Pentti Oinonen /ps:
               		
            
            Arvoisa puhemies! Kuluneella viikolla postilaatikoihin ovat
               tipahtaneet ajoneuvoveron maksukupongit. Kyseinen ajoneuvovero luvattiin
               säätää vuonna 1994 väliaikaiseksi,
               ja kuitenkin sitä on peritty tähän päivään
               asti. Autovero on taakka ennen kaikkea eläkeläisille
               ja pienituloisille. Eläkkeiden pienuus yhdistettynä tulevaisuudessa
               kohoaviin ympäristöveroihin lisää varmasti
               myös auton käyttökustannuksia. Tämä tarkoittaa
               sitä, että monet eläkeläiset
               maksavat vuosittain kohtuuttoman suuren summan per kilometri tästä vähäisestä autoilustaan.
               Tässä puhutaan jo eriarvoisuudesta syrjäseuduilla
               asuvien ikäihmisten auton käytössä suhteessa
               muuhun autoilevaan kansaan. Tämä pakottaakin heidät
               monesti lopettamaan muun muassa sosiaalisen kanssakäymisen
               ja käyttämään autoa vain pakottaviin
               menoihin. (Puhemies koputtaa)
            
            
            Arvoisa puhemies! Kysyn asianomaiselta valtioneuvoston jäseneltä:
               Aikooko hallitus ryhtyä toimenpiteisiin, että autoilusta
               aiheutuvia ylisuuria kustannuksia kohtuullistettaisiin eläkeläisten osalta
               poistamalla ajoneuvovero?
            
            
          
         
         
            
            Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
            
             Arvoisa herra puhemies! Autoilun verotuksesta tulemme varmasti
               aikataulutuksia ja periaatteita lähiaikoina tuomaan esille,
               mutta jos arvioi edustajan yleisempää periaatetta,
               että ajoneuvovero kuormittaa tiettyä kansanosaa,
               niin se varmasti kuormittaa itse kutakin auton käyttäjää. Jos
               meidän tavoitteenamme on vaikkapa hiilidioksidipäästöjen
               vähentäminen, niin silloin oikeastaan on käytössä kolme
               toimivaa elementtiä. Yksi on se, että autoilu
               on hinnakkaampaa, elikkä mitä vähemmän
               ajetaan, sitä vähemmän CO2-päästöjä tulee.
               Toisaalta, mitä puhtaampia autoja on, sitä parempi
               se on tietysti ilmanlaadun kannalta. Kolmas, joka näihin
               liittyy, on se, että meidän pitää käyttää verotusta
               keinona saada puhtaampaa autoilua ja näin ohjata autoilua ympäristöllisesti
               kestävämpään suuntaan. Ympäristön
               kannalta tehdyt toimenpiteet yleensä ovat maksurasituksia
               itse kullekin. Meidän täytyy tietysti tässä lähiaikoina
               sitten päättää, minkä tyyppisiä veromuutoksia
               autoiluun halutaan, ovatko ensisijaisena ympäristökysymykset
               vai jotkut muut.
            
            
          
         
         
            Pentti Oinonen /ps:
               		
            
            Arvoisa puhemies! Lisäkysymyksenä esitän
               seuraavaa:
            
            
            Syrjäseuduilla asuvilla eläkeläisillä oli
               vielä muutama vuosi sitten mahdollisuus liikkua julkisilla
               kulkuneuvoilla bussien kulkiessa myös syrjäseutujen
               teitä. Nykyisin monien eläkeläisten ainut
               mahdollisuus liikkua kotoaan lähimpään kauppaan
               tai terveyskeskukseen, joskus harvoin mielenvirkistykseksi sukulaisiin,
               on oma auto tai taksikuljetus.
            
            
            Arvoisa puhemies! Kysyisin asianomaiselta valtioneuvoston jäseneltä:
            
            Onko hallitus ottanut huomioon mahdollisuutta tarjota huonokuntoisille
               vanhuksille ja veteraaneille joko täysin maksutonta julkisen
               kulkuneuvon käyttömahdollisuutta tai näille
               ryhmille yhtenäistä, tuntuvaa alennusmaksua kaikissa maamme
               kulkuneuvoissa kunnasta ja liikennöitsijästä riippumatta?
            
            
          
         
         
            
            Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
            
             Arvoisa puhemies! Tämän kaltaista keskustelua hallituksessa
               ei ole toistaiseksi käyty.
            
            
          
         
         
            Pertti Salovaara /kesk:
               		
            
            Arvoisa herra puhemies! Se on varmaan selvää,
               että ennemmin tai myöhemmin meidän on
               siirryttävä sille komission viitoittamalle tielle,
               jolla porrastamme ajoneuvoveron hiilidioksidipäästöjen
               mukaan ja myöskin alennamme autoveroa, jotta entistä useammalla
               ihmisellä on mahdollista ostaa vähäpäästöisempi
               ajoneuvo. Meillä Suomessa on Euroopan unionin kaikkein
               vanhin autokanta, ja tähän on lääkkeenä ainoastaan
               tämä autoveron alennus.
            
            
            Mutta sinänsä tämä ed. Oinosen
               esille tuoma murhe on kyllä ihan aiheellinen. Paras tapa
               ottaa huomioon näitä erilaisia autoiluun liittyviä vaateita
               ja tarpeita on esimerkiksi tämä kilometrivero,
               joka voitaisiin kerätä meillä myöskin
               satelliittiperusteisesti. Meillä on muista Euroopan unionin
               jäsenmaista esimerkiksi vakuutuspuolelta hyviä esimerkkejä tällaisesta  pay
               as you drive -järjestelmästä.
            
