7) Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen toimintakertomus
vuodelta 2000
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Kyseessä on Kansaneläkelaitoksen
valtuutettujen toimintakertomus vuodelta 2000. Se sisältää paitsi
valtuutettujen toimintakertomuksen, myös Kansaneläkelaitoksen
vuosikertomuksen sekä katsauksen väestön
sosiaaliturvan ja hyvinvoinnin kehitykseen, jonka on laatinut Kansaneläkelaitoksen
tutkimus- ja kehitysyksikkö.
Kansaneläkelaitos on eduskunnan alainen laitos ja se
on sitä myöskin uuden perustuslain mukaan. Eduskunta
valvoo Kansaneläkelaitosta asettamalla 12 valtuutettua,
jotka suorittavat valvontatehtäväänsä seuraamalla
Kelan hallituksen toimintaa saaden selvityksiä Kelan toimista
ja toiminnoista, seuraamalla Kelan palvelutehtävän
suorittamista, asiakaspalvelun toimivuutta ja laatua. Valtuutetut
tekevät tarkastusmatkoja ja saavat palautetta kansalaisilta
ja henkilökunnalta, jota palautetta sitten selvitellään
yhdessä johdon kanssa.
Valtuutetut ovat kertomusvuoden aikana käsitelleet
ja puuttuneet moniin asioihin. Tärkeimmistä on
annettu lausumia ja kannanottoja, jotka ovat luettavissa Valtuutettujen
toimintakertomuksesta. Otan esille muutamia, jotka tosin edellyttävät
vielä lisää työtä,
ennen kuin kaikki asiat saadaan kuntoon.
Ensinnäkin Kansaneläkelaitoksen maksuvalmiuden
ja rahoituksen turvaaminen. Kansaneläkelaitoksen maksuvalmius
on saatu eduskunnan tuella täksi vuodeksi kuntoon. Tilanne
oli vielä 1999 sellainen, että Kansaneläkelaitoksen
tulojen ja menojen kuukausivaihtelusta riippuen Kansaneläkelaitos
joutui pyytämään valtion maksuvalmiusrahaa
joka kuukausi 180 miljoonasta 770 miljoonaan markkaan. Kansaneläkelaitos
palautti rahan valtiolle jokaisen kuukauden lopussa vakuutusmaksujen
tilityspäivänä. Tätä eivät
valtuutetut pitäneet hyväksyttävänä,
vaan olivat maksuvalmiuden turvaamiseksi esittäneet, että valtio
maksaisi takuusuorituksista 80 prosenttia jo alkuvuonna, jolloin
rahan jatkuvaa siirtämistä ei olisi tarvittu.
Valtion tämän vuoden talousarvion käsittelyn yhteydessä eduskunnan
valtiovarainvaliokunta mietinnössään
kiinnitti huomiota samaan asiaan ja totesi muun muassa: "Vaikka
valtio hoitaa siirtymäkauden aikana maksuvalmiuden kuukausittaisilla
maksusuorituksilla, ei menettelyä voida pitää tarkoituksenmukaisena."
Valiokunnan mielestä Kelan rahoituksen tulee kaikissa oloissa olla
turvattu siten, että laitos pystyy suoriutumaan sen hoidettavaksi
annettujen tehtävien toimeenpanosta. Valiokunta katsoi
kuten valtuutetutkin, että ensi vuoden takuusuoritus, 80
prosenttia, olisi maksettava jo vuoden 2000 tammikuun alusta. Näin
Kelan maksuvalmius olisi paremmalla pohjalla eikä maksusuorituksia
tarvittaisi joka kuukausi. On todettava, että tähän saatiinkin
näiden kannanottojen ja eduskunnan päätöksen
jälkeen korjaus. Valtio maksaa nykyisin 80 prosenttia takuusuorituksista
vuoden alussa, ja Kelan maksuvalmius ainakin lyhyellä tähtäimellä on
järjestyksessä.
Kestävä pitkäaikainen maksuvalmius
on vielä turvaamatta, ja se edellyttää rahoituksen
perusteiden kuntoon saattamista, sillä Kelan rahoituksen
perusteet muuttuvat vuosittain. Siihenkin asiaan tulee saada korjaus.
Esimerkiksi sinänsä hyvä asia, sairausvakuutusmaksun
alennus, joka täällä saatiin aikaan täksi
vuodeksi, 0,5 penniä, merkitsee periaatteessa, kun 0,1
penniä merkitsee 70 miljoonan markan lovea Kelan sairausvakuutusrahastoon,
että 0,5 pennin alennus teki itse asiassa 350 miljoonan
markan loven sairausvakuutusrahastoon. Jos tehdään
tällaisia päätöksiä, Kelan
rahoituksen kunnossa pitäminen on tietysti turvattava toiselta
taholta.
Toinen asia, johon Kelan valtuutetut ovat voimakkaasti kiinnittäneet
huomiota, on lainsäädännön selkeyttäminen.
