3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi opintotukilain muuttamisesta
Raija Vahasalo /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
opintotukilakia. Siinä ehdotetaan pidennettäväksi
opintorahan ja asumislisän vapaaehtoisen palauttamisen
määräaikaa kahdella kuukaudella toukokuun
loppuun asti. Valiokunta piti tätä muutosta erittäin
tärkeänä, koska se helpottaa useiden
tuhansien opiskelijoiden tilannetta joka vuosi. Muutos parantaa
opiskelijan mahdollisuuksia seurata tulojaan, ja hän kykenee
palauttamaan liikaa maksetun tuen ihan vapaaehtoisesti määräaikaan
mennessä helpommin, kun sitä määräaikaa
nyt on pidennetty. Tämä vähentää näitä takaisinperintöjen
määriä, ja myöskin, kun takaisinperintöihin
liittyy todella korkea 15 prosentin korotus, se helpottaa opiskelijoitten
tilannetta, että pystyy arvioimaan omien tulojensa kehitystä vuoden
aikana.
Toinen muutos, mitä tässä on esitetty,
on se, että kun kaksiportainen tutkintorakenne on meillä olemassa,
niin se huomioidaan tulovalvonnassa ja tuen tarkistamisessa siten,
että valvonnassa enimmäistukiajassa valmistumisena pidetään
vasta maisteriksi valmistumista, kun kyseessä on yliopistossa
suoritettu tutkinto.
Valiokunta muutti yhtä pykälää siten,
että haluttiin säilyttää lukiokoulutuksen
osalta opintotuen myönnettävyys kesä-,
heinä- ja elokuun ajaltakin siten, että säännös
lukio-opintoihin myönnettävän opintotuen
enimmäismäärästä yhdeksäksi
kuukaudeksi säilytettiin edelleenkin mutta että ei
haluttu rajata näitä myöntämiskuukausia pois
kesältä. Valiokunta piti tätä mahdollista
kesärajoitusta epäoikeudenmukaisena: se olisi
asettanut toisen asteen opiskelijat keskenään
eriarvoiseen asemaan, koska ammatillisessa koulutuksessa opiskelijoilla
on mahdollisuus kesäopintoihin ja -opintotukeen,
mutta lukiokoulutuksessa tätä ei olisi. Tällainen
kaavamainen kesäkuukausien poissulkeminen olisi siis ollut erittäin
epäoikeudenmukaista, ja siksi halusimme säilyttää tämän
muotoilun tässä uudessa esityksessä nykyisen
muotoisena.
Valiokunta myöskin korosti, että opintotukijärjestelmää pitää kehittää edelleenkin.
Se on tällä hetkellä vielä sekava
ja osin vaikeaselkoinenkin. Iloitsemme siitä, että vuonna
2014 saadaan indeksisidonnaisuus tähän opintotukijärjestelmään,
mutta paljon meillä on tässä opintotukijärjestelmässä vielä parannettavaa
ja korjattavaa. Niistä asioista valiokunta keskusteli paljon
ja hartaasti, ja niistä on myöskin kirjoitettu
mietintöön osia.
Arvoisa puhemies! Tämä mietintö oli
yksimielinen.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys opintotukilain muuttamisesta on
oikeansuuntainen. Opintorahan ja asumislisän vapaaehtoisen
palauttamisen määräajan pidentäminen
kahdella kuukaudella eli maaliskuun lopusta toukokuun loppuun on
perusteltu. Muutos parantaa opiskelijoiden mahdollisuuksia seurata
tulojaan ja palauttaa mahdollisesti liikaa maksettu tuki vapaaehtoisesti
määräaikaan mennessä. Verohallinto
lähettää viimeiset esitäytetyt veroilmoitukset
huhtikuussa, joten vapaaehtoisen palautusajan pidentäminen
toukokuun lopulle on aiheellista.
Mikäli opiskelija ei palauta liikaa maksettua tukea
määräaikaan mennessä, korotetaan
takaisinperittävää summaa 15 prosentilla.
Esimerkiksi vuonna 2007 opintotukea perittiin takaisin 38 000
opiskelijalta. Vuonna 2008 opiskelijoiden omien tulojen tulorajaa
nostettiin 30 prosentilla, mikä vaikutti takaisinperintöjen
vähentymiseen. Vuonna 2010 opintotukea perittiin takaisin enää 24 500
opiskelijalta. Takaisin perittävä summa oli kyseisenä vuonna
keskimäärin 1 044 euroa, mistä korotus
oli yli 150 euroa.
Hallituksen esitys on siis opiskelijoiden asemaa helpottava.
Tosiasia kuitenkin on, että opintotukijärjestelmää on
syytä yksinkertaistaa, sillä nykyinen malli koetaan
vaikeaselkoiseksi ja turhaa byrokratiaa aiheuttavaksi. Noin 25 000
takaisinperinnän tekeminen on käytännössä tuottamatonta
työtä, jota ei tarvitsisi edes tehdä.
Opintotuen tulisi olla kannustava, ja toisaalta työuria
pitäisi pidentää myös alkupäästä.
On hyvä muistaa, että opintojen ohessa töitä tekevä opiskelija
on jo työmarkkinoiden käytössä.
Parhaassa tapauksessa työ tukee opiskelua helpottaen valmistumisen
jälkeistä sijoittumista työmarkkinoiden
käyttöön.
Lain 17 §:n mukaan opiskelijalla voi olla
kalenterivuodessa opintorahan lisäksi muita veronalaisia
tuloja eli niin sanottua vapaata tuloa. Ihmettelen sitä,
miksi tälle tulolle pitää asettaa jokin
yläraja, varsinkin silloin, jos se on työnteolla ansaittua
ja jos opinnot etenevät normaaliaikataulussa. Nyt opiskelijat
pakotetaan seuraamaan työtulojaan ja Kansaneläkelaitos
velvoitetaan tekemään takaisinperintää.
