1) Valtiontalouden tarkastusviraston vuosikertomus eduskunnalle
         toiminnastaan 2011 valtiopäiville
      
       
         					
      
      
         
         Tuija Brax /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Valtiontalouden tarkastusviraston vuosikertomuksessa
            esitetään katsaus valtion taloudenhoidon ja hallinnon
            tilaan sekä yhteenvetotiedot eduskunnan kannalta tärkeimmistä tarkastushavainnoista.
            Kertomus perustuu paitsi yksittäisiin tuloksellisuustarkastuksiin,
            tilintarkastuksiin, laillisuustarkastuksiin ja harjoitettuun asiantuntijatoimintaan
            myös teemoittain järjestettyihin analyyseihin.
            Erityisesti esiin nousevat tällä kertaa lainsäädännön
            laatu sekä tuottavuusohjelma, joka jatkossa on nyt uudella
            nimellä.
         
         
         Valtiontalouden tarkastusvirasto on aiemminkin ollut useasti
            huolissaan lainsäädännön laadusta
            ja siinä ilmenevistä epäkohdista. Lainsäädäntö on
            aivan liian tulkinnanvaraista, kertoo raportti, ja se johtaa pahimmillaan
            kansalaisten näkökulmasta yhdenvertaisuuden kannalta
            epäoikeudenmukaisiin tilanteisiin. Erityisesti mielestäni
            oli karmaisevaa lukea kohtaa, jossa sosiaali- ja terveydenhuollon
            asiakasmaksuasetusta kuvailtiin. Sen epätäsmällisyys
            on johtanut viraston raportin mukaan selvästi erilaisiin
            tulkintoihin eri puolilla Suomea, mikä siis käytännössä tarkoittaa
            sitä, että kansalaiset eivät ole yhdenvertaisia
            siinä muutenkin haastavassa tilanteessa, kun joutuu esimerkiksi
            laitoshoitoon ja kysymys on laitoshoidon maksuista.
         
         
         Me tarkastusvaliokunnassa tulemme perehtymään
            kaikkiin esille tuleviin asioihin. Tarkastusvirasto toteaa, että hallinnossa,
            muun muassa oikeusministeriössä nyt yhdessä Sitran
            kanssa liikkeelle lähtenyt hanke parempaan lainsäädäntöön tähtäävästä prosessista
            on hyvä, mutta asiat etenevät aivan liian hitaasti
            ja lainsäädännön laatuongelmat
            ovat kasvava ongelma. Me myös valiokunnassa tulemme näihin
            perehtymään, ja tässä kaipaisin,
            arvoisat edustajat ja erityisesti kaikkien erityisvaliokuntien puheenjohtajat,
            apuanne, sillä tarkastusvirasto on kiinnittänyt
            huomiota siihen, että läheskään
            kaikkia eduskunnan ponsia ei kovin nopeasti ainakaan toteuteta ja
            niitten seurannassa on puutteita. Muun muassa viime vaalikaudella
            esiin nostetut harmaan talouden torjuntaan, tuottavuusohjelman ongelmiin
            liittyvät seikat vaativat nyt eduskunnalta ryhdistäytymistä myös
            tällä vaalikaudella, ja tarkastusvaliokunnassa
            me emme voi tehdä tätä työtä,
            ilman että kuulemme myös teiltä erikoisvaliokuntien jäseniltä ja
            puheenjohtajilta näkemyksiä ja toiveita. Tarvittaessa,
            jos työaikanne sallii, kovasti arvostaisin myös,
            että lausuisitte asiasta meille tarkastusvaliokuntaan.
            Näin saamme tarkastusvaliokunnan työhön
            ehkä vielä suurempaa tehokkuutta kuin se ensimmäisellä kaudellaan,
            viime kaudella, saavutti.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tarkastusvirasto ei voisi olla ajankohtaisemmalla
            asialla liikkeellä, kun se vaatii lainsäädäntöön
            parempaa laatua. Tänään myöhemmin
            pöydällepanossa käsittelemme Euroopan
            vakausasioita, ja siellä teillä on pöydällä jo
            perustuslakivaliokunnan lausunto, jossa poikkeuksellisesti perustuslakivaliokuntakin
            on päätynyt, koska se kuuluu perustuslakivaliokunnalle,
            arvioimaan lainsäädännön tarkkuutta,
            tarkkarajaisuutta, kerrotaanko asiat. Perustuslakivaliokunta toteaa,
            että merkille pantavaa on ennen kaikkea tietynlainen ylimalkaisuus,
            jolla kuvataan päätöksenteon jakautumista
            yhtäältä yksimielisyyttä edellyttäviin
            päätöksiin ja toisaalta määräenemmistöllä tehtäviin
            päätöksiin. Perustuslakivaliokunta huomauttaa
            myös Eurooppa-oikeudellisen analyysin puutteista.
         
