6) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ulkomaalaislain muuttamisesta
       
         					
      
      
         
         Pirkko Mattila /ps(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksessä laiksi
            ulkomaalaislain muuttamisesta ehdotetaan täytäntöön
            pantavaksi Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi, niin sanottu
            määritelmädirektiivi, jolla laadittiin
            uudelleen aiempi vastaava määritelmädirektiivi.
            Voimassa olevan ulkomaalaislain säännökset
            vastaavat pääosin direktiiviä, ja ulkomaalaislakia
            ehdotetaan ainoastaan täsmennettäväksi
            eräiltä osin direktiivin edellyttämällä tavalla.
         
         
         Valiokunta toteaa, että Suomen ulkomaalaislaissa on
            jo nykyisin säädetty pakolaisaseman ja toissijaissuojelua
            saaneille yhtäläiset oikeudet ja etuudet. Nyt
            tehtävät muutokset liittyvät lähinnä voimassa
            olevan lainsäädännön käsitteiden
            täsmentämiseen ja hallituksen esityksen mukaan myös
            aiempien hallitusten esitysten perusteluihin nojaavan vallitsevan
            soveltamiskäytännön nostamiseen lain
            tasolle. Kokonaisarviona todetaan, että määritelmädirektiivi
            aiheuttaa maamme lainsäädäntöön
            ja noudatettuihin käytäntöihin melko
            vähäisiä muutostarpeita. 
         
         
         Hallituksen esityksessä ehdotetaan täsmennettäväksi
            ulkomaalaislain niitä säännöksiä,
            jotka koskevat vainon syitä, suojelun tarjoamista, sisäisen
            paon mahdollisuutta sekä pakolaisaseman ja toissijaisen
            suojeluaseman lakkauttamista. Ilman huoltajaa olevan alaikäisen
            vanhemman tai hänen tosiasiallisesta huollostaan vastanneen henkilön
            jäljittäminen on aiemmasta poiketen velvoittavaa,
            ja sitä on tarvittaessa jatkettava suojelun myöntämisen
            jälkeenkin. Ehdotetut lainmuutokset vastaavat pitkälti
            Suomessa jo noudatettuja käytäntöjä.
         
         
         Valiokunta kiinnitti huomiota asiantuntijakuulemisessa siihen,
            että Suomen valtio on YK:n kidutuksen vastaisen sopimuksen
            mukaan velvollinen järjestämään
            kidutettujen tarvitseman hoidon ja kuntoutuksen, ja myös
            uudelleen laaditun määritelmädirektiivin
            30 artikla velvoittaa jäsenvaltion järjestämään
            riittävän terveydenhuollon haavoittuvassa asemassa
            oleville kansainvälistä suojelua saaville henkilöille
            samoin edellytyksin kuin omille kansalaisilleen. Valiokunta kiinnitti
            myös huomiota määrärahoihin,
            joita kidutettujen tarvitsemaan hoitoon ja kuntoutukseen Suomessa
            on käytössä.
         
         
         Valiokunta toteaa edelleen, että määritelmädirektiivin
            mukaan jäsenvaltioiden on kansainvälisen suojelun
            sisältöä koskevaa lukua soveltaessaan
            otettava huomioon haavoittuvassa asemassa olevien henkilöiden
            erityistilanne. Heitä ovat esimerkiksi alaikäiset,
            ilman huoltajaa olevat alaikäiset, vammaiset, vanhukset,
            raskaana olevat naiset, yksinhuoltajat, joilla on alaikäisiä lapsia,
            ihmiskaupan uhrit, mielenterveyshäiriöistä kärsivät
            sekä kidutuksen, raiskauksen tai muun vakavan psyykkisen,
            fyysisen tai seksuaalisen väkivallan kohteeksi joutuneet
            henkilöt. Artiklan 4 kohdan mukaan edellä olevaa
            sovelletaan yksinomaan henkilöihin, joilla on todettu olevan erityistarvetta,
            kun heidän tilanteensa on arvioitu yksilöllisesti.
         
         
         Määritelmädirektiivin mukaan edelleen
            on järjestettävä riittävä terveydenhuolto
            näille edellä mainituille ryhmille, tarvittaessa
            myös mielenterveyshäiriöiden hoito samoin
            edellytyksin kuin kyseisen suojelun myöntäneen
            jäsenvaltion kansalaisille. Muutoksena aiempaan määritelmädirektiiviin
            verrattuna on lisätty maininnat ihmiskaupan uhreista ja
            mielenterveyshäiriöistä kärsivistä ja
            mielenterveyshäiriöiden hoidosta osana terveydenhuoltoa.
            Esimerkkiluettelon laajentaminen ei aiheuta saadun selvityksen mukaan
            tarvetta kansallisen lainsäädännön
            muuttamiseen, ja mielenterveyshäiriöiden hoidon
            on Suomessa jo aiemmin katsottu kuuluvan osaksi terveydenhuoltoa.
         
         
         Määritelmädirektiivin kansainvälisen
            suojelun sisältöä koskeva luku koskee
            siis henkilöitä, jotka ovat jo saaneet oleskeluluvan
            kansainvälisen suojelun perusteella. Heillä on
            Suomessa jatkuva oleskelulupa ja kotikuntalain mukaisesti kotikunta,
            ja heillä on siten oikeus julkisiin terveyspalveluihin
            aivan samoin edellytyksin kuin Suomen kansalaisilla. Terveydenhuollon
            ammattihenkilö arvioi tarpeen asiakkaan yksilöllisen
            tilanteen mukaan.
         
         
         Saadun selvityksen mukaan tarve sisällyttää ulkomaalaislakiin
            velvoite ottaa huomioon haavoittuvassa asemassa olevien henkilöiden
            erityistilanne käsitellään turvapaikkamenettely-
            ja vastaanottodirektiivien kansallisen täytäntöönpanon
            yhteydessä, ja niitä koskevat hallituksen esitykset
            on tarkoitus antaa eduskunnalle vielä vuoden 2014 valtiopäivien
            aikana.
         
         
         Tämä hallintovaliokunnan mietintö ei
            ole yksimielinen, vaan siihen sisältyy vastalauseen mukainen
            muutosesitys.
         
         
       
      
         
         Vesa-Matti Saarakkala /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! EU:n yhteinen turvapaikkapolitiikka on
            väline, jonka avulla Välimeren alueen maat haluavat
            sysätä vastuun erityisesti Pohjois-Afrikasta saapuvien
            venepakolaisten ja spontaanien turvapaikanhakijoiden vastaanottamisesta
            yhteiskunnallisesti vakaampien Pohjois-Euroopan maiden harteille.
            Italia, Kreikka ja Malta etunenässä ovat viime
            vuosina tietoisesti pyrkineet murentamaan Dublin-järjestelmän
            perustaa tarjoamalla niin huonot vastaanottopalvelut näitä maita
            kauttakulkuväylänä käyttäville
            ihmisille, että määränpäämaiden
            tekemät palautukset ensimmäiseen turvapaikanhakumaahan
            kiellettäisiin EU-tuomioistuimen toimesta. Kreikka on jo tässä osin
            onnistunut, eikä Suomikaan ole enää vuosiin
            palauttanut Kreikan kautta Suomeen tulevia spontaaneja turvapaikanhakijoita
            tai muita vastaavia yksilöitä.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Hallitus pyrkii esityksellään
            saattamaan EU:n määritelmädirektiivin
            edellyttämät muutokset osaksi maamme ulkomaalaislakia.
            Erityisen ongelmallista tässä hallituksen esityksessä on
            ulkomaalaislain 107 §:n väljentäminen,
            minkä myötä turvapaikanhakijayksilölle
            tarjottavaa kansainvälistä suojelua on jatkettava,
            jos tämä kieltäytyy palaamasta alkuperämaahansa,
            vaikka siellä aiemmin koettu vaino tai muu vakava haitta
            olisi jo tosiasiallisesti päättynyt. Määritelmädirektiivin
            voimaantulon myötä turvapaikanhakija voi siis
            saada oikeuden jäädä Suomeen, mikäli
            hän omassa mielessään kokee, ettei paluu
            omaan kotimaahan olisi mielekästä, vaikkei paluuta
            mikään konkreettinen asia siellä enää uhkaisikaan.
            Pelkäänkin pahoin, että ulkomaalaislain
            107 §:n löysentäminen voi avata pandoran
            lippaan, jolloin vuosittain sadat kielteisen turvapaikkapäätöksen
            saaneet yksilöt kieltäytyvät palaamasta
            alkuperämaihinsa, koska eivät koe sen olevan itselleen
            mieluisaa.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Suomen on säilytettävä EU:n
            ankarasta painostuksesta huolimatta kansallisissa käsissä maahanmuuttopolitiikka
            ja tehokkaat sääntelykeinot maahanmuuton laadun ja
            määrän hallitsemiseksi. Tämä ulkomaalaislain muutosesitys
            ei ole millään muotoa askel oikeaan suuntaan vaan
            tulee omalta osaltaan kasvattamaan yhä hallitsemattomammaksi
            käyvää muuttoliikettä Suomeen.
            Suomi tarvitsee enemmän maastamuuttoa, ei maahanmuuttoa.
            Tämän tosiasian pitäisikin olla maamme
            ulkomaalaispolitiikan suurten linjojen kulmakivi.
         
         
       
      
         
         Jussi  Halla-aho  /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitykseen sisältyy
            ulkomaalaislain 107 §:n muuttaminen siten, että jos
            henkilölle on myönnetty oleskelulupa suojelun
            tarpeen vuoksi, oleskelulupaa ei voitaisi lakkauttaa, vaikka sen
            perusteena olleet olosuhteet lähtömaassa olisivat
            lakanneet olemasta, mikäli kyseinen henkilö vetoaisi
            aiemmin koettuun vai-noon ja tällä perusteella
            kieltäytyisi turvautumasta lähtömaansa
            suojeluun.
         
         
         Suojelun tarpeen perusteella myönnetyn oleskeluluvan
            tulee lähtökohtaisesti olla tilapäinen. Turvapaikkamenettelyn
            uskottavuus edellyttää, että pakolaisasema
            tai toissijainen suojeluasema pääsääntöisesti
            lakkautetaan, kun suojeluaseman perusteena olleet olosuhteet kansalaisuusvaltiossa
            tai aiemmassa asuinmaassa ovat lakanneet olemasta. On vaikea pitää perusteltuna
            sitä, että vetoaminen aiemmin koettuun mutta jo
            päättyneeseen vainoon ja kieltäytyminen
            turvautumisesta kansalaisuusvaltion suojeluun voisi olla peruste
            suojeluaseman jatkamiselle.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Humanitaarisin perustein maahan muuttaneiden
            kotoutumistoteutuma ja kotoutumisennuste ovat tunnetusti heikkoja.
            Humanitaarinen maahanmuutto pääasiallisesti rasittaa
            vastaanottavaa yhteiskuntaa niin taloudellisesti kuin sosiaalisestikin.
            Jotta turvapaikkamenettely säilyttäisi hyväksyttävyytensä veronmaksajien
            silmissä, linjan pitää olla tiukka. Suojeluperusteisia
            oleskelulupia tulee myöntää vain niille,
            jotka objektiivisin kriteerein ovat niiden tarpeessa, ja ne pitää lakkauttaa,
            kun niiden objektiivinen perustelu katoaa. Henkilön palaamishaluttomuus
            ei voi olla perustelu. On mahdollista, että esitetty lakimuutos
            vastaa jo sovellettavaa käytäntöä,
            mutta mikäli näin on, käytäntöä on
            syytä arvioida kriittisesti uudelleen.
         
         
         Edellä olevan perusteella tulen yksityiskohtaisessa
            käsittelyssä esittämään
            mietintöön sisältyvän vastalauseen
            mukaisesti, että ulkomaalaislain 107 § poistetaan
            laista. — Kiitos.
         
         
       
      
         
         Kari Rajamäki /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Suomen puheenjohtajuuskaudella 2006 oli keskeinen
            linjaus nimenomaan se, että maahanmuuton määrällisen
            ja laadullisen hallinnan pitää olla työmarkkinoiden
            vakauden, kotouttamisen ja sisäisen turvallisuuden ja muun
            muassa laittoman maahanmuuton torjunnan kannalta kunnossa.
         
         
         On syytä huomauttaa perussuomalaisille, että maahanmuutto-
            ja turvapaikkapolitiikka on hyvä rakentaa EU:ssa yhdessä,
            koska ulkorajojen turvallisuudessa on oltava samat kriteerit. Jos
            se pettää jossain ja jos nimenomaan, sanotaan,
            lähtö- ja kauttakulkumaiden oikeudelliset ja sosiaaliset
            olot eivät ole kunnossa, niin ne ovat meidän toriemme
            ongelmia. Ja tässä suhteessa myös oikeus-
            ja sisäasioissa on tärkeää tunnustaa
            tämmöinen kehitystuki myöskin kolmansien
            maiden tilanteen, niiden oikeudellisten olojen, demokraattisten
            olojen, kehittämiseen. Syyt löytyvät monesti
            sieltä, miksi ne ongelmat ovat sitten täällä.
         
         
         Toisaalta pitää olla myöskin selvästi
            laittoman maahanmuuton torjuntaotteen voimakkaammin esillä kuin
            nykyään puhutaan, ja se tarkoittaa sitä,
            että muun muassa tilapäisten oleskelulupien myöntämisen
            ei pidä olla mahdollista niille, joita ei vain voida palauttaa
            kotimaahan, koska nyt käytetään myöskin
            esimerkiksi oleskelulupa- ja laittoman maahanmuuton väylää liian paljon.
            On todettu, että jopa rikollisia on näissä oleskelulupajärjestelmissä mukana.
         
         
         Tähän liittyy myöskin se, ettei pidä tehdä liian houkuttelevaksi
            myöskään laittoman maahanmuuton väyliä.
            Meidän pitää olla tässä vähemmän
            sinisilmäisiä. Viittaan nyt paperittomien terveydenhuoltopalveluihin.
            Jos me ryhdymme EU:n etulinjassa mainostamaan tuberkuloosi- ja hiv-hoitoja,
            niin — 70 prosenttiahan on paperittomia jo nykyään — tulemme
            olemaan hyvin suosittu kohde. Eli tältä osin on
            hyvin tärkeätä, että kansalaisten
            näkökulmasta myöskin maahanmuutto- ja
            turvapaikkapolitiikka on hyväksyttävää ja
            että siinä myöskin väärinkäyttöön puututaan.
         
         
       
      
         
         Ben Zyskowicz /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Maantieteellisistä syistä johtuen
            tänä päivänä turvapaikanhakijoiden
            vastaanottamisen etulinjassa ovat eteläisen Euroopan maat,
            jonne joko Afrikasta Välimeren yli tai sitten Turkin kautta
            Aasiasta tulee paljon turvapaikanhakijoita. Näiden hakijoiden
            joukossa on niitä, joiden turvapaikkahakemukset ovat perusteltuja
            eli joita todellakin vainotaan näissä lähtömaissa,
            ja sitten on myös niitä, joiden hakemukset eivät
            ole perusteluja, joiden kohdalla pitää puhua enemmän
            taloudellisesta siirtolaisuudesta kuin varsinaisesta turvapaikan
            hakemisesta.
         
         
         Niin tai näin, mielestäni on tärkeätä,
            että nämä maat, joista turvapaikkaa haetaan,
            hoitavat oman turvapaikkapolitiikkansa, pakolaisten, turvapaikanhakijoiden
            vastaanottamisen ja heidän olosuhteensa siten, että Dublinin
            sopimusta voidaan noudattaa eli että se maa, johon tullaan,
            käsittelee sen turvapaikkahakemuksen.
         
         
         Eteläisen Euroopan maiden piirissä ja ehkä EU:n
            piirissä laajemminkin puhutaan mielellään taakanjaosta
            eli katsotaan, että nämä maat joutuvat
            kohtuuttomaan asemaan maantieteellisen sijaintinsa vuoksi eli että heihin
            kohdistuu enemmän turvapaikanhakijoita, huomattavasti enemmän
            kuin moniin muihin maihin.
         
         
         Ymmärrän tätä ajattelua
            mutta en voi sitä hyväksyä. Ajatus siitä,
            että maantieteen ongelmat ratkaistaisiin jotenkin levittämällä tätä hakijoiden
            joukkoa kaikkien maiden tasapuolisesti käsiteltäväksi,
            matkaansaattaisi mielestäni kysymyksen, mitä muita
            maantieteen aiheuttamia hyötyjä ja haittoja pitäisi
            EU:n piirissä tasata. Viittaan vain siihen, että näillä mailla
            on myös huomattavia etuja vaikkapa turismia ajatellen siitä,
            että sijaitsevat Välimeren rannalla.
         
         
       
      
         
         Kauko Tuupainen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Edustaja Rajamäki äsken
            totesi, että turvapaikkamenettely on syytä rakentaa
            yhteistoiminnassa EU:n kanssa.
         
         
         Tuli vain mieleeni: Suomen budjettihan on tänä vuonna
            54 miljardia euroa, EU:n budjetti on kaksi ja puoli kertaa suurempi
            eli 135 miljardia euroa. Kysynkin teiltä, arvoisat kollegat:
            olisiko oikein ja kohtuullista, että kun EU direktiivien kanssa
            velvoittaa jäsenmaita ottamaan vastaan turvapaikanhakijoita,
            niin samalla EU osoittaisi kyseiselle valtiolle riittävät
            määrärahat asioiden hoitamiseksi siinä maassa,
            mihinkä nämä turvapaikanhakijat tulevat?
         
         
         Suomella on jatkuvasti budjettinsa kanssa tiukkuutta, kuten
            tiedetään. Jokainen vuorokausi Suomi tänäkin
            vuonna ottaa 19,5 miljoonaa euroa uutta velkaa, ja hallituksella
            on vakaa aikomus tasapainottaa tämä velanotto.
            Tuli mieleen todellakin se, arvoisa puhemies, olisiko mahdollista,
            kun nyt tässä ovat EU-vaalitkin tulossa, että joku
            puolue tai jotkut puolueet ottaisivat kunnia-asiakseen sen, että EU
            suuressa viisaudessaan osoittaisi riittävät määrärahat
            niille maille, jotka ottavat vastaan turvapaikanhakijoita.
         
         
       
      
         
         Olli Immonen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Hallitus on tuonut tänään
            eduskunnan käsittelyyn ulkomaalaislakia koskevan muutosesityksensä,
            jolla pyritään saattamaan Suomessa voimaan EU:n
            yhteiseen turvapaikkapoliittiseen lainsäädäntökehitykseen
            kuuluva määritelmädirektiivi.
         
         
         Huomioni tässä hallituksen esityksessä kiinnittyy
            erityisesti ulkomaalaislain 107 §:ään
            tehtäviin muutoksiin koskien pakolaisaseman tai toissijaisen
            suojelun aseman lakkauttamista. Hallitus on lisäämässä kyseiseen
            pykälään kir- jausta, jonka mukaan edellä 1
            momentin 5 kohdassa ja 2 momentissa tarkoitetun olosuhteiden muutoksen
            on oltava merkittävä ja pysyvä. Mitä 1
            momentin 5 kohdassa ja 2 momentissa säädetään,
            ei kuitenkaan sovelleta henkilöön, joka voi aiemmin
            koetusta vainosta tai vakavasta haitasta johtuvien pakotettujen
            syiden perusteella kieltäytyä turvautumasta kansalaisuusvaltionsa
            tai entisen pysyvän asuinmaansa suojeluun.
         
         
         Arvoisa puhemies! Olen erittäin huolestunut kyseisestä säädöslisäyksestä,
            sillä se käytännössä antaa
            kansainvälistä suojelua saaville yksilöille
            absoluuttisen oikeuden jäädä Suomeen
            suojeluaseman lakkauttamisesta huolimatta epämääräisesti
            määriteltyjen pakotettujen syiden nojalla, vaikka
            aiemmin koettua vainoa tai vakavaa haittaa ei enää olisikaan
            näköpiirissä. Minulla herää mielessäni
            kysymys: jos vaino tai vakava haitta ei enää uhkaa
            tänne kansainvälistä suojelua hakemaan
            tullutta yksilöä ja hänen suojeluasemansa
            näin lakkaa, niin miksi haluamme lisätä tähän
            ulkomaalaislakiin tarkoituksella jälleen kerran yhden porsaanreiän,
            jolla turvapaikkaa ansaitsemattomille yksilöille käytännössä lahjoitetaan
            perusteeton ikuinen oleskelulupa Suomeen avokätisine tulonsiirtoineen
            ja hyvinvointipalveluineen?
         
         
         Tietenkin tässä lakimuutoshankkeessa on kyse siitä,
            että Suomen valtio on velvoitettu EU:n jäsenenä saattamaan
            voimaan tämäkin komission mahtikäskyllä antama
            direktiivi. On jälleen kerran annettava suoraa voimakasta
            kritiikkiä hallitukselle, että se on taas epäonnistunut
            yhteisötason lainsäädäntöneuvotteluissa,
            mistä seurauksena on tämä katastrofaalisen
            ulkomaalaislain 107 §:n lisäys määritelmädirektiivin
            pakottamana.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Hieman kärjistäen sanottuna
            maamme turvapaikkapolitiikan päälinjana tuntuu
            olleen viimeiset 20 vuotta se, että viranomaiset pyrkivät
            kaikilla mahdollisilla hallinnollisilla ja lainsäädännöllisillä keinoilla
            varmistamaan mahdollisimman monen Suomeen hakeutuneen turvapaikanhakijan
            pysymisen maassamme. Tämä siitäkin huolimatta,
            vaikka kansainvälistä suojelua hakeva yksilö ei
            alkuperäis-maassaan tapahtuvaa henkilökohtaista
            vainoa tai syrjintää muun muassa rodun, uskonnon,
            vakaumuksen tai muun vastaavan tekijän perusteella pystyisikään
            turvapaikkakuulemisissa osoittamaan.
         
         
         Arvoisa puhemies! Suomessa olisi nyt korkea aika tehdä täyskäännös
            maahanmuuttopolitiikassa, varsinkin turvapaikkapolitiikan osalta,
            saattamalla kansainvälisen suojelun myöntämiskriteerit
            nykyistä tiukemmiksi kiristämällä tuntuvasti perheen
            yhdistämisiä sekä vauhdittamalla rikollisten
            ulkomaalaisten karkotusta.
         
         
       
      
         
         Kari Rajamäki /sd:
            		
         
         
          Herra puhemies! Palaan tähän edustaja Zyskowiczin
            esille ottamaan kysymykseen Välimeren maiden tilanteesta.
         
         
          Suomen puheenjohtajuuskaudella 2006 ajettiin läpi
            juuri Välimeren kovan maahanmuutto- ja turvapaikkapaineen
            takia laajennetun yhteisvastuun malli. Se oli Suomen puheenjohtajuuskauden
            agendaa, jossa nimenomaan edellytettiin, että Välimeren
            maiden tulee noudattaa itse ehdottomasti turvapaikkakäytäntöjen
            ja myöskin laittoman maahanmuuton osalta selviä menettelytapoja,
            rekisteröinti- ynnä muita tapoja, ennen kuin voidaan
            ottaa esille yhteisvastuuseen liittyvät velvoitteet. Ei
            voi olla niin, että tosiaan ovet aukeavat ja sitten edelleen
            takaovet auki Eurooppaan. Tältä osin valitettavasti
            seuraajani, ministeri Astrid Thors ei erittäin kovasti
            pitänyt esillä tätä sinänsä EU:ssa
            hyväksyttyä mallia. Samoin kuin myöskään
            joulukuun 5. päivä 2006 Luxemburgissa hyväksyttyä Prümin
            mallia, Prümin sopimusta, joka tarkoitti nimenomaan rajat ylittävän
            laittoman maahanmuuton, terrorismin ja järjestäytyneen
            rikollisuuden torjuntamallia, sitä yhteistyökuviota,
            ei kovin voimakkaasti pidetty esillä.
         
         
         Mutta mitä tulee tähän lainsäädäntöön,
            niin maahanmuutto- ja turvapaikka-asiat ovat erityisesti sisäministereiden
            ja maahanmuuttoministereiden neuvostossa. Siellä Suomen
            sisäministeri ja maahanmuuttoministeri ovat eduskunnan
            ohjeiden mukaisesti paikalla. Kyllä mielestäni
            olisi voimakkaammin näitä asioita voinut tuoda
            esille. 2003—2007 hallituksen aikana, Vanhasen ykköshallituksen
            aikana, laittoman maahanmuuton torjunta oli myös eräs
            Suomen puheenjohtajuuskauden selvä kärkiasia,
            joka EU:ssa vietiin eteenpäin. Ehkä se ei ole
            ollut niin muodissa. Sitä sanaa edes ei seuraajien aikana
            kovin paljon ole käytetty.
         
         
       
      
         
         Jussi  Halla-aho  /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! On erinomainen asia, että edustaja
            Rajamäki suhtautuu terveellä kriittisyydellä niihin riskeihin,
            joita muun muassa paperittomille tulijoille tarjotut terveyspalvelut
            aiheuttavat. Toivottavasti edustaja Rajamäen ajatukset
            leviävät laajemminkin sosialidemokraattisessa
            puolueessa. Helsingissä, jota tämä ongelma
            ennen kaikkea koskettaa, sosialidemokraatit kannattivat yksimielisesti
            terveyspalvelujen avaamista paperittomille, vaikka edes laki ei
            sitä edellyttänyt.
         
         
         Mitä Dublin-menettelyyn tulee, niin kyseessä on
            todella koko Euroopan ongelma, ei ainoastaan Kreikan tai Italian
            ongelma. Kreikka ja Italia ovat pitkälti kauttakulkumaita,
            eikä vastuuta voida yksin sälyttää niiden
            niskoille. Pohjois-Euroopan, mukaan lukien Suomen, tulisi kiireesti vähentää omaa
            houkuttelevuuttaan sosiaalisen siirtolaisuuden näkökulmasta.
            Tämä tarkoittaa ennen kaikkea katastrofaalisen
            liberaalia perheenyhdistämislainsäädäntöä ja
            -käytäntöä ja avokätisiä vastikkeettomia
            sosiaalitukia.
         
         
       
      
         
         Kimmo Sasi /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässähän tosiasiassa
            on kysymys direktiivin täytäntöönpanosta,
            ja liikkumavara on varsin rajattu tältä osin.
            Mutta olen sitä mieltä, että kaiken kaikkiaan
            Suomen pitää edustaa — ja edustaja Rajamäki
            on sitä edustanut — hyvin tiukkaa linjaa, mitä tulee
            maahanmuuttopolitiikkaan ja nimenomaan pakolaisiin Euroopan unionin
            alueelle tultaessa, ja rajojen pitää olla hyvin
            selkeitä. Ja totuushan on se, että välttämättä asioista
            ei puhuta aivan oikeilla nimillä aina. Kysymys on pääasiassa
            taloudellisesta siirtolaisuudesta hyvinvoiviin maihin, ja sitten
            perusteina käytetään muita perusteita
            kuin niitä, jotka ovat todellisia syitä. Suomi
            ilmastollisesti ei ole houkutteleva alue, mutta on selvää,
            että meillä sosiaaliturva on siinä määrin
            hyvällä tasolla, että se tietysti houkuttelee,
            ja valitettavasti siitä seuraa se huono seikka, että helposti,
            kun sosiaaliturva on hyvä, sitä pyritään
            hyödyntämään eikä välttämättä etsiydytä työelämään
            sillä intensiivisyydellä kuin henkilöiden
            pitäisi.
         
         
         Kaiken kaikkiaan saattaisi olla perusteltua jossakin vaiheessa
            katsoa ihan näitä kansainvälisiä sopimuksia
            alusta loppuun asti, ovatko ne kohdallaan ja onko ne sillä realismilla
            kirjoitettu, millä ne aikanaan on sotien jälkeen
            kirjoitettu.
         
         
         Mitä sitten tulee vielä pakolaisten palauttamiseen,
            niin tältä osin täytyy sanoa, että meillä ollaan
            tässä suhteessa aivan liian varovaisia. Jos otan
            Irakin esimerkkinä, niin Pohjois-Irak on ollut hyvin turvallista
            aluetta ja sinne oltaisiin voitu hyvin pitkään
            jo palauttaa Irakista tulleita pakolaisia, ja tässä suhteessa
            pitäisi hyväksyä se, että kun
            kotimaahan pääsee, vaikkei kotiseudulle, niin
            henkilö voidaan palauttaa sille alueelle.
         
         
         Kaiken kaikkiaan EU:ssa pitäisi kyllä vakavasti
            miettiä myöskin sitä, pitäisikö meidän
            tätä työvoimapolitiikkaa kehittää sillä tavalla,
            että olisimme valmiita ottamaan amerikkalaisen tai kanadalaisen
            järjestelmän mukaisesti Suomeen muista maista
            nimenomaan työntekijöitä, millä pyrittäisiin
            sitten myöskin vähentämään
            sitä painetta tähän niin sanottuun laittomaan
            siirtolaisuuteen ja pitämään huolta siitä,
            että meillä olisi innokasta, hyvää työvoimaa
            käytettävissä entistä paremmin,
            kun muuten Suomen väestö on supistumassa.
         
         
       
      
         
         Risto Kalliorinne /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Muutama kommentti tähän
            käytyyn keskusteluun.
         
         
         Kun edustaja Tuupainen sanoi, että EU määrää meitä ottamaan
            turvapaikanhakijoita, niin on aihetta huomauttaa, että kyllä nämä turvapaikanhakuoikeudet
            lähtevät ihan YK-tason sopimuksista ja velvoittavat
            muitakin maita kuin EU-maita. Eli kyllä kaikki niin sanotut
            länsimaat ovat näitten turvapaikanhakumenettelyjen
            piirissä, ja näitten kanssa kamppailevat Australia
            ja Kanada ja muutkin maat kuin EU-maat. Eli lähtökohta
            on ollut aikanaan siinä, että kun toisen maailmansodan
            aikana ymmärrettävistä syistä aika
            moni ihminen pyrki tuolta Saksasta pois ja näitä ihmisiä ei
            haluttu ottaa missään vastaan ja monet joutuivat
            palaamaan sinne, niin sen jälkeen päätettiin, että kaikkien
            ihmisten tapaukset tutkitaan: joka ikisen ihmisen kohdalla, joka
            tulee rajalle ja sanoo, että häneen kohdistuu
            vainoa, asiat asiallisesti tutkitaan. Tämä on
            erittäin tärkeä perusoi-keus, josta on
            syytä pitää kiinni.
         
         
         Kun edustaja Immonen sanoi pöntöstä,
            kuinka maahanmuuttajia houkuttelevat avokätiset tulonsiirrot,
            niin täytyy sanoa, että kyllä nämä tulonsiirrot
            ovat ihan yhtä avokätisiä kaikille kantasuomalaisillekin
            eli ihan samojen lakien perusteella täällä Suomessa
            perusturvaa jaetaan niin turvapaikanhakijoille kuin Suomessa syntyneille ihmisille.
            Ja toinen väite — se, että viranomaisilla
            on pyrkimys houkutella kaikin tavoin maahanmuuttajia Suomeen — ei
            kyllä ihan faktaan perustu, sillä valtaosa turvapaikkahakemuksista joka
            vuosi hylätään. Eli kun valtaosa hylätään, niin
            miten voi väittää, että kaikkia
            pyritään vain hamuamaan tänne ja jokainen
            saa luvat, jos haluaa?
         
         
         Tämä laki ei tule koskettamaan suuria massoja.
            Ne ihmiset ovat hyvin pieniä määriä,
            jotka tämän lain 107 §:n piirissä sitten
            ovat, ja on ihan oikein, ettei ihmisiä riepotella hetken
            mielijohteesta ympäri maailmaa.
         
         
       
      
         
         Vesa-Matti Saarakkala /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Tässä on tullut useita
            puheenvuoroja, joissa on myös ihmetelty allekirjoittaneen
            tavoin tätä hallituksen esitystä, ja
            esittäjiä on ollut kyllä muistakin ryhmistä kuin
            perussuomalaisista, mutta ikävä kyllä kun
            tuolla hallintovaliokunnassa katsoin, miten tämän
            asian käsittely on edennyt, niin siellä vastalauseen
            takana oli vain perussuomalaisia edustajia jälleen kerran.
            Pikkuhiljaa olisi aika siirtyä esimerkiksi tämän
            salin oikealla laidalla sanoista tekoihin. Kokoomuksen riveistä on
            kuultu toistuvasti tätä kansaa kosiskelevaa puhetta,
            mutta se on vain pelkkää puhetta. Kun täällä aina
            populistiksi itse kutakin parjataan, niin tuo jos mikä on
            semmoista kansan kosiskelua, millä ei ole mitään
            arvoa loppupeleissä, kun näistä asioista
            päätetään.
         
         
         Mitä sitten tulee vasemmistoliiton linjaan, niin sehän
            on aina tiedetty, että olivat ne esitykset miten järkeviä tahansa
            koskien näitä porsaanreikien tukkimisia, niin
            se ei koskaan ole vasemmistoliiton mielestä semmoinen esitys,
            että se antaisi aihetta kriittisyyteen. Se linja on kyllä valitettava,
            ja nyt vaan vasemmistoliitolle, joka ei enää ole
            edes hallituksen kelkassa mukana, olisi myös mahdollista
            omaa linjaansa tarkistaa.
         
         
       
      
         
         Ben Zyskowicz /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Suomi on maailman paras maa. Tätä taustaa
            vasten on ymmärrettävää, että Suomeen suuntautuu
            turvapaikan hakemista, jossa on sekä perusteltua turvapaikan
            hakemista että myös perusteetonta, eli käytännössä haetaan
            parempaa elämää, minkä toki
            hyvin ymmärrän, mutta se ei ole peruste saada
            turvapaikka. Kun me olemme maailman paras maa, niin me emme todellakaan tarvitse
            lisää mitään vetovoimatekijöitä.
            Niinpä esimerkiksi tämä THL:n selvitysryhmän
            esitys siitä, että meidän pitäisi
            myös paperittomien osalta järjestää maksuttomat
            terveyspalvelut samalla tavalla kuin suomalaisille tai joka tapauksessa
            nykyistä laajemmissa puitteissa, on mielestäni
            kyseenalainen.
         
         
         Helsingin Sanomat kertoi eilen, että meitä, Suomea,  velvoittavat  kansainväliset
            ihmisoi-keussopimukset velvoittavat tarjoamaan kaikille, paperittomillekin,
            samat terveyspalvelut kuin suomalaisille. No, soitin sinne lehteen
            ja kysyin, että mistäköhän kansainvälisestä sopimuksesta on
            kyse, ja tämän päivän Hesarissa
            tuo uutinen oikaistiin. Mutta totuus on valitettavasti se, että THL
            suositteli tällaista ajatusta, että meidän
            pitäisi kaikille, jotka tänne tulevat esimerkiksi
            kerjäämään, tai rikollisille,
            jotka eivät suostu lähtemään
            maasta, vaikka ne on karkotettu, antaa samat terveyspalvelut kuin
            suomalaisille tai Suomessa laillisesti oleville ulkomaalaisille.
            Tällaista THL:ssä nyt sitten virkamiesten toimesta
            veronmaksajien piikkiin suunnitellaan.
         
         
         Mitä sitten tulee vielä tähän
            edustaja Kalliorinteen puheenvuoroon, niin hän oli mielestäni oikeassa.
            Ihmisille, joita vainotaan, pitää turvapaikka
            antaa, kaikille mahdollisuus hakea, mutta niiden osalta, joille
            turvapaikka ei kuulu, prosessin pitäisi olla myös
            hyvin nopea.
         
         
       
      
         
         Pertti Virtanen /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä on siis pitkäaikaisen
            suunnitelmallisuuden tulos. Nykyäänhän
            suomenruotsalaisilla on kaikki nämä vähemmistöpaikat
            Eurooppaa ja EU:ta myöten ja myös tuolla Pohjois-Suomessa.
            Hallitussopimuksessa on RKP:lle sovittu myös tämänkaltainen
            juttu. Sen takia — kun edustaja Saarakkala puhui oikeistosta — meidän äärioikeistomme,
            RKP ja kokoomus, pelkästään sen takia,
            että vaalit ovat tulossa, rakentavat sekä Eurooppaan
            että Suomeen semmoista kuvaa, että perussuomalaiset
            olisivat jotenkin tässä keskellä vasemmalla
            oleva sen kaltainen puolue kuin heidän henkinen perintönsä.
         
         
         Suomalaiset ja saamelaisethan ovat Euroopan viimeisin pitkäaikaisen
            rasismin kohde. Nimenomaan Ruotsi oli viimeinen ja suomenruotsalaisuus
            Suomessa viimeisiä, joka sekä rodullisin, aivan
            oikeasti fyysisin ja henkisin ominaisuuksin alensi suomalaisten,
            suomenkielisten, itsetuntoa. Tämän perinteen ikään
            kuin hämäämiseksi RKP vyöryttää kaikilla
            tahoilla sen kaltaista juttua, että pääsisi
            hämäämään Euroopan
            valtioita sillä, että Suomessa on joku äärioikeistolainen
            tai rasistinen vaara. Astrid Thorshan aloitti ministeriaikanaan
            tämän muutamalla Facebookista poimitulla jutulla,
            ja tietysti Hesari ja kaikki levittelivät samanlaisia,
            mitä edustaja Zyskowicz sanoi, juttuja Hesarissa, koska
            oli myös ääri-ihminen Hesarin päätoimittajana,
            Suomen äärimmäisen uskonnollisen liikkeen,
            josta on todistettu kaiken näköistä häpeällistä käytöstä. Mies
            Hesarin leimasi esimerkiksi meikäläisen rasistiksi,
            vaikka tiesi ihan hyvin, mistä oli kyse.
         
         
         Tässä on pitkäaikainen kehitys, ja
            tätä ajetaan nyt tämmöisellä muka
            humanismilla. Totta kai, edustaja Zyskowicz oli oikeassa, kaikki
            on huomioitava täällä ja meidän
            on autettava niitä, joita voidaan, mutta tämänkaltainen
            vyörytys, jossa mennään koko ajan Suomen
            lainsäädäntöön niin sisään,
            että ikään kuin suomalaisuudella, diplomaattisella
            viisaudella, ei olisi mitään merkitystä,
            vaan aina kaikki, jotka näkevät tämän äärimmäisen
            vaarallisuuden tämmöisessä antautumisessa
            jollekin Euroopan kokonaiselle näköalattomuudelle,
            leimataan sitten juuri tältä samalta Suomen äärioikeistolaiselta
            RKP:n — niin kuin täällä kaikki
            näette, siellä vasemmalla on Suomen äärioikeisto — pohjalta.
            Siis sekä EU-vaaleissa tämä tulee esiin
            että myös — anteeksi, puheenjohtaja,
            että innostuin, voin mennä pönttöönkin — tulevissa
            eduskuntavaaleissa.
         
         
         Samahan tapahtuu saamelaisilla alueilla. Se on häpeällistä,
            että suomalaiset eivät mitenkään korjaa
            sitä, ketkä todellisia imperialisteja olivat Pohjois-Suomessa
            ja näillä himotuilla öljyalueilla.
         
         
       
      
         
         Tytti Tuppurainen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! EU:n turvapaikkapolitiikan ja maahanmuuttopolitiikan
            ongelmat ovat ilman muuta EU:n eteläisissä jäsenmaissa,
            eivät meillä täällä pohjoisessa,
            ja yhteisillä toimilla, nimenomaan EU:n yhteisellä turvapaikkapolitiikalla,
            on haettava ratkaisua, jotta tätä ongelmaa voitaisiin
            hoitaa.
         
         
         Mutta, puhemies, tähän nimenomaiseen kohtaan,
            jota perussuomalaiset ovat vastalauseessaan käsitelleet,
            eli ulkomaalaislain 107 §:ään, joka
            koskee olosuhteiden muuttumisesta johtuvaa pakolaisaseman ja toissijaisen
            suojeluaseman lakkauttamista ja siihen tehtävää poikkeusta.
            Kaksi asiaa siitä.
         
         
         Ensinnäkin, jotta yleensäkään
            voidaan harkita pakolaisaseman lakkauttamista, muutosten kotimaassa,
            positiivisten muutosten, olisi oltava merkittäviä ja
            pysyviä. Eli harkinta olisi tehtävä erittäin
            huolella. Näiltä osin hallintovaliokunnan omassakin
            mietinnössä todetaan, että lakimuutos
            vastaa nykyistä lain soveltamiskäytäntöä,
            ja myös Maahanmuuttovirasto on todennut, että näitä poikkeustapauksia
            olisi erittäin vähän.
         
         
         Toisekseen, ja ehkä painavampana näkökulmana,
            on UNHCR:n pakolaissopimuksen alakohtaa käsittelevä käsikirja,
            jossa todetaan se — näin UNHCR sanoo — yleisesti
            tunnettu tosiseikka, että henkilön, joka on kärsinyt
            vakavasta vainosta, ei voida odottaa palaavan kotimaahansa edes
            siinä tilanteessa, että olosuhteet olisivat muuttuneet,
            mikäli vaino on ollut julmaa vainoa, sillä kaikki
            olosuhteet, esimerkiksi väestön asenteet, eivät
            välttämättä tue sitä,
            että henkilö voisi asua turvallisesti omassa vanhassa
            kotimaassaan.
         
         
         Mutta ennen kaikkea nämä tehtävät
            lakimuutokset eivät muuta nykyistä soveltamiskäytäntöä mitenkään
            merkittävästi.
         
         
         
       
      
         
         Jussi  Halla-aho  /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Edustaja Kalliorinne totesi, että maahanmuuttaja
            saa samat sosiaaliset tulonsiirrot kuin vastaavassa tilanteessa
            oleva kantasuomalainen. Tämä on aivan totta, mutta
            se ei ole kovin oleellista. Kyse on huoltosuhteesta ja sen kehityksestä.
            Julkisen sektorin rahoituspohja, kuten kaikki tiedämme,
            on muutenkin helisemässä, eikä tilannetta
            lainkaan paranna se, että samalla kun rahoittajien, eli
            tuottavassa työssä käyvien veronmaksajien,
            määrä kaiken aikaa pienenee, tulonsiirtojen
            tarvitsijoiden määrä samaan aikaan jatkuvasti
            kasvaa.
         
         
         On aivan selvää, että Suomen kokoisella maalla
            ei ole varaa toimia koko Euroopan tai koko maailman sosiaalitoimistona.
            Siksi meillä ei ole varaa lainsäädännöllä luoda
            vähä vähältä sellaista
            tilannetta, jossa maailman tai edes Euroopan kaikilla asukkailla
            on potentiaalisesti oikeus suomalaisten rahoittamaan sosiaaliturvaan.
         
         
         
         
         
       
      
         
         Peter Östman /kd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta toteaa omassa lausunnossaan, että määritelmädirektiivi
            aiheuttaa maamme lainsäädäntöön
            ja noudatettuihin käytäntöihin melko
            vähäisiä muutostarpeita, joten siinä valossa
            näen, että tämä mustavalkoinen
            keskustelu, mitä nyt tässä käydään
            ja missä maalataan erilaisia mörköjä seinään,
            ei ole perusteltua.
         
         
         Edustaja Immonenkin omassa puheenvuorossaan pelkäsi
            tätä suojeluasemaan liittyvää muutosta.
            Haluaisin siihen keskusteluun huomauttaa, niin kuin hallintovaliokuntakin
            omassa lausunnossaan toteaa, että olosuhteiden muuttumisesta johtuva
            suojeluaseman lakkauttamiseen liittyvä poikkeus koskee
            erityistapauksia — siis erityistapauksia — joissa
            henkilö on saattanut joutua aikaisemman erittäin
            vakavan vainon kohteeksi, eikä hän sen vuoksi
            lakkaa olemasta pakolainen, vaikka hänen kotimaassaan on
            tapahtunut myönteisiä muutoksia. Siis näitäkin
            aspekteja tulisi ottaa huomioon, kun me käymme täällä keskustelua.
         
         
         Ja sitten edustaja Virtasen puheenvuoroon liittyen: Ihmettelen
            hiukan sitä halveksuvaa tyyliä RKP:n suuntaan.
            Nyt tässä RKP ei ole edustettuna, mutta olen itse
            suomenruotsalainen enkä näe mitään
            syytä leimata suomenruotsalaisia tuohon tyyliin. Suomenruotsalaisilla
            ei ole sellainen asenne, että me haluaisimme millään
            tavalla asettaa suomenkielisiä huonompaan asemaan. Suomenruotsalaiset
            haluavat vain tulla kohdelluiksi samanarvoisina kansalaisina kuin
            myöskin muut suomalaiset. Me olemme siis suomalaisia.
         
