Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Maatalousasioista vastaava komissaari esitteli
eilen EU:n maatalouspolitiikan uudistuksen linjauksia. Kysynkin
maa- ja metsätalousministeriltä: Pystytäänkö tämän
uudistuksen puitteissa turvaamaan Suomessa puhdas elintarviketuotanto, elintarviketuotannon
työpaikat ja ylipäätään maa-
ja metsätalouden tulevaisuus?
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies! Komission esitys maatalouspolitiikan
uudistukseksi oli sen tyylinen kuin mitä me osasimme odottaakin;
toisaalta myös omalta osaltamme pyrimme vähän
vaikuttamaan etukäteen, minkä tyyppinen uudistus sieltä tulisi.
Uudistuksen sisällä on sen tyyppisiä asioita, jotka
ovat Suomelle erittäin tärkeitä, muun
muassa se, että meillä on mahdollisuus maksaa
tuotantoon sidottuja tukia niin kuin tälläkin
hetkellä, mahdollisuus korottaa luonnonhaittakorvauksen enimmäismäärää hehtaarikohtaisesti,
ja myös se, että EU:n maksamien suorien tukien
taso Suomessa pysyy suunnilleen samalla tasolla kuin mitä se
tällä hetkellä on. Ainoa huoli juuri
nyt tässä esityksessä, joka lähtee
pitkälle käsittelykierrokselle, on, että se
näyttää jälleen kerran lisäävän
byrokratiaa, kun pikemminkin byrokratiaa pitäisi pystyä karsimaan.
Pirkko Mattila /ps:
Ottaako tämä uudistus riittävästi
huomioon Suomen maatalouden erityispiirteet esimerkiksi luonnonolosuhteiden puolesta?
Nythän meillä puhutaan jo turvepeltojen kyntökiellosta,
meillä leikataan kansallisia Kemera-tukia, Makera-tukia.
Maatalouden kannattavuus on kriisissä, onko meidän
elintarvikeomavaraisuutemme myös?
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies! Ei meillä elintarvikeomavaraisuus
ole kriisissä ainakaan tämän takia. Meillähän
on tietyillä tuotannonaloilla ylituotantoa ja sitten joillakin
tuotannonaloilla vähän puutettakin.
Kyllä tämä uudistusesitys ottaa huomioon meidän
erityisolosuhteet, niin kuin äsken totesin, oikeuden maksaa
tuotantoon sidottuja tukia, lfa-tuen elikkä luonnonhaittakorvauksen
tukien korottamisen muun muassa. Turvepeltojen kyntökielto
oli aiemmissa papereissa esillä, mutta sanotaan, että Suomikin
oli aika lailla aktiivinen siinä asiassa, ja nyt sitä ei
tässä viimeisimmässä esityksessä enää ole.
Taas Kemera-tuet eivät millään tavalla
liity tähän maatalousuudistukseen.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Kysyisin arvoisalta ministeriltä,
miten käy esimerkiksi silloin, kun maitokiintiöt
loppuvat vuonna 2015 ja sokerikiintiöt 2016. EU kääntää tuotantoa
kohti suurtuotantomallia. Miten käy Suomessa olevien viljelijöiden
ja maidontuottajien, koska kannattavuus laskee ja kustannukset nousevat?
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies! Tässä on nyt vähän
kaksi eri asiaa kyseessä.
Ensinnäkin sokerikiintiöjärjestelmään
komissio esittää, että se loppuisi vuonna
2015. Suomen kanta on ollut aiemmin ja on edelleen se, että Suomen
mielestä kiintiöjärjestelmä pitäisi säilyttää ainakin
vuoteen 2020 asti, koska meillä on edelleen yksi sokeritehdas
olemassa. Jos vaikka kiintiöjärjestelmä poistuisikin
komission esityksen mukaan, meillä on kuitenkin edelleen
oikeus maksaa hehtaarikohtaista tukea sokerijuurikkaan viljelijöille,
ja riippuen sitten tietysti siitä tuen suuruudesta ja myös
ylipäätään siitä, paljonko
juurikkaasta voidaan viljelijöille maksaa, se ratkaisee
sen, onko meillä omaa sokerintuotantoa vai ei. Toivottavasti
on, koska se on myös huoltovarmuuskysymys.
