5) Laki yksityishenkilön velkajärjestelystä annetun
lain muuttamisesta
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Käsittelyssä on lakialoite,
joka koskee yksityishenkilön velkajärjestelyä.
Ensinnäkin kiitos kaikille kansanedustajille, kun yli 120
nimeä tässä paperissa on, siitä että rohkenitte
laittaa siihen nimenne. Nimittäin jo aikaisemmin hallituksen
toimintakertomuksen yhteydessä on tullut mainittua, että kohta
käsitellään tätä lakialoitetta,
ja jopa sitä vähän arvosteltu, minkä takia
hallitus ei ole tuonut nopeassa aikataulussa tätä,
koska eduskunta on edellyttänyt jo usean vuoden ajan, jotta
velkajärjestelyasiakin laitetaan kuntoon.
Käyn pääkohdat läpi tässä ja
ongelmatiikkaa, mitä lakialoite pitää sisällään.
Kysehän on tällä hetkellä siitä,
jotta ensinnäkin ongelmia on monia. Tämänhetkinen
velkajärjestelylaki on ollut voimassa vuodesta 93 lähtien.
Sinä aikana se on osoittanut tarpeellisuutensa siinä mielessä,
jotta lähes 60 000 ihmistä lienee tänä päivänä päässyt velkajärjestelyn
piiriin. Tosin tässä on kyllä käynyt
sillä tavalla, että osa on tippunut pois, kun
ei ole pystynyt maksuohjelmia hoitamaan eri syistä.
Tätä lakiahan muutettiin vuonna 97, ja silloin siinä kävi
sillä tavalla, että se meni vähän
huonompaan suuntaan, otettiin vähän takapakkia. Nyt
niistä oppineena myös eduskunta aina täällä puheissaan
ja kannanotoissaan on huomannut, että tätä pitää korjata.
Ongelma on siinä, jotta tänä päivänähän
monet eivät velkajärjestelyyn edes pääse.
Silloin vuonna 97 laki, joka on tällä hetkellä voimassa,
kiristyi sillä tavalla, jotta tilapäinen maksukyvyttömyys
on periaatteessa este velkajärjestelyyn pääsylle.
Minusta se este pitää saada poistettua. Lakialoitteessa
minä esitän ja 122 nimeä taitaa olla
paperissa, jotka ovat sitä mieltä kanssa, että se
pitää poistaa eli ihmisten on saatava mahdollisuus
päästä velkajärjestelyyn.
Toinen ongelmatiikka tässä on ollut se, että jos on
yhden kerran aikaisemmin hakenut velkajärjestelyä ja
se on tyssätty, ei ole hyväksytty, niin se on
sitten kaput, ei enää koskaan uudelleen. Esitän
lakialoitteessa, että kahden vuoden koeajan jälkeen,
jos ihminen osoittaa maksuhalua ja muuten halukkuutta lähteä velkajärjestelyyn, niin
silloin pitää olla mahdollista myös siihen päästä,
jotta ei elinikäistä karenssiaikaa taikka tämmöistä kokonaan
pois pyyhkäisyä olisi olemassa, että ei
voi elämäntapojaan muuttaa ja pyrkiä parempaan.
Sitten yksi ongelma, joka on suuri kokonaisuus koko tässä paketissa,
on se, millä tavalla selviytyy velkajärjestelyssä sen
ajan, kun on sattunut siihen pääsemään.
Siinä on monia seikkoja. Siinä on ensinnäkin
se, jotta elämiseen jätetyn rahan määrä,
se normi, on ollut matala. Nyt tosin pitää hallitusta
kiittää siitä, jotta nyt 15.4. normia nostettiin,
mutta sekään ei vielä korjaa sitä tilannetta
sillä tavalla, että niille, jotka ovat jo velkajärjestelyssä,
sitä normia ei nosteta, vaan se koskee uusia ihmisiä,
jotka pääsevät velkajärjestelyyn.
Se on ollut yksi semmoinen asia, että kun on matala elämiseen
jätettävä normi ja muutokset kotitaloudessa
ja perheessä voivat olla aika isotkin, voi olla hankintoja,
mitkä joudutaan väkisin suorittamaan kodissa tai
terveys reistailee, niin välttämättä velkajärjestelylaki
ei niitä kaikkia ota huomioon, jolloin ei pystytä hoitamaan sitä maksuohjelmaa,
jolloin se sitten aika herkästi on rauennut. Sitä kynnystä tässä esitän
sillä tavalla sanamuodollisesti, jotta pitäisi
olla törkeä tuottamuksellinen teko, ennen kuin
järjestely voitaisiin rauettaa.
Sitten tämä selviytyminen siinä järjestelyssä on
ollut kanssa sillä tavalla ongelmallinen, jotta nykyinen
laki lähtee siitä, että vuodessa ihminen voi
hankkia 3 600 markkaa ja ylimenevästä tienestistä leikkautuu
kolme neljäsosaa pois. Elikkä kun ihmiselle jää yksi
neljäsosa itselleen tienestistä, se ei oikein
hirveästi kannusta lähtemään
hakemaan lisätienestiä. Lakialoitteessa esitetään
sillä tavalla, että 3 600 markkaa muutetaan
12 000:ksi, joka tarkoittaa 1 000 markkaa kuukaudessa,
ja ylimenevästä tienestistä jäisi aina
puolet käteen. Tietysti sillä tavalla käteen, jotta
sehän on verotettavaa tuloa, ei se välttämättä jää puhtaana,
mutta kumminkin ylimenevästä aina jää puolet
velallisen verokirjalle. Verokirjajuttu on tässä tärkeä siinä mielessä,
jotta tänä päivänä,
jos ollaan järjestelyssä, se ei välttämättä hirveästi
innosta lähtemään, kun siitä ei
mitään jää, vaan tehdään
sitten pimeätä työtä. Osaltaan lakialoitteen
tarkoituksena on myös siltä osin vaikuttaa siihen,
jotta pimeän työn tekemistä voitaisiin
vähentää, kannustetaan ihmisiä rehelliseen
ja näkyvään työhön.
Yksi ongelma tässä on kanssa ollut satunnaisten
tulojen vaikutus. Tämänhetkisen lain mukaan koko
sen järjestelyn aikana, jos se on esimerkiksi viisi vuotta,
jos se summa, onpa se veronpalautuksia tai muita suorituksia, mitä sattuu ihmiselle
tulemaan, ylittää 6 000 markkaa koko järjestelyaikana,
se kaikki ilman mitään suojaosuutta siirtyy velkojan
hyväksi. Tästä on tullut aika kohtuuttomia
tilanteita muun muassa veronpalautusten osalta. Jos sattuu saamaan
viiden vuoden aikana joka vuosi vähän yli tonnin
vaikka veronpalautusta, kaikki siirtyy velkojan kukkaroon. Pienet
perinnöt tai vakuutuskorvaukset siirtyvät suoraan,
jos menee yli kuuden tonnin, kokonaan velkojalle. Siinä mielessä se
on vähän kohtuuton monissa tilanteissa, ja tässä esitetään summaksi
20 000:ta. Joku voi kysyä, eikö se ole aika
iso summa, mutta kuitenkin pidän sitä kohtuullisena.
Ajatuksena kaikilla näillä muutoksilla, perustuivatpa
könttäsummiin taikka lisätienestimahdollisuuteen,
olisi se, että vähennettäisiin byrokratiaa,
joka on olemassa siinä tilanteessa aina, kun muutetaan
tätä pakettia. Siinä joudutaan tekemään
aika paljon työtä, lakimiehethän siinä elävät
ja tietysti pitäähän niidenkin leipää syödä, mutta
turhaa työtä. Sen takia tässä vähennettäisiin
byrokratiaa ja samalla tehtäisiin kannustavammaksi koko
velkajärjestelylaki. Kaiken kaikkiaan tämän
tarkoitus on saada aikaan se, jotta elinikäinen velkavankeusorjuus
voitaisiin lopettaa.
Siihen oleellisesti liittyy sitten se paketti, joka on tulossa
ulosottolain osalta. Siinähän toivon mukaan saadaan
järkevät ajat, jolloin vanheneminen tapahtuu,
jotta tietyssä vaiheessa ei enää perintää voisi
harrastaa, kun nähdään, että ihmiseltä ei
kertakaikkiaan saa mitään. Ajatuksena tietysti
on, niin kuin monet näistä velkaorjista ovat todenneet,
jotta tapostakin selviää vankilatuomiolla eikä se
välttämättä ole hirveän
pitkä, mutta jos tähän loukkuun joku
on joutunut, mikä tällä hetkellä nykyinen
lainsäädäntö on, siitä ei koskaan
tule selviämään pois millään
opilla. Sen takia muutoksilla, joita odotan ulosottolain puolella
tulevan, sekä tässä lakialoitteessa esitetyillä muutoksilla,
päästäisiin siihen tilanteeseen, jotta jossakin
aikataulussa ihmisellä on vielä käsilleen
jotain tekemistä, jotta ei tarvitse olla pimeiden markkinoiden
armoilla tai kokonaan joutilaana.
