Täysistunnon pöytäkirja 50/2002 vp

PTK 50/2002 vp

50. TORSTAINA 25. HUHTIKUUTA 2002 kello 18

Tarkistettu versio 2.0

5) Laki rikoslain 20 luvun muuttamisesta

 

Puhemies:

Ed. Räsänen, kaikin mokomin puheenvuoro, mutta täällä ei ole nimeä listalla. Minä keksin teidät nyt omasta päästäni.

Päivi Räsänen /kd:

Arvoisa puhemies! Kiitän lämpimästi tästä puhemiehen armollisuudesta. Juuri tuossa huomasin itsekin tämän virheen, mutta kiitos, rouva puhemies, tästä!

Lakialoitteeni koskee seksipalvelujen ostamisen ja myymisen kriminalisointia. Se, minkä vuoksi olen nyt tehnyt lakialoitteen, liittyy EY-tuomioistuimen tuoreeseen ratkaisuun, jonka mukaan, jos prostituutiota ei ole kielletty kansallisessa lainsäädännössä, silloin on perusteetonta käännyttää rajalta henkilöitä, jotka pyrkivät maahan tarkoituksenaan harjoittaa prostituutiota. Näin ollen tämän EY-tuomioistuimen ratkaisun mukaan prostituution harjoittaminen olisi laillinen perustelu oleskeluluvan saamiselle maassamme.

Kun Suomessa harjoitettavasta seksikaupasta melko huomattava osa tapahtuu juuri Baltian maista ja Venäjältä tulevien henkilöiden toimesta, niin nähdäkseni EY-tuomioistuimen päätöksellä on erityisen suuri merkitys juuri meidän maamme kannalta. Pahimmillaan tämän päätöksen seurauksena maatamme uhkaa rajoittamaton seksikauppa, kun keinoja käännyttää Baltian maista ja Venäjältä tänne pyrkiviä prostituoituja ei enää olisi. Tällä hetkellähän käytäntö on se, että jopa bussilasteittain näitä naisia käännytetään rajalta.

Lisäksi kysymys on hyvin syvällisesti ihmisarvokysymys näille naisille, jotka pyrkivät tänne seksikauppaa harjoittamaan, ja myös suomalaisille naisille, jotka tällaiseen ratkaisuun päätyvät. Seksibisnekseen alistuminen on usein epätoivoinen yritys pyrkiä taloudellisesta ahdingosta eroon, esimerkiksi huumeveloista eroon tai muuten vaikeasta taloudellisesta elämäntilanteesta.

Naisten seksuaalisuuden kaupallinen hyväksikäyttö on muuttunut yhä näkyvämmäksi. Prostituutio on yksi osa sukupuolten välisestä epätasa-arvosta ja erityisesti naisten ihmisarvoa halventava ilmiö, vaikka toki miespuolisia prostituoitujakin on. Prostituutio on myös tullut yhä avoimemmaksi niin kaduilla kuin erilaisissa hotelleissa ja ravintoloissa ja majataloissa. Maassamme toimii varsin avoimesti ilmeisiä bordelleja, vaikka periaatteessa lainsäädäntömme ne kieltää. Merkittävä osa prostituutiosta tapahtuu privaatisti lehti-ilmoitusten ja puhelimen välityksellä.

Eduskuntahan sai käsittelyynsä järjestyslakiesityksen, jossa kielletään julkisilla paikoilla seksipalvelujen ostaminen, mutta valitettavasti se ei riitä poistamaan tämän toiminnan yhteiskunnalle aiheuttamia haittoja eikä myöskään ole vastaus EY-tuomioistuimen päätöksen aiheuttamiin seurauksiin. On muistettava, että seksikaupan lieveilmiönä esiintyy myös huumekauppaa ja muuta rikollisuutta, ja niin paljon kuin kannatankin uuden järjestyslain mukanaan tuomaa julkisen prostituution kieltoa, samalla olen huolestunut siitä, että kun prostituutio siirtyy yhä suljetumpiin tiloihin, se myös lisää tähän bisnekseen osallistuvien naisten turvattomuutta.

Kansainvälisen siirtolaisjärjestön mukaan noin 2 000 Baltian maiden asukasta joutuu vuosittain ihmiskaupan uhriksi. Järjestön mukaan kauppa on lisääntynyt Baltiasta erityisesti Suomeen ja Ruotsiin ja tapahtuu niin, että usein tutun henkilön matkaan houkuttelema nainen myydään prostituoiduksi, sen sijaan että hän pääsisi kiinni lupausten mukaiseen parempaan elämään. Näissä tapauksissa on aivan suoraa harhautusta myös tapahtunut.

