Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Meidän istuntomme neljäntenä asiana
on kansanedustajien eläkelain muuttaminen. Tämäkin
lienee aika populaari aihe.
Asia lähti liikkeelle eri eduskuntaryhmien yhteisestä aloitteesta
eli lakialoitteena ja sillä lailla poikkeaa arkisista rutiineistamme
noin muodollisestikin. Aloite on kaksiosainen. Sosiaali- ja terveysvaliokunta
kuultuaan asiantuntijoita päätyi siihen ajatukseen,
että vain toinen näistä osista vietäisiin
tässä vaiheessa läpi.
Aloitteessa ehdotetaan ensiksikin, että kansanedustajan
tehtävien hoitaminen rinnastetaan työeläkelakien
alaiseen työskentelyyn erilaisten työeläke-etuuksien
edellytyksenä olevia vähimmäisaikoja
laskettaessa. Toinen osa ehdotusta koski sopeutumiseläkkeenä maksettavan
kansanedustajaeläkkeen ja ansiotulojen yhteensovittamista.
Ensimmäiselle osalle valiokunnan mietinnössä annoimme
vihreää valoa. Näimme, että perustelut,
joita muutokseen oli esitetty, olivat erittäin hyviä ja
sopivia. Tällä hetkellähän tilanne
on niin, että meillä on eri työeläkelaeissa
säännökset vähimmäisajoista,
kauanko täytyy olla lain piirissä työn
oltua keskeytyksissä, jotta voidaan soveltaa eläkkeiden
tavoitetasossa ja esimerkiksi niiden kertymisnopeudessa kyseisessä lainsäädännössä
mainittuja
säännöksiä, ja vähimmäisajat
ovat olleet hyvin kirjavia.
Yksityisten alojen työeläkelakien mukaan viimeisten
15 vuoden aikana on pitänyt olla työssä vähintään
5 vuotta työeläkelakien piirissä, siitä ajasta
puolestaan vähintään 12 kuukautta viimeisten
18 kuukauden aikana. Valtion ja kunnan puolella taas on edellytetty
esimerkiksi osa-aikaeläkkeen saamiseksi, että henkilöllä on
5 viimeisenä vuonna ollut vähintään
3 vuotta asianomaisen eläkejärjestelmän
palvelusta jnp.
Miksi tämä kysymys tuli esille, johtuu siitä, että joukossamme
on sellaisiakin kansanedustajia, jotka kansanedustajakautensa aikana
saavuttavat esimerkiksi siviilivirkaansa nähden eläkeiän
ja joilla ei ole minkäänlaista mahdollisuutta palata
virkaansa takaisin, jolloin he eivät voi teknisestikään
täyttää sitä edellytystä,
että he palaisivat tehtäviinsä. Tästä on
syntynyt ongelmia erityisesti vuosina 1949—1959 syntyneiden
keskuudessa, kun siellä on hyvin monenlaisia eläkkeiden
tavoitetasoja ja kertymisnopeuksia. Tässä on haluttu
esittää näiden kohdalta ainoastaan sitä,
että kansanedustajuus rinnastetaan työeläkelakien
alaiseen työskentelyyn, kun määritellään vähimmäisaikoja,
jolloin tätä hankalaa kysymystä heidän
kohdaltaan ei jouduttaisi soveltamaan.
Toinen osa esityksestä koski vain kansanedustajille
maksettavan sopeutumiseläkkeen yhteensovittamista työtulojen
kanssa. Sopeutumiseläkkeen kohdalla lähdettiin
siitä, että sopeutumiseläke on jo sinällään
poikkeus eläkkeiden joukossa, eikö niin, ja muihin
eläkkeisiin verrattuna erittäin edullinen eläke.
Ei kai sitä sovi kiistää kuitenkaan.
Selvityksen saatuamme tiesimme sen, että nykyisessä käytännössä on
heikkouksiakin, ennen kaikkea byrokratian puoleen viittaavia, mutta
saimme selville, että oikeastaan tässä on
kysymys sopeutumisrajan korotuksesta. Ehdotus olisi ollut 1 250
markkaa kuukaudessa. Puhuimme asian yhteydessä siitä,
että se koskee pieniä kokouspalkkioita, joita
voitaisiin hyväksyä sopeutumiseläkkeen
putoamatta tähän joukkoon 1 250 markan
arvosta. Mutta pykäläähän ei voi
niin kirjoittaa, vaan se koskee mitä tahansa tuloja, eikö niin?
