1) Hallituksen esitys laiksi ammattikorkeakoululain muuttamisesta
Kaarina Dromberg /kok(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Hallitus ehdotti lisättäväksi
ammattikorkeakoululakiin säännökset opiskelijakunnista,
joihin kuuluisivat kaikki ammattikorkeakoulun päätoimiset
opiskelijat. Perustuslakivaliokunta kuitenkin katsoi, että säännös pakkojäsenyydestä
on
vastoin perustuslaissa turvattua yhdistymisvapautta. Jotta lakiehdotus
voitaisiin käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä,
perustuslakivaliokunta on edellyttänyt sääntelyä tarkistettavaksi
niin, että jäsenyys opiskelijakunnassa on ammattikorkeakoulun
opiskelijalle vapaaehtoista.
Sivistysvaliokunta on yksimielisesti ollut sitä mieltä,
että ammattikorkeakoulujen opiskelijakunnille tulee taata
mahdollisimman hyvät toimintamahdollisuudet. Sivistysvaliokunnan
mielestä ammattikorkeakoulujen opiskelijayhdistykset ovat
tietoisesti halunneet kehittyä itsenäisiksi korkeakouluopiskelijoiden
edunvalvojiksi.
Opiskelijoiden aseman vahvistamiseksi ammattikorkeakouluyhteisöissä valiokunnan
mielestä on luontevaa, että niissä on
lakisääteiset opiskelijakunnat. Lakisääteiset
opiskelijakunnat lisäävät opiskelijoiden
todellisia vaikuttamis- ja osallistumismahdollisuuksia ammattikorkeakouluissa.
Tarkoituksena on, että opiskelijakunnista muodostuisi laajasti
kaikkien ammattikorkeakoulun opiskelijoiden etuja ajavia järjestöjä.
Kun perustuslakivaliokunta oli kantansa esittänyt,
sivistysvaliokunta ryhtyi harkitsemaan, miten se voisi taata opiskelijakunnille
mahdollisimman hyvät toimintaedellytykset asetetuissa raameissa.
Valiokuntaa pohditutti erityisesti se, miten pitäisi järjestää opiskelijaedustajien
valinta eri toimielimiin. Se näytti hankalalta ratkaista, mutta
sitten kuultuamme professori Tuorin lausunnon pohdinta helpottui.
Ilmeni nimittäin, ettei yhdistystoiminnan kannalta ole
poikkeuksellista, että vain yhdistyksen jäsenyyden
kautta voi vaikuttaa siihen, miten vapaaehtoisuuteen perustuvat
yhdistykset hoitavat lakisääteisiä tehtäviään.
Esimerkiksi työmarkkinajärjestöjen lakisääteisiin
tehtäviin kuuluu työntekijöiden ja työnantajien
edustajien valitseminen erilaisiin hallinto- ja lainsäädäntötehtäviä hoitaviin
elimiin. Tämän perusteella valiokunta päätyikin
ehdottamaan, että opiskelijakunta valitsee edustajat ammattikorkeakoulun
hallitukseen ja muihin toimielimiin. Alkuperäinen esitys
sisälsi ehdotuksen myös siitä, että jäsenmaksun
vahvistaa rehtori ja sen kantamista valvoo ammattikorkeakoulu. Valiokunta
pitää tätä tarpeettomana ja
ehdottaa kohdan poistamista.
Herra puhemies! Opiskelijaterveydenhuollon kehittämistä on
selvitetty sosiaali- ja terveysministeriön työryhmässä,
jonka muistio on valmistunut toukokuun alussa. Valiokunta kiirehtii
jatkotoimenpiteitä ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveydenhuollon
järjestämiseksi myös tässä yhteydessä.
Valiokunta on lisäksi tehnyt pykäliin lukuisia
muutoksia, jotka ovat ennen kaikkea perustuslain edellyttämiä muutoksia
ja täsmennyksiä ja koskevat muun muassa muutoksenhakua
ja alemman asteisten säädösten ja määräysten
antamista.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja esitteli tämän
tärkeän asian tässä hyvin, mutta
ehkä muutama sana vielä.
Ammattikorkeakoulujen opiskelijoiden asemasta on väännetty
kättä jo pitkän aikaa, useita vuosia,
voi sanoa. Viime eduskuntakaudella asia oli jo vähällä ratketa,
mutta silloin, lähinnä perustuslakivaliokunnan
lausunnon johdosta, eduskunnassa ei saatu riittävää enemmistöä ammattikorkeakoulujen
opiskelijoiden automaatiojäsenyydelle, vaikkakin silloin
automaatiojäsenyyden kannalla oli hyvin monia kansanedustajia
eri ryhmistä.
Arvoisa puhemies! Ammattikorkeakoulujen opiskelijoiden asia
etenee nyt hieman toisella tavalla. Lakiesitys ei lähde
enää automaatiojäsenyyden pohjalta; oppilaskuntaan
kuuluminen on esitetty nyt vapaaehtoisena. Tämä johtuu
tietenkin siitä, että perustuslakivaliokunnan
tulkinnan mukaan opiskelijoiden automaatiojäsenyys ei olisi
mahdollista ammattikorkeakouluissa, vaikka se on tällä hetkellä täysin
mahdollista yliopistokorkeakouluissa. Eli perustuslaki menee tästä näitten
kahden koulumuodon välistä sillä tavalla,
että toisella puolella voidaan kuulua automaatiojäseninä oppilaskuntaan,
mutta ammattikorkeakoulupuolella ei. Perustuslaki jakaa siis kahden
korkeakoulujärjestelmän opiskelijat eriarvoiseen
asemaan toisiinsa nähden. Minusta tällainen tulkinta
ei tunnu oikeudenmukaiselta ja tasa-arvoiselta.
Arvoisa puhemies! Pääasia kuitenkin tällä hetkellä on
se, että nyt saadaan aikaan laki, joka parantaa huomattavasti
ammattikorkeakoulujen opiskelijoiden asemaa. Sivistysvaliokunnassa muun
muassa pystyimme myös hieman parantamaan ja selventämään
hallituksen esitystä. Eräs sellainen asia, mikä nousi
valiokunnassa esille ja josta puheenjohtajakin äskettäin
mainitsi, oli ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveydenhuollon
kehittämistarpeet. Tällä hetkellä terveydenhuolto
on hyvin eri tavoin ja myöskin eriarvoisesti järjestettyä.
Terveyspalvelut riippuvat paljolti nimittäin siitä,
minkälaisella paikkakunnalla ammattikorkeakoulu sijaitsee.
Asiaan on mielestäni saatava pikaisesti korjaus ja tarvittaessa asiaan
on puututtava vaikka lainsäädännöllä.
