1) Hallituksen esitys laiksi kunnallisen eläkelain 2 §:n
muuttamisesta
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Lainsäädännön
uskottavuuden ja ymmärrettävyyden kannalta ei
olisi ollenkaan pahitteeksi, jos säännösten
kohteena olevat tarkasti tietäisivät lain luettuaan,
mistä on kysymys. Pahitteeksi ei olisi tietysti myöskään
se, jos lakia säätävät edustajat
ymmärtäisivät, mistä on kysymys.
Kolmanneksi, ei sekään olisi pahitteeksi, jos
edustajia tässä säädäntötyössä auttavat
valiokunnan asiantuntijat tietäisivät, mistä on
kysymys. On pakko tunnustaa, että omalta osaltani mikään
näistä edellytyksistä ... (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ed. Virtanen, ihan pieni hetki. — Pyydän edustajia istuutumaan
paikoilleen ja hiljentymään ja käymään
tarvittavat keskustelut salin ulkopuolella.
Kiitoksia, arvoisa puhemies! — Niin, on pakko todeta,
että omalta osaltani mikään näistä kolmesta
edellytyksestä ei oikein täyttynyt. Tämä lainsäädäntöhän,
josta nyt on kyse, on tietenkin tarpeellista. Kunnat ovat viime
aikoina ryhtyneet järjestämään
omia toimintojaan eri tavoin ja yhtiöittäminenkin
on edennyt. Siihen liittyy vain sellainen ongelma, että jos
yhtiöittämisen ja — vielä pahempi — yksityistämisen
kautta kunnallista henkilöstöä siirtyy
pois kunnallisen eläkejärjestelmän piiristä,
se tarkoittaa tulevaisuudessa sitä, että kunnat
ja niitten omistama eläkelaitos eivät kykene selviytymään
tulevien eläkkeitten maksuvelvoitteistaan, jos ja kun maksajat
vähenevät. Tästä syystä tämä on
ollut tietysti merkittävä ongelma ja tämä on
ollut myöskin esteenä ja toivon mukaan on jatkossakin
esteenä yksityistämisen etenemiselle, mutta kun
on kysymys yhtiöittämisestä, niin tämä lainsäädäntö sinänsä on
tarpeellinen. Sopii kysyä, miksi se tässä laajuudessa
toteutuu vasta nyt.
Olen itse pitkään ennen tänne tuloani
toiminut alalla, jolla periaatteessa olisi ollut mahdollista kuulua
kunnallisen eläkejärjestelmän piiriin, mutta
johtuen aiemmin ja vielä nytkin voimassa olleista säännöksistä se
ei ole ollut mahdollista. Nyt kun näitä rajoitteita
ollaan poistamassa, niin syystä tai toisesta tähän
lakiin on edelleen jätetty rajoitteita, jotka tekevät
nyt kyseessä olevan lain ja sen säädökset
jossain määrin vähintäänkin
tulkinnanvaraisiksi ja vaikeasti sovellettaviksi. Kerron nyt vain
esimerkin: Jos en olisi kansanedustaja vaan Niiralan Kulma Osakeyhtiön
toimitusjohtaja, kuten olin ennen tänne tuloani, niin olisi
mahdollista siirtyä tämän emoyhtiön
toimitusjohtajana kunnallisen eläkejärjestelmän
piiriin. Mutta kun olin myöskin tämän
kyseisen yhtiön, joka toimii siis emoyhtiönä,
tytäryhtiön toimitusjohtajana, niin
sen yhtiön toimitusjohtajana minulla ei olisi mahdollista
siirtyä kunnallisen eläkejärjestelmän
piiriin. Kun kysyin valiokunnassa asiantuntijoilta, kummanko järjestelmän
piiriin nyt sitten ylipäätään
voisin kuulua, niin en saanut minkäänlaista vastausta,
koska kukaan ilmeisesti tässä maassa ei sitä vastausta
pysty antamaan, eikä sitä pysty antamaan tietysti
senkään jälkeen, kun tämä laki
on hyväksytty.
Eli ihmettelen aidosti, kuten itse asiassa valiokuntakin tässä mietinnössään
hieman ihmettelee, mistä syystä lakia ei ole voitu
säätää niin, että se
on selkeä ja yksiselitteinen. No, olihan siihen tietenkin
yksi selitys: hallituksen esitys oli yksimielinen. En nyt vaan oikein
usko, että vain se, että hallitus tekee yksimielisen
mutta hieman käsittämättömän
esityksen, olisi sinänsä peruste käsittämättömyyksien
hyväksymiseen. Koska kuitenkin tällä lainsäädännöllä on
ihan oikeasti kiire ja tämä ongelma toivon mukaan
on nyt ainakin seurattavissa, ja jos ongelmia voimallisesti esiintyy,
korjattavissakin, niin en tehnyt valiokunnassa enkä tee
tässäkään muutosesitystä,
mutta toivon sekä tähän lainsäädäntöön
että kaikkeen muuhunkin tulevaan lainsäädäntöön,
että jatkossa pykälät olisivat sellaisia
hallituksen yksimielisissäkin esityksissä, ettei
niitä tarvitsisi käydä erikseen ihmettelemässä täältä korokkeelta.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Virtasen puheenvuoroa kuunnellessani tuli
mieleen, että olikohan syy valtioneuvoston yksimielisyyteen
siinä, että kukaan ei ymmärtänyt,
mitä tässä hallituksen esityksessä tarkoitettiin.