            
            Onko valtiovarainministeriössä harkittu erilaisten
               autoilun tarpeitten huomioimiseksi liikenteen telematiikan voimakkaampaa
               käyttöönottoa?
            
            
          
         
         
            
            Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
            
             Arvoisa herra puhemies! Minä luulen, että tätä kysymystä on
               enemmän pohdittu tuolla liikenneministeriön puolella.
               Ehkä ministeri voisi siitä tarkemmin lausua.
            
            
            Me olemme pääsääntöisesti
               keskittyneet arvioimaan myös EU:n puolella käytyä keskustelua, mitä se
               voisi tarkoittaa Suomelle vuosittaisen ajoneuvoveron tai itse autoveron
               tulevaisuuden suhteen. Tämän puolesta on tehty
               valmisteluja ja tästä varmasti tullaan lähiaikoina
               sitten kertomaan.
            
            
          
         
         
         
            
            Liikenneministeri   Anu   Vehviläinen
            
             Arvoisa puhemies! Tähän ed. Salovaaran kysymykseen
               toteaisin niin, että kun puhutaan autoverotuksesta, niin
               ollaan samalla myös aika lähellä tiemaksuja,
               ja tämä kilometriperusteinen mahdollinen maksu
               olisi yhden tyyppinen tiemaksu. Joissakin Euroopan maissa on käytössä, esimerkiksi
               Saksassa, raskaalle liikenteelle tällainen. Mutta me aiomme
               selvittää hallitusohjelman mukaisesti ja myös
               eduskunnan aikaisemman lausunnon mukaisesti näitä tienkäyttömaksuja.
            
            
            Itse asiassa olen asettamassa vielä ennen juhannusta
               tämmöistä työryhmää,
               joka selvittää tarkemman mallin tiemaksukokeilun
               käynnistämisestä raskaalle liikenteelle
               Valtatie 7:llä. Siihen työhön ryhtyy
               kansliapäällikkö Pursiainen, ja myös
               valtiovarainministeriöstä on tähän
               työhön tulossa edustus.
            
            
          
         
         
         
            Pentti Tiusanen /vas:
               		
            
            Herra puhemies! Mielestäni ed. P. Oinosen kysymys on
               ihan paikallaan. Arvoisan valtiovarainministerin vastaus ei ihan
               ollut kohdallaan, kun hän sanoi, että meitä itse
               kutakin se maksu toki painaa, mutta toki ihan eri tavalla, pienituloisia
               ihmisiä eri tavalla. Viittaan tässä edellisen
               vaalikauden ympäristövaliokunnan lausuntoon, jonka
               se antoi suurelle valiokunnalle, kun tätä telematiikka-asiaa
               käsiteltiin. Valiokunta painotti nimenomaan sosiaalista
               näkökulmaa. On aivan eri asia kantaa maksua Pääkaupunkiseudulla,
               jossa on julkinen liikenne, kuin esimerkiksi Pohjois-Karjalassa
               tai Lapissa tai muualla haja-asutusalueilla, missä ei enää ole
               julkista liikennettä.
            
            
            Muuten on erittäin tärkeätä siirtää painopistettä autoverotuksessa
               nimenomaan käytön ja hiilidioksidimäärien
               suuntaan. Tämä käyttömaksu on kyllä vähän
               kapea ala; me tarvitsemme merkittävämpää nimenomaan
               autoveroon liitettävää hiilidioksidiosuutta.
               (Ed. Pulliainen: Niin on! Oikea vastaus on "niin on"!)
            
            
          
         
         
         
         
         
            Oras Tynkkynen /vihr:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Vanhan auton ajoneuvovero on alle 100 euroa
               ja uudenkin auton vain vähän päälle
               100 euroa vuodessa. Porrastus, jos tähän hiilidioksidiporrastus tulee,
               voisi suurimmillaankin olla vain muutamia kymmeniä euroja.
               Sen vaikutus lienee aika vähäinen silloin, kun
               kansalainen astelee autokauppaan ja miettii, ostaako auton, joka
               kuluttaa 14 litraa satasella tai 4 litraa satasella. Kysyisinkin
               sen takia:
            
            
            Riittääkö ajoneuvoveron porrastus
               halutun ympäristöohjaavuuden saavuttamiseen autoilun puolella,
               vai tarvittaisiinko tämän päälle
               ehkä joitakin muitakin keinoja, kuten ed. Salovaaran edellä mainitsemat
               käyttömaksut tai autoveron porrastus?
            
            
          
         
         
         
         
         
            
            Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
            
             Arvoisa herra puhemies! Tämä on nyt ihan
               spekulaatio. En tiedä, mikä riittää,
               mutta uskon, että vuotuisella käyttömaksun
               porrastuksellakin on oma vaikutuksensa. Sehän on tietysti
               poliittisesti harkittavissa, kuinka suuri se porrastus on. Siitä voi
               seurata jo sitten joitakin käyttäytymisen muutoksia.
            
            
            Olennaista nyt on kuitenkin se, että lähiaikoina
               sekä Suomessa että muualla Euroopassa päästään
               sen kaltaiseen verojärjestelmään liikenteessä,
               joka selkeästi ohjaa ihmisten vapaaehtoista käyttäytymistä siihen
               suuntaan, että CO2-päästöt vähenevät.
               Silloin puhutaan ajokilometreistä, silloin puhutaan autokannasta,
               moottorivaihtoehdoista. Tietenkin sitten toisella puolella on tämä julkinen
               liikenne, jolla pystytään tarjoamaan kilpailukykyisempää palvelua
               siellä, missä se on mahdollista.