2) Laki rikoslain 23 luvun 5 §:n muuttamisesta
       
         					
      
      
         
         Saara Karhu /sd(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Nyt kun kesä lähestyy tai
            itse asiassa on jo täällä, niin tämä aloite
            on varsin ajankohtainen, ja siinä mielessä on
            mielenkiintoista nähdä, minkälaisia veneilyonnettomuuksia
            tänä kesänä tulee tapahtumaan.
            Toivon, ettei niitä tulisi, mutta jos tulee, niin on mielenkiintoista
            nähdä, moniko niistä liittyy alkoholiin. Yleensä vesillä tapahtuvissa
            onnettomuuksissa on mukana, ainakin usein on mukana, alkoholi.
         
         
         Paitsi että alkoholia nauttinut vaarantaa itsensä,
            voi moottorikäyttöisellä vesikulkuneuvolla vaarantaa
            myös muiden vesilläliikkujien turvallisuutta ja
            erityisesti nyt, kun vesille on tullut paljon erilaisia uusia kulkuvälineitä,
            kuten esimerkiksi vesiskoottereita ja erilaisia varsin isoja moottoriveneitä.
            Vesikulkuneuvoissa on lisäksi suuria eroja massassa ja
            nopeudessa, mikä on osaltaan jo eräänlainen
            riskitekijä. Käyttäjissä on myös
            paljon niitä, jotka liikkuvat vesillä satunnaisesti,
            ja uskon, että voi ihan hyvillä mielin sanoa,
            että he täyttävät vesiliikennelain
            2 luvun 6 §:n vaatimukset niukin naukin.
         
         
         Oikeastaan tähän väliin voisi todeta
            sen, että moni suomalainen veneilijä käy
            vapaaehtoisesti erilaisilla kursseilla ja suorittaa tällaisia
            veneilykortteja ja siten on varsin osaava veneilijä, mutta tällaista
            pakkoahan meillä Suomessa ei ole, ja siitäkin
            on keskusteltu, pitäisikö jonkinlainen veneilykortti
            Suomeen saada Tanskan mallin mukaisesti. Myös Ruotsissa
            tätä asiaa kuulemma harkitaan. Mutta tällaista
            vielä ei ole, ja sen takia tuota tarvittavaa kykyä ja
            taitoa veneillä ei kaikilla ole kuitenkaan tämmöisen
            kurssin muodossa koeteltu.
         
         
         Kun nämä seikat sitten otetaan huomioon, niin olen
            sitä mieltä, että on täysi syy
            laskea vesiliikennejuopumuksen rajaa 1 promillesta 0,5 promilleen.
            Tämä rajan laskeminen yleiselle 0,5 promillen
            tasolle antaa mielestäni oikean viestin vesilläliikkujille.
            Se vaikuttaa yleiseen asenteeseen ja korostaa myös veneillessä juopottelun tuomittavuutta
            ja vaarallisuutta sekä vastuuta muista vesilläliikkujista
            ja siten lisää turvallisuutta. Lisäksi
            promillerajan lasku muutenkin käytössä olevaan
            0,5 promilleen harmonisoisi meidän promillerajakäytäntömme
            muiden liikennemuotojen kanssa.
         
         
         Jätin tämän saman lakialoitteen myös
            viime eduskuntakaudella, ja tuolloin oikeusministeri ei katsonut
            aiheelliseksi tätä rajaa laskea, itse asiassa
            se ei lähtenyt valiokuntakäsittelystä eteenpäin.
            Nyt olen sitten saanut tietoa — toivottavasti tieto on
            väärä — että myöskään
            tämän hallituksen oikeusministeri, ministeri Brax,
            ei ole innostunut tästä rajan laskusta.
         