Tällainen byrokraattinen näennäispuuhastelu
ei ole kansantalouden kannalta mitenkään perusteltua.
Vapaan tulon rajan poistaminen kokonaan lopettaisi myös
keskustelun kohtuuttoman kovaksi koetusta 15 prosentin takaisinperintäkorosta.
Onneksi kuitenkin hallitus on päättänyt
toteuttaa opintotukeen kustannusneutraalin uudistuksen, joka astuu
voimaan vuoden 2014 alusta. Esimerkiksi opintotuki sidotaan indeksiin,
ja se on askel parempaan suuntaan. Uudistuksen päätavoitteena
on lyhentää valmistumisaikoja parantamalla opintotuen
kannustavuutta.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä opintotukea
ei olisi myönnetty lukiokoulutuksessa kesä-,
heinä- ja elokuille. Valiokunnassa päädyimme
kannustavampaan ja itseohjautuvampaan malliin, joka mahdollistaa
myös kesäopinnot. Tämä auttaa
merkittävästi esimerkiksi liikuntalukioissa opiskelevia
tai lukuvuoden aikana sairaana olleita ottamaan muut kiinni opinnoissa.
Annetaan opiskelijan vapaasti valita käytettävissä olevat
yhdeksän tukikuukautta kannaltaan sopivimmalla tavalla.
Yhteiskunnan ohjausta tässä asiassa ei tarvita.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Opintotuki on asia, joka aina puhututtaa, keskusteluttaa,
ja erityisesti, kun siitä on omakohtaista kokemusta, mitä opintotuki
vaikuttaa omaan arkeen, niin sitä suuremmalla syyllä se nostattaa
puheenaihetta. Omista opinnoistani, valmistumisesta, on nyt aikaa
noin kuusi ja puoli vuotta, ja silloin nämä opintotukiasiat
koskettivat erityisesti henkilökohtaisesti. Sen jälkeen
on joitakin parannuksia tapahtunut, mutta vielä työ on
kesken, ja siihen on jatkossakin keskityttävä ja
parannuksia saatava.
Tällä hetkellähän toisen
asteen opintotuki on enintään 246 euroa kuukaudessa
ja korkeakouluopiskelijoilla enintään 298 euroa
kuukaudessa, asumislisä on enintään 201
euroa 60 senttiä kuukaudessa. Tästä kun
lasketaan, niin jos on korkeakouluopiskelija, yhteensä sillä opintotuella
ja asumislisällä saatavat tulot ovat hieman alle
500 euroa eli 499 euroa 60 senttiä. Tämän
lisäksi opintolainan valtiontakausta on siis saatavissa 300
euroa kuukaudessa, joten opiskelijalla lainan kanssa yhteen saadut
tulot voivat nousta sinne noin 800 euroon.
Ongelmia kuitenkin on edelleen. Vanhempien tulot vaikuttavat
toisen asteen opiskelijoiden opintorahoihin alle 20-vuotiailla ja
asumislisään alle 18-vuotiailla sellaisilla nuorilla,
jotka eivät ole avioliitossa ja ovat perheettömiä.
Rajat määräytyvät vanhempien
tulojen mukaan: Vanhempien, jotka ansaitsevat yli 41 809
euroa, lapsilla alkaa negatiivisesti vaikuttaa tämän
opintorahan ja asumislisän saanti, asteittain, aina siihen
saakka, että jos vanhemmat tienaavat 61 000 euroa, silloin
ei opintorahaa ja asumislisää näille
tietyille nuorille ole saatavissa. Mielestäni tämä olisi kuitenkin
kehitettävä asia, koska kaikki vanhemmat eivät
joko halua tukea tai muusta syystä eivät tue lapsia
opinnoissa, joten tätä vanhempien tulojen merkitystä opintorahaan
ja asumislisään tulisi jatkossa mielestäni
tarkastella paremmin. Ei ole itsestäänselvyys,
että sitä rahaa niiltä vanhemmilta tulee.
Herra puhemies! Toinen asia: opiskelijoiden omat tulot. Niin
sanotut tulorajat vaikuttavat tähän opintotuen
saantiin. Siihenhän tämä lakiesityskin
osaltaan viittaa, kun määräaikaa opintotuen
vapaaehtoisten palautusten osalta esitetään pidennettäväksi.
Mutta nämä tulorajat: keskustavetoinen hallitus
teki hyvän päätöksen, kun 1.1.2008
tulorajat nousivat sen 30 prosenttia. Se vei tätä asiaa
oikeaan suuntaan.
Nyt kun tarkastellaan hieman tilastotietoa taaksepäin,
niin vuonna 2007 31 000 opiskelijaa palautti vapaaehtoisesti
opintotukia, yhteensä 38 000 opiskelijalta näitä opintotukia
perittiin takaisin. Tällä tuli noin 41,9 miljoonaa
euroa takaisin perittävää määrää.
Vuonna 2010 vastaavat luvut olivat sitten niin, että 24 500
opiskelijalta näitä perittiin takaisin ja 24,6
miljoonaa euroa oli tämä perittävä summa,
joten tämä selvästi kyllä vaikutti
tämä keskustavetoisen hallituksen hyvä päätös,
että tulorajoja nostettiin. Keskimäärin
perittävä summa tällä hetkellä on
se 1 044 euroa.
Mutta tämä lakiesitys, josta tässä nyt
keskustellaan ja josta me pääsemme päättämään:
opintotuen vapaaehtoisen palautuksen määräaikaa siis
esitetään pidennettäväksi kahdella
kuukaudella niin, että se tulisi sinne toukokuun loppuun asti.
Tämä antaa kyllä opiskelijalle mahdollisuuksia
parantaa omien tulojen seurantaa, ja siinä mielessä,
kun veroilmoitukset tulee jättää silloin
huhtikuun lopussa, tämä parantaa siinä mielessä opiskelijoitten
asemaa. Tokihan tässä on joittenkin arvioitten
mukaan verohallinnolle tulossa hieman kustannuksia, mutta se, että byrokratiaa
saadaan kevennettyä, parannettua opiskelijoitten asemaa,
se on kyllä hyvä puoli siinä.
