8) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kaupallisista tavarankuljetuksista
tiellä annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta
sekä Harmaan talouden selvitysyksiköstä annetun
lain 6 §:n muuttamisesta
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa puhemies! Harmaan talouden torjunta on tämän
hallituksen ja hallitusohjelmamme kärkihankkeita. Hallitus
on lisäksi tehnyt myös periaatepäätöksen
harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnan tehostamisesta.
Omalta osaltamme liikenne- ja viestintäministeriössä olemme
lähteneet tekemään työtä harmaan
talouden torjumiseksi, ja nyt käsittelyssä oleva
lakiesitys on osa tätä hallituksen harmaan talouden
torjuntaohjelmaa. Tavoitteena on saada kuljetusalalla oleva piilotalous
verotuksen piiriin.
Muutokset, joita lainsäädäntöön
ehdotetaan, liittyvät liikennelupapakon selkeyttämiseen
valvonnan parantamiseksi ja tasapuolisten kilpailun edellytysten
luomiseksi. Ehdotamme liikennelupaehtojen kiristämistä eräiltä osin,
kuljetuksen tilaajan vastuun lisäämistä lakia
noudattavan kuljetusyrityksen valitsemiseksi ja liikennelupaviranomaisten
tekemien tarkastusten lisäämistä.
Eli lupapakko laajennettaisiin kaikkiin muussa kuin alkutuotannossa
käytettäviin traktoreihin. Se tarkoittaa sitä,
että lupaa ei edelleenkään vaadittaisi
esimerkiksi lumen kuljettamiseen tieltä eikä maa-,
metsä-, eläin- tai kalatalouden harjoittamiseen
liittyviin kuljetuksiin, mutta muilta osin lupa edellytettäisiin.
Tässä esityksessä myös poistettaisiin
liian epämääräisenä mahdollisuus
kuljettaa tavaroita korvausta vastaan ilman liikennelupaa niissä tapauksissa,
jotka liittyvät suoritusvelvollisen "tavanomaiseen toimintaan".
Jatkossa laissa lueteltaisiin, millaisissa tapauksissa näin
voi menetellä. Poistettaisiin myös nykyinen liikennelupavapautus
urakkakuljetuksista, joissa kuljetuskustannusten osuus koko urakasta
on enintään 30 prosenttia.
Liikenneluvan ehtoja tiukennettaisiin niin, että luvanhaltijan
nykyisen konkurssitilan lisäksi katsottaisiin luvan saamisen
esteeksi aiemmat konkurssit, varojen puutteessa rauenneet tai julkisselvitykseen
menneet mukaan lukien, vuoden ajalta tavaraliikennelupaa vaativalla
toimialalla.
Kuljetuksen tilaajan vastuuta lisättäisiin
siten, että selvitysvelvollisuuden piiriin liikenneluvan tarkastamisen
lisäksi ehdotetaan arvonlisäverovelvolliseksi
rekisteröityminen.
Viranomaisten tietojenvaihtoa ja valvontaa halutaan lisätä siten,
että lakiin lisätään liikenneluvan
myöntäjälle oikeus pyytää Verohallinnon Harmaan
talouden selvitysyksiköltä velvoitteidenhoitoselvitys
liikenneluvan saamisen ja voimassaolon ehtojen valvomiseksi. Liikenneluvan myöntäneen
viranomaisen olisi vähintään kerran kalenterivuodessa
selvitettävä, täyttävätkö luvanhaltijat
edelleen luvan myöntämisen edellytykset.
Suomen sisäisessä liikenteessä käytettävä ajoneuvo
olisi tämän lakiesityksen mukaan ilmoitettava
Suomen ajoneuvorekisteriin 7 vuorokauden kuluttua ajoneuvon maahantuonnista.
Ilmoitusvelvollisuus helpottaisi ulkomailla rekisteröidyn ajoneuvon
valvontaa tavaraliikenteessä, kun 7 päivän
sääntö olisi käytössä myös
autoverotuksen piirissä olevan auton vastaavassa ilmoittamisvelvollisuudessa
sekä kabotaasin aikarajoituksessa. Lisäksi se
vaikeuttaisi halvemman verotuksen ja vakuutuksen piirissä olevien
ajoneuvojen käyttöä ja tasaisi näin
kilpailuedellytyksiä kotimaamme tavaraliikenteessä.
No, miksi sitten on päädytty ehdotettuihin muutoksiin?
