3) Hallituksen esitys laiksi autoverolain muuttamisesta
jatkuu:
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Käsiteltävänä oleva
asia koskettaa suomalaisia varsin konkreettisesti. Auto on meille
hyvin yleisesti tunnettu välttämättömyys
jokapäiväisessä elämässä.
Mutta me tiedämme myös, että auton hankkiminen
ja auton ylläpito on kallista, ja me tiedämme,
että kaikkiaankin liikenteen verorasitus on kohtuuton.
Varsinkin maaseutualueella asuville auto on välttämättömyys, mutta
tämä koskee aivan samalla tavalla myös asutuskeskuksia
ja taajamia. Työssäkäyntialueiden laajennuttua
maaseudulla voidaan velvoittaa tarjotun työn vastaanottamiseen
yli 100 kilometrinkin etäisyydestä. Julkiset liikenneyhteydet ovat
heikentyneet hyvin paljon ja ovat monta kertaa moniin työtehtäviin
työaikojen kannalta huonosti soveltuvia. Oman auton puuttuminen aiheuttaa
työstä kieltäydyttäessä karenssiin
joutumisen. Samoin muunkin elämänkulun kannalta
ja jokapäiväisen elämän ja harrastustoiminnan kannalta
auto on hyvin välttämätön tänä aikana ihmisille.
Kun käsittelemme autoverotusta, sitä voidaan käsitellä kolmesta
eri intressitahosta: ensinnäkin auton käyttäjän,
toisaalta autokauppiaan ja kolmanneksi veron saajan eli valtion
kannalta. Auton käyttäjille, auton ostajille,
kuten jo edellä totesin, auto on kallis hankinta. Perheen
menoista huomattava osa käytetään juuri
tuon liikkumisvälineen hankintaan, ja voidaan sanoa, että se
on asunnon hankinnan jälkeen perheen suurin hankinta. Se
on siinä suhteessa vielä asuntoon verrattuna huono
hankinta, että asunnon kestoikä on aivan jotain
muuta kuin auton. Eli auton ihminen hankkii elämässään
useita kertoja, eräät kymmeniäkin kertoja.
Näin ollen kysymys siitä, miten paljon käytetään
työllä tai yritystuloilla hankittuja perheen talousvaroja
auton hankintaan, koskettaa hyvin paljon juuri auton käyttäjää.
Jos tarkastelemme tilannetta autokauppiaan, automyyjien, kannalta,
tällä hetkellä vallitsee hyvinkin suuri
epävarmuus siitä, mihin tilanne on menossa. Tosin
pääministeri on vakuuttanut selkeästi,
että muutoksia ei tapahdu, mutta siitä huolimatta
autokaupassa koetaan tällä hetkellä tilanne
ongelmalliseksi.
Kolmanneksi kysymys on veron saajan eli valtion näkökulmasta,
joka tässä ...
Puhemies:
(koputtaa)
Anteeksi, ed. Oinonen! — Arvoisat edustajat, kehotan
teitä rauhoittumaan ja seuraamaan keskustelua ja keskittymään
siihen eikä omaan keskinäiseen keskusteluun! (Ed. I.
Kanerva: Varsinkin kun on näin hyvä puhe!)
Kiitoksia, rouva puhemies! Kiitoksia, ed. Kanerva! Aihe on erittäin
tärkeä, koska se koskettaa jokapäiväistä elämää.
Kolmas intressitaho on siis valtio, jonka on välttämätöntä saada
rahaa, ja nimenomaan tieliikenne, tieverkon rakentaminen, ylläpito,
kunnossapito kysyvät jatkuvasti rahoitusta.
Se, että tämä kysymys on tällä hetkellä varsin ajankohtainen,
on eräiltä osin noussut myös sen takia,
että lähinnä Saksasta ja muualtakin Keski-Euroopasta
oltaisiin tuomassa autoja ja näiden nykyisestä verokohtelusta
on valitettu EY:n tuomioistuimelle. Auton hinta on aina ostajalleen korkea.
Siksi on ymmärrettävää, että verotusta halutaan
eri keinoin laskea, mutta olisi perin ongelmallista, jos Suomesta
tulisi Saksan tai Keski-Euroopan vanhojen autojen kaatopaikka.
Saksassa on noin 1,8 miljoonaa vaihtoautoa, ja voi ajatella,
että jos näistä 1,8 miljoonasta vaihtoautosta
tuotaisiin 200 000 Suomeen, se mullistaisi hyvin kielteisellä tavalla
Suomen autokaupan ja autoliikkeitten toiminnan, aiheuttaisi kenties
konkursseja ja samalla joutuisi ainakin osa autokaupan palveluksessa
olevasta henkilöstöstä kenties työttömiksi.
Samalla maahantuotavat vanhat saksalaiset autot olisivat iäkkäitä,
kaikissa ei olisi edes katalysaattoreita. Näin ollen ympäristöhaitat
olisivat hyvin ilmeiset, samalla kun saattaisi olla myös
liikenneturvallisuuden kannalta kielteistä vaikutusta vanhojen
autojen, käytettyjen autojen, maahantuonnilla.