Mutta mitä sitten jatkossa erityisesti? Mielestäni
siitä ahkeruudesta ei saa rangaista. Minun mielestäni
työnteko on sallittava opiskelijoille jatkossakin. Sen
takia näihin tulorajoihin tulisi edelleen kiinnittää huomiota
sen suhteen, mennäänkö vieläkin
hieman liian tiukasti tämän asian suhteen ja näitten
takaisin perittävien määrien suhteen.
Tai toisaalta sitten — kun opiskelijoillakin on omat kulut,
asuminen on kallista ja syödäkin täytyy
jne. — opintotuki täytyisi määrittää sen
suuruiseksi, että se täysipäiväinen
opiskelu olisi mahdollista sillä lailla, että töissä ei
tarvitsisi käydä. Mutta mielestäni se
on kuitenkin hyvä asia, että työnteko
on mahdollista, ja se kumminkin ihmistä kasvattaa ja kasvattaa
ottamaan siitä omasta arjesta vastuuta.
Opintotukea kehitetään niin, että se
sidotaan indeksiin tällä kaudella. Mielestäni
se on hyvä ja kannatettava päätös,
minkä hallitus on linjannut. Tietenkin vuosi 2014 hieman
mietityttää: olisiko se voinut olla nyt jo aikaisemmassa
vaiheessa. Mutta pääasia, että se on
joka tapauksessa tulossa. Sitä voi hyvillä mielin
kyllä kannattaa.
Tässä huolia tämän asian
suhteen. Kehittämistä edelleen opintotukiprosessi
vaatii, ja kaikki nämä esitykset, joilla sitä vain
parempaan suuntaan voidaan viedä, ovat kannatettavia.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Sivistysvaliokunnan mietintö on
hyvää luettavaa. Siinä on tehty vielä yksi
hyvä parannus tuohon hallituksen esitykseen. Hallituksen
esityshän lähtökohtaisesti piti sisällään
merkittävänä asiana sen, että tämän
vapaaehtoisen opintorahan ja asumislisän palauttamisen
aika pitenee tuolla kahdella kuukaudella. Se merkittävällä tavalla helpottaa
opiskelijoiden tilannetta seurata oman tulotason kehitystä ja
tehdä sitten nuo takaisinmaksut ajoissa. Valiokuntahan
vielä lisäksi teki muutoksen tuohon lukiolaisia
koskevaan kohtaan, niin että toisen asteen opiskelijat
ovat tulevaisuudessa samalla viivalla eli niin lukiossa kuin ammatillisessa
koulutuksessa olevat voivat jatkossa käyttää ja
hyödyntää myös näitä kesäkuukausia.
Se ehkä kaiken kaikkiaan meidän opiskelujärjestelmässämme
on sellainen asia, joka vaatii jatkossakin parantamista, niin että nuoret
voisivat eri opintoasteilla entistä joustavammin hyödyntää myös
näitä kesäkuukausia. Meillähän
tänä päivänä käy
usein niin, että yliopistotkin ovat useamman kuukauden
vuodessa tietyllä tavalla kiinni, ja sitä ehkä kannattaa
miettiä, olisiko mahdollista mahdollistaa joustavammin
myös tuo kesäaikainen opiskelu.
Arvoisa puhemies! Pidän myönteisenä sitä, että sivistysvaliokunta
määrätietoisesti on pitänyt
esillä opintotukijärjestelmän kehittämistarpeita.
Oli tietysti mukava kuulla, kun edustaja Savola kehui edellisen
hallituksen hyviä toimenpiteitä. Hän
toki unohti kertoa sen, että keskusta oli jo siinä edellisessä hallituksessa
mukana johtavana puolueena mutta silloin ei opintorahan tasokorotusta
nähty tarpeelliseksi. Kun historiaa katsoo näin
pitkässä aikajänteessä, niin
selviää se, että opintotukea on kehitetty
ja korotettu historian valossa aina eniten kokoomuksen ollessa hallituksessa.
Opintotuen kehittäminen ja muun muassa opintorahan korottaminen
onkin ollut kokoomukselle aina arvovalinta. Ne korotukset tapahtuivat
nimenomaan niin, että kun kokoomus oli silloin 90-luvulla
hallituksessa, tehtiin edellinen korotus, ja sitten 15 vuotta myöhemmin,
kun kokoomus tuli 2007 hallitukseen, tuo korotus tehtiin kokoomuslaisen
opetusministerin aikana, mutta, totta kai, keskusta oli siinä arvokkaana kumppanina
asiaa eteenpäin viemässä.
Arvoisa puhemies! Kokoomus on tehnyt määrätietoisesti
työtä sen eteen, että opintotukea kehitetään
myös rakenteellisesti. Nyt valitettavan usein tämä on
jäänyt hivenen siihen, että nämä uudistukset
ovat olleet sellaista parsimista, jota teimme jo viime hallituskaudella
ja joka nyt on jatkunut. Nyt toki on saatu hallitusohjelmaan kirjaus
ja kehysriihessä on päätetty, että tämä rakenteellinen
uudistus tehdään, ja tässä taloustilanteessa
se on tarkoitus tehdä niin, että kustannusvaikutukset
pysyvät neutraaleina eli tällä samalla
rahalla, joka tänä päivänä käytetään
opintotukeen, tulevaisuudessa tullaan myös toimeen. Tämän
lisäksi hallitus on tehnyt erittäin merkittä-vän
päätöksen, että vuonna 2014
opintoraha sidotaan indeksiin. Näin ollen tuo viimeinenkin etuus
saadaan sitten seuraamaan elinkustannusten nousua.