Valto Koski /sd (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ihan lyhyesti, ettei nyt synny sellaista
käsitystä, ettei tästä ole valiokunta
jotain ymmärtänyt, ed. Pulliainen, muutama sana.
Ensinnäkin tietysti pitää lukea,
mitä tämä hallituksen esitys pitää sisällään,
ja sen jälkeen tarkastella sitten, mitä on käytännössä tarkoitus
tehdä. Tässähän ehdotetaan muutettavaksi
kunnallista eläkelakia niin, että sellaiset kuntien
ja kuntayhtymien määräysvallassa olevat
yhtiöt ja säätiöt, joiden avulla
tuotetaan kuntien lakiin perustuvien tehtävien hoidon edellyttämiä palveluja sekä
näitä välittömästi
palvelevia toimintoja, voisivat halutessaan järjestää henkilöstölleen eläketurvan
kunnallisen eläkejärjestelmän piirissä.
Tässä puhutaan "voisivat" jne. ja puhutaan semmoisista
asioista, että tällaisenkin johtopäätöksen
voi tehdä kuin ed. Pulliainen, että tähän jää tulkinnanvara.
Siltä osin kritiikki on tietysti ihan paikallaan.
Toisekseen, kun tässä talossa on eläkejärjestelmien
yhdenmukaistamista viime aikoina aika vahvasti tehty, niin nyt sitten
tältä osin voi todeta, että tämä poikkeaa
siitä linjasta. Tämä tekee entistä hajanaisemmaksi
sen järjestelmän, jota on yritetty koota yhteen.
Siinä mielessä oli valiokunnan kuulemisessakin
ihan paikallaan kuunnella huolellisesti se kritiikki, joka tässä käytiin. Kuitenkin
täytyy todeta, että valiokunta tuli siihen johtopäätökseen,
että tämä on syytä tällaisenaan
hyväksyä. Tosin sitten tässä todettiin,
että edellytyksiin liittyy paljon harkintavaltaa ja edellytykset
voivat käytännössä olla tulkinnanvaraisia,
minkä vuoksi valiokunta pitää tärkeänä,
että ratkaisukäytäntöjä ja
lainsäädännön toteutumista seurataan
ja arvioidaan edellä mainittujen edellytysten tarkoituksenmukaisuutta
ja kunnallisen eläketurvan säilymistä.
Siinä se on kiteytettynä oikeastaan koko asia,
josta tässä nyt on keskusteltu. (Ed. Pulliainen:
Se siinä saattaa toteutuakin!)
Kuitenkin myös perusteluissa todetaan, että hallituksen
esityksessä ehdotetuilla kunnallisen eläkelain
muutoksilla pyritään vastaamaan kunnallisten palveluiden
tuottamisessa meneillään olevaan rakennemuutokseen.
Emme oikein itsekään tiedä vielä,
mitä tällä rakennemuutoksella saatetaan
tarkoittaa, mitä tällainen ennakoitu rakennemuutos
saattaa pitää sisällään.
Mutta se, mitä jo on tapahtunut rakennemuutoksen puitteissa
kunnallishallinnossa, on jo aiheuttanut huolen siitä, millä tavoin
henkilöstön eläketurvan taso pystytään
säilyttämään, kun toisaalta eläkkeiden
maksajat vähenevät ja eläkemaksut lisääntyvät,
kun eläkkeelle siirtyy iso joukko väkeä.
Tästäkin valiokunnan asiantuntijakuulemisessa
esitettiin erilaisia näkemyksiä. Jotkut sanoivat,
että kuntien vastuulla on järjestää eläkkeet,
tapahtui kunnan rakenteessa mitä tahansa. Tietysti näinkin
voi olla, mutta täytyy jollakin tavoin saada hallintaan
tämä eläkerahoitus ja eläkkeelle
siirtyvän väestön suhde toisiinsa. Tältä osin
nyt täytyy tietysti todeta, että on pyritty vastaamaan
siihen haasteeseen. Niin kuin valiokunnan kannanotossa todetaan,
tätä tullaan seuraamaan ja mahdollisuuksien mukaan
sitten tarkastelemaan niin, ettei semmoisia epäkohtia pääse sinne
syntymään, joista saattaa nyt olla ennakkotietoja
vähän epämääräisissä oloissa.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Kun tämän esityksen
perusteluja lukee, niin voi pelkistetysti sanoa, että tässä on
kysymys siitä, että halutaan varmistaa kunnallisen eläkejärjestelmän
rahoitus. Voisi sanoa, että keinolla millä hyvänsä.
Elikkä muualla on pyritty keskittämiseen näissä eläke-
ja vakuutusasioissa elikkä saamaan mahdollisimman oikeat
kohteet, kun tässä pyritään
pitämään se, mitä on saatavissa
vielä kuntien eläkejärjestelmän
piirissä. Uskon, että tähän
asiaan palataan vielä monta kertaa ja tulee monta tulkintavaikeutta.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan vähän jatkaa valiokunnan
puheenjohtajan esittelyä tästä asiasta,
miten se valiokunnassa käsiteltiin. Pitää täysin
paikkansa, että valiokunta ei varsinaista mietintöä tehdessään
enää ihmetellyt, mitä se päätti
tästä asiasta. Keskustelun aikana asiantuntijoiden
kesken oli erimielisyyttä siitä, miten tämä pitäisi
kaikki rakentaa.