Tähän on kiinnitetty toistuvasti huomiota, lähinnä siihen,
että lainsäädäntö selkiytettäisiin
ja yksinkertaistettaisiin. Kansalaisten oikeusturva ja tasapuolinen
kohtelu voivat vaarantua, jos lainsäädäntö on
liian vaikeaselkoinen. Vaikeaselkoisuus asettaa myös sosiaaliturvan
hallinnolle suuria vaatimuksia ja tekee myös hyvän
asiakaspalvelun vaikeaksi.
Sosiaalilainsäädäntö on
syntynyt eri aikoina. Jopa käsitteet ovat muuttuneet. Jopa
sellainen käsite kuin perhe on muuttunut. Eri lakeihin
sosiaaliturvalainsäädännössä on
tehty eri aikoina ja lähes joka vuosi korjauksia, jotka
ovat olleet paikallaan siinä laissa, mutta muutokset ovat
saattaneet heijastua toiseen lakiin, niin että tulkinta
siinä laissa on mennyt täysin vinoon, tai ehkä ei
täysin, mutta jossakin määrin vinoon.
Valtuutetut ovat toistuvasti kääntyneet ministeriön
puoleen lainsäädännön kokonaisuuden
korjaamiseksi.
Kolmas asia, johon haluan kiinnittää huomiota,
on takaisinperintätilanteiden lisääntyminen. Tämä on
yksi osoitus lainsäädännön monimutkaisuudesta
ja läpinäkymättömyydestä.
Varsinkin eläkkeiden ja opintotukien takaisinperintä on ollut
suuren huomion kohteena, ja ne ovat kuitenkin vain osa takaisinperintää.
Valtuutettujen saaman selvityksen mukaan osa takaisinperinnöistä johtuu
lainsäädännöstä. Tietyissä tilanteissa
syntyy aina liikamaksuja, jotka joudutaan aina perimään
takaisin. Tällaisia tilanteita pitäisi pystyä välttämään,
mutta niitä tulee. Valtuutetut ovatkin pyytäneet
Kansaneläkelaitoksen hallitukselta selvitystä näistä tilanteista
ja siitä, voidaanko niihin puuttua jo ennakolta mahdollisesti lakia
muuttamalla. Samalla selvitetään myös
hallinnolliset keinot vähentää takaisinperintätilanteita.
Kansaneläkelaitos sinänsä on toiminut
luotettavasti, niin kuin ennenkin. Edellä mainitut korjausta
vaativat seikat eivät ole riippuvaisia yksin Kelasta, vaan
ennen kaikkea eduskunnasta ja hallituksesta. Kela on suoriutunut
hyvin tehtävistään, vaikka tehtäviä on
lisätty 90-luvulla valtavasti. Tässä on
annettava kiitos motivoituneelle, hyvälle ja hyvin koulutetulle
henkilöstölle ja toiseksi tietotekniikalle. Kaiken
kaikkiaan Kela on hoitanut hyvin yhteiskunnallisen tehtävänsä.
Kelan julkikuva yleisön keskuudessa on hyvä.
Sen osoittavat tehdyt vertailevat kyselytutkimukset. Mutta julkisuudessa
on ollut muutama seikka, joka on kiinnittänyt yleisön
huomiota ehkä negatiivisestikin. Loppuvuodesta 99 Kela joutui
ehkä kohtuuttomankin julkisen ryöpytyksen kohteeksi
eläkkeiden takaisinperinnän, eräiden
asiakaskirjeiden muotoilun ja asioita vääristelleen
televisio-ohjelman takia. Viime vuonna alkukuukausina kritiikkiä tuli
ennen kaikkea opintotukien takaisinperinnästä.
Tiedotusvälineissä ja julkisessa keskustelussa on
unohtunut, että Kelan on toimittava eduskunnan säätämien
lakien ja valtioneuvoston antamien asetusten ja päätösten
mukaisesti. Ja etuussäännöksiä on
paljon, noin 100 lakia, asetusta ja päätöstä.
Pykäliä niissä on kaikkiaan 1 700.
Kela ei voi itse päättää sosiaaliturvaetuuksien
markkamääristä eikä siitä,
millä perusteilla etuuksia myönnetään.
Jos etuutta, esimerkiksi eläkettä, on jostain
syystä maksettu väärän suuruisena,
lakien mukaan päätös on oikaistava ja
liian suurena maksettu määrä perittävä takaisin
tai liian pienenä maksettu määrä hyvitettävä.
Kelaa ei voi leimata syntipukiksi laeissa mahdollisesti oleviin puutteisiin
ja epäkohtiin, vaan niissä osoituksen kärki
on kohdistettava tänne eduskuntaan ja täällä hallitukseen
ja sen valmistelukoneistoon.
Toki Kelan valtuutetut ovat kiinnittäneet huomiota
Kelan kirjeiden ymmärrettävyyteen. Siinä on
toki ollut korjattavaa. Kun kirje kirjoitetaan juridisesti kaikki
tilanteet pitäväksi, saattaa kansalaisella olla
tätä "juristiikkaa" vaikea aina ymmärtää.
Mutta lopuksi vielä pari onnistunuttakin asiaa.
