tullut prosessin aikana millään tavalla esille.
Jos olisi tullut, niin asianomaiset olisivat korjanneet, että tässähän
on yli sata nimeä, mutta nytpähän on
korjattu sekin, että niitä oli yli sata kappaletta.
Keskustelu päättyi.