         
         Aivan lopuksi en itse voi olla viittaamatta hallituksen esitykseen,
            joka siis nyt laitetaan pöydälle tänään
            myöhemmin jatkuvaan istuntoon. Sivulla 5 kerrotaan seuraavaa:
            "Ylitakaus poikkeaa varsinaisesta takauksesta kuitenkin siinä, että jos
            Suomi joutuisi maksamaan ylitakauksen perusteella, sille syntyy
            välitön takautumisoikeus muihin takaajiin nähden
            - -." Tämmöisellä lauseella
            tosiasiassa kerrotaan asia, joka olisi pitänyt esitellä suoraan.
            Jätetään kertomatta hallituksen esityksessä,
            missä tilanteissa ylitakaus, joka nousee 65 prosenttiin,
            voi tulla perittäväksi vain esimerkiksi Suomelta
            ja muilta kolmen A:n mailta. Tämän kaltaista tärkeissä asioissa
            todennäköisesti vain ja ainoastaan kiireestä johtuvaa epätarkkuutta
            ei voi hyväksyä. Meidän eduskunnassamme
            kaikkien valiokuntien on alettava antaa nopeammin palautetta siitä,
            että virkamiehille on annettava aikaa ja riittävästi
            resursseja ja kollegoita, että he kerkeävät
            kirjoittaa nämä esitykset kunnolla. En epäile,
            että on ollut tarkoitus harhauttaa tai saattaa harhaan
            ketään, mutta tiedän, että arjen
            työssä virkamiesten kiire on todellinen ongelma
            ja se näkyy silloin tämän kaltaisena
            kirjoittamisena.
         
         
       
      
         
         Arja Juvonen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Sosiaali- ja terveysministeriön
            sähköisen potilaskertomuksen ja lääkemääräysten
            kehittämishanke, Kanta-hanke, saa tässä Valtiontalouden
            tarkastusviraston tekemässä selvityksessä tylyä palautetta.
            Tarkastusvirasto toteaa, että hankkeella ei ole ollut riittävää kustannusseurantaa,
            johtamisjärjestelmää, päätöksentekomenettelyitä,
            taloussuunnittelua tai kokonaisuuden hallintaa. Tarkastusvirasto
            sanoo, että hanketta on vedetty eri intressiryhmien näkökulmista
            eri työryhmissä konsulttivetoisesti. Tästä herääkin
            kysymys, mikä on Kanta-hankkeeseen tähän
            asti upotettu rahasumma. Tätä on pakko kysyä,
            sillä eduskunnalle tätä tietoa ei ole
            annettu. (Erkki Virtanen: On annettu!) — Minä en
            ainakaan ole saanut sitä.
         
         
         On totta, että terveydenhuollon tietojärjestelmässä on
            puutteita. Virheellisesti kulkevassa tiedossa piilee potilasvahingon
            vaara, joka ei ole siis enää ainoastaan lääkärien
            ja hoitajien käsistä syntyvä. Siksi potilastietojärjestelmien
            oikeaan aikaan saattaminen on tärkeää.
         