Tietysti siinäkin, että autoa käytetään
mahdollisimman pitkään, on oma viisautensa. Suomalainen
autokatsastus on auttanut sitä, että investointia,
joka autoon hankinnassa on sijoitettu, on voitu hyödyntää mahdollisimman
pitkään. Vuosittainen autokatsastus merkitsee
sitä, että edes kerran vuodessa auto laitetaan
kuntoon ja suomalaisittain vielä suhteellisen hyvään
ja luotet-tavaan kuntoon. Näin auton kestoikä on
meillä myös tästä syystä Euroopan
korkeimpia, ei vain sen takia, että verotus on korkea,
vaan myös sen takia, että Suomessa on pidetty
autoista hyvää huolta.
Kun autoverotusta tultaneen laskemaan, sen tulisi tapahtua hallitusti
useamman vuoden aikana, esimerkiksi 15 prosentin porrastettuna alennuksena
siten, että päästäisiin nykyisestä autoverosta
noin puoleen muutaman vuoden kuluessa. Tällöin
autokauppa voisi sopeutua tilanteeseen eikä siellä tapahtuisi äkkinäisiä,
hallitsemattomia muutoksia. Autoverokysymyksessä tarvitaan
tervettä maalaisjärkeä. Sitä tarvitaan
kaikkien osapuolten, auton käyttäjän,
autokauppiaan ja myös valtion, joka on tulonsaaja, näkökulmasta.
Eilisessä ajankohtaisessa illan televisio-ohjelmassa
tuotiin esille se, että jos autoveroa nyt, niin kuin yleisesti
yleinen mielipide toivoo, alennettaisiin, vaikutus saattaisi olla
se, että tuo hyöty ei tulisi suinkaan auton hankkijalle,
ei edes kotimaahan, vaan menisi ulkomaille auton valmistajille,
jotka nostaisivat auton lähtöhintaa. Jos näin tapahtuu,
niin tämä on estettävä. Autoverokysymyksessä tulisi
löytää kultainen keskitie, jossa kaikki
osapuolet: auton käyttäjä, autokauppa
ja ennen kaikkea valtio myös veron saajana, voisivat hyötyä,
ja ratkaisut, joilla edistettäisiin liikenneturvallisuutta
ja kansalaisten jokapäiväisen elämän
kulkua.
Arvoisa rouva puhemies! Näillä ajatuksilla toivon,
että hallituksen esityksestä tehdään
hyviä päätöksiä.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Eduskunta jatkaa näin perjantaina
keskeytynyttä täysistuntoa ja keskustelua valtiovarainvaliokunnan
mietinnöstä, joka koskettelee autoverolain muuttamista
eräiden autojen osalta. Keskustelun päättyminen
tapahtui pitkälti sellaisessa näköalassa,
että sali oli hiljainen, koska ei ollut oikein kuulijoita,
lehterit olivat tyhjät. Nyt sen sijaan ne, jotka asiasta
ovat kiinnostuneet, ovat salissa ja lehteriyleisökin saa
osansa edullisesta autokyydistä ja Suomen autoverotuksen
tason laskusta.
Tässä on hyvin nähtävissä valtiovarainvaliokunnan
hyvä perehtyneisyys ja syvä asiantuntemus tämän
asian puitteissa, kun valiokunta on usean kuukauden ajan työstänyt
sitä, kuinka näiden muutamien maahanmuuttotapauksissa
olevien autojen osalta verotuskohtelua voidaan kohentaa, parantaa
ja oikeudenmukaistaa. Selvästi mietinnössä on
nähtävissä se, että syvä asiantuntemus
on johtamassa siihen, että oikeudenmukaisuus, ainakin jos
tämä eduskunnassa näin tulee hyväksyttyä,
niin kuin on aika varmaa että tulee tapahtumaan, tulee
toteutumaan.
Se, että keskustelu perjantaipäivän
osalta mielestäni ainakin pääpiirteissään
meni ed. Ala-Nissilän ja ed. Kantalaisen väliseksi
väittelyksi siitä, ovatko Suomen autoverotus ja
hallituksen toimet siltä osin oikeita ja oikean suuntaisia
ja riittävän nopeita, on paljastanut sen heikkouden, että tässä asiassa
on, niin kuin ed. Oinonen juuri totesi, autokaupan osalta on erityinen
epävarmuus olemassa. Mielestäni se epävarmuus
ei ole erityisesti autokaupassa vaan auton ostajissa.
Erinomaisen moni rahvaan kansan edustaja kyselee allekirjoittaneeltakin,
joka yleensä asioista ei tiedä mitään
eikä kovin nopeasti mielipidettäänkään
muodosta tässä asiassa, sitä, milloin Suomen
autoverotusta muutetaan niin, että autojen hinta laskee,
ja milloin hänen kannattaa mennä tekemään
autokauppaa. Tältä osin tällaista epätietoisuutta
ei voi jatkua ja olla. Mutta uskon kyllä, että tulee
käymään niin, että kun kansalaiset
riittävän kauan odottavat veron laskua, vanha auto
menee yksinkertaisesti sellaiseen kuntoon, että sitä ei
ed. Oinosen mainitsema katsastusremonttikaan enää ajokelpoiseksi
saa, ja auto joudutaan uusimaan. Valtiovarainvaliokunnalla on syvä huoli
siitä, että verot jäävät
valtiolta saamatta, mutta eivät ne ole mitään
muuta kuin siirtyneitä saatavia, kyllä ne tulevat
sieltä vastaan.
