Elsi Katainen /kesk:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Kunta- ja sote-uudistuksissa on tultu tilanteeseen,
               jossa hallituksen pystyssä pysymisestä hinnalla
               millä hyvänsä on tullut itsetarkoitus.
               Sote-uudistuksessa on täysin unohtunut henkilöstön asema.
               Pidän käsittämättömänä sitä,
               miten hallitus on sivuuttanut työntekijöitten
               aseman näissä vaalikauden suurimmissa uudistuksissa.
               Nämä sadattuhannet ihmiset, työntekijät,
               enimmäkseen naiset kannattelevat suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa
               ja ansaitsisivat vastauksia. Pääministeri Katainen,
               onko niin, että Sari Sairaanhoitajan elämä ja
               tulevaisuus kiinnosti teitä vain viime eduskuntavaalien
               alla?
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri Jyrki Katainen
            
             Arvoisa puhemies! Tuossa kysymyksessä oli aika harva kohta,
               mikä oli totta, mutta siinä oli paljon asennetta.
            
            
            Nyt pitää muistaa, minkä takia kunta-
               ja sosiaali- ja terveyspalveluremontti on menossa: sen takia, että tästäkään
               salista ei taida löytyä yhtään kansanedustajaa,
               joka uskoo, että tämä nykyinen järjestelmä pystyy
               turvaamaan meille koulupalvelut ja terveyspalvelut ja sosiaalipalvelut,
               vaan meidän pitää uudistaa Suomea. Nyt
               siis keskustelemme siitä, mikä on se paras hallintomalli
               sille, että nämä palvelut voidaan turvata. 
            
            
            Olennaista tämä on esimerkiksi henkilöstön kannalta
               siinä mielessä, että onko meillä kuntia, joilla
               on varaa maksaa palkkoja, onko meillä kuntia, joilla on
               varaa palkata riittävästi henkilöstöä kasvavaan
               palvelutarpeeseen. Tästä tässä on
               kysymys. Me etsimme kustannustehokkaampaa palvelumallia, joka mahdollistaa
               hyvän työnantajuuden eli sen, jolla pystyttäisiin
               välttämään tämä nykyinen
               tilanne, missä henkilöstöä vain mitoitetaan
               yhä pienemmäksi ja pienemmäksi ja pienempi
               joukko joutuu sitten tekemään suuremmat työt.
            
            
          
         
         
            Elsi Katainen /kesk:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Sain hiljattain viestin eräältä hoitoalalla
               lähes 40 vuotta töitä tehneeltä,
               edelleen vain reilut pari tonnia bruttona ansaitsevalta naiselta.
               Hän kysyi, miten varsinkin nuoremmat työntekijät voivat
               rakentaa elämäänsä, kun kukaan
               ei oikein tiedä, mitä näissä uudistuksissa
               tapahtuu. Hallituksen aiheuttama sekasorto ja rajut valtionosuusleikkaukset
               ovat johtaneet siihen, että osaavat ihmiset pakenevat
               yksityiselle puolelle ja työterveyshuoltoon. Samalla kansainväliset
               pörssiyritykset marssivat suomalaisiin hyvinvointipalveluihin. Hallituksen
               vastuukuntamallille rakentuvat sote-alueet tarkoittavat suuria sosiaali-
               ja terveyspalveluiden työntekijöiden siirtoja
               isäntäkuntien palvelukseen. Kysyn peruspalveluministeriltä: miten
               ammattilaisten joukkopako yksityiselle puolelle hyvinvointipalveluista
               estetään?
            
            
          
         
         
            
            Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
            
            Arvoisa puhemies! Tilannehan, jonka edustaja kuvasi, ei ole
               syntynyt tämän hallituksen aikana. Jos me katsomme
               pidemmälle taaksepäin menneisyyteen, 90-luvun
               alussa avattiin ovia tälle yksityistämiselle ja
               sitä kautta tulivat silloin yksityiset palveluntuottajat.
               Siihen aikaan he olivat pieniä, pieteetillä esimerkiksi
               vanhuspalveluissa toimivia yrittäjiä, mutta heitä ovat isommat
               syöneet tässä vuosien saatossa, ja se
               tilanne, joka tällä hetkellä meillä on
               vallalla, on syntynyt todellakin monen vuoden ja pitkällisen kehityksen
               tuloksena. Mutta edustaja on aivan oikeassa siinä, että meidän
               täytyy katsoa sitä todellisuutta silmiin, millä tavalla
               kuntatyönantaja pystyy kilpailemaan sitten yksityisen puolen työnantajien
               kanssa. Esimerkiksi työaikajoustot. Millä tavalla
               nuorille lääkäreille mentorilääkäreitä mahdollistetaan
               siinä terveyskeskusympäristössä?
               Millä tavalla saadaan hoitaja—lääkäri-parityöskentelyä paremmaksi?
               Millä tavalla meidän tietojärjestelmät
               toimivat niin, että lääkärit pystyvät
               sitten sen oman aikansa käyttämään
               siihen välittömään hoitotyöhön
               sen sijaan, että papereita pyöritellään?
               Tästä löytyvät ne avaimet, ja
               sen lisäksi tietenkin on tämä kunta-
               ja sote-uudistus, joka luo sitten sen perustan (Puhemies koputtaa)
               hyville työskentelyolosuhteille kaikille niille, jotka
               julkisella sektorilla työtään tekevät.
            
            
          
         
         
            Anu Vehviläinen /kesk:
               		
            
            Arvoisa puhemies! Tässä on nyt jo keskusteltu
               tästä henkilöstön asemasta,
               ja tiedämme sen, että se on totta, että vuosien
               ajan jo henkilöstöllä on ollut jaksamiseen liittyviä ongelmia
               niin pienissä kuin suurissakin kunnissa ja erityisesti
               henkilöstön vaihtuvuus on ollut suurta. Esimerkiksi
               vaikka lastensuojelun osalta ei ole saatu paikkoja täytettyä ja
               ihmiset ovat lähteneet uupumuksen takia nopeasti pois. Samoin
               lääkäripula — myös
               ministerin kotikunnassa Espoossa: on nähty julkisuudessa,
               että siellä eivät lääkärit
               tahdo pysyä. Tämä viesti on äärimmäisen
               vakava. Nyt kun on tämä sote-uudistus, joka näyttää kyllä erittäin
               sekavalta, ja käsittääkseni ette ole
               saanut siinä valmista aikaan vieläkään
               vaan teillä nämä työryhmät
               istuvat, niin minä ainakin epäilen sitä,
               että pelkkä rakenneuudistus olisi se, joka pystyisi
               turvaaman sen, että henkilöstöä saadaan,
               osaavaa, motivoitunutta, sitoutunutta henkilöstöä saadaan.
               Mikä on hallituksen vastaus rakenneuudistuksen lisäksi
               siihen, että varmasti on meidän hyvinvoinnin kannalta
               tärkeitä ihmisiä siellä sosiaali-,
               terveys- ja koulutuspalveluissa?
            
            
          
         
         
         
         
            
            Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
            
            Arvoisa puhemies! Edustaja itse mainitsi tässä lastensuojelun.
               Siinä, millä tavalla me saamme painopisteet siirrettyä meidän
               julkisissa palveluissa, ja totta kai yksityiset ovat siinä tukemassa
               sitten tätä palvelukokonaisuutta, on todella tärkeää,
               että päästään vihdoinkin
               ennalta ehkäisemään niitä ongelmia.
               Esimerkiksi tuleva oppilashuoltolaki on tällainen, jossa
               taataan se, että nuoret pääsevät
               välittömästi silloin, kun kriisi on päällä,
               ja vähintään viikon sisällä silloin, kun
               voidaan odottaa se hetki, keskustelemaan niistä ongelmista,
               jotka siinä nuoren elämässä ovat.
               Perheiden matalan kynnyksen palvelut, perhekeskukset, millä tavalla
               neuvolatoiminnassa voidaan ottaa paremmin huomioon? Nyt siellä on
               jo neuvola-asetus, kouluterveydenhuoltoasetus, ja hallitus jatkaa
               nimenomaan tätä työtä, että me
               saamme painopistettä siirrettyä. Matala kynnys,
               oikea-aikaiset palvelut säästävät
               myöskin kustannuksia, ja näin ollen sitten niitä resurssejakaan
               ei tarvitse kohdentaa sinne kaikkein vaativimpiin hoitoihin vaan
               saadaan tällainen kokonaisvaltainen, hyvä lähestymistapa.
            
