4) Laki arvonlisäverolain muuttamisesta
jatkuu:
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kyseessä on laki arvonlisäverolain
85 a §:n muuttamisesta. Perusteena on tietenkin bioenergian
käytön lisääminen tässä maassa,
mikä lienee kaikkien, niin suomalaisten kuin koko maapallon
ilmaston kannalta, molemminpuolinen, hyvä asia. Huoli ympäristön
tilasta ja ilmastonmuutoksesta on johtanut nyt erinäisiin
toimenpiteisiin, kuten esimerkiksi päästökaupan
toteuttamiseen. Jotta hiilidioksidipäästöjen
kasvu pystyttäisiin pysäyttämään
ja päästöjen määrä saamaan
jopa laskuun, on kaikki mahdolliset keinot voitava käyttää täysimääräisesti
hyväksi. Pahin hiilidioksidipäästöjen
aiheuttaja on fossiilisten polttoaineiden käyttö.
Onkin yleinen tahtotila, että fossiilisten polttoaineiden
käyttöä pienennettäisiin sellaisissa
kohteissa, joissa se on järkevää ja nimenomaan
mahdollista. Käytännössä tämä tarkoittaa
lämmön- ja sähköntuotantoa voimaloissa
ja talojen lämmityksessä. Fossiilisia polttoaineita
voidaan järkevimmin korvata käyttämällä sekä turvetta
että puupolttoainetta, kuten pilke, halot, pelletit sekä hake.
Näitä puupolttoaineita voidaan hyödyntää niin
voimalaitoksissa kuin yksittäisten kiinteistöjen
lämmityksessäkin. Puun polttaminen ei lisää ilmakehän
hiilidioksidin määrää pitkällä aikavälillä,
koska polttamisesta syntyvän hiilidioksidin voidaan katsoa
sitoutuvan uudelleen jälleen kasvaviin puihin.
Puunkäytön edistäminen onkin järkevää ilmastopolitiikkaa,
ja sekin pitää muistaa, että tänä päivänä polttotekniikka
ihan normaaleissa kamiinoissa ja uuneissa on kehittynyt viimeisen kymmenen
vuoden aikana todella nopeaa vauhtia. Puunkäyttöön
liittyy myös muitakin erittäin myönteisiä puolia.
Puu on kotimainen polttoaine. Mikäli fossiilisia polttoaineita
korvataan puulla, saadaan energiatuotannon rahavirroista pidettyä huomattava
osa kotimaassa sen sijaan, että raha virtaa ulkomaille.
Tämä raha hyödyttää kaikkia
kotimaisia toimijoita, koska se jää kotimaan kulutukseen
ja tukee nimenomaan paikallistaloutta.
Puuenergia voisi olla myös nykyistä paljon merkittävämpi
työllistäjä. Neljä merkittävämpää työllistämisen
alaa ovat puunkorjuu metsästä, kaukokuljetus,
energiapuun jalostaminen esimerkiksi pelleteiksi, pilkkeiksi tai
hakkeeksi sekä itsessään tietenkin energiatuotanto
erilaisissa laitoksissa. Tämän lisäksi
tulevat tietysti laitteita kehittävä ja valmistava
teollisuus. Kuten äsken totesin, laitteita valmistava teollisuus
ja tekniikka ovat kehittyneet viime aikoina jättiharppauksin.
On kehitetty muun muassa uuneja ja takkoja, jotka käytännössä ovat
hiukkaspäästöjen kannalta jopa yhden
miljoonasosan siitä, mitä ne aikaisemmin olivat.
Maaseudulle puun energiatuotanto voisi olla merkittävä lisätulon
lähde. Maaseudulla usein on ongelmana liian yksipuolinen
tuotantorakenne. Tämä tarkoittaa maataloustuotteita
ja metsäteollisuuden raaka-aineiden tuottamista. Puupolttoaineiden
käyttöön ja tuotantoon kannustaminen edesauttaisi
tiloja monipuolistamaan tuotantorakennettaan huomattavasti ja synnyttäisi
uusia yrityksiä ja sitä kautta uusia työpaikkoja.