Jos ajatellaan, mitä tämän asian
sisällä muuten on olemassa, niin kyllähän
tämä pitkälti tähtää sinne
kuuden vuoden takaiseen aikaan, jolloin Suomen liittyessä EU:n
jäseneksi kansalaiset saivat selvän käsityksen,
että erityisesti alkoholin hinta laskee ja autoverotus
putoaa niin, että autojen hinnat puolittuvat tai jäävät
hyvin minimaaliseen osaan sen hetkisestä hintatasosta.
Tällaisia odotuksia ja paineita kytee siellä edelleenkin
rahvaan, kansan, keskuudessa.
Nyt on tietysti pitkälti sen lunastamisen aika tässä asiassa.
Mutta lienee sanomattakin selvä asia, että mihinkään
erityisiin lunastamistoimenpiteisiin ei hallitus ole ryhtymässä,
eikä sen mielestäni ole edes syytä ryhtyä,
koska tiettävästi tämä halu
ja himo, tämä verottamisen himo, on sellainen,
että jos autoverotusta tässä merkittävästi
kevennetään, se jotakin kautta autoon ja liikenteeseen
kuitenkin kohdistuu ja se otetaan toisen oven kautta sisälle
käyttömaksuina tai jonakin muuna. Mielestäni
tämä ei ainakaan tue sitä köyhää kansaa,
joka ajaa vaatimattomammalla kalustolla, halvemmilla autoilla, ja
jota tämä asia ei ollenkaan edes koskettelekaan.
Tästä köyhemmästä kansasta,
jota tässä tarkoitan, moni edustaa sellaista kansanosaa,
joka ei ole ulkomailla käynytkään puhumattakaan,
että sieltä muuttoautoa oltaisiin tänne
tuomassa.
Mitä tähän keskusteluun tulee, mikä on
käyty tätä ennen tämän
asian kohdalla, selkeästi monessa puheenvuorossa on ajettu
takaa sellaista näköalaa, että muuttoautojen
ja erityisesti Suomeen tuotavien käytettyjen autojen kohdalla
pitää löytää huokeampi
verokohtelu ja pitää saada helpommin tuotua käytettyjä autoja,
mitkä karrikoiden sanottuna on jossain muualla todettu
vanhanaikaisiksi ja joutaviksi tänne pohjoisiin olosuhteisiin.
Niin kuin mietinnössäkin ilmi käy, tällainen
johtaa selvään vääristymään
ja Suomen autokannan erityisesti vanhenevaan tapaan; jos se ei nykyisestään
vanhene, niin se ei kuitenkaan uudistu.
Kun keskustelun yhteydessä on hyvin laajasti käyty
monia asioita läpi monelta rintamalta, en malta olla myöskään
sanomatta, että silloin kun tällaiseen ratkaisuun
mennään, pitäisi kaikkien verotustoimenpiteiden
painottua niin, että keveneminen tapahtuisi erityisesti
uusien autojen kohdalla. Tämä johtaisi siihen,
että autokanta nuorentuisi emmekä vahingossakaan
ajautuisi siihen, että me rahtaisimme tänne Euroopasta sellaisen
autokaluston, mikä siellä on jo tuhoon tuomittu
eikä täytä sikäläisiä normeja
sen paremmin kulutuksen kuin päästöjenkään
osalta.
Mietinnön liitteenä oleva vastalause on selkeästi
sen sisältöinen, että tässä yritetään
hallitusta hiostaa nopeampiin toimenpiteisiin, mutta aika pienin
toimenpitein. Tuntuu myöskin sellaiselta, että se
ei johda tässä salissa mihinkään.
En sitä tuomitse, mutta en kyllä tiedä,
mitä sillä aikaankaan saadaan.
Rouva puhemies! Tähän lyhyeen puheenvuorooni
nähden toivoisin, että mietinnön käsittely ja
lain hyväksyminen johtaisi siihen, että Suomessa
autokanta uusiutuisi nuorempaan suuntaan ja vanhemmista autoista
ja niistä keskustelemisesta pääsisimme
kokonaan eroon.
Klaus Bremer /r(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kun täällä keskustapuolueen
edustajat, viimeksi edustajat Oinonen ja S. Lahtela, suulla suuremmalla
tuomitsevat autoverokäytännön, lienee
paikallaan todeta, että kun nykyinen autoverolaki hyväksyttiin,
kaikki nämä heikkoudet olivat hyvin tiedossa.
Kuitenkin kolmas käsittely ja viimeiset äänestykset
kiinnostivat vain sataa kansanedustajaa, ja poissa oli, kun olisi
ollut mahdollisuus kaataa epäkelpo autolaki, muun muassa
27 keskustapuolueen edustajaa ja viisi kristillisen liiton edustajaa.
Palaan heihin nimikohtaisesti, kun tulee puheenvuoro.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Haluaisin tässä kohdin
painottaa nimenomaan ympäristönäkökulmaa
niin kuin valtiovarainvaliokuntakin on tehnyt mietinnössään.
Valtiovarainvaliokuntahan toteaa nimenomaan, että valiokunnan
mielestä niin ympäristö- kuin turvallisuussyistäkin
olisi suotavaa, että autokanta uudistuu uusimalla ja parhaimmalla
tekniikalla varustettujen autojen kautta eikä niin, että Suomeen
tuotaisiin molemmissa suhteissa uusia autoja huonompia käytettyjä autoja.