Mitä tulee maidon kiintiöjärjestelmään,
niin se on jo aikanaan päätetty lopettaa. Aika
näyttää sitten, mitä tapahtuu
maitomarkkinoilla. Ainakin toistaiseksi tilanne on ihan hyvä,
koska Suomessahan maitoa tuotetaan enemmän kuin me juomme
ja me pystymme viemään maitoa erittäin
kilpailukykyisellä tavalla jalostettuna muun muassa Venäjälle.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Yksi iso huolenaihe tässä on
ollut koko ajan se, että hallituksella ei näytä olevan — viljelijät
ovat sitä viestittäneet, samoin keskusta — taistelutahtoa näiden
asioiden puolesta. Taistelutahtoa on löytynyt kyllä,
ihan oikein, vakuusasioissa ja tämän tyyppisissä kysymyksissä,
mutta budjettiesityskin osoittaa sen, että maaseutua kohtaan
taistelutahtoa ei valitettavasti ole ollut.
Tämä cap-uudistus ei ole ongelmaton. Tästä puuttuvat
muun muassa kokonaan elementit siitä, millä tavoin
maatalouden kannattavuutta voidaan kohentaa. Kannattavuus on tällä hetkellä erittäin
suurissa ongelmissa, vaikeuksissa. Tällä vain
luodaan lisää kustannuksia ja luodaan uutta byrokratiaa,
niin kuin ministeri Koskinen juuri totesi.
Miten ihmeen lailla te nyt hoidatte, ministeri Koskinen ja koko
hallitus, sen, että viljelijöille se kaikkein
tärkein jatkon osalta, että meillä on
kuluttajilla suomalaista ruokaa ja viljelijöillä tulevaisuutta
ja on uusia viljelijöitä, kannattavuus, saadaan
kohenemaan? Ei jatkuvasti uutta byrokratiaa, ei jatkuvasti uusia
kustannuksia eikä säädöksiä,
vaan kannattavuutta.
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puheenjohtaja! Edustaja Leppä oli eilen
täällä paikalla, kun käsittelimme
ensi vuoden budjettia, ja tästä kannattavuudesta
keskusteltiin silloinkin. Tietysti voi vaikka kerrata uudestaan
ne vastaukset, mitkä annoin silloin.
Mutta lyhyesti sanottuna kannattavuuteen vaikuttaa kolme asiaa:
mikä on tuotteista saatava hinta markkinoilla, mikä on
tukien taso ja mitkä ovat kustannukset. Tukien taso ei
olennaisesti ole muuttumassa. Pieni leikkaus kansalliseen tukeen on
ensi vuoden osalta olemassa. EU-tuet näyttäisivät
esityksen perusteella säilyvän suunnilleen samalla
tasolla, ja mikä sitten on kustannuskehitys, sen sitten
aikanaan näkee, kun tietää, mitä tapahtuu
maailmanmarkkinahinnoille, mikä liittyy suoraan rehukustannuksiin
tai energiakustannuksiin tai ylipäätään
tuotantopanosten kustannuksiin maatiloilla.
Niin kuin olen sanonut, tämä esitys ei ole
ongelmaton. Siellä on niitä byrokraattisia elementtejä,
ja niihin pyrimme vaikuttamaan. Eikä hallitukselta myöskään
puutu taistelutahtoa, mutta se nyt on vaan sillä lailla,
että ei tässä nyt uhoaminen auta, vaan
se, että neuvotellaan hyvässä järjestyksessä niin
kuin tähänkin asti komission kanssa, muiden ministereiden
kanssa ja muiden maiden kanssa. Meillä on erittäin
toimivat suhteet joka suuntaan, ja uskon, että rauhallisesti neuvottelemalla
saadaan vähän parempi lopputulos kuin nyrkkiä pöytään
lyömällä.
Lasse Hautala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Eilen kaikki eduskuntaryhmät
kuulivat tuossa eduskuntatalon edessä monista vaikeuksista,
mitkä maataloutta kohtaavat, ja myöskin hallituspuolueiden
edustajat ihan asiallisesti toivat huolta niistä yksityiskohdista.
Niin kuin ollaan tietoisia, tämä cap-uudistus tuo
tilakohtaisesti suuria ongelmia, ja yksi niistä on niin
sanottu pysyvien nurmien kohtalo. Yksittäiset tilat joutuvat
omasta peltopinta-alastaan siirtämään
osan pysyväksi nurmeksi, ja tämä saattaa
olla suuri haitta heidän rehuomavaraisuutensa toteutukselle.
Miten aiotte nyt sitten hoitaa näitä yksityiskohtia,
jotka saattavat yksittäisten tilojen kohdalta olla todella
suuria?