            
          
         
         
         
         
            Juha Sipilä /kesk:
               		
            
            Arvoisa puhemies! Johtamisella vaikutetaan kaikkein eniten henkilöstön jaksamiseen.
               Meillä on myöskin julkisessa hallinnossa hyviä esimerkkejä siitä,
               miten yhtä aikaa on pystytty toteuttamaan tuottavuuden
               kehitys ja henkilöstö on saatu jaksamaan paremmin. Tämmöinen
               esimerkki on Verohallinto. Verohallinnossa on kymmenen vuoden aikana
               saatu 20 prosentin tuottavuushyppy aikaiseksi siten, että henkilöstön
               työtyytyväisyys on samaan aikaan parantunut ja
               me veronmaksajat olemme nähneet meidän oman verotuksemme
               muuttuneen automaattiseksi ja helpommaksi.
            
            
            Arvoisa pääministeri, mitä hallitus
               aikoo tehdä nyt, että muilla hallinnonaloilla
               saataisiin tämmöinen positiivinen kehitys aikaiseksi,
               jossa samaan aikaan pystytään saamaan säästöjä ja
               henkilöstön jaksaminen ja työtyytyväisyys
               paranee?
            
            
            
               
               Puhemies Eero Heinäluoma:
               
               Alkuperäinen kysymys taisi olla sosiaali- ja terveyspuolelle,
                  mutta pääministeri varmaan vastaa, olkaa hyvä.
               
               
             
            
          
         
         
            
            Pääministeri Jyrki Katainen
            
            Arvoisa herra puhemies! Erittäin hyvä huomio
               edustaja Sipilältä Verohallintoa koskien. Tunnen
               sen aika hyvin edellisestä tehtävästä.
               Meidän pitää pystyä levittämään
               näitä parhaita käytäntöjä.
               Siis olen ihan tismalleen samaa mieltä edustaja Sipilän kanssa
               siitä, että julkisen sektorin yksi suurimpia haasteita
               on se, että me kykenemme muuttamaan julkiset työt
               vielä nykyistä houkuttelevammiksi. Hyvä työnantajuus,
               hyvä johtaminen ovat ne parhaat keinot vetää lahjakasta,
               hyvin koulutettua, kyvykästä porukkaa myös
               julkiselle sektorille töihin, oli kysymys sitten kunnista
               tai valtiosta. Julkinen sektori ei varmastikaan maksa niin korkeita
               palkkoja kuin yksityinen, joten meidän pitää kilpailla
               työn laadulla ja sillä, että työntekijät aidosti
               kokevat saavansa toteuttaa itseään järkevissä työolosuhteissa,
               eikä niin, että julkinen sektori on nimenomaan
               se työnantaja, joka vain osaamattomana pienentää henkilöstöä,
               mutta työolosuhteet eivät parane. Me tarvitsemme
               juuri noita teidän mainitsemianne hyviä esimerkkejä.
               Valtionhallinnossa me levitämme niitä hyvin aktiivisesti
               tällä hetkellä, mutta meidän
               pitää pystyä myös etsimään
               parhaita käytäntöjä kunnista,
               koska meillä on erittäin upeita kuntia jo tällä hetkellä,
               (Puhemies koputtaa) missä vaikkapa terveydenhuolto on järjestetty
               niin, että työntekijät kokevat sen mielekkääksi
               työympäristöksi, ja sitten toisaalta
               on semmoisia, missä johtamisessa on tosi vakavia puutteita.
            
