2) Hallituksen esitys laeiksi ympäristönsuojelulain
         muuttamisesta, maa-aineslain muuttamisesta ja pelastuslain 9 §:n
         muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kysymyksessä on hallituksen esitys
            laeiksi ympäristönsuojelulain muuttamisesta, maa-aineslain muuttamisesta
            ja pelastuslain 9 §:n muuttamisesta, joista ympäristövaliokunta
            on antanut mietinnön 3 näiltä valtiopäiviltä.
            Tämä hallituksen esitys 34 osoittautui ympäristövaliokunnan
            käsittelyssä kuitenkin sikäli tekniseksi,
            että kun katsoo mietintöä, niin siinä ei
            kovin montaa asiaa ole pystytty nostamaan esille. Valiokunta totesi,
            että ehdotettu sääntely perustuu direktiiviin,
            jonka keskeinen tavoite on ympäristöriskien hallinta. 
         
         
         Tässähän on kyseessä siis
            kaivannaisteollisuuden jätehuoltoon tai siihen verrattavissa
            olevaan toimintaan liittyvän lähinnä jätteenkäsittelyä koskevan
            direktiivin soveltaminen. Tämä ympäristölupa,
            joka liittyy kaivostoiminnan lisäksi siis kivenlouhintaan,
            sen murskaukseen ja myös turvetuotantoon, tai maa-ainesten
            ottolupaa koskeva säätely ei sillä lailla
            ole valiokunnan käsittelyn mukaan johtanut mihinkään
            uuteen tilanteeseen kuin me ehkä lähetekeskustelussa
            ajattelimme: että tämä voisi johtaa muun
            muassa huolen ilmaisuun niistä patorakennelmista, joita
            on esimerkiksi Sotkamossa tai sitten rajan toisella puolella Kostamuksessa.
         
         
         Tässä valiokunta tyytyi lähinnä ottamaan
            esille neuvonnan merkityksen, tämän suunnitelma- ja
            selvitystyön laajuuden, johonka tätä neuvontaa
            yritykset tarvitsevat. Inertin jätteen käsittelystä todettiin
            se, että sen täsmennykset eivät ole vielä valmiit,
            ja tässä kohden valiokunta viittasi komitologiamenettelyyn
            ja siihen, että komitologiapäätöksen
            perusteella olisi sitten tätä inertin jätteen
            luokittelua jatkettava. Tässä kohdin valiokunta
            katsoi, että on tärkeätä, että ympäristöministeriö tekee
            tämän yhdessä toiminnan harjoittajien
            kanssa. Yleensä, mitä tulee komitologiamenettelyyn,
            siitä voidaan todeta, että siinä on omat ongelmansa.
            Rakenteellisestihan se tapahtuu kuitenkin kytkettynä irti
            neuvoston työskentelystä.
         
         
         Turvetuotantoalueiden jätehuoltosuunnitelmiin ei erityisemmin
            valiokunnassa sitten kylläkään paneuduttu.
            Itse katson niiden olevan sellainen kysymys, joka tulee sitten myöhemmin
            käsittelyyn, kun turvetuotantoon lähemmin paneudutaan
            muun muassa ilmasto- ja energiastrategian yhteydessä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä ympäristövaliokunnan
            mietintö on yksimielinen. Luonnollisesti tässä ei
            sen tyyppisiä asioita noussut missään
            vaiheessa esiin.
         
         
         Totean ed. Pulliaiselle, että kovasti tarkkaan muistutin
            valiokunnan käsittelyssä siitä lähetekeskustelusta,
            joka oli täällä käyty, ja valiokuntaneuvos
            luki lähetekeskustelun puheenvuorot.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Asiassa kyllä todella kiitos ed.
            Tiusaselle! Kiinnitin näihin ongelma-asioihin huomiota.
            Kiinnitin aivan erikoisesti huomiota valvonnan heikkouteen. Ajatellaan
            nyt vaikka, mitä on Sotkamossa päässyt
            tapahtumaan Talvivaaran kohdalla jo nyt. Kun kaivostoiminta ei ole
            vielä oikeastaan alkanutkaan, niin nyt jo padot murtuvat
            ja alueita sotketaan, vesistöjä sotketaan jnp.
         