Sivistysvaliokunta kiinnitti myös huomiota opiskelijakuntien
rahoitukseen. On selvää, että opiskelijakunta
tarvitsee tehtäviensä hoitamiseen tietyt perusrakenteet,
joita on rahoituksella turvattava. Tässä täytyy
myös huomioida se, että julkisoikeudellisella
opiskelijakunnalla on myös julkisia tehtäviä,
jotka koskettavat myös niitä opiskelijoita, jotka
eivät ole opiskelijakunnan jäseniä eli
eivät siis maksa myöskään jäsenmaksua,
opiskelijakunta hoitaa heidänkin asioitaan.
Arvoisa puhemies! Lopuksi: Nyt esillä oleva laki on
askel eteenpäin. Suomen Ammattikorkeakouluopiskelijayhdistysten
Liitto Samok ry on myös pääosin tyytyväinen
saavutettuun lopputulokseen. Nykyisen kaltainen tilanne, jossa opiskelijakunnilla
ei ole ollut julkisoikeudellista asemaa, on heikentänyt
opiskelijoiden vaikutusmahdollisuuksia ammattikorkeakouluyhteisön kehittämisessä.
Nyt tämä tilanne huomattavasti parantuu ja opiskelijat
saavat merkittävän aseman myös ammattikorkeakoulun
hallinnossa.
Miapetra Kumpula /sd:
Arvoisa puhemies! Ymmärrän, että ulkopuolelta
on saattanut jopa näyttää siltä,
että kansan oikeustaju ja perustuslakivaliokunnan oikeustaju
eivät tässä välttämättä kohtaa.
Näen kuitenkin tarpeelliseksi tuoda terveisiä valiokunnan
taholta, koska käsittely siellä oli hyvin perusteellista
ja jopa, jos tulkitsee tahtoa, myötäistä hallituksen
alkuperäiselle esitykselle. Kaiken kaikkiaan oppilaskunnan
asemaa pidettiin hyvin tärkeänä ja haluttiinkin
tulkita sitä mahdollisimman laveasti, miten voitaisiin
mennä, mutta ei voitu ylittää sitä kynnystä,
joka olisi vaatinut pakkojäsenyyden. Tahdon tuoda tässä suullisesti
muutamia terveisiä.
Ehdotusta on arvioitava perustuslaissa turvatun yhdistymisvapauden
kannalta, ja valiokunta on lähtenyt siitä, ettei
yhdistyksen jäsenyydessä yleisenä periaatteena
voi oikeastaan koskaan olla automaattinen pakkojäsenyys.
(Ed. Tennilä: Miten ylioppilaskunnissa on eri käytäntö?) — Ylioppilaskunnassa
pakkojäsenyyttä on tulkittu moneen kertaan ja
todettu, että tulisi lähtökohtaisesti
etsiä järjestelyjä, jotka eivät
rakennu pakkojäsenyyden varaan. Kun kuitenkin ylioppilaskunta nähdään
vanhastaan itsehallinnon omaavan yliopiston osana ja oppilaskunnalla
on siellä merkittävä osuus hallinnossa,
on haluttu tarkentaa, että yliopistolakia tulisi myös
täydentää julkisia tehtäviä osoittavilla
maininnoilla, ja siitä on annettu myöhemmin huomautuskin,
kun sitä ei ollut tehty asianmukaisella tavalla.
Ammattikorkeakoulujen opiskelijakunnan kohdalla nämä säädökset
olisivat uusia — voin tähän todeta, että niinpä tietysti,
kun järjestelmäkin on uusi. Mutta tätä rinnakkaisasettelua,
vaikka yritettiin tulkintaa hakea, ei voitu pidemmälle viedä.
Siitä oli itse asiassa varmaan valiokunnan enemmistö hieman
pahoillaankin. Käsitteillä oleva ehdotus sisältää aikaisempaan
esitykseen verrattuna nyt uusia mainintoja tehtävistä ja
siitä, miten niitä tulee hoitaa, esimerkkinä tästä vaali,
ja siitäkin käytiin läpi tarkasti se,
että vaalin järjestäminen on opiskelijakunnalle
sopiva julkinen tehtävä, mutta sekään
ei edellytä pakkojäsenyyttä, niin kuin
sivistysvaliokunnan puheenjohtaja äsken esitteli.
Kun lähdetään siitä, että ammattikorkeakoulussa
on perusteltua olla oppilaskunta, niin molemmat valiokunnat ovat
todenneet, että on erittäin tärkeää,
että asiasta ja yhdistystoiminnasta tiedotetaan. Outo esimerkki
nousi esiin esimerkiksi tietosuojavaltuutetun osalta, joka piti
ongelmallisena opiskelijoiden sähköpostilistan
luovuttamista ei-lakisääteiselle yhdistykselle.
Toivottavasti tämmöisiä pieniä ongelmia
ratkaisee myös se, että nyt oppilaskunnille tulee
lakisääteinen asema, vaikka sitten tämä pieni
osuus siitä jää pois, että se
ei ole automaatiojäsenyys.
Näillä toimin haluan vielä lopuksi
kiittää sivistysvaliokunnan työtä,
koska se oikeasti ajoi tämän asian niin pitkälle
kuin perustuslakivaliokunnan lausunnon ja perustuslain puitteista
voidaan. Pidän tärkeänä juuri,
että korostetaan myös opiskelijakunnan velvollisuuksia
ja mahdollisuuksia toimia jäsentensä yhdyssiteenä ja
edistää heidän yhteiskunnallisia, sosiaalisia,
henkisiä sekä opiskelijan asemaan liittyviä pyrkimyksiään.
Näin saadaan ammattikorkeakoulu myös vahvemmaksi
ja vaikka yliopistojen rinnalle sitten kehittymään
globalisoituvassa maailmassa parhaaksi suomalaiseksi osaamisen järjestelmäksi.
Ilkka Taipale /sd:
Arvoisa puhemies! Arvoisat vieraat! Tämä on
sikäli tärkeä laki, kun päädyimme
siihen, että pakkojäsenyyttä ei ole.
Jos laki olisi tehty vastoin perustuslakia, olisimme joutuneet teiniliittoihin,
ammattiliittoihin ja moniin muihinkin paikkoihin mahdollisesti organisoimaan
samantapaisia lakeja. Tämä on myös kansanedustajien
kannalta tärkeä laki, koska aiempi kansanedustaja
ja maaherra Jorma Tuominen ehkä ainoana on erotettu Helsingin
yliopistosta, koska hän ei suostunut menemään
konservatiiviseen, yltiöisänmaalliseen Pohjois-Pohjalaiseen
Osakuntaan. Hän joutui opiskelemaan Ruotsissa itsensä valmiiksi
ja etenemään pitkää linjaa sosialidemokraattiseksi
ministeriksi ja lopulta maaherraksi.