Lisäksi asetuksen puolelle pitää saada
muutoksia aikaan suhtautumisessa järjestelypaketissa päivärahoihin,
kilometrikorvauksiin, koska tänä päivänä käytäntö on
hyvin kurja. Kun tehdään velkajärjestelypaketti,
niin jos ihminen käy toisella paikkakunnalla työssä,
hänelle maksetaan päivärahaa. Yhdessäkin
paketissa jätettiin ihmiselle itselleen oliko se 39 markkaa
päivää kohti verottomasta päivärahasta
ja loput menevät velkojalle. Koko päivärahahan
on tarkoitettu ylimääräisiin elinkustannuksiin,
jotka syntyvät toisella paikkakunnalla työskennellessä,
ja siksi verottajakin hyväksyy sen verottomana. Sen takia
minusta selkeästi pitää olla, että myös
velkajärjestelylaissa se osuus jätetään
itselle, jotta siitä leipärahasta, joka on tarkoitettu
ylimääräisiin kustannuksiin, ei tarvitse
enää suorittaa velkojalle sitä osuutta.
Kilometrikorvausten osalta käytäntö on
tällä hetkellä se, jotta siitä — paljonko
se nyt tällä hetkellä on, vähän
yli 2 markkaa 20 penniä — jätetään
1 markka 16 penniä näissä paketeissa
itselle. Siinäkin kilometrikorvauksen osalta oman auton
käytössä on laskettu tarkan sabluunan
mukaan, mistä muodostuu se 2 markkaa ja montako kymmentä penniä se
onkin. On tarkkaan laskettu, paljonko on vakuutusten osuus, polttoaine, katsastukset,
mitä auton hankintahintaan menee, kuoletuksiin, jotta ihminen
voi hankkia sitten, kun auto on ajettu loppuun, jonkinlaisen raudan alleen
ja pääsee taas työelämään.
Tämä on muun muassa yksi syy siihen, miksi monet
velkajärjestelypaketit ovat purkautuneet, yksi kolmasosa
ilmeisesti purkautuu tilaston mukaan. Ihmiset eivät yksinkertaisesti
selviydy ja sen takia eivät pysty hoitamaan sitä,
kun eivät pysty hankkimaan ajoneuvoa, millä käyvät
työssä.
Oikeastaan siinä semmoiset päällimmäiset
ja tärkeimmät jutut, jotka tässä mieleen
tuli. Toivoisi nyt eduskunnalta semmoista otetta tässä hommassa,
jotta kun tässä kuitenkin on reippaasti yli puolet
sitä mieltä, jotta tämän tyyppinen
juttu on hyvä homma, jota tässä esitetään,
niin kun tämä menee lakivaliokuntaan, lakivaliokunta
ottaisi käsittelyyn tämän aloitteen.
Ei ole nimittäin oikein kansanedustuslaitoksen arvon mukaista
se menettely, jotta täällä kansanedustajat
tekevät aloitteita, joissa on reilusti yli puolet kansanedustajista
jotain mieltä, ja sitten ne vain, hups, häviävät
sinne ja haudataan. Onko se klemmarikuolema vai mikä? Semmoista
kuolemaa en ole kuullut, että on klemmarikuolema, mutta
ilmeisesti monissa lakialoitteissa on vaara käydä sillä tavalla,
että ne heitetään roskikseen tai siinä tapahtuu tällainen
klemmarikuolema.
Toivoisin, että tämän lakivaliokunta
ottaa nyt vakavasti ja ottaa käsittelyyn ja viedään
läpi tämmöinen parannus tässä.
Nimittäin monet salin ulkopuolella odottavat, jotta tämä etenisi.
Ne ihmiset ovat lopussa. Niiltä on toivo mennyt siitä,
jos heitä yhteiskunta ei tarvitse. Tässä olisi
nyt mahdollisuus saada ne ihmiset tuntemaan itsensä suomalaisiksi
ja sanomaan, että Suomi kuitenkin on hyvä maa,
ettei tarvitse suunnitella johonkin vinku-Intiaan lähtöä tai
ruotsinlaivalle lähtöä, että siellä olisi
paremmat maat, koska Suomi on hyvä paikka elää,
kun tehdään semmoista lainsäädäntöä,
jotta se antaa ihmisille mahdollisuudet elää täällä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Koska itsekin olen tämän
lakialoitteen allekirjoittanut, muutama sana.
Voi yhtyä hyvin pitkälle siihen, mitä ed.
Esa Lahtela totesi tämän hetken tilanteesta nimenomaan
yksityishenkilön velkajärjestelyssä.
Kun saa aika paljon erilaisia viestejä kentältä,
joko puhelimitse tai kirjeitse, ei voi kuin hämmästellä sitä tilannetta,
mikä tällä hetkellä ylivelkaantuneitten
henkilöitten kohdalla on. Tällä tarkoitan nimenomaan
niitä henkilöitä, jotka eivät
ole niin sanotulla rikollisella menettelyllä velkaantuneet, vaan
usein tilanne on johtunut siitä, että on epäonnistuttu
yritystoiminnassa nimenomaan silloin, kun toistuvia devalvaatioita
oli meillä Suomessa, ja myöskin esimerkiksi sukulaiset
ovat taanneet yrityslainoitusta. Uskallan jopa sanoa, että syynä monta
kertaa ovat pankinjohtajan väärät neuvot
tai luottaminen siihen, mitä pankinjohtaja on sanonut.
Eniten minua hämmästyttää tämänhetkisessä tilanteessa
se, mikäli tietoni pitävät paikkansa, että erittäin
usein, ainakin niissä tapauksissa, jotka minulle saakka
ovat tulleet taikka joista on otettu minuun yhteyttä, pankki
on ollut se vastustaja. Se minua hämmästyttää,
että mieluummin näköjään
pankki lähtee siihen, että ikään
kuin kuritetaan sitä kurjuudessa jo muutenkin elävää ylivelkaantunutta
ihmistä, ettei päästetä velkajärjestelyn
piiriin, vaikka tällä henkilöllä olisi
halukkuutta edes osittain maksaa velkaansa. Tästä on minulla
muutamia esimerkkejä.
Myöskin halutaan nöyryyttää pankin
taholta esimerkiksi kieltämällä vapaaehtoinen
kauppa. Jos jotakin omaisuutta on, pitää päästä pakkohuutokaupan
kautta, jolloin se nimi tulee lehteen ainakin kaksi kertaa, niin
kuin eräs pankinjohtaja minulle puhelimitse itse sanoi,
että nöyryytetään nyt vähän.
Niin siinä kävi, että siinäkin
tilanteessa pankki loppujen lopuksi hävisi 350 000 markkaa,
kun huutajia muualtapäin ei tullut, siihen verrattuna,
mitä vapaaehtoisessa kaupassa tarjottiin kyseisestä teollisuushallista.
Tämän johdosta mielestäni tämän
suuntainen muutos nimenomaan lainsäädäntöön,
mitä tässä lakialoitteessa on esitetty,
tulisi tehdä, että ne henkilöt, jotka
ovat ikään kuin "ilman omaa syytään"
joutuneet ylivelkatilanteeseen ja joilla on halua maksaa edes osa
velasta, päästettäisiin velkajärjestelyyn.
Silloin kun velkajärjestely hylätään,
henkilö joko heittäytyy täysin työhaluttomaksi
ja elää muutenkin yhteiskunnan kustannuksella
taikka sitten jotakin yrittää työskennellä taikka
yritystoimintaa harjoittaa bulvaanin kautta taikka sitten siirtyy
niin sanotun harmaan talouden piiriin eikä maksa veroja.
Näitä esimerkkejä on valitettavan paljon.
Toisaalta, vaikka sitä periaatteessa ei voi hyväksyä,
sen ymmärtää, että näin
henkilöt joutuvat tekemään.
On totta, että se muutos, jonka me teille täällä vuonna
97, niin kuin lakialoitteessa on todettu, heikensi käytännössä tilannetta
ratkaisevasti. On valitettavaa, että näin on käynyt.