Tärkein muutos — tiedoksi niille, jotka eivät ole
kerinneet tätä lukea — on tämän
lakiehdotuksen 2 §:n 3 momentissa, jossa yksinkertaisesti tarkastellaan
sitä, minkälainen omistuspohja jatkossa näissä liikelaitoksissa
tulee rajaksi, jonka jälkeen mahdollisesti jonkinlainen
vakuutustapahtuma tai työeläkkeeseen liittyvät
asiat muuttuvat kyseisen työntekijän kohdalta.
Tämähän on se varsinainen peruspunkti
tässä asiassa. Eläketurva on kaikille
työntekijöille tärkein asia, ja nyt riippumatta
siitä, mitä esimerkiksi kunnallisen liikelaitoksen
omistuspohjalle näissä muutoksissa tapahtuu, mikä koskee
Suomen nykyistä tilannetta, niin on ihan selkeätä,
ainakin meille tehtyjen selvitysten kautta, että kenellekään
ei tule vaaraa siitä, että hänen eläkekertymänsä pienenisi
sen takia, että hän tekee entistä työtä samassa paikassa
saman kunnan alueella samoihin kohteisiin, omistuspohja on ainoastaan
vähän muuttunut. Itse asiassa ne vastustavat asiantuntijamielipiteet
eivät tähän työeläketurvaan
varsinaisesti edes kohdentuneet. Sen takia kokoomuksen ryhmälle
myöskin valiokunnassa oli ihan selkeätä, että me
olimme tässä hallituksen ehdotuksen takana.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Mielestäni tämä on
erinomainen asia, että on saatu nämä kunnalliset
osakeyhtiöt ja säätiöt ja niiden työntekijöitten
eläkejärjestelyt näin kirjoihin ja kansiin,
koska varmasti tämä on alue, jolla kunnat joutuvat
yhä enemmän etsimään uusia toimintatapoja
tuottaakseen palveluita. On vain uskallettava tehdä niitä muutoksia
ja luotettava tulevaisuuteen, (Ed. Kuosmanen: Sijoitustoimintaa
harrastamaan!) ja se, että näitten työntekijöitten
mahdollinen eläke taataan muuttuneessa ympäristössä,
on erittäin tärkeä asia.
Mielestäni tämä on hyvä ja
valiokunta on tehnyt tässä hyvää työtä ja
tämä on uudistuksellista. Toivottavasti vaan kaikki
ne ajatukset, jotka tarkoittavat tätä kuntien
osakeyhtiöiden asioitten eteenpäinviemistä,
myös saavat tukea ja kannustusta. Ongelmana näen
kyllä sitten sen, että ei saa olla niin, että kuntien
palveluita heikennetään taikka sitten rahoja käytetään
osakeyhtiölain puitteissa ollen sopimattomasti ja tehottomasti. Mutta
sitähän tämä laki ei tietenkään
käsitä, mutta se vaatii sitten päättäjiltä rohkeutta
ja yhtiökokoukselta tarkkaavaisuutta.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä kunnallisen eläkelain
2 §:n muuttaminen on, niin kuin valiokuntakin toteaa, erittäin
tarpeellinen ja tarkoituksenmukainen ja johtuu kahdestakin syystä,
ensinnäkin siitä, että kunnallinen palvelujärjestelmä on
muutosvaiheessa. Kunnat voivat järjestää palvelutuotantonsa
yhtiöiden tai säätiöiden kautta,
tai nämä yhtiöt tai säätiöt
voivat olla muuten osallisina kunnallisessa palvelujärjestelmässä.
Siksi on välttämätöntä, että tämä raja
vedetään juuri tähän määräysvallan
tasoon. Mikäli nämä säätiöt
tai yhtiöt ovat määräysvallassa,
niin silloin ne ovat omalla tavallaan osa kunnallista hallintojärjestelmää ja
on luontevaa, että tämä järjestelmä tapahtuu
sitten kunnallisen eläkevakuutuksen kautta.
Ed. Kauppila, se, että turvataan kunnallisen eläkejärjestelmän
rahoitus, myöskin turvaa sen, että kuntien palveluksessa
olevan henkilöstön eläketurvan taso tulee
turvattua. Nämä ovat ne kaksi kysymystä.
Siksi minusta on erinomaista, että valiokunta on tämän
ripeästi tuonut käsittelyyn ja hyväksyttäväksi.
Tämä on erinomainen mietintö.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Olen myös sitä mieltä,
että on hyvä, että tämä täsmennys
on tuotu nyt kunnallisen eläkelain muuttamiseksi nopealla
tahdilla eduskuntaan, mutta samalla, arvoisa puhemies, haluan todeta,
että vaikka me teimme tämän ison eläkeuudistuksen
ja vaikka on tehty osittaisia uudistuksia matkan varrella, niin
yhä tässä isossa eläkepaketissa
on kohtia, jotka pitäisi paikata. Otan yhden esimerkin.
Jos työntekijä on, sanotaan nyt vaikka opettaja
kunnan palveluksessa, kauppaoppilaitoksessa, jos hänelle
tulee mahdollisuus siirtyä kunnan toiseen koululaitokseen,
peruskouluun, lukioon, yläasteelle, niin tietämättään
hänelle saattaa käydä nykyisen lainsäädännön
mukaan niin, että kun hänen aiempi eläkeikänsä oli
runsas 63, saattaakin sitten käydä ilmi, että se
on 65 vuotta. Tässä on siis vielä aukkoja.