Tämä on yksi esimerkki, jonka takia katsoin, että myös
ylioppilaskunnilta pitää ajan kanssa pakkojäsenyys
ottaa pois. Jos tällä hetkellä ryhtyisin
opiskelemaan — luojan kiitos en ryhdy — niin saattaisi
olla niin, että en liittyisi oppilaskuntaan tai osakuntaan,
koska ne ovat aivan liian nynnyjä. Ne eivät saa
mitään aikaiseksi verrattuna 60-lukulaisiin.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Pidän erittäin hyvänä asiana,
että opiskelijakunta-asia vihdoinkin saadaan päätökseen.
Opiskelijoiden aseman vahvistamiseksi ammattikorkeakouluyhteisöissä on
tärkeää, että niissä on
lakisääteiset opiskelijakunnat. Opiskelijakunnat
lisäävät opiskelijoiden todellisia vaikuttamis-
ja osallistumismahdollisuuksia ammattikorkeakoulussa. Henkilökohtaisesti
toivon, että opiskelijakunnista muodostuu laajasti kaikkien
ammattikorkeakouluopiskelijoiden etuja ajavia järjestöjä,
vaikka perustuslakivaliokunnan lausunnosta johtuen jäsenyys
opiskelijakunnassa on opiskelijoille vapaaehtoinen.
Haluan myös kiinnittää huomiota opiskelijoiden
terveydenhuoltoon niin kuin sivistysvaliokunta omassa mietinnössään.
Meillä on yli 100 000 ammattikorkeakouluopiskelijaa,
jotka ovat hyvin eriarvoisessa asemassa verrattuina esimerkiksi
yliopisto-opiskelijoihin, koska heillä ei ole omaa terveydenhuoltojärjestelmää.
Toivon, että tähän terveydenhuoltokysymykseen puututaan
mahdollisimman pikaisesti hallituksen taholta.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä laki, mitä täällä nyt
käsitellään, on erittäin tärkeä,
koska se vahvistaa opiskelijakuntien asemaa ammattikorkeakouluissa.
Miksi opiskelijakuntia ammattikorkeakouluissa tarvitaan? Kerron
teille esimerkinomaisesti Seinäjoen ammattikorkeakoulun
opiskelijakunnan toiminnasta.
Ammattikorkeakouluyhteisö ja ammattikorkeakouluidentiteetti
vaativat kaikilta yhteisön jäseniltä panostuksen
ja osallistumisen. Opiskelijat ovat täysivaltainen osa
ammattikorkeakouluyhteisöissä, jolloin heillä tulee
olla myös oma edustajansa. Seinäjoen ammattikorkeakoulun opiskelijat,
SAMO ry, kaikki isolla kirjoitettuna, on perustettu vuonna 1996
parantamaan opiskelijoiden vaikutusmahdollisuuksia ja luomaan ammattikorkeakouluun
yhteistä opiskelijatoimintaa ja tapahtumia. Koska Seinäjoen
ammattikorkeakoulun toiminta sijoittuu usealle paikkakunnalle, katsottiin
perustamisvaiheessa erittäin tärkeäksi
se, että ammattikorkeakouluopiskelijoilla on yksi yhteinen
edunvalvoja.
Opiskelijakunta toimii opiskelijavoimin, opiskelijoita varten
ja opiskelijoiden ehdoilla. SAMO on erityisesti ja tietoisesti halunnut
kehittyä itsenäiseksi, demokraattiseksi korkeakouluopiskelijoiden
edunvalvojaksi ja yhteisöksi. SAMO ry toimii ammattikorkeakoulun
sisällä opiskelijoiden edunvalvojana osallistuen
päätöksentekoon sekä asioiden
valmisteluun ammattikorkeakouluhallinnossa. SAMO ry:n
tehtävänä on toimia
yhteistyössä ammattikorkeakoulun kanssa koulutuksen
kehittämisessä. Opiskelijakunta osallistuu palautejärjestelmien
ja laatuarvioinnin kehittämiseen muun muassa SAMOn niin sanotun
tuntosarvityöryhmän avulla. Siinä tuodaan
opiskelijan ääni esille sekä kehitetään
ja parannetaan ammattikorkeakoulun laatua ja opiskelijaystävällisyyttä kiinnittämällä
huomiota opetuksen
ja opintojen tukipalveluiden tasoon ja toimivuuteen.
Opiskelijakunta toimii opiskelijoiden paikallisena edunvalvojana.
Opiskelijakunta antaa opiskelijoille tarvittavan avun ja neuvonnan
erilaisissa ristiriitatilanteissa. SAMO huolehtii opiskelijoiden
oikeusturvan toteutumisesta tiedottamalla opiskelijoille heidän
oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan sekä valvoo tutkintosäännön
toteutumista. SAMOsta löytyy tieto ja osaaminen toimia
epäkohdissa siten, että ongelmaa lähestytään
aina oikeita kanavia käyttäen ja tuloksellisesti.
SAMO ry osallistuu aktiivisesti alueelliseen ja yhteiskunnalliseen
päätöksentekoon muun muassa kehittämällä opiskelija-asumista
opiskelija-asuntosäätiöissä,
ottamalla kantaa ja tekemällä esityksiä joukkoliikennesuunnittelussa
sekä osallistumalla kunnallisen opiskelijaterveydenhuollon
kehittämiseen. Seinäjoen ammattikorkeakoulun ja
SAMO ry:n yhteistyön tuloksena Seinäjoella on
keskitetty opiskelijaterveydenhuolto sekä perustettu opiskelijapsykologin
ja opiskelijahammaslääkärin toimi. SAMO
tukee opiskelijoiden hyvinvointia ja jaksamista osallistumalla sosiaalipoliittiseen
vaikuttamistyöhön ja edistää myös
ammattikorkeakoulun hyvinvointipalveluja järjestämällä erilaisia
liikunnan harrastamiseen ja muuhun harrastustoimintaan liittyviä toimintoja
yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa.
SAMO ry osallistuu ammattikorkeakoulujen ohjauspalveluihin vertaisohjauksen
suunnittelemisen sekä toteuttamisen kautta. Vertaisohjauksen
välineenä käytetään
opiskelijatutorjärjestelmää, joka on
osa ammattikorkeakoulun muuta ohjauspalvelua. Opiskelijatutorjärjestelmä kattaa
myös ulkomaiset vaihto-opiskelijat. Vertaisohjauksella
helpotetaan uusien opiskelijoiden korkeakouluopintojen aloittamista
ja sitoutetaan heidät osaksi ammattikorkeakouluyhteisöä.