Sen johdosta voi sanoa, että nimenomaan vakavien velkaongelmien
määrä on lisääntynyt
sillä tavoin, että voi sanoa, että jos
jotakin ei tapahdu ... Ilkeä sitä on toisaalta
tässä tilanteessa sanoa, että hyvin moni
on jo köyden jatkona ollut heilumassa.
Ed. Esa Lahtela käsitteli puheenvuorossaan myös
sitä tilannetta, mikä meillä tällä hetkellä on,
mitkä ovat ne olennaiset muutokset, että maksuohjelmaa
pitää muuttaa. Minä en voi ymmärtää sitä,
että jos lisätulo on muutama tuhat markkaa tai
kun esimerkkinä on puhuttu pienistä perinnöistä tai
veronpalautuksista jne., tuntuu käsittämättömältä,
että maksuohjelmaa pitää sen takia ikään
kuin muuttaa ainakin näitten summien osalta, jolloin kustannukset
ovat ikään kuin suuremmat kuin se rahamäärä.
Jos silloin joitakin jako-osuuksia vielä jää,
ne ovat täysin mitättömiä, muutaman
markan tai kymmenen jako-osuuksia. Näillä ei ole
mitään merkitystä, jos ajatellaan asiaa
hieman kokonaisvaltaisemmin. Mielestäni, jos joitakin muutoksia
tapahtuu, niiden pitää olla nimenomaan olennaisia.
Maksuohjelman raukeamisesta haluaisin vielä todeta
sen, että minulla on muutama esimerkki, joita on myös
käsitelty käräjäoikeudessa,
ja valitettavasti ainakin alioikeuden osalta maksuohjelma rauetettiin.
Kun henkilö oli jo maksanut kaikki, sen jälkeen
ilmeisesti pankki oli palkannut jonkun henkilön käymään
läpi tapahtunutta koko siltä ajalta, jonka henkilö oli
ollut velkajärjestelyssä ja hoitanut maksut ohjelman
mukaisesti. Kävikin ilmi, että ensimmäisenä vuonna
hän oli työnantajan toivomuksesta tehnyt pikkuisen
ylitöitä, kun työnantaja oli alihankkija.
Oli tullut pikkuisen ylitöitä, ja hän
ei ollut ilmoittanut siitä asianmukaisesti. Sen jälkeen
lakiin oli määritelty, että on ilmoitettava,
mutta tämä oli niitä velkajärjestelytilanteita,
kun laissa ei vielä ollut velvollisuutta eikä hyväksytyssä maksuohjelmassa
ollut edes mainintaa, että henkilön tulee ilmoittaa,
jos on tullut muutoksia tuloissa. Tässä ei ollut
edes kyse oleellisesta muutoksesta tuloihin vaan muutamista tuhansista markoista.
Siitä huolimatta ainakin alioikeus rauetti koko maksuohjelman,
vaikka henkilö oli seitsemän vuotta toteuttanut
sitä säännöllisesti ja tunnollisesti
ja oli ollut työssä yhdessä vaimonsa kanssa.
Hän ilmoitti nyt, että jos se pysyy, hän
lopettaa kaikki ja pankki ei saa penniäkään
tämän jälkeen, hän siirtyy yhteiskunnan
elätiksi, jota sanaa hän käytti.
Tämän johdosta toivon, että lakivaliokunta
ainakin lähtisi käsittelemään
tätä. Myös tämän lain yhteydessä haluan
sanoa sen, kun tiedän tämän talon tavat — tai
hallituksen tavan — että tämä ainakin
herättäisi oikeusministeriössä henkilöt, myös
oikeusministerin, sillä tavoin, että tämän suuntainen
lakiesitys tulisi eduskuntaan, jos lakivaliokunta ei tätä ota
käsittelyyn ja lähde viemään
eteenpäin. Kun itse olen tätä yrittänyt
saada lävitse myös silloin, kun tätä allekirjoitettiin, ymmärtäisin,
että tämä ei ole kohtuuton kenellekään
osapuolelle, vaan se auttaisi siinä, että ne, jotka
haluavat maksaa, pystyisivät elämään
normaalia elämää ja maksamaan edes pienen
osan velasta, joka useimmiten on tullut sillä tavoin, että on
taannut ja ehkäpä pankinjohtajan yllyttämänä kirjoittanut
nimensä väärään paikkaan.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Esa Lahtelan ym., muun muassa itseni,
allekirjoittamassa lakialoitteessa puututaan velkajärjestelylain
keskeisiin ongelmiin. Erityisesti lakialoitteessa nostetaan esiin
velkajärjestelyn esteiden vähentäminen
sekä velkajärjestelyyn pääsemisen
helpottaminen tapauksessa, jossa hakemus on ensimmäisellä kerralla
hylätty.
Sinänsähän voimassa olevan velkajärjestelylain
tarkoituksena on mahdollistaa ylivelkaantuneen ihmisen järkevä ja
realistinen tulevaisuuden suunnittelu. Käräjäoikeus
joutuu velkajärjestelyhakemusta käsitellessään
tasapainoilemaan veitsen terällä arvioidessaan,
onko hakemus yhteiskunnan maksumoraalin ylläpitämiseksi
välttämätöntä hylätä vai
onko tärkeämpää tässä nimenomaisessa
tapauksessa estää ylivelkaantumisesta aiheutuvia
sosiaalisia haittoja ja syrjäytymistä sekä turvata
ihmiselle mahdollisuus mielekkään tulevaisuuden
suunnitteluun.
Sinänsähän ylivelkaantumisongelma
ei Suomessa ole millään tavalla ohi. Meillä lienee
tällä hetkelläkin yli 300 000
maksuhäiriömerkinnän saanutta henkilöä.
Ulosotossa olevia henkilöitä lienee myös
yli 300 000. Velkajärjestelyhakemukset ovat sen
sijaan vähentyneet huippuvuosista tuntuvasti. Korkeimmillaan
hakemuksia oli vuonna 1995 noin 14 000, viime vuonna lukumäärä oli
pudonnut jo selvästi alle kolmannekseen tästä huippuluvusta.
Omalta osaltaan tätä kylläkin selittää vuonna
1997 tehty muutos, joka kiristi velkajärjestelyyn pääsemistä.
Lakialoitteen perustelutekstissä lähdetään
siitä, että velkajärjestelyyn pääseminen
on poissuljettu mahdollisuus, kun on kerran saanut kielteisen päätöksen
velkajärjestelyhakemukseen. Kuitenkin velkajärjestelyhakemuksen
kuten minkä tahansa muun hakemuksen voi aina uusia. Uusi hakemus
ei tietenkään voi menestyä, jos se tehdään
samoilla perusteilla kuin aiempi hakemus. Asiassa pitäisi
pystyä esittämään sellaisia
uusia perusteita velkajärjestelyn aloittamiseksi, joita
ei ole aiemmin esitetty. Velallisen kannalta mielestäni
olisikin toivottavaa, että jos velkajärjestelyhakemus
hylätään, velkaneuvoja selostaisi mahdollisuudet
hakea velkajärjestelyä myöhemmin uudelleen
ja ohjaisi velallista aloittamaan uuden hakemuksen pohjustamisen
tekemällä asiakkaalle tämän
maksuvaran mukaisen velanhoito-ohjelman esimerkiksi kahdeksi vuodeksi,
jonka jälkeen hakemusta voisi yrittää uudelleen.
Nythän lakialoitteessa esitetään,
että automaattisesti kahden vuoden kuluttua ensimmäisen
hylätyn hakemuksen jälkeen pääsisi
velkajärjestelyyn. Tältä osin tämä helpottaisi
tilannetta tai oikaisisi tätä pääsyä.
Kuitenkin pahinta, mitä nykyisin voimassa olevan lain mukaisen
hylkäyspäätöksen jälkeen
voi yhteiskunnan ja uuden hakemuksen menestymismahdollisuuksien kannalta
tapahtua, on, että hakija jää siihen
käsitykseen, että hakemuksen hylkäys
merkitsee väistämätöntä elinikäistä velkavankeutta
ilman mitään tulevaisuuden näköaloja.
Näin motivaationsa menettänyt velallinen syrjäytyy
helposti — tähänhän ed. Vistbacka äsken
kiinnitti huomiota — ja saattaa ajautua todellakin harmaaseen
talouteen ja pyrkiä kaikin keinoin välttämään
ulosottoa ja varojen maksamista, mistä taas seuraa uusia
esteperusteita velkajärjestelylle.