         
         Potilastietojärjestelmien kehittämisessä tulisi huomioida
            myös kuntien tilanne. Rahaa ei ole eikä resursseja.
            Kanta-hankkeen aikaansaamiin kustannussäästöihin
            tarkastuskertomus laskee päästävän
            vasta vuonna 2020. Jotta näin tapahtuisi, vaaditaan Kanta-hankkeen
            suunnittelumalliin jämäkämpää otetta.
         
         
         Valtiontalouden tarkastusviraston vuosikertomus nostaa esiin
            myös lainsäädäntötyössä jo
            sangen yleiseksi kasvaneen ongelman: käytetään
            aikaa ja resursseja sellaisten lakien laatimiseen, joilla ei ole
            vaikutusta. Esimerkiksi vanhustyön ja hoitoalan lainsäädännön
            sekä työvoimapolitiikan ja sen toteuttamiseen
            säädettyjen lakien puutteet ovat Suomessa jo yleistä tietoa.
            Sama koskee suurelta osin myös näiden lakien valvontaa.
            Miksi ylipäänsä laatia sellaisia lakeja,
            joiden toteutumista ei valvota? Lainsäädäntötyön
            tason alentuminen ei-vaikuttavaksi, turhia kustannuksia tuottavaksi
            järjestelmäksi on erityisen näkyvässä ristiriidassa
            maan nykytilanteen kanssa, jossa epäolennaisuuksiin keskittymiseen
            ei ole varaa.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
         Puhemies! Edustaja Juvosen sinänsä ihan ansiokkaaseen
            puheenvuoroon on todettava vaan, että kun eduskunta tässä jatkoi
            neljä vuotta aiemmin antamaansa määräaikaa
            toisella neljällä vuodella tälle Kanta-hankkeelle,
            niin siinä yhteydessä kyllä saimme viime kaudella
            kaikki tarvittavat tiedot ja ne tiedot eivät todellakaan
            ole kovin riemastuttavia.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä tarkastusviraston kertomuksessa
            on ansiokkaasti kuvattu viraston toimintaa, joka minun mielestäni
            on yhdistyneenä tarkastusvaliokunnan toimintaan nostanut esiin
            sellaisia asioita, jotka hallitus—oppositio-asetelmista
            johtuen ovat vähän kipeitä käsiteltäviä täällä.
            Viittaan nyt tässä harmaaseen talouteen ja toisaalta
            sitten ennen kaikkea tuottavuusohjelmaan, jonka nimi — kiitos — tarkastusviraston
            alkuperäisen esityksen mukaisesti hallitusohjelmaneuvotteluissa
            päätettiin muuttaa. Nämä ovat
            antaneet hyvän pohjan käydä myöskin
            täällä tätä keskustelua,
            ja toivon, että tämän uuden hallituksen
            aikana tämä keskustelu ei tyrehdy, koska tarkastusviraston
            tulee olla paitsi se tarkastaja niin myöskin se omatunto,
            joka nostaa näitä kipeitä asioita esille.
            Tässä suhteessa näen kyllä myönteisenä,
            että esimerkiksi kun tarkastusvaliokunnan mietinnössä,
            jonka pohjana oli myöskin tarkastusviraston työ harmaasta
            taloudesta, kirjattiin tämä 24 kohdan lista, jonka
            siis eduskunta on jo hyväksynyt, ja kun se nyt tuli hallitusohjelmaan,
            niin toivon todella hartaasti, että se myöskin
            etenee käytännön työssä hallituksen
            sisällä ja sitten täällä eduskunnassa.
            Mutta uskon ja toivon, että tarkastusviraston työstä tulee
            meille kaikille yhteistä etua jatkossakin.
         