            
          
         
         
            Juha Sipilä /kesk:
               		
            
            Arvoisa puhemies! Mutta kysyin sitä, että millä hallinnon
               aloilla on jotakin konkreettista menossa nyt, että nämä positiiviset käytännöt
               saadaan siirrettyä käytäntöön
               ja sitä kautta tämä vakava ongelma, elikkä henkilöstön jaksaminen,
               saadaan paremmalle tolalle.
            
            
          
         
         
            
            Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
            
            Arvoisa puhemies! Tässä ollaan nyt ihan asian
               ytimessä, kun puhutaan muun muassa kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta.
               Siinähän ei todellakaan riitä se, että pelkästään
               rakenteita uudistetaan, vaan meidän täytyy uudistaa
               koko toimintatapa, kuten edustaja Sipilä viittasi. Siihen pakottaa
               ja myös antaa mahdollisuuden se, että todellakin
               kuntapuolelta on jäämässä joka
               kolmas kuntatyöntekijä eläkkeelle seuraavan
               kahden valtuustokauden aikana, 160 000 ihmistä eläköityy,
               ja välttämättä emme pysty palkkaamaan
               yhtä paljon enää henkilöstöä samoihin
               tehtäviin, koska tiedämme, että meillä tulee
               olemaan työväestä pulaa tässä yhteiskunnassa.
            
            
            Sen johdosta hallitus suuntaa osana kuntauudistusta muutostukea
               kunnille nimenomaan muutosjohtamisen vahvistamiseen, ict-järjestelmien
               uudistamiseen ja talouden vahvistamiseen. On nähtävissä,
               että meillä on merkittävä mahdollisuus
               tehdä iso tuottavuushyppäys ict:n ansiosta samassa
               yhteydessä, kun rakenteita ja palvelujärjestelmiä uudistetaan.
            
            
          
         
         
            Timo Soini /ps:
               		
            
            Arvoisa herra puhemies! Sisäasiainministeriön
               kuntaosaston entinen päällikkö Aulis
               Pöyhönen antaa tänään
               kovaa kritiikkiä kuntauudistuksen lakihankkeista. Hän
               on palvellut 20:tä kuntaministeriä, ollut kirjoittamassa 12:ta
               hallitusohjelmaa. Mikä ihme siinä on, että te
               ette nyt voi ottaa näitä todellisten asiantuntijoiden
               neuvoja vaarin? Täällä on nyt uusin työryhmä,
               Orpon ryhmä. Mikä tässä oli,
               että oppositiota ei voitu ottaa mukaan? Kaikkihan me kunnissa
               asumme, oli sitten hallitus- tai oppositiopuolueiden edustaja. Mikä ihmeen
               ylpeys siihen meni, koska esimerkiksi ulko- ja turvallisuuspolitiikasta
               saimme aikaan yksimielisen mietinnön, kun olimme sitä kaikki
               tekemässä?
            
            
            Mutta, arvoisa puhemies, kysyn suoraan sitä asiaa,
               että meillä on hoitajia, koulutettuja hoitajia,
               jotka eivät tee hoivatyötä, ja tässä on
               se ongelma. Mitä te aiotte tehdä, että nämä hoitajat, jotka
               on koulutettu lähimmäistä auttamaan,
               haavoja sitomaan ja hoitamaan, tekisivät sitä työtä?
            
            
          
         
         
            
            Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
            
            Arvoisa puhemies! Edustaja Soini viittaa tässä niihin
               30 000:een hoitotyön ammattilaiseen, jotka tilastojen
               mukaan ovat hakeutuneet muihin töihin. Kun heiltä itseltään
               on kysytty, niin se pääsyy, he sanovat, on työn
               raskaus, mutta ei ainoastaan työn raskaus, vaan se tapa, jolla
               heitä johdetaan. Tämän vuoksi meillä sosiaali-
               ja terveysministeriössä muun muassa Kaste-hankkeen
               kautta on haluttu panostaa hyvään johtamiseen
               kunnissa, niin että johtoporras aidosti ymmärtää sitä hoitotyötä,
               jota siellä paikallistasolla tehdään,
               eikä niin, että norsunluutornista määrätään,
               eikä tiedosteta, mikä tilanne esimerkiksi eri
               hoitoyksiköissä on.
            
