4) Laki rikoslain 21 luvun muuttamisesta
Jouni Lehtimäki /kok:
Arvoisa puhemies! Koulu- ja työpaikkakiusaamista on
esiintynyt aina. Usein on vielä sillä tavalla,
että kiusaaminen on jatkumo, joka alkaa hiekkalaatikolta
ja jatkuu päiväkotien kautta kouluihin ja opiskelupaikkoihin
ja työelämään.
Erään tutkimuksen mukaan 60 prosenttia kuudennen—yhdeksännen
luokan kiusaajapojista on tuomittu rangaistukseen 24-vuotiaana.
Iltalehden vuoden 99 lopulla tekemän haastattelututkimuksen
mukaan 80 prosenttia lähes tuhannesta haastatellusta ilmoitti
olleensa jonkinlaisen koulukiusaamisen uhri. Työpaikkakiusaamisesta saamme
lukea päivittäin ja valitettavasti joskus jopa
nimettöminä annetuista.
Koulukiusaamisen selvittämistä vaikeuttaa, että se
tapahtuu hyvin usein ei-kenenkään-maalla eli paikoissa,
välitunneilla, kotimatkoilla, joihin aikuisten silmä ei
näe. Työpaikkakiusaamisen selvittämisen
keskeisin ongelma on usein kiusaajan asema. Työpaikkakiusaaja
on monessa tapauksessa kiusatun esimies. Kynnys syyttää esimerkiksi
yrityksen toimitusjohtajaa seksuaaliluontoisesta työpaikkakiusaamisesta
on hyvin korkea johtuen työntekijän ja esimiehen
välisestä hierarkkisesta suhteesta. Erityisen
ongelmallista on niin ikään epäsuora
kiusaaminen, jossa voi olla kysymys koululaisen tai työntekijän
totaalisesta sosiaalisesta eristämisestä luokan
tai työpaikan toiminnasta ja ystävyysverkoista.
Rikosoikeuden näkökulmasta ongelmana on se,
että kiusaamistapauksia arvioidaan tänä päivänä joko
lievinä, tavallisina tai törkeinä pahoinpitelyinä.
Pahoinpitelyn objektiivinen teonkuva ei kuitenkaan sovellu luontevasti
kiusaamistapauksiin. Vain koululainen ja työntekijä tietää,
koska häntä kiusataan ja mikä hänelle
on kiusaamista. Joillekuille tukan pörrötys, takamuksen
läimäytys tai huorittelu on kiusaamista, joku
toinen pitää sitä hyväksyttävänä.
Edellä lausuttu oli myös pääsyy
tämän lakialoitteen tekemiseen. Rikoslakiin tarvitaan
uusi rikosnimike, jossa otetaan huomioon kiusaamistapausten subjektiivinen
luonne. Olennaista on, että uhri kokee teot kiusaamiseksi
ja niistä aiheutuu hänelle psyykkistä tai
fyysistä kipua.
Arvoisa puhemies! Toinen syy lakialoitteen tekemiselle oli Suomen
tuore oikeuskäytäntö, jossa on katsottu,
että viime kädessä vastuu koulunkäyntirauhasta
kuuluu oppilaitoksen ylläpitäjälle, kunnalle
tai kuntayhtymälle. Jokainen työnantaja on puolestaan
vastuussa työrauhasta. Ensisijainen vastuu on kuitenkin
aina kiusaajalla itsellään. Tarvitsemme uuden
rikosnimikkeen, joka varmistaa sen, että syytekynnys on
riittävän korkea mutta myös riittävän
matala, jotta kiusaaja saadaan aina vastuuseen.
Tiedän sen, että yksin lailla ei voida poistaa kiusaamista.
Kiusaamisongelmaa on myös lähestyttävä muilla
keinoilla, sosiaalipedagogiikalla muun muassa. Painopiste pitää siirtää ennakolliseen
toimintaan, siihen että kiusaamista ei pääse tapahtumaan
lainkaan. On puututtava muun muassa lasten ja nuorten syrjäytymiseen,
koulun ja kodin välisen yhteistyön parantamiseen,
kodin kasvatusvastuun selvittämiseen, työyhteisön hengen
lujittamiseen, työkaverin kunnioittamiseen, sukupuolten
väliseen tasa-arvoon. Sosiaalipedagogiikka voidaan määritellä tulkiksi
virallisen ja epävirallisen välillä.