         
       
      
         
         Sanna Lauslahti /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Valtiontalouden tarkastusvirasto on jälleen
            tehnyt ansiokasta työtä ja ottanut tärkeitä aiheita
            tarkastuskohteikseen. Katselen tässä muutamaa esiin
            nostettua aihekokonaisuutta: uusiutuvan energian tukimuotoja sekä terveydenhuollon
            monikanavarahoitusta.
         
         
         Tarkastusvirasto on todennut uusiutuvan energian tukemisesta,
            että meillä on kolmenlaisia tukimuotoja. Meillä on
            Tekes-tukea, joka menee uusiutuvan teknologian kehittämiseen,
            jonka voidaan todeta olevan tarpeellista suomalaisen kasvun näkökulmasta.
            Toisaalta kriittistä tarkastelua tulee harjoittaa siinä kohdin,
            kun lähdemme tekemään esimerkiksi investointitukia
            tai muita suoria tukia. Temmin mukaan uusiutuvan energian edistämiseen
            tarvitaan vuosittain tukea 340 miljoonaa euroa vuonna 2020. Noin
            200 miljoonaa euroa meillä menee vuonna 2020 tuulivoiman
            suoraan tukemiseen. On pohdinnan paikka, onko meillä yhteiskunnallisesti
            varaa lähteä tukemaan kaikkia erilaisia muotoja,
            kun rahaa on vähäisen. Samalla myös markkinat
            vääristyvät, ja siltä osin voi
            olla, että jokin toinen energiatuotantomuoto, joka olisi
            kilpailukykyisempi, jää jalkoihin. Näiden
            lisäksi meillä on myös investointitukia
            350—410 miljoonaa euroa vuosina 2011—2014. Tarkastusvirastokin
            toteaa, että on syytä käydä läpi,
            mitkä ovat eri tukimuotojen kustannukset ja todelliset
            hyödyt. Puhumme kohtuullisen isoista rahasummista tässä kohdin, ja
            rahalle olisi varmasti käyttöä muissakin
            paikoissa.
         
         
         Toinen asia, jonka tarkastusvirasto on nostanut esille, on terveydenhuollon
            monikanavarahoitus, josta on jo vuosikausia puhuttu. Selvityksiä selvityksen
            jälkeen on tehty eikä ole kyetty tekemään
            päätöksiä. On aika ottaa monikanavarahoitus
            päätöksentekovaiheeseen. Tältä osin varmasti
            on syytä nähdä ensin meidän
            kuntarakennepäätöksemme, minkä jälkeen
            hetimmiten myös pohtia, miltä osin ne vaikuttavat
            terveydenhuollon monikanavarahoituksen purkamiseen.
         
         
         Otan tässä yhden esimerkin, jota voi jo lähteä tässä vaiheessa
            pohtimaan. Meillä on Kela. Kela on erittäin merkittävä rahojen
            jakaja, ja esimerkiksi sairausvakuutuskorvaukset menevät
            Kelan kautta, matkakorvaukset, meidän sairauspäivärahamme.
            Jos meillä tulevaisuudessa on isompia kuntia, voidaan kysyä,
            miksi nämä erät eivät olisi
            siellä isompien kuntien vastuulla, jolloin ihmistä katsottaisiin
            kokonaisuutena eikä palasina eri instituutioiden välillä.
            Toivon meiltä rohkeutta tarttua tähän
            kysymykseen tarmokkaasti hallituskauden aikana.
         
         
       
      
         
         Lauri Heikkilä /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Valtiontalouden tarkastusviraston vuosikertomuksessa
            sivulla 150 todettiin, että maa- ja metsätalousministeriön
            hallinnonalalla on todettu sellaisia sisäisiä valvonnan
            puutteita, joiden johdosta on syytä ryhtyä toimenpiteisiin.
            Puutteet koskivat etenkin kirjanpidon ja valtuutusseurannan järjestämistä.
            Toivon, että uusi maa- ja metsätalousministeri
            Jari Koskinen reagoi tarkastusviraston havaintoihin jämäkällä otteella.
            Viljelijäväestö odottaa ministeriöltä yhtä moitteetonta toimintaa
            kuin ministeriö vaatii viljelijöiltä.
         