Prostituution valvonnan ja rikoksen todistamisen pelätään olevan vaikeaa, ja vaikka myönnän sen, että rikoslain laajentamisella ei toki poisteta tätä toimintaa, kuitenkin sillä annettaisiin viesti siitä, mikä lainsäätäjän mielestä on sopivaa ja ihmisarvoista toimintaa. Poliisin taholta on tullut myös viestejä siitä, että järjestyslaissa annettua esitystä julkisen seksikaupan kieltämisestä olisi helpompi valvoa, jos sekä myyminen että ostaminen olisi kiellettyä.

Prostituution kieltämisessä on mielestäni kysymys koko yhteiskunnan edusta ja erityisesti heikoimmassa asemassa olevien henkilöiden ihmisoikeuksista.

Lauri  Oinonen  /kesk:

Arvoisa rouva puhemies! Ed. Päivi Räsänen on tehnyt lakialoitteen 46/2002 vp rikoslain 20 luvun muuttamisesta, ja mielestäni ed. Päivi Räsänen on tehnyt hyvin onnistuneen lakialoitteen. Kun tässä eduskunnan lähetekeskustelua käymme, niin ihmettelen, missä ovat eduskunnan naiset. Ainoastaan rohkea kansanedustaja Päivi Räsänen on paikalla, aloitteen ensimmäinen allekirjoittaja, mutta täällä salissa ei näy lainkaan muita kansanedustajanaisia, ja tämä aloitehan koskettaa juuri naisia. (Ed. Kuosmanen: Puhemies!) Arvoisa rouva puhemies on, mutta hän on tietyssä tehtävässä, puhemiehenä, niin että hänellä ei ole sitä oikeutta, mikä on kansanedustajilla, ja mahdollisuutta, mikä on kansanedustajilla, penkistä tulla puhumaan. Puhemiehellä on monet muut vaativat ja velvoittavat tehtävät; en tähän puutu.

Minä katson vain penkkeihin ja minä ihmettelen, missä ovat eduskunnan naisedustajat, kun käsitellään mitä syvällisimmin juuri naisen olemusta koskevaa ja naisten asemaan liittyvää lakialoitetta. Tätä vielä sitäkin enemmän ihmettelen, kun eduskunnan naiset ovat kiinnostuneita kaukaisten maiden prostituutio-ongelmista, siirtolaisongelmista ja naisten hyväksikäytöstä. Mutta silloin kun kysymykset tulevat lähelle, missä silloin ovat eduskunnan naiset? Totean, että miehet ovat osoittaneet esimerkillisyyttä olemalla täällä salissa ja osallistumalla asian lähetekeskusteluun.

Kysymyshän on ihmisarvosta, ja minusta tämä lakialoite on juuri sen takia nähtävä arvokkaana asiana, jotta lain suunta olisi ihmisarvoa kunnioittava ja jotta lain käytössä ja valvonnassa ihmisarvo tulisi oikealla tavalla esille. Sen, mitä kansainväliset siirtolaisjärjestöt ovat tuoneet esille, pitäisi olla hyvin vakava ja hälyttävä asia.

Toivon, että kun aloite menee valiokuntakäsittelyyn, näihin asioihin todella voitaisiin kiinnittää huomiota ja löytää sellainen lainsäädäntö, joka kunnioittaa ihmisarvoa ja joka turvaa tervettä elämää. Useinhan juuri prostituutioon sortuu ihminen myös taloudellisissa ongelmissa. Opiskelijatkin taloudellisessa hätätilanteessa kysyvät, pitäisikö tuosta ryhtyä toimeentuloa hankkimaan. Ihmiset ovat ajautuneet tähän eri syistä, ja niitä sosiaalisia epäkohtia, jotka tähän ovat ohjaamassa, tulisi ennalta estää. Samalla täytyy muistaa, että prostituutiolla on yhteydet myös muihin yhteiskunnan kannalta kielteisiin asioihin, ei vähiten myöskään terveyden osalta: aids on vakava uhka.

Näin ollen, arvoisa rouva puhemies, katson, että tämä lakialoite ansaitsee myönteisen jatkokäsittelyn valiokunnassa.

Seppo  Lahtela  /kesk:

Arvoisa rouva puhemies! On syytä täältä edestä puhua, vaikka ed. Kuosmanen varoittikin minua tähän asiaan puuttumasta, sillä perusteella, etten ole mikään asian harrastaja enkä tuntija. Mutta lähinnä tässä asiassa esittäisinkin näkemyksiä siitä, mitä prostituutio vaikuttaa yhteiskunnallisesti, ehkä jatkaen oikeastaan tähän pohdiskeluun ja niihin perusteluihin, mitä ed. Räsänen erinomaisessa aloitteessaan esittää, ja siihen, mitä ed. Oinonen pohdiskeli tämän asian puitteissa.