Arvoisa herra puhemies! Osallistuminen ammattikorkeakouluyhteisön
toimintaan vaatii opiskelijoiden oman organisaation, itsehallinnollisen
opiskelijakunnan. Opiskelijat ovat oikeutettuja tehokkaaseen, ammattitaitoiseen
ja järjestäytyneeseen edunvalvontaan. Ei ole tarkoituksenmukaista,
että opiskelijat massana ovat kirjattuna lakiin ilman,
että heidän oma organisaationsa on tunnustettu.
Tämä aiheuttaisi ristiriitaisen tilanteen, jolloin
toimintaa ja edunvalvontaa ei voida sen koko potentiaalilla ja kapasiteetilla
toteuttaa. Jos opiskelijakuntaa ei olisi, esimerkiksi Seinäjoen
ammattikorkeakoulu joutuisi haalimaan opiskelijaedustajat sisäisiin
työryhmiin, jolloin yksittäinen opiskelija voisi
helposti ajaa hallinnossa omia etujaan yhteisön vaatiessa
demokratiaa ja kollektiivista kehittämistyötä.
Pahimmassa tapauksessa ei opiskelijoita olisi ollenkaan edustettuina
ammattikorkeakoulun valmistelevissa työryhmissä.
Laadukasta koulutusta varten tarvitaan myös niiden mielipiteet,
joita varten ammattikorkeakoulu on perustettu. Ilman tätä voidaan
puhua passiivisesta ja kehittymättömästä korkeakoulusta,
joka ei pysty vastaamaan asiakkaidensa tarpeisiin ja ennen kaikkea
ei ole tarkoituksenmukainen.
Opiskelijakunta vaatii itsenäisen, demokraattisen organisaation,
jonka perusrakenteet ovat kunnossa ja resurssit toimimiseen on turvattu
siten, ettei opiskelijoille tule kohtuutonta maksua. Eduskunnan
tuleekin huolehtia, että opiskelijakunnilla on riittävät
resurssit tehtäviensä suorittamiseen esimerkiksi
ammattikorkeakoulujen rahoituksen kautta. Lisäksi tehtäviensä hoitamiseen
opiskelijakunta tarvitsee ammattikorkeakoululta riittävät
tiedot opiskelijoista.
Arvoisa herra puhemies! Opiskelijatoiminta on usein opiskelijoille
näkymätöntä toimintaa opiskelija-edustajien
toimiessa työryhmissä jne. Jokainen opiskelija
hyötyy opiskelijakunnan työn tuloksista ja palveluista,
kokee hän niitä tarpeellisiksi tai ei. Opiskelijat
tarvitsevat oman organisaationsa, joka huolehtii heidän
eduistaan. Jos sitä ei ole, on turha puhua korkeakoulusta
ja nimenomaan laadukkaasta korkeakoulusta. Laadukas edunvalvonta
vaatii tunnustettua asemaa, oikeutusta toimia ja riittäviä resursseja.
Tämä käsitteillä oleva laki
tukee opiskelijakuntien asemaa ammattikorkeakouluissa.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Ylioppilaskunnat ovat vahvoja siksi, että niihin kuuluvat
kaikki opiskelijat, ja tämä asema olisi pitänyt
antaa myös ammattikorkeakoulujen oppilaskunnille. Nyt on
esteeksi sanottu perustuslakia, ja taas näkyy, että vaikka
Suomen perustuslaki on aina sama pääsääntöisesti,
niin tulkinta vaihtelee. Kyllä minä näen
tässä tulkinnassa selvästikin sitä piirrettä,
että yliopistoihmiset dominoivat valmistelua ja myös
tulkintaa, juristeriaakin. Tämmöinen on tämä meno.
Pidän tappiona sitä, että ammattikorkeakouluja
ei rinnasteta ylioppilaskuntiin Tässä näkyy
myöskin jälkeenjäänyt käsitys
ammattikorkeakouluista. Vieläkään tässäkään
talossa ei oikein ymmärretä, kuinka tärkeitä ne
ovat yliopistojen rinnalla tuottamassa osaamista tähän
maahan. On niitä semmoisiakin yhteisöjä,
joihin on pakko kuulua. Minun käsittääkseni
ainakin esimerkiksi tiekunta on semmoinen, josta ei voi olla poissa.
Eli tässä tätä tulkintaa haetaan
aina tarkoituksellisella tavalla. Edellinen keskustelu täällä muutama
vuosi sitten osoitti, että tässä talossa
on ammattikorkeakouluvastaista ilmapiiriä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan niin kuin ed. Tennilä puheenvuoronsa
lopussa totesi, tämä asiahan oli juuri pari vuotta
sitten edellisen kerran käsittelyssä. Viitaten
siihen keskusteluun, joka eduskunnan isossa salissa silloin käytiin,
annan erityisen suuren arvon sille, että sivistysvaliokunnan
mietintö on yksimielinen. Se on todella iso saavutus.
Puutun tässä kuitenkin siihen, kun muutamat edustajat
ovat viitanneet tässä ylioppilaskuntiin ja niitten
asemaan ja nytkin, niin kuin edelliselläkin kerralla, perustuslakivaliokunnan
käsittelyyn ja siinä eräällä tavoin
vertailuun ja toisekseen huomion siihen kiinnittämiseen,
että yliopistoinstituutiolla on itsehallinnollinen luonne. Helsingin
yliopistolla se oli edellisessä hallitusmuodossa aivan
yksiselitteisen selvästi hallitusmuodon pykälällä todettu
asia, joka muun muassa tarkoitti sitä, että poliisilla
ei ollut siihen laitokseen asiaa, eikä se koskaan poliisia
pyytänytkään sisälle, se hoiti
sisäisesti nämä asiansa. Kun näin
on, niin tässähän on eräs tie
se, mikä on ollut edustajien Taipale ja Tennilä puheenvuoroissa,
ja olikohan ed. Valppaankin puheenvuorossa sitä samaa sävyä mutta
erikoisesti näissä kahdessa muussa, että ylioppilaskunnilta
pitää pakkojäsenyys poistaa (Ed. Tennilä:
Ei, sitä minä en kannattanut!) — Aha,
mutta joka tapauksessa ed. Taipale nyt ainakin oli sitä mieltä.
Puhutaan nyt vain ed. Taipaleesta sitten, niin ilmasto rauhoittuu
tältä osin. Hyvä, että asia
on näin, siis vastaan vain ed. Taipaleelle tässä.
Tämä selvensi sitä asiaa.