Vielä tällä hetkellähän
kiusaamisen ratkaisut ovat lähinnä korjaavia.
Siihen puututaan, kun sitä on tapahtunut.
Uuden rikosnimikkeen myötä myös rikosvastuun
alkamisikä on myöhemmin otettava uudelleen tarkasteltavaksi.
Nykyinen 15 vuoden ikä on liian korkea, sillä nuoret
kehittyvät nopeammin kuin aikaisemmin. Uuden rikosnimikkeen
kautta kiusaamistapausten vähentämiseen saadaan
kuitenkin mukaan myös lastensuojelulliset toimenpiteet.
Lopuksi kysyn: Kuka lopultakin on syyllinen? Tuskin pientä päiväkotilasta
voi syyllistää ainakaan vanhempiensa pahoinvoinnista.
Vanhemmat taas usein toistavat omassa lapsuudessaan oppimiaan käyttäytymismalleja.
Väkivaltaisenkin käyttäytymisen kierre
on vaikea katkaista, etenkin kun perheiden sisäisiin asioihin
on usein lähes mahdotonta puuttua. Häiriökäyttäytymisen
lonkerot ulottuvat usein pitkälle. Opettajat, kasvattajat,
esimiehet, työkaverit saattavat kokea itsensä ongelmien
edessä voimattomiksi. Jos taas syiden todetaan olevan yhteiskunnassa, lienee
yhteisöllä vastuu kansalaistensa hyvinvoinnista.
Aika lienee vihdoinkin kypsä avoimelle koulunkäynti-
ja työrauhaa koskevalle keskustelulle. Toivon, että tämä lakialoite
muuttuu laiksi jo sen takia, että allekirjoittaneita on
varsin paljon, runsaasti yli "vaadittavat" sata kappaletta.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Olen yksi lakialoitteen allekirjoittajista.
Ihan lyhyesti haluan tuoda esiin sen, että mielestäni meillä tarvitaan
tämän suuntaista lakia nimenomaan sen johdosta,
että pahoinpitely-nimike ei mielestäni sovi sillä tavoin
kuin perinteisesti pahoinpitely-sanan olemme ymmärtäneet.
Kun katsoin viime viikon torstai-iltana TV 2:ssa työpaikkakiusaamisesta
laadittua ohjelmaa, silloin tuli mieleen monenlaisiakin asioita
nimenomaan siitä, millä eri muodoin työpaikkakiusaaminen
voi tapahtua. Siinähän käsiteltiin kolmea
eri lajia, eli voidaan siirtää jonnekin kellarihuoneeseen
tekemään työtä jne., vähätellään
jne. Toinen seikka, minkä johdosta nimenomaan nimike pitäisi muuttaa,
on julkisuuteen viime aikoina tullut sana "käpälöinti",
joka ymmärtääkseni tarkoittaa nimenomaan
siinä tilanteessa, missä tämä tuli esiin,
työpaikkakiusaamista. Voi hyvin pohtia myöskin
eilen Iltalehdessä ollutta juttua. Jos se ei ollut toimittajan
keksimä, oliko siinäkin kyse työpaikkakiusaamisesta?
Mielestäni sellaisessa tilanteessa ei voida puhua pahoinpitelystä,
jota nykyinen rikoslaki nimikkeellään osoittaisi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Haluan kiittää ed.
Jouni Lehtimäkeä tämän erinomaisen
ja erittäin aiheellisen lakialoitteen n:o 35/2001
vp valmistelusta. Tähän aloitteeseen on ollut
ilo yhtyä, ja mikä parasta, tähän ovat
miltei kaikki edustajat, elleivät aivan kaikkikin, yhtyneet,
nimiä on niin tavattoman paljon. Asia on erittäin
tärkeä ja ajankohtainen. Äskettäin
tuli televisiossa ajankohtaisessa lähetyksessä,
oliko maanantai-ilta, toissa ilta, ohjelma koulukiusaamisesta. Siinä tuotiin
esille muun muassa äskettäin käyttöön
otetun ja käytössä olevan koululaisten
puhelimen välittämät viestit, joissa koululaiset
saivat kertoa koulukiusaamisesta, jota tapahtuu heidän
työpaikallaan tai työmatkallaan, siis koulussa
tai koulumatkalla. Tuo on hyvin karua ja korutonta kertomaa, mitä tuo
puhelin saa ottaa vastaan. Ilmeisesti vain harvat ja kaikkein aktiivisimmat
tuohon puhelimeen osasivat viestinsä kertoa.