Arvoisa puhemies! Itse olen kyllä edustaja Savolan
kanssa täysin samaa mieltä siitä, että meidän
pitää entistä määrätietoisemmin
tehdä työtä sen eteen, että opiskelijoille
annetaan mahdollisuus tehdä työtä. Opiskelijat
ovat tänä päivänä oikeastaan
ainoa ryhmä tässä maassa, jota rangaistaan
työn tekemisestä, ja sitä minä myöskään
en ymmärrä. Minun mielestäni olisi riittävää se,
että opiskelijan opinnot etenevät sovitulla tavalla,
ja olen valmis itse jopa hivenen tarkastelemaan sitä opintojen
etenemisvaatimusta sen varjolla tai sen kannustimen mukaan tullessa, että pystyisimme
takaamaan opiskelijoille hivenen korkeamman opintotuen mutta myös
mahdollisuuden tehdä työtä.
Tänä päivänä opiskelijoista
toki osa, hyvin moni, joutuu tekemään työtä sen
takia, että opintotukikokonaisuus ei ole niin kattava,
että sillä pystyisi opiskelemaan täysipäiväisesti.
En usko, että opintotukea saadaan tässä taloustilanteessa niin
merkittäväksi, että se takaisi täysipäiväisen opiskelun.
Sen pitää olla, totta kai, pitkän aikavälin
tavoite. Mutta hyvin monet myös haluavat tehdä työtä opintojen
aikana, nimenomaan sen takia, että heille kertyisi arvokasta
työkokemusta siihen hetkeen, kun he valmistuvat toiselta
asteelta tai yliopistosta ja lähtevät työelämään.
Itse toivoisin, että voisimme poistaa nämä vapaan
tulon rajat kokonaan ja ainoastaan seurata sitä, että opinnot
etenevät sovitulla aikataululla.
Tässä joitain ajatuksia, joita toivon, että nyt hallituksen
valmistellessa tätä rakenteellista opintotuen
uudistamista otetaan huomioon. Mutta nämä uudistukset,
jotka nyt ovat sivistysvaliokunnan mietinnössä ja
käsittelyssä, ovat hyviä ja kannatettavia
ja vievät tätä kokonaisuutta oikeaan
suuntaan.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Edellinen puhuja totuttuun tyyliinsä otti
kaiken kunnian omalle puolueelleen, ja suotakoon se hänelle
tänäänkin, mutta muistutan vain, että kylläpä SDP:kin
on ollut erinäisissä hallituksissa mukana, myös
tällä hetkellä. Opetusministeri on nimenomaan
juuri meidän puolueestamme, jolloin näitä hyviä esityksiä ja
avauksia saattaa tulla tämänkin jälkeen.
Itse tähän asiaan. Hallituksen esitys on mitä kannatettavin,
sillä kaikki ne toimet, jotka helpottavat ja edesauttavat
tämän tämänhetkisen opintotuki-
ja opintorahasekoilun parantamista, ovat tervetulleita. Tänään
on jo kuultu moneen kertaan se, että opiskelijoilla on
hankaluuksia arvioida omia tulojaan, monet joutuvat käymään töissä opintojen
ohessa. Se ei ole pelkästään valinta
vaan joillekin jopa pakko, jolloin tilanteita, että opintotukea
joutuu maksamaan takaisin, tulee yhä useammalle nuorelle
tai aikuiselle.
Perheet ja opiskelijat ovat erilaisia, ja sen takia tämä opintotukiuudistus
tulisikin pikaisesti ottaa kokonaan uuteen valmisteluun ja tehdä opintotuen
kokonaisuudistus, jolloin mahdollisesti nämä tulorajat
saataisiin tämän päivän tasolle
ja toisaalta kannustettaisiin myös opiskelijoita mahdolliseen
lainanottoon. Sekään ei ole sinänsä kovin
vaarallista.
Meillä kaikilla varmasti on kokemuksia myös siitä,
minkälaista on maksaa takaisin opintotukia ja opintorahaa
sen takia, kun on käynyt töissä ja joutunut
arvioimaan väärin omat tulonsa. Tämä lakiesitys
parantaa nyt takaisinmaksun mahdollisuuksia, ja yhtä lailla
meillä on kaikilla kokemuksia siitä — tai
ehkä ei kaikilla vaan monilla — minkälaista
on maksaa opintolainaa takaisin, mutta siitä huolimatta
siihen kokonaisuudistukseen täytyy myös sisällyttää lainan
mahdollisuuden kannustavuus.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä on opiskelijan
kannalta paljon hyvää, mutta monta epäkohtaa
jää vielä odottamaan seuraavaa esitystä tai
lakialoitetta. Jos opiskelijan tulot ylittävät
opintotuen tulorajat, niin opiskelijan kannalta on kannatettavaa,
että opintotuen vapaaehtoisen palauttamisen määräajan
pidennystä on lisätty kahdella kuukaudella ja
että kaksiportainen tutkintorakenne huomioidaan tulovalvonnassa
ja tuen tarkistamisessa. Näitä muutoksia on odotettu,
ja on myönteistä, että ne nyt saavat
lainvoiman.
Huomionarvoista on kuitenkin se, että opintotukilain
7 c §:n 4 momentin mukaan opintotuki voidaan
edelleen myöntää ainoastaan yhdeksäksi
tukikuukaudeksi lukuvuodessa. Järjestelmä ei ole
riittävän kannustava, eikä se huomioi
opiskelijan arkea oikeudenmukaisesti. Valiokunnan kannanotto lukiolaisten
kesän opintotuen puolesta on hyvä muutosesitys
tähän hallituksen esitykseen, ja yhdeksän
kuukauden rajoite on kestämätön, koska
opiskelijan kulut ovat kuitenkin koko kalenterivuoden
mittaisia. Ongelma pahenee, kun muistetaan, että opintotukijärjestelmässä vanhempien
tulot huomioidaan tuen määrässä, vaikka
opiskelija asuisi itsenäisesti.