         
         Täytyy sanoa, että jotenkin tämä tuntuu
            oudolta, kun me tässä eduskunnassa kannoimme viime
            kaudella ja kannamme tällä kaudella niin suurta
            huolta alkoholin haitoista — jotka ovat iso, tärkeä kysymys,
            ja joista tulee kantaa huolta — että innokkaasti
            liimailemme tarroja pulloihin, jopa niin innokkaasti, että kun
            sellainen, sanotaan nyt tällaisen pubin pitäjä,
            joka itse tuo siiderinsä ja oluensa Suomeen, tuo ne Suomeen, itse
            asettelee tai hänen työntekijänsä asettelee
            ne kylmäkaappiin ja sitten kaataa lasiin ja tarjoaa sen
            jälkeen asiakkaalle, hän joutuu itseäänkin varten
            liimaamaan nämä tarrat näihin pulloihin. Varmistin
            tämän asian, ja tällainen järjettömyys on
            todella tulossa eteen. Kysyn sitä, eikö järkevämpää olisi
            laittaa vaikka pöydälle lappu, että alkoholi
            vaarantaa terveytesi. Se tavoittaisi asiakkaan, mutta kun kerran
            on päätetty, että tarra tulee pulloon,
            niin se tulee pulloon. Eli kun tällaista lainsäädäntöä olemme
            olleet mukana tekemässä, niin tuntuu uskomattomalta,
            että siinä samalla katsomme, että vesillä liikkuminen
            promillen tuiskeessa on vielä ihan hyväksyttävää ja
            että ihminen pystyy siinä humalassa toimimaan
            normaalisti, ja katsomme, että tällä ei
            ole mitään signaalivaikutusta alkoholinkäyttöön.
         
         
         No, muita perusteluja sitten sille, minkä vuoksi tätä rajaa
            ei tulisi laskea, on se, että rajojen muuttelu edestakaisin
            ei ole järkevää. Siitähän tässä ei
            ole kysymys, vaan tässä on kysymys rajan harmonisoimisesta
            tieliikenteen kanssa samalle 0,5 promillen tasolle, jolloin kaikki
            tietävät, että siinä se raja
            kulkee, eikä olisi niin, että veneilyssä on
            joitain erityisiä omia rajoja. Mielestäni tämä olisi
            hyvin selkeää.
         
         
         Sitten semmoinenkin perustelu on tullut sille, että lasku
            ei ole hyvä, että se tappaisi saariston alkoholitarjonnan
            ravitsemusliikkeissä täysin, kun ei voisi pikku
            tuiskeessa ajella sieltä kotiin päin. No, jos
            tätä logiikkaa noudatetaan, niin silloinhan voisi
            sanoa, että haja-asutusalueella sopii ajella humalapäissään
            tai, sanotaan nyt, promillen tuiskeessa sen takia, että siellä ovat
            aika kaukana ne ravitsemusliikkeet ja kyllähän
            ne nyt sitten kaatuvat, jos ei sieltä saa kotiin promilleissa ajella,
            eli tämäkin selitys kovasti ontuu.
         
         
         Oikeastaan oli aika surkuhupaisaa, kun julkisuudessa olleen
            tiedon mukaan — en ole tarkistanut häneltä itseltään — Suomen
            Veneilyliiton toiminnanjohtaja Hannu Laine on ottanut kantaa, että rajaa
            ei tarvitse laskea ja perustelut liikkuvat suunnilleen tasolla,
            että kyllähän nyt veneilijän
            täytyy viinilasi saada ottaa ruokansa kanssa. No, se viinilasi
            mahtuu siihen 0,50:een, ja me tiedämme, että on
            sitten käsissä ruori tai ratti, niin promille
            vaikuttaa ihmiseen samalla lailla. Hannu Laineen toinen linjaus
            oli yhtä mielenkiintoinen. Kun hän totesi, että vesillä ei
            ole ruuhkia eikä vastaan tulevaa eikä muunkaanlaista
            liikennettä, niin jälleen kerran tällä periaatteella
            Lapin selkosilla voisi sitten ajella ainakin semmoisina väljempinä aikoina
            ihan kuin vain. Eli ei tämmöisillä perusteilla
            kyllä mielestäni tätä asiaa oikein
            voi perustella.
         
         
         Tosiasiahan on se, että vastuullinen veneilijä kantaa
            huolta itsestään, miehistöstään,
            on se sitten perhettä tai muuta kastia, sekä myös
            siitä veneestään ja muiden veneistä.
            Hän ei ota alkoholia runsaasti ja lähde sinne
            vesille. Mutta tämmöinen spekulaatiomahdollisuus
            tässä on, ja niin kuin on jo tänä alkukesänä nähty,
            tuolla on aikamoisessa tuiskeessa veneillessä oltu. Sen
            vuoksi katson, että tähän olisi syytä tarttua
            ja tällainen rajan lasku olisi selkeässä linjassa
            meidän kaiken muun alkoholisäädäntöön
            liittyvän linjauksemme kanssa.
         