         
       
      
         
         Kimmo Kivelä /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Jälleen kerran Valtiontalouden
            tarkastusvirastolta erinomaista työtä. Kertomuksessa
            tulee esille tuottavuusohjelmaa ruodittaessa, kuinka todellakin
            Amerikan-herkkuna 1990-luvulla Suomen julkishallintoon tuotu uusliberalistinen
            tapa ei todellakaan toimi. Organisaatiouudistukset ovat olleet itsetarkoituksellisia,
            on haluttu vaan jättää oma kädenjälki.
            Säästöt ovat tulleet kalliiksi, ja ennen
            kaikkea kansalaisten mahdollisuudet saada palveluita ovat heikentyneet.
            Surkuhupaisa ajankohtainen esimerkki on VR:n lippu-uudistus, josta
            lukuisat kansalaiset tälläkin hetkellä kärsivät.
            Toivottavasti me kansanedustajina ja eri valtionhallinnon toimialat
            otamme tämän kertomuksen ja sen tarkastushavainnot
            todella vakavasti.
         
         
       
      
         
         Rakel Hiltunen /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Hyvä, että edustaja Lauslahti
            otti esille tämän ter-veydenhoidon monikanavarahoituksen,
            joka on tarkastuskertomuksessa nostettu huomion kohteeksi. Minä uskon,
            että tämä eduskunta ja maan hallitus
            nyt vievät asiaa parempaan suuntaan niin, että ensin
            toteutetaan tämä kuntarakenne, joka johtaa vahvempiin,
            suurempiin, elinvoimaisempiin kuntiin, ja myös säädetään
            kuntarakenneuudistuksen pohjalta sitten terveydenhoidon järjestämislaki,
            joka jäi edellisen hallituksen työlistalta toteuttamatta.
            Nyt se hallitusohjelman mukaisesti tehdään, ja
            tähän terveydenhoidon järjestämislakiin
            sitten liittyy oleellisesti tämä terveydenhoidon
            rahoitus, niin että tälle menestystä.
         
         
       
      
         
         Tuija Brax /vihr:
            		
         
         
         Herra puhemies! Haluaisin tässä vaiheessa
            jo kiittää hyvistä ajatuksista mutta
            vielä kerran toistaa, että tarkastusvaliokunta, joka
            on nyt toista vaalikautta toiminnassa oleva valiokunta, kaipaa erityisvaliokunnilta
            myös aktiivisuutta ja lausuntoja, ja jos kun teillä on
            selvästikin perehtyneisyyttä ja hyviä näkemyksiä siitä,
            mikä on eduskunnan budjettivallan valvonnan näkökulmasta
            tärkeätä, noudatetaanko eduskunnan tahtoa,
            saavutetaanko ne tavoitteet, mitä tulosohjauksella on eduskunnalle
            luvattu, niin käyttäkää omaa
            valiokuntaanne tai laittakaa suoraan minulle sähköpostilla
            tai tarvittaessa vetäkää hihasta. Mutta
            tarkoitus on, että tarkastusvaliokunta kuuntelee herkällä korvalla
            myös erityisvaliokuntia.
         
