Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuoreen
raportin mukaan alakouluikäisistä joka kymmenes on
ylipainoinen. Yläkouluikäisistä jopa
joka neljäs on liian pulska. Tämä johtuu
siitä, että liikunta on vähentynyt ja
ruokailutottumukset ovat muuttuneet. Napostelusta on tullut osa
arkea. Kun lapsi tulee koulusta, hän nappaa pullaa ja pasteijoita,
mehuja ja limpparia välipalakseen sen sijaan, että ottaisi
suomalaista ruisleipää, rasvatonta maitoa ja tuoreita
kasviksia. Jos terveellisiä ruokailutottumuksia ei opita
kotona, kotitalousoppiaines sekä terveystieto ja liikunta
voivat vielä pelastaa paljon koulussa. Näiden
kaikkien tuntimäärän vähentämisestä liikkuu
huhuja. Matemaattiset yhtälöt eivät ratkaise
kakkostyypin diabetesta. Kysynkin arvoisalta opetusministeriltä:
Mikä on näiden hyvinvointia edistävien
oppiaineiden tulevaisuus?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Sinänsä on hyvin vakavaa
viestiä se kehitys, että koko elämäntavan
muutos on niin aikuis- kuin lapsiväestönkin keskuudessa
johtanut siihen, että todella fyysinen kunto ja myös henkinen
kunto on päässyt rapistumaan suomalaisilla. Koulu
on siinä mielessä hyvä paikka, että siellä tavoitetaan
koko ikäluokka ja voidaan merkittävästi
vaikuttaa lasten kasvuun positiivisella tavalla. Haluan korostaa
sitä, että pääasiallinen kasvatusvastuu
näissäkin kysymyksissä on perheillä ja
kodeissa mutta koulussa voidaan eri tavoin tukea lasten kasvua terveellisiin
elämäntapoihin.
Ensi tiistaina työryhmä jättää esityksensä perusopetuksen
tavoitteiden ja tuntijaon uudistamiseksi ja tulee siinä yhteydessä tekemään
esityksen siitä, miten jatkossa eri tuntimäärät
perusopetuksessa tulisivat jakautumaan.
Mutta on tärkeä muistaa, että noiden
edustajan listaamien keinojen lisäksi meillä on
suomalainen merkittävä innovaatio, kouluruokailu,
jonka yksi tärkeä tehtävä on
opettaa lapsille nimenomaan terveellisiä ateriatottumuksia
ja tutustuttaa uusiin terveellisiin ruokiin.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten ministeri totesi, mielikuvat ohjaavat
ruokailutottumuksiamme. Kysynkin arvoisalta maa- ja metsätalousministeriltä,
mitä hän on tehnyt nostaakseen terveelliset välipalat
trendiruuaksi energiajuomien sijaan.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelmassahan on kirjattu suomalaisen
ruuan edistämisohjelma. Siihen ohjelmaan on varattu tietyt
resurssit, ja siinä on pääsihteeri, jonka
johdolla on valmisteltu muun muassa erityisesti koululaisille tiettyjä mahdollisuuksia
tutustua lähiruokaan, terveelliseen ruokaan. Tiedän
sen, että siellä on suunnitelmissa ensi syksynä jopa
viedä oppilaat marjametsään ja hakea
sieltä ne omat marjat, (Ed. Arhinmäki: Eikö lähisikalaan?)
jolloin tutustutaan siihen lähiruokaan ja siihen, mistä se ruoka
tulee.
Ruuan tuotannossa äärettömän
tärkeä asia on se, kun siellä kunnissa
niitä ruokailuhankintapäätöksiä tehdään,
että otettaisiin huomioon se, että lähiruoka
on sittenkin kaikkein suurin työllistäjä sillä lähialueella.
Se on myöskin tuttua ja turvallista, ja sitä kautta
voidaan tutustuttaa myöskin koululaiset hyvään,
terveelliseen lähiruokaan.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Liikunta on hyvin tärkeä osa
lasten lihavoitumisen estämistä. Meillä on
erittäin suuri ongelma diabetes kakkosen kasvamisesta.
Meillä on diabeetikkoja yhteensä noin 500 000,
mikä on hyvin kallista yhteiskunnallemme. Yksi tapa on
lisätä terveellisiä välipaloja
mutta yhtä lailla vaikuttaa siihen, mitä lapset
suuhunsa pistävät myös vapaa-ajalla.
Sipsit ja karamellit ja jäätelöt ovat yhä useammin
niitä energialähteitä.
Haluankin kysyä ministeri Kataiselta: Mitä valtiovarainministeriö tekee
verotuksen puolella, jotta voisimme ohjata lasten kulutustottumuksia
kohti porkkanoita ja omenoita? (Ed. Zyskowicz: Tarvitaanko veroporkkanoita?)
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Veroporkkanat voivat olla ihan hyödyllisiä.
Me olemme selvittäneet sokeriveron käyttöä.
Se on ollut vaikeampi kuin mitä kuvittelimme, mutta ei
ilmeisestikään mahdoton. Sen käyttöönotossa
on tiettyjä ongelmia eli esimerkiksi sellaisia ongelmia,
että kaikista tuotteista ei ole saatavissa sokeritietoja
tai energiatietoja. Sitten me voisimme ajatella, että niihin
tuotteisiin, joissa ei niitä ole, pakotetaan sellaiset
tiedot laittamaan nostamalla vero riittävän korkealle,
mutta siinä saattaa tulla muita EU-säännöksiä vastaan.
Rasvaveron kohdalla, josta myös olen kiinnostunut,
ongelma on se, että me emme saa lihasta rasvatietoja. Mutta
sitten tietysti yksi vaihtoehto voisi olla se, että vain
käsitellyistä elintarvikkeista perisimme rasvaveroa
eli käsittelemättömät elintarvikkeet
olisivat veron ulkopuolella ja käsitellyt olisivat siinä mukana.
Meillä on selvitys menossa, kuinka voisimme lanseerata
jonkun sortin rasvaveron ja jonkun sortin sokeriveron niin, että se
olisi myös toimiva ratkaisu. (Ed. Korkeaoja: Aspartaamivero!)
Ihan helppoa se ei kyllä ole.