         
       
      
      Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
         varapuhemies Seppo Kääriäinen.
      
      
      Ed. Kimmo Tiilikainen merkittiin läsnä olevaksi.
      
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Saara Karhu on tehnyt hyvin kannatettavan
            aloitteen, jonka toivon valiokuntakäsittelyssä hyvän lähetekeskustelun
            evästämänä johtavan lainsäädäntöön.
         
         
         Kuten ed. Saara Karhu toi esille, veneellä liikuttaessa
            on monia vaaratekijöitä olemassa. Mitään
            syytä ei ole nähdä, että liikkuminen
            veneellä olisi vaarattomampaa kuin liikkuminen maissa.
            Veneellä liikuttaessa on myös vaarana hukkuminen — tämän
            monet joutuvat katkerasti tämänkin kesäkauden
            uutisista lukemaan ja kohtaamaan. Siksi alkoholi ei sovi liikenteeseen missään
            liikennemuodossa, ei maanteillä, ei ilmailussa eikä vesillä.
            Täytyy ottaa huomioon myös muut vesilläolijat.
         
         
         Olen seurannut kotikaupungissani Keuruulla hyvin huolestuneena
            vaikkapa historiallisessa maisemassa Lapinsalmen sillan vaiheilla,
            siinä, missä on Lapinsalmi, että siitä ajetaan
            moottorivetoisilla, tai -työntöisillä,
            veneillä hyvin suurillakin nopeuksilla ja lähistöllä on
            uimaranta. Uimarit eivät ole kovinkaan helposti havaittavia, myös
            lapsia on uimassa, ja kun mennään hyvin nopeilla
            vesiliikennevälineillä, niin vaaratilanteet ovat
            hyvin ilmeiset. On aivan hyvää onnea, että ei
            ole sattunut törmäystä uimareihin eikä toistaiseksi
            vielä tuolla paikalla muutakaan vesiliikenneonnettomuutta,
            hukkumisia kylläkin.
         
         
         Toivon, että tämä aloite otetaan
            hyvin vakavasti, koska asia on vakava. Alkoholi vaarantaa aina liikenneturvallisuutta.
            Toivoisin, että maantieliikenteessä päästäisiin
            siihen, että rikesakkomenettelyllä voitaisiin
            sanktioida myös niin sanottu viineessä ajaminen,
            0,2 promillesta 0,5 promilleen alkoholia veressä. Se olisi
            jo merkki, että alkoholi ei sovi liikenteeseen, ja minusta
            voisi ajatella ihan samaa käytäntöä myöskin
            liikuttaessa vesillä. Tiedän, että poliisin
            valvontakyky on hyvin rajallinen, mutta kun laki on olemassa, niin se
            olisi kasvatuksellinen signaali, että alkoholi ei sovi
            liikennekäyttäytymiseen, ja silloin voitaisiin
            osaltaan välttää niitä ikäviä onnettomuuksia. Muutama
            vuosi sitten todettiin, kuinka nuori opiskelija, joka oli saanut
            hyvät opiskelupaikat, lahjakas opiskelija, tulevaisuus
            edessä, vammautui pysyvästi, mihinkään
            opiskeluun ja työhön kykenemättömäksi,
            kun ruorijuoppo törmäsi häneen ja seuraukset
            olivat hyvin vakavat. Jokainen vesiliikenneonnettomuus on yhtä vakava
            vahinko kuin tieliikenneonnettomuus.
         
         
         Täällä tänään
            kyselytunnilla kyseltiin tieliikenneturvallisuuden puolesta. On
            erittäin hyvä, että on tehty myös
            aloite vesiliikenneturvallisuuden puolesta. Toivon lämpimästi
            ed. Karhun aloitteelle myötämielistä etenemistä.
         