Meidän on hyvin vakavasti suomalaisena yhteiskuntana
pysähdyttävä tämän
koulu- ja työpaikkakiusaamisen äärelle
ja kerta kaikkiaan tehtävä siitä loppu.
Aivan niin kuin pidän välttämättömänä,
että armeijassa simputus jatkuvasti estetään — ei
riitä, että se on kerran estetty, vaan se on aina
uuden ja uuden ikäluokan kohdalla estettävä ja
pidettävä kiellettynä — samalla
tavalla on pidettävä huoli, että koulu
alkaen sieltä jo päiväkodista, edelleen
esikoulusta, ei ole näille lapsille ja koululaisille ja
nuorille paikka, jossa he kokevat kiusaamista työpaikallaan.
Yhteiskunnan on kerta kaikkiaan voitava löytää keinot,
joilla koulukiusaamisesta tehdään loppu.
Samalla tässä on nähtävä,
että koulu on työpaikka lapselle, koululaiselle.
Koulu on työpaikka opettajalle. Tämä on
ongelma, jonka monet opettajat esimerkiksi kokevat opettaessaan
murrosikäisiä lapsia, että kouluyhteisö on
erittäin vaikea. Meillähän mentiin noina
vapaan kasvatuksen, radikalismin vuosina siihen, että opettaja ei
enää saanut sitä arvovaltaa yhteiskunnan
tuelta, mitä hän tarvitsi pitääkseen
työrauhan tunneilla. Tämä on aikalainen
vahinko.
Edelleen on vahinko, että ei ole riittävästi
niitä välineitä, joilla voitaisiin puuttua
näihin kiusaajiin. Päinvastoin erilaiset psykologit
ovat olleet selittämässä, että kiusatussa
aivan niin kuin rikoksen uhrissakin tai raiskauksen kohteeksi joutuneessa
on se syy, sen sijaan, että oltaisiin puuttumassa rankaisevasti
sanktiotoimilla niihin, jotka näitä pahoja tekoja
ovat tekemässä. Nyt on kuitenkin alettu herätä myöskin
rikoksentekijän vastuuta näkemään.
Hiljalleen on alettu nähdä myös uhrin
asemaa, mutta ei vieläkään riittävästi.
Yhä enemmän on ymmärtäjiä rikoksentekijälle
kuin rikoksen uhrille. Tämä, jos näin on,
on mielestäni täysin väärin.
Kyllä pitää sanktiotoimin puuttua heihin,
jotka tekevät sitä, mikä on pahaa.
Tässä nyt on erinomaisesti juuri ed. Jouni
Lehtimäki löytänyt sellaiset rikostyypit,
joita ei ole tähän mennessä lailla rangaistu
mutta jotka tekevät työpaikat helvetiksi. Monellakin
työpaikalla juuri esimies on se kiusaaja. Useimmiten on
sanottu, että jos tapahtuu työpaikkakiusaamista, niin
puhu esimiehelle. Mutta väitän, että useimmilla
työpaikoilla kiusaaja on juuri esimiesasemassa oleva henkilö.
Monta kertaa tuo esimiesasemassa oleva henkilö voi olla
myös nainen. Näin ollen tuo tilanne ei ole ollenkaan
niin yksioikoinen kuin on sanottu, että pitää puhua
esimiehelle. Mitenkä puhua esimiehelle, joka itse on se
syyllinen, kun hänen esimiehensä saattavat olla
asiasta täysin tietämättömiä,
kansan kielellä sanottuna löperöjä ja
lepsuja luottamushallintoihmisiä, joille tärkeää on
olla tuon johtavassa asemassa olevan esimiehen kanssa hyvissä väleissä?
Tällä tavalla monet työpaikat kokevat
suurta pahoinvointia. Minä väitän, että meillä on
paljon ihmisiä ennenaikaisilla sairaseläkkeillä,
sairaslomilla ja monet jopa jäävät työttömiksi
sen takia, kun työpaikkaolosuhteet ovat sellaiset, että siellä ei
voi ihminen kestää. Tähän tärkeään
kysymykseen on täällä haluttu lakitekstin
tasolla puuttua: on vastuu työrauhasta.
Ed. Lehtimäki viittasi ennaltaehkäisyyn. Se
on tärkeä asia. Mutta lähden siitä,
että silloin kun palaa, silloin ei enää tarvita
palontorjuntavalistusta, vaan silloin tarvitaan palokuntaa, joka sammuttaa.