         
         Arvoisa puhemies! Vaikka tässä on jätehuoltosuunnitelmalla
            ihan myönteinen merkitys, ei siinä ole mitään,
            minä totean vaan, että jos ajatellaan vähänkään
            historiaa, mitä on tapahtunut esimerkiksi Lapissa tämän
            ja viime vuoden aikana, kun sinne ilmestyy kaivosyhtiöitä.
            Kun muutama viikko on oltu toiminnassa, niin se yhtiö onkin
            jotakin aivan kokonaan muuta, elikkä siis toisin sanoen
            omistajat vaihtuvat ja nimet vaihtuvat ja vastuut vaihtuvat, ja
            sillä hetkellä, kun ne jätevuoret ja
            montut ovat, niin sitä yhtiötä ei ole
            enää olemassakaan. Siihen nimenomaiseen tarpeeseen
            nämä lainsäädäntömuutokset
            eivät puutu millään tavalla.
         
         
       
      
         
         Pertti Virtanen /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Edellinen puhuja oikeastaan sanoi just sen,
            mitä minunkin piti sanomani. Mutta Suomelle ilmeisesti tässä on
            käymässä niin, että kun sitten
            ne ulkolaiset yhtiöt tai nämä Euroopan
            yhtiöt ja maailmankin globaalisti omistavat näitä,
            Suomi saa sitten verot ja jätteet ja verotkin vähän
            huonosti tietysti. Mutta tämä edellinen kikkailu
            on totta, koska siitä meikäläinenkin
            tietää.
         
         
         Mutta tässä edellinenkin puhuja puhui kaivoksista
            koko ajan. Täällähän lukee hienosti
            "kaivannaisjäte" ja oikeastaan täällä on
            oikein uskomaton lause, josta ei ole päästy yhteyteen:
            "- - valmistelee komitologiapäätöksen
            perusteella kansallisen luokittelun inerteiksi katsottavista yleisimmistä kaivannaistoiminnan
            jätteistä." Siis tämä vaikuttaa
            ihan selvältä, mutta tässähän
            on helposti kyse myös siitä, kun siellä on
            ollut vanhoja SM-tuttujani ja MM-tuttuja kaivamassa kultaa, että tämmöinen
            kaivannaisjätehän voidaan — niin kuin
            taas oikein kauhea virkamies — suunnatakin tämmöiseen
            turismiin ja tämmöiseen perinteiseen suomalaiseenkin
            kaivannaistoimintaan sen sijaan, että tämä kohdistettaisiin sinne,
            mihin tämä pitäisi kohdistaa, just niihin paikkoihin,
            joita äsken tuli esiin, ja sitten todellakin tämmöiseen
            inertiiviseen. Siis se tarkoittaa sitä, että sitten
            ei tule mitään ydinjätettä varmaan,
            tai voi sinne jäädä vähän
            sitäkin, kun uraaniakin jotkut kaivavat sieltä,
            sitten ilmaan saastuttamaan. Kyllä tämä oikean
            suuntainen on kokonaisuudessaan, mutta tässä on
            monta tämmöistä epäilyttävää piirrettä.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys ja siitä annettu
            valiokunnan mietintö ovat aika pitkälti tietysti
            teknillisluontoisia, niin kuin täällä valiokunnan
            esittelypuheenvuorossa todettiin. Mutta pidän hyvin tärkeänä,
            että sitä ongelmaa, mihin muun muassa ed. Pulliainen
            viittasi, ei saa päästää tapahtumaan,
            että on yritys, joka aloittaa toiminnan, ja sitten tapahtuukin
            muutoksia ja vastuut katoavat ja luonto ja maisema, ympäristö,
            kärsivät ja myös lähimaanomistajat
            ja naapurit. Elikkä tämä on asia, jossa
            todella täytyy valvoa, että vastuullisuutta ja
            olemassa olevia lakeja noudatetaan.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Yhden lisäyksen vielä tuohon
            alkupuheenvuoroon haluaisin lisätä, ja se on nimenomaan
            tämä merihiekkakysymys, joka näkyy valiokunnan
            kannanotoissa. Valiokunta haluaa painottaa tätä offshore-toiminnan
            huomioimista kaivostoiminnan osalta, ja sitten tuon merihiekka-asian
            osalta todetaan, että siihen ei ympäristönsuojelulain puolelta
            uloteta säädöstä, mutta se on
            vesilain mukaista lupatoimintaa ja sitten sieltä johtuu
            ympäristölupa.
         
         
         Tässä on tietysti asia, joka pitkällä tähtäimellä vaatii
            jatkokehittämistä. Tuon inertin eli pysyvän,
            muuttumattoman jätteen määrittely varmasti
            on sellainen asia, että se on myös jonkin verran poliittinen
            kysymys, ja siinä mielessä olisi tehokkaampaa
            ehkä saada se muuhun kuin komitologiamenettelyyn.
         