Perusteena velkajärjestelyyn pääsemiseksi
hakemuksen hylkäämisen jälkeenkin pitäisi
olla paitsi hakijan ponnistelut velkojen maksamiseksi myös
velkaantumisesta kulunut aika. Olisikin aiheellista, että nämä kaksi
seikkaa, velkaantumisesta kulunut aika ja velallisen ponnistelut
velkojen maksamiseksi, mainittaisiin laissa esimerkkeinä erityisistä vastasyistä.
Joissakin tapauksissa erityisinä vastasyinä voivat
tulla kyseeseen myös velallisen henkilöön
liittyvät seikat. Lähinnä tällaisessa
on kysymys tilanteesta, jossa velallisen taloudellinen tilanne on
pysyvästi heikko ja jossa velkojat ilman velkajärjestelyä olisivat
joka tapauksessa ennen pitkää luopuneet velkojen
perinnästä.
Mitä tulee velkajärjestelylain 9 a §:ään,
tätä vuonna 1997 lakiin tehtyä muutostahan
perusteltiin aikanaan sillä, että haluttiin estää velkajärjestelyn
ajoittuminen ajanjaksoon, jolloin velallinen ei kykene maksamaan
velkojaan tai kykenee maksamaan niitä vain vähäisessä määrin.
Tämä oli epäilemättä erittäin
epäonnistunut muutos.
Kaiken kaikkiaan, arvoisa rouva puhemies, ylivelkaantuneiden
ihmisten auttaminen on tarpeen. Meillä on edelleen todellakin
paljon niitä ihmisiä, jotka laman myötä ilman
omaa syytään olosuhteiden uhreina joutuivat velkavankeuteen. Nämä velkajärjestelylakiin
ehdotetut muutokset omalta osaltaan auttavat tilannetta, mutta me
tarvitsemme vielä paljon muitakin toimenpiteitä.
Jouni Lehtimäki /kok:
Arvoisa puhemies! Olen myöskin yksi allekirjoittaja.
Pidän lakialoitetta erittäin hyvänä ja
toivon sille myöskin menestystä niin kuin aikaisemmalle
aloitteelle. Kun aloitteen allekirjoitin, totesin kuitenkin ed.
E. Lahtelalle, että muutoksen jälkeenkin meidän
pitää huolehtia siitä, että velkajärjestelyssä erotetaan
kevytmielinen velkaantuminen muusta velkaantumisesta. Tämä on
tärkeätä muun muassa ed. Vistbackan esiin
tuoman asian takia, että kun velkajärjestelyä ensimmäistä kertaa
luotiin, tavoitteena oli, että velkajärjestely
on osoitus siitä, että henkilö haluaa
hoitaa velkansa, eli kyse ei ole maksuhäiriöistä.
Tänä päivänä tilanne
on kuitenkin se, että siitä huolimatta, että on
velkajärjestelyn toteuttanut, pitänyt maksuohjelman, henkilö ei
kuitenkaan ole "puhdas" vaan on edelleen rekisterissä.
Jos pankkilainaa hakee, vaikeuksia on.
Muutokset pitää siis tehdä. Pitää kuitenkin huolehtia
siitä, että kevytmielisyys säilyy laissa velkajärjestelyn
esteenä, jotta velkajärjestely on menettely siinä tilanteessa,
kun on osoitus siitä, että velallinen haluaa hoitaa
asiansa eikä halua lyödä asioita laimin.
Leena Rauhala /skl:
Arvoisa puhemies! Ed. E. Lahtelan esittämä lakialoite
velkajärjestelyn esteiden vähentämisestä tai
muuttamisesta helpottaisi juuri niissä vaikeuksissa, joita
monta kertaa on sellaisilla ihmisillä, jotka eivät
ole omasta syystään, uskon niin, joutuneet näihin
ongelmiin. Olen itsekin allekirjoittanut tämän
ja toivon, niin kuin on jo tullut esille, että tämä menisi hyvin
eteenpäin.
Perusteluissa ed. Lahtela tuo hyvin esille, että velkajärjestelyn
ulkopuolelle jäävien odotukset tulevaisuudesta
ovat hyvin heikot ja että näiden henkilöiden
kohdalla tilanne vain pahenee, kun viivästyskorko kasvattaa
jatkuvasti velan kokonaismäärää.
Vielä tässä ovat tulleet esille ne perustelut,
millä tavalla tällä lakimuutoksella pystyttäisiin
vaikuttamaan paitsi pimeään työhön myös
syrjäytymiseen ja sosiaalisiin haittoihin. Todella toivoisin,
että tämä menisi eteenpäin. Myös
olen samaa mieltä siitä, mitä ed. Lehtimäki
toi esille, että tietenkin meidän täytyy
vakuuttua siitä, että kysymys on ihmisistä,
jotka haluavat hoitaa asiansa. Uskon, että ne, jotka vilpittömästi
lähtevät velkajärjestelyä anomaan,
ovat ihmisiä, jotka haluavat hoitaa asiansa hyvin ja että se
myös voitaisiin tunnistaa. Silloin yhteiskunta tulee vastaan.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Mikkola.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa herra puhemies! Alkuviikosta televisiossa oli juttu
Salon Seudun Säästöpankin tilanteesta,
jossa miljardi markkaa oli hukattu taivaan tuuliin 90-luvun alussa
erilaisilla toimilla. Ilmeisesti tästä miljardista
osa on päätynyt johonkin Neitsytsaarille ja mihinkä lienee
muuallekin erilaisiin veroparatiiseihin sun muihin. Osa näistä rahoista
varmasti ja näistä ihmisistä, jotka ovat
olleet mukana siellä, on mukana myös velkajärjestelyssä,
taikka heiltä velkajärjestely on evätty.
Ehkä suurimpana syynä näissä Salon
Seudun Säästöpankinkin tilanteissa on
ollut pankinjohtajien leväperäisyys ja oman arvon
taikka oman edun tavoittelu. Nyt tällä hetkellä nämä samat
pankinjohtajat, kuten ed. Vistbacka totesi, ovat vastustamassa suurimpana kantona
kaskessa velkajärjestelyyn hakevia ihmisiä. Tämä on
mielestäni ala-arvoista toimintaa, ja tähän
pitäisikin lailla pureutua, kuten ed. E. Lahtelan aloitteessa
osaltaan yritetään paneutua. Velkajärjestely
on saatava sellaiseen malliin, että pienet ihmiset ja yksittäiset
ihmiset, jotka on höynäytetty erilaisin konstein
tai jotka ovat yrityssaneerauksen taikka yritystoiminnan myötä joutuneet
kärsimään näistä asioista,
siihen pääsisivät. Olen myöskin
sitä mieltä, että tässä pitää olla
tarkkana eikä kaikennäköisiä luikureita
ja omaan pussiin pelaajia pidä armahtaa, vaan asia täytyy
ottaa niin, että ne, joilla on todellinen halu tätä asiaa
hoitaa, hoitavat tämän jatkossa kuntoon.
Erkki Kanerva /sd:
Herra puhemies! Harkitsin muutaman päivän
ed. Esa Lahtelan ensimmäisenä allekirjoittaman
lakialoitteen allekirjoittamista syystä, että tiedämme
kaikki hallituksen valmistelevan laajempaakin pakettia ylivelkaantuneiden
aseman helpottamiseksi. Työ on tiettävästi
loppusuoralla ja sisältänee myös esityksen yksityishenkilön
velkajärjestelystä annetun lain muuttamiseksi.
Kun olen muun muassa kyselytunneilla pitänyt tätä asiaa
esillä ja kun nyt käsillä oleva lakiesitys
näyttää olevan jonkin todellisen asiantuntijan
laatima, allekirjoitin sen sellaisena, en välistävetona
hallitukseen nähden.
Suuri osa ylivelkaantuneista on saanut perustaakkansa 80—90-lukujen
taitteessa silloin, kun pankit kantoivat toinen toistaan paremmalle
paperille painettuja lainatarjouksia meidän jokaisen postiluukusta
sisään, silloin, kun laina-aika oli vähintään
viisi vuotta ja pankinjohtajan urakierto kolme vuotta, silloin,
kun laina realisoitui vasta, kun pankinjohtaja oli jo vihreämmällä oksalla,
silloin, kun pankinjohtajan työn tulos mitattiin maailmalle
tuuletettujen miljoonien määrällä,
ei pankin lopullisella tuloksella, silloin, kun tuli kaksi devalvaatiota,
vaikka valtiovarainministeri vannoi, että hän
ei istu siinä hallituksessa, joka devalvoi.