Pääjohtajan valinta meni tyylikkäästi
viime syksynä, kun vertailukohtana olivat Suomen Pankin
samanaikaiset sähläilyt. Myöskin hallintouudistus,
joka on meneillään, on asiallisesti keskustellen
edennyt, mutta se on sitten tämän vuoden asia.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämän päivän
lehtitietojen mukaan Kansaneläkelaitoksen asiakkaat huijasivat
miljoonia markkoja Kelalta viime vuonna. Viiden palstan otsikko
on sanomalehti Pohjalaisessa ja näkyy olevan tietoja myös
joissakin muissa lehdissä.
Kelan Länsi-Suomen aluekeskus teki viime vuonna poliisille
kaikkiaan 135 tutkintapyyntöä, joiden yhteenlaskettu
arvo nousee lähes 3 miljoonaan markkaan. Länsi-Suomen
aluekeskus kattaa entiset Vaasan ja Keski-Suomen läänin alueet.
Kelan juristi Seinäjoelta uskoo, että todellinen
summa voi olla paljon, paljon suurempikin. Tässä käsitellään
vain Länsi-Suomen aluekeskuksen aluetta. Tutkimuspyyntöjen
määrä on pysynyt kutakuinkin samana vuodesta
toiseen. Käydessäni läpi lähetekeskustelussa
olevaa Kelan valtuutettujen toimintakertomusta vuodelta 2000 en
löytänyt mitään mainintaa tämän
ongelman tiimoilta. Toki kertomuksessa tarkastellaan takaisinperintää,
kuten valtuutettujen herra puheenjohtaja täällä juuri
selvitti, ja lähinnä opintotukien osalta, mutta
tässä on kyse ihan eri asiasta.
Erityisesti työttömyysturvalla keplottelun
arvioidaan olevan yleistä. Tuen hakija käy töissä, mutta
ilmoittaa viranomaiselle olevansa työtön. Myös
asumistukia huijataan pimittämällä viranomaisilta
ruokakunnan jäsenten lukumäärä ja
samalla myös tulojen määrä.
Avopuoliso saatetaan ottaa asumaan saman katon alle kaikessa hiljaisuudessa.
Toimintakertomuksessa todetaan, että valtuutettujen
apuna tarkastustyössä toimivan kht-tilintarkastajan
Yrjö Tuokon valvontatilintarkastuksen tavoitteena on ollut
vuonna 2000 varmistua muun muassa siitä, että laitoksella
on toiminnan laajuuteen nähden riittävät
valvonta- ja seurantajärjestelmät. En löytänyt
tuostakaan asiasta kirjausta toimintakertomuksesta. Mihinkähän
johtopäätökseen tilintarkastaja Tuokko
mahdollisesti päätyi laitoksen valvonta- ja seurantajärjestelmien
ajantasaisuudesta? Tässä tapauksessa onkin syytä tiedustella
ministeriöltä tai valtuutetuilta, koska Kela,
niin kuin puheenjohtaja selvitti, toimii eduskunnan valvonnassa,
ovatko he tietoisia ongelman olemassaolosta.
Kun suhteessa vähäväkisellä entisen
Vaasan ja Keski-Suomen lääninkin alueella puhutaan miljoonien
markkojen huijauksesta ja alueella sanotaan elävän
keskimääräistä rehellisempää väkeä,
mikähän lienee tilanne, kun tarkasteluun otetaan
koko Suomi ja erityisesti isot kaupunkiseudut? Voi olettaa, että puhutaan
todella suurista summista. Lienevätkö valtuutetut
perillä edes suurin piirtein ongelman laajuudesta ja siitä,
millaisista rahamääristä on kyse? Tuntuu
siltä, että puheena oleva ongelma vaatii toimenpiteitä.
Valvonta- ja seurantajärjestelmän on oltava kunnossa,
mutta erityistä huomiota tulisi kiinnittää etukäteisehkäisyyn
eli siihen, että huijaukset estetään
jo ennen kuin joudutaan pyytämään poliisitutkintaa.
Mikäli huijaukset tai huijausyrityksiksi luokitellut
tapaukset ovatkin tahattomia virheitä johtuen lainsäädännön
monimuotoisuudesta, kuten valtuutettujen kertomuksessa sivulla 12
annetaan ymmärtää ja kuten täällä valtuutettujen
herra puheenjohtaja juuri äsken kertoi, tulee jatkaa ponnisteluja
lainsäädännön yksinkertaistamiseksi.
Ei voi olla mahdollista, että lainsäädännön vaikeaselkoisuus
johtaa tahattomiin väärinkäytöksiin
ja ihminen joutuu ilman omaa syytään poliisitutkinnan
kohteeksi. Se saattaa olla melko traumaattinen kokemus. Systeemin
tulee lisäksi olla sellainen, ettei se houkuttele väärinkäytöksiin.
Toivon, että eduskunnan valitsemat Kelan valtuutetut
paneutuvat esillä olevaan ongelmaan, elleivät
ole jo sitä tehneet. Kelan julkikuva ei todellakaan tarvitse
enää tahroja lisää. Kiinnitän myös
huomiota toimintakertomuksen liitteeseen 5, jossa käsitellään
Kelan maksuvalmiutta ja todetaan sen heikentyneen olennaisesti.
Myöskin puheenjohtaja ansiