Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Arvoisa puhemies, värderade talman! På en förfrågan 18.4 angående utslagningen av det finska transportsystemet svarade minister Kyllönen:
"Edelleen tehdään työtä valtiovarainministeriön kanssa, löytyykö yhteistä linjaa palautusjärjestelmän rakentamisesta."
Hyvä ministeri, asialla on kiire. Olemme hävittämässä suuren osan maamme kuljetuskapasiteetista. Miksi? Venäjä on meille suuri kauppakumppani, ja suurin osa viennistä ja tuonnista sieltä kulkee venäläisillä raiteilla. Tämä tuo liikenteeseen valtavan määrän venäläisiä rekka-autoja, jotka käyttävät kabotaasioikeuksia, usein jopa yli sallitun kolmen kuorman lastaukseen, koska valvonta on lähes olematonta. Tämän lisäksi he ajavat halvalla polttoaineella, ylisuurilla tankeilla, täytettyinä Venäjän puolella ja heidän palkkansa on puolet vähemmän kuin suomalaisten palkat. (Puhemies koputtaa) Tämä johtaa siihen, että normaali rehti kilpailu kuljetusalalla ei enää toimi Suomessa.
Mikäli epäterveen kilpailun annetaan (Puhemies koputtaa) jatkaa kasvuaan maassamme ilman polttoaineveron kompensaatiota, loppuu suuri osa Suomen kuljetusalan toiminnoista ennen vuodenvaihdetta. Valtion omat yritykset antavat tähän (Puhemies koputtaa) hyvän esimerkin siitä, miten saadaan oman maan kuljetusyritykset polvilleen. (Puhemies: Edustaja Gästgivars, kysymys!) Arvoisa ministeri, kauanko neuvottelut kestävät valtiovarainministeriön kanssa?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Edustaja esitti kyllä semmoisen kysymyksen, että voisi melkein sanoa, että neuvottelut kestävät niin pitkään kuin tarve vaatii. Kainuulainen sisuhan neuvottelee niin kauan kuin on saappaat jalassa ja pysytään seisoallaan elikkä niin kauan, kunnes päädytään siihen ratkaisuun, että suomalainen kuljetusala pystyy tässä erittäin vaikeassa kilpailutilanteessa selviytymään. Kyllönen ei ole antanut asiassa periksi.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Tämä kysymys on loppuun käsitelty.
Kyselytunti on päättynyt.