         
       
      
         
         Timo Kaunisto /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kyllä tämä esitys
            vie asiaa varmasti myönteiseen suuntaan. Tässä keskustelussa
            ovat korostuneet nämä kaivos- ja kaivannaisteollisuuden
            ongelmat. Ne ovat varmaan luku sinänsä, mutta
            täytyy muistaa, että esimerkiksi kiven murskauksessa,
            tämän tyyppisessä toiminnassa, tulee
            tätä jätekiveä, jossa tämän
            inertin kiviaineksen määrittelyongelma on suurin.
            Ja siihen kiinnittää valiokuntakin osaltaan huomiota
            ja myöskin haluaa, että tämä asia
            valmisteltaisiin kansallisesti, ei jätettäisi
            sitä EU:n komitologiamietinnön varaan vaan nimenomaan
            haettaisiin sitä kansallista lähtökohtaa
            meidän omista lähtökohdistamme käsin.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Vielä tästä monimutkaisuudesta
            ja monipuolisuudesta yksi näkökohta. Kun ed. Tiusanen
            kiinnitti huomiota tähän merihiekkaan, eihän
            tässä ole monta vuotta aikaa siitä, kun
            näillä hiekkajaaloilla tuotiin tuosta Porvoon
            läheltä merihiekkaa Helsingin kaupungin alueen
            ja Pääkaupunkiseudun tarpeisiin. Ja kuinka ollakaan,
            saari lähti yhtäkkiä liikenteeseen, kun
            merihiekka oli otettu sieltä saaren alta pois. Ja Stavangerin
            kaupunki meinasi syöksyä mereen, kun öljyä otettiin
            sieltä merenpohjasta niin, että lähti
            koko merenpohja liikenteeseen elikkä kuoppa rupesi täyttymään. Elikkä näissä pitäisi
            olla lainsäädännön ennalta ehkäisevästi
            sellainen, että tämmöistä ihan
            katastrofia ei pääse tulemaan. Elikkä lepsua
            on tämä homma.
         
         
       
      
         
         Pertti Virtanen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! En voinut olla sen verran saivartelematta,
            kun täällä lukee vielä tässä toisessa
            kohdassa, että nämä päätökset
            ovat viivästyneet, esimerkiksi inertin jätteen,
            että ei se inertti nyt mitään muuttumatonta
            ole siis, ellei se ole äärimmäisen konservatiivista
            poliittista ajattelua, mutta jos ihan ajatellaan, niin ei sekään
            ole Suomessa näköjään muuttumatonta,
            eli kyllä se pikkuhiljaa ainakin fysiikan lakien mukaan
            niin kuin muuttuu. Siinä mielessähän
            voisi suomalaisittain ajatella, että turvekin on eräänlaista,
            ei se nyt ole valmiiksi vielä jätettä,
            vaan se on niin kuin kehittynyt tietyssä inertissä ajassa
            tiettyyn tilaansa. 
         
         
         Taisi olla ed. Tiusanen, joka mainitsi siitä, että sitä turvetta
            käsitellään sitten myöhemmin,
            ja siitähän on EU ja kaikki nämä jutut.
            Te tiedätte paremmin, mitä se nyt oikein on sitten,
            kuinka se luokitellaan. Mutta siitähän oli aikoinaan
            paljonkin keskustelua, minkälaista jätettä siitä jää sitten
            ja mitä siitä irtoaa ilmakehään
            ja kaikkialle, kun sitä käytetään
            tässä muodossa kuin tässä tapahtuu.
            Tässä mielessä minä kanssa odottaisin, että suomalainen
            ratkaisu löydettäisiin tähän,
            että me määrittelisimme nämä asiat
            sitten EU:lle ainakin näitten omien kaivannaistoimintojemme suhteen
            eikä sitten annettaisi niitten ulkomaisten firmojen jotenkin
            EU:ta käyttää keppihevosena.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Pertti Virtasen puheenvuoroon viittaan
            siltä osin, että tämä turvekysymys
            tullee nyt sitten suuressa valiokunnassa olemaan jälleen äänestyskysymys,
            millaista energialähdettä se onkaan. Siitähän
            on aikoinaan 90-luvulla äänestetty suuressa valiokunnassa,
            onko se uusiutuvaa vai eikö ole. Silloin tämä ei-kanta
            voitti hyvin täpärästi, joka kyllä pitää sitten
            taas tieteen määritelmien kanssa paikkansa. Mutta
            niihin asioihin myöhemmin.
         
         
         Tuo merihiekkakysymys. Meillä Kotkan suunnalla, ed.
            Pulliainen, todella ihan saman tyyppistä on nähty,
            kuinka on saari ja luoto hävinnyt sieltä,
            ja hävisi muun muassa St. Nikolai -niminen fregattikin
            paloiksi, ja Ruotsinsalmen meritaistelun muutkin jäänteet
            menivät osin tämän merihiekan imuun,
            kun sitä nostettiin Kotkan satamien rakentamiseksi. Nimenomaan meren
            pohjan biodiversiteetti ja luonnontila on varsin usein tuhottu tällä merihiekan
            ottamisella. Ympäristönsuojelulakiin on saatu
            huomautukset nimenomaan sedimenteistä, jokien ja niiden
            delta-alueiden sedimenteistä, ja sekin tapahtui vasta valiokuntakäsittelyssä.
            Meillä ikään kuin ei nähdä veden
            pinnan läpi, että luonto jatkuu sielläkin ja
            sen vaatimukset ja arvot pitäisi huomioida.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen toi hyvin tärkeän
            asian esille, ongelmien ennalta ehkäisemisen, aivan kuten
            ed. Tiusanenkin puheenvuorossaan toi esiin myös merihiekan
            osalta. Maakuntakaavojen yhteydessä olen nyt sitten hieman
            tutustunut näihin kysymyksiin kaivannaistoiminnasta, ja
            minua ovat hämmästyttäneet meitä varten
            tehdyt konsulttien lausunnot, joissa hyvin ylimielisesti ja puutteellisesti
            on ajateltu toiminnan vaikutuksia lähiympäristöön,
            olemassa olevaan asutukseen, vapaa-ajan asutukseen, elämän
            kulkuun. Ja sitten jos vielä tulee joku ulkomainen firma,
            joka vähät välittää ympäristöstä,
            niin elollisesta ihmisympäristöstä, asutuksesta
            kuin myös muusta luonnosta, niin tässä on
            helposti katastrofien aineksia. Toivon todella, että näihin
            kysymyksiin kiinnitetään myös ennalta
            ehkäisevästi ja lainsäädännössä riittävästi
            huomiota.
         
         
       
      
         
         Pertti Virtanen /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Sen verran vielä ed. Tiusaselle,
            että aikoinaan näissä tieteen kuvalehdissäkin
            muutama vuosi sitten oli aina siitä, että kun
            tämä nyt on siis periaatteessa käsittelylaki,
            niin suota sinällään jo pidettiin tämmöisenä filtterinä,
            suodattimena ja jätteenpuhdistimena. Puhuttiin, että cesium
            käsittelee paljon nopeammin kuin mikään
            ja puhdistaa ilmakehää ja kaikkea tämmöistä.
            Kuinka tämä ollaan ottamassa huomioon, onko tästä uutta
            tietoa olemassa, onko suo ja turve jo sinänsä tavallaan tämmöinen
            puhdistava, että tavallaan siitä syntyy sitten
            kohtuuttomasti jätettä, kun se itse tavallaan
            poltettuna muodostaa sitä jätettä, mutta myös
            vapautuu sitten sitä, mitä se on sitonut? Kuinka
            tätä käsitellään nykypäivänä?
            Käsitetäänkö ja hyväksytäänkö suo
            tänä päivänä itse ilmakehää ja
            saasteita ja jätteitä käsittelevänä juttuna?
            Sen verran kysyisin vielä, kun en ehkä pääse
            siihen ...
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Pertti Virtanen tuohon viitatessaan varmaan ajattelee
            myös tätä hiilinielukysymystä.
            Aikaisemminhan katsottiin, että suot Suomessa muodostavat
            hiilinielun ja ikään kuin voidaan polttaa suota
            turpeen käytöllä toisaalta ja sitten
            toisaalta sitä kasvaa ikään kuin lisää ja
            se kompensoi. No, nyt kyllä käsitys on se ja tutkimus
            on osoittanut sen, että etenkin metaanipäästöt
            johtavat siihen, että suot ovat enemmän metaania
            ja päästävät enemmän
            hiilidioksidia ilmakehään kuin sitovat noin absoluuttisesti,
            joten tämä debatti on jäänyt pois
            hiilinielusta kokonaan. Se on toinen asia sitten ja aivan oikein,
            että suot edelleenkin ovat erittäin tärkeä biologinen
            puhdistusmekanismi. Ne myöskin olemassaolollaan estävät
            tulvia, ja kaiken kaikkiaan niillä on suuri, moninainen
            vaikutus, ja niiden luontoarvo luonnon monimuotoisuusnäkökulmasta
            on erittäin korkea.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.