Tämä aloite sellaisenaan ei ole periaatteessa mikään uusi asia, vaan ehkä parhaimmillaan voisi ajatella, että tämä liittyy myöskin parhaillaan eduskunnassa käsiteltävänä olevaan järjestyslakiin. Siinäkin tähän ongelmaan viitataan ja näkyvä kauppa ja myynti kielletään.

Sen verran voisi tässä asiassa kertoa ehkä viimeisiä tietoja, että kun tämän asian käsittelyn aikana kävin katsomassa iltauutiset ja TV3:n Seitsemän uutiset, siellä tutkija Aromaa kertoi, että Suomessa on noin 5 000—6 000 ulkomaalaista naista, jotka elättävät itsensä myymällä seksipalveluja. Näistä 90 prosenttia on venäläisiä tai virolaisia. Kun tätä lukumäärää aletaan tutkia ja miettiä, niin se on todella suuri määrä. Tämä ongelma on huolestuttava, se on suuri, ja sillä on yhteiskunnallisesti erittäin suuri merkitys. Sama tutkija totesi asiaa selvittäen niin, että kaupallinen hinta on 50—200 euroa per tapaus riippuen olosuhteista ja palvelun laadusta. Sitä ei selvitetty sen paremmin, mitä palvelun laatu kullakin hintatasolla tarkoittaa.

Mutta se, mikä on oleellista ja mikä tästä aloitteestakin puuttuu, on, että palvelun hinnasta puolet menee yleensä välittäjälle. Välittäjän asemahan nykyisellään on Suomessa rangaistu ja tuomittava, mutta toisaalta tuntuu, että jossakin on kuitenkin jotain aukkoa olemassa, kun välittäjäporrasta ei sen paremmin kiinni saada, vaikka toiminnan laajuus on kuitenkin tätä suuruusluokkaa, mitä se tämän tutkimuksen mukaan on olemassa. Täytyy kuitenkin todeta, että jos markkinat ovat näin suuret, niin on kyllä olemassa myöskin kysyntää. En tiedä, mistä se kysyntä sitten tulee ja syntyy.

Ehkä tässä asiassa voisikin pohdiskella ja mietiskellä sellaista asiaa ja näkemystä, että usein täällä salissa esillä olleet ja eduskunnassa tälläkin viikolla äänestetyt ja pohditut perhelainsäädäntöön yhtenä osana liittyvät lait ja keskustelut ovat esimerkki ja osoitus siitä, että suomalainen yhteiskunta joltakin osin on pilalla ja jotenkin ihmisten kanssakäyminen, rehti ja vilpitön elämä, ei toimi eikä pelaa.

Ehkä, toivon mukaan, joku myöskin selvittää, onko tällä asialla jotakin niin sanottua pullistelun tai muun pöyristelyn makua ja näköä vai mistä löytyvät käyttäjät tämän ammatin harjoittajalle. Toisaalta, kun lukee iltapäivälehtien mainoksia, joita on sivutolkulla noin päältäpäin katsoen, niin kyllä täytyy olla ihmeellinen tämän kansan näkemys, kun niille palveluille, mistä ilmoitetaan, on käyttäjiä olemassa, ja on aivan varmaa, ettei toistuvasti ilmoiteltaisi, ellei olisi käyttöä olemassa.

Tämä asia, niin kuin täällä on todettu, valiokuntakäsittelyn aikana toivottavasti saa riittävän syvällisen pohdinnan ja selvityksen siitä, mitä tälle asialle voidaan tehdä ja mikä tämän merkitys on olemassa myöskin pidemmällä aikavälillä.

Mutta se, mitä haluaisin tähän sanoa ja mikä osui ensimmäisellä lukemalla silmään, on se, että rikoslain 20 luvun uudistamisessa, seksuaalipalvelujen ostamisessa, myymisessä tuomittaisiin enintään 3 kuukaudeksi ja ostamisesta tuomittaisiin kaksinkertaisesti eli 6 kuukaudeksi. Mielestäni noin miessukupuolen kannalta katsoen tätä asiaa tämän pitäisi olla selkeästi toisin päin tai vähin, mitä voi vaatia, on, että molemmat rangaistukset ovat saman suuruisia. Tämä olisi sellainen asia, mikä valiokuntakäsittelyn aikana pitäisi pohtia ja selvittää ja myöskin perustella, miten se voi olla näin. Pidän ed. Räsäsen aloitetta ja asiantuntemusta perhepolitiikan osalta aivan korvaamattomana, ja siltä osin luulen, että tähän jokin looginen järjestys on olemassa. Mutta kun katson kansan ja rahvaan kansanedustajan näkökulmasta tätä asiaa, niin en ymmärrä tätä suhdetta, mikä tässä nyt näin on olemassa.