Kun niitä olosuhteita tarkastellaan nyt kymmenen vuotta
myöhemmin, voidaan velkajärjestelylain terminologiaa
lainaten kysyä, kumpi velkaantumistilanteessa oli kevytmielinen,
hän, joka otti tarjotun lainan, vai hän, joka
vakuuksien arvoa vastuuttomasti venyttäen sen tehokkaasti
tarjoili. Monissa tapauksissa näin jälkikäteen
tarkastellen sitä kevytmielisyyttä löytyy enemmän
lainan tarjoajan kuin lainan ottajan taholta.
Velkajärjestelylaki nyt voimassa olevassa muodossaan
tarkastelee sitä olosuhdetta hyvin yksisilmäisesti,
ja se tarkastelee velallisen asemaa silloisesta näkökulmasta
velallisen koko loppuelämän. Se ei anna mahdollisuutta
minkäänlaiseen tehokkaaseen katumiseen, joka nyt käsiteltävässä esityksessä on
sekä velallisen että velkojan asema kohtuullisesti
huomioon ottaen oivallettu.
Tuttavapiiriini kuuluu useita ylivelkaantuneita. Siltä varalta,
että kaikki eivät heitä tunne, esittelen
heistä anonyymeinä kaksi. Toinen on virkamies,
jonka lapset oli koulutettu ja talous kunnossa, kun hänet
houkuteltiin velkarahalla osakepeliin. Nyt tilanne on se, että hän
on menettänyt silloin kohtuullisen perusvarallisuutensa
ja velkaantunut niin, että jos hän säilyttäisi
työkykynsä ja työskentelisi noin 200
vuoden ikään ja käyttäisi koko
palkkatulonsa velkataakan kantamiseen, hän saattaisi selviytyä edellyttäen,
että korkokanta ei tästä nouse. Nyt taakka
kasvaa joka päivä sellaisella summalla, että hän
ei itsekään ole enää vuosiin
jaksanut sitä laskea.
Toinen on ammattimies, jonka harvinaista ammattia en mainitse
hänen identiteettinsä suojelemiseksi. Hän
luotti siihen, että devalvaatiota ei tule, ja yritti pelastaa
perheyrityksensä valuuttaluotolla. Ennen devalvaatiota
se näytti realistiselta, kahden devalvaation jälkeen
pohja oli pudonnut. Oma ja takaajien varallisuus on mennyt, velka
kasvaa korkoa korolle runsaat 400 markkaa päivässä,
myös lauantaina ja pyhänä. Tämä oli
tilanne pääsiäisenä. Toukokuussa
puhutaan jo varmasti 500 markasta päivässä.
Velallinen on työtön eikä toivottomassa
tilanteessa jaksa tarttua työhön, vaikka sitä on
tarjolla.
Nämä olivat vain kaksi esimerkkiä.
Jos oikein luen, nyt käsillä oleva lakiesitys
olisi ainakin osaratkaisu kumpaankin tapaukseen. Ensiksi mainittu
voisi maksaa palkastaan velkajärjestelyn edellyttämän
osan velkaansa, jos velkajärjestely tehtäisiin
mahdolliseksi. Toinen voisi maksaa velkajärjestelystä jäävän
velan työtulostaan, jos voitaisiin sytyttää toivon
kipinä siitä, että taakka joskus helpottaa.
Pidän todennäköisenä tai
lähes selvänä, että lakivaliokunta
ottaa tämän esityksen käsittelyyn, niin
huolellisesti ja perustellusti se on kirjoitettu. On tietysti mahdollista,
että lausunnon antaja ajaa hallituksen esityksen tämän
esityksen ohi, mutta jos tässä hyvin laaditussa
esityksessä on hallituksen esitykseen otettavia elementtejä tai jos
tämä on vauhdittanut hallituksen esitystä,
se on tehnyt tehtävänsä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Lakialoite n:o 27 näillä vuoden
2001 valtiopäivillä yksityishenkilön
velkajärjestelystä annetun lain muuttamisesta,
ensimmäisenä allekirjoittajana ed. Esa Lahtela,
on varsin perusteltu lakialoite. Kun aloitteen ensimmäinen
allekirjoittaja tätä oli minulle esittämässä,
totesin, että tämä on erityisen hyvä aloite
ja ilomielin yhdyin aloitteeseen, kuten varsin lukuisa joukko eri
puolueiden kansanedustajia on tehnyt.
Kun 1980-luvun lopun kasinopelin kupla petti, se toi valtavia
ongelmia. Nämä ongelmat siirrettiin ei suinkaan
niiden harteille, jotka tuon kasinopelin kuplan olivat aiheuttaneet,
vaan ne tulivat tavallisille pienyrittäjille, palveluammattien
harjoittajille, yksityisille kansalaisille ja sitä kautta
myös velkojen takaajille.
Kun 1990-luvun alkupuolella tuota erittäin vaikeaa
tilannetta hoidettiin, apu suunnattiin pankeille eikä näille
yrittäjille tai yksityisille kansalaisille, jotka olisivat
olleet kipeämmin avun tarpeessa voidakseen hoitaa vastuutaan
velkojen hoitamisessa. Tuolloin ajettiin alas varsin toimivia ennen
muuta pienyrityksiä, perheyrityksiä, palveluammattien
harjoittajien yrityksiä ja sitä kautta luotiin
maahan taloudellista hätää, valtava määrä tulon
menetystä, synnytettiin työttömiä,
inhimillistä kärsimystä, joka varmasti osaltaan
näkyy myös sairauskuluina jne. 1990-luvun alun
tilanne olisi pitänyt hoitaa täysin toisella tavalla.
Avun kärki olisi pitänyt suunnata niille ihmisille,
jotka joutuivat velkojen kanssa vaikeuksiin, ja sitä kautta
auttaa heitä, että he olisivat voineet hoitaa
yrityksensä ja velkasitoumuksensa. Tuolloin toimittiin
lyhytnäköisellä tavalla.
Tietysti voidaan sanoa, että jälkeenpäin
on helppo arvostella, mutta tuota arvostelua esitin silloinkin.
En tosin ollut kansanedustaja, kun jäin itsekin vaalivelkaisena
rannalle niin 91 kuin 95. Nyt on hyvä sitten arvostella
täällä noita ratkaisuja, joita arvostelin
silloinkin suomalaisena kansalaisena ja varakansanedustajana.
Toisin olisi pitänyt toimia, ja sen kyllä näkivät
monet tavalliset ihmiset, jotka minulle sanoivat jo 91, että pitäisi
auttaa yksityisiä kansalaisia, jotta he voisivat hoitaa
asiansa. Sillä olisi saatu säilytettyä erittäin
paljon työpaikkoja, vältytty suurtyöttömyydeltä,
edelleen olisi moni inhimillinen tragedia jäänyt
kokematta. Nyt sitten kansalaiset ovat ottaneet tämän
parin vuoden aikana, mitä olen ollut kansanedustajana,
erittäin paljon juuri velkaorjuudessa, sen tuskassa ja
hädässä, minuun yhteyttä. Voin
sanoa, että noin puolet ihmisten yhteydenotoista ovat olleet
juuri näitä. Voin sanoa, että on ollut
monia päiviä, että tunti kaksi olen ollut
puhelimessa tällaisten velkaorjuudessa olevien ihmisten
kanssa. Nyt aivan viime viikkoina nuo soitot ovat vähentyneet,
liekö tullut uupuminen, kun tuntuu, että mistään
ei välttämättä apua ole löytymässä.
Tämä aloite tähtää konkreettisiin
esityksiin, joilla autettaisiin ihmisiä selviytymään
siten, että he voisivat kokea elämässä mielekkyyttä.
Nythän nämä tilanteet ovat johtaneet
siihen, niin kuin lukuisissa puheenvuoroissa on todettu, että yksityinen
ihminen ei pysty edes teoriassa saati käytännössä koskaan
saamaan mielekkyyttä elämäänsä ja
hoitamaan velkoja. Ne jäävät velallisilta
saamatta ja samalla ihminen itse on poissa yritys- ja työelämästä täydellisellä teholla;
voi hän tietysti jollakin tavalla olla, tai pimeästi,
niin kuin täällä on tuotu esille. Tämä aloite
todella pyrkisi korjaamaan näitä tilanteita ja
auttamaan asioissa eteenpäin.