Harmaan talouden estäminen ja kilpailuneutraliteetti eri
yritysten välillä puoltavat ehdotettua liikennelupajärjestelmän
laajentamista. Liikenneluvan vaatimisen aiheuttama lisäbyrokratia
on sekä yritysten että veroviranomaisten kannalta
varsin pieni. Käännetty arvonlisäverovelvollisuus
poistaa arvonlisäveron tilittämistä urakoissa
koskevan laiminlyönnin. Se ei koske kuitenkaan muuta harmaata
taloutta. Muiden verojen ja lakisääteisten velvoitteiden
laiminlyönti jäisi ilman valvontaa, joten käännettyä arvonlisäverovelvollisuutta
ei tässä ehdoteta. Sinänsä käännetty
arvonlisävero voisi olla hyvä ottaa käyttöön
myös tiekuljetuksissa.
Vaikutukset lainsäädännön
osalta lähtevät tietysti siitä, että harmaan
talouden estämisellä saadaan tasapuolisemmat kilpailuedellytykset
velvoitteensa suorittavien kuljetusyritysten välille. Kuljetusten
tilaajalle tulee lisää tarkastusvelvollisuuksia,
jotka aiheuttavat jonkin verran lisäkuluja. Jotta ne eivät
olisi kohtuuttomia saavutettuun etuun nähden, lakiin on
sisällytetty selkeitä poikkeuksia, jolloin selvityksiä ei
tarvitse hankkia.
Lakia on valmisteltu hyvin pitkän aikaa. Siinä on
kuultu tasapuolisesti kaikkia osapuolia, ja nähdäkseni
tällä hetkellä ei pitäisi olla
mitään isommasti kriittisiä paikkoja.
Kaikki maa- ja metsätalouden kuljetukset eritoten on kyllä huomioitu
hyvin tarkasti.
Jari Leppä /kesk:
Puhemies! On hyvä, että hallitus tarttuu
harmaan talouden ongelmiin myöskin tällä kuljetuksen
sektorilla. Se on ihan selvä, siinä ei ole mitään.
Tämän valmistelun kuluessa oli vähän
erikoisiakin piirteitä tietysti ja tuotiin harmaaksi taloudeksi
luokiteltavia asioita kyllä milloin minkäkin osalta.
Siitä olen tyytyväinen, arvoisa ministeri, että niitä ylilyöntejä on aika
hyvin nyt tässä ehdotuksessa pystytty täältä ottamaan
pois. On kuitenkin selvää, että kun kilpailuneutraliteetista
puhutaan, niin siinä pitää olla ilman
muuta tarkkana. Mutta on sellaisia kuljetuksia, joista kerta kaikkiaan
tarjontaa ei ole, ja mielestäni silloin tarpeetonta hallinnointia ja
tarpeetonta byrokratiaa ei näihin tämäntyyppisiin
kuljetuksiin kannata tuoda. Se on myöskin mainittu täällä lain
perusteluissa. Mutta muutamia kohtia täällä on,
jotka kyllä toivon liikenne- ja viestintävaliokunnan
käyvän tarkasti lävitse, niin että näitä ministerinkin äsken
mainitsemia asioita ja tässä myöskin
omassa puheenvuorossani esillä pitämiäni
asioita sinne ei jää.
Yksi sellainen — itse asiassa suoraan kysymys myöskin
ministerille tässä saman tien: Elikkä kun
täällä ehdotuksessa puhutaan, että minkälaiset
kuljetukset eivät tarvitse liikennelupaa, niin täällä sanotaan
yhtenä kohtana, että "haketusurakoinnissa metsä-
tai muuta haketta hakettava urakoitsija kuljettaa haketusmateriaalin".
Haketusmateriaalin? Siis tarkoittaako haketusmateriaali niitä rankoja?
Ja jos se sama laite, sama kuljettaja, sama yhdistelmä tekee
sen haketustyön, niin sen jälkeen se ei enää ole
ilman tätä liikennelupaa tarkoitetun kuljetuksen
kohteena. Elikkä siinä mielessä, kun
tekniikka kehittyy, virtaviivaistuu, modernisoituu, niin onko tämä harkittu
loppuun asti vai tarkoitetaanko tällä myöskin
sitten sitä materiaalia, joka siitä saadaan, eikä ainoastaan
sitä raaka-ainetta?
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti: Koen erinomaisena asiana,
että tämän lain valmistelussa on kiinnitetty
huomiota myöskin tähän kabotaasiliikennöintiin.