         
       
      
         
         Henna Virkkunen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä ed. Karhun aloite
            on kyllä täysin perusteltu. Ei ole millään
            tavalla järkevästi perusteltavissa, että vesillä liikuttaessa
            olisi sallitumpaa käyttää alkoholia kuin
            tieliikenteessä. Linjan tulisi päinvastoin olla
            se, että liikennevälineen kuljettaminen ja alkoholi
            eivät sovi yhteen.
         
         
         Kun tässä aikaisemmin kyselytunnilla juuri autoliikenneturvallisuus
            oli keskustelussa, niin kyllähän siellä on
            huolestuttava myös tämä ilmiö,
            että vaikka kuski ei aina olisikaan humalassa, niin saattaa
            olla, että tämä koko muu porukka nauttii
            alkoholia autossa, ja erityisesti viikonloppuisin nuorisoporukat,
            jotka näin käyttäytyvät, ovat
            kyllä liikenneturvallisuuden kannalta suuri riski. Tämä sama
            piirre näkyy veneilyssä myöskin, eli
            siellä nautitaan erittäin paljon alkoholia ja se
            kyllä on vaaraksi sekä näille veneilijöille
            että kaikille vesilläliikkujille, joten siinä mielessä olisi
            tärkeää, että tätä promillerajaa
            myös alennettaisiin.
         
         
       
      
         
         Saara Karhu /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! On todella hienoa, että täällä edustajat
            ovat samaa mieltä tästä tärkeästä asiasta.
            Oikeastaan yhtenä lisäkriteerinä haluan
            tähän ottaa vielä sen, että vaikka
            nyt ajatellaan sisävesiä ja siellä tapahtuvia
            asioita, jotka nekin ovat ongelmallisia, niin sitten kun mietitään,
            että meillä on erittäin vaikeakulkuiseksi
            mainittu saaristo, jossa esimerkiksi tämmöinen
            veneonnettomuus saattaa olla ympäristöonnettomuus,
            puhumattakaan tästä Suomenlahden lisääntyvästä öljytankkeriliikenteestä,
            jossa reittejä halkovat kuin raitiovaunut nämä Helsingin
            ja Tallinnan välillä menevät risteilyalukset,
            niin eivät sinne sekaan sovi kyllä enää mitenkään
            yhden promillen maistissa ajavat huviveneilijät. Eli siinä on
            jo isomman luokan onnettomuus kyseessä, jos siinä ruvetaan väistämään
            ja tapahtuu jotain sen vuoksi, että huviveneilijä ei
            ole kykenevä hallitsemaan omaa alustaan.
         
         
       
      
         
         Marko Asell /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Se on varmasti tämä promilleraja
            ajateltu taannoin niin, että kun vesiliikenteessä veneilijät
            vetelevät uistinta, niin ei ole kuitenkaan niin suurta
            riskiä joutua onnettomuuteen. Tänä päivänä kuitenkin
            ehkä tilanne on hieman monimutkaisempi, koska on tullut
            näitä vesijettejä, erittäin
            tehokkaita laitteita, joilla kuljetaan ja useinkin hurjastellaan,
            ja ne vaativat paljon enempi just hallintaa. Ainakin niitten kohdalla
            voisi kyllä harkita, jos tämä ed. Karhun
            tekemä aloite ei muuten jostain syystä saa enemmistön
            kannatusta, että ainakin näitten tehokkaimpien
            laitteiden käytössä otetaan tiukemmat
            rajoitteet tässä promillerajassa.
         
         
       
      
         
         Pertti Salovaara /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Nythän edellä kuultujen
            puhujien kannattaisi perehtyä siihen, minkälaisissa
            olosuhteissa nämä vesiliikenneonnettomuudet syntyvät
            ja missä olosuhteissa vesillä hukutaan. Se kaikkein tyypillisin
            olosuhde on se, että suomalainen mies on keskikesän
            aikana liikenteessä soutuveneellä, jossa ei ole
            perämoottoria, hänellä ei ole pelastusliivejä päällään
            ja promilleja on reilusti yli tuon 1,5. En usko, että promillerajan
            alentamisella saadaan merkittävää vesiliikenneturvallisuutta
            aikaiseksi.
         