Näitä pitäisi nyt ikään
kuin tämän esimerkin mukaisesti eduskunnan paikata mahdollisimman
pikaisesti.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
kunnallisen eläkelain 2 §:n muuttamisesta on ihan
oikea ja hyvä. Samalla tällä halutaan
turvata eläketurva niissä olosuhteissa, mitä kunnalliselämässä nyt
on muutoksia jouduttu tekemään ja joudutaan tekemään.
Mutta aivan niin kuin ed. Olin täällä mainitsi,
muun muassa opetusalalla ja mahdollisesti muuallakin on tämmöisiä eläkkeensaajan
asemaa heikentäviä yksityiskohtia. Näihin
toivottavasti voidaan asian jatkokäsittelyssä kiinnittää huomiota.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Tietysti periaatteessa tämä hallituksen
esitys ja valiokunnan mietintö ovat puollettavissa, mutta kyllä itse,
kun jonkin verran olen joutunut olemaan tekemisissä Kunnallisen
eläkelaitoksen kanssa, pelkään pahoin,
että sieltä tulee hyvin kielteisiä tulkintoja.
Sikäli on hyvä, että täällä on valiokunnan
mietinnössä kiinnitetty huomiota siihen. Erityisesti
tulkinnat tulevat siinä, että jos yhtiö on
kunnan määräysvallassa mutta sitten tällä yhtiöllä on
vielä tytäryhtiö, joka tekee samanlaista
toimintaa kuitenkin, niin täällähän
sanotaan suoraan, että silloin tämä henkilöstö ei
kuulukaan tämän lain piiriin, eli tällöin
tulevat ne tulkintaongelmat. Olisin tietysti toivonut, että valiokunta
olisi vielä syvällisemmin puuttunut nimenomaan
tähän ongelmaan ja ennakoinut niitä ongelmatilanteita,
joita tulee.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tällä esityksellä hallitus
parantaa erään sinänsä tärkeän
eläkeläisryhmän tilannetta, mutta pitää sanoa,
että kyllä täällä eduskunnassa
olisi odotettu, että hallitus olisi myös puuttunut
niihin kiistattomiin ongelmiin, jotka koskevat hyvin laajoja eläkkeensaajapiirejä.
Kun olen huomannut, että vaalien taas lähestyessä muun
muassa keskustan kansanedustaja Sirkka-Liisa Anttila on lupaillut
eläkeläisille tuntuvaa tasokorotusta kansaneläkkeeseen,
indeksijärjestelmän epäkohtien korjaamista
ja muitakin uudistuksia, niin herää vain kysymys,
onko niin — muistaen hyvin muun muassa ed. Hyssälän puheet — että vaalien
alla keskusta on eläkkeensaajien ystävä,
mutta kun valta saadaan ja valta nyt on, niin miksei keskusta sitten
käyttäessään valtaansa ole toteuttamassa
niitä lupauksia, joita vaalien alla annetaan.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Rouva puhemies! Tämä käsittelyssä oleva
lakiesitys, sen tarve, on käytännön sanelema,
kun ollaan ajamassa julkista sektoria alemmaksi ja yksityistämässä järjestelmää,
mikä sinänsä varmasti on osittain paikallaankin.
Tähän lakiin sisältyy, niin kuin valiokuntakin
toteaa, Kunnalliselle eläkelaitokselle paljon harkintavaltaa.
Täällä todetaan, että edellytykset
voivat käytännössä olla tulkinnanvaraisia,
minkä vuoksi valiokunta pitää tärkeänä,
että ratkaisukäytäntöä ja
lainsäädännön toteutumista seurataan
ja arvioidaan.
Olenkin kysellyt tämän lain soveltuvuutta eräissä tapauksissa
esimerkiksi kehitysvammalaitosten säätiöittämiseen,
ja on tullut ilmi, että tämä pudottaa
pois ihmisiä, jotka kohtuudella pitäisi sisällyttää tämän
kunnallisen eläkejärjestelmän piiriin
säätiöittämisen jälkeen.
Tässä mielessä olisin toivonut, että valiokunta
olisi vielä syvemmin ja tarkemmin ja perusteellisemmalla
mietinnöllä tarkastellut näitä tilanteita, joita
on syntymässä. Vetoan, että jatkossa
todella tähän nyt paneudutaan, kun näin
on tapahtumassa.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Vielä lisäyksenä,
että kun täällä puhutaan kunnan
määräysvallassa olevista yhtiöistä,
niin nykyisin käytäntöhän on
nimenomaan se, että kunnat haluavat yhtiöittää sen
johdosta, että valtuutetut eivät pääse
riittävästi puuttumaan niihin. On mielenkiintoinen
koalitio tavallaan tämä sanonta laissa ja täällä perusteluissa
ja myöskin valiokunnan mietinnössä. Kun
käytännössä on nähnyt, millä tavoin
valta viedään kuitenkin valtuutetuilta pois yhtiöittämisen
kautta, niin sitten kuitenkin täällä taas
viitataan ikään kuin se määräysvalta
periaatteessa olisi niillä valtuutetuilla, vaikka se todellisuudessa
siellä ei ole.