Aivan kuten ensimmäisessä puheenvuorossa aloitteen
tekijä ed. Esa Lahtela toi esille, toivon, että tämä saisi
asianmukaisen käsittelyn valiokunnassa. Jos tähän
joku keksii parannuksia ja korjauksia, niin lisättäköön
tätä niillä ja saatettakoon ihmisiä elämässä parempaan
menestymiseen.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ensimmäisessä puheenvuorossani
jäi huomiotta jokin asia, joka piti todeta. Täällä on
puhuttu kyllä maksumoraalista. Tietysti sitäkin
sanaa voidaan käyttää joissakin asioissa,
mutta kuitenkin kun kyse on jopa kymmenien vuosien velkavankeudesta,
ei enää voi puhua siitä, onko kyse maksumoraalista
vai ei. On eri asia, jos tehtäisiin sellaista lainsäädäntöä,
jossa ... Joku puhui kevytkenkäisyydestä. Jos
sellaisia lakeja olisi olemassa, niin sillä vaarannettaisiin
jotain moraalia. Tässä tapauksessa en näe
kyllä olevan mitään vaaraa siitä,
että tämä laki ainakaan heikentäisi maksumoraalia.
Ed. Vistbacka totesi, että järjestely purkautuu liian
helposti ja on kahden vuoden jälkikarenssi, jonka aikana
velkajärjestely voidaan purkaa. Siksi esittämässäni
lakialoitteessa muutetaan yhtä 42 §:n sanamuotoa.
Aikaisemmin on 1 kohdassa lukenut, että velallinen on "oleellisella
tavalla laiminlyönyt" maksuohjelman noudattamisen. Tässä muutetaan
lausuma siten, että on "törkeästä tuottamuksesta
laiminlyönyt" eli astetta kovemmaksi, jolloin se vähän
vaikeuttaisi sitä, että velkajärjestely
niin herkästi purkautuisi.
Toinen juttu kahden vuoden jälkikarenssista: Siitä puhuttiin
paljon asiantuntijoiden kanssa, kun lakialoitetta valmisteltiin,
mutta siihen päädyttiin, että kahden
vuoden jälkikarenssi on aiheellinen siinä mielessä,
jotta jos joku on törkeän tuottamuksellisesti
harhaan johtanut, niin sen pitääkin olla tässä.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Ylivelkaantuneiden ihmisten asemasta on paljon
puhuttu. Samoin lama-aikana velan takaajiksi ja sitä kautta
velan maksumiehiksi joutuneiden ihmisten tilanteen helpottamiseksi
on vaadittu toimenpiteitä. Valitettavasti yritykset tilanteen
korjaamiseksi eivät ole riittävästi vielä onnistuneet. Nyt
olisi jo vihdoinkin aika helpottaa näiden ihmisten aivan
kohtuuttoman suurta taakkaa. Osa velkojen takaajista on muun muassa
joutunut monesti ilman omaa syytään suuriin vaikeuksiin. Olemmehan
armahtaneet pankkejakin, miksemme siis myös yksityisiä ihmisiä?
Esillä oleva lakiesitys poistaa esteitä yksityishenkilön
velkajärjestelyissä. Kerran saatu kielteinen päätös
velkajärjestelyille ei saa olla este uudelle hakemukselle,
aivan niin kuin aloitteessa todetaan. Elinikäisesti velkavankeuteen
joutumista tulee lainsäädännöllä kaikin
tavoin välttää. Nykyinen velkajärjestelylaki
ei riittävästi motivoi velan hoitoon, päinvastoin
se johtaa usein vain ylivelkaantuneiden ihmisten syrjäytymiseen
yhteiskunnassa.
Arvoisa puhemies! Nyt esillä oleva lakiesitys on hyvä ja
se tulee toteuttaa mahdollisimman pian. Aloitteen on allekirjoittanut
reilusti yli puolet kansanedustajista. Uskon, että tämä jo
edellyttää lain nopeaa muuttamista.
Toimi Kankaanniemi /skl:
Herra puhemies! Ed. Oinonen puheenvuorossaan pohti pankkikriisin
syitä ja sen hoitotapaa. Haluan muutaman sanan sanoa siitä.
Pankkikriisi kaikkine karmeine seurauksineen syntyi 80-luvun
lopun talouspolitiikan seurauksena ja ehkä osittain jo
sitä ennenkin tehdyn suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan
rakentamisen seurauksena, eli rakennettiin hieman liian hyvää yhteiskuntaa
velkapääomalla. Velat vain otettiin yksityisten
nimiin, ja kun velanmaksukyky heikkeni yksityisiltä, velat
jouduttiin siirtämään ja sosialisoimaan
valtiolle.
Miksi näin meneteltiin 91—95-vaalikaudella ja
Ahon hallituksen aikana, että otettiin pankkituki käyttöön?
Kaikki, jotka silloin täällä olivat, ehkä tulivat
asiaan perehtyneiksi sen verran, että ymmärtävät,
miksi näin meneteltiin eikä niin kuin esimerkiksi
ed. Oinonen äsken kaavaili tai esitti jälkijättöisesti.
(Ed. Rönni: Virheitä tehtiin varmasti!) — Virheitä tehtiin
varmasti, mutta silloin mietittiin kuitenkin. — Olin itse
talouspoliittisen ministerivaliokunnan jäsen ja kaikissa pankkikriisin
neuvotteluissa lähes joka päivä ja monta
yötäkin valvottiin näiden asioiden tähden. Apuna
olivat parhaat asiantuntijat, mitä löytyi Suomesta,
ja sitten kun naapurimaat olivat meitä hieman edellä kärsineet
samat ongelmat ja saatiin sieltä tietoja, niin niiden pohjalta
päätöksiä tehtiin. Silloin pohdittiin
hyvin tarkkaan, voitaisiinko tuki antaa yrityksille suoraan ja ehkä kotitalouksille,
jotka olisivat näin voineet valtion ottamalla velalla maksaa
omat velkansa pankeille. Pankit olisivat näin pystyneet
hoitamaan ulkomailta ottamiensa lainojen hoidon. (Ed. Rönni: Olisi
pitänyt nukkua yöllä ja tehdä päivällä parempia
päätöksiä!)
Tällainen järjestelmä ei tullut kysymykseen oikeastaan
kolmesta syystä: Ensinnäkin Suomen ja suomalaisten
pankkien luottokelpoisuus heikkeni silloin — yhdessä yössäkin,
ed. Rönni — niin, että ei ollut varaa
odotella aamuun aina. Tilanne oli niin huono Holkerin hallituksen
jäljiltä, että elettiin täyttä katastrofitilannetta.
Ulkomaiset velkojat pitivät meitä vakavassa otteessa,
ja moni muukin asia oli huonosti kuin vain pankkien tilanne. Siis
ulkomaisten velkojien takia, toisaalta kiire painoi päälle.
Ei ollut aikaa järjestää sellaista organisaatiota,
ed. Oinonen, meillä ei ollut aikaa järjestää sellaista
organisaatiota 90-luvun alussa, jolla olisi voitu valvotusti, nopeasti
ja hallitusti jakaa valtiolta rahaa yrityksille ja yksityisille
kotitalouksille ja joka olisi pystynyt valvomaan, että rahat
eivät mene johonkin muualle kuin siihen, että olisi
maksettu niitä velkoja, jotka olisivat pelastaneet pankit.
Tällaista järjestelmää ei ollut.
Kehitysaluerahaston, Keran, silloinen toimitusjohtaja tarjosi tällaista
mahdollisuutta yritysten osalta, mutta sekään
malli ei ollut niin varma ja toimiva ja nopeasti hoidettava, että olisi
voitu siihen tarttua.
Niinpä ainoaksi mahdollisuudeksi todella jäi se,
että pankkitukea jouduttiin antamaan. Siitähän
eduskunta teki sitten ainakin osaltaan päätökset
yksimielisesti, kun tilanne oli niin vakava kuin se oli, eli koko
maan luottokelpoisuus ja ikään kuin Maailmanpankin
holhoukseen joutumisen vaara oli niin akuutti. Jouduttiin menemään
järjestelmään, että annettiin
pankkitukea, pääomatukea ja myös suoranaista
pankkitukea vieläpä oman pääoman
ehdoilla eli ei lainaksi pankeille, vaan omaksi rahaksi lahjoituksena,
tietysti niin, että omaisuus siirtyi omaisuudenhoitoyhtiöille.
Sitä kautta niitä on sitten myöhemmin
saatu realisoitua valtion hyväksi Arsenal-Sillan kautta.
Tälle järjestelmälle ei valitettavasti
ollut silloin aikaa eikä mahdollisuuksia etsiä vaihtoehtoa.
Siksi nyt tästä puhuminen on kyllä valitettavasti
jälkiviisautta, joka on kovasti helppoa. Tämä pankkikriisin
historiasta. Olen sen täältä monta kertaa
puhunut, nyt se tuli jälleen puhuttua tälle kuulijakunnalle
noin lyhyesti.