Sama asia on tullut tämänkin päivän
puheenvuoroissa esille.
Arvoisa puhemies! Lähes neljäsosa Suomen hiilidioksidipäästöistä on
peräisin liikenteestä, (Ed. Bremer: 17 prosenttia!)
ja maantieliikenne on ongelmallisin. — Maantieliikenteen
osuus on siis lähes 20 prosenttia. — Näin
ollen kysymys siitä, miten paljon autot käyttävät
polttoainetta, on erittäin tärkeä myös
ilmastonmuutosnäkökulmasta. Näin ollen
myös verotuksen olisi syytä suuntautua käyttöön
ja nimenomaan sen mukaisesti, miten paljon kyseessä oleva
ajoneuvo käyttää energiaa eli kuinka
suuret sen päästöt ovat.
Klaus Bremer /r:
Arvoisa rouva puhemies! Nykyinen autoverolaki, joka tässä on
kovan kritiikin alainen, hyväksyttiin 18. joulukuuta vuonna
98, siis perjantaina ennen eduskunnan siirtymistä joulu-
ja talvilomalle, ja viimeinen äänestys suoritettiin
11 minuuttia yli kahdeksan illalla. Jo silloin kun laki hyväksyttiin,
tiedettiin sen heikkoudet. Tiedettiin, että se on periaatteiltaan täydellinen
kopio Kreikan autoverolaista, joka oli saanut ensimmäisen
tuomion EU:lta vuonna 89 ja viimeisen tuomion vuonna 95, kun Kreikka oli
käynyt läpi kaikki valitusasteet. Siitä huolimatta
eduskunta hyväksyi vuonna 98 täydellisen kopion
EU:n jo tuomitsemasta autoverolaista.
Tässä on todettava kolme suurta heikkoutta, jotka
nyt tulevat esille nimenomaan käsiteltävänä olevassa
tapauksessa muuttoautojen kohdalla. Nimittäin autoverolaki
ei määrittele, mikä hinta otetaan lähtökohdaksi
autoveron ja arvonlisäveron määrittelylle.
Onko se ostohinta ulkomailla, onko se vastaavan hinta Suomessa,
onko se maahantuontiarvo, vai mikä se on? Se jätettiin täysin
auki, ja tämä huomattiin käsittelyn aikana eduskunnassa.
Toinen virhe on, että se määrittelee
auton arvon alennuksen, joka on määräävä lähtökohta
autoveron ja arvonlisäveron määrittelylle,
täysin ja tietoisesti totuudenvastaisesti. Sehän
väittää, että auton arvo alenee
0,6 prosenttia kuukaudessa eli 7,2 prosenttia vuodessa. Jos joku
teistä ostaa uuden auton ja menee kahden vuoden kuluttua
autokauppaan ja sanoo, että minun autoni arvo on alentunut
14,4 prosenttia, todennäköisesti teille haetaan
lääkäriä. Todellinen arvonalennus
on nimittäin 40—50 prosenttia.
Kolmas virhe laissa oli, kun määriteltiin
päivää vaille 25 vuoden arvonalennus.
Sinä aikana autoveron määrä aleni
muistaakseni noin 8 prosenttiin, mutta kun auto sitten täyttää 25
vuotta, se muuttuu niin sanotuksi veteraaniautoksi, jonka autovero
yllättäen pomppaa 30 prosenttiin. Tämäkin
huomattiin eduskunnassa.
Näistä syistä eduskunta hyväksyessään
autoverolain hyväksyi myös kaksi lausumaa. Toinen toteaa:
"Eduskunta edellyttää hallituksen pikaisesti selvittävän,
miten voidaan oikeudenmukaisesti määrittää lähinnä vastaavan
uuden auton hinta tai muulla tavalla se hinta, josta ikäalennukset
lasketaan." Eduskunta siis edellytti silloin pikaista selvitystä.
Nyt on kolme vuotta kulunut, ja hallitus vastaa yhä eduskunnalle:
asia on valtiovarainministeriön selvitettävänä.
Toinen lausumaehdotus, joka hyväksyttiin tuolloin joulukuun
18. päivänä 98 kuului: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin niin sanottujen veteraaniautojen
autoveron tason alentamiseksi." Tästäkin on nyt
kolme vuotta mennyt, eikä mitään ole
tehty.
Tein henkilökohtaisesti kolmannen lausumaehdotuksen,
joka hylättiin. Se lausumaehdotus oli kopioitu hallituksen
talousarvioneuvotteluista 14.—16.8.96, jolloin hallituksessa
sisäisesti sovittiin yksimielisesti valtion vuoden 97 talousarvioesityksen
sisällön lisäksi näin: "Asetetaan poliittinen
työryhmä, jonka tehtävänä on
valmistella ehdotus auto- ja tieliikenneverotuksen kokonaisuudistukseksi.
Selvityksen tulee kiinnittää erityistä huomiota
liikennepoliittisiin, ympäristöpoliittisiin, liikennetaloudellisiin
sekä liikenneturvallisuuteen liittyviin lähtökohtiin."
