2) Hallituksen esitys laiksi rautatielain muuttamisesta
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyseessähän on laki, jolla
muutetaan rautatielain ratamaksua, rataverkon käyttösopimusta
ja liikkuvan kaluston katsastusjärjestelmää koskevia säännöksiä.
Lakiin ehdotetaan lisäksi rakentamisaikaista käyttölupaa
koskevat säännökset. Tämähän
on siinä mielessä mielenkiintoinen, että kun
esimerkiksi Pohjanmaan rataa nyt rakennetaan, niin siellähän
pitää pystyä käyttämään sitä rataa
silloinkin, kun sitä rakennetaan. En voi olla tässä yhteydessä sanomatta,
että jos rahaa olisi riittävästi, täytyisi
rakentaa toinen raide sinne Seinäjoen—Oulun välille,
että saataisiin sitä vanhaa rataa remontoida vasta
sitten. Nyt liikenne häiriintyy aika paljon. Tämä on
lähinnä tekninen laki mutta joka tapauksessa hyvin
tärkeä.
Sitten toinen asia, mikä tässä on
mielenkiintoista, on se, että tässä on
tämä suorituskannustinjärjestelmä,
joka koskee nimenomaan turvallisuutta ja käyttömaksujen
perimistä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On hyvä todeta, että silloin
kun suomalaiset liikkuvat rautateillä, he tietysti käyttävät
ympäristön kannalta kaikkein parasta tapaa liikkua,
vähiten hiilidioksidipäästöjä kilometriä kohden.
Mutta sitten, kun junat ovat myöhässä,
on hyvä muistaa, että yksi kolmasosa näistä myöhästymisistä johtuu
nimenomaan ratojen kunnosta. Silloin Ratahallintokeskus on se, joka
vastaa tilanteesta eli käytännössä liikenne-
ja viestintäministeriö eli valtiovalta. Usein
kuitenkin ajatellaan, että ongelmat johtuvat VR:stä,
mutta tietysti meillä budjetin laatijoilla on tässä tärkeä osuus,
ettei näin tapahtuisi.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Kun EU-komissaari, joka liikenteestä vastasi,
kävi täällä eduskunnassa, hän
kertoi, että EU suosii rata- ja vesiliikennettä ja
sitä pitäisi Suomessakin kehittää.
Täällä ed. Alatalo otti esille Pohjanmaan
radan. Sille on myös vaihtoehtoinen linjaus Haapajärveltä Jyväskylään,
siitä Lahteen ja siitä lentokentälle.
Se olisi saman suuntainen. Silloin saadaan yksi merkittävä osa
Suomea radan piiriin. Ei ratojen aina välttämättä tarvitse
kulkea muutama metri toisistaan, liki toisiaan. Silloin voitaisiin
Pohjanmaaltakin ja Keski-Suomesta ottaa uusia alueita. Se edistäisi
näiden alueiden kehittämistä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
esitys, joka perustuu direktiiviin, on varmasti ihan hyvä.
Mutta siitä, mitä ed. Alatalo otti täällä esiin
liittyen osittain suorituskannustinjärjestelmään,
toteaisin vaan sen, että huolehtikaa nyt hallituksessa,
että se Pohjanmaan rata saadaan korjattua edes sen yhden
radan osalta, koska rahoja ei ole ensi vuodeksi. Minun mielestäni
se nyt on tärkeintä, että se nyt yhtä mittaa
jatkuisi.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tosiaan kyseisen radan kuntoonpano on siinäkin
mielessä tärkeä, koska täällä tuli
esiin, että EU:ssa suositaan rataliikennettä.