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies! Ehkä toistan itseäni,
mutta näitä yksityiskohtia aletaan hoitaa neuvottelemalla
muiden kanssa. Tässähän on yhteispäätösmenettely
kyseessä maatalousuudistuksessakin, elikkä Euroopan
unionin parlamentti on yhtenä tekijänä tässä mukana,
sitten on maatalousministereistä koottava maatalousneuvosto
ja sitten on EU:n komissio, ja näitten kaikkien kolmen
osapuolen pitää löytää yhteisymmärrys
tästä asiasta.
Mitä nyt kommentteja on kuultu muista maista ja mitä kuultiin
jo vähän ennen tämän uudistuksen
esittelyä, koska oli tiedossa aika paljon, mitä sieltä on
tulossa, niin moni muukin jäsenmaa tällä hetkellä pohtii
vähän samanlaisia asioita kuin me, että lisää byrokratiaa,
ja tämä edustaja Hautalan mainitsema 7 prosentin
ns. pakkokesantovelvoite tai nurmenpitovelvoite, millä nimellä sitä haluaa
kutsuakin, on monessa mielessä ongelmallinen. Tähänkin
asiaan varmasti palataan moneen kertaan.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä keskustan
taholta väitettiin, ettei ole ollut taistelutahtoa tämän
asian hoitamisessa. Kyllä pidän sitä väitettä täysin
kohtuuttomana. Asiahan on juuri päinvastoin. Aivan kuten
ministeri Koskinen on täällä sanonut,
se etukäteistyö, jonka ministeri, hänen
esikuntansa, mutta myöskin suomalaiset edunvalvojat MTK:ta
myöten ovat tehneet (Ben Zyskowicz: Ministeri Anttila!)
jo tähän mennessä, on johtanut siihen,
että tämä pohjaesitys, joka sieltä cap-uudistuksesta
tuli, on varsin hyvä meidän kannaltamme. Täällä on
jo puhuttu tuotantoon sidotuista tuista, lfa:sta ja monista muista
tekijöistä, jotka myöskin sen kannattavuuden
parantamisen mahdollistavat. On totta, että esimerkiksi
siellä viherryttämisen puolella, vaikka se on
sinänsä hyvä asia, kansallisessa soveltamisessa
on vielä näitä ongelmakohtia, ja se on
hyvä, että niihinkin on paneuduttu. Kysynkin:
Kun tätä asiaa nyt viedään eteenpäin,
miten ministeri uskoo, että näihin pahimpiin ongelmiin
vielä löydämme ratkaisuja?
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies! Näissä muutamissa
ongelmakohdissa on sen tyyppistä ratkaisumallia ajateltu
jo niissä alustavissa keskusteluissa, mitä on
käyty muun muassa parlamenttiin päin ja komissaarin
kanssa, että osa tietynlaisista toimenpiteistä voisi
olla vapaaehtoisia, eli on mietitty, että jokainen jäsenmaa
voisi itse päättää, soveltuuko
tämä heidän järjestelmäänsä.
Kuten tiedätte, EU:n 27 jäsenmaata ovat aika lailla erilaisia
myös maatalouden suhteen, ja silloin pitäisi hakea
sen tyyppiset ratkaisut, jotka eivät vaaranna kokonaisuutta
mutta antavat riittävästi joustovaraa kansallisesti
päättää. Tämän
tyyppisiä ratkaisuehdotuksia tullaan tekemään
komission suuntaan, myös parlamenttiin päin.
Ympäristöministeri Ville Niinistö
Arvoisa puhemies! Täydentäisin ympäristöministeriön
alalta, että sikäli, kun puhuttiin tästä viherryttämisestä,
niin puhutaan Itämeren päästöistä ja ravinnekuormituksesta,
ja kun sitä pyritään hillitsemään,
niin sinällään on hyvä, että tässä ehdotuksessa
etsitään keinoja siihen, että ravinnekuormitus
kokonaisuudessaan maataloudessa voisi supistua ja esimerkiksi Puolan,
Baltian maiden kaltaiset maataloudet eivät siirry sellaiseen yhä enemmän
ravinnekuormituspäästöjä aiheuttavaan
maataloustuotantoon, joka Itämeren tilan kannalta olisi
ongelmallista. Ministeri Koskisen johdolla tässä neuvotellaan
näitä yksityiskohtia siihen suuntaan, että kokonaisuus
on kaiken kannalta, Suomen kannalta, hyvä, mutta haluan
korostaa, että myös ympäristöohjauksella
on iso osuus tässä uudistuksessa, niin että saadaan
maatalouden puhtautta edistettyä ja sitä kautta
kotimaisen maatalouden kysyntää ja suosiota kasvatettua.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Keskustan torjuntavoittojen listalla ovat
meidän sokeriongelmat, tärkkelysperuna ja EU-jäsenyysehtojen
yksi tärkeimpiä asioita, että kansalliset maakiintiöt
maidossa säilytetään. Vuonna 2007 keskustan
maatalousministerin aloittaessa sen annettiin liueta, ja se nimenomaan
valuttaa herkästi työvaltaisen maatalouden kilpailuedellytyksiä keskiseen
Eurooppaan. Toinen ongelma, joka näkyy nimenomaan meidän
maatalouden kustannuksissa, on edellisen hallituksen kotimaisen
lannoiteteollisuuden myyminen pilkkahintaan, alehintaan, norjalaisille.