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Zyskowicz täällä totesi,
niin äsken, kun luin Ilkka-lehteä, oli suuri otsikko
siinä ja siinä oli hiihtäjälegenda Miedon
kuvakin yhdessä varapuhemies ja kansanedustaja Sirkka-Liisa
Anttilan kanssa ja siellä oli todella otettu kantaa nimenomaan
kansaneläkkeen heikkoon tasoon ja vaadittu hallitukselta
toimenpiteitä. Toivon, että hallitus nyt, vaikka onkin
tulossa vaalibudjetti, toteuttaa kansanedustaja Anttilan toiveita.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! En näe kyllä mitään
ongelmaa tässä kunnallisten osakeyhtiöitten
toiminnassa pääsääntöisesti. Kyllä esimerkiksi
Lahti Energia, joka on kunnallinen osakeyhtiö, on pystynyt
tuottamaan merkittävää tuottoa Lahden
kaupungille ja pelastamaan Lahden kaupungin taloutta hyvin pitkälle.
En todellakaan ... (Ed. Pulliainen: Eikö pitäisi
kunnallista veroprosenttia käyttää?) — Sitä voidaan käyttää myöskin. — Olen
avoimen demokratian kannalla, ja olen sitä mieltä,
että valtuutettujen tulee tietenkin vastata päätöksistään.
Mutta olen myös pahoillani siitä, että lautakuntiin
otetaan pelkästään valtuutettuja. Mielestäni
se kaventaa myös poliittista kiinnostusta ja vaikutusvaltaa. Omasta
kokemuksestani voin sanoa, että esimerkiksi Lahti Energian
osalta kunnallinen osakeyhtiö toimii erittäin
hyvin ainakin tässä tapauksessa.
Tässä mietinnössähän
todetaan, että tarkoitus on turvata kunnallisen henkilöstön
eläketurva, kun uudistetaan palvelumuotoja, tuotantotapoja.
Se, että eläketurvaa ei horjutettaisi, mielestäni
on aivan oikein. Mutta on edelleenkin aika huvittavaa, että kun
puhutaan eläkkeensaajien verotuksesta, niin sitä eivät
kuitenkaan nämä kansantaloustieteen tutkijat ole
huomioineet vaan toteavat kylmän rauhallisesti, että eläkkeensaajat
eivät kuluta niin paljon kuin muut. Totta kai esimerkiksi
lapsiperheisiin, missä juuri isät tekevät
paljon ylitöitä, tulee enemmän tuloja
kuin esimerkiksi pienellä kansaneläkkeellä eläville
henkilöille. Eihän heillä ole, mistä kuluttaakaan.
Keskustelu on kyllä, kun puhutaan, aika kapeissa kantimissa,
ja toivoisi, että myös nämä kansantaloustieteen
tutkijat katsoisivat, mikä on tavallisen eläkkeensaajan
arki tänä päivänä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Todellakin tämän lakiesityksen
tavoite on hyvä, koska nyt käytännöt
kunnissa ja kuntayhtymissä ovat muuttumassa. Tulee säätiöitä,
tulee yhtiöitä niihin toimintoihin, jotka ennen
on hoidettu suoraan kunnallisina tai kuntayhtymien kautta.
Mutta olisin kyllä myös toivonut, että asianomaisessa
valiokunnassa, sosiaali- ja terveysvaliokunnassa, olisi selkeämmin
tuotu esille se, että työntekijän asema
silloin, kun työpaikka siirtyy säätiön,
yhdistyksen tai yhtiön palvelukseen tai tämän
tytäryhtiön tai seurannaisen palvelukseen, ei
voi huonontua eläketurvan osalta. Toivon, että asian
jatkokäsittelyssä ja tulevaisuudessa tähän asiaan
kiinnitetään huomiota, sillä kyllä kunnallinen
työpaikka on ymmärretty niin vakaaksi, että sen
eläketurvankin voi edellyttää olevan myös
vakaata.
Edustaja, varapuhemies Sirkka-Liisa Anttila on tulevan hallitusohjelman
pohjalta käyttänyt erittäin hyvän
eläkepoliittisen puheenvuoron.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Nythän on tosiasia, että kunnallinen
toimintaympäristö tällä yrittäjyyden
alueella ja yhtiöittämisen ja ulkoistamisen alueella
vasta alkaa, elikkä me emme tiedä, mitä on
tapahtumassa. Viittaan vaan siihen, mitä valtiolla tapahtui, kun
yksityistämisiä ja ulkoistamisia oli. Siellähän
kyllä eläkkeetkin ropisivat, joten ei tämä mitään
ikuista ole. Ennustan, että on sinänsä hyvä esitys
nyt tähän tilanteeseen, että turvataan
sekä rahoitus että etuja, mutta rajanveto on vielä käymättä.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa puhemies! Käydystä keskustelusta
saa semmoisen vaikutelman, että kyllä tässä nyt
irtopisteitten kalastelu on meneillään.
Ed. Zyskowicz mainitsi, että on sinänsä tärkeästä ryhmästä kysymys.
Tätä mietintöä kun tarkemmin
lukee, niin koko tärkeästä kunnallisväestähän
on kysymys. Sen osalta, kun monessa puheenvuorossa on todettu, että tämä vähän
pintapuolisesti on ehkä tullut ja syntynyt, mielestäni tässä mietinnössä kyllä lukee
näin: "Sen sijaan nyt ehdotetun soveltamisalan laajennuksen
ulkopuolelle jää esimerkiksi kunnan määräysvallassa olevan
yhtiön tytäryhtiö, vaikka se toimisi
kunnan lakisääteisiin tehtäviin kuuluvalla
alalla, mutta se ei ole sataprosenttisesti kunnallisen eläkelaitoksen
jäsenyhteisöön liittyneiden omistama."