Puupolttoaineiden tuotanto ei ole uhka millekään
nykyiselle tuotannolle, vaan se on omiaan tukemaan metsänhoitoa.
Pieniläpimittainen tai laadultaan huono puutavara ja esimerkiksi
teollisuuden käyttöön sopimattomat puulajit
ovat käypää ainetta energiatuotantoon.
Tätä kautta puun energiakäytön
kannustaminen edesauttaa hyvää metsänhoitoa
ja osaltaan turvaa metsäteollisuuden tulevaisuuden puuhuoltoa,
onhan hoitamatta jäänyt metsä huonosti
tuottava myös metsäteollisuuden raaka-aineita.
Kun metsä hoidetaan kuntoon, saadaan bioenergiaa plus sitten
parempi kasvu sille tavoitteelle, mihin pyritään,
eli metsäteollisuuden raaka-ainetuotantoon.
Tällä hetkellä päästökauppa
ei hyödytä pieniä puulla energiaa tuottavia
laitoksia ollenkaan, koska päästökaupan
piiriin kuuluvat vain lämpöteholtaan yli 20 megawatin
laitokset. Niin ikään päästökauppa
ei koske yksittäisiä kiinteistönsä lämmittäjiä.
Kuitenkin valtaosa puulla energiaa tuottavista laitoksista, kuten
esimerkiksi lämpöosuuskunnat, eivät voi
yltää päästökaupan
piiriin oikeuttavalle tehotasolle elikkä tuohon äsken mainittuun
20 megawattiin. Siksi tarvitaan päästökaupalle
täydentävä elementti, joka kannustaa puuenergian
tuotantoon ja käyttöön pienemmässä mittakaavassa.
Jotta verotus olisi energiapuun korjuuseen ja puuenergian tuotantoon,
käyttöön sekä työllistämiseen
mahdollisimman kannustava, pitää verotuksen olla
kannustava erityisesti ketjun alkupäässä.
Tämä koskee varsinkin halkojen ja pilkkeen kauppaa,
jota käyvät useimmiten maatalouden sivuelinkeinona
pilkettä ja halkoa tuottavat yrittäjät,
mökkeilijät ja yleensä puulämmittäjät.
Paras keino tähän on energiakäyttöön
tarkoitetun puun arvonlisäveron alentaminen nykyisestä 22
prosentista 8 prosenttiin. Tällöin edellä mainitut
pienkäyttäjät saisivat lämmityspuunsa
yksinkertaisesti halvemmalla. Haketta ja pellettiä valmistavat
saisivat raaka-aineensa edullisemmin, mikä puolestaan alentaisi
näiden tuotteiden hintaa ja tätä kautta
myös bioenergian hintaa. Siis tässä hyötyisi
nimenomaan se kuluttaja, joka bioenergiaa käyttää.
Totta kai siitä hyödystä jäisi myös
puun kasvattajalle pieni sirpale, mutta tärkeää olisi,
että puuenergian käyttö tehtäisiin
verotuksellisin keinoin mahdollisimman edulliseksi. Siitä hyötyisivät
koko Suomen kansa ja ennen kaikkea suomalainen metsätalous
ja ennen kaikkea ilmastopolitiikka.
Energiakäyttöön tarkoitetun puun
hinnan alentaminen arvonlisäveroa laskemalla koskee kaikkia
puuta energiana hyödyntäviä tasapuolisesti
energiatuotannon volyymeihin katsomatta. Elikkä tässä voi
lopuksi sanoa, arvoisa puhemies, että jos tämä lakialoite
saa positiivisen käsittelyn ja tulee hyväksytyksi
eduskunnassa, tämä toteutunut lakialoite olisi
hyödyksi ihan pienimmästä metsänomistajasta
aivan siihen kaupunkilaiseen takan lämmittäjään,
joka haluaa nauttia elävän tulen loimusta. Toivon,
että lakialoite saa positiivisen käsittelyn.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Hoskosen äskeinen erinomainen
puhe taisi koskea jotakin eri lakialoitetta. Nyt käsiteltävänä oleva
koskee yksityisteiden käyttämien palveluiden arvonlisäverokohtelua.
Ed. Oinonen kiinnittää lakialoitteessaan huomiota
tärkeään asiaan: yksityisteiden kunnossapitoedellytysten
heikentymiseen. Teiden kunnossapitopalveluista on jouduttu arvonlisäverolain
voimaantulosta eli 1.6.1994 lähtien maksamaan arvonlisäveroa.
Tuosta ajankohdasta yksityisteiden valtionavut ovat pienentyneet
reaalisesti selvästi alle puoleen.
Erityisen väärin on, että arvonlisäverovelvollisilla
tiekunnan osakkailla arvonlisävero kertaantuu arvonlisäverollisen
toiminnan osalta, toisin sanoen maataloutta, metsätaloutta
tai muuta arvonlisäverollista yritystoimintaa harjoittavat eivät
saa vähentää tiekunnan ostamiin palveluihin
sisältyvää yritystoimintaansa kohdistuvaa
arvonlisäveroa. Tämä johtuu siitä,
ettei tiekunta pääse arvonlisäverovelvolliseksi,
koska se ei myy mitään. Hienommin sanoen toiminta
ei tapahdu arvonlisäverolain 1 §:ssä tarkoitetulla
tavalla liiketoiminnan muodossa. Järjestelmä toimii
kuitenkin arvonlisäverotuksen yleisten periaatteiden vastaisesti,
kun arvonlisäverolliseen toimintaan kohdistuvaa arvonlisäveroa
jää tosiasiassa vähentämättä.
Konkretisoin asiaa: jos sama lasku maksettaisiin tiekunnan asemesta suoraan
tienhoitopalvelun suorittajalle, vähennys voitaisiin tehdä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitän käydystä keskustelusta.
Tällä käsiteltävällä lakialoitteella
34/2006 vp todellakin halutaan parantaa yksityisteiden
hoitomahdollisuutta siten, että yksityistiet voisivat saada
maksamansa arvonlisäveron takaisin. Tämä on
merkittävä asia myös maan puuhuollon
kannalta.
Kuluneina viikkoina on eletty ja yhäkin eletään
maaseudulla kelirikkoaikaa, ja tämä kyllä vaikuttaa
siihen, kuinka puuta jalostava teollisuus voi saada raaka-aineen
tuotantopaikoilleen. Sen takia kyse on kansakunnan kannalta hyvin tärkeästä asiasta,
kun on kyse yksityisteistä, mitenkä ne voivat
toimia. Aikoinaan puuta varastoitiin pitkät ajat, itse
asiassa vuoden kierto hakkuusta tehtaalle tuloon oli sääntö.
Nyt sitä vastoin puu kulkee kannolta lähes suoraan
tehtaan käyttöön, olipa se sitten mekaanista
tai kemiallista puunjalostusta. Siksi haasteet kaikelle tieverkolle
ovat suuret. Yleensä puunkuljetusautot pyrkivät
saamaan täyden rekka-auton puutavaraa myös jo
sieltä metsän ääreltä,
ja yksityisteiden kunto on tässä suhteessa olennainen
asia. Yksityisteistä vastaaville kustannukset ovat sellainen rajoittava
tekijä, joka vaikuttaa teiden kuntoon.
Kuten jo aiemmin käyttäessäni taannoin
tämän aloitteen lähetekeskustelussa puheenvuoron
totesin, että valtio 1990-luvun alkuvuosiin saakka antoi
merkittävät yksityistiekohtaiset valtionavut.
Tähän tulivat kunnan avustukset, ja näin
luotiin nykyaikaista puutavaran kuljetusta, maaseudun elinkeinoja
ja myös asutusta palveleva tieverkosto siihen kuntoon,
missä se palveli hyvinkin tehokkaasti. Kun sitten tien
normaaleihin hoitomenoihin valtionavut ovat käytännössä loppuneet — ainoastaan,
jos on joku suurempi rakentamishanke, jollaisia ei ole joka vuosi,
sellaiseen niitä voidaan anoa ja saadakin — niin
tämän seurauksena on se, että ajan oloon
yksityistiet alkavat rapistua tai sitten hoitorasite kustannusten
muodossa nousee. Tämä on nyt juuri ajankohtainen
kysymys, koska näinä viikkoina yksityistiet pitävät
vuosikokouksiaan ja siellä joudutaan tarkastelemaan taloutta
ja kohtaamaan myös haasteet, mitä tien kunnot
aiheuttavat.
Tällä kysymyksellä on tietysti merkitystä myös
bioenergian kannalta, koska metsistähän se bioenergiakin
lähtee. Yksityisteillä on myös merkitystä maan
vapaa-ajan asumisen kannalta. Yhä useammat kevään
myötä suuntaavat vapaa-ajan asunnoilleen ja kohtaavat
kelirikkoisen tien. No, kelirikko on tietysti osa luonnon ilmiöitä, mutta
mitä enemmän on voitu pitää huolta
teiden kunnosta, sitä paremmassa kunnossa ne voivat olla
myös silloin, kun kelirikkokin asettaa omat haasteensa.
Arvoisa puhemies! Toivon, että valiokunnassa kiinnitettäisiin
huomiota niihin näkökohtiin, joilla olen halunnut
tämän aloitteen tehdä. Kiitän myös,
että aloite on herättänyt vilkasta ja
monipuolista keskustelua.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Itsekin yksityistien osakkaana tunnen tämän
asian tänä päivänä aika
konkreettisesti, elikkä kustannukset nousevat koko ajan,
erilaisia palveluja tienhoitoon tarvitaan ympäri vuoden
entistä enemmän ja voisi sanoa näin mökkiläisenä,
että ne pahuksen tukkirekatkin tukkivat kyllä siltarummut
monessa kohtaa, ne ovat aika kalliita korjauksia sinänsä.
Elikkä tämä on hyvin tarpeellinen. Nythän
on käynyt niin, että kunnat samalla lailla säästävät
vastuusta näitten teitten osalta. Tämä arvonlisäverokuvio
olisi siinä hyvä kevennys.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti täältä paikalta.
Kun puhutaan yksityisteiden rakentamisesta ja kunnossapidosta koko
maassa, niin se on erittäin merkittävää haja-asutuspolitiikkaa
kaikkialla Suomessa.
Esimerkkinä vain kerron, että 70-luvulla jo Jämsän
kaupunki harrasti sellaista yksityistiepolitiikkaa, että aina
kun oli yksikin pysyvä asunto yksityistien varrella, niin
asianomainen kaupunki otti vastuun tuon yksityistien kunnossapidosta.
Minä otin tämän vain esimerkiksi siitä,
että tänäkin päivänä,
jos halutaan kunnallisella tasolla harjoittaa tällaista
asumistukea haja-asutusalueille yksityisteitten kunnossapidossa,
ja varsinkin, jos kunnilla on siihen taloudellisia resursseja, se
on mahdollista.
Tämä arvonlisäveron palautus on yksi
pieni osa, jota tietysti voidaan ajatella, mutta minun mielestäni
koko tämä asia pitäisi tutkia ja selvittää nimenomaan
alueellisesti ja kokonaisuutena haja-asutusalueitten osalta, mikä on
yksityisen kiinteistön omistajan osuus, mikä on
kunnan osuus, mikä on valtion osuus, ja sitten tehdä siitä päätös.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Vielma toi esille aivan erinomaisia näkökohtia tämän
asian kehittelyn osalta. On aivan erinomaista, että Jämsässä,
jossa aikanaan, näin ymmärrän, ed. Vielma
on myös toiminut johtavana asianomaisena viranhaltijana,
on ollut hyvät ratkaisut.
Mutta näen arvonlisäveron juuri valtion vastuun
tulemisen muotona, jos arvonlisävero voidaan palauttaa.
Se on 22 prosenttia esimerkiksi tien lanauksesta, hiekoituskuluista
pois lukien hiekan hinta ja muista vastaavista, joten sillä on käytännössä merkitystä.
Miksi esitän palautusmenettelyä? Syy on se, että silloin
verottaja voi myös kontrolloida, että nämä vähennykset
kohdistuvat asiallisiin ja tiehen kohdistuviin hoitotoimiin.
Keskustelu päättyy.