(Martti Korhonen: Se oli kyllä virhe!) Nämä ovat
suuria kansallisia, historiallisia virheitä.
Minusta on erittäin tärkeätä,
että viritystä on myöskin EU:n maatalouspolitiikan
vinoutumien korjaamiseen. Saksa ja Ranska saavat 1992 capin mukaan
korkeat satotasot 100-prosenttisesti EU:n kassasta. Me maksamme
jopa 60—70 prosenttia vero- ja velkarahoista pienempiin
satotasoihin. Kyllä pikkuisen ehkä valtiovarainministerin
konsultaatiota voisi maa- ja metsätalousministeriö käyttää,
että EU:n maatalouden vinoutumia myöskin ruvetaan
korjaamaan.
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies!
Puhemies Eero Heinäluoma:
Siinä oli kai se "vai mitä" -loppu? (Naurua)
Niin. — Vai mitä, edustaja Rajamäki? — Menemättä ihan
kaikkiin vanhoihin päätöksiin ja siihen,
mitä on tapahtunut, pitää kuitenkin muistaa
näissä rahavirroissa Suomen ja Euroopan unionin
välillä, että esimerkiksi maaseuturahoituksen
kautta, mikä on siellä EU:n budjetin kakkospilarissa,
missä maksetaan ympäristötuet, lfa-tuet
ja maaseudun kehittämistä, meidän osuus on
2,3 prosenttia kaikista rahoista, mitä sieltä kautta
tulee, että me saamme huomattavan osan sieltä,
vaikka niistä niin sanotuista EU:n kokonaan maksamista
suorista tuista me saamme vähän vähemmän.
Me olemme suunnilleen EU:n keskiarvossa.
Tässä uudistuksessa nyt tasataan jonkin verran
jäsenmaiden eroja näissä suorissa tuissa.
Sinne jää edelleenkin eroja, mutta on selvä,
että tulee seuraava uudistus ja seuraava uudistus ja joskus
nämä lähentyvät toisiaan jollain
aikataululla, hitaasti mutta kuitenkin. Mutta tässä tasoituksessa
olennaista on myöskin tämä maaseuturahoituksen
osuus ja se, millä tavalla oikeasti korjataan sitten niitä luonnonolosuhde-eroja,
mitä eri jäsenmaiden välillä on.
Reijo Tossavainen /ps:
Arvoisa puhemies! Suomessa noudatetaan EU-byrokratian typeriäkin
määräyksiä tiukimman kaavan
mukaan. Kysyn: Olisiko mahdollista ohjeistaa hallintokoneistoa niin,
että pyrittäisiin aina hakemaan asiakkaan kannalta
kaikkein käytännöllisin ja järkevin
mutta samalla kuitenkin laillinen ratkaisu?
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Herra puhemies! Tässä viime aikojen keskustelussa
Euroopassa on ehkä pikemmin ollut kysymys siitä,
että liian vähän noudatetaan niitä sääntöjä eri
aloilla. Kyllä minusta on tärkeätä, että erilaisia
päätöksiä, sääntöjä,
mitä on tehty EU:n tasolla tai vaikka kansallisella lainsäädännöllä riippuen
nyt ihan mistä tahansa alasta, yhdessä noudatetaan.
Mutta se on totta, niin kuin täällä edustaja
Tossavainen sanoi, että alkuaikoina, kun Suomi liittyi
EU:hun ja tämä massiivinen byrokratia tuli, myös
tässä valvonnassa oli vähän
ongelmia. Oli uusia tilanteita, mitkä viljelijät
ja valvojat kohtasivat. Siinä, millä tavalla käytännössä toimitaan
sitten muun muassa valvontatilanteissa, on kyllä päästy
eteenpäin, mutta aina löytyy parannettavaa.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun tuota komission cap-esitystä katsoi, niin
nopealla arvioinnilla siinä on toki jonkin verran hyvääkin
mutta myös erityisen paljon huonoa. Erityisesti kiinnittyi
huomio siihen, että tuolla komission esityksellä ei
juurikaan kiinnitetä huomiota sitten tuotannon kannattavuuteen
ja viljelijöitten tuloihin, eli tämä esitys
selkeästi uhkaa kyllä maatalouden kilpailukykyä.