Mutta tilanne on se, että näin osa pankeista
pelastui, osa ei. Joutuihan niistä muutama siihen tilanteeseen,
että niillä ei ollut tulevaisuutta, vaan ne fuusioituivat
tai kuolivat pois. Mutta kun pankkijärjestelmä pystyttiin
näin pelastamaan, niin yksittäisiä yrityksiä ja
yksittäisiä ihmisiä, yksittäisiä kotitalouksia,
ei tällä järjestelmällä pystytty
pelastamaan. Sen jälkeen Ahon hallitus antoi esityksen
yritysten velkasaneerauslaiksi ja toisen esityksen yksityishenkilön
velkajärjestelystä annetuksi laiksi. Nämä lait
eduskunta sitten hyväksyi. Näiden avulla on tätä tilannetta
hoidettu. Kieltämättä monien kymmenientuhansien
ihmisten asia on hoidettu esimerkiksi yksityishenkilön
velkajärjestelylain puitteissa, ja hyvä näin.
Mutta tässä laissa on ollut puutteita. Erityisen ikävää oli,
niin kuin joku aikaisemmin totesi, että Lipposen ensimmäisen
hallituksen alkukuukausina yksityishenkilön velkajärjestelystä annettua lakia
muutettiin kielteiseen, erittäin huonoon suuntaan, kiristettiin
niitä ehtoja silloin, kun maassa olisi ollut varaa, olisi
ollut järkevää, olisi ollut vastuullista
jopa mennä toiseen suuntaan eli helpottaa niiden ihmisten
elämää, jotka eivät velkajärjestelyyn
syystä tai toisesta ole päässeet.
Näin tämä tilanne on nyt jatkunut
jo viisi kuusi vuotta, kun yksityishenkilön kiristetyn
velkajärjestelylain aikaa on eletty. Se on huonontanutkin
jopa tilannetta niin, että meillä on näitä ed. Erkki
Kanervankin äsken kertomia surullisia tapauksia maassamme
vielä tuhansia, ehkä kymmeniätuhansia,
jotka ovat näillä näkymin elinikäisessä velkavankeudessa.
Se on todella ikävää, se on todella vaikeata,
raskasta ja toivotonta elämää. Minuun
ovat olleet yhteydessä varmasti sadat ihmiset. Tuossa juuri
siivosin pöytääni, jossa oli paksu nippu
kirjeitä, joissa on tämä asia tuotu esille.
Tein jo vuosia sitten niin sanotun Lex Sundqvistin eli esityksen
siitä, että olisi säädetty armahduslaki.
Nyt totean, että se ei mennyt tietysti eteenpäinkään,
mutta se oli heräte tälle asialle. Silloin sille
tuli kauheaa vastustusta kaikkialta, ettei pidäkään
tehdä yhtään mitään,
vaan kiristää, että nämä ihmiset
ovat kaikki rikollisia ja roistoja, joita he eivät ole
edes pääosin. Mutta nyt ed. E. Lahtelan alulle
panema lakialoite on minusta oikea tapa, eli yksityishenkilön
velkajärjestelylain muuttaminen niin, että yksityishenkilöt pääsevät
velkajärjestelyyn ja heidän tilanteensa yksilöllisesti
tarkastetaan ja tehdään maksuohjelmat sen mukaan,
että he selviävät siitä, ja
näin tällä lailla hallitusti ja lain
mukaisesti päästään tästä ongelmasta.
Mikäli tämä lakialoite tai tämän
muotoinen tai tätä vastaava hallituksen esitys,
joka on ehkä tulossa, hyväksytään,
niin silloin uskon, että tässä päästään
järkevään tulokseen.
Nämä ihmiset, jotka tuon laman aikana ajautuivat
tähän hirvittävään
tilanteeseen, ovat olleet siinä nyt keskimäärin
kahdeksan vuotta. Se on pitkä aika olla täysin
sidottu. He eivät voi elää normaalia
elämää, he eivät saa autoon
vakuutusta, he eivät saa luottokorttia, he eivät
saa pienintäkään lainaa. Heidän
elämänsä on kaikin tavoin ahdistettua,
eikä vain heidän, vaan heidän läheistensä,
perheittensä ja monien muiden vaikeudet ovat tässä mukana.
Todellakaan heistä ei ole kuin ehkä pienehkö osa
sellaisia, jotka ovat rikoksiin syyllistyneet. Jos nämä rikokset
tulevat ilmi, niin heidät on, mikäli rikokset
eivät ole vanhentuneet, saatettava rikoksista vastuuseen,
mutta ei ole järkevää pitää näitä ihmisiä velkavankeudessa
ikuisesti. Minusta tämä on ihmisoikeuskysymyskin,
kun vuosikymmen alkaa mennä, että ihmiset ovat
velkavankeudessa tosiasiassa tässä maassa, jossa
ei velkavankeutta pitäisi hyväksyä. Murhastakin pääsee
alle kymmenessä vuodessa istumalla, mutta tästä eivät
pääse milloinkaan kaikki, ellei lakia muuteta.
Toivon todella, että lakialoite vauhdittaa hallitusta
antamaan esityksensä, jos tämä ei nyt
kelpaa. Teen parhaani, että lakivaliokunta lähettää tämän
lausunnolle ja kiirehtii sillä tavalla oikeusministeriötä tässä asiassa,
jossa se on kyllä liikkeelle jo lähtenytkin. Asia
on todella tärkeä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ei ole tarkoitus syyllistää edustajakollega Kankaanniemeä
tai
Ahon hallituksen ministeriä, mutta väitän,
että asia olisi pitänyt voida sittenkin hoitaa
toisella tavalla. Kyllä kansa sanoi jo tuolloin kyseisenä aikana,
että pankkien auttamisen asemesta pitäisi auttaa
ihmisiä, jotka ovat joutuneet näihin vaikeuksiin,
että he voisivat hoitaa vastuutaan pankeille. Tätä samaa
rahaa, tavallisten kansalaisten työllä tienaamaa
verorahaa, käytettiin pankkien auttamiseen, ja se meni sitten
ties minne meni. Tällä olisi paljon enemmän
varmasti, jos olisi haluttu ja tuossa tilanteessa nähty
ja koettu niin, voitu auttaa niitä ihmisiä. Mutta
tietysti tilanteet tulivat yllättäen, ja aivan kuten
ed. Toimi Kankaanniemi sanoi, ne olivat koko valtiontalouden kannaltakin
kovia aikoja, mutta tällä lakialoitteella nyt
yritetään korjata sitä, mitä vielä korjattavissa
on. Toivon tälle menestystä.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. E. Lahtelan aloitteen olen allekirjoittanut
sen takia, että yksityishenkilölläkin
olisi mahdollisuus päästä velkasaneeraukseen.
Se on aivan oikein. Tämän lisäksi meidän
pitää muistaa, että yksityisyrittäjä,
joka on toiminimen haltija, pääsee tällä samalla
lakialoitteella myös yksityiseen velkajärjestelyyn,
mikä aikaisemmin ei ole ollut mahdollista. Yrittäjien
kohdalla velkasaneerauslaki on liian tiukka. Tiedän monta
hyvää yritystä, jotka eivät
pääse velkasaneeraukseen sen takia, että käräjäoikeus
ei hyväksy toimenpideohjelmaa, jonka yrittäjä on
jättänyt, ja yrittäjä näkee,
että hän pärjäisi kuitenkin,
jos pääsisi velkasaneeraukseen. Yksityishenkilöitten
kohdalta tämä on parannus asiaan.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Kun ed. Kankaanniemi luetteli näitä kielteisiä asioita,
niin eräs asia, joka tässä yhteydessä ehkä kannattaa
tuoda vielä ilmi, on se, että ylivelkaantunut
henkilö, jos hänellä ei satu olemaan
pankkitiliä, ei pysty avaamaan pankkitiliä lainkaan. Jokainen
ymmärtää sen tilanteen, että vaikka henkilö olisi
työhaluinen, kun hän nykypäivänä ilmoittaa
työnantajalle, että valitettavasti ei saa avattua
pankkitiliä vaan tilipäivänä pitää antaa palkkapussi
käteen, niin uskoisin näin, että se on aika
vaikeata, eli harva työnantaja lähtee ottamaan
ylimääräistä vaivaa siitä.