Joka tapauksessa sehän tarkoittaa sitä, että meidän
täytyy palauttaa mieliin se, millä tavalla tämä ammattikorkeakoulu
tänne tuli. Senhän toi lakina tänne opetusministeri
Christoffer Taxell. Asiasta käytiin silloin erittäin
pitkä, lähes läpi yön kestänyt,
keskustelu, jossa kiinnitettiin huomiota siihen, että tämä esitys
on eräällä tavalla rakenteellisesti torso,
kun siinä ei ole pystytty edes ratkaisemaan sitä,
minkälaiset organisaatiot tätä ammattikorkeakoulua
oikein ylläpitävät. Siis toisin sanoen
jos tämä asia on nyt äärimmäisen tärkeä,
mitä tässä oppilaskuntiin liittyen on
todettu, niin silloinhan on asianlaita niin, että kun silloin
oli vanha hallitusmuoto voimassa, jossa oli Helsingin yliopistollakin
oma autonomiaa koskeva pykälänsä, niin
olisi tietysti pitänyt rakentaa ammattikorkeakouluinstituutio
samalle ajatukselliselle ja sivistykselliselle pohjalle. Silloin tämä asia
olisi ratkennut kertaheitolla yksiselitteisen selvästi.
Tänä päivänäkään
tätä puutetta ammattikorkeakouluinstituution taustajärjestelystä ei
ole ratkaistu.
Tässä katsannossa, arvoisa puhemies, pidän aivan
erinomaisena tuloksena, että sivistysvaliokunta on päätynyt
yksimieliseen ehdotukseen isolle salille, niin että tästä asiasta
ei siis tarvitse äänestää nyt
eikä tarvitse velloa tätä asiaa tämän enempää.
Ed. Juha Korkeaoja merkitään
läsnä olevaksi.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että ammattikorkeakoulujen
oppilaskunnat saavat nyt virallisen julkisoikeudellisen aseman.
Se vahvistaa näitä korkeakoulujen oppilaskuntia
ja myös sitä kautta selkeästi lisää opiskelijoitten
vaikutusmahdollisuuksia.
Ed. Tennilä arvosteli perustuslakivaliokunnan kantaa
pakkojäsenyyteen. Kanta ei ole uusi. Jo edellisen eduskunnan
aikana edellinen perustuslakivaliokunta katsoi, että ammattikorkeakouluissa
pakkojäsenyys ei ole oppilaskunnassa mahdollinen. Nyt hallitus
tuli esityksellä, jossa oli perusteita tuolle pakkojäsenyydelle
jonkin verran kehitetty, mutta perustuslakivaliokunnassa katsottiin
ja kaikki asiantuntijat olivat samaa mieltä, että ei
ole sellaisia perusteita esitetty hallituksen esityksessä,
jotka mahdollistaisivat tuon pakkojäsenyyden.
Täytyy sanoa, että meillä oli jonkun
verran keskustelua myös siitä vaihtoehdosta, olisiko
automaatiojäsenyys mahdollinen, että kaikki tulisivat
automaattisesti oppilaskunnan jäseniksi mutta jokaisella
olisi oikeus erota yhdistyksestä. Itselläni oli
tiettyä harrastusta ja ymmärrystä tämän
tyyppiselle mallille, mutta valiokunnassa kuitenkin loppujen lopuksi
päädyttiin sitten siihen, että tämän
tyypin automaatiojäsenyyskään ei ole
mahdollinen, ja metsänhoitoyhdistysten osalta oli otettu
saman tyyppistä kantaa aikaisemmin. Täytyy kuitenkin
sanoa, että nämä tapaukset eivät
ole aivan identtisiä mutta tiettyä rinnasteisuutta
niillä on.
Mitä tulee ylioppilaskuntien eli tiedekorkeakoulujen
ylioppilaskuntien pakkojäsenyyteen, niin tältä osin
muistelen, että kun olin aikoinaan perusoikeuskomitean
jäsenenä, jossa oli myöskin professori
Tuori, joka on ollut keskeinen lausunnonantaja tässäkin
asiassa, silloin tästä asiasta keskusteltiin varsin
pitkään. Silloin, ottaen huomioon Helsingin yliopiston
itsehallinnon, sen aseman perustuslaissa (Eduskunnasta: Pitkä perinne!) — pitkä,
vuosisatainen, perinne — katsottiin, että kuitenkaan,
vaikka tämä negatiivinen yhdistymisvapaus turvattiin
perustuslaissa, se ei oikeuta purkamaan olemassa olevien ylioppilaskuntien
pakkojäsenyyksiä. Mutta täytyy sanoa,
että jos tänä päivänä tiedekorkeakouluihin haettaisiin
ylioppilaskunnan pakkojäsenyysmahdollisuutta, niin perustuslakivaliokunta
päätyisi varmasti näidenkin kannalta
samaan lopputulokseen, toteaisi, että pakkojäsenyys
ei ole mahdollinen. Mutta ottaen huomioon nämä pitkät,
historialliset perinteet on katsottu, että se tiedekorkeakouluissa
on kaiken kaikkiaan mahdollista. (Puhemies koputtaa)
Lopuksi, puhemies ...
Ensimmäinen varapuhemies:
Pyydän puhujaa siirtymään puhujakorokkeelle.
Puhemies! Ehkä vielä voin selventää sen,
että vaikka tehtäisiinkin nyt joitakin muutoksia
sitten yliopistojen oppilaskuntien asemaan, niin se ei sinänsä muuta
tätä tilannetta, koska se perinne joka tapauksessa
säilyy. Ja, täytyy sanoa, vain tästä historiallisesta pitkästä perinteestä johtuen
tämä kohtelu on erilaista.
Toinen seikka, johon on kiinnitetty huomiota myöskin
tässä yhteydessä, on terveydenhuollon järjestäminen,
joka sisältyy yliopistoissa ylioppilaskuntien tehtäviin.
On erittäin hyvä, että sivistysvaliokunta
on ottanut tähän kysymykseen kantaa ja velvoittaa.
Nythän yksi selvitys on tehty jo, joka valmistui toukokuussa,
mutta valiokunta on myöskin ottanut kantaa, jossa velvoitetaan
hallitusta kehittämään tätä ammattikorkeakoulujen
oppilaitten terveydenhuoltojärjestelmää.
Lopuksi, puhemies, haluan todeta vain sen, että mielestäni
on erittäin hyvä se, että kun valitaan
opiskelijaedustajia ammattikorkeakoulun hallitukseen, niin juuri
tässä vaalissa oppilaskunnalla on keskeinen tehtävä.
Nythän oppilaskunta valitsee nämä edustajat.
Tämä on mielestäni hyvä ratkaisu.
