7) Laki oikeudenkäynnin julkisuudesta yleisissä tuomioistuimissa
         annetun lain muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Mika Niikko /ps(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Tässä lakiesityksessä on kysymys
            oikeudenkäynnin julkisuudesta yleisissä tuomioistuimissa
            annetun lain muuttamisesta.
         
         
         Rikospoliisin suorittamassa esitutkinnassa esiintyy tilanteita,
            joissa niin sanottu yllätysmomentti on ratkaiseva tutkinnan
            onnistumisen mahdollistamisessa. Eräs näistä tilanteista
            liittyy tapaukseen, jossa rikoksesta epäilty oleskelee poliisin
            tietämin tavoin ulkomailla valtioissa, joista Suomen poliisilla
            on mahdollisuus saada hänet luovutetuksi Suomeen kuulusteluja
            ja mahdollista oikeudenkäyntiä varten.
         
         
         Sanottu rikosepäillyn luovutus edellyttää yleensä sitä,
            että Suomeen luovuttamista pyydettäessä voidaan
            kyseiselle ulkomaalaiselle viranomaiselle esittää Suomen
            tuomioistuimen päätös epäillyn
            tutkinnallisesta vangitsemisesta. Pakkokeinolainsäädäntömme
            mahdollistaakin epäillyn tutkinnallisen vangitsemisen myös
            tapauksissa, joissa epäilty on vapaalla jalalla, esimerkiksi
            ulkomailla, eikä ole saatavissa paikalle käräjäoikeuden
            vangitsemisasian käsittelytilaisuuteen. Kuvatunlaisessa
            tilanteessa on monesti niin, että ulkomailla tai tietymättömissä kotimaassa
            oleskeleva epäilty ei vielä tiedä poliisin
            päässeen hänen jäljilleen. Tällöin
            yllätysmomentti on usein ratkaiseva hänen saamisessaan
            poliisin kuulusteltavaksi. Katoaahan epäilty mitä todennäköisimmin
            jäljettömiin, jos hän saa etukäteen
            tietoonsa, että poliisi epäilee häntä ja
            että poliisin epäilyperusteet vahvuudeltaan ovat
            tutkinnalliseen vangitsemiseen oikeuttavia.
         
         
         Arvoisa puhemies! Sanotun katoamisriskin kannalta on ongelmallista,
            että oikeudenkäynnin julkisuudesta yleisissä tuomioistuimissa
            annetun lain 4 § ja 6 §:n 1
            momentti nykyisellään sisältävät
            eräänlaisen rikollista suosivan ennakkovaroitusjärjestelmän.
            Mainittu 4 §, oikeudenkäyntiä koskevien
            perustietojen julkisuus, ja mainittu 6 §, henkilöllisyyden
            määrääminen salassa pidettäväksi,
            yhdessä 16 §:n kanssa merkitsevät
            nimittäin oikeudenkäyntiasioiden vireillepanon niin
            sanotun diaarijulkisuuden kautta sitä, että käräjäoikeudelle
            esitetyn vangitsemisvaatimuksen osalta kyseisen rikoksesta epäillyn
            henkilön nimi tulee rikostutkinnan onnistumisen kannalta liian
            aikaisessa vaiheessa julkiseksi. Julkisuutta on omiaan lisäämään
            se, että monet massamediaa edustavat rikostoimittajat juttuaihetta
            seuloessaan seuraavat säännöllisesti
            kyseisiä diaaritietoja.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kerrottu vangittavaksi esitetyn henkilön
            nimen etukäteinen julkistaminen voi helposti johtaa siihen,
            että henkilö saa välikäsiensä kautta
            uutisluontoisen tiedon häneen kohdistuvasta rikostutkinnasta.
            Hän ehtii tällöin kadota tavoittamattomiin
            esimerkiksi siirtymällä maahan, josta epäiltyä ei
            saada Suomeen. Tällainen ennakkovaroitus voi lisäksi
            joissain tapauksissa olla poliisin kannalta haitallinen ennakkovaroitus
            joillekin kyseisen rikosepäillyn rikostovereille, jos kyse
            on liigan tai muun sellaisen rikollisryhmän toiminnasta.
            Esitutkintakäytännössä poliisi
            on joskus joutunut luopumaan aikomastaan ja perustellusta vangitsemisvaatimuk-sesta
            juuri siksi, että kyseinen rikosepäilystä vielä tietämätön
            henkilö ei saisi diaariperusteista ennakkovaroitusta.
         