         
         Silloin kun esimerkiksi väyliä rakennetaan, silloin
            mietitään kaikessa tätä hyöty—kustannusta.
            Hyötyjä ja kustannuksia kannattaa myöskin miettiä silloin,
            kun ollaan lisää erilaisia sääntöjä ja
            rajoja luomassa meidän lakikirjaamme. Meidän lakikirjamme
            on nykyisinkin jo tarpeeksi pullollaan erilaisia signaaleja ja viestejä,
            jotka eivät kuitenkaan realisoidu niitten tarkoittamalla tavalla
            käytännössä.
         
         
         Jos me haluamme saada hukkumiskuolemia tai vesiliikenneonnettomuuksia
            alenemaan nykyisestään, niin siihen on varmasti
            olemassa hyvin paljon tehokkaampiakin keinoja kuin nyt tämä esillä oleva
            promillerajan lasku.
         
         
       
      
         
         Saara Karhu /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tällä ed. Salovaaran logiikalla
            voisimme sitten sallia myös juopottelun tieliikenteessä.
            On selvä, että turvallisuutta ei näillä rajoilla
            saada, jos ihmiset itse eivät rajoja noudata. Poliisin
            valvontaedellytykset ovat rajalliset, ja poliisi kuitenkin valvoo, tekee
            ratsioita, ja silloin ratsiassa tämä raja voisi olla
            sama kuin on tämä tieliikenteen 0,5. Uskon, että se
            joukko, joka tuolla menee, sanotaan nyt, näillä soutuveneillä,
            niin se ei kauhean suurta vahinkoa pysty tekemään
            oikeastaan muille kuin itselleen ja sille veneessä olevalle
            muulle joukolle, mutta tämä laki koskee myös
            niitä, jotka menevät isoilla veneillä.
         
         
         Aika pelottava tilanne on esimerkiksi juuri nämä vesijetit
            tai isot moottoriveneet, kun ne viistävät aika
            läheltä uimarantoja. Juuri tässä ed. Lauri
            Oinosen esiin nostamassa tilanteessa, jossa on ihmisiä vedessä,
            jos siihen sitten tullaan kenties humalapäissään — näin
            sanon kyllä, jos promilleissa mennään,
            niin kuitenkin lain mukaisesti humalapäissään — moottoriveneen
            kanssa, niin siinä voi tapahtua sellaisia onnettomuuksia, että niitä on
            sitten jälkikäteen mahdoton enää korjata.
         
         
         Oikeastaan hämmästelen tätä asennetta,
            joka tässä on, että promille ei olisi
            vesillä mikään juttu. Ihmiseen alkoholi
            vaikuttaa täsmälleen samalla lailla, on hän
            tieliikenteessä, on hän kotona tai on hän
            siellä veneessä. Jos hänellä on voimakasmoottorinen
            vene vaikka käsissä tai vesijetti, niin onhan
            hänen huomiokykynsä, hallintakykynsä,
            heikentynyt, jos hän on esimerkiksi promillen verran alkoholin
            vaikutuksen alainen.
         
         
       
      
         
         Erkki   Virtanen   /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kyllä nyt hieman hämmästelee
            ed. Salovaaran kustannus—hyöty-analyysia. Tulee
            nyt mieleen kysyä, mikä se ihmishengen kustannus
            on tai mikä toisaalta on se kustannus, jos tätä promillerajaa
            alennetaan, ja kenelle siitä koituu vahinkoa. Ehkä jonkun
            rantaravintolan myynti tai kenties valtion omistaman alkoholiliikkeen
            myynti hieman laskee.
         
         
         Mutta kun joka tapauksessa vuosittain kymmeniä ihmisiä kuolee
            moottorilla varustetussa vesiajoneuvossa alkoholin nauttimisen vuoksi, sellaista
            laskelmaa ei varmasti tästä maasta löydy,
            jos onnistutaan yksikin kuolema välttämään, etteikö se
            kustannus—hyöty-laskelma olisi aika matalalla
            diskonttokorolla ja pitkällä vaikutusajalla positiivinen.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Todella näen vain pelkkää positiivista
            siinä, jos tämä ed. Saara Karhun allekirjoittama
            lakialoite saadaan lainsäädäntöön.
            Se on kasvatuksellinen signaali: alkoholi ei kuulu myöskään
            vesiliikenteeseen, ja tämä on minusta hyvin arvokas
            asia.
         