Tärkeätä on kuitenkin, että kaikissa
ammattikorkeakouluissa pidetään huolta siitä ja
oppilaskunnissa nimenomaan pidetään huolta siitä,
että se valinta on mahdollisimman demokraattinen, mielellään
niin, että käytetään jäsenäänestystä,
että mahdollisimman moni opiskelija osallistuisi tuohon
vaaliin.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin täällä aikaisemmin
edustajien puheenvuoroissa on todettu, on annettava arvoa sille,
että kaiken kaikkiaan tämä mietintö on
saatu yksimielisenä ulos tänne saliin. Ja tietysti
täytyy osittain yhtyä ed. Tennilän arvioon
siitä, millä tavoin perustuslakivaliokunnassa
näitä asioita vuosien varrella on käsitelty,
ainakin sen kahdeksan vuoden aikana, kun itse olin jäsenenä siellä. Kyllä monta
kertaa erilaisia poliittisiakin tulkintoja valitettavasti siellä tehdään,
vaikka periaatteessa siellä pitäisi aivan objektiivisesti
toimia eikä hallituspuolueitten määräysvallan
alaisena.
Arvoisa puhemies! Kun tiedän, mikä on perustuslakivaliokunnan
asema silloin, kun se ottaa jonkun kannan, ja tässä se
on todennut, että pakkojäsenyys ei ole perustuslain
mukainen, niin siltä osin tietysti erikoisvaliokunta on
joutunut tekemään omat johtopäätöksensä.
Lopuksi, arvoisa puhemies, minun mielestäni on ihan
hyvä, että valiokunta on lisännyt nimenomaan
opiskelijakunnan tehtävän määrittelyt, millä tavoin
ne toimivat yhdyssiteinä jne. Myöskin täällä valiokunnan
kannanotoissa on todettu se, että opiskelijakunnan jäsenmaksu
ei saisi muodostua kohtuuttomaksi, ja silloin kun niitä avustuksia
myönnetään, se tulisi myös huomioida.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Aluksi kiitokset ed. Pulliaiselle, että aloitte
perumaan niitä puheita ettekä sotkenut minua millään
tavallaan ed. Taipaleen puheisiin.
Mutta mitä tulee tähän opiskelijoiden
automaatiojäsenyyteen, niin eihän siinä ole
mitään esteitä. Varmasti niin yliopisto-
kuin ammattikorkeakouluissakin voidaan tämä automaatiojäsenyys
säätää. Kysymys on vain siitä,
että tässä eduskunnassa ei ole vielä riittävästi
sitä tahtotilaa, jolla opiskelijat saataisiin tasa-arvoisiksi näissä kahdessa
korkeakoulujärjestelmässä. Se tahtotila
puuttuu, ja silloin tätä asiaa ei saada täällä näköjään
läpi. Toivottavasti tällainen tahtotila vielä löytyy
ja nämä opiskelijat saadaan kaikin puolin tasa-arvoisiksi.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Haluaisin myös todeta omana kantanani,
että tämän kaltaisen keinotekoisen jaon
muodostaminen ammattikorkeakouluopiskelijoiden ja toisaalta korkeakouluopiskelijoiden
välillä on tarpeetonta.
En mielelläni käytä sanaa pakkojäsenyys.
Totean sen, että on olemassa monia yhteisöjä,
joiden jäseninä me olemme, ilman että meiltä on kysytty
asiasta yhtään mitään. Ehkäpä merkittävin
yhteisö, jonka jäsenenä useimmat suomalaiset
ovat, on evankelisluterilainen kirkko. Mielenkiintoista on se, että tähän
järjestöön liitytään
ilman, että asianomaiselta henkilöltä kysytään
yhtään mitään, ja vielä siten,
että (Ed. Pulliainen: Vanhempiaan on vaikea valita!) uskonnollinen kantakin
tulee samanaikaisesti ikään kuin äidin ja
isän perintönä mukana.
Olen aivan varma, että mikäli perustuslakivaliokunnalla
olisi ollut riittävää poliittista tahtoa, niin
ratkaisu tähän tilanteeseen olisi löytynyt
esimerkiksi niin sanotun automaatiojäsenyyden kautta eli
siten, että automaattisesti ammattikorkeakoulujen opiskelijat
olisivat olleet oppilaskunnan jäseniä, ainakin
siihen saakka, kunnes he ilmoittaisivat, että he eivät
ole jäseniä. Tämä olisi ollut
yksi muoto, joka olisi tehnyt ammattikorkeakoulujen oppilaskunnista
huomattavasti vahvempia ja opiskelijoiden etuja paremmin edustavia
kuin mikä on nykyinen tila.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Puhujamestari ed. Laaksolle totean, että hän
viittasi äsken evankelisluterilaiseen kirkkoon, jossa synnytään
kirkon jäseniksi ja sieltä sitten erotaan. Se
mallihan on kirkossa käytössä.
Tatja Karvonen /kesk:
Arvoisa puhemies! En oikeastaan ymmärrä sitä,
miksi ed. Valpas sanoi, että opiskelijat ovat epätasa-arvoisessa
asemassa. Niin kuin ed. Valpas tietää, sivistysvaliokunta
teki erittäin paljon töitä sen eteen,
että tämä opiskelijajärjestön
itsehallinto säilyy juuri sellaisena samanlaisena kuin
se on ylioppilaskunnissakin, elikkä opiskelijajärjestö pystyy
itse määrittelemään, millä tavalla
jäsenet valitaan erilaisiin toimielimiin. Lisäksi
he saavat itse päättää jäsenmaksun
suuruuden ja myös vahvistavat sen. Elikkä näissä asioissa
sivistysvaliokunta otti selvän linjan ja haluttiin vahvistaa
sitä itsehallintoa.
Tämän lakiesityksen ja lain myötä opiskelijakuntien
asema vahvistuu ammattikorkeakouluissa, ja uskon, että tällä tavalla
myös ammattikorkeakoulujen opiskelijakuntien rahoitus vahvistuu
ja sitä kautta opiskelijoille saadaan paljon paremmat toimintaedellytykset
ammattikorkeakoulussa.
Unto Valpas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Karvonen ei minun mielestäni
tiedä nyt, mitä puhuu. Nämä ammattikorkeakoulujen
opiskelijathan ovat ihan selvästi eriarvoisessa asemassa,
koska tällaista automaatiojäsenyyttä ei
ole kuin on yliopistokorkeakouluissa. On kai turha väittää,
etteikö tässä mitään
eriarvoisuutta ole. Tässähän on. Senhän
nyt myöntävät kaikki täällä.
