Pentti Oinonen /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Nopeiden laajakaistayhteyksien ulottaminen
            maaseudun asukkaiden saataville on lähtökohtaisesti kannatettava
            asia. Olen kuitenkin kritisoinut laajakaistahanketta ja siihen liittyvää aiempaa
            lakia, koska pidän sitä vajavaisena ja suurta
            joukkoa maaseudun asukkaita eriarvoistavana. Nyt käsittelyssä oleva
            hallituksen esitys 21/2010 tekee täsmennyksiä laajakaistan
            rakentamisen tukiin liittyen, mutta tämäkään
            lakiesitys ei käytännössä ratkaise
            niitä ongelmia, joita alkuperäinen hallituksen
            esitys 176/2009 maaseudun asukkaille synnytti.
         
         
         Ydinongelma nykyisessä laajakaistan rakentamismallissa
            haja-asutusalueille on siinä, että se pakottaa
            monet keskustaajamien ulkopuolella asuvat kustantamaan sellaisia
            yhteyden rakentamiseen liittyviä kustannuksia, joita taajamien asukkaat
            eivät joudu maksamaan, siitä enintään
            2 kilometrin mittaisesta osuudesta, joka tulee kuluttajan itsensä maksettavaksi
            yhteyskeskuksen ja asuinpaikan välille. Näin ei
            mielestäni pitäisi olla, sillä tämä asettaa
            maaseudun asukkaat edellä kuvatun kaltaisiin kahteen kastiin.
            Katsonkin, että ne kuluttajat, jotka katsovat tarvitsevansa
            nopeaa internet-yhteyttä, tulisi saattaa nopean laajakaistan
            piiriin maksutta, ilman ylimääräisiä kustannuksia.
         
         
         Tämä ei tarkoita sitä, että piuhat
            vedettäisiin jokaisen tölliin automaattisesti,
            vaan sitä, että esimerkiksi netin kautta lisätienestejä hankkiva maanviljelijä tai
            muuta yritystoimintaa harjoittava henkilö saisi tarvittaessa
            nopean yhteyden kotiinsa yhteiskunnan tuella. Luonnollisesti henkilö maksaa
            kuukausittaiset kohtuuhintaiset liittymämaksut siinä,
            missä suurkaupungin asukaskin. Tämä jos
            mikä olisi maaseudun yritystoimintaa edistävää politiikkaa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Nykyisen laajakaistarakentamisen tuki on joissain
            kunnissa ongelmallinen, sillä kunnat joutuvat maksamaan
            oman osuutensa rakennuskustannuksista. Kaikkein köyhimmille
            tai pinta-alaltaan suurille mutta suhteellisen harvaan asutuille
            kunnille tämän rakentamistuen hyödyntäminen
            on täysin ylivoimainen tehtävä omavastuuosuuden
            takia. Tältäkin osin olisi tuen antamismallissa
            parantamisen varaa, jotta todellinen kuntien ja niiden asukkaiden
            välinen tasa-arvo pääsisi toteutumaan
            myös käytännön elämässä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Edellä kerrottuun viitaten teen nyt
            käsittelyssä olevaan hallituksen esitykseen seuraavanlaisen
            lausumaesityksen, joka on salissa jaettu edustajien pöydälle:
            "Eduskunta edellyttää, että hallitus
            seuraa tarkasti laajakaistapalvelujen saatavuutta myös
            haja-asutusalueilla ja tarvittaessa ryhtyy pikaisiin toimiin, joilla 100
            Mbit/s yhteysmahdollisuus rakennetaan yhteiskunnan tuella
            perille asti kaikille niille haja-asutusalueilla sijaitseville kotitalouksille,
            jotka sitä tarvitsevat, henkilön taloudellisesta
            tilanteesta tai liityntäpisteen etäisyydestä riippumatta."
         
         
       
      
         
         Raimo Vistbacka /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Heti aluksi kannatan ed. Pentti Oinosen lausumaehdotusta.
         
         Haluan todeta, että tänään
            eduskunta on käsitellyt seitsemän tuntia eräänlaista
            tukea EU:n jäsenvaltiolle Kreikalle riskilainoituksen muodossa.
            Tämä hallituksen esitys, joka on nyt toisessa käsittelyssä,
            johtuu myös komission kannanotosta, jossa komissio on lähtenyt
            vaatimaan Suomelta niin sanotun Deggendorf-ehdon täytäntöönpanoa
            nimenomaan valtiontuen osalta, eli jos tulkitaan, että jotakin
            yhteismarkkinoille soveltumatonta, sääntöjenvastaista
            tukea olisi annettu, niin se pitää periä takaisin
            ennen kuin voidaan lähteä edes pohtimaan laajakaistahankkeen
            valtiontukea.
         
         
         Arvoisa puhemies! Ensimmäisen käsittelyn jälkeen
            olen vielä yrittänyt selvittää itselleni, mitä todella
            tarkoittaa hallituksen esityksen 11 §:n 2 momentin
            3 kohdan lisäys, jossa todetaan, mitkä hankkeet
            eivät ole tukikelpoisia.
         
         
         Arvoisa puhemies! Minun mielestäni nämä EU:n
            komission paimentamat hallituksen esitykset usein ovat täysin
            sellaisia, että ainakaan tällainen rivikansanedustaja,
            joka ei ole asianomaisen valiokunnan jäsenenä kuulemassa
            asiantuntijoiden kuulemisia, ei meinaa päästä kyllä selville
            siitä, mitä tällä todellisuudessa
            tarkoitetaan.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.