Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä on yksi käytännön esimerkki täällä tänään aikaisemmin puhutuista Suomen ja Venäjän välisen maantieliikenteen tarpeista ja siitä, miten se on lisääntynyt. Nyt on kyseessä Suomen ja Venäjän välinen rajaliikenne Nuijamaan kansainvälisen rajanylityspaikan ja Brusnitshnojen kansainvälisen maantieliikenteen rajanylityspaikan välillä. Täällä tämä yhteistyö on ollut tämän yhden yksityiskohdan suhteen, siis nimenomaan Nuijamaan kohdalta, aika tavalla hankalaa vuosien ajan. Nyt ollaan menossa eteenpäin; tässä mielessä hyvä asia.
Kaiken kaikkiaan meidän idänliikenteemme sekä kiskoilla että tavanomaisia maanteitä käyttäen on kovasti haasteellista. Se tulee varmasti jatkossa lisääntymään. Nyt olisi varmasti viimeinen ja oikea aika valmistautua siihen, että myöskin ympäristökysymykset kumipyöräliikenteessä voitaisiin ottaa huomioon.
Haluaisin viitata, arvoisa puhemies, siihen että tänne tulevien autojen renkaita, siis esimerkiksi raskaan liikenteen rekkojen renkaiden tilaa, ei pystytä tutkimaan eikä katsomaan, ei myöskään liikenteessä olevien raskaiden kuorma-autojen ympäristöpäästöjä, pakokaasupäästöjä. Näin ollen tätä asiaa on myöskin selvitettävä ja sitä kehitettävä.
Mutta yksityiskohtaisesti nyt tämä rajanylityspaikka-asia on etenemässä.
Keskustelu päättyy.