Tatja Karvonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Se on minun mielestäni liian paljon
sanottu, ed. Valpas, kun sanoitte, että tämä on
täysin epätasa-arvoinen. On totta, että siellä on
erilaisuuksia, mutta me olemme toimineet juuri sen mukaisesti kuin
perustuslakivaliokunta on edellyttänyt ja tehnyt tulkintoja.
Minun mielestäni täällä meidän,
joilla on perustuslaista hieman vähemmän kokemusta,
pitäisi ymmärtää se ja toimia
sen mukaisesti.
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vuoden 2003 helmikuussa hyväksytty
ammattikorkeakoululaki toi opiskelijat viralliseksi osaksi ammattikorkeakoulujen
päätöksentekoa. Laki tunnustaa opiskelijat
osaksi ammattikorkeakoulujen itsehallintoa määrittelemällä opiskelijaedustuksen
ammattikorkeakoulujen sisäistä hallintoa hoitavaan
hallitukseen. Opiskelijat ovat korkeakouluyhteisön jäseninä oikeutettuja
ja lain velvoittamia osallistumaan korkeakoulun hallintoon ja kehittämiseen.
Osallistuminen on demokraattisesti toteutettavissa opiskelijoiden
oman organisaation, itsehallinnollisen opiskelijakunnan, avulla.
Ammattikorkeakoulujen intresseissä on tiiviimpi yhteistyö opiskelijakuntien
kanssa myös virallisella tasolla, mutta ilman laillistettua
asemaa yhteistyön toteuttaminen olisi vaikeampaa. Ammattikorkeakoulut
ovat tietoisesti tukeneet ja kehittäneet opiskelijayhdistyksiä korkeakoulujen
sisäisinä vaikuttajina ja tunnustavat nämä osaksi
korkeakouluyhteisöjään. Opiskelijayhdistysten
vastuulla ovat koko ammattikorkeakoulun edunvalvonta- ja vaikuttamisasiat.
Opiskelijakunnilla on jo nyt julkiseksi määriteltäviä tehtäviä,
joten niille oli saatava asema ja resurssit näiden tehtävien
kunnolliseen toteuttamiseen.
Arvoisa puhemies! Nyt käsiteltävänä ja
päätettävänä oleva
laki laittaa tämän asian kuntoon, olkoonkin, että jäsenyys
opiskelijakunnassa on vapaaehtoista. Tuskinpa, vaikka ed. Valpas
täällä tasa-arvoa vaatiikin, tasa-arvoa
edistää se, että yliopistojen opiskelijakuntien
pakkojäsenyys poistettaisiin.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! On erittäin hyvä,
että täällä salissa on keskusteltu
nyt tästä eri korkeakoulujen opiskelijoiden epätasa-arvosta,
koska onhan ihan selvää, että tiedekorkeakoulujen
ja ammattikorkeakoulujen opiskelijakunnat eivät ole tasavertaisessa asemassa.
Mutta tietenkin tämä laki osaltansa sitä parantaa,
ja olen ymmärtänyt näin, että opiskelijayhdistykset
ovat sitä mieltä — ammattikorkeakouluopiskelijayhdistys
Samok esimerkiksi on sitä mieltä — että tässä nyt
edes jotain saatiin ja se on hyvä asia.
Toinen asia, mistä minä olen huolissani, joka liittyy
osittain tähän samaan asiaan, on opiskelijaterveydenhuolto.
Myös sillä alueella nämä eri korkeakoulujen
opiskelijat ovat epätasa-arvoisessa asemassa. On aivan
eri asia olla yliopisto-opiskelija kuin ammattikorkeakouluopiskelija, koska
ammattikorkeakouluopiskelijan opiskelijaterveydenhuolto riippuu
täysin siitä, mikä on kunnassa tilanne,
mikä on siinä kunnassa tilanne, millä paikkakunnalla
se oppilaitos on, eli minkälainen taso siellä on
ja kuinka paljon siellä on palvelujen riittävyyttä.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Valpas ja ed. Risikko kiinnittivät erittäin
hyvin huomiota amk-opiskelijoiden terveydenhuoltoon. Nythän
sen järjestää kunta, ja se on erittäin
kirjavaa. Se saattaa olla jossakin kunnassa huonompaa kuin Yths-hoito.
Sen takia olisikin erittäin toivottavaa, että annettaisiin
jonkinlaiset säännökset siitä,
minkälainen terveydenhuolto amk-opiskelijoille tulee tarjota.
Kuten julkisuudessa on puhuttu, olisi toivottavaa — terveisiä hallituspuolueille —
että koko amk-laitos
tulisi valtion maksettavaksi, kuten yliopistotkin ovat.
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! On erittäin hieno asia, että sivistysvaliokunta
on saanut aikaiseksi yksimielisen mietinnön tästä asiasta.
Viime kaudella näin ei käynyt ja suuressa salissa
jouduimme äänestämään
ed. Valppaan esityksestä, siitä, olisiko pakkojäsenyys
säädetty ammattikorkeakoulujen opiskelijoille
perustuslain säätämisjärjestyksessä,
mikä sinällään työkaluna
olisi ollut aika järeä ase. Selvin äänin
sitten päätettiin, että asiaa pitää uudelleen
valmistella ja se pitää pikaisesti tuoda takaisin
tähän taloon. Se, että olemme jo puolessavälissä tätä kautta,
osoittaa, että asia ei ole ollut mitenkään helppo.
Sitä on pitkin matkaa yritetty kuitenkin hoitaa niin, että todellakin
myös ammattikorkeakoulussa opiskelijakunnilla on selvä lain
säätämä asema ja toimivalta
sekä mahdollisuus hoitaa niitä tehtäviä,
joita sillä on.
Mielestäni kuitenkin tärkeä asia
tässä on se, että opiskelijakuntien täytyy
ponnistella työnsä eteen, jotta se toiminta on
niin houkuttelevaa, että opiskelijat haluavat liittyä jäseneksi.
Senhän pitäisi olla sen toiminnan tavoitteena,
että tarjotaan sellaisia palveluja opiskelijoille, jotka
nähdään niin tärkeinä,
että halutaan olla mukana tässä opiskelijakunnassa.
Meillä on liian paljon esimerkkejä yliopistomaailmasta
siltä osin, että tämä jäsenyys
koetaan pakkojäsenyytenä, että siihen
pakotetaan ja siinä ei palveluja saada.