Byrokratia lisääntyy jne. jne. Mutta tietysti
tämmöinen tarkempi arviointi on aika vaikeaa ilman,
että tiedetään se, millä tavalla
tätä kokonaispakettia sitten lähdetään
rajoittamaan. Jos minä nyt oikein ymmärrän,
niin tämän cap-paketin järkevä soveltaminen
viljelijöitten kannalta kyllä edellyttää sitä,
että juuri nykyistä rahoituspakettia, rahoituskokonaisuutta,
ei leikata. Kysyisin juuri tästä: Miten ministeri,
miten hallitus nyt sitten näkee tämän
rahoituskokonaisuuden? Mikä meidän kantamme on
tähän komission maatalouspääluokan
rahoitukseen?
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies! EU-rahoituskehykset elikkä EU:n
budjetit vuosille 2014—2020 ovat käsittelyssä,
ja ne kuuluvat ministeri Stubbille, mutta siitä, mitä Suomi
on ottanut kantoja, tiedetään se, että maatalouden
suorien tukien rahoitus jäädytetään
nykytasolle. Niin on tehty aiemminkin. Ja siinä, mikä liittyy
sitten maaseuturahoitukseen, mikä on se toinen ala, komission ehdotus
on samalla tavalla, että se jäädytetään nykytasolle,
mikä tarkoittaa siis sitä, että kun on inflaatio,
niin se ei vastaa ihan sitä kustannuskehitystä.
Tähän maaseuturahoitukseen Suomen alustava kanta,
mitä neuvotteluissa on viety eteenpäin, on ollut
se, että meidän mielestämme tämän
maaseuturahoituksen osalta pitäisi liikkua vähän
eri tavalla kuin mitä komissio esittää,
koska se on olennainen elementti Suomelle, koska sen kautta me saamme
takaisin näitä jäsenmaksurahojamme ja
sen kauttahan maksetaan niitä, niin kuin täällä totesin,
ympäristötukiohjelmia ja luonnonhaittakorvausohjelmia
ja maaseudun kehittämisen rahoitusta. Aika näyttää sitten,
miten hyvin näissä neuvotteluissa onnistumme.
Timo Kalli /kesk:
Puhemies! Käytännön viljelijänä koen,
että tämä uudistus tuo lisää paineita
ja luo erittäin paljon lisäpaineita kannattavuudelle
ja kilpailukyvylle. Ja kun luonnonolosuhteet toimivat meitä vastaan,
niin kaikkien vaalikausien jälkeen aloittava hallitus aina
on pääomittanut tätä Maatalouden
kehittämisrahastoa, jolla voidaan tehostaa ja parantaa
kilpailukykyä. Tämä on ensimmäinen
hallitus, joka ei nyt panostanut tähän. Se on
selkeä signaali erityisesti nuorille tuottajille ja niille,
jotka aikovat aloittaa viljelyn. Teidän pitää vakuuttaa
näitä ihmisiä. Oletteko te valmiit tehostamaan
kilpailukykyä, parantamaan tätä kannattavuutta,
koska siinä tarvitaan investointeja, jotka tämän
mahdollistavat? Vastatkaa nyt, ministeri Koskinen: Oletteko valmiit
panostamaan kehittämisrahastoon?
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Herra puhemies! Ensinnäkään tämä uudistus,
tämä cap-uudistus, nyt ei ole uhka sille kannattavuudelle,
kannattavuus ratkeaa ihan muualla. Ja niin kuin sanoin, ne ongelmakohdat,
mitkä tässä uudistuksessa olivat, liittyvät
tähän byrokratiaan, muutamiin käytännön
sääntöihin, mitä siellä esitetään.
Niistä me pyrimme neuvottelujen aikana parantamaan, että tämmöistä ei
tule.
Mitä liittyy sitten tähän Makeran
eli Maaseudun kehittämisrahaston tilanteeseen, hallitusohjelmaan
on kirjattu, että Makeran asema ja myös se, millä tavalla
maatalouden investointitukia suunnataan, selvitetään
ja arvioidaan ja se tapahtuu ensi vuoden aikana alkupuolella. Tällä hetkellä Makerassa
on rahaa. Siellä on varmaan noin 200 miljoonaa euroa käyttötaloudessa
rahaa, jolloin kaikki ne investoinnit, mitä tällä hetkellä haetaan
tai ensi vuonna haetaan, pystytään nykyisellä investointitahdilla
kyllä selvästi rahoittamaan.
