Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Arvoisa herra puhemies! Ruuhkamaksut lyövät pienituloista, ja perussuomalaiset eivät sitä hyväksy. Mutta Länsimetron kustannukset ovat nousseet 350 miljoonaa euroa siitä, kun Espoon valtuusto harhautettuna hyväksyi metropäätöksen. Valtio sitoutui edellisen hallituksen aikana, valtiovarainministeri Heinäluoma ja koko hallitus, 30 prosenttiin. Mikä on nyt arvoisan hallituksen kanta, liikenneministeri ja valtiovarainministeri? Saako Espoon rikas kaupunki teiltä tuosta vaan 150 miljoonaa rahaa, kun on tehnyt laskuvirheitä?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Ed. Soinille totean ensinnäkin, että edellinen hallitus ei kyllä sitoutunut 30 prosentin valtionosuuteen metron rakentamisessa. Ja jos ollaan oikein tarkkoja, edellisen hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta sitoutui korkeintaan 30 prosentin avustukseen tämän metron suunnitteluun ja vielä oli euromääräkin 15 miljoonaa euroa. Se on todellinen päätös, jonka edellinen hallitus on tehnyt.
Mutta nyt on todellakin näin kuten ed. Soini totesi, että kustannukset ovat nousseet huomattavasti, ja sen takia tässä pari viikkoa sitten hallituksen piirissä on päätetty, että tämä kustannusrakenne käydään läpi tarkasti Helsingin ja Espoon kanssa ja siitä valtionosuuden tasosta päätetään tämän liikennepoliittisen selonteon yhteydessä.
Arvoisa herra puhemies! Tämä oli iloinen uutinen. Me voimme paljon paremmin kehittää Espoon joukkoliikennettä bussivaihtoehdon ja pikaratikoiden pohjalta. Toivon todella, että hallitus ottaa tämän uuteen harkintaan.
Mutta, kun ne metron kustannukset ovat kiistatta 800 miljoonaa, jopa miljardin, niin mistä se raha otetaan, jos te päädytte siihen 30 prosenttiin? Leikataanko se koko Suomen ratahankkeista tai syrjäseutujen tiehankkeista tai kunnossapidosta? Eihän se raha taivaasta tipahda.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Erittäin hyvin formuloitu: ei se raha koskaan, ei tähän eikä mihinkään muuhun hankkeeseen, taivaasta tipu. Se tulee veronmaksajilta. Liikennepoliittisessa selonteossa me sitten tietysti linjaamme nämä infrahankkeet sekä Länsimetron että kaikkien muitten kohdalta ja etsimme semmoisen tasapainoisen ratkaisun, joka on sekä Suomen kehittymisen kannalta tasapainoinen mutta myös eheän yhdyskuntarakenteen kannalta tasapainoinen, ja veronmaksajat maksavat koko lystin. Näin se on aina mennyt, kun me teemme päätöksiä, ja näin se tulee aina menemäänkin.
Puhemies:
Kysymys on loppuun käsitelty.