Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on perusteltu, sillä kunnalliseen
itsehallintoon kuuluu oleellisesti taloudenhoito. Kuntataloudet
ovat sopeuttamistalouksia, jolloin työkalujen kanssa tulee
olla tarkkana, etteivät kunnat lipsu tulevaisuudessa
suorastaan itsepetokseen vaan muistavat sen, että kakkua
ei voi yhtä aikaa säästää ja
syödä. Jatkossa toivon, että kunnat ja
kaupungit perustaisivat kunnan- ja kaupunginhallituksen alaisuuteen
tulevaisuutta pohtivia jaostoja, jotka voisivat hallituksen tukena
talousasioita miettiä.
Muutoinkin tulevaisuuteen katsominen kunnissa luo pohjaa koko
Suomen luotsaamiseen tulevaisuutta kohti. On tärkeää,
kuten esityksessä on, että tämä kuntatalouden
tarkastelu ulotetaan myös kuntayhtymiin, jotka tuottavat
merkittävän osan suomalaisten peruspalveluista,
ja näin ollen julkisen talouden tarkastelu ja hoitaminen on
entistä kattavampaa. Toisaalta esityksessä oleva
poisto-ohjelmien muuttaminen ei pelasta kuntatalouksia, jos kunnille
sysätään entistä enemmän
tehtäviä ilman taloudellista resursointia.
Toivon järkeviä käytäntöjä ja
kuntapäättäjien kuulemisia lain valmistelussa.
Lisäbyrokratiaa tämä ei kuitenkaan saa
kunnille aiheuttaa, vaan se on toteutettava jo olemassa olevalla
organisaatiolla ja ilman kalliita tietojärjestelmiä.
Ymmärtääkseni siihen on myös
kaikki mahdollisuudet olemassa.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys kuntalain muuttamisesta
vaikuttaa sinänsä kannatettavalta ja kaikin puolin
hyvältä. Olen itse ollut pitkään
kuntapolitiikassa mukana, ja olen melko huolestunut tästä viimeisten
vuosien kehityksestä, johon on ajauduttu lähinnä kuntatalouden
heikon tilanteen takia. Monet kunnat ovat ylivelkaantuneet, ja nyt kun
ei enää kunnan omaan taseeseen oteta velkaa lisää,
niin sitä velkaantumista on ryhdytty kiertämään
erilaisilla ppp-malleilla ja elinkaarimalleilla.
Nämä elinkaarimallit ovat hieno nimitys pitkäaikaisille
vuokrasopimuksille. Usein näihin elinkaarimalleihin on
kytketty erilaisia palveluita, kuten siivouspalveluita, pihatöitä,
mahdollisesti ruokapalveluita, ja pahinta on tietenkin se, että elinkaarimallit
saattavat olla juridisesti sitovia sopimuksia jopa 20 vuotta, ja
kun tänä päivänä me
emme tarkalleen voi tietää sitä, minkälainen
maailma on viiden vuoden kuluttua tai kymmenen vuoden
kuluttua, puhumattakaan siitä, että tietäisimme,
minkälaisessa maailmassa elämme 20 vuoden kuluttua,
niin fakta on kuitenkin se, että jos kunta on mennyt mukaan
tällaiseen elinkaarimalliin, niin se joutuu maksamaan kovan
hinnan toimitiloista, joita se ei mahdollisesti enää tarvitse.
Valtionhallinnosta meillä on useita huolestuttavia
esimerkkejä siitä, kuinka on tehty jopa 30 vuoden
vuokrasopimuksia kiinteistösijoittajien kanssa ja sitten
lopulta nämä valtionhallinnon tietyt toimitilat
ovat jääneet aivan tyhjän pantiksi ja
valtio joutuu maksamaan tyhjistä tiloista vuokraa, koska
nämä vuokrasopimukset sitovat molempia osapuolia
loppuun asti, ja minkä takia kiinteistösijoittaja
sitten luopuisi hyvästä lypsylehmästä,
kun kerran on sellaiseen iskenyt kyntensä kiinni?
Nyt on kuitenkin ihan hyvä, että tässä hallituksen
esityksessä lisätään kunnanhallituksen
velvoitteita ja myös tilintarkastajien velvoitteita siitä,
että niiden täytyy jatkossa huolehtia siitä,
että kunnan sisäinen valvonta ja riskienhallinta
on järjestetty, ja sama sääntö koskee
myös kuntayhtymiä ja liikelaitoksia. Kun nämä riskit
kartoitetaan, niin katsoisin, että niihin ilman muuta kuuluvat
nämä pitkäaikaiset vuokrasopimukset eli elinkaarimallit,
ja niitähän on vuokratiloja, joita on elinkaarimallilla
tehty, on päiväkoteja, koulutiloja, kulttuuritiloja,
liikuntatiloja, myös toimistotiloja.
Omassa kotikaupungissani Porvoossa hyvä esimerkki tuoreesta
tapauksesta, tuoreesta elinkaarimallista, on kuuluisa taidetehdashanke,
joka on varmasti yksi Porvoon historian kalleimmista sopimuskokonaisuuksista,
joihin on menty mukaan, ja tottahan se on, että eivätpä ne
miljoonat eurot velkarahaa näy Porvoon taseessa vaan ne ovat
käyttötalouden puolella jatkossa, kun maksetaan
näistä hulppeista vuokratiloista vuokraa seuraavat
20 vuotta ja sitten samanaikaisesti subventoidaan kyseiseen kiinteistöön
tulevia ravintolayrittäjiä, elokuvateatterin ylläpitäjää,
kun Porvoon kaupunki sijoittaa miljoonien eurojen edestä rahaa
näiden kyseisten vuokratilojen sisustamiseen.
Siinä mielessä on todella hyvä, että näitä tämäntyyppisiä riskienhallintaan
liittyviä asioita tullaan jatkossa toivon mukaan tarkastelemaan aikaisempaa
huolellisemmin, kun kerran on jonkinlainen velvollisuus siihen eikä se
ole enää pelkän suosituksen ja hyvän
tahdon varassa. Mutta näihin elinkaarihankkeisiin täytyisi
kiinnittää entistä enemmän huomiota,
että ne eivät nyt koko Suomessa leviäisi
sillä tavalla, että kunnat vaan kiertävät
sitä omaa velkaantumista. Toivottavasti niistä voitaisiin
luopua kokonaan.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa herra puhemies! Suomaiset kunnat ovat järjestämisvastuussa
niistä hyvinvointipalveluista, jotka me miellämme tällaisen
pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan perustaksi, ja siksi on aivan
olennaista, että kuntien toiminta on taloudellisesti kestävällä pohjalla.
Kuntien vastuiden kasvaessa ja palveluiden monipuolistuessa
myös kuntien oma organisoituminen on muuttunut entistä monitahoisemmaksi.
Kunnat ovat käytännössä kuntakonserneja, joihin
kuuluu peruskunta ja peruskunnan omistamia lukuisia kuntayhtymiä,
yhtiöitä ja liikelaitoksia. Veronmaksajat ovat
kuitenkin viime kädessä samat, ovat ne sitten
täällä meillä valtiontaloudessa,
josta kunnat saavat valtionosuuksien kautta osan rahoituksestaan,
tai kuntien veronmaksajina tai näiden kuntien yhtiöiden
ja liikelaitosten asiakkaina. Siksi on erittäin tärkeää,
että tämä koko talouden kokonaisuus on
hyvin hallinnassa vastuussa olevilla päättäjillä.
Tämä hallituksen esitys tuo sisäisen
valvonnan ja riskienhallinnan järjestämiseen koko
kuntakonsernissa uusia työkaluja, ja siksi tämä laki on
erittäin tärkeä viedä eteenpäin.
Yleiskeskustelu päättyi.