Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Herra puhemies! Viime aikoina on puhuttu paljon ensi vuoden alussa voimaan tulevasta yli 22-metristen, niin sanottujen moduulirekkojen leveysmääräyksistä. Maksimileveydeksihän tulee nykyisen 260 sentin sijaan 255 senttiä. Ruotsissa vastaava leveys saa olla 24-metrisiin rekkoihin 260 eli se, mikä Suomessa on tällä hetkellä. Suomessa pitäisi ainakin 3 000 yksikköä kaventaa molemmilta puolilta 2,5 senttiä. Kapasiteettia ei nyt tahdo löytyä maastamme, että se voitaisiin ensi vuoden loppuun mennessä tehdä.
Arvoisa puhemies! Kysyisinkin asianomaiselta valtioneuvoston jäseneltä: Eikö ministeriössä voitaisi nyt tehdä jo nopeasti joku päätös siitä, koska te olette antaneet lupauksia jatkoajan osalta useamman kerran ja nyt taas on epävarmuuden tila, mitä tehdään?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Ainakaan minä en ole antanut lupauksia jatkoajasta. Tässä on kyseessä direktiivi, joka on päätetty yli 10 vuotta sitten, itse asiassa yli 10 vuotta sitten. Tälle direktiivin toimeenpanolle on saatu 10 vuotta siirtymäaikaa. Tämä on ollut hyvin käsittääkseni myös alan toimijoiden tiedossa. Tämä ongelma on tiedostettu luonnollisestikin. Tässä on muutamat viikot tämän äärellä oltu, ja koko ajan haemme tätä ratkaisua. Olemme olleet tiiviisti yhteydessä Brysseliin tästä asiasta, tiedustelleet erilaisia tulkintamahdollisuuksia tämän direktiivin osalta useaan eri otteeseen.
Asiaa vielä vaikeuttaa se, että tästä kysymyksestä on tehty kantelu oikeuskanslerille, ja ennen kuin ministeriö tässä asiassa oikein voi toimia, niin haluaisimme tietenkin kuulla oikeuskanslerin kannan siitä, ovatko ministeriön toimet olleet lainmukaisia tähän mennessä, joten odotan tätä oikeuskanslerin kannanottoa seuraavaksi.
Arvoisa puhemies! Eikö nyt olisi järkevää antaa edes sellainen lupa, että otettaisiin vaikka sisäpuolelta se 2,5 senttiä kummaltakin puolelta, koska sillä ei ole nyt liikenneturvallisuuden kannalta mitään merkitystä?
Arvoisa puhemies! Ilmeisesti ministeriössä ei ole huomattu aikoinaan sitä direktiivin 4 artiklan 4 a kohtaa, jossa mahdollisestaan kansallisten etujen vuoksi tällainen poikkeama, kun siinä ei ole kilpailuetua. Miksi ministeriössä ei tällä kertaa noudateta asianomaisen direktiivin määräystä, kun annetaan se mahdollisuus?
Arvoisa puhemies! Tätä tulkintaa nyt nimenomaan tästä haetaan. Tähän mennessä emme ole komissiolta saaneet lupausta siihen, että tätä tulkintaa voitaisiin ryhtyä muuttamaan. Jos ihan tarkkoja ollaan, niin direktiivin tulkintaa ei voi komissiokaan kovin herkästi lähteä itsekseen muuttamaan, se on kuitenkin usean eri osapuolen sopima sopimus.
Totta kai teemme tässä asiassa kaikkemme. Tämä sisäpuolelta kaventaminen on tietojeni mukaan sen direktiivin vastaista. Siellä puhutaan nimenomaisesti ulkomitasta. Korostan sitä, että tätä tulkinta-asiaa tämän pykälän osalta, johon edustaja viittaa, käydään nyt todella tarkasti ja huolellisesti läpi. Yritämme etsiä hyvää ulospääsytietä, mutta en kyllä voi luvata sitä, että saisimme tälle 10 vuoden siirtymäajalle vielä lisää jatkoa.
Toinen varapuhemies:
Kysymys on loppuun käsitelty.