Mitään työryhmää ei
koskaan nimitetty. Kun tein sanasta sanaan saman lausumaehdotuksen
vuonna 98 liitettäväksi hyväksyttyyn
autoverolakiin, se hylättiin äänin 68—32.
Kun nykyinen autoverolaki siis hyväksyttiin 18.12.98,
valtiovarainministeriön autoverotuksen erikoismiehen Kuitusen
tekemä autoverolaki, tiedettiin, että se oli räikeässä ristiriidassa
EU-tuomioistuimen kaikkien ennakkopäätösten kanssa
kuin myös EU-liittymissopimuksen kanssa.
Kun eduskunta hyväksyi kaksi lausumaa, kysyin viime
kesäkuussa kirjallisesti, milloin hallitus tekee, kuten
eduskunta edellytti. Ministeri Siimes vastasi silloin kirjallisesti:
"Kun eduskunnan vaatimus on perustunut väärään
lain tulkintaan, hallitus ei ole katsonut olevan syytä ryhtyä eduskunnan
vaatimuksen mukaisiin toimiin."
Kysyin myöskin syyskuussa eduskunnan kyselytunnilla
samaa asiaa, jolloin ministeri Siimes vastasi: "Sitten, kun autoverolakia
muutoinkin tarkistetaan, on varmaan järkevää pohtia
myös muun muassa veteraaniautojen ongelmaa." Mutta eihän
eduskunta sitä vaatinut! Eduskunta edellytti, että välittömästi
toimitaan lausumien mukaisesti.
Arvoisa puhemies! Kaikista Suomen lapsiperheistä todella
94 prosentilla on auto välttämättömistä syistä.
Suomen kaikista perheistä 84 prosentilla on auto, varmasti
välttämättömistä syistä.
Useimmiten perheessä tarvitaan valitettavasti jo jopa kaksi
autoa. Auton tarve pitkien välimatkojen maassa ei ole mikään
leikin asia, mutta valitettavasti hallitus, valtiovarainministerit
ja heidän ministeriönsä kyllä pilkkaavat
kansaa autoveroasiassa. Se on pilkkaa, joka on herättänyt huomiota
koko EU:ssa aika kyseenalaisella tavalla Suomen kunnialle.
Marraskuussa viime vuonna EU-komissio totesi 70 kohtaa, joissa
Suomen autovero ja siihen liittyvä arvonlisäveromenetelmä rikkoo
EU:n autoverotusperiaatetta, antaessaan lausunnon Suomen autoverotuksesta
EU-tuomioistuimelle. Tuomio tulee EU-tuomioistuimesta väistämättä, sen
kaikki tietävät, myöskin valtiovarainministeriön
virkamiehet ja valtiovarainministerit. Myöskin hidastelu
on vastoin hallitussopimusta. Muutoksen on pakko tulla tämän
hallituksen ja eduskunnan aikana. Yhä selvemmäksi
alkaa kuitenkin käydä, että hallitus
jättää sen seuraavien edustakuntavaalien
alle ja yrittää uudella autoverolailla saada äänestäjiltä anteeksiannon
ja kiitosta jonkinlaisena vaalitäkynä.
Ed. Korkeaoja, te nauratte. Miksi te olitte poissa 18.12., kun
nykyinen autoverolaki hyväksyttiin? Teillä olisi
ollut mahdollisuus kaataa jo silloin tämä kelvottomaksi
todettu autoverolaki, mutta joululoma painoi päälle.
Kun autoveroasia meni kello 8:aan illalla perjantaina, jolloin finnairit
olivat jo suihkineet kotikontua kohti, eduskunta tyhjeni. Jotta
ei totuus unohtuisi, luettelen nyt ne keskustapuolueen ja kristillisten
kansanedustajat, jotka yhä edelleen istuvat täällä ja jotka
olivat silloin poissa. 100 edustajaa oli läsnä,
32 oli poissa näistä, jotka olisivat voineet silloin
kaataa autoverolain: Ala-Nissilä, Hyssälä, Isohookana-Asunmaa,
Jäätteenmäki, Kalli, Kallis, Kankaanniemi,
Karjula, Lämsä, Manninen, Mölsä,
Pekkarinen, Ranta-Muotio, Räsänen, Saapunki, Smeds,
Korteniemi, Kääriäinen, Vanhanen ja Vihriälä.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys, joka nyt on käsittelyssä,
on tietenkin oikean suuntainen ja perusteltu, mutta riittämätön.
Kuten ed. Bremer täällä ansiokkaasti äsken
puhui ja myöskin äänestyskarttoja luki,
pitää paikkansa aivan varmasti, että erityisesti
moni maakunnan edustaja oli tuohon aikaan pois. Vaikka olisimme
paikalla olleet, uskon, että se esitys ei olisi kaatunut.
Autoveron poisto ja tuntuva alentaminen on todella turvallisuus-
ja ympäristösyistä toteutettava, ja tähän
myöskin keskustan vastalause viittaa, joka on mietintöön
liitetty. Hallitusohjelmaan on kirjattu liikenneverotuksen uudistaminen
autokannan uusiutumisen nopeuttamiseksi. Täällä on
hallituspuolueiden edustaja Bremerkin paikalla, tosiaan hän
pohti sitä, mutta mitä Lipposen hallitus käytännössä aikoo
nyt tehdä, vai aikooko se tehdä mitään
tämän todellisen ongelman poistamiseksi? Täällä kyllä hurskaasti
puhutaan, mutta sitten kun pitäisi tekoja tehdä,
ei ole mitään tulemassa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Bremerin innostuneen puheenvuoron innoittamana
tulin uudelleen käyttämään puheenvuoroa.