Tämäkin seikka mielestäni edesauttaisi
sitä, kun tämän tyylinen uusi lakiesitys
hyväksyttäisiin, että ihmiset, jotka
haluavat tehdä työtä, voisivat sillä tavoin
pyrkiä tekemään työtä,
että myös työnantajat ottaisivat.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kankaanniemi pohti niitä tilanteita,
joista suurin osa tästä porukasta tuli, velkaongelmaisista
henkilöistä, joita nyt autetaan. Siellähän,
totta kai, jouduttiin tekemään varmasti paniikkiratkaisuja
aikanaan Ahon hallituksessa. On hieno homma, jotta ed. Kankaanniemi
itsekin tunnusti, että siinä ei varmasti kaikki
mennyt ihan oikein. Mutta se on ollutta ja mennyttä, ja
nyt meidän pitäisi pelastaa ne ihmiset. Sitä emme
saa kelattua enää takaisin, se on turha todeta.
Kun pankkitukipiikki oli auki, että pankit tekivät
häikäilemättä semmoisiakin temppuja,
jotta pudottivat, kun tiesivät, että valtio maksaa
joka tapauksessa, ei ollut niin väliä vaikka terveitä yrityksiä kaadettiin.
Yksi asia tässä pitäisi ottaa huomioon
kanssa, kun aikanaan asetuksia laaditaan. Niiden kohdalla, jotka
90-luvun alussa tipahtivat velkavankeuteen, nyt pitäisi
kyllä katsoa, että olisi jopa mahdollista semmoinen
Englannin-malli ottaa käyttöön. Siellä nimittäin
velkajärjestelyaika on kolme vuotta. Euroopassa on hyvin
paljon käytössä sen tyyppistä ajattelua,
koska ne ihmiset ovat jo niin pitkään olleet siinä,
että on turha asettaa niin pitkä maksuohjelma,
että se kestää vielä viisi vuotta.
He ovat jo ihan riittävästi kärsineet.
Jos kolme vuotta osoittaa maksuhalukkuutta ja edes osan pyrkii maksamaan,
minusta sen tyyppiseen järjestelyyn pitäisi mennä.
Meillähän tämä aika tiukasti
on ollut, kun katsoo järjestelyaikoja, viisi—kymmenen
vuotta, ja lisäksi vielä pannaan neljä kuukautta
tai mitä se järjestelijän palkka on, siihen
päälle, jotta se jatkaa sitä aikaa.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Muutama tarkennus vain ensinnäkin
vakuutuksien osalle. Kyllä tälläkin hetkellä eräät
vakuutusyhtiöt myöntävät isoissakin
veloissa oleville ihmisille vakuutuksia. Riippuu hyvin pitkälle
siitä, kuinka hyvät suhteet sinulla on vakuutusyhtiöön
ja pystytkö todistamaan, että vakuutusmaksut maksetaan
ja että sinulla on aikeita vakuuttaa vain turvataksesi
omaisuuden eikä suinkaan sen takia, että poltat
talosi välittömästi, kun saat siihen
palovakuutuksen. Näitä tällaisia arveluttavia
vakuutuksia vakuutusyhtiöissä on huomattava määrä tällä hetkellä,
joita on otettu sen jälkeen, kun on ostettu jokin talo
ja saatu velallisen osuus siitä jotenkin keploteltua itselle.
Sitten on vakuutettu korkeasta summasta, ja talo on sattuneesta syystä palanut
muutaman kuukauden sisällä. Tästä syystä vakuutusyhtiöt
ovat joutuneet tarkistamaan kuvioitaan, mutta yleensä ihmisen taustat
tarkastetaan. Tiedän tapauksia, joissa on vakuutuksia myönnetty
velallisen asemassa oleville ihmisille.
Lisäksi ed. Kuosmaselle sanoisin, että yritysten
velkasaneerausten kohdalla olen kyllä toista mieltä.
Olen törmännyt hyvin moneen yritykseen, joita
on erityisesti kuljetusalalla saatettu velkasaneeraukseen, ja sen
jälkeen hinnat ovat jopa laskeneet. Sama meininki jatkuu,
ja edelleen mennään eteenpäin. Vedetään
pöytä puhtaaksi ja jatketaan samalla tavalla ja
pistetään yhteiskunta maksamaan maksut.
Toimi Kankaanniemi /skl:
Arvoisa puhemies! Talon ostaminen ja sen vakuuttaminen ja polttaminen
on niin pitkälle menevää toimintaa, että siihen
en nyt osaa ottaa kantaa. Luulen, että ylivelkaantunut
ihminen, joka on todella siinä tilanteessa, ei paljon taloja
ostele. Ei hänellä ole vakuuksia, ei hänellä ole
mitään muuta kuin se kauhea velkasumma, joka kasvaa.
Jos pystyy ostamaan talon, silloin ei taida olla enää ihan
se tilanne päällä, jonka on ehkä kuviteltu
olevan. Tiedän, mutta en viitsi nyt sanoa nimeä,
yhdenkin henkilön, joka ei autoonsa saanut pakollista vakuutusta
sen tähden, että oli ylivelkaantunut. Hän joutui
sen hoitamaan kaverin kautta, eli kaveri otti sen vanhan auton nimiinsä,
ja hän sitä kautta hoitaa vakuutukset. Hän
ei saanut edes pakollista vakuutusta, koska ei mitään
muuta ollut kuin kauhea velkataakka päällä.
Vakuutusyhtiön ei ole mikään pakko ilmeisesti
vakuutusta antaa, ja tämä on tosiasia, tämä tilanne.
En tiedä, paljonko näitä on, mutta yksikin
tapaus, jonka voin huomenna taikka ensi viikolla esitellä täällä,
kertoo sen, että ongelmia tässä on, ja
minkälaisia ongelmia ne voivat olla, ne voivat olla todella
hankalia.
Esimerkiksi luottokortin saaminen on selvää: eihän
sellaista saa mistään, jolloin nykyaikainen asiointi
on aika vaikeata, kun ei ole rahaa eikä ole luottokorttia.
Jos joskus saisi rahaa, voisi hoitaa ne luotot sitten, mutta ei
voi, kun ei saa sitä edes.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Totean ed. Rönnille, että Suomessa
on 11 000 kuljetusalan yritystä, joista 2 000
on osakeyhtiömuotoisena. Velkasaneerauksessa 90-luvulla
oli vain 400 yrittäjää. Epäilenpä näin,
että te nyt syyllistitte väärän
ryhmän, koska itsestään johtumattomista
syistä yrittäjät joutuivat velkasaneeraukseen
sen takia, että ykskaks tuli lama ja kuljetusten määrä tippui
jopa 60 prosenttia. Ei meidän kannata niitä yrittäjiä täällä millään
tavalla mustamaalata.
Mutta totean ed. Kankaanniemelle, kun hän kertoi aikaisemmin
puheessaan pankkikriisistä, että jos minä olisin
ollut ministerinä, olisin tehnyt semmoisen ehdotuksen,
että pankkitukilaki muutettaisiin niin, että pankeille
valtio antaa lainaa määrätyn määrän,
huom. lainaa eikä mitään avustusta. Valtiokonttorin
kautta olisi sitten muutaman vuoden aikana käyty läpi
nämä 58 000 yritystä ja 60 000
konkurssiin joutunutta henkilöä, mitä niistä olisi
voitu auttaa sillä 50 miljardilla markalla. Näin
olisi tehnyt yrittäjäkansanedustaja.
Toimi Kankaanniemi /skl:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministerinä oli silloin
yrittäjäkansanedustaja Iiro Viinanen. Me tutkimme
tätä asiaa pitkään ja perusteellisesti,
millä ihmeen tavalla voitaisiin hoitaa asia sillä lailla,
että valtion ei olisi tarvinnut antaa suoraa rahaa pankeille, mutta
ulkomaiset velkojat totesivat yksioikoisesti, että mikään
muu ei käy kuin se, että valtio ottaa vastuulleen
pankkien velat. Tämä tie oli pakko kulkea. Eduskuntakin
oli jopa yksimielinen siitä, että pankkitukipiikki
avattiin. Se tarkoitti juuri sitä, että otettiin
ne huonot lainat, joita ei hoidettu, valtion vastuulle. Se oli ainoa
mahdollisuus. Muutoin koko pankkijärjestelmä Suomessa
olisi romahtanut ja me olisimme ajautuneet täydelliseen
kaaokseen. Nyt pystyttiin kuitenkin, vaikka vain huonolla tavalla,
ja virheitäkin varmaan tehtiin, selvittämään
niin, että meillä pankkijärjestelmä pysyi
pystyssä emmekä ole kehitysmaatasolla tällä hetkellä,
Maailmanpankin holhouksessa ja Pariisin klubin sääntelyn
alla.
Keskustelu päättyy.