Näin arvellen ja katsoen kyllä valiokunnassa tätä asiaa
ei ole loppuun saakka mietitty, mutta täytyy tietenkin
sanoa, että eihän se valiokuntakaan ole mikään
kaikkitietävä, kun hallituskaan ei ole tätä asiaa
tiennyt.
Siltä pohjalta tässäpä vaan
epäilen niin, että tämän yhtiöittämisen
kautta saadaan kunnalliseen elämään tehoa
ja voimaa, ja kun on arveltu, että muutoksia tapahtuu,
niin ehkä tämä keskustelukin voi pohjata
sitä, että muutoksia tulee ja syntyy. Kaikki odottavat — ainakin
kansalaiset odottavat ja kunnalliset työntekijät
odottavat — mikä on se ruuvi, millä hallitus
runttaa nämä kunnat yhteen, ja sitten sen jälkeen
voisi toimiakin puhtaitten osakeyhtiöitten kautta. Minusta, jos
siellä olisi semmoista toimivaa johtoa osakkaina näissä yhtiöissä,
mitkä saisivat väen töihin, entistä enemmän
tässä Suomenmaassa taas näitä työttömiä senkin
jälkeen olisi olemassa.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Näitä kunnallisia yhtiöitähän
on Suomessa ollut varsin pitkään, yli 20 vuotta
ainakin, ja silloin on menetelty henkilöstön eläketurvasopimukseen
perustuen. Mutta kuten täällä muun muassa
ed. Kankaanniemi aivan oikein sanoi, tässä asiassa
olisi vielä selvitettävää, erityisesti
siinä, kuten jo viittasin edellisessä puheenvuorossa,
että kuntien eräiden ammattiryhmien eläkeiän
ja eläketurvan muodostumisessa on yhä aukkoja,
jotka pitää selvittää.
Mutta kun täällä myös viitattiin
ed. Vistbackan toimesta ongelmaan yhtiöittämisen
osalta, että demokratia ikään kuin karkaa,
se osin pitää paikkansa, mutta silloin on toimittava
niin, että kunnanvaltuustoissa omistajan ääntä käytetään
ja pyydetään väliraportit, ja kunnanhallitukset
myöskin omistajan oikeutta käyttäessään
riittävän läheltä seuraavat
yhtiöidensä toimintaa.
Täällä on myös, arvoisa
puhemies, aivan oikein viitattu esimerkiksi kansaneläkkeen
pieneen eurotasoon. Se on todella ongelma. Olen täällä eduskunnassa
toistuvasti todennut sen, että tämäkin
minimitaso pitää määritellä,
ja vauraassa Suomessa on esimerkiksi menetelmä, että minimieläkkeen,
todella pienen eläkkeen, pitäisi tavalla tai toisella
kohdata minimipalkan taso.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kuten ed. S. Lahtela totesi, tässä laissa
on kyse tärkeästä ihmisryhmästä,
tärkeästä eläkkeensaajaryhmästä.
Mutta kiinnitin huomiota puheenvuorossani siihen, että hallitus
ei lupaustensa vastaisesti ole tehnyt sellaisia kaikkia eläkkeensaajia
koskevia uudistuksia, kuten tuntuvia korotuksia kansaneläkkeeseen
tai tämän niin sanotun taitetun indeksin poistamista,
kuin mitä niin sanottu päähallituspuolue
keskusta viime vaalien alla lupasi.
Ed. Oinonen totesi, että ed. Sirkka-Liisa Anttilan
julkisuudessa käyttämä puheenvuoro oli hyvä ajatellen
tulevaa hallitusohjelmaa. Mikä siinä on, että kepun
edustajat vaalien alla puhuvat ja lupaavat eläkkeensaajille
kaikennäköistä hyvää ja
kaunista, mutta valtaan tullessaan, hallitukseen päästessään,
eivät kuitenkaan näitä lupauksia toteuta?
Kun nyt tällä kertaa ed. Anttila on liikkeellä kansaneläkkeen
tuntuvan korotuksen ja indeksijärjestelmän korjaamisen
merkeissä, niin onko ed. Anttilasta tulossa näiden
eduskuntavaalien Liisa Hyssälä, joka antaa eläkkeensaajille
katteettomia, perusteettomia lupauksia, joita sitten vaalien jälkeen,
jos vallassa ollaan edelleen, ei kuitenkaan ole tarkoituskaan toteuttaa?
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä täytyy myöntää,
kun muistaa ne äänenpainot, joilla edellisellä kaudella
oppositiosta vaadittiin eläkkeensaajille uudistusta, että toivoisi,
että olisi nähnyt, että ne lupaukset
toteutuvat, ne hankkeet, ajatukset, joita mahtavalla rintaäänellä täällä esiteltiin,
mutta ne ovat jääneet sitten toiveiden tyhjäksi
tynnyriksi, valitettavasti. Kuitenkin eläkkeensaajia on
niin runsaslukuisesti ja heidän tilanteensa on heikentynyt
monien eri toimenpiteitten johdosta. Kyllä sitä tarvitsee
seurata, mihinkä tämä kehitys kehittyy.