Ja se, kun julkisuudessakin on ollut vähän
vääränlaista tietoa, että nyt
rahaa ei yhtään siirretä Makeraan, ei
tarkoita sitä, että tulevaisuudessakaan ei yhtään
rahaa investointiin olisi. Se on väärä tieto.
Hallitusohjelmaan on kirjattu selvästi, että maatalouden
rakennetuet turvataan, eli sen jälkeen, kun on tehty selvitys
Makerasta ja arvioidaan sen tilannetta, myös pitää miettiä,
pitääkö sitä pääomittaa,
jos se jatkaa tuollaisena rahastona, vai mitä sitten tehdään.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa puhemies! Kannattavuus on nimenomaan se tärkeä asia, mistä nyt
huolehditaan tuolla viljelijäkentällä. Erityisesti
nuoret viljelijät ovat tällä hetkellä todella
suurissa paineissa. Te, arvoisa hallitus, olette viemässä nyt
luopumistukijärjestelmän siihen suuntaan, että vuokrausoikeus
vanhoilta viljelijöiltä poistuu kokonaan. Nuoret
viljelijät, tilat, ovat investoineet paljon, ja kerta kaikkiaan
pellon ostoon ei kaikilla tiloilla tällä hetkellä ole
varaa. Kysyisinkin teiltä, ministeri Koskinen, onko tässä nyt
mitään järkeä, että ylivelkaantuneet
tilat velkaantuvat vielä lisää ja hallitus
vaan lisää näitä toimenpiteitä,
mitkä lisäävät tätä velkaantuneisuutta.
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies! Tuo maatalouden velkaantuminen ja luopumistuen
ehtojen muuttaminen eivät nyt ihan kohtaa kyllä toisiaan
minun mielestäni. Tällä viikolla tapasin
maatalousyrittäjien eläkelaitoksen johtoa ja kysyin,
paljonko nyt näitä hakemuksia on sitten tullut
liittyen tähän, kun vuokrausvaihtoehto poistuu
ensi vuoden alusta lainsäädännön
mukaan. Siellä on muutamia kymmeniä, ja voi olla,
että tulee vielä piikki tämän
vuoden lopussa, kun ihmiset tekevät omia päätöksiään.
Tämä vuokrausvaihtoehto on ollut vain tämän
vuoden voimassa, ja se on erittäin monimutkainen. Siinä vaaditaan,
paitsi että pitää olla vuokraajana nuori
viljelijä, myöskin tilan päärakennuksen
pitää sijaita enintään 5 kilometrin
päässä vuokrattavasta pellosta, joten
jo se rajoittaa kovin paljon näitä tapauksia.
Mutta on totta, niin kuin tässä edustaja Savola sanoi,
että velkaantumista on ja se keskittyy tietyille tiloille,
jotka ovat investoineet kovasti. Se on normaalia. Tietysti on kysymys
siitä, millä tavalla he sitten selviytyvät
näistä veloistaan. Mutta se, että näillä olisi
keskenään mitään tekemistä,
niin sitä en kyllä ymmärrä.
Mats Nylund /r:
Värderade talman, arvoisa puhemies! Jag har den uppfattningen
att EU-kommissionens lagförslag till ny gemensam lantbrukspolitik är
ganska långt i linje med Finlands krav. De bygger på den
tidigare regeringens goda lobbningsarbete. Den tidigare ministern
och den nuvarande har fortsatt på den här linjen.
Mutta kannattavuus on oikea ongelma. Se on tullut esille, maatalouden
kannattavuus, budjettikeskustelun alla ja myös tänään
salissa. Me olemme saaneet sen hyvän viestin tänään,
että työmarkkinajärjestöt ovat
löytäneet sovun ja hallitus on mukana tukemassa,
antaa omat eväänsä tähän
erittäin positiiviseen asiaan, joka auttaa meidän
kilpailukykyämme. Nyt minä kysyn pääministeri
Kataiselta: Löytyykö hallituksessa valmiutta tulla
myös viljelijäväkeä vastaan,
vastaavalla tai toisella tavalla?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Nyt on juuri saatu, niin kuin kysyjä totesi,
aikaiseksi hyvä sopimus, joka vakiinnuttaa työmarkkinatilannetta
mutta varmasti myös meidän taloutemme kokonaiskuvaa,
lisää ostovoimaa, lisää kilpailukykyä,
ennustettavuutta, vahvistaa työrauhaa ja tuo luottamusta
suomalaiseen yhteiskuntaan. Se on erittäin hyvä asia.