            
            Tämän kautta, hyvien toimintatapojen kautta ja
               uusien toimintatapojen käyttöönotossa,
               asenteen muutoksessa, niissä piilevät ne avaimet, mutta
               asenteen muutokset esimerkiksi, ne vaativat aikansa, ja siihen tarvitaan
               meidän kaikkien panostusta. Ei niin, että todetaan,
               että hoitotyöntekijät tekevät
               työtään huonosti, totta kai ihminen silloin
               väsyy siihen, vaan sillä tavalla, että se viesti
               myöskin kuntapäättäjiltä ja
               resursoinnin puolelta ja toimintatapojen käyttöönoton
               puolelta on sellainen positiivinen, että siellä pystyvät nämä hyvät
               käytännöt tulemaan käytäntöön.
            
            
          
         
         
            Petteri Orpo /kok:
               		
            
            Arvoisa herra puhemies! Meidän sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmämme
               on todellakin vakavassa tilanteessa. Me emme saa henkilöstöä riittävästi
               terveyskeskuksiin, ja sairaaloissakin on osastoja, joissa on henkilöstöstä pulaa
               ja työtä on valtavasti. Samaan aikaan erikoissairaanhoidon
               kustannukset ovat karanneet käsistä. Kuntatalous,
               julkinen talous on vaikeuksissa johtuen tästä yleismaailmallisesta taloustilanteesta.
               Eli nyt on tehtävä päätöksiä. Kun
               näistä työryhmistä puhutaan,
               niin tämä viimeisin työryhmä on
               perustettu juuri sen tähden, että muodostetaan
               yhtenäinen linja, koska päätökset
               eivät enää anna odottaa itseään.
               Suomi tarvitsee näitä päätöksiä.
            
            
            Se, että meidän on päätettävä molemmista, sekä sotesta
               että kuntarakenneuudistuksesta, samaan aikaan, on aivan
               välttämättömyys, jotta kunnat
               tietävät, kun he alkavat pohtimaan tulevaisuuttaan,
               mitkä ovat sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisperusteet.
               Olin hieman ihmeissäni, että edustaja Sipilä oli
               tästä eri mieltä, miten näitä voisi
               viedä eteenpäin eri aikaan, se logiikka ei minulle
               aukea. 
            
            
            Kysyisin kuitenkin kuntaministeriltä: millainen aikataulu
               on, sikäli kuin tai kun nämä sote-linjat
               saadaan aikaan, kuinka paljon kunnilla on sitten aikaa vastata ja
               pohtia tätä omaa tulevaisuuttaan näitten
               kokonaistietojen valossa?
            
            
          
         
         
            
            Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
            
            Arvoisa puhemies! Hallitus antoi eduskunnalle viime kesänä tiedonannon
               kuntauudistuksen etenemisestä, ja siinä lähdettiin
               siitä, että kunnille annettaisiin noin vuosi aikaa
               tehdä selvitykset ja päätökset
               mahdollisista kuntaliitoksista. Tuo kuntarakennelaki on täällä eduskunnassa,
               ja sen on tarkoitus tulla voimaan 1.7. tänä vuonna,
               ja sen jälkeen kunnilla olisi vuosi aikaa tehdä selvitykset
               ja päätökset omalla alueellaan. On todella
               tärkeää, että kunnat tuossa
               vaiheessa myös tietävät sen, minkälaiset
               sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen
               edellytykset tuolla alueella ovat, jotta ne voivat kuntarakennetta pohtiessaan
               ottaa huomioon sen, minkäkokoista kuntaa kannattaa alueelle
               tavoitella ja millä tavalla vastuut tulevat jakautumaan.
            
            
            Tärkeä osa tätä on myös
               kuntien valtionosuus- ja rahoitusjärjestelmän
               uudistus ja koko kuntalain uudistus. Nämä kaikkihan
               ovat tulossa voimaan vuoden 2015 alussa ja ovat parhaillaan valmistelussa.
            