         
         Kuvatuissa ongelmatilanteissa on yleensä kysymys vakavasta
            tai ainakin melko vakavasta rikollisuudesta. Poliisihan ei ryhdy
            vähäisten rikosten johdosta niin mutkikkaaseen
            kansainväliseen virkatiemenettelyyn, mikä vaatii
            ulkomailla olevan henkilön saamisen luovutetuksi Suomeen
            rikostutkintaa varten. Myös tämä rikollisuuden
            vakavuusasteen näkökohta puoltaa lakialoitteen
            sisältämiä ehdotuksia säännösmuutoksiksi.
         
         
         Esitetyistä syistä on tarpeen lisätä oikeudenkäynnin
            julkisuudesta annetun lain 4 §:n loppuun ja 6 §:n
            1 momentin loppuun uudeksi 3 kohdaksi säännökset
            siitä, että pakkokeinolain nojalla vangittavaksi
            vaaditun henkilön henkilöllisyystiedot ovat tuomioistuimen
            toimesta tietyin edellytyksin määrättävissä salassa
            pidettäviksi. Edellytyksenä olisi toisaalta se,
            että kyseinen vapaalla jalalla oleva todennäköisesti
            esitutkintaa ja oikeudenkäyntiä välttelevä henkilö on tietymättömissä tai
            ulkomailla, sekä toisaalta se, että henkilöllisyyden
            julkisuus todennäköisesti aiheuttaisi merkittävää haittaa
            esitutkinnan onnistumisen mahdollisuuksille.
         
         
         Kolmas oikeudenkäynnin julkisuuslain kohta, jota on
            sanotussa tarkoituksessa nyt samassa yhteydessä muutettava,
            on 16 §:n 3 momentti. Momentti koskee ennen syytteen
            alkua toimitettavaa pakkokeinoasian käsittelyä,
            jollaisesta siis lakialoitteessakin on kysymys.
         
         
         Sanotun 3 momentin mukaan pakkokeinoasian oikeudenkäyntiasiakirjat
            voidaan itse ratkaisun sisältävää asiakirjaa
            lukuun ottamatta määrätä tuomioistuimen
            toimesta tietyksi ajaksi salassa pidettäviksi, jos pakkokeinovaatimuksen
            esittäjä sitä tutkinnallisista syistä pyytää ja
            jos tuomioistuin katsoo salassapitoon olevan tarvetta.
         
         
         Arvoisa puhemies! Siis itse ratkaisun sisältävää asiakirjaa
            ei kuitenkaan nykyinen säännös salli
            tuomioistuimen määrätä salassa
            pidettäväksi, joten tämä asiakirja,
            josta vangittavaksi vaaditun henkilöllisyys ilmenee, on
            julkinen. Tämä rikoksesta epäiltyä aiheetta
            suosiva epäkohta nykysääntelyssä on
            korjattavissa siten, että 16 §:n 3 momentin
            loppuun lisätään tuomioistuimelle oikeus
            määrätä tietyin edellytyksin
            itse ratkaisuasiakirjakin toistaiseksi salassa pidettäväksi.
         
         
       
      
         
         Kari Tolvanen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Edustaja Niikon lakialoite on hyvä ja
            loistava ja kannatan sitä lämpimästi.
         
