Täysistunnon pöytäkirja 40/2006 vp

PTK 40/2006 vp

40. TORSTAINA 20. HUHTIKUUTA 2006 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

Biopolttoaineiden käytön edistäminen

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa puhemies! Eduskunnassa lukuisat valiokunnat vastatessaan lausunnollaan hallituksen energia- ja ilmastostrategiaan ovat painottaneet liikenteen biopolttoaineiden lisäämistä ja sen tärkeyttä. Tämä on ollut Suomen kohdalla kummallinen asia. Maa on ollut ikään kuin kehitysmaa tässä suhteessa. Olemme vahvasti EU:n tasosta jäljessä. Nyt kuitenkaan hallitus ei ole tässä asiassa vahvasti käytännössä etenemässä, vaan toisinpäin: on helpottamassa mineraalipohjaisten öljytuotteiden verotusta ja ikään kuin tekemässä niiden käytön edullisemmaksi koskien lähinnä maataloutta, maatalouselinkeinoa.

Eikö, arvoisa hallitus ja maa- ja metsätalousministeri ja pääministeri, olisi ollut järkevämpää nimenomaan edistää nyt nopeasti biopolttoaineiden, kuten biokaasun (Puhemies: Minuutti!) ja yleensäkin bioperäisten dieselien, käyttöä eikä näin takaperoisesti edetä?

Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja

Arvoisa puhemies! Tämä vuosi sitten tehty päätös maatalouden polttonesteiden veron alentamisesta liittyy kustannusten alentamiseen ja sitä kautta maatilojen tuloksen parantamistavoitteeseen. Kuitenkin tämän veronalennuksen määrä on niin pieni, että sillä ei käytännössä ole minkäänlaista vaikutusta siihen koko ajan jatkuvaan prosessiin, jossa maatilat hakevat mahdollisuuksia lisätä omassa toiminnassaan biopolttoaineiden käyttöä. Tämä on pitkään jatkunut prosessi ja koko ajan jatkuu.

Kaikki ne mahdollisuudet, joita tällä sektorilla maatiloilla on käytettävissä, tullaan varmasti käyttämään, ja maatiloilla biopolttoaineiden käyttö lisääntyy. Se ei kuitenkaan ole teknisesti kaikissa yhteyksissä mahdollista, eli mineraalipohjaisia polttoaineita maatiloilla edelleenkin tarvitaan, ja näin tässä suhteessa tämä veronalennus tulee tarpeeseen maatilojen tuloksen kannalta.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa puhemies! Liikenteen osuus hiilidioksidi- ja muissa kasvihuonekaasupäästöissä on kuitenkin edelleen merkittävä, ja sitä ei ole pystytty alentamaan. Kysyisin tässä asiassa, kun valtiovarainministeri ei ole paikalla, pääministerin kantaa:

Miten Suomi todellakin suhtautuu EU:n esitykseen siitä, että autoverosta siirryttäisiin nopeasti ajoneuvoveroon, joka pohjautuu hiilidioksidipäästön määrään, ja autoverotus siirtyisi siis ilmastopolitiikan kannalta kestävämmäksi?

Pääministeri Matti Vanhanen

Arvoisa puhemies! Luulen, että kaikki ymmärtävät sen, että jos tästä aiheesta lausuisi joitakin odotuksia, niin sillä olisi välittömästi aika suuria vaikutuksia autokauppaan. Tämä on tyypillisesti aihepiiri, jossa, kun päätöksiä tehdään, ne tehdään sitten aika nopeasti. Hallitusohjelmaa kannattaa tältä osin lukea. Se ennakoi aina neljälle vuodelle tehtäviä uudistuksia.

Ensimmäinen varapuhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.