Jos opiskelijoiden halutaan valmistuvan entistä nopeammin,
pitäisi opintotukijärjestelmän siihen
myös kannustaa. Rajaamalla tuen yhdeksään tukikuukauteen
käytännössä kuitenkin ilmaistaan,
että kolme kuukautta on tehtävä jotain
muuta, vaikka opiskelijalla motivaatiota ja tehtäviä koko
vuoden opiskeluun riittäisikin. Päätoimisuuden
kriteerin on kuitenkin täytyttävä ja
suoritteita on tultava, joten ei ole edes kansantaloudellisesti
järkevää sulkea opintotukea aktiivisten opiskelijoiden
edestä byrokratian keinoin. Toki on huomioitava, että monissa
oppilaitoksissa ja yliopistoissa ei ole opettajien palkkauksiin
erillisiä määrärahoja hallituksen
ehdottamien kesäopintokuukausien ja suoritteiden varalle,
joten osin on opettajien hyväntahtoisuudesta ja oppilaitosten
käytännöistä kiinni, voiko opiskelija
todella opiskella kesäkuukausien aikana ja suorittaa mahdollisesti
talvella suorittamatta jääneitä opintojaan.
Kaikkein suurin opiskelijoita rankaiseva lainkohta löytyy
kuitenkin opintotuen takaisinperittävään
määrään lisättävästä korotuksesta.
Monenko mielestä on oikeudenmukaista periä lyhytaikaisesta
saatavasta 15 prosentin korotus suhteellisen maksukyvyttömiltä opiskelijoilta,
jotka mahdollisesti lainarahalla tai pienillä kesäansioillaan
sitten joutuvat sen korotuksen maksamaan?
Nyt käsiteltävänä oleva
hallituksen esitys on pääosin kannatettava. Opiskelijoiden
hyvinvoinnin ja opintojen tehokkaan etenemisen vuoksi on kuitenkin
tärkeää, että asiat etenevät
myös jatkossa, ja paljon uusia parannuksia kaivataan.
Sofia Vikman /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt tehtävät uudistukset
opintotukilakiin ovat kannatettavia mukaan lukien valiokunnan ehdotus
parantaa lukiolaisten asemaa niin, että kaikki toisen asteen
opiskelijat ovat samalla viivalla. Opintotukijärjestelmä kokonaisuudessaan
kuitenkin kaipaa radikaalimpaa uudistusta, jolla on kaksi kannustavuuteen
kiteytyvää tavoitetta. Ensinnäkin
opintotuesta on tehtävä ahkeraan opiskeluun nykyistä paremmin
kannustava ja täysipainoisen opiskelun varsinkin ensimmäisinä opiskeluvuosina
mahdollistava. Toisekseen työnteosta ei saa rankaista.
Jos pystyy yhdistämään työnteon
hyvin eteneviin opintoihin, sen pitää olla aina
kannattavaa myös taloudellisesti. Nykyisin tulorajat tulevat
vastaan liian helposti.
Hallitus on kuitenkin huomannut näitä opintotuen
uudistustarpeita, ja hallitusohjelmaan on kirjattu, että opintotukijärjestelmää uudistetaan
tukemaan
päätoimista opiskelua ja nopeampaa valmistumista.
Kannustankin nyt tämän uudistuksen valmisteluun
ja ripeään etenemiseen.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! On erittäin kannatettavaa, että nuorille
annetaan kaksi kuukautta lisäaikaa, mikä nyt on
saatu tähän aloitteeseen esille. Tämä on
erittäin hyvä asia. Sinänsä,
jos puhutaan ylipäätään opiskelijoiden asioista,
niin on totta, kuten edustaja Viitamies sanoi, että siellä keskustan
ja kokoomuksen kanssa myös SDP on ollut aika monesti säätämässä näitä asioita.
On saatu alulle se, että ylipäätään
opintotukia maksetaan ja ylipäätään
että asumislisää maksetaan.
Mutta samanaikaisesti olette saaneet, arvon kollegat, hyvin
paljon itkua ja hammasten kiristystä aikaiseksi opiskelijoiden
keskuudessa. Tässä ihan muutama asia.
Tässäkin lakialoitteessa todetaan olankohautuksella,
että jos tämä takaisinmaksu venyy, jos on
liikaa tukia maksettu, niin korotetaan sitä 15 prosentilla.
Pankaas, kuulkaa, omalle kohdallenne. On laina tai on osamaksu.
Jos jostain syystä ei olekaan rahaa maksaa sitä juuri
silloin, niin siihen pannaan sitten 15 prosenttia pääomaan
lisää ja sen jälkeen muut viivästysseuraamukset.
Se on täysin kohtuutonta nuorelle ihmiselle, joka on hankkinut
itsellensä ammatin ja on elämänsä alussa.
Ei ole minkäänlaista perustetta laittaa siihen
15:tä prosenttia lisää. Ne ovat moninaisia,
ne syyt, miksi ei pystytä maksamaan tätä rahaa
takaisin siinä ajassa kuin säädetty on,
vaikka olisi jopa kaksi kuukautta lisää annettu
sitä aikaa.
Yksi syy saattaa olla esimerkiksi sellainen, että on
opiskelijapariskunta, joka saa opintorahaa ja asumislisää,
mutta tälle pariskunnalle pahaksi onneksi syntyy vauva
vielä silloin, kun on pari kuukautta sitä opiskeluaikaa
jäljellä. Saman tien, kun pariskunnalle syntyy
vauva, he tipahtavat pois opiskelijan asumislisän puolelta
ja he siirtyvät yleisen asumistuen piiriin, mikä tarkoittaa
sitä, että heidän asumiskustannuksensa
nousevat, koska yleisen asumistuen euromääräinen määrä on
vähemmän kuin kahden ihmisen opintoraha ja asumislisä.