Siitä ovat suomalaiset, rehelliset liikenneyrittäjät
erinomaisen paljon huolissaan, myöskin sen valvonnasta,
valvonnan laadusta jnp. Se on yksi osa sitä harmaan talouden
torjuntaa, ja erinomainen asia, että ministeriö ja
ministeri ovat siihen puuttuneet. Toivottavasti homma onnistuu.
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Jos vastaan tästä ministeriaitiosta.
Arvoisa puhemies! Edustaja nosti esille tärkeän
kysymyksen siitä, miten tavallaan rajataan tätä kokonaisuutta,
mitä saa kuljettaa ja mitä ei. Mutta koko tämä metsäteollisuuden
toimintaan liittyvä paketti on käyty näitten
toimijoitten kanssa hyvin tarkkaan läpi, niin että lähestulkoon
kaikki ne toiveet, mitä he ovat esittäneet, on pystytty
tässä huomioimaan. En pysty ihan eksaktisti sanomaan,
onko se puutavara vai hake, mutta ymmärsin näin,
että se pyyntö ja toive, mikä metsäteollisuuden
yritysmaailman puolelta on tullut, on tässä niin
kuin toteutunut eikä estetä mitään
järkevää yhteistoimintaa myöskään
tavaran poiskuljettamisessa metsästä.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitos ensinnäkin arvoisalle ministerille
tästä esittelystä.
Todellakin, kun tämä aikanaan tuli esille,
jo jonkun aikaa sitten, se herätti paljon keskustelua ja
kysymyksiä. Ja on aivan hyvä asia nyt, että tätä lupapakkoa
ei uloteta nimenomaan tuonne alkutuotantoon ja siellä käytettäviin
traktoreihin. Samoin on myöskin hyvä se, että nimenomaan
tuolla lumen kuljetuksessa ei tarvita traktoreilta tätä lupapakkoa,
sillä on aivan luonnollista, että tällä helpotetaan
myöskin lumiongelmia niin kunnissa kuin kaupungeissa.
Mutta sitten ihan kysymys ministerille: Onko ministerillä nyt
jonkun näköistä käsitystä siitä, paljonko
tämä aiheuttaa esimerkiksi viranomaisille lisäkustannuksia?
Tarvitaanko henkilöstöä lisää,
ja tietysti, paljonko tästä saadaan myöskin tuloja?
On erittäin hyvä, että hallitus puuttuu
tällä tavalla harmaan talouden torjuntaan.
Markku Mäntymaa /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitos myös ministerille tästä selvityksestä!
Tuossa teidän esityksenne yhteydessä minulle tuli
mieleen semmoinen asia, että kun kerroitte, että valvontaa
tullaan tehostamaan, ja kun todennäköisesti nyt
sitten liikkuva poliisi tuosta lakkaa, niin mitkä ovat
ne keinot, joilla tuota valvontaa pystytään tehostamaan.
Tämmöinen kysymys teille.
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Hyvät edustajat! Tulojen osalta
on sanottava se, että valtio saa harmaan talouden torjunnan
osalta jonkin verran lisää verotuloja, mutta niiden
tarkkaa määrää on tällä hetkellä hyvin
vaikea arvioida. Kokonaisuuden kannalta puhutaan kuitenkin merkittävistä summista
euroja, kun saadaan tämä kokonaisuusjärjestely
kuntoon. Henkilökuntaa ei suhteellisesti tarvita juuri
enempää kuin mitä tänäkin
päivänä meillä käytössä ja
toiminnassa on. Toki tämä liikkuvan poliisin lakkauttaminen
on meille iso kysymys, ja sen takia me olemmekin tehneet yhteistyötä sisäministeriön
kanssa siinä, että tämä liikennepoliisi
säilyy myös sitten näissä alueellisissa
yksiköissä, ja tullaan tekemään siitä yhteiset
sopimukset, että todella se henkilöstömäärä,
mikä tänä päivänäkin
siellä on, tulee kentällä toimimaan,
ja painotetaan nimenomaan kabotaasivalvontaa, harmaan talouden valvontaa ja
myös sitten näitten isompien liikennerikkomusten
seurantaa ja valvontaa. Siinä työssä me olemme
hyvin sitoutuneesti sisäministeriön kanssa yhteistyössä,
ja aion tehdä kyllä kaikkeni, että se
prosessi menee positiivisessa hengessä eteenpäin.
Keskustelu päättyi.