         
         Pääsääntönä luonnollisesti
            vangitsemisasioissa pitää olla julkisuus. Ei tietenkään
            voi olla yhteiskuntaa, etenkään oikeusvaltiota,
            jossa vangitaan ihmisiä salaisissa oikeudenkäynneissä ja
            salaisesti, mutta nimenomaan julkisuuden pitää olla
            silloin vain ja ainoastaan pääsääntö,
            kun vangittavaksi vaadittu on itse paikalla. Näinhän sen
            pitää olla.
         
         
         Nykylainsäädännön mukaan
            järkyttävää kyllä istunnon
            diaaritiedot ovat myös julkisia silloin, kun vangittavaksi
            vaadittu ei ole siellä oikeussalissa, vaan hän
            on karkuteillä. Käytännössähän tämä tarkoittaa
            sitä, että poliisi on jo suht pitkään etsinyt
            jotain henkilöä, poliisi on etsintäkuuluttanut
            tämän henkilön, ja useimmiten tällainen
            rikoksesta epäilty on paennut ulkomaille, mutta toki joskus
            hän saattaa olla piiloutunut kotimaassakin. Silloin poliisilla
            ei ole muuta vaihtoehtoa kuin vaatia tämä henkilö vangittavaksi,
            jotta esimerkiksi EU-alueelle saadaan niin sanottu Schengen-etsintäkuulutus.
            Sitä ei pysty ilman oikeuden päätöstä kattavasti
            tekemään. Mutta siinä on sellainen ongelma,
            että todella, kuten edustaja Niikko sanoi, tämän
            vangitsemisistunnon diaaritiedot ovat julkisia. Diaaritiedoista
            ilmenevät vangitun nimi, siis poissaolevana vangitun nimi,
            sekä myös rikos, mistä häntä on
            vangittavaksi vaadittu.
         
         
         Nythän tämä tapaus tuli julkisuuteen,
            kun oli niin sanottu julkisuuden henkilö vangittu poissaolevana
            ja lehdistö sai sen tietää ja julkaisi
            tämän tiedon. Se on omiaan vaikeuttamaan tutkintaa
            jo silloin, kun rikoksesta epäilty saa tiedon siitä, että häntä vahvoin
            perustein epäillään tietystä rikoksesta
            ja häntä vaaditaan luovutettavaksi Suomeen, mutta
            ennen kaikkea se on vahingollista ja, voi sanoa, joskus jopa romuttaa
            tutkinnan täysin, kun puhutaan ammattimaisesta ja järjestäytyneestä rikollisuudesta.
            Nämä vangitut, poissaolevana vangitut, eivät
            silloin ole mitään julkisuuden henkilöitä useimmiten,
            ja heitä ei lehdistö varoita, mutta meillä järjestäytynyt
            rikollisuus kyllä pystyy helposti hankkimaan esimerkiksi asianajajan
            välityksellä julkiset diaaritiedot oikeudesta
            ja selvittämään, onko heidän
            rikoskumppaninsa vaadittu vangittavaksi, ja jos on, niin mistä rikoksesta.
            Tällöinhän todellakin käy niin,
            että nämä rikoksesta epäillyt
            alkavat sotkea juttua niin paljon kuin ehtivät, eli on
            tällainen niin sanottu kolluusiovaara hyvinkin todennäköinen.
            He vaikeuttavat tutkintaa esimerkiksi hävittämällä todisteita,
            jos niitä ei ole tässä vaiheessa hävitetty,
            mutta ennen kaikkea he voivat sopia kertomuksia, kuinka he tulevat
            sitten myöhemmin poliisikuulusteluissa ja oikeudessa kertomaan.
            Tämä todella, voi sanoa, jossain tapauksessa romuttaa
            poliisin esitutkinnan ja syyttäjän syyteharkinnan
            ja oikeuden mahdollisuuden toimia ja löytää sitä aineellista
            totuutta.
         