Lähden siitä, että silloin kun tehdään rikoksia,
silloin tarvitaan myöskin tähän puuttumista
ja rikosten estämistä. Mutta samalla tarvitaan
sitä, että ennalta valistetaan ja jo lainsäädännöllä ohjataan
käyttäytymistä. Elikkä minä näkisin,
että tällä aloitteella annetaan niitä käytännön välineitä,
joilla voidaan koulukiusaamista estää, työpaikkakiusaamista
estää. Näitä välineitä tarvitaan,
samalla kun tarvitaan niiden tekijöitten edesauttamista,
joilla estetään työpaikkakiusaamista
ja koulukiusaamista. Tätähän voi olla
niin kovin monessa muodossa. Ed. Lehtimäki on erinomaisen
hyvin tuonut esille, että on kysymys kiusaamisen subjektiivisesta
luonteesta. Siitä pitää lähteä,
että kiusattu kokee jonkun asian itselleen ikäväksi,
hänen tilanteestaan, joka on kiusaamista kokemassa, eikä suinkaan
siitä, että toinen saa kiusaamista äärettömästi
jatkaa.
Arvoisa rouva puhemies! Toivon ed. Jouni Lehtimäen
aloitteelle nopeaa ja myönteistä etenemistä.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Mielestäni on perin surullista ja
viestii tietyllä tavalla tästä yhteiskunnasta
ja siitä, miten lapset ja nuoret ja perheet voivat tässä yhteiskunnassa, että täytyy
tässä salissa käsitellä lakialoitetta
koskien koulukiusaamisen kriminalisoinnista. Normaalistihan tämmöiset
asiat pitäisi pystyä hoitamaan koulun, kodin ja
perheiden yhteistyössä keskustelemalla asioista.
Itse nostaisin sen asian esille, että opettajilla, kouluyhteisössä työskentelevillä
aikuisilla,
on tietty vastuu siitä, mitä kouluympäristössä tapahtuu,
ja heidän pitäisi pystyä valvomaan nimenomaan
koulukiusaamispuolta myöskin. Mutta ongelmahan on se, että meillä koulukoot,
kuten myös luokkakoot, ovat päässeet
paisumaan. Koulukuraattoreita puuttuu, terveydenhoitohenkilökuntaa
puuttuu kouluista. Ei pystytä riittävän
aikaisessa vaiheessa näihin asioihin tarttumaan.
Olen itse aikaisemmin ollut sitä mieltä, että kouluyhteisön
toimivuudella pystytään ratkaisemaan näitä ongelmia,
mutta valitettavasti olen tullut samaan tulokseen kuin ed. Jouni
Lehtimäki ja 118 muutakin edustajaa. Itsekin olen tämän aloitteen
allekirjoittanut, ja se on erittäin hyvä ja ajankohtainen.
Lakivaliokunnan jäsenenä itse haluan olla viemässä tätä asiaa
eteenpäin lakivaliokunnassa, niin että se lähtisi
käsittelyyn. Eipä tänä päivänä varmasti
muuta mahdollisuutta ole tähän asiaan puuttua.
Tapio Karjalainen /sd:
Arvoisa puhemies! Olen itsekin allekirjoittanut tämän
lakiesityksen ennen kaikkea siinä mielessä, että tämä kipeä aihe
tulee tällä tavalla täällä eduskunnassakin
käsittelyyn konkreettisena asiana ja tulee testattua yksi
menetelmä, onko siitä käyttöön
vai ei. Ongelma on monimutkainen ja minä en suoraan sanoen
usko lainsäädännön mahdollisuuksiin
hyvin pitkälle tässä asiassa. Ennen kaikkea
kiinnitän huomiota siihen, että yksi aloitteen
perustelujen heikkous on kiusatuksi kokemisen tunne. Jos se tulee
perusteeksi oikeudenkäynneille, niin sanoisin, että ollaan
aika epävarmalla pohjalla ja ollaan asianajajien yhteiskunnassa,
pitkissä oikeusprosesseissa. Minusta tärkeää kuitenkin
on, että tästä asiasta keskustellaan.
Marja Tiura /kok(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Ed. Karjalaiselle sen verran haluaisin kommentoida,
että itse olen myöskin aikaisemmin ajatellut tästä,
että lainsäädännöstä ei
ole tämän asian kannalta hyötyä,
mutta kyllä totuus on ihan toisenlainen. Katselin itse
myöskin tuon ohjelman eilen illalla televisiosta. Näitä koulukiusattuja,
jotka ovat soittaneet Opetushallituksen auttavaan puhelimeen ...