Oli oikein hyvä, että ed. Bremer tarkisti, ketkä ovat
olleet edellisessä eduskunnassa, koska äsken olin
saamassa sen käsityksen, että hän mainitsi
myös minut ja ed. S. Lahtelan. Me emme kumpikaan ole olleet
aiemmissa eduskunnissa, vasta tässä eduskunnassa
olemme olleet työskentelemässä. Missään
tapauksessa emme, jos näin voi olettaa, että olisi
ollutkin tuollainen tilanne kuten ed. Bremer mainitsi äänestyksestä, olisi
siitä olleet poissa vaan olisimme vastuullisesti äänestäneet
autoilijoitten parhaaksi. Arvostan suuresti ed. Bremerin erinomaista
autoilijan asiantuntemusta, autoverotuksen asiantuntemusta kohdistuen
myöskin museaalisiin autoihin, joita itsellänikin
on kolme kappaletta, ja näkisin, että nämä ovat
myös osa autokulttuuria ja autoharrastusta.
Suomi on EU-maista harvaanasutuin, ja siitä huolimatta
meillä liikenteen verorasitus on EU-maiden raskain. Samalla
Suomi on myöskin kylmä maa, ja tämä kaikki
asettaa meille lisää elantokustannuksia ja tuotantokustannuksia.
Siksi pitäisi etsiä niitä ratkaisuja,
joilla liikenteen verorasitusta päästäisiin
alentamaan siten, että tultaisiin EU-maiden keskiarvoon.
Mielestäni veroratkaisujen on kohdeltava tasapuolisesti
sekä uusien autojen että vanhojen autojen omistajia. Mikäli
verohelpotuksia tehtäisiin vain uusien autojen osalta,
silloin vanhojen autojen omistajat jäisivät epäoikeudenmukaiseen
asemaan. Minä viittaan suomalaiseen katsastusjärjestelmään, josta
jo edellisessä puheenvuorossani mainitsin. Se merkitsee
sitä, että meillä Suomessa muutaman vuoden
ikäiset autot ovat vielä varsin hyvässä kunnossa.
Niistä mitataan saastepäästöt
hyvin tarkkaan, ja yleensä autot nämä erinomaisen
hyvin täyttävät. Suomalaiset pitävät
autoistaan huolta. Meillä lienee maailman korkeatasoisin autokatsastusjärjestelmä,
joka myös takaa sen, että liikenteessä olevat
autot hyvin harvoin teknisen vian vuoksi joutuvat onnettomuuteen;
vika on jossakin muualla.
Näkisin, että Suomen autokantaa tulee nimenomaan
uusia ei tuomalla vanhoja autoja tähän maahan
niinkään vaan nimenomaan uusien autojen kautta.
Uuden auton saatavuus pitää tehdä kansalaisille
edulliseksi, mutta samalla täytyy myöskin löytää suhteessa
kohtuullinen hinta niille, joilla on halu hankkia vähän
käytetty tai käytetty auto tai ei ole varaa hankkia
vähän saastuttavaa ja turvallista autoa. Itsekin
hankin aina jonkun jo hyvin sisään ajaman auton,
uuteen autoon ei ole mielestäni edellytyksiä,
mutta voi löytää hyviä käytettyjä autoja,
jotka ovat myöskin turvallisia. Samalla meidän
tulee myös pitää huoli, että joukkoliikenne,
niin linja-autoliikenne kuin raideliikennekin, mahdollisimman hyvin
voisi palvella käyttäjiään,
koska kaikki ihmiset eivät koskaan tule hankkimaan eri
syistä autoja. Kaikki eivät tule hankkimaan ajokorttia,
ja silloin pitäisi nähdä, että jokaisen
kuitenkin tässä maassa tulisi päästä kohtuullisesti
liikkumaan.
Vuoden 2000 valtion talousarvion mukaan tieliikenteeltä kerättiin
veroja lähes 30 miljardia markkaa, kun samaan aikaan valtion
menot tieliikenteelle olivat noin 4 miljardia markkaa, elikkä autoilijoitten
verokohtelu tuntuu tässä suhteessa varsin kohtuuttomalta.
Jos ajatellaan autoilusta kerättyjä veroja, tulevat
lisäksi polttoaineverot ja välillisesti kätkeytyvät
arvonlisäverot. Autostahan maksetaan hyvin monenlaisia
veroja ja auton käytöstä edelleen käyttömaksua,
ja 75 prosenttia polttonesteitten hinnasta on veroa. Tässä tullaan
aikamoiseen verokantaan, ja jos sitä pidetään
tavoitteena, että se edes osaltaan palautuisi tieliikenteen
ja liikenneturvallisuuden hyväksi, tässä on
todella paljon korjaamisen varaa.
Arvoisa rouva puhemies! Näen, että tehty vastalause
on malli, jolla voitaisiin tässä asiassa löytää hyviä ratkaisuja.