Kun meillä oli aikoinaan liikenneministerinä esimerkiksi
ed. Sasi ja edelleen se perinne on jatkunut, että halutaan
yksityistää Suomen rautateitä, niin on
vedottu jopa siihen, että sitten yksityistettynä näitä juttuja
hoidettaisiin paremmin. Mutta meillä on kuitenkin oltava
Suomessa tarkkana tämän kanssa, koska nimenomaan
Englannissa, kun ratoja on yksityistetty ja kaikkea sitä rautatieliikennettä,
niin ratojen kunto on romahdusmaisesti huonontunut. Eli nyt tässä kuitenkin
Suomen hallitus voi helposti vedota siihen, että yksityistämällä saataisiin
radat kuntoon, jollei niitä panna tällä lailla
ensin rehellisesti kuntoon. Eli tässä on syytä olla
kaikkien varuillaan, ettei tässä taas olla kikkailemassa hyvin
yksinkertaisella asialla.
Itse olin aikoinaan läänintaiteilijana Vaasan läänissä,
ja silloin näistä Pohjanmaan radoista — kun
täällä Haapajärvikin ja Jyväskylä mainittiin, liikenneministerinä oli
Ole silloin — Ole sai lopetettua oikeastaan kokonaan liikenteen
Vaasasta Seinäjoen kautta Jyväskylään,
jota rataa käyttivät hyvin paljon opiskelijat.
Näitä hyviä yhteyksiä ei ole
koskaan palautettu Jyväskylään, vaikka
kaikki suosivat rataliikennettä. Päinvastoin pakotettiin
kaikki opiskelijat ja ihmiset ajamaan omilla autoillaan. Eli näissä asioissa
pitäisi olla nyt kokonaisvaltainen näkemys ja
hoitaa nämä todella kuntoon. Tässä mielessä EU
on oikealla asialla.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Perusradanpidon rahoituspuute on ollut pitkään
jo vakavalla tasolla, noin 100 miljoonan euron luokkaa. Kyse on
myös turvallisuudesta. Toinen asia on koko alue- ja elinkeinokehityksen
edellytysten vahvistaminen pitkien etäisyyksien Suomessa,
esimerkiksi pohjois—etelä-suuntaiset pääradat.
Seinäjoki—Oulu on ollut esillä, mutta
muun muassa Savon rata on nopeus- ja painorajoitusten uhan alaisena
muun muassa Pieksämäki—Kuopio-välillä.
Tämä on kestämätön
tilanne samaan aikaan, kun EU-komissio esittää,
kuten sosialidemokraatit jo viime syksynä esittivät,
että tässä suhdanne- ja työllisyystilanteessa
pitäisi panostaa elvyttävästi juuri perusinfraan
ja liikenteellisiin asioihin. Nyt olisi myös oikea suhdanne
hoitaa nämä asiat kuntoon.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässähän on ratamaksuista
ja käyttömaksuista kysymys itse hallituksen esityksessä ja
mietinnön sisältämässä lakiehdotuksessa.
Mutta kiinnitän vain huomiota siihen, että voi
kun se voisi olla tämä asia sillä tavalla,
että nämä maksut voisivat olla niin suuret,
että me voisimme hoitaa juuri muun muassa tämän
akuutin Seinäjoki—Oulu-välisen rataosan
perusparannuksen ja sen toisen raiteen siihen. Nimittäin
sinne on tulossa nyt malmikuljetuksia niin paljon, että on
uhka, että se koko liikenne loppuu siellä. Sen
takia tämä asia pitää jollakin
tavalla pystyä hallituksen hoitamaan. Lainatkoon rahat
joltakin eläkerahastolta, jos ei muuta.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustajat Alatalo ja Pulliainen, molemmat,
ottivat erittäin tärkiän asian esiin
eli Pohjanmaan radan. Siitä on kauan puhuttu. Osittain
se on hallitusohjelmassakin, mutta pitää muistaa,
että se on amerikkalaista preeriaa tuo Länsi-Suomi
eli olisi tärkeätä, että siihen
saataisiin myös toinen rataosuus. (Ed. Vistbacka: Saisi
sen yhden edes!)
Yleiskeskustelu päättyi.