         
       
      
         
         Satu   Haapanen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Hieman hämmästelen edustaja
            Lauslahden puhetta, ikään kuin uusiutuvat energiamuodot
            ja niihin suunnattu tuki olisivat jonkin sortin tuhlausta, kun sen
            sijaan haluamme varmasti hallituspuolueitten edustajina nähdä,
            että uusiutuviin energiamuotoihin ja niitten tukemiseen
            sisältyy paljon asioita, jotka tukevat yhteiskuntamme rakenteellista
            kehitystä tulevaisuutta varten. Tämmöistä tulevaisuuteen
            suuntaavaa kehitystä, mitä uusiutuvien energiamuotojen
            tukeen liittyy, pitää kaikin puolin kannustaa
            myöskin tukimuodoissa. Eli uusiutuvat energiamuodot lisäävät työllisyyttä,
            ne auttavat hajautettujen energialähteitten synnyttämisessä,
            lisäävät meidän vientimme mahdollisuuksia
            ja takaavat ja turvaavat myös meidän maallemme
            ja koko maailmalle puhtaan tulevaisuuden.
         
         
       
      
         
         Jari Myllykoski /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puheenjohtaja! Oikeastaan on ollut hienoa kuunnella
            sitä, kuinka yhden valiokunnan toimia arvostetaan koko
            eduskunnassa ja se on saanut positiivista palautetta. Se on, niin
            kuin edustaja Virtanen sanoi, omatunto, ja ehkä se on sitten
            joko hyvä taikka huono, että me tarvitsemme tällaisen
            omantunnon omien toimintojemme seuraamiseen ja valvontaan. Mutta
            on pakko kyllä yhtyä siihen hyristelyyn, että tällä on
            oma merkityksensä ja tämä on erittäin
            hyvä oman toiminnan seurantaväline.
         
         
         Erityisesti on pakko sanoa, että toivotaan, että kun
            on tästä tuottavuusohjelmasta kriittisesti keskusteltu,
            niin niitä huomioita osataan ottaa tämän
            valiokunnan esille tuomista seikoista.
         
         
         Harmaan talouden osalta on erityisen tärkeätä,
            että meillä ne resursoinnit, joita nyt on hallitusohjelmaan
            kirjattu, tulisivat toteutumaan ja sitä kautta mahdollistamaan
            sen yli 300 miljoonan tulotavoitteen, joka sille on asetettu. Eli
            väärissä paikoissa säästäminen
            tuo enemmän kustannuksia. Nyt on aika tehostaa toimintaa
            ja sitä kautta tuottaa enemmän rahaa valtion kassaan.
         
         
       
      
         
         Sanna Lauslahti /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ilmastopolitiikkaa tarvitaan, ja maailma
            tulee säästää luonnon katastrofeilta,
            mutta se ei tarkoita sitä, että järjen
            käyttö ei ole sallittu. Otetaan esimerkki tuulivoimasta.
            Suomessa tuulee paljon vähemmän kuin monissa muissa
            maissa, joissa tämä on hyvin yleinen energiamuoto.
            Tuulivoiman osalta vielä meidän näkökulmastamme puuttuu
            säätövoima siltä osin, että jos
            me tuemme 200 miljoonaa euroa tuulivoimaan, saattaa olla, että me
            tuemme sitä, että se menee vientiin eikä suomalaisten
            käyttöön, koska voi olla, että tuuli
            tulee silloin, kun ihmiset eivät sitä energiaa sillä hetkellä tarvitse.
            Siltä osin on syytä pohtia, mikä on kaikista
            tehokkain tapa kohdistaa meidän arvokkaita eurojamme, joita
            me itse asiassa lainaamme tuolta markkinoilta tällä hetkellä,
            ja siltä osin näen tärkeänä sen,
            että me myös kyseenalaistamme näitä jo
            tehtyjä päätöksiä esimerkiksi
            tuulivoiman osalta: ovatko ne kaikista tehokkaimpia muotoja, joilla
            me pääsemme Suomessa asetettuihin tavoitteisiin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Edustaja Braxin näkökulmat,
            että erityisvaliokuntia kuunnellaan, ovat erittäin
            tärkeitä. Valtiontalouden tarkastusviraston kertomus
            sisältää paljon erittäin konkreettisia
            asioita, jotka olisi syytä käsitellä erikoisvaliokunnissa.
         