         
         Aivan kuten ed. Erkki Virtanen sanoi, tästä ei varmastikaan
            ole kellekään mitään haittaa,
            että tällainen lakipykälä tulee.
            Se antaisi poliisille silloin, kun liikennevalvontaa vesillä suoritetaan, mahdollisuuden
            sanktioida, ja ainakin siinä tapauksessa sitten, jos sattuu
            onnettomuus, tämä olisi raskauttava asianhaara,
            kun alkoholia verestä todetaan.
         
         
         Tämä on todella paheneva ongelma. On ehkä totta
            se, niin kuin ed. Salovaara sanoi, että suuri osa vesillä tapahtuneista
            veneilyhukkumistapauksista liittyy mahdollisesti soutuveneeseen.
            Voi olla näin, ne ovat jokainen liikaa. Jos meillä on alkoholi
            sanktioitu vesiliikenteessä, se on signaali soutuveneelläkin
            liikkujille. Moni varmasti harkitsisi, että nyt tästä on
            annettu signaali, että alkoholi ei kuulu vesille, ja harkitseville
            ihmisille se olisi varmasti signaali myös soutuveneillä liikuttaessa.
         
         
         Mutta erityisesti minä olen huolestunut vesiliikenteen
            turvallisuudesta muiden vesilläliikkujien kannalta, en
            vain alkoholia nauttineen vesillä liikkuneen kannalta,
            vaan kaikkien muitten vesiliikenneturvallisuuden kannalta. Siinä juuri olen
            hyvin huolestunut näistä uimarannoista uimarien
            kohdalta niin kesämökkien luona kuin kaikilla
            muilla rannoilla. Olen huomannut, että yhä enemmän
            käydään näillä nopeilla
            vesiliikennevälineillä näyttäytymässä:
            tuollaisia hurjia kierroksia juuri uimarantojen tykönä.
            Tämä on ollut hyvin huolestuttava ilmiö.
            Sen takia pidän hyvin toivottavana, että mahdollisimman
            pian tämä aloite tulisi lainsäädännöksi.
         
         
       
      
         
         Pertti Salovaara /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Pitää sen verran kommentoida
            ja oikaista, että mikäli promillerajat tieliikenteessä vapautettaisiin,
            siitä seuraisi aivan varmasti hyvin paljon ongelmia ja
            lisääntyneitä kuolonuhreja ja onnettomuuksia.
            Mutta jos promillerajat vesiliikenteessä laskettaisiin,
            niin sillä ei olisi mitään käytännön
            vaikutusta vesiliikenteen kuolonuhreihin ja onnettomuuksiin, koska
            siinä 0,5:n ja 1 promillen välissä ei
            ole se ongelma, vaan niissä veneilijöissä,
            jotka eivät välitä promillerajoista ollenkaan
            riippumatta siitä, mitä ne ovat.
         
         
         Ja siitäpä tullaankin siihen, mikä on
            todellinen lääke tähän vesiliikenneonnettomuuksien vähenemiseen.
            Se on se, mikä täällä on osaltaan jo
            tullutkin esille, elikkä lisääntyvä valvonta. Esimerkiksi
            Tampereen eteläpuolisilla vesillä viime kesänä lisättiin
            voimakkaasti valvontaa, ja sillä oli todella myönteinen
            vaikutus. Jo siitä, että olemassa olevia rajoja
            valvotaan paremmin, seuraa myönteisiä turvallisuusvaikutuksia.
         
         
         Edellinen liikenne- ja viestintäministeri nimenomaan
            piti missionaan saattaa tällaisia erilaisia signaaleja
            liikenteen rangaistuslainsäädäntöön,
            ja jokainen meistä tietää, millä tavalla
            nämä signaalit toimivat, jos niitä ei
            valvo. Eivät ne toimi ollenkaan. Kyllä olen tässäkin
            asiassa semmoisen vastuullisen vapauden kannalla. Vastuullisen vapauden
            periaate on hyvä periaate.
         
