Ritva Elomaa /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä ensimmäinen
lakialoitteeni on laki luottolaitostoiminnasta annetun lain 134 §:n
muuttamisesta. Lakialoitteessa ehdotetaan muutettavaksi luottolaitostoiminnasta
annettua lakia 121/2007 siten, että säännöksessä tarkoitettu
talletuspankki ei voisi kieltäytyä antamasta verkkopankkitunnuksia
asiakkaille pelkästään sillä perusteella,
että tällä on yksi maksuhäiriömerkintä.
Sadoillatuhansilla suomalaisilla on maksuhäiriömerkintä.
Tämä ryhmä uhkaa jäädä ilman
toimivia pankkipalveluja, koska pankkiala ei katso verkkopankkia
peruspankkipalveluksi. Pankeissa on myös esiintynyt käytäntöä,
jossa verkkopankkitunnuksia ei maksuhäiriömerkinnän
perusteella ole asiakkaalle myönnetty.
Pankkiasiointi on siirtynyt yhä enemmän verkkopankkiin,
koska konttoriverkosto harvenee, asiointiaikoja pankkitiskillä supistetaan sekä nosto-
ja maksuautomaattien verkosto harvenee. Lisäksi pankit
ohjaavat palveluiden hinnoittelulla asiakkaita verkkopankkiin. Ajankohtaista
on myös yritysten paperilaskujen muuttuminen e-laskuiksi,
jotka saapuvat suoraan kuluttajan verkkopankkipalveluun.
Arjessa tarvitaan muutoinkin yhä enemmän pankkien
myöntämiä tunnuksia. Pankkitunnuksia
tarvitaan yhä useammin myös viranomaisten kanssa
asiointiin. Asiointi esimerkiksi Kansaneläkelaitoksen sivuilla
edellyttää pankkitunnuksia. Verkkopankkitunnusten
avulla palvelun käytön edellyttämä tunnistautuminen
onnistuu myös poliisin sivuilla tai vaikkapa sähköyhtiössä ja
lukuisissa verkkokaupoissa.
Vastauksessa, joka annettiin maksuhäiriömerkintöjen
vaikutuksesta pankkipalveluihin esitettyyn kirjalliseen kysymykseen,
on valtiovarainministeriön käsityksen mukaan verkkopankkitunnuksia
lähtökohtaisesti pidettävä laissa
tarkoitettuna tilinkäyttövälineenä,
eikä asiakkaan maksuhäiriötä voida
sinänsä pitää laissa tarkoitettuna
painavana perusteena tilinkäyttövälineen myöntämisestä kieltäytymiseen.
Myös kuluttajaviraston, KKV:n, mukaan pankkipalveluiden
tarjonnassa on tapahtunut niin suuria muutoksia, että verkkopankkitunnusten
pitäisi kuulua kaikille tarjottaviin peruspankkipalveluihin.
Yhteiskunnan on pidettävä huolta siitä,
että kaikilla kansalaisilla on saatavilla välttämättömät
pankkipalvelut ihmisen taloudellisesta asemasta riippumatta sekä yhtäläiset
mahdollisuudet käyttää viranomaispalveluita.
Tasa-arvon nimissä verkkopankkitunnukset kuuluisivat kaikille.
Tilanteen selventämiseksi asiasta on syytä säätää lailla.
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että muutetaan
luottolaitostoiminnasta annetun lain (121/2007) 134 §:n
1 momentti, sellaisena kuin se on laissa 299/2010, seuraavasti:
"Asiakkaan oikeus peruspankkipalveluihin.
Talletuspankki ei saa kieltäytyä tavanomaisen talletustilin
avaamisesta ja tilin käyttöön tarkoitetun
verkkotunnisteen tai muun välineen myöntämisestä taikka
maksupalvelua koskevan toimeksiannon hoitamisesta ETA-valtiossa
laillisesti oleskelevalle luonnolliselle henkilölle, ellei kieltäytymiselle
ole painavaa perustetta. Perusteen tulee liittyä kyseisen
henkilön aiempaan moitittavaan käyttäytymiseen,
jollaisena ei pidetä vähäistä maksuhäiriötä,
taikka siihen, ettei asiakassuhteelle selvästi ole todellista
tarvetta. Kieltäytymisen syy tapauskohtaisesti yksilöityine
perusteluineen on kirjallisesti ilmoitettava henkilölle.
Tälle on samalla kirjallisesti ilmoitettava, että hänellä on
oikeus lähettää päätös
tiedoksi Finanssivalvonnalle ja Kilpailu- ja kuluttajavirastolle.