Tämä on yksi niitä asioita, mihin suuntaan
toivoisin, että mennään nyt, kun on hyvälle
tielle päästy ja pikkusen inhimillisesti katsotaan
opiskelijoita.
Indeksisidonnaisuus on erittäin hyvä asia.
Sitä opiskelijat ovat odottaneet todella pitkään.
Tulevaisuudessa pitäisi tosiaankin katsoa, että vanhempien
tulot eivät saisi vaikuttaa opiskelijan tulevaisuuteen.
Yhdistelmätutkinto: Täysin käsittämätön
asia, että yhdistelmätutkinto ei lisää opintorahaa.
Nythän se päinvastoin voi jopa pienentää sitä.
Se on käsittämätöntä,
että jos ihminen on ahkera, niin siitä rokotetaan,
samoin kuin siitä, että nyt kuukausittain annetaan
tietynlaisia opintopisteitä. Jokaisen kuukauden aikana
täytyy tulla tietty määrä pisteitä,
jotta saisi tuon opintorahan ja asumislisän täysimääräisenä.
Tämän lantin kääntöpuoli
on se, että varsinkin opintojen loppupuolella opinnot venyvät
sen takia, että ei kannata valmistua, koska menettää nämä rahat.
On pakko jättää, ainakin yksi kuukausi
eteenpäin työntää sitä viimeistä tenttiä,
jotta saisi vielä sen yhden kuukauden ja siitä sitten
lähtisi elämä eteenpäin.
Sitten vielä yksi asia. Opiskelijan pakottaminen opintolainaan
on minun mielestäni epäinhimillistä.
Minä kuulun siihen sukupolveen, jonka aikana ei ollut opintorahoja
olemassa. Oli opintolaina. Sitten kun oli valmistuttu, mentiin naimisiin
ja saatiin lapsia, kaksi ihmistä maksoi opintolainaa takaisin,
maksettiin autolainaa, asuntoa ei vielä ollut, mutta auto
oli pakko olla. Oli kolme lainaa maksettavana, ja siihen aikaan
ei saatu sitä loppupalkkaa heti alussa, niin kuin nyt monilla
aloilla saadaan, vaan saatiin hyvin pientä palkkaa. Kun
siinä sitten kolmihenkisellä perheellä meni
jääkaappi rikki vuokra-asunnossa, oltiin aika
kummissaan, miten saadaan maitopurkki säilymään
kaksi päivää tai edes yhden päivän
kesällä.
Todellakin toivoisin, että tämä eduskunta
olisi nyt sellainen, joka olisi inhimillinen nuorille ihmisille
silloin, kun he ovat elämänsä alussa,
ja toivon, että vaikkapa tämä hallitus,
joka nyt on, veisi tätä asiaa mahdollisimman paljon
eteenpäin. Me emme ole voineet viedä eteenpäin,
koska emme ole olleet hallituksessa, mutta jos olisimme olleet silloin
vuosia sitten hallituksessa, niin varmasti olisimme pyrkineet panemaan
stopin muun muassa tälle pääoman 15 prosentin
korottamiselle.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin edustaja Heinoselle
sinne peräpenkkiin terveisiä, että en
usko, että tästä salista löytyy
yhtäkään sellaista puoluetta, joka ei
olisi jossain vaiheessa istunut hallituksessa, joka ei olisi tehnyt
korotuksia opintotukijärjestelmään tavalla
tai toisella. (Timo Heinonen: Puhuin opintorahasta!) — Opintoraha
luetaan tähän ihan samaan ketjuun. Jos historiaa
pengotaan kauas, löytyy tällaisia pääministereitä kuin
muun muassa Esko Aho, joiden asialistoilta nämä kyseiset asiat
löytyvät. Täytyy antaa kansalaisille
oikea kuva tästä poliittisesta järjestelmästä (Timo
Heinonen: Opintorahan korotuksesta!) eikä semmoista vääristynyttä kuvaa.
Arvoisa herra puhemies! Lakiesitys, joka on pöydällä käsittelyssämme,
on pieni askel oikeaan suuntaan. Sen sijaan kaipaisin vielä tähän järjestelmään
liittyen aikuislukiolaisten asemaa. Nimittäin heillähän
päätoimisuuden kriteeri opiskelussa eliminoi sen,
että he pääsisivät samantyyppisen
opintotukijärjestelmän piiriin kuin vastaavat
päivälukiossa opiskelevat opiskelijat.
Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa noin 25 prosenttia
keskeyttää opiskelun. Vuoden 2010 nuorisobarometrin
mukaan yleisin syy keskeyttää opiskelu toisella
asteella oli taloudellinen tilanne. Toinen merkittävä vaikutin
keskeyttämiseen oli nuorten mielestä sairaus.
Vanhempien tulot vähentävät toisen asteen
opiskelijan opintotukea merkittävästi, vaikka
nuori asuisi omillaan. Nykyinen opintotukilaki on toisen asteen
opintojen osalta vanhentunut. Opintojen keskeyttäminen
toisella asteella taloudellisista syistä on kestämätön
tilanne ja vahvistaa koulutuksen periytyvyyttä. Pienituloisilla
vanhemmilla ei ole mahdollisuutta tukea lastensa opiskelua taloudellisesti,
ja kun näin on ja meillä istuu tällä hetkellä hallituksen
asettama työryhmä, joka valmistelee opintotukiuudistusta,
toivon, että nimenomaan tämä toisen asteen
opiskelijoiden asema otettaisiin asialistalla ykköseksi,
sillä sieltä löytyvät kaikista
suurimmat puutteet, joita tällä hetkellä löytyy
opintotukijärjestelmästä sen monien vivahde-erojen
vuoksi. Vanhempien tulojen vaikutus toisen asteen opiskelijoiden
opintotukeen tulee siis korjata välittömästi.
Tällä hetkellä jo siivoojan ja laitosapulaisen
lapsi menettää opintotukeaan vanhempiensa tulojen
takia. Tulorajoja tulee siis korottaa vastaamaan nykyistä palkkatasoa.