         
       
      
         
         Saara Karhu /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Olen siitä samaa mieltä ed.
            Salovaaran kanssa, että valvonta on erittäin hyvä asia.
            On turha tehdä lainsäädäntöä,
            jota ei sitten voida mitenkään tarkkailla. Tähän
            liittyy sitten myös tämä signaalivaikutus,
            josta me tässä talossa olemme olleet niin kovasti
            huolissamme. Monessa keskustelussa on toivottu tätä signaalia
            ja tietoa. Ylipäätään koko tässä Suomen
            alkoholipolitiikassa — viittaan edelleen ensimmäisen
            puheenvuoroni esimerkkiin tarrojen liimaamisesta alkoholipulloihin — joko
            me olemme huolissamme alkoholinkäytöstä ja
            näemme tietyn signaalivaikutuksen ja tietynlaisen johdonmukaisen
            kokonaislogiikan tai sitten emme. Eli tuntuu aika oudolta, että yhdessä kohtaa
            menemme mielestäni hiukan ylettömyyksiin vaatimalla
            esimerkiksi juuri pubinpitäjää liimaamaan
            itseään varten näitä tarroja
            ja toisessa kohtaa katsomme, että veneillessä promille on
            ihan ok.
         
         
         Tähän vielä haluan todeta, että mielestäni tämä promille
            antaa mahdollisuuden ihan erilaiseen spekulointiin juodun alkoholin
            määrällä ja sillä humalalla,
            mikä ihmisellä on, kuin alhaisempi promilletaso.
            Pystytäänkö siinä vaiheessa enää päättelemään,
            paljonko on juotu, kun ollaan jo pikkuisessa tuiskeessa? Yleensä sitten,
            kun on puhuttu tästä tieliikenteen promillerajasta,
            niin kun on puhuttu tästä 0,5:n alentamisesta
            0,2:een, niin siitä tulee tieto, että siinä eivät
            ongelmat ole, vaan ne ovat siinä promillessa ja sen yli.
            Miksi nyt sitten vesiliikenteessä ne ongelmat eivät
            olisi promillessa?
         
         
       
      
         
         Lauri  Oinonen   /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että hyvästä aloitteesta
            syntyy laaja ja innostunut keskustelu. Näin pitää olla.
         
         
         Vielä tuohon valvontaan ja vastuullisuuteen. Nyt kun
            tiedetään, että vesiliikenteessä on
            näin korkea tämä promilleraja, niin tiedän
            muun muassa niitä tilanteita, joissa on ajeltu aika hurjilla nopeuksilla
            läheltä uimareita, mutta asiasta häiriintyneet
            ovat todenneet, ettei tästä kannata mitään
            ilmoitusta tehdä, kun on promilleraja noin korkea. Nyt
            jos tiedetään, että promilleraja olisi alhaisempi,
            niin silloin kenties myös ilmoituskynnys häiritsevästä ja
            mahdollisesti alkoholin vaikutuksen alaisesta vesiliikenteestä olisi
            matalampi ja asiaan voitaisiin puuttua.
         
         
       
      
         
         Pertti Salovaara /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Nyt pitää sellainen asia
            oikaista, että promillerajahan ei ole vesiliikenteessä kiveen
            hakattu. Jos veneen kapteenilla ei valvovan viranomaisen mielestä ole
            kykyjä tai taitoja hallita sitä venettään,
            niin silloin ajo katkeaa siihen paikkaan ja sitten seuraa asianmukaiset
            sanktiot. Ei tämä ole sillä tavalla,
            että jos 0,9 puhaltaa mutta ei kättään saa
            nostettua, ikään kuin ajo sitten voisi jatkua.
         
         
         Toinen asia. Kun tuli esille näitä tieliikenteen promillerajoja,
            niin se riski itse asiassa on siinä yli 1,2:n promillemäärässä.
            0,2—0,5 promillessa tieliikenteessä sattuu 5 prosenttia
            kaikista päihdeonnettomuuksista; 0,5—1,2:ssa sattuu
            20 prosenttia kaikista päihdeonnettomuuksista. Yli 1,2 promillessa
            sattuu 75 prosenttia kaikista päihdeonnettomuuksista, mitä maanteillä sattuu,
            eli siitä joukosta, joka ei välitä yhtään
            siitä 0,5:stä tai yleensäkään
            promillerajasta, ja vesiliikenteessä on aivan sama logiikka.
         