Kyllä nämä olivat todella ... Siis ihan
käydään käsiksi toiseen ihmiseen.
Kyllä koulukiusaaminen on myöskin todella raaistunut
matkan varrella siitä, mitä se oli silloin, kun
itse olen aikanani pienen kyläkoulun käynyt. Tilanne
oli aivan toisenlainen. Opettajat myöskin kovemmalla kädellä tarttuivat
asioihin silloin, kun ne olivat akuutteja.
Tapio Karjalainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Korostan sitä, että pidän tätä lakialoitetta
ja sen tekstiäkin ihan tarpeellisena. Rikosnimike on sinänsä aivan
paikallaan. Korostan vain sitä, että kun ollaan
niin monimutkaisen ongelman kanssa tekemisissä, juuri tuntemiseen
perustuva oikeudenkäynti hiukan hirvityttää etukäteen;
voidaan joutua kovin monimutkaisiin ja epämääräisiin
prosesseihin.
Kuten sanottu, minä en tyrmää tätä aloitetta ennen
kaikkea sen takia, että tästä olisi syytä keskustella
ja katsoa, mikä siinä on todella tehtävissä.
Leea Hiltunen /skl:
Arvoisa puhemies! Lakialoite, joka on nyt käsittelyssä ed.
Jouni Lehtimäen aloitteesta, on erittäin tärkeä juuri
tässä ajassa, jolloin nämä asiat
ovat tulleet selkeästi julkisuuteen, eivät ainoastaan
niin, että koulukiusattu tai työpaikkakiusattu
on kokenut ne omissa piireissään tai kiusaajat
ovat eläneet nämä vaiheet. Ymmärrän
näin, että vaikka tässä on omat ongelmansa,
niin kuin ed. Karjalainen toi esille, mitä on kokea kiusaaminen,
niin kuitenkin tämä on ehdottomasti yksi väline
tämän asian esillä pitämiseksi
sillä tavalla, että tähän on
pakko puuttua työpaikoilla ja kouluissa. On erittäin
tärkeää, että kouluissa lapset
ja nuoret voivat opiskella ja kasvaa sellaisessa ympäristössä,
että siellä on rauha opiskella ja tehdä sitä työtä samoin
kuin työpaikoilla edellytetään työrauhaa.
Tällä hetkellä meillä ei ole
ollut sellaisia välineitä — kaikesta
työterveyshuollosta huolimatta — joilla olisi voitu
puuttua välittömästi ja konkreettisesti
ongelmiin. Ymmärrän, että tällä toimenpiteellä voidaan
puuttua konkreettisemmin näihin asioihin.
Toivon todella, että tämä otetaan
pikaisesti käsittelyyn ja saa valmistelun ja asiantuntijoiden kuulemisen
kautta lopullisen muodon.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vielä. Yhdyn hyvin
pitkälle siihen, mitä ed. Karjalainen totesi näytön
saamisesta, että se tuottaa varmasti suuriakin vaikeuksia
monissa tilanteissa. Jos ulkopuolisia todistajia ei ole, on aivan
luonnollista, että syyttäjä joutuu miettimään
hyvinkin pitkälle, ennen kuin nostaa syytteen ja käynnistää prosessin.
Eräässä puheenvuorossa puhuttiin
koulukiusaamisesta ja pohdittiin sitä, mistä se
saattaa johtua. Itse en ole alan asiantuntija, mutta kun muistelen
omaa kouluaikaani, vaikka olinkin pienessä koulussa, niin
silloin, jos jotakin liikaa teki tai kiusasi toista, opettaja lätkäsi
karttakepillä niin että tuntui. Joskus näki
vähän tähtiäkin. Ehkä tämä tilanne
on muuttunut siltäkin osin, että opettajat eivät
ehkä uskalla enää käyttää sellaisia keinoja,
joilla olisi jotakin merkitystä, koska pelkäävät,
että itse joutuvat syytteeseen siitä, kun yrittävät
ohjata ja opastaa jotakin jukuripäätä, niin
kuin monet nuoret pojat ovat ja itsekin olen ollut aikoinani. Saattaa
olla, että kyse on myöskin siitä, että yhteiskunta
on tullut liian liberaaliksi siinä, että se ei
anna edes opettajille riittävästi mahdollisuuksia
puuttua siihen, vaan he vaarantavat jopa oman uransa siinä,
että joutuvat syytteeseen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kiinnitin myös huomiota tähän
kysymykseen. Olennaista on, että kiusaamisen kohde eli uhri
kokee teot kiusaamiseksi ja niistä aiheutuu hänelle
fyysistä tai psyykkistä kipua, eli kiusaamisen
kokemuksen subjektiivinen luonne. Minusta tämä on
hyvä asia, että kiinnitetään
näkökulma juuri häneen, joka on uhri,
ja hänen tuntoihinsa ja kokemuksiinsa. Varmasti on tietty
kynnys, että joku lähtee tekemään
tästä asiasta prosessia lain puitteissa. Siinä on
kynnys, ja toivon syyttäjiltä tervettä harkintaa,
mistä käydään syyttämään.