         
         
         
            
            Ensimmäinen   varapuhemies   Pekka    Ravi:
            
            Täällä on pyydetty kaksi puheenvuoroa.
               Ne toki pidämme, mutta sen jälkeen, jos on vielä puhumisen
               tarvetta, niin me päätämme keskustelun
               ja keskeytämme tämän asian käsittelyn.
            
            
          
         
       
      
         
         Arto Satonen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ensinnäkin tartun taas valiokunnan
            puheenjohtajan Braxin vetoomukseen siitä, että erikoisvaliokunnat
            katsovat tätä omalta osaltaan. Ainakin liikenne-
            ja viestintävaliokunnan puolelta voin luvata, että näin
            varmasti teemme ja katsomme niitä kipupisteitä,
            joita sieltä nousee esille.
         
         
         Tähän uusiutuvan energian keskusteluun haluan
            myöskin puuttua siltä osin, kun tässä on
            kritisoitu tuulivoiman kalleutta ja myöskin sitä,
            millä tavalla se voi toteutua. On nimittäin niin,
            että välttämättä niihin
            tavoitteisiin ei edes päästä, koska myöskin
            näitä tuulipuistoja kohtaan on aika voimakasta
            vastustusta ja voi olla niin, että tämä tavoite
            on asetettu liian kunnianhimoiselle tasolle. Siinä vaiheessa
            on mahdollista esimerkiksi bioenergiaa muuten hyödyntää,
            jotta päästään näihin
            uusiutuvan energian tavoitteisiin. Totta kai myöskin metsästä tuotetulla
            energialla on huomattavasti parempi kustannus—hyöty-suhde
            kuin tuulivoimalla, ja siinä suhteessa on tietysti mietittävä ihan
            aidosti, että jos tavoitteena kuitenkin on päästä siihen
            uusiutuvan energian isoon tavoitteeseen, siihen 38 prosenttiin vuonna
            2020 ja jos tuulivoima ei pysty omaa osuuttaan siitä kattamaan,
            niin silloin voidaan miettiä, miten voitaisiin entistä enemmän
            sitten hyödyntää tätä muuta
            uusiutuvaa energiaa, mukaan lukien tietysti myöskin vesivoima.
         
         
       
      
         
         Tuija Brax /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Olisi todella arvokasta, jos sekä ympäristö-
            että talousvaliokunta käsittelisivät
            tuulivoima-asiaa, koska ilmassa on selvästi todella paljon
            vanhoja tietoja, hurjan vanhoja tietoja, esimerkiksi väite
            siitä, että Suomessa tuulisi merkittävästi
            vähemmän kuin monissa maissa, joissa tuulivoimaa
            käytetään. Viime vaalikaudella ministeri
            Pekkarisen johdolla tehty Tuuliatlas kertoo aivan toisenlaisia faktoja
            Suomesta ja tuulesta, ja meillä Valtion teknillisessä tutkimuskeskuksessa
            väitellyt tohtori Holttinen voi hyvin asiantuntijana tulla kertomaan
            säätövoima- ja tuulivoima-asiasta myös
            ja varsinkin siitä, kuinka pohjoismaisilla sähkömarkkinoilla
            säätövoiman ja tuulivoiman merkittävä lisääminen
            eivät ole toisiaan poissulkevia, päinvastoin,
            toisiaan merkittävästi tukevia ratkaisuita. Tässäkin
            nähdään yksi esimerkki siitä,
            miksi tarkastusvaliokunnan näkökulmasta olisi
            tärkeää, että substanssivaliokunnat
            perehtyisivät näihin asioihin ja antaisivat meille
            evästystä.
         
         
       
      
         
         
            Ensimmäinen    varapuhemies   Pekka   Ravi:
            Keskustelu ja asian käsittely keskeytetään
               ja sitä jatketaan ensi tiistaina pidettävässä täysistun-nossa.