            
          
         
         
            Timo Soini /ps:
               		
            
            Arvoisa herra puhemies! Kun ilmeisesti edustaja Orpolla ei ollut
               valtuuksia kutsua perussuomalaisia mukaan, niin, herra pääministeri,
               teillä varmasti olisi ollut valtuuksia. Olisin mielelläni
               tullut ja uskon, että edustaja Sipiläkin olisi
               tullut, ja me kaikki olisimme saaneet tietää,
               mikä malli tämä kotikunta—maakunta-malli
               on, koska ainakin yksi sentyyppinen malli, Kainuun hallintokokeilu,
               taisi loppua tässä vuodenvaihteessa. Arvoisa pääministeri,
               vielä ei ole liian myöhäistä,
               mikä meissä on vikana, että te ette meitä halua
               ratkomaan näitä yhteisiä ongelmia?
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri Jyrki Katainen
            
            Arvoisa herra puhemies! Eihän teissä ole mitään
               vikaa. Erityisesti teistä, edustaja Soini, on vikaa mahdotonta
               löytää. (Naurua) Itse asiassa mehän
               olemme päässeet jo aika monessa asiassa myös
               yhteisymmärrykseen. Jos katsotaan vaikkapa ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa,
               niin siinä ollaan haettu yhteistä linjaa, ja tosi
               hieno asia.
            
            
            Hallituksen vastuulla on tietysti tehdä esityksiä.
               Meillä on pitkään valmisteltu kuntarakennelakia,
               joka on jo siis eduskunnassa, ja sitten sosiaali- ja terveyspalvelujen
               järjestämiseen sitä parasta mahdollista
               hallintomallia, ja nyt meidän vain pitää sitten
               yhteensovittaa eli että tämä hallituksen
               tahtotila tulee konkretian tasolla määriteltyä.
               Sen takia tätä työryhmätyötä tehdään
               ihan normaalisti hallitusryhmien voimin. Siellä on ministerit
               kuntarakennepuolelta ja ministerit sosiaali- ja terveyspalvelujen
               puolelta ja sitten eduskuntaryhmät. Me tuomme esityksiä,
               ja toivon mukaan saamme keskustella ja etsiä sitä yhteistä linjaa
               sitten tässä salissa.
            
            
          
         
         
            Jouni Backman /sd:
               		
            
            Arvoisa puhemies! Kun keskusta lupauksensa mukaisesti keskittyy
               kaiken rikki repimiseen, on hyvä, että joku keskittyy
               myös rakentamiseen. (Välihuutoja) Tässä ollaan
               rakentamassa vahvempaa kuntapalvelukokonaisuutta.
            
            
            Haluaisin kuitenkin palata tähän alkuperäiseen
               kysymykseen henkilöstön asemasta. Kuntien yli
               400 000 työntekijää ovat Suomen
               hyvinvointiyhteiskunnan keskeisin voimavara. Sosialidemokraateille
               on ollut koko ajan tärkeää, että kuntien
               henkilöstö on mukana sekä valtakunnallisesti
               mutta erityisesti paikallisesti suunnittelemassa sitä uutta
               rakennetta, jota tässä ollaan nyt tekemässä.
               Tältä osin on erittäin tärkeää,
               että henkilöstöä ei hämmennetä esimerkiksi
               yksityisen sektorin tällä hetkellä käyttämällä keinolla elikkä lomautuksilla
               ja irtisanomisilla, ja tämän vuoksi kysynkin hallitukselta:
               riippumatta niistä rakenneratkaisuista, mitä tässä tehdään,
               säilyyhän kaikissa vaihtoehdoissa henkilöstöllä työsuhdeturva?
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri Jyrki Katainen
            