On olennaista, että kynnys asioiden esille ottoon ei saa
olla liian korkea. Tämä on minusta aloitteen perusteluissa
juuri tavattoman hyvä.
Jouni Lehtimäki /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Karjalainen on ihan oikeassa siinä,
että tähän lakialoitteeseen liittyy tiettyjä ongelmakohtia. Niin
kuin totesin aikaisemmin, me tarvitsemme kuitenkin rikosnimikkeen,
jossa syytekynnys on riittävän korkea mutta myöskin
riittävän matala, jotta asioihin voidaan puuttua.
Niin kuin myöskin ed. Karjalainen tietää,
rangaistuksilla on aina sekä yleisestävä että erityisestävä vaikutus.
Yleisestävä tarkoittaa sitä, että rangaistus
jo olemassaolollaan estää rikoksia, erityisestävä sitä,
että tekijä ei toista tekemäänsä rikosta.
Omasta mielestäni tällä rikosnimikkeellä me
saamme ennen kaikkea yleisestävän vaikutuksen
voimaan, mikä estää käytännössä koulukiusaamista
ja työpaikkakiusaamista.
Leena Rauhala /skl:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa on jo
tullut esille, että tarvitaan monenlaisia toimenpiteitä,
joilla päästään siihen tavoitteeseen,
että koulu on turvallinen ja lapset voivat turvallisesti
käydä koulua ja myös työrauha
työpaikoilla säilyy. Erityisesti haluan vielä korostaa
sitä, mikä ed. Karjalaisen ja muidenkin puheenvuoroissa
on tullut esille, eli kysymyksen vaikeutta: miten näytetään
toteen, mitä on tapahtunut, miten sitä tulkitaan
ja miten päätös tehdään.
Toivoisin, että lain valiokuntakäsittelyssä tulisi
esille juuri se, miten määritellään
kokeminen ja näyttökysymys tässä yhteydessä.
Salissa oli eräs lähetekeskustelu, jossa myös
kokeminen oli esillä vaikeana kysymyksenä. Ainakin
itselleni tämä on herättänyt
monta kysymystä, varsinkin kun tässä on
kysymys koulukiusaamisesta ja siitä, millä tavalla
lapset ilmaisevat sen, mitä heille on tapahtunut. Tärkeää on
myös se, mitä ed. Tiura toi esille, miten saadaan
kouluavustajia ja muita kouluterveydenhuollon ym. työntekijöitä lisää.
Se ei estä sitä, että tämä laki
pitää myös saada voimaan.
Tapio Karjalainen /sd:
Arvoisa puhemies! Ehkä tässä tulee
turhaankin toistettua, mutta tämä keskustelu on
sillä tavalla arka, että on syytä sanoa,
että tosiaan olen lain tavoitteen takana ja korostan sitä,
että uusi rikosnimike on erittäin hyvä asia.
Taustalla on se, että olen neljännesvuosisadan
siviilityössä ratkonut näitä asioita
ja todennut monesti sen, että tuntemisen pohjalta syyllisyys
on todellakin vaikea. Usein käy niin, että on
kaksi kiusattua vastakkain ja molemmat kokevat itsensä kiusatuiksi.
Se on tämän heikkous. Tuen keskustelua tästä.
Tämä on hyvällä alulla, jatkukoon
se valiokunnassa ja myöhemminkin tässä talossa
ja yhteiskunnassa. Ehkä kuitenkin ongelman kaikkein paras
ratkaisu löytyy siitä, että hiljainen
enemmistö ottaa oikean kannan asiaan.
Keskustelu päättyy.