         
         
       
      
         
         Pertti Virtanen /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Onneksi edellinen edustaja piti puheenvuoronsa. Siinä tuli
            esiin kaikki se halveksunta ja musta-valkoinen tulkinta, mitä tämä eduskunta
            hallituksen kautta on aika useasti esittänyt. Eli kun puhuin
            menneisyydestä: Freudenthal-mitalia jaettiin vielä Paavo
            Väyrysellekin aikoinaan, (Timo Soini: Lipposelle!) Pohjoismaiden
            kuuluisimman rasistin mukaan tutkimusten perusteella. Totta kai,
            kai tyhminkin tajuaa ainakin lehtereillä, että puhuin
            menneisyydestä. En puhunut mitään suomenruotsalaisista
            nyt, vaan totta kai he ovat kehittyneet ja oivaltaneet asioita.
            Mutta silti, koska heidän määränsä on
            pienentynyt, jollain tavalla se nyt näkyy siinä,
            että halutaan koko ajan pitää tämä mandaatti
            ja valta, mitä joskus on saatu, vaikka ollaan itse sen
            perinnön kantajia, josta he syyttävät
            suomenkielisiä. Suomenkieliset ovat siis Euroopan viimeisin
            rasismin kohde, arvoisa edustaja. Siitä voi kuka tahansa
            historiasta lukea.
         
         
         Pekka Himasen paljon parjattu tutkimus liittyy tähän,
            koska Himasen vaatimus oli, että tulevaisuudessa on tehtävä kokonaisvaltaisempaa,
            henkisempää politiikkaa,
            jossa kuunnellaan toisia oikein. Itse nimitin tätä aikoinaan
            mammametodiksi — muuten Ruotsista, siellä on käytetty — siis
            että tahallaan vääristää sen,
            mitä toinen sanoo, ja sitten tulkitsee omaa tulkintaansa,
            näille muille vakuuttelee. Sillä lailla tehdään
            nykyään noin tutkimusten mukaan eniten skitsofreenisia ja
            masentuneita lapsia, että äiti puhuu tytölle,
            että "aina sä sanot tollai". Aivan niin kuin edellinen edustaja
            antoi mallia meille, kuinka voi tulkita asioita.
         
         
         Tähän keskusteluun liittyy myös tämä surullisenkuuluisa
            lapsilisäkeskustelu. Aikoinaan keskusta ja pirttiviljely
            ja kaikki hyödynsivät sitä, että tehtiin
            järjettömästi, maata ajattelematta, maapalloa
            ajattelematta, semmoiset lapsilisät, että maksetaan
            viimeisistä lapsista kauheasti — nyt tietysti
            sieltä tulee semmoisista maista ihmisiä, jotka
            tekevät kauheasti lapsia. Kokonaan on unohdettu se puhe,
            kun vielä muutama vuosi sitten haluttiin fiksuimmat suomalaiset
            naiset, opiskelijat, lisääntymään.
            Silloin olisi täytynyt tajuta se, että kunnioitetaan äitejä,
            jotka ovat hankkineet yhden, kaksi, kolme lasta. Annetaan ensimmäisestä lapsesta
            houkuttelevasti isoin lapsilisä, selkeästi tuetaan
            ekaa ja tokaa, ja sitten kun niitä tulee kaikkia, niin
            pienenee. Nyt kun Suomi on ajastaan jäljessä,
            ei näe kokonaisuuksia tämän rikkinäisen
            politiikan takia, meillä on ikivanha lapsilisälainsäädäntö,
            jota nyt maahanmuuttajat hyödyntävät,
            justiin mitä joku tänään puhui,
            että sosiaaliturva on hyvää, mutta se
            on jopa perverssiä tässä mielessä.
            Se ei mitenkään vastaa käsityksiä maailman
            tilasta, että maksetaan isosta lapsilaumasta eniten. — Kiitoksia.
         
         
       
      
         
         Markku Rossi /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Täällä viitattiin
            aiemmin Paavo Väyryseen. Ulkoministeri Väyrysen
            ja taisi olla Ulkomaalaisviraston silloisen johtajan Eila Kännön aikaan
            Suomessa pakolaispolitiikka oli aika tiukasti hoidettua, ja pääsääntöisesti
            se on hoidettu varmaan tähänkin päivään
            saakka hyvin. Aina riittää arvosteltavaa.
         
         
         Hallituksen kehyspäätös saattaa aiheuttaa
            tietyllä lailla aikamoisen karhunpalveluksen, koska se
            tulee käytännössä johtamaan
            nyt siihen, että virkamiesten määrän
            vähentyessä turvapaikanhakijoiden jonot tulevat
            pitenemään elikkä tuo aika tulee jälleen
            kasvamaan, ja tämä on yksi ongelma, jota kyllä Suomenkin
            pitää miettiä, että millä käsittelyaikataululla
            noita kysymyksiä pystytään sitten hoitamaan.
         
         
         Mutta, arvoisa herra puhemies, täällä on
            viitattu myös eri maiden erityyppisiin käytäntöihin, muun
            muassa Kanadaan. Kanadassa tuo maahanmuuttopolitiikka, siis työperäinen
            maahanmuuttopolitiikka, on hoidettu kyllä hyvin mielenkiintoisella
            tavalla, jota me suomalaiset vähän äimistelemme,
            että näinkin voidaan maailmassa asioita hoitaa.
            Heillähän on kriteereinä se, että pitää olla
            nuorehko henkilö, hänen pitää olla
            terve, hänellä pitää olla yritys,
            siinä pitää olla pääomaa, hänellä pitää olla
            kielitaito, yhtä kahta kieltä, siis siellä englantia
            ja ranskaa, ja vähintään yksi akateeminen
            tutkinto. Tällä perusteella he ottavat 250 000
            uutta asukasta Kanadaan aina per vuosi ja ovat tehneet sitä jo
            ainakin kymmenen vuoden ajan, jos eivät pidempään.
            Kanada tällä lailla omalta osaltaan on monikulttuurinen
            maa ja panostaa siihen hyvin voimakkaasti.
         
         
         En sano, että Suomen tulisi lähteä näin
            toimimaan, mutta minusta olisi hyvä paikallaan käydä myös
            laajempaakin keskustelua Suomessa siitä, mikä Suomen
            rooli niin Euroopassa kuin maailmassa on, tarvitsemmeko me ja haluammeko
            me sellaista väkeä, joka tulee Suomeen ennen kaikkea
            työhön, elämään ja
            tekemään täällä sitten omaa
            elämäänsä ja uraansa ja olemaan
            yhdessä suomalaisten kanssa.
         
         
       
      
         
         Ben Zyskowicz /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Edustaja Rossin puheenvuoro pakottaa muistuttamaan,
            että suomalaisessa maahanmuuttokeskustelussa puhutaan liikaa
            sekaisin siirtolaisuudesta ja sitten tällaisesta humanitäärisestä maahanmuutosta.
            Se, mitä edustaja Rossi kuvaili Kanadan osalta, oli siirtolaisuuspolitiikkaa, (Markku
            Rossi: Kyllä!) kun taas tämä humanitäärinen
            maahanmuutto lähtee meidän kansainvälisistä velvoitteista
            tarjota turvapaikkaa niille, jotka omassa maassaan joutuvat vainotuiksi.
         
         
         Herra puhemies! Haluaisin vielä täsmentää tätä,
            mitä sanoin näistä terveyspalveluista,
            ihan pöytäkirjoihinkin tulee asiat vähän
            taustoitettua. Siis tänä päivänä Suomessa
            on ihan selvää, että jos tuonne kadulle
            tuupertuu kuka tahansa turisti tai laiton maahanmuuttaja tai mikä tahansa,
            niin kaikkia autetaan eli kaikille annetaan tarvittava kiireellinen
            hoito. Sen lisäksi Suomessa turvapaikanhakijoille annetaan
            kiireellisen hoidon yli menevästi myös tarpeellinen
            hoito.
         
         
         No, nyt THL:n työryhmä, joka on näitä asioita miettinyt,
            on esittänyt noin kuukausi sitten, että parhaiten
            Suomea sitovia ihmisoikeusvelvoitteita ja -sopimuksia vastaisi
            kuulemma se, että kaikille, myös paperittomille
            laittomasti maassa oleskelijoille, tulisi antaa samat terveyspalvelut kuin
            suomalaisille. Esimerkiksi hammashuolto, joka on suomalaisille maksutonta,
            meidän pitäisi järjestää tämän
            ajattelun mukaan kaikille, jotka täällä vaikka
            laittomasti ovat tai muuten paperittomasti ovat, pitäisi
            heidän hampaansa korjata suomalaisten veronmaksajien piikkiin.
            Tämähän on aivan järjetön
            ajatus, eikä sellaisia sopimuksia, jotka meidät
            tähän velvoittaisivat, ole tietysti olemassakaan,
            enkä usko, että maailmassa on yhtään
            maata, vaikka se olisi kaikissa samoissa sopimuksissa kuin Suomi,
            jossa näin tehtäisiin. Nyt on tärkeätä,
            että STM torppaa tällaiset huonot esitykset ja
            asioita kehitetään järkevästi
            ja tarkoituksenmukaisesti.
         