         
         En näkisi, että se lainmuutos, mitä Niikko
            esittää, polkee kenenkään perusoikeuksia.
            Jotkuthan, jotka nimenomaan vain ja ainoastaan ajattelevat rikoksesta
            epäillyn oikeuksia, ovat sitä mieltä,
            että salaista vangitsemisoikeudenkäyntiä ei
            voi olla tältä osin, ettei edes nimeä ilmoiteta, mutta
            olen täysin eri mieltä tästä asiasta
            ja olen täysin Niikon kannalla, että sitten vasta,
            kun tämä rikoksesta epäilty poissaolevana
            vangittu saadaan oikeuden eteen, silloinhan on viipymättä oikeuden
            käsittely, jossa tämä poissaolevana vangittu
            pystyy puolustautumaan ja esittämään omat
            näkemyksensä. Se on aivan oikein, että tällöin
            tämä vangitsemisoikeudenkäynti tulee
            julkiseksi diaaritietoihin, kun vangittu tai vangittavaksi vaadittu
            ei enää pysty vaikeuttamaan tutkintaa eikä myöskään
            pakenemaan. Se ei todellakaan polje kenenkään
            oikeuksia, vaikka muun muassa eräät korkeasti
            oikeustiedettä oppineet väittävät
            toisin.
         
         
         Valitettavasti viime aikoina ja etenkin tuossa aikaisempina
            vuosina on keskitytty lähes yksinomaan rikoksesta epäillyn
            ja rikollisten oikeuksien lisäämiseen. Toki heilläkin
            oikeutensa pitää olla, kun elämme oikeusvaltiossa,
            mutta esimerkiksi tämä, että poissaolevana
            vangitun tieto pitää julkistaa, on minun mielestäni
            täysin käsittämätöntä,
            ja vilpittömästi toivon, että lainsäätäjälle
            on aikoinaan käynyt tässä asiassa pelkästään lapsus,
            mutta ilmeisesti näin ei ole. Nyt joka tapauksessa, on
            syy mikä tahansa tähän lainsäädännön
            puutteeseen, se on korjattava edustaja Niikon lakiesityksen tavoin.
         
         
         Arvon herra puhemies! Valitettavasti tilanne on kuitenkin niin,
            kun katselin tätä hyvän laki-aloitteen
            nimilistaa, allekirjoittajalistaa, jossa valitettavasti minunkaan
            nimeäni ole, kun en tiennyt, että tämä on
            vireillä, että tämä ei tässä nyt tältä istumalta
            ja seisomalta taida mennä läpi. Mutta tulevana
            syksynä ainakin minä pyrin siihen, ja vähän
            sain lupauksiakin, että kun esitutkinta- ja pakkokeinolain
            kokonaisuudistuksessa, joka astuu voimaan vuoden 2014 alussa, aletaan toivottavasti
            korjata tiettyjä, voiko sanoa, lapsuksia tai järjettömyyksiä,
            joita edellisen eduskunnan aikana kiireessä tehtiin näihin
            lakeihin — muun muassa ylimääräisen
            tiedon käytön rajoitukset ovat täysin
            käsittämättömiä — niin
            minä toivon, että tämä edustaja
            Niikon lakialoite siinä vaiheessa myös otetaan
            käsittelyyn, ja ainakin minä aion osaltani tehdä työtä,
            että tämä siinä samassa yhteydessä saataisiin
            korjatuksi, vaikka tässähän on kylläkin
            kyse oikeudenkäynnin julkisuudesta, mutta se liittyy niin
            läheisesti esitutkinta- ja pakkokeinolainsäädäntöön,
            että se voitaisiin ainakin minun mielestäni tässä yhteydessä korjata.
         