Terveydenhuolto on todellakin ammattikorkeakouluopiskelijoiden
ongelma. Mutta tässäkin täytyy miettiä sitä problematiikkaa,
että jos kuntalaisille tarjotaan julkisessa terveydenhuollossa palvelut
ja opiskelija, joka omalla paikkakunnallaan opiskelee, käyttää näitä samoja
julkisia palveluja, niin kyllähän he ovat tietysti
tasa-arvoisessa asemassa. (Puhemies koputtaa) Puhemies! Jos saan
jatkaa vielä. (Puhuja siirtyy puhujakorokkeelle)
Niin, arvoisa puhemies, kun puhutaan, että ammattikorkeassa
opiskelevat saavat käyttää kunnallisia
terveydenhuoltopalveluja, niin kyllähän silloin
näitten palvelujen pitää olla sillä tasolla,
että olipa käyttäjä paikkakunnalla
opiskeleva opiskelija tai kuntalainen, niin palvelut ovat saatavilla
ja ne ovat laadukkaita ja hyviä. Ei mielestäni
sen takia pidä rakentaa erillistä järjestelmää ammattikorkeakouluopiskelijoille,
että kunnallisia palveluja ei ole saatavissa tai ne ovat huonoja.
Näinhän tosiasiassa on tällä hetkellä, että jonot
ovat pitkät ja erityisesti tietyt palvelut, muun
muassa mielenterveyspalvelut, jopa Yhts:n kautta saatavat palvelut,
ovat kiven alla, saatikka sitten ammattikorkeassa opiskelevien nuorten
tilanne, jotka tarvitsevat mielenterveyspalveluja. Niitä ei
varmasti kunnallisesta terveydenhuollosta saa.
Ongelma on tietysti myös niitten opiskelijoitten osalla,
jotka opiskelevat eri paikkakunnalla kuin mikä on kotipaikkakunta,
koska silloin hyvin mielellään tietysti paikkakunnalla
ohjataan sinne oman kotipaikkakunnan palveluihin. Tällöin
varmasti syntyy sellainen tilanne, joka on täysin epäoikeudenmukainen
ja ei vastaa millään tavalla sitä perusturvaa,
joka laissa säädetään.
Eli on erinomainen asia, että tätä asiaa
nyt sitten selvitetään. Valitettavasti sitä on
jo selvitetty kovin pitkään ja hartaasti, niin
että toivoisi, että saadaan hallitukselta selvä esitys,
miten asia tullaan ratkaisemaan. Sen verran pessimisti olen, arvoisa
puhemies, etten usko, että ammattikorkeakouluopiskelijoille
tullaan rakentamaan vastaavanlaista järjestelmää kuin
yliopistomaailmassa on. Tämä Terveydenhuoltosäätiö tarjoaa hyvät
palvelut yliopistossa opiskeleville, mutta siihen myös
aika paljon rahaa satsataan valtion budjetissa ja myös
opiskelijat itse osallistuvat siihen maksullaan. Mutta jonkinlainen
varmuus täytyy ilman muuta ammattikorkeakouluopiskelijalla
olla siitä, että kun sairastuu, niin se palvelu
on saatavissa. Tässä yhteydessä edelleenkin korostan
sitä, että on tärkeää,
että siellä kunnassa myös se kuntalainen
on tasavertaisessa asemassa, että myös hän
saa sen palvelun, niin kuin hoitotakuu tänä päivänä edellyttää,
ja hoitotakuun piirissä ovat myös tietysti opiskelijat.
Mutta epäkohtia tässä kokonaisuudessa
on, ja hallituksen on mitä pikimmin tuotava jonkinlainen
esitys siitä, millä tavalla tämä jokaisen
kansalaisen, myös ammattikorkeakouluopiskelijoitten, perusoikeus
turvataan eli oikeus terveydenhuoltoon silloin, kun sitä tarvitsee.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Minä olin perustuslakivaliokunnan
jäsen niin lyhyen aikaa, että en varmasti esiinny
perustuslakiasiantuntijana, mutta kyllä minusta edustajat
Risikko, Valpas, Lindén ja monet muut olivat ihan oikeassa
siinä, että opiskelijat yliopistossa ja ammattikorkeakoulussa
eivät ole samanarvoisessa asemassa, mitä tulee
edunvalvontaan, tehtävien hoitoon ja opiskelijoitten tosiasialliseen
tilanteeseen. Kyllä ed. Taipale, vaikka en hänen
kanssaan ole samaa mieltä, oli looginen siinä mielessä,
että vastaava järjestelmä pitää olla kummallakin
puolella.
Itse olen yrittänyt pohtia esimerkiksi metsänhoitoyhdistysten
jäsenyyden ja pakkojäsenyyden kautta sitten tätä juridista
pohjaa. Siellähän on pakko olla jäsenenä,
on pakko maksaa hoitomaksut, mutta sillä ei ole kuitenkaan
sitten mitään tekemistä varsinaisen metsänhoidon
tai metsälakien kanssa. Siltäkin pohjalta tarkastellen
en oikein ymmärrä tätä logiikkaa
vieläkään, minkä takia perustuslain
raja kulkee sitten yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen välillä.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Ed. Lindén kiinnitti aivan oikeaan
asiaan huomiota eli tähän opiskelijoiden oikeuteen
terveydenhuoltoon. Ongelma vain on se, että kun esimerkiksi
70-luvulla me puolustimme korkeakouluissa opiskelevien tätä niin
sanottua pakkojäsenyyttä, niin yksi meidän
keskeisistä perusteluistamme oli juuri se, että jos
tästä niin sanotusta pakkojäsenyydestä luovuttaisiin,
samalla se merkitsisi myös tämän hyvän
terveydenhoitojärjestelmän alasajamista. Sitä ei
kerta kaikkiaan voisi ylläpitää ilman
sitä panosta, minkä opiskelijat taloudellisestikin
tuovat tähän järjestelmään.
Aivan samalla tavalla, väitän, ammattikorkeakoulujen
opiskelijoiden osalta me pääsisimme nopeutetusti
sellaiseen järjestelmään, jossa myös heidän
etunsa otettaisiin huomioon, jos tämä niin sanottu
pakkojäsenyys olisi olemassa opiskelijakunnan osalta.
Ed. Pulliaiselle haluaisin vielä sanoa, että kyllä mielestäni
tämä kirkon jäsenyys on pakkojäsenyyttä,
koska kirkosta ei pääse pois ennen kuin tietyn
ikäisenä, ainakin siihen asti se on pakkojäsenyyttä.
Sen sijaan tavallaan me varmasti molemmat hakisimme sellaista muotoa,
jota tämä automaatiojäsenyys ehkä kuvaa
paremmin, eli mahdollisuutta liittyä halutessa, mahdollisuutta päästä pois
halutessa, mutta kuitenkin siten, että esimerkiksi ammattikorkeakouluissa
kaikki opiskelijat olisivat opiskelijakunnan jäseniä.
Yleiskeskustelu päättyy.