         
       
      
         
         Markku Rossi /kesk:
            		
         
         
          Herra puhemies! Aivan oikein,  edustaja  Zyskowicz,   näinhän
            se on. Maahanmuuttopolitiikka, turvapaikanhakijat, siirtolaisuus:
            nämä menevät, julkisessa keskustelussa
            varsinkin, aivan herttaisen sekaisin, ja kansalaiset tavallaan laittavat
            kaiken väärällä lailla samaan
            koriin. Ja siitä syntyy myös niitä ongelmia.
            Sitten katsotaan, tuleeko tänne joku elämään
            toisten varoilla ja näin edelleen ja näin edelleen — kun
            yhtä aikaa meidän pitäisi myös miettiä niitä,
            jotka tulevat Suomeen oikeasti opiskelemaan, tekemään
            töitä ja elämään kenties
            Suomen kansalaisina. Tästä asiasta keskusteleminen
            niin, että selkeästi pystyttäisiin kokemaan
            ja näkemään, haluammeko me Suomeen myös
            sellaista väkeä, joka on tämän
            kansakunnan yleiseksikin eduksi, kaipaa varmasti — en tiedä,
            tarvitseeko se lainsäädännön
            puitteissa muutoksia — sitä, että julkisessa
            keskustelussa varmastikin olisi enemmän syytä tätä asiaa
            käydä läpi. Kysymyshän on tietysti
            osittain myös asenteista.
         
         
       
      
         
         James Hirvisaari /m11:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Asian voi esittää hyvinkin
            lyhyesti: Suomen ei pidä toimia koko maailman sosiaalivirastona.
         
         
       
      
         
         Vesa-Matti Saarakkala /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Tässä on nyt keskusteltu
            maahanmuuttopoliittisesta keskustelusta ja menty ehkä jo
            itse tästä asiasta ja pykälästä,
            joka on aiheena, vähän sivupolulle. Tämä on
            tietysti ihan hyvä asia, että käydään
            keskustelua, mutta jotta tämä asia sinne kansalaisten
            suuntaan konkretisoituisi, niin silloin mielestäni on myös
            vastuullista näitten keskustelijoiden, jos he kokevat,
            että nyt on kyseessä jokin epäkohta,
            lähteä äänestämään sen
            epäkohdan poistamisen puolesta. Näin ollen tätä kautta
            ihmisille syntyy sitten se kuva, mikä on oikea epäkohta
            ja mikä on sitten ehkä epäkohtien maalailua
            ja muuta. Tavallaan määräänsä enempää ei
            voida keskustella asiasta puuttumatta niihin epäkohtiin
            konkreettisin toimin, vaan sitten se on vain sitä puhetta.
            Sellainen löysä puhe on omiaan justiin ruokkimaan
            sellaista, voisi sanoa, väärälle polulle
            menevää yleistä maahanmuuttokeskustelua.
         
         
       
      
         
         Risto Kalliorinne /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puheenjohtaja! Vielä muutama sana tähän.
         
         Ihan hyvä, että edustaja Halla-aho täällä eduskuntasalissa
            sanoi ääneen sen, että suomalaiset ja maahanmuuttajat
            saavat oman sosiaaliturvansa ihan samoin perustein. Siitä on
            nimittäin niin monenlaista puhetta ja käsitystä tuolla
            kaduilla, ja niitä asioita tahallaan myöskin vääristellään. Ihan
            hyvä myös, että edustaja Zyskowicz totesi, että tämä turvapaikkamenettely
            on tärkeä asia ja niille ihmisille, joita on vainottu,
            pitää tarjota suojaa ja turvaa. Oli mukava kuulla
            nämä kaksi kommenttia.
         
         
         Sitten edustaja Rossille tähän Kanada-keissiin:
            Kyllähän Kanada myös samaan aikaan ottaa
            vastaan kymmenkertaisen määrän pakolaisia kuin
            Suomi, eli he ottavat tätä työperäistä,
            hyvin valikoitua eliittijoukkoa sinne 250 000 vuodessa,
            mutta kyllä he ottavat myöskin 30 000
            pakolaista vuodessa humanitäärisin perustein.
            Kyllä he kantavat sitäkin taakkaa siellä Kanadan
            suunnassa, ja ne ratkaisut tehdään ihan sen vainon
            perusteella tai siitä syystä, että kotimaa
            on niin epävakaassa tilassa, ettei sinne voi ihmistä lähettää. Eli
            he ovat liikkeellä monella sektorilla, ja aika onnistuneelta
            näyttää se siinä.
         
         
         Mutta itse tähän artikla 107:ään
            vielä: tämähän ei koske kuin
            100—200:aa ihmistä, on arvioitu, tässä käsittelyssä eli
            hyvin pientä joukkoa, ja jos mietitään
            ihan yksilötasolla, niin monet näistä ihmisistä ovat
            hyvin pitkälle jo juurtuneet tänne Suomeen, heidän
            lapsensa ovat syntyneet Suomessa, käyneet suomalaista koulua.
         
         
         Otetaan vaikka tämmöinen pohjoisirakilainen perhe
            nyt sitten: Jos se tilanne on muuttunut paremmaksi, niin sen jälkeen
            sitten sanotaan, että no, ei vaiteskaan, että nyt,
            vaikka olette täällä 15 vuotta elelleet
            ja lapset ovat syntyneet Suomessa ja juurtuneet tänne,
            se tilanne on siellä Irakissa sen verran parantunut, että pakatkaapa
            kaikki kapsäkkinne ja nyt te muutatte takaisin sinne Irakiin.
            Ei sekään nyt ihan kohtuullista ole, eli kyllä siinä jotakin
            harkintaa täytyy olla myöskin siinä, missä tapauksessa
            näitä ihmisiä aletaan palauttamaan, vaikka
            se kotimaan tilanne muuttuisikin parempaan suuntaan.
         
         
         Vapaaehtoista paluuta on tuettu nytkin ja tuetaan joka vuosi.
            Moni ihminen tarttuukin siihen tilaisuuteen ja näkee, että siellä kotimaassa
            on paremmat olot, ja palaa ihan vapaaehtoisesti, mutta pakottamalla
            se on aina kyseenalaista.
         
         
       
      
         
         Peter Östman /kd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Edustaja Saarakkala piti erittäin
            asiallisen puheenvuoron, ja ymmärsin, että hän
            on esittämässä, että asiasta äänestetään,
            ja näinhän se on demokratiassa, näin
            kansanvaltakin toteutuu, että aina kun ollaan asioista
            eri mieltä, niin voidaan äänestyksen
            kautta päästä hyvään
            lopputulemaan.
         
         
         Se tässä keskustelussa nyt jäi minulle
            vähän auki, että mikä on sitten
            se perussuomalaisten linja. Edustaja Soini lähtee salista,
            mutta olisin häneltä kysynyt, kun tunnen edustaja
            Soinin viisaana miehenä, edustaako perussuomalaisten linjaa
            se Veltto Virtasen linja ja hänen puheensa vai edustaja
            Saarakkalan. (Pertti Virtanen: Mitä varten tommoista panettelua
            nytten täytyy olla, vielä lempinimilläkin?
            Eikö siitä pitäisi huomauttaa?)
         
         
         
            
            Puhemies Eero Heinäluoma:
            
            Vastauspuheenvuoro, edustaja Soini, olkaa hyvä.
            
          
         
       
      
         
         Timo Soini /ps(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Kiitos, että annoitte vastauspuheenvuoron.
         
         Edustaja Östman ja koko muu hyvä kollegio, perussuomalaisten
            linja käy ilmi perussuomalaisten ohjelmista. Se on täysin
            yksiselitteinen linja: me olemme sitä mieltä,
            että kriteereiden on oltava tiukkoja. Minkä takia
            olemme sitä mieltä? Sen takia, että se
            on Suomen kansan ja suomalaisen yhteiskunnan edun mukaista.
         
         
         Me kannamme vastuumme niistä sopimuksista, joihinka
            olemme sitoutuneet, mutta mahdollisiin väärinkäytöksiin
            täytyy puuttua, esimerkiksi nyt, kun on kerjäämistä ja
            muuta. Monasti näistä asioista keskustellaan ja
            sitten sanotaan, että näitten asioiden esille
            ottaminen on jotenkin väärin. On aivan oikein,
            että täällä edustajat Virtanen, Halla-aho,
            Saarakkala, Immonen ovat käyttäneet sitä demokraattista
            mandaattia, joka heillä perussuomalaisten kansanedustajina
            on, ja tuoneet näitä asioita keskusteluun. Ja
            sehän tässä sitten on tärkeintä,
            että sen keskustelun kohdalta syntyy kysymys.
         
         
         Se, mitä paheksun minäkin, on se, että perussuomalaisia
            leimataan jotenkin ihmisvastaisella tavalla, ja sitä brändäystyötä on
            valitettavasti tehty myös tuolta RKP:n taholta, jonka penkit
            loistavat tyhjyyttään.
         
         
         
            
            Puhemies Eero Heinäluoma:
            
            Sitten puhujalistaan.
            