Opintotukijärjestelmän ongelmat lisäävät koulutuksen
epätasa-arvoistumista. Toisen asteen ammatillisen koulutuksen
keskeyttäneitä on siis tuo 25 prosenttia, joista
tosin moni aloittaa uudelleen hetken miettimisen jälkeen.
Kokonaan keskeyttäneiden suurin syy on siis henkilökohtainen
taloudellinen tilanne. Monissa yksinhuoltajaperheissä eletään
todellista elämää, jossa nuoren aloitettua
opiskelut ja tultua siihen pisteeseen, että opinnot vaativat
opiskelumateriaalia, kirjoja ja muuta, perheessä saatetaan
todeta, että opiskelumahdollisuutta ei ole, koska taloustilanne
ei mahdollista esimerkiksi kirjojen hankkimista. Köyhyys
ei saa enää 2010-luvulla olla syy koulutusta vaille
jäämiseen. Suomi on profiloitunut ilmaisen koulutuksen
hyvänä tarjoajana, ja jos meillä opintotukijärjestelmästä löytyy
tällaisia kuiluja ja lapsuksia, niihin on pikimmiten tartuttava.
Opiskelijan saama niukka opintoraha vähenee, jos vanhempien
yhteenlasketut nettotulot ylittävät 41 000
euroa. Tämä tarkoittaa, että jo 1 700
euroa kuussa tienaavien vanhempien lasten opintotukea leikataan,
vaikka lapsi asuisi omillaan. Tulorajoissa ei myöskään
oteta huomioon muiden huollettavien lasten määrää.
Siis korostan ja toistan: tulorajoissa ei oteta huomioon muiden
huollettavien lasten määrää.
Opintotuen tarveharkinta on sinällään
perusteltua. Tällä hetkellä tulorajat
kuitenkin sorsivat jo muutenkin tiukoilla olevia pienipalkkaisia
perheitä ja niiden lapsia. Hallituksen on ryhdyttävä välittömästi toimiin
tämän epäkohdan korjaamiseksi. Meillä ei
ole varaa hävittää yhtäkään
nuorta koulutusketjusta.
Arvoisa puhemies! Jos jotakin lisäarvoa annetaan vielä tähän
opintotukijärjestelmään ja puhutaan vaikkapa
korkeakouluopinnoista, niin omasta mielestäni prioriteeteissa
ykkösenä tulisi olla huoltajakorotus opintotukijärjestelmässä. Tällä hetkellä opiskelevat
perheet ovat erittäin tiukoilla, ja jos rahaa pitäisi
suunnata johonkin ja korkeakoulupuolelle nimenomaan, se tulisi suunnata
tähän kohteeseen.
Arvoisa puhemies! Muuten toivon, että hallituksella
riittäisi valmiutta näiden tärkeiden
asioiden esillä pitämiseen ja korjaamiseen, ja
toivottavasti kokoomuksesta löytyy erinomaista tukea nimenomaan
toisen asteen opiskelijoiden opintotukijärjestelmän
korjaamiseen.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Heinonen halusi hakea vastakkainasettelua
opintotuen kehittämisasioihin siitä, mitä keskusta
on tehnyt ja mitä muut puolueet ovat tehneet opintotuen
kehittämisen historian aikana.
Kun historiaa katsoo hieman taaksepäin, koko nykyjärjestelmähän
on oikeastaan kehitetty keskustajohtoisissa hallituksissa. Mollaamatta
yhtään toisiamme edustaja Heinosen kanssa varmasti
voimme todeta, että aina asiassa on edetty kaikista eniten
silloin, kun keskusta ja kokoomus ovat yhdessä näitä asioita
päässeet hoitamaan. (Timo Heinonen: Se on totta! — Pauliina Viitamies:
No, no!) Kerralla ei toki näitä asioita ole kuntoon
saatu, ja sen takia on hyvä, että niitä jokainen
hallitus pyrkii parhaalla mahdollisella tavalla edistämään.
Tämä kehittäminen on yhteinen asia,
ja puolueesta riippumatta täytyy katsoa niitä keinoja,
joilla opiskelijoiden asemaa saadaan parannettua. Tässäkin
keskustelussa on noussut hyvin esiin nuorten perheiden asema. Se,
että perheen perustamisen ikä alkaa lähestyä 30:tä ja
on pian sen yli, on erittäin valitettavaa. Keinot myös
kannustavuuteen, että perhe uskalletaan perustaa ajoissa,
vaativat toimenpiteitä valtiolta, ja sen takia se, että epäkohtia
tulee siitä, että on opiskelemassa ja perustaa
perhettä, täytyy myös korjata.
On erittäin hyvä asia, että opiskelijajärjestöt ovat
olleet kautta linjan ja kautta vuosien erittäin aktiivisia
opintotukijärjestelmän ja opiskelijoitten aseman
kehittämisessä. Niillä on siinä erittäin
vahva rooli ja tärkeä asema, ja oikeastaan niitä täytyy
kiittää siitä, miten aktiivisia ne ovat olleet,
ja niillä tulee olemaan oma paikkansa myös jatkossa
näitten asioitten kehittämisen suhteen.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa on
nostettu esille se, että on kohtuutonta laittaa 15 prosentin
korotus takaisinperinnän yhteyteen. Olen täysin
samaa mieltä, mutta totta kai järjestelmän
täytyy myös olla sentyylinen, että se
ei toisaalta kannusta käyttämään tämäntyyppistä etua
väärin, ja se on ollut tässä tietysti
alkuperäisenä tavoitteena.
Itse pidän tärkeänä sitä,
että seurantaa pitää nimenomaan helpottaa
niin, että opiskelija tietää reaaliaikaisesti
omat tulonsa ja pystyy näin itse vaikuttamaan siihen, nostaako
opintotukea. Toin aiemmin esille sen, että itse olisin
valmis luopumaan kokonaan vapaan tulon rajoista ja sallimaan vapaan
työnteon ja työkokemuksen hankkimisen opiskelijoille,
ja toivon, että se on tulevaisuuden malli.