         
       
      
         
         Timo Heinonen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tällaisia hyviä, kannatettavia
            lakialoitteita tulee aina silloin tällöin, taikka
            useinkin, tässä talossa, ja tämä edustaja
            Niikon tekemä esitys on yksi sellainen. On varmasti ihan
            perusteltua, että tällaisissa tilanteissa, kun
            varsinkin tämä tutkinnan vaikeuttamiskysymys,
            jonka edellisessä työssään hyvin
            tunteva edustaja Tolvanen toi esille, on ongelmana, toimitaan tällä tavalla
            kuin edustaja Niikon aloitteessa esitetään. Tämä on
            vähän samanlainen asia kuin se, kun edellisellä hallituskaudella
            silloinen edustaja Hakola teki esityksen vakavan rikoksen valmistelusta.
            Kaikki sitä kannattivat, mutta ei se siitä huolimatta
            tahtonut mennä eteenpäin. Se asia on nyt etenemässä mutta
            kyllä kovin verkkaisesti. Toivotaan, että tämä edustaja
            Niikon lakialoite etenee.
         
         
         Meillä on ymmärtääkseni
            noin sata suomalaista etsintäkuulutettuna ympäri
            maailmaa vuosittain. Luku hieman vaihtelee, mutta tällaisesta määrästä puhutaan,
            ja on ihan perusteltua varmasti, että näin voidaan
            toimia. Itse vain jäin miettimään sitä,
            että tietysti jossain tilanteessa voi toimia taasen myös
            hyvin kiinni ottamisen kannalta se, että ihmiset tietävät.
            Jos on kyse vaikkapa julkisuuden henkilöstä, niin
            on tunnetut kasvot, taikka sitten kuvien kautta voi tulla tilanteita,
            että tällainen pakoileva rikollinen löydetään.
            Vaikkapa Wincapitan tapauksessa, kun naamat olivat tulleet tutuiksi,
            turistit osasivat Thaimaassa todeta, että nyt nämä miehet
            kulkevat siellä, vai oliko siinä peräti
            naisiakin, en muista, mutta kuitenkin. Mutta pääajatuksena tämä Niikon
            esittämä laki on hyvä, ja tätä on
            ihan helppo lähteä kannattamaan.
         
         
       
      
         
         Mika Niikko /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! On hienoa, että meidän eduskunnassamme
            istuu asiantuntijoita, kuten edustaja Tolvanen, joka on poliisi
            taustaltaan. Hän tuntee tämän käytännön
            tilanteen poliisien työskentelyssä parhaiten.
            Siinä mielessä olen kiitollinen siitä,
            että nostatte asian esille siellä pakkokeinolakien
            ja esitutkintalakien korjauksen yhteydessä. Toivottavasti
            saisitte myös tämän sinne mukaan lainvalmisteluun,
            sillä tiedämmehän me kaikki sen, että poliisin
            resurssit ovat nyttenkin aivan liian rajalliset, ja on se niin väärin,
            jos poliisit joutuvat vielä sitten leikkimään
            kuurupiiloa rikoksesta epäiltyjen kanssa kaiken sen resurssipulan
            keskellä.
         
         
       
      
         
         Kari Tolvanen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Aivan lyhykäisyydessään:
            Ymmärrän edustaja Heinosen pointin hyvin, että jos
            joku julkisuuden henkilö on karkuteillä, niin
            hänet ehkä joku sivullinen saattaa tunnistaa.
            Se ei kuitenkaan poissulje sitä vaihtoehtoa, vaikka tämä oikeudenkäynti
            olisi ollut tämä poissaolevana vangitseminen,
            salassa pidettävää, diaaritiedot salaiset,
            että myöhemmin poliisi tiedottaisi tästä asiasta
            julkisuuteen esimerkiksi valokuvalla. Se ei poissulje poliisin tiedottamisoikeutta.
            Mutta näkisin kuitenkin, että kuten Niikko tässä esittää, tämän
            poissaolevana vangitsemisen, niiden tietojen salassa pitämisen,
            pitäisi olla ehdotonta ja poliisi oman harkintansa mukaan
            myöhemmin sitten käyttäisi niitä tällä hetkellä lainsäädännössä olevia
            keinoja tiedotukseen ja rikoksesta epäillyn kiinni saamiseen.
            Se olisi tehokas paketti.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.