          
         
       
      
         
         Vesa-Matti Saarakkala /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Edustaja Kalliorinne kertoi, miten ikään
            kuin pienestä väestöryhmästä tämän,
            voisi sanoa, ongelmallisen pykäläesityksen kohdalla on
            nyt sitten kyse, ja kertoi, että on saattanut henkilö vaikkapa — 15
            vuotta oli mielestäni tässä teidän
            puheenvuorossanne tämä esimerkki — 15 vuotta
            oleskella täällä. Näinhän
            voi olla, mutta meillähän on kyllä jo
            sitten mahdollisuus hakea Suomen kansalaisuutta, ja sitäkin,
            kansalaisuuslainsäädäntöä,
            on lievennetty, helpotettu. Tietyllä tavalla nyt, jos tätä ihmiset,
            kansalaiset, kuuntelevat, täytyy tietenkin se todeta, että edustaja Kalliorinteen
            puheenvuoro tässä mielessä oli ääriesitys
            ja harhaanjohtava, koska yleensä tosiaan henkilöt
            sitten kyllä hanakasti hakevat jo kansalaisuutta, jos ovat
            kauan oleskelleet ja tietyllä tavalla kansalaisuuden perusteet
            täyttyvät.
         
         
         Edustaja Östman päätti kysellä,
            mikä on perussuomalaisten linja. No, siihen perussuomalaisten
            puheenjohtaja Timo Soini tässä jo antoikin vastauksen,
            mutta toisaalta vähän ihmettelen sitä,
            minkä takia edustaja Östman on huolestunut tässä nyt
            perussuomalaisten linjasta, kun perussuomalainen puolue on tehnyt
            hallintovaliokunnassa ihan yksiselitteisen vastalauseen tästä asiasta
            ja kaikki meidän edustajat ovat siellä olleet
            sen takana ja varmaan kyllä ryhmästäkin kaikki
            tulevat olemaan, mikäli ja kun tästä äänestetään.
            Mutta sen sijaan teidän pitäisi kysellä, mikä on
            kokoomuksen linja, kun tässä esimerkiksi edustaja
            Zyskowicz veti ihan omia linjojaan suhteessa siihen, mikä on
            kokoomuksen linja. Eli tavallaan turhaa perussuomalaisista on nyt olla
            huolissaan; tulisi olla huolissaan teidän hallituskumppanistanne
            kokoomuksesta, jonka apupuolueena te tuossa hallituksessa toimitte.
         
         
       
      
         
         Pertti Virtanen /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Taas on pakko myöntää,
            että ilahduin edustaja Östmanin puheesta. Enkä todellakaan
            leikkisästi vaadi häntä käyttämään
            kunnioittavaa ja vakaata kieltä, ettei täällä ole
            tapana varsinkaan halveksivassa merkityksessä sallia toisten
            lempinimien käyttöä. Toki Tampereen valtuustossa
            joskus ex-ministeri Gustafsson käytti sitä aina
            silloin, kun kiihtyi ja halusi vakuuttaa muut siitä, kuinka
            kehnosta ja kurjasta ihmisestä ja epäluotettavasta tyypistä suomalaisessa
            Virtasessa — vielä kauhea suomalainen yleinen
            sukunimi — voikaan olla kyse. Että tämä alkeellinen
            politiikka, joka on siis perussuomalaisia, aivan kuten puheenjohtaja
            Timo Soini sanoi, leimannut kauttaaltaan, tulee juuri suomenruotsalaisuuden
            valitettavasti vieläkin joltain itsetuntotaholta.
         
         
         Mutta nyt tulee suuri sovinnon ele: nimittäin suomenruotsalaiset,
            kappas vaan, tutkittiin aika hyvin tuossa 1900-luvun alkupuolella
            ja kaksi isoa englanninkielistä kirjaa on maailmalle tehty heidän
            alkuperistään, Jyväskylän yliopistossa toinen
            tutkimus. Tulos on, että suomenruotsalaiset ovat lähes
            kauttaaltaan, ruotsinkielisine sukunimineen, suomalaisia. Mutta
            silloin kun suomalaiset vaihtoivat nimiään — ruotsalaiset
            vaihtoivat nimiään suomalaisiksi ja halusivat
            ajaa tämmöistä kalevalaista maamme-henkeä,
            perussuomalaisuutta, että Suomi kansakuntien joukkoon — niin
            osa näki, että heillä on tilaisuus vaihtamalla
            nimi, suomalaisilla ruotsinkieliseksi, saada sitten nämä kaikki
            virkamiespaikat ja pappipaikat ja kaikki muut.
         
         
         Oikeastaan niin kuin itsetunto-ongelma onkin tässäkin
            mielessä sittenkin suomenruotsalaisilla, jotka rodullisesti — nyt
            tämä oli huumoria — silloin aikoinaan
            tunsivat olevansa ala-arvoista rotua, kun ruotsalaiset meitä leimasivat
            rasistisesti. Mutta he nousivat tällä lailla niin
            kuin rodullisesti ja myös ammatillisesti tämmöiseen
            arvoon, jota he ylläpitävät tänäkin
            päivänä. Eivätkä ressukat
            tajua, että heidät on täysivaltaisesti
            jo moneen moneen kertaan hallituksiinkin hyväksymällä peräkanaa
            otettu suomalaisuuteen täysillä mukaan. — Kiitoksia.
         
         
       
      
         
         Peter Östman /kd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Olen todella pahoillani siitä, että käytin
            väärää etunimeä edustaja
            Virtasen kohdalla. Se tuli kyllä ihan vahingossa. Se ei
            ollut tahallinen teko, ja vielä kerran pyydän
            anteeksi sitä, koska kotoa päin minua on opetettu,
            että silloin kun mokaat, niin seiso myöskin selkä suorana
            ja pyydä anteeksi. Joten näin haluan välittää anteeksipyyntöni
            edustaja Virtaselle tästä.
         
         
         Mutta sen sijaan vielä tästä rotukeskustelusta, että ollako
            suomalainen vai suomenruotsalainen ja millaisia erilaisia rotuja
            on: Haluan vain edelleen allekirjoittaa sen, että henkilökohtaisesti
            en voi sille asialle mitään, että satuin
            syntymään suomenruotsalaiseen kotiin. Mutta siitä huolimatta
            minut on kasvatettu suomalaiseksi, ja äidinkielenä on
            ruotsi, ja joskus se tuottaa tällaisia handicapejakin,
            että minä joudun hakemalla hakemaan, mitä sanoja
            minä valitsen. Se tässä nähtiin
            nyt hyvänä esimerkkinä, kun käytin
            väärää etunimeäkin
            erään edustajan kohdalla.
         
         
         
            
            Puhemies Eero Heinäluoma:
            
             Edustaja Östmanin pahoittelu merkitään
               pöytäkirjaan.
            
            
          
         
       
      
         
         Pertti Virtanen /ps:
            		
         
         
          Anteeksipyyntö hyväksytty, ja tosiaan ei
            meikäläisellä, päinvastoin Tommy
            Tabermann oli täällä paras ystäväni
            kansanedustajista aikoinaan, ole mitään ollut
            koskaan suomenruotsalaisuutta vastaan tai kohtaan, mutta tämä kriittisyys
            näitä tiettyjä ylikorostuneita etuja
            kohtaan Ylessä tai opiskeluun pääsyssä aiheuttaa
            valitettavasti liian rajuja primitiivireaktioita tuolla äärioikeistossa,
            mikä sitten johtaa meidän leimaamiseemme, meidän,
            jotka tuomme sen asian esiin ja kysymme, kuinka demokraattisessa
            maassa jotkut voivat olla aivan kuin Animal Farmissa etuoikeutetumpia
            kuin toiset.
         
         
         Jopa se, että on opiskellut, lukenut, tietää historiansa
            ja kaikki tämmöiset, että tuo täällä tutkittua
            tietoa esiin, sekin leimataan täällä eduskunnassa
            pelkästään puoluepoliittisista syistä useasti
            rasistisesti tai mustavalkoistetaan. Sen takia kysyisin vielä edustaja Östmanilta,
            kun hän kauhisteli perussuomalaisten puheita — mustavalkoisia,
            hirveitä, ehkä "hirveä" oli nyt liikaa — että mikä näissä järkevissä puheissa,
            näissä kriittisissä asioiden esiin tuomisissa,
            oli muka niin kauheata, että suomalainen puolustaa suomalaisuutta
            ja katsoo vähän semmoisten maitten perään,
            joilla ei mikään lainkuuliaisuus eikä verojen
            maksu eivätkä ihmisarvot ole kunnossa. Mikä siinä on
            niin väärin, että suomalainen ei saa
            vaatia heiltä, jotka tänne tulevat, sitä,
            että heilläkin olisi vähän niin
            kuin demokraattisempi, naisista välittävämpi,
            koulutuksellisempi, sen kaltainen uskonto, joka ottaa muut huomioon?
            Ei, se leimataan, ja kun meillä on valitettavasti yksi
            puolue, joka käyttää sitä liikaa
            hyväkseen tuolla äärioikealla, niin he
            oppivat vielä Suomessa ei suomalaisina maan tavalle vaan
            erään puolueen kikkailun leimata suomenkielisiä suomalaisia
            jatkuvasti niillä samankaltaisilla aika alhaisilla jutuilla,
            joista filosofi Himanen varoitti myös päämi-nisteriä.
         
         
         Ellei henkinen taso nouse, ellei toisia kuunnella oikein, ellei
            politiikka aidosti Suomessa yhdisty, niin meillä ei ole
            tulevaisuutta vaan tämmöinen riitelevä,
            repaleinen silppusäkkihallitusten jatko. — Kiitos,
            nyt lopetan.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.