Tässä keskustelussa on jäänyt
aika pienelle huomiolle se, että hallitus on tehnyt päätöksen opintotuen
sitomisesta indeksiin, mutta pitää kuitenkin muistaa,
että indeksiin sitominen ei ole mikään
autuaaksi tekevä tässä asiassa. Näin
kävi lapsilisänkin kohdalla, sitä pidettiin
kovin tärkeänä, ja muistan sitten, kuinka
ensimmäisen indeksikorotuksen jälkeen sähköpostiin
tuli palautetta, että tuli näin ja näin
monta kymmentä senttiä korotusta, ja sehän
on ainoastaan keino ylläpitää sitä tasoa,
joka on jossain vaiheessa luotu ja päätetty pitää.
Sen takia pitää jatkossakin olla valmiutta tasokorotuksiin
opintotuessa ja toisaalta myös valmiutta katsoa rakenteellista
uudistusta.
Aivan lopuksi: Pitää kuitenkin muistaa se,
että opintotuki, joka 92 muutettiin opintorahapainotteiseksi,
pitää tänäkin päivänä sisällään
kokonaisuuden, johon kuuluvat opintoraha, opintolaina ja asumislisä,
ja näistä kolmesta kokonaisuudesta opiskelijoiden
tulo kertyy.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! 15 prosenttia — no, siitä olemme
varmasti samaa mieltä, että se on kohtuutonta.
Tiedän sen, mihinkä se perustui silloin aikoinaan.
Siitä huolimatta se on aika kylmää ajattelua.
Jos puhutaan indeksikorotuksista, se on kuitenkin parempi kuin
ei mitään aivan sen takia, että kun leipä kallistuu,
kahvi kallistuu, tee kallistuu, kaikki kallistuu myöskin
opiskelijoille aivan samalla tavalla kuin meille. Ei, yksinkertaisesti
opiskelijoiden rahat eivät riitä. Eivät
opiskelijat näillä tuilla, joilla me tällä hetkellä tuemme opiskelijoita,
pysty pelkästään opiskelemaan. On pakko
tehdä työtä tai on saatava rahaa jostakin muualta.
Se on vain se karu tosiasia.
Se, mikä minusta on säälittävää tässä ajassa, on
se, että kun on siirrytty epätyypillisiin työsuhteisiin,
jotka ovat määräaikaisia, väliaikaisia
et cetera et cetera, nuoret pakotetaan silloin ottamaan lainaa.
Minä pelkään sitä tilannetta,
kun tämä polvi nyt valmistuu, missä syöverissä he ovat.
He pelkäävät sitä itse, koska
heidän vanhempansa ovat olleet siinä tilanteessa,
kun 90-luvun laman seurauksena tuli runsaasti konkursseja ja vanhemmat
joutuivat velkasaneeraukseen, ja tiedetään, että vanhemmat
eivät pääse koskaan niistä veloistaan
pois. Tämä on se huoli, se inhimillinen huoli,
joka on tämän päivän opiskelijan
olkapäillä koko ajan, ja sen takia he yrittävät
tehdä työtä sinä aikana, kun
opiskelevat, ettei tarvitsisi esimerkiksi sitä lainaa tai
että pystyisi mahdollisimman vähän ottamaan
yhteiskunnalta rahaa.
Tavallaan siinä vaiheessa, kun haetaan tulevaisuutta,
haetaan ammattia, näitten asioitten ei pitäisi
olla ensisijainen asia, vaan ensisijaisen asian pitäisi
olla se, että voidaan keskittyä opiskelemiseen
ja saadaan opinnot päätökseen, jotta päästään
sitten tulevaisuudessa myöskin tekemään
töitä.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ydinviestin tästä salista
ulos täytyy minun mielestäni olla siinä,
että koulutus on aina kannattava investointi myöskin
nuoren mielestä, elikkä hänellä tulee
olla taloudelliset mahdollisuudet kouluttautua. Erityisesti tämän
ajan tilastoista näyttäytyy se tosiseikka, että koulutus
ehkäisee kaikista parhaiten syrjäytymistä tässä yhteiskunnassa.
Kun hallitus on luonut koulutustakuun ja yhteiskuntatakuun, niin
herää kysymys, että ellei juuri esimerkiksi
toiselle asteelle — jota korostetaan nyt peruskoulun jälkeisenä opinahjona — olla
valmiita panostamaan äsken kuvaamallani tavalla, toisin
sanoen vanhempien tulorajojen poistamisella, niin ei kai löydy
mitään muuta tämmöistä taloudellista
keinoa ohjata opiskelijoita peruskoulun jälkeen opintoihin
kuin tämä kuvaamani tilanne.
Toinen tähän liittyvä asia on se,
että kun nuoret ohjataan peruskoulun jälkeen heti
seuraaviin opintoihin, niin ennuste sille, että he jäävät
niin sanotusti laakereille lepäämään,
on todella huono. Elikkä kaikki keinot on otettava käyttöön
siinä, että nuoremme ohjautuvat opiskelemaan peruskoulun
jälkeen, ja tämä malli käsittää sekä taloudelliset
tuet että kaikki muut kannusteet niin, että työttömyyskorvauksella
oleminen on aina se kaikista heikoin vaihtoehto. Elikkä siihen
me emme kannusta, vaan kannustamme nuoriamme ottamaan vastaan opiskelupaikan,
opiskelemaan keskeytyksettä, tai sitten, toinen vaihtoehto,
hakeutumaan työelämään, ja erityisesti
oppisopimuskoulutushan olisi malli, jossa hankittaisiin nämä molemmat
väylät yhtä aikaa.
Yleiskeskustelu päättyi.