            Arvoisa herra puhemies! Me tarvitsemme tulevinakin vuosina sitoutunutta,
               ammattitaitoista työvoimaa, ja siinä luonnollisesti
               hyvät työsuhteen ehdot ja hyvä johtaminen
               ovat kaikessa a ja o. Niin kuin me tiedämme, monet julkisen
               sektorin ammatit ovat semmoisia, joista ei makseta yhtä suurta palkkaa
               kuin monista yksityisen sektorin ammateista, mutta moni tekee sitä sydämellä ja
               kutsumuksella ja on halunnut siitä huolimatta alalle, oli
               se sitten hoitoala tai sosiaalityön ala. Näillä ihmisillä täytyy
               olla näkemys siitä, että kunta, heidän
               työnantajansa, on hyvä työnantaja. Sen takia
               ne parhaat käytännöt, mitä tällä hetkellä parhaissa
               suomalaisissa kunnissa on, pitää saada levitettyä laajemmalle.
               Meillä on huomattavia eroja kuntatyöntekijöiden
               työoloissa eri kunnissa osittain johtuen siitä,
               että meillä on taloudellisesti vahvoja kuntia,
               hyvää johtamista, on taloudellisesti heikkoja
               kuntia ja huonoa johtamista, ja nyt vain pitää saada
               tämän rakenteen hallinnon, (Puhemies koputtaa)
               mikä on sinänsä vain väline,
               ohella levitettyä näitä parhaita laadullisia käytäntöjä.
            
            
          
         
         
            Kimmo Tiilikainen /kesk:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Hallitus on leikannut terveyspalveluista
               ja muista julkisista palveluista 34 000 kuntatyöntekijän
               palkkasummaa vastaavan summan vuosittain — 34 000
               ihmisen palkkaa vastaavan summan. Jos kunnat haluavat pitää nuo
               ihmiset töissä, on pakko nostaa kuntaveroja, joita
               tavalliset ihmiset maksavat. Jos taas palveluita leikataan, kuntatyöntekijät
               saavat niskoilleen ihmisten tyytymättömyyden heikkenevistä palveluista.
               Samaan aikaan heidän niskassaan, työntekijöiden niskassa,
               on säästöpaineet: sijaisia ei saa ottaa
               ja niin edelleen. Kun tähän vielä levitetään
               eteen se sekasorto, minkä hallitus on onnistunut luomaan sosiaali-
               ja terveyspalveluiden tulevaisuudesta, en ihmettele, että terveyspalveluissa
               työskentelevät ihmiset selaavat yksityisten työnantajien
               ilmoituksia. Miten te aiotte varmistaa, että julkisiin
               palveluihin riittää ammattilaisia ja se pysyy kilpailukykyisenä,
               hyvänä vaihtoehtona alan työntekijöille?
            
            
          
         
         
            
            Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
            
            Arvoisa puhemies! Hallitus on joutunut todellakin tekemään
               isoja leikkauksia ja myös veronkorotuksia sen johdosta,
               että julkinen talous saataisiin tasapainotettua ja että emme
               kriisiytyisi. Kun kuntatalous on noin puolet koko julkisesta taloudesta,
               on selvää, että nämä toimet ovat
               kohdistuneet myös kuntiin. Kuntien tuloista suurin osa
               on kuntien omia verotuloja, ja nyt kun talous ei kasva, myös
               verotulojen kertymä kunnissa on ollut hidasta. Siksi kuntatalouden
               ja kuntapalveluiden kannalta kaikkein tärkeintä on se,
               että suomalainen elinkeinoelämä lähtisi
               nousuun, saataisiin Suomeen lisää yrityksiä,
               työpaikkoja ja investointeja. Se on kaikkien suomalaisten
               edun mukaista.
            
            
            Kunta- ja palvelurakenneuudistuksella tavoitellaan taloudeltaan
               vahvempia kuntia, jotka olisivat myös turvallisempia työnantajia.
               Osaltaan kuntatyöntekijöiden tukea tälle
               hankkeelle osoittaa se, että juuri maaliskuussa kaikki
               kuntien pääsopijajärjestöt antoivat
               yhteisen kannanoton, jossa he kiirehtivät kunta- ja palvelurakenneuudistusta,
               koska he näkevät sen, että maailma on muuttumassa
               nyt kovasti, palveluiden tarve kasvaa, siellä työväki
               (Puhemies koputtaa) on eläköitymässä ja
               meillä on iso uudistusten tarve.