Näin ollen me otimme tämmöisen tulkinnan
tähän asiaan, että siinä itse
asiassa oli sopeutumisvaiheen korottamisesta kysymys, emmekä sitten
valiokuntana yksimielisesti halunneet tähän osaan
tästä esityksestä suostua.
Meidän valiokuntamme mietintö on ollut, arvoisa
puhemies, yksimielinen. Toivon, että tämä esitys
nyt voidaan tällaisenaan tässä isossa
salissa myöskin hyväksyä.
Jukka Vihriälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Pitää paikkansa, kuten valiokunnan
puheenjohtaja ed. Vehkaoja totesi, että mietintö on
yksimielinen. Mutta kai niin on, että lakialoite on tehty
ja valiokunta on päätynyt yksimieliseen kantaan
sen takia, että hallituspuolueitten ryhmänjohtajat
ovat päätyneet siihen, että näin
on meneteltävä. Nyt sopii ihmetellä ottamatta
kantaa, kun en ole asiantuntijoita kuullut, että kun eduskuntaryhmien
puheenjohtajat ovat tämän lakialoitteen kirjoittaneet
ja se on tuotu tänne saliin siinä mielessä,
että tällä korjattaisiin nimenomaan teknisiä asioita,
miksi sitten sosiaali- ja terveysvaliokunta on päätynyt
toisenlaiseen ratkaisuun. Minä ymmärrän,
miten arka poliittisesti on kaikkien tällaisten asioitten
käsittely, mutta minusta järjen käyttö pitäisi
sallia myöskin näissä. Kun tärkeimmät
eduskuntaryhmät ovat allekirjoittaneet tämmöisen
lakialoitteen, olisi toivonut, että me olisimme voineet
viedä sen mukaisena läpi emmekä lähteä sitä puolittamaan.
Sopii kysyä, onko järkeä viedä läpi
tätäkään. Eikö olisi
parempi, että tämäkin voitaisiin hylätä ja
katsoa uudelleen, kun ei näitä voida yksituumaisesti
täällä kuljettaa läpi?
Marjatta Vehkaoja /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ihan lyhyesti: Nähtiin kuitenkin,
että asiat ovat erillisiä. Mielestäni
ne todella ovat erillisiä. Siitä syystä toivon,
että tämä joskus myös Lex Mertjärveksi kutsuttu
osuus tästä ehdotuksesta voidaan toteuttaa. Tämä on
minusta kohtuullista, mutta minusta ei ole mitään
syytä etenkään sen jälkeen,
kun sopeutumiseläkkeet oikeastaan ovat jo sinällään nousseet
huomattavasti viimesyksyisen palkkaratkaisun jälkeen, vielä sovitusrajaa
korottaa. Tässä kuitenkin todettakoon, että tällä hetkellä tätäkään
osaa tästä ehdotuksesta ei olisi tullut sovellettavaksi.
Se ei siis koske ketään eläkkeellä olevaa
kansanedustajaa, koska kaikkien heidän lisätulonsa
alittavat aiotun 1 250 markkaa tällä hetkellä.
Tässä ei kenenkään tilanne kuitenkaan huononekaan
tästä hetkestä.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä lakialoite kansanedustajan
eläkelain muuttamisesta on minusta oivallinen esimerkki
siitä, miten monimutkainen, monisäikeinen meidän
eläkelainsäädäntömme
on. Minulle henkilökohtaisesti olisi sopinut, että ryhmäpuheenjohtajien
tekemä lakialoite olisi semmoisenaan mennyt läpi.
Ed. Vihriälälle sanoisin, että jos
luette tämän lakialoitteen perusteluista tietyn
osan, jonka ajattelin lukea ääneen, ymmärrätte,
että on hyvä, että tämä menee
edes puolittain lävitse.
"Jos työn tai viran hoito keskeytyy palkattomasti yli
yhden vuoden ajaksi kansanedustajana toimimista varten eikä henkilö enää palaa
edustajantoimen päätyttyä ennen eläkkeelle
siirtymistä vähintään kuudeksi
kuukaudeksi julkiseen palvelussuhteeseen, henkilö menettää edellä mainittuja
ikäluokkia koskevan eläke-etujen suojauksen."
Näin nykyisessä systeemissä, ed.
Vihriälä, kansanedustajana toimiminen tosiasiassa
huonontaa edustajan työeläketurvaa. Tämä saatiin sentään
korjattua ajan tasalle. Minusta se oli saavutus tässä asiassa.
Yleiskeskustelu päättyy.