Rouva puhemies! Näin lyhyesti tätä asiaa pohtien ja käsitellen toivon, että tämä saa täällä eduskunnassa arvoisensa käsittelyn ja myöskin sellaisen tuloksen, että se johtaa tämän kansakunnan vahvempaan ja parempaan tulevaisuuteen, erityisesti sen nuorison ja työtä tekevän väestönosan sellaiseen tarmoon, että se puskee toimintatarmonsa kaikkiin muihin kuin näihin asioihin, mistä ei sitten vielä varsinkaan valtiolle verotuloja kerry.

Lauri Oinonen /kesk:

Arvoisa rouva puhemies! Lakialoitteessa on otettu hyvin huomionarvoinen näkökohta esille, kun täällä mainitaan, että prostituution valitsevat vapaaehtoisesti ammatikseen erittäin harvan naiset ja miehet. Mutta sitten jatkuu: "EY-tuomioistuimen tuoreen ratkaisun pohjalta vaikuttaa siltä, että prostituoituna toimiminen saattaa olla laillinen perustelu oleskeluluvan saamiselle toisessa EU-maassa. Prostituution harjoittaminen voidaan kieltää vain, jos se on kielletty oman maan kansalaisilta."

Tässä on hyvin yllättävä näkökohta, että ulkomaalainen henkilö ihan laillisesti ja EY-tuomioistuimen päätökseen vedoten voisi päästä Suomeen tuon ammatin harjoittajana, ellei Suomen lainsäädäntöä tässä suhteessa muuteta sellaiseksi, että se suojelee suomalaista yhteiskuntaa. Siksi näen, että tässä on todella kiireellisesti korjattava aukko aloitteen mukaisesti.

Päivi Räsänen /kd:

Arvoisa puhemies! Kun ed. Oinonen peräänkuulutti eduskunnan naisia puolustamaan tätä aloitetta, niin totean, että panin ilolla merkille, että tasavallan presidentti Tarja Halonen noin viikko sitten vaati prostituution kieltämistä tai joka tapauksessa jyrkempää suhdetta ja asennetta prostituutioon ja sen estämistä.

Ed. Seppo Lahtela nosti tärkeän kysymyksen esiin, kun hän puhui välittäjäportaasta ja parittajista. Tämähän on toki jo nyt lainsäädännössä kielletty, mutta uskon siihen, että jos seksipalvelujen ostaminen ja myyminen tulisi kielletyksi, niin poliisin olisi helpompi päästä kiinni myös tähän välittäjäportaaseen, koska poliisi saisi tuoreeltaan näyttöä tapahtuneesta rikoksesta.

Se, minkä vuoksi tässä on eripituiset rangaistukset näille eri osapuolille, liittyy siihen, että katson, että tämän asian suhteen tulee heikompaa osapuolta kohdella lempeämmin. Monet näistä naisista, kuten totesin, eivät ole vapaaehtoisesti eivätkä edes aloitteellisesti itse tälle uralle hakeutuneet, vaan ovat erilaisten pakkojen ja painostusten ja houkutusten kautta tähän joutuneet. Esimerkiksi Ruotsissa ainoastaan seksin ostaminen on kriminalisoitu. Ruotsin kokemuksesta voin todeta sen verran, että siellä prostituution kieltäminen on johtanut siihen, että prostituoituja on pystytty tukemaan ulos seksiteollisuudesta, mikä on mielestäni hyvä ja kannustava tieto.

Pentti  Tiusanen  /vas:

Arvoisa rouva puhemies! Täällä on aprikoitu ensinnäkin sitä, mistä johtuu tämä kysyntä. Kai Suomessa se johtuu nimenomaan suomalaisen miehen kyvyttömyydestä solmia normaaleja ihmissuhteita, siitä suomalaisesta ahdistuksesta, joka täällä on. Se on yksi puoli.

Mutta, puhemies, tämähän on eurooppalainen ongelma, kyllä sitä ongelmaa on muuallakin. Todellakin tämä on teollisuutta, ja ihmiskauppa on aivan verrattavissa huumekauppaan myös tuottavuutensa kannalta. Puhutaankin huumekaupasta, ihmiskaupasta ja sitten Cites-sopimusta rikkovasta eläinkaupasta: Nämä ovat kolme nykykaupan lajia, joilla tuotetaan erittäin suuria voittoja. Se on järjestelmällistä. Moldavia on yksi lähtömaa näille ihmisille, joita huijataan, Baltian maat toinen. Itse olen myös sitä mieltä, että tässä tarvittaisiin tehokkaampaa lainsäädäntöä.

Se, että ostaminen kriminalisoitaisiin voimakkaammin, on mielestäni aivan oikein. Tässä mielessä olen ed. Päivi Räsäsen kanssa samaa mieltä näiden kahden asian suhteen.

Keskustelu päättyy.