Täysistunnon pöytäkirja 40/2006 vp

PTK 40/2006 vp

40. TORSTAINA 20. HUHTIKUUTA 2006 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

Ruotsin kielen opetus

Christina Gestrin /r:

Värderade fru talman! I samband med studentexamensreformen godkände regeringen klämmar om att stärka och utveckla svenskundervisningen i finska skolor och att utveckla språkbadsundervisningen. I vilket skede är beredningen av de här klämmarna för tillfället i undervisningsministeriet?

Ylioppilastutkinnon uudistamisen yhteydessä hallitus hyväksyi lausuman ruotsin opetuksen kehittämisestä sekä kielikylvyn kehittämisestä suomenkielisissä kouluissa. Missä vaiheessa hallituksen päätöksen valmistelu on tällä hetkellä opetusministeriössä?

Opetusministeri  Antti Kalliomäki

Puhemies! Kyse on toiminnasta eikä niinkään valmistelusta, vaan lausuman mukaisesti on edetty, sillä kielikylpyopetusta on jo lisätty. Opetusministeriö on yhdessä Opetushallituksen kanssa käynyt asioita lävitse, ja tässä yhteydessä tulossopimuksessa kolmivuotiskaudella on lähdetty siitä, että Opetushallitus vie tätä asiaa nyt eteenpäin. Siellä on muun muassa organisaatiouudistus meneillään, loppuvaiheissaan, ja siinä yhteydessäkin syntyi jo parannusta, koska ruotsinkielinen yksikkö siellä tulee vahvemmaksi kuin aikaisemmin ja sen kautta voidaan resursoida asioita entistä paremmin.

Christina Gestrin /r:

Värderade talman! Betyder det här att vi redan under våren eller senast under hösten kan få några klara resultat av hur de här klämmarna har genomförts och att de också omsätts i praktiken i de finska skolorna?

Tarkoittaako tämä, että jo nyt keväällä tai viimeistään syksyllä saamme konkreettisia tuloksia ja että jopa kouluissa rupeaa tapahtumaan jotain, että nämä ponnet myös toteutuvat itse kieliopetuksessa ja koulun opetuksessa?

Opetusministeri  Antti  Kalliomäki

Puhemies! Kuten totesin, Opetushallitus on nyt se elin, joka asiassa on sopimuksen mukaan pantu toimimaan, ja siltä puolelta voi tietysti ihan suoraan kysyäkin, millä aikataululla ja mitä he ovat tekemässä. Muutenkin kyllä muun muassa laajaan, liikkeelle lähteneeseen kouluhyvinvointiohjelmaan liittyen ruotsin kielen asemaa voidaan parantaa. Siellä on muuan muassa maahanmuuttajiin kohdistuva panostus, rahallinen panostus, jossa maahanmuuttajien oman kielen ohella sitten suomen tai ruotsin kieleen satsataan lisää. Sekin on myöskin ruotsin kielen hyväksi tapahtuvaa työtä.

Kannattaa sitten tietysti myöskin muistaa, että kun nyt on tehty vasta lyhyellä ajalla tämän kokeilun jälkeen laskelmia siitä, mitä on tapahtunut lainmuutoksen jälkeen, niin vuonna 2005 kuitenkin osallistumisprosentti oli yli 90 elikkä parempi kuin tuossa kokeilussa, joka sitä päätöstä edelsi.

Ensimmäinen varapuhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.