Ihan niin kuin ed. Kauppila täällä sanoi,
tähän tilanteeseen tämä laki
on varmasti aivan paikallaan, mutta totta kai lainsäädäntöön
kuuluu se, että seurataan lakien vaikutusta ja talouden
kehitystä. Mutta täytyy kyllä sanoa,
että olisin kyllä minäkin mielelläni nähnyt,
että ne lupaukset taitetun indeksin korjauksesta toteutetaan,
ja jään odottamaan — vielä on
aikaa vaaleihin — että saadaan taitettu indeksi
sille tasolle, millä olivat erään suuren
hallituspuolueen esitykset oppositiossa ollessaan.
Ensimmäinen varapuhemies:
Tässä vaiheessa keskustelua totean, että meillä on
nyt käsittelyssä kunnallista eläkejärjestelmää ja
sen soveltamisen laajentamista kunnallisiin yhtiöihin koskeva asia.
Yleinen eläkekeskustelu menee mielestäni tämän
aihepiirin ulkopuolelle, ja toivon, että pysytään
varsinaisessa käsiteltävässä asiassa.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä varsinainen
keskusteltava asia, kunnallisen eläkelain 2 §:n
muuttaminen, on mielestäni kyllä todella tärkeä asia,
ja pidän hyvänä, että kuntien
hallitsemat yhtiöt ja säätiöt
voisivat halutessaan järjestää henkilöstölleen
eläketurvan kunnallisen eläkejärjestelmän
piiristä. Itse olen ainakin kantanut huolta siitä,
että jos tämä palvelurakenne etenee,
niin miten kunnalliselle eläkelaitospuolelle tulee käymään.
Maksutulot saattavat vähentyä, jos eläkemaksut
menevät muihin eläkejärjestelmiin. Siinä mielessä pidän tärkeänä,
että tästä maksutulosta pidetään
huolta. Näin voidaan varmistaa samalla sitten eläkkeitten
maksatus, mutta myös sitten varmistaa eläkkeitten
vakuutusmaksujen taso.
Ainakin itselläni on kokemusta siitä, kun
maatalouden piirissä oleva Eläkekassa Maa aikoinaan
henkilöstön vähentyessä ajautui
maksuvaikeuksiin sen takia, että eläkemaksutulot
hupenivat, ja sitten oli edessä pakkosulautuminen muihin
eläkelaitoksiin. Kunnallisella puolella tämän palvelurakenteen
uudistuessa on se riski, että työntekijöitä menee
yksityiselle puolelle ja sitä kautta sitten koko järjestelmän
maksutulot saattavat hiipua ja koko järjestelmä vaarantua.
Siinä mielessä tämä on erittäin
hyvä esitys.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Vaikka puhemies varoittikin tästä yleisestä eläkekeskustelusta,
niin kuitenkin se liittyy käsittääkseni
oleellisesti tähän asiaan. Jos ajatellaan sitä,
mitä ed. Pentti puheenvuorossaan totesi, että joudutaan
yhtymään jne., kunnallinen eläkelaitos
on niin vauras ja vankka laitos, että sen osalta ei ole
ongelmia tässä maksutulon saamisessa tai kertymässä.
Jos tätä maailmaa ajatellaan, niin totta on, että tulo
pitää jostakin kerätä ja kerryttää,
muuten siinä asiassa ei päästä eteenpäin.
Toivonkin, ettei semmoista vaihtoehtoa tule, että eläkelaitos
olisi niin, sanoisin, kyvytön tavallaan siihen olemassa,
että tulot ovat niin pienet, etteivät eläkevastuut
tule kunnolla hoidettua.
Tämä ei ole tämän päivän
elämää, mutta sen verran toteaisin vanhaan
keskusteluun, kun ed. Zyskowicz viittasi tähän
taitettuun indeksiin ja eläkeläisten jälkeenjäämiseen
siinä, että minusta yksi valoisa asia siinä asiassa
on olemassa: Vaikka tämä eläkekertymä jää kauheasti
jälkeen ja, sanotaan nyt niin, eläkeläiset
putoavat niin kuin pois, niin se onni, minkä haluan tässä julkituoda, on
se, että he elävät entistä pidempään
ja saavat nauttia näistä yhteiskunnan palveluista
ja tästä isänmaastamme Suomesta ja sen
olemassaolosta. Sen osalta se on myönteisenä nähtävissä. Onko
se sitten eläkkeen suuruudella, jälkeenjääneisyydellä vai
muulla sorrolla mitattavissa, mutta kyllä siinä epäkohta
tässä elämässä on olemassa.
Se pitää saattaa kuntoon, ennen kuin seuraavat
vaalit tulevat tai ainakin heti vaalien jälkeen.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Kiinnitin huomioni ed. Zyskowiczin äskeiseen
reaktioon. Hän niin kuin poliittisella retoriikalla lähestyi
puhemiestä, ja mehän tiedämme, että puhemies
ei voi tässä täysistuntosalissa vastata,
minkä takia tämä ei kovin reilu reaktio
ollut.
Mutta kun tässä on kyse nyt kuitenkin kuntien työntekijöiden
eläkkeistä ja näin, niin tähän
asiaan liittyvät luonnollisesti myöskin vaalitavoitteet
ja -lupaukset. Tarkoittaako ed. Zyskowicz, että ei pitäisi
antaa vaalilupauksia ollenkaan tai (Ed. Zyskowicz: Ei, vaan että ne
pitäisi toteuttaa!) asettaa vaalitavoitteita ollenkaan?