Pankin on samalla annettava hänelle näiden yhteystiedot
kirjallisesti."
Arvoisa puhemies! Tänään on ollut
historiallinen päivä: ensimmäinen kansalaisaloite
lähetekeskustelussa. Haluan, että kiinnitetään
huomiota siihen, että helpoin tapa allekirjoittaa kansalaisaloite
on tehdä se netissä, mutta siihenkin tarvitaan
pankkitunnukset.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Nyky-yhteiskunnassa siirrytään
yhä laajemmin asioimaan sähköisesti ja
verkossa. Asiointiin liittyy väistämättä myös
tunnistautuminen. Monissa tunnistautumisissa käytetään — esimerkiksi Elomaan
mainitsemat Kelan sivut, poliisin sivut ja monet verkkokaupat käyttävät — hyväksi
näitä verkkopankkitunnuksia. Päivänselvää on,
että mikäli henkilöltä evätään
verkkopankkitunnukset, niin hänen asiointinsa estyy taikka
ainakin vaikeutuu huomattavasti nimenomaan maksuhäiriömerkinnällä varustetulla
tunnuksella.
Elikkä, arvoisa herra puhemies, minun oikeustajuni
mukaan maksuhäiriömerkinnällä ei
saa olla sellaisia seuraamuksia, että henkilö joutuu tunnistautumaan
jollakin muulla tavalla eikä voi käyttää itse
tätä verkkopankkitunnusta tunnistautumisvälineenä.
Mielestäni edustaja Elomaan lakialoite on erinomainen,
ja minä kannatan sen läpi menemistä.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Pankkipalvelut tulisi olla kaikille kansalaisille
tasapuolisesti mahdollista saada riippumatta asiakkaan mahdollisista
maksuhäiriömerkinnöistä. Eihän maksuhäiriömerkintä vielä tarkoita
sitä, että asiakas jää pankille
velkaa. Hänhän vain tarvitsee sen tilin asioidakseen
nyky-yhteiskunnassa.
Lähes 350 000 suomalaista on saanut maksuhäiriömerkinnän
luottotietoihinsa. Noin 8 prosenttia kaikista yli 18-vuotiaista
on tilaston mukaan tämä tulos. Se on valtava määrä.
Erityisen vaikea tilanne on 20—29-vuotiailla nuorilla aikuisilla,
joista 11,4 prosenttia on saanut vähintään
yhden maksuhäiriömerkinnän.
Arvoisa puhemies! Nyt kun hallitus on tehnyt tämän
nuorisotakuuohjelman, johon käytetään valtavan
paljon varoja ja resursseja, niin olisi hyvä yhdistää tämä edustaja
Elomaan lakialoite jollain tavalla siihen tavoitteeseen, että nuorten syrjäytymistä
pyritään
estämään. Mikä sen parempi syrjäytymisen
ehkäisemisen keino on kuin suoda nuorille, ennen kaikkea
nuorille, mahdollisuus myös hoitaa pankkipalvelunsa niin
kuin on nettimaailman aikana kaikkein järkevintä ja
toimivin tapa?
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Elomaa on ottanut esiin erinomaisen
tärkeän asian. Minusta tässä on
kyse aivan tämmöisestä kansalaisoikeudesta.
Ei ole montaa palvelua täällä yhteiskunnassa,
joita ei enää voisi hoitaa näiden pankkitunnusten
kautta, oli sitten kysymys työvoimatoimistossa asioimisesta tai
esimerkiksi työttömäksi työnhakijaksi
kirjautumisesta tai oppilaitokseen hausta nuorien ihmisten osalta,
joilla ehkä on vaikka pikavippien takia maksuhäiriöongelmia.
Tässä on todella kyse ihan hirmuisen tärkeästä asiasta.
Jotenkin tuntuu ihan kummalliselta, että nämä pankkipalvelut
aiheuttavat meille koko ajan harmaita hiuksia. Milloin ikäihmisten
on tuskallisen vaikeaa asioida pankeissa ja maksaa laskujaan ja
se on kallista ja vaatii ikäihmisiltä atk-yhteyksiä,
sitten taas toisinaan tuntuu, että näitä tunnuksia
on näköjään vaikea saada. Jotenkin
pitäisi pistää nämä pankit
ihan kunnolla järjestykseen. Toivon tosiaankin hyvää käsittelyä ja menestystä aloitteelle.
Keskustelu päättyi.