Me emme ole vielä hallituksessa käyneet syvällisempää keskustelua
tästä ulottuvuudesta, minkä kysyjä sanoi,
mutta totta kai se varmasti nousee keskusteluun, ja täytyy
katsoa, kuinka tässä sitten edetään
ja mitkä ovat edellytykset tehdä ratkaisuja.
Pertti Salolainen /kok:
Herra puhemies! Maatalouden ympäristötukijärjestelmää on
pidetty yleisesti epäonnistuneena. Kysyn nyt molemmilta
ministereiltä: Kun tässä komission ehdotuksessa
on joitakin tähän liittyviä näkökohtia,
aiotteko tukea niitä ja ajaa niitä eteenpäin myöskin
sitten Suomessa, jotta pystytään tekemään
sellaisia muutoksia, jotka estävät näitä valumia
ja muita, jotka tuhoavat koko ajan edelleen Itämerta? Tämä on
iso kysymys, tässä on paljon, miljoonia, kyseessä.
Mikä on teidän kantanne näihin tärkeisiin
asioihin?
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies! En nyt ole ihan edustaja Salolaisen
kanssa samaa mieltä siitä, että nykyinen
ympäristötukijärjestelmä olisi
epäonnistunut. Sen kautta on muun muassa tuettu luomutuotantoa
erittäin merkittävästi ja perinnebiotooppien
säilymistä ja niin edelleen. Silloin aikanaan,
kun näitä järjestelmiä luotiin,
tavoitteena oli se, että mahdollisimman moni viljelijä ja
mahdollisimman suuri peltoala olisivat sitoutuneena näihin
toimenpiteisiin, (Matti Saarisen välihuuto) joihin osa
kuuluu pakollisina toimenpiteinä, edustaja Saarinen, ja
osa erilaisina vapaaehtoisina toimenpiteinä. Mutta se on
selvä, että kun tehdään seuraavaa
maatalouden ympäristötukijärjestelmää,
pitää katsoa, millä tavalla se paremmin
kohdentuu juuri niillä paikoilla ja niillä alueilla,
missä on vesistöissä ollut vähän ongelmia.
Nyt tämä komission esitys lähtee
siitä, että tulevat tämmöiset
pakolliset viherryttämistoimenpiteet. Me olemme sanoneet,
että Suomi kannattaa tämän tyyppistä ajattelua.
Kysymys on vaan siitä, että se pitää tehdä sillä tavalla,
että ne eivät lisää tarpeettomasti
byrokratiaa ja että ne eivät haittaa normaalia
viljelykäytäntöä, eli haetaan hyviä viljelykäytäntöjä,
jotka sopivat sekä ympäristöjärjestelmään
että myös siihen viljelyyn. Ne ovat yhdistettävissä kyllä.
Eli ei turhaa byrokratiaa eikä myöskään
siten, että se haittaa käytännön
viljelyä. Sen päälle sitten, kun teemme
uutta ympäristöohjelmaa, mietimme tarkkaan, minkä tyyppisillä kohdennetuilla
toimenpiteillä saamme mahdollisimman hyvät tulokset.
Lauri Heikkilä /ps:
Herra puhemies! Tässä Ville Niinistö ja
muutkin ministerit sekä myös yleisö ovat
tuoneet esiin maatalouden saastuttavuutta. Norjalaiset ostivat Kemiran
apulantatehtaan, ja hinta nousi huomattavasti. Minusta tuntuu, että on
vähän väärin syyllistää maataloutta jatkuvasta
saastuttamisesta. Laivaliikennettä ja sen aiheuttamaa sedimenttien
sekoittumista ja ravinteiden nousua veteen ja siitä aiheutuvaa
rehevöitymistä ei ole kovin paljon otettu huomioon puheissa.
Että olisi varsinkin vihreitten aika muuttaa käsityksiään
ja kantojaan maatalouden saastuttavuudesta.
Osaako ministeri sanoa, paljonko apulannan käyttö on
kiloina vähentynyt sen jälkeen, kun apulantatehdas
myytiin Norjaan?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri Koskinen ja sitten vielä ministeri Niinistö.
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa puhemies! En muista ulkoa, olen nähnyt tilastoja,
mutta jos katsoo sitä, paljonko typpeä käytetään
hehtaaria kohti, niin siinä on tämmöinen
loiva lasku ollut jo pitkän aikaa, eikä siinä ole
yhtään minkään näköistä monttua
tai piikkiä riippuen siitä, koska tämä lannoitetehdaskauppa
tehtiin. Fosforin osalta käytetyt kilomäärät
per hehtaari ovat menneet vielä voimakkaammin alaspäin.
Jos muistan oikein, 1990-luvun alussa se taisi olla reippaat 20
kiloa hehtaaria kohti, nyt ollaan vissiin vähän
alle 5 kilon tasossa per hehtaari fosforissa, eli tässä on
tapahtunut huomattavaa paranemista. Mutta kaikki tiedämme,
että luonnossa muutokset tapahtuvat hitaasti. Vaikka ollaan
menty hyvään suuntaan ja tuloksia on jo jossain
määrin nähtävissä,
niin kestää kuitenkin aikansa, ennen kuin tilanne
on niin hyvä, kuin mitä me haluaisimme.
Ympäristöministeri Ville Niinistö
Arvoisa puhemies! Vastauksena sekä edustaja Salolaiselle
että edustaja Heikkilälle: En itse ymmärrä sellaista
ajattelua, jossa maanviljely laitetaan ympäristönsuojelun
kanssa vastakkain. Mitä paremmin suomalainen maanviljely
suojelee myös meidän ympäristöämme,
pitää vesistöistä huolta, sitä enemmän
se tukee suomalaisten halua ostaa suomalaista ruokaa ja Suomessa
tuotettua ruokaa. Tämä on oma lähtökohtani
siinä, kun itse toimin sen puolesta, että saamme
hyvät ohjausjärjestelmät, joilla vähennetään
ravinnekuormitusta Itämereen.
Jos ajatellaan Itämeren ravinnekuormitusta kokonaisuudessa,
niin maanviljelyllä on hyvin suuri osuus siitä,
ja näin ollen koko järjestelmän kokonaisuudella
ja sillä, että ympäristötuki
mahdollisimman tehokkaasti vähentäisi ravinnekuormitusta,
on iso rooli siinä, että Itämeri säilyy puhtaana
ja sen ekologinen laatu ja kalakannat ovat kunnossa. Sitä kautta
voimme nauttia hyvästä, puhtaasta merestä.
Jos arvioidaan peltoja, joista tulee eniten ravinnepäästöjä,
20 prosenttia pelloista aiheuttaa noin 80 prosenttia ravinnepäästöistä.
Ympäristötukijärjestelmän uudistaminen
siihen suuntaan, että saadaan yhä enemmän
kustannustehokkaampia toimia näitten peltojen ravinnepäästöjen
vähentämiseksi, on tärkeätä,
ja tätä työtä tehdään ministeri
Koskisen johdolla hyvässä yhteistyössä.
Usein ravinnepäästöjä vähentävät
toimet ovat myös maanviljelyn kannattavuutta parantavia toimia:
kun estetään esimerkiksi valumia pelloilta, käytetään
suorakylvöä sellaisissa paikoissa, missä talviaikainen
kasvipeitteisyys on perusteltua. Tämä on sekä maatalouden
että ympäristönsuojelun että meidän
kaikkien suomalaisten etu, että nämä tuet
ovat mahdollisimman tehokkaita, ja tätä työtä tehdään
yhdessä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja viimeinen kysymys tähän aiheeseen, edustaja
Mattila.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Ministeri täällä vastasi
aivan oikein, ettei Kemera-tuki liity tähän cap-uudistukseen,
mutta kyllä ne minusta olennainen osa ovat maa- ja metsätalouden
kannattavuutta. Kansallisen tuen leikkaukset yhdessä cap-uudistuksen
kanssa ovat todella uhka maatalouden kannattavuudelle. Elikkä tuottajahinnat
eivät vain viime vuosina ole päässeet nousemaan
ihan samaan tahtiin, kuin mitä kaupan portaan tulonsiirrot
ovat olleet.
Mutta kysyisin nyt, kun tämä uusi vihertäminen
on tulossa tänne uudistukseen: Millä tavalla tämä parantaa
maatalouden kannattavuutta? Mikä on ministerin näkemys?
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa puhemies! Se ei suoranaisesti maatalouden kannattavuutta
paranna, mutta se on yksi osa sitä, millä tavalla
maatalous vastaa tämän päivän
haasteisiin. Eli meidän pitää huolehtia
myös siitä, että maataloustuet ovat yleisesti hyväksyttyjä,
että maataloudessa huomioidaan myös hyvä ympäristökäytäntö.
Se on meidän kaikkien etu, se on myös viljelijöiden
etu.