Se, mikä on sitten oikea mittasuhde, on harkintakysymys. Entä mikä on
kokoomuksen kanta siihen, mitä itse perään
tässä, että kun kuntien työntekijöinä on
hyvin pienipalkkaisia myöskin, niin onko tämä minimitaso,
joka heille nyt eläkettä kertyy, riittävä?
Minusta se ei ole riittävä.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Jos ed. Zyskowicz ottaisi sosiaali-
ja terveysvaliokunnan mietinnön, jossa käsitellään kunnallisen
eläkelain 2 §:n muuttamista, ja lukisi hallituksen
esityksen, hän huomaisi, että siellä on
kyse asiasta, joka on ainakin tähän asti kokoomusta
kovin kiinnostanut, eli miten julkiset palvelut jatkossa tuotetaan.
Kun on haluttu etsiä vaihtoehtoisille palvelujen tuotantotavoille
mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja, tämän kunnallisen
eläkelain muutoksen jälkeen saatetaan merkittävä kansalaisryhmä tässä maassa
sellaiseen nykyhetkeä parempaan tilaan niiltä osin,
että heidän, eli nykyisin työssä olevien
henkilöiden, eläketurva pystytään
takaamaan tilanteessa, missä palvelujen järjestäjä ei
enää olekaan kunta. Eli kun eläkepoliittinen
keskustelu ainakin meinasi viritä tässä hetki
sitten, niin siinä vaiheessa puheenvuoron pyysin palauttaakseni
tämän tai yrittääkseni palauttaa
tämän keskustelun siihen aiheeseen, josta lähdettiin.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenenä rohkenen
väittää, että ne väitteet,
että valiokunta ei olisi tätä riittävällä laajuudella
ja tarkkuudella käsitellyt, eivät nekään
ihan totuudenmukaisia ole. Tämä on käsitelty
niin kuin tämän kaltaisille esityksille kuuluu.
Laajan asiantuntijakuulemisen jälkeen on tultu siihen tulokseen,
että tulevat eläkkeet pystytään
turvaamaan.
Mitä sitten tulee eläkepoliittisiin tavoitteisiin, minusta
kokoomuksenkin tulisi ihan aidosti pikkuhiljaa alkaa esittää teidän
eläkepoliittisia tavoitteitanne, jotta saisimme esiin sen
teidän aidon kiinnostuksenne kaikkein pienimmän
eläketulon varassa elävien ihmisten toimeentulosta
ja sen turvaamisesta. Keskustan tavoitteet tullaan asettamaan ihan
siinä järjestyksessä kuin on aina ennenkin
järjestetty, ja ne ovat meidän tavoitteitamme,
joilla lähdetään vaaleihin ja sitten
aikanaan hallitusneuvotteluihin niitä toteuttamaan.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä nyt menee ehkä jäpittelyksi
tämä homma keskustelussa. Hallitushan lupaa tässä säilyttää entiset
edut niille, jotka ovat uhan alla joutua johonkin toiseen eläkejärjestelmään.
Näin minä ymmärrän, ettei tässä vielä ole
kysymys siitä, että jotkut ovat tulossa tähän
järjestelmään, vaan tämä pykälä koskee
nimenomaan sitä, että heillä on uhka,
että joutuvat.
Samalla tietysti on minusta selvää, että kyllähän
yksityinen vakuutussektori nyt kyttää koko ajan
sitä, mitä paloja on saatavilla tästä julkisen sektorin
kakusta, mikä on olemassa. Kyllähän, kun
on tämä lause täällä,
että edellytyksiin liittyy paljon harkintavaltaa ja edellytykset
voivat käytännössä olla tulkinnanvaraisia,
väitän, että se on kova pykälä tässä,
vaikka se ei pykälä olekaan.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Kommentoin lähinnä ed.
Rehulaa kahdelta osin. Ensinnäkin teidän puheenvuoronne
alkuosa oli aivan asiallinen, saman suuntainen kuin mitä koin
itse valiokuntatyössä mukana olleena.
Mutta tähän jälkiosaan, jossa kysyitte
meidän eli kokoomuksen eläkepoliittisia avauksia,
pyydän teitä lyhyesti vaan muistamaan oman äänestyskäyttäytymisenne
ja koko teidän ryhmänne ja kaikkien hallituspuolueiden äänestyskäyttäytymisen
silloin, kun me esitimme isossa eläkekeskustelussa pontta,
jossa hallitus olisi ottanut selvittääkseen nykyisten
eläkeläisten ja eläkkeiden ostovoiman
kehityksen. Siinä ei mitään päätöksiä olisi
tehty, siinä olisi vaan selvitetty, minkälaisessa
tilanteessa nykyisten eläkeläisten asiat ovat.
Hallitusryhmille oli paljon tärkeämpää olla siinä omalla
kannallaan kuin ajaa eläkeläisten etuja. Kyllähän
me tämän kaikki tiedämme.
Sitten itse keskustelusta sanoisin vaan sen, että on
erittäin hyvä, että joka kerta, kun eläkkeitä täällä tarkastellaan,
vaikka kuinkakin pienestä nurkasta, tuodaan tämä yleisnäkemys
myöskin esiin, sillä mehän joudumme tähän
tarkasteluun joka tapauksessa uudestaan mukaan. Meidän
eläköitymismäärämme
suhteessa muihin maihin sekä EU:n että Oecd:n
tasolla on sitä luokkaa, että kyllä tätä on
aina syytä harrastella ja jokaisen meidän myöskin
opiskella uusia asioita.
Yleiskeskustelu päättyy.