Klaus Bremer /r(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Haluan korjata ed. Oinosen mahdollisesti
saaman väärän käsityksen. En missään
tapauksessa pyrkinyt edes väittämään, että ed.
Oinonen tai ed. S. Lahtela olisivat olleet täällä edellisen
eduskunnan aikana, kun nykyinen autoverolaki hyväksyttiin.
Se oli täydellinen väärinkäsitys.
Luin luettelon, joka on aktuelli, joka pitää paikkansa,
muun muassa ketkä olivat poissa. Siihen ei kuulunut ed.
Korteniemi. Pyydän anteeksi, se oli erehdys puheessani,
kun mainitsin teidät. Olitte paikalla.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Kuten tiedämme, on erittäin populääriä puhua
autoverosta ja alkoholiverosta. Aivan niin kuin ed. Seppo Lahtela mainitsi,
paineet myöskin EU:n taholta ovat olemassa, ovat koko meidän
jäsenyytemme ajan olleet olemassa siihen, että auto-
ja alkoholiveroa lasketaan, ja varmasti näin tulee lähivuosien
aikana käymään. On sinänsä valitettavaa,
rouva puhemies, ettei yksikään ministeri nyt ole
paikalla täällä, koska tämä on
hyvin mielenkiintoinen kysymys myöskin, kun katsotaan Suomen
verotusta suhteessa Euroopan unionin komission näkemyksiin
ja myöskin eräisiin ennakkopäätöksiin,
joihin muun muassa ed. Bremer täällä on viitannut.
Se, että autovero on suosittu puheenaihe, tietysti
johtuu myöskin siitä, että monet kokevat
sen turhankin korkeaksi ja, niin kuin täällä on
todettu, sen tuotto on aika merkittävä toisaalta
valtiontalouden kannalta. Varsinainen autovero tuottaa noin 6 miljardia
markkaa vuodessa, sen lisäksi arvonlisävero siihen.
Ed. Oinonen, olen viimeksi lukenut sellaisen tiedon, että 36
miljardia markkaa kerätään liikenteeltä tänä vuonna.
Tämä on arvio. Toisaalta olemme myös
nähneet, että kun autoveroasia ei ole liikkunut
eteenpäin, on syntynyt tällainen epävarma
odottelun tunne. Sillä on merkitystä ilmeisesti
verokertymään. Verokertymä taas on pienentynyt
sen johdosta, että ihmiset ovat odotelleet uusia päätöksiä eikä autokauppa ole
käynyt odotetulla tavalla, ei edes sillä tavalla,
johon valtiovarainministeriö oli ajatellut päästävän.
Kun sitten ajatellaan vielä lopuksi, rouva puhemies,
ennen kuin menen eräisiin EU-komission näkemyksiin,
sitä, että meidän autojemme keski-ikä on
muistaakseni 10,3 vuotta, todella se on merkittävä asia
ja autoverolla on suuri merkitys.
Puhemies! Lopuksi tässä haluan vain viitata Ari
Vatasen kirjoitukseen Helsingin Sanomissa 5. toukokuuta. Hänhän
on vähintään yhtä innokas autoveron
poistaja kuin ed. Bremer. Molemmat tekevät sinänsä hyvää työtä.
Hän viittaa täällä pariin näkemykseen,
jotka haluan tässä nyt lainata. Valitettavasti
kukaan ministeri ei ole paikalla vastaamassa hänenkään
väittämiinsä. En ota näitä nyt
omiin nimiini, mutta haluan todeta nämä väittämät.
Ari Vatanen toteaa näin: "- - autoverotuksemme on räikeästi
EU:n sääntöjen vastainen. Kaksinkertaisella
arvonlisäverotuksella, valheellisen hitaalla ikävähennyksellä ja
tarkoitushakuisella vertailuauton valinnalla on käytettyjen
EU-autojen tuonti käytännössä estetty." — Tämä oli
ensimmäinen väittämä.
Toiseksi hän viittaa Euroopan yhteisöjen tuomioistuimen
niin sanottuun Gomes Valente -tapaukseen. EU-tuomioistuin antoi
päätöksen tästä 5.
päivänä helmikuuta tänä vuonna.
Päätöksessä todettiin, että jäsenmaa
ei saa yhdessäkään tapauksessa periä autoveroa
käytetystä tuontiautosta enempää kuin
vastaavan auton markkina-arvossa oleva veron määrä,
ja vero on Suomessa jopa yli kymmenkertainen. Tuomiossa myös
selvästi linjattiin, millainen veromalli olisi syrjimätön.
Edelleen Euroopan unionin komissio on Ari Vatasen mukaan niin
sanotun Siilinin tapauksen yhteydessä yksiselitteisesti
todennut Suomen autoverotuksen perusteen ylikorkeaksi ja autoverosta
perittävän arvonlisäveron laittomaksi.
Nämä ovat aika kovia väittämiä.
Sen takia tietysti olisi ollut paikallaan, että asianomaiset
ministerit olisivat olleet täällä vastaamassa,
koska otan ne nyt omalla tavalla omiin nimiini ja esitän näitä kysymyksiä.