         
         Jos muuten veneilijä promilleja puhaltaa, vaikkakin
            niitä promilleja on onnettomuustilanteessa alle sen 1:n,
            mikä tällä hetkellä on suurin sallittu
            määrä, niin siitäkin jo koituu
            veneilijälle vakuutussanktioita, eli kyllä senkin
            kautta on olemassa porkkana tällaiseen vesiselvään
            veneilyyn. Jos 0,5 promillessa aiheuttaa vaaraa muille vesillä liikkujille,
            niin on aivan varmaa, että vakuutusyhtiö ei niihin
            maksutalkoisiin osallistu.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Salovaaran logiikka on minusta kyllä hieman hämmästyttävää.
            En humalassa uskaltaisi omistamallani 15 hevosvoiman Busterilla
            lähteä ajamaan metriäkään,
            koska vähänkin tuulisella säällä sen
            hallitseminen on jo selvänäkin vaikeaa. Sen sijaan
            0,9 promillen humalassa saattaisin olla hyvinkin innokas lähtemään,
            ja minusta tässä on juuri se keskeinen kohta,
            että kun meillä on selkeästi kielletty
            ja sanktioitu humalassa moottoriveneellä ajaminen, niin
            silloin minulla ei ole minkäänlaisia spekulaation
            mahdollisuuksia. Ylipäätään
            en ymmärrä, mistä tämä ikään
            kuin epävirallinen perustuslaillinen oikeus humalassa veneellä ajamiseen
            on peräisin, kun sitä ei ainakaan kukaan järkevä ihminen
            vaadi, että autolla pitäisi saada ajaa humalassa.
            Edelleen kysyn ed. Salovaaralta: Mitä haittaa koituu siitä,
            että tätä promillerajaa alennettaisiin?
         
         
       
      
         
         Saara Karhu /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Onhan ihan tuttua, että ne pahimmat
            törttöilyt tehdään humalapäissä.
            Niihin liittyvät erilaiset tyhmyydet, joita ihmiset eivät
            selvin päin tekisi, ja niin kuin sanottu, siinä saatetaan
            ottaa semmoinen kulkuväline alle, vaikka sitten vene, joka
            ei välttämättä tulisi mieleen
            selvin päin, ja ehkä vielä kuvitellaan,
            että ollaan ikään kuin rajojen sisällä. Tässä,
            mitä ed. Salovaara totesi poliisin mahdollisuudesta toimia
            myös pienemmän promillemäärän
            kyseessä ollen, kyllä itse toivon, että on selkeät
            rajat, joiden mukaan mennään, eikä asiaa jätetä kovin
            paljon arvailujen ja arvioiden varaan.
         
         
       
      
         
         Pertti Salovaara /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Sinänsä ihan mielenkiintoista,
            että ed. Erkki Virtanen avautuu tällä tavalla
            näistä vesille lähtemisen periaatteista.
            Mutta kysymykseen vastakysymys: mitä hyötyä tästä lakialoitteesta
            on? Ei mitään.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Kun todella ed. Erkki Virtanen kysyi,
            mihin tämä pohjautuu, että voi humalassa
            ajaa, kuljettaa vesikulkuneuvoa, niin mielestäni siinä on taustalla
            tämä merten vapaus. Se on aika mystinen asia,
            se vaikuttaa lainsäädäntöön
            monessa paikassa. Muun muassa alusjätelainsäädäntö on tällainen.
            Eivät vielä ole sataman valot häipyneet
            horisonttiin, kun voidaan jo vetää laivoista jätteet
            suoraan mereen, nimenomaan käymäläjätteet.
            Tämä on erittäin kummallista. Merten
            vapaus, aluksien vapaa kulku ja siihen liittyvä lainsäädäntö on
            aina ollut heikkoa, ja jollakin tavalla mielestäni se liittyy
            myös tähän sovellutukseen alkoholin nauttimisesta
            ja sen tekemisestä rikoslainsäädännön
            alaiseksi. Kannatan kyllä tätä lakialoitetta.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.