Ehkä täällä sitten joku osaisi niihin
vastata, mutta meistä kansanedustajista ehkä ei
ole kuitenkaan sellaisiksi vastuunkantajiksi kuin ministereistä.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Minun esitykseni autoveron alentamisesta
olisi sellainen, että se 7,5 miljardia, jonka valtio kerää autoveroa vuosittain,
alenisi noin 1,5 miljardia vuodessa eli viiden vuoden aikana autovero
voitaisiin kokonaan poistaa. Ruotsissa ja Saksassa ei ole minkään
näköistä autoveroa. Tosin ne ovat autonvalmistajamaita.
Mitä tulee vanhojen autojen Suomeen tuontiin, minun
mielestäni todella pitäisi mennä siihen
substanssiarvoon, niin kuin Portugalissa nyt on menty, eikä taulukkoarvoon
niin kuin Suomessa. Se aiheuttaisi sen, että hyvässä kunnossa olevia
käytettyjä autoja varmasti tuotaisiin Suomeen
ja vanhat, yli kymmenen vuotta käytössä olleet
suomalaiset autot voitaisiin ihan hyvin markkinoida ja myydä Venäjälle
tai Afrikan maihin.
Klaus Bremer /r:
Arvoisa rouva puhemies! Ensinnäkin ed. Elon lukemiin
kolmeen väittämään. Nehän
pitävät täysin paikkansa. Totesin jo omassa
puheenvuorossani kahden ensiksi mainitun kohdalla, että juuri
näin on. Vatasen kolmas väittämä koskee
oululaista mersun Saksasta ostanutta Antti Siiliniä. Varatuomari
Petteri Snell vei nämä asiat lopulta EU-tuomioistuimeen
sen jälkeen, kun oli voittanut Suomessa asiat, ja suomalainen
viranomainen sitten päätti vaatia selvitystä KHO:sta
Luxemburgista.
Yksi asia on yli kaiken muun tässä autoveroasiassa:
Mitä Suomen viranomainen, Suomen verottaja, tietää sellaista,
mitä minkään muun EU-maan verottaja ei
tiedä kansantaloudellisesta kannattavuudesta, kun kaikissa
muissa maissa ollaan sitä mieltä, että liikkuminen
edistää elinkeinoelämää,
edistää ihmisten toimintaa, kannattaa pitää autot
huomattavasti halvemmalla tasolla kuin Suomessa? Suomessahan ei
lasketa ollenkaan kertautuvia, ketjuuntuvia, haitallisia kustannuksia,
vaan nähdään hyvin hyvin kaitakatseisesti,
kapeasti vain se välitön tuotto. Sehän
kansantaloudellisesti ei ole edes puoli totuutta.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kiitos ed. Bremerille,
että korjasitte puheenvuorossanne olleen väärän
tiedon. Muistan, että olin nimenomaan tuon äänestyksen
takia jäänyt taloon, vaikka finnairit ja muut
menivätkin.
Mutta itse asiaan sitten. Tässä keskustellaan autoveron
tasosta yleisesti, mutta akuutein kysymys on käytettyjen
tuontiautojen verotus. Niin kuin täällä on
todettu, asia on sellainen, että siihen väistämättä tulee
muutos. Se, että hallitus pitkittää asian
ratkaisua, johtaa vain käytännössä siihen,
että meille tulee valitusten suma. Autoja tuodaan koko
ajan maahan. Osittain ne jätetään autotalliin
odottamaan veron muutosta, tätä päätöstä,
mutta osittain ne otetaan käyttöön, maksetaan
nykyisen perusteen mukainen autovero, arvonlisävero, ja
tehdään välittömästi
valitus. Näin meillä on satojen valitusten suma
odottamassa ratkaisuaan, kun aikanaan tämä päätös
vääjäämättä tulee.
Hallituksen tulisi nyt kiirehtiä ja tällaisesta
järjettömästä tilanteesta autokauppa päästää pois.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Aivan lyhyesti vielä. Kun viime perjantaina
yritin vastata ed. Kuosmasen aika rohkeaan ehdotukseen, että viidessä vuodessa
autovero poistettaisiin, valitettavasti aika loppui kesken, mutta
yritän nyt keskittyä siihen.
Ed. Kuosmanen, niin kuin totesitte, tosiasiahan on se, että sen
tilalle tulee jonkinlainen käyttömaksu eikä vain
jonkinlainen vaan aika korkea käyttömaksu. Jos
oikein olen ymmärtänyt, ei Ruotsissa mitään
valtavan suurta ihastusta myöskään korkeaan
käyttömaksuun ole, eli ei tässä ole kovin
helppoja ratkaisuja edessä. Mutta tosiasia on ilmeisesti
se, että joudumme vähitellen siirtymään
Ruotsin ja Saksan malliseen järjestelmään. Niin
kuin ed. Korkeaoja totesi, kysymys on tässä tapauksessa
erityisesti käytettyjen tuontiautojen verotuskohtelusta.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa puhemies! Kun EU harmonisoi kaikkia lakeja, toivoisi,
että EU tarttuisi tähänkin asiaan sillä tavalla, että koko
EU:n alueelle tulisi yhtäläinen verotuskäytäntö autojen
suhteen, niin henkilö-, paketti- kuin kuorma-autojen suhteen,
ettei kansallisella tasolla tarvitsisi tästä keskustella
ja vääntää kättä.
Sillä tavalla tämä epäkohta
parhaiten poistuisi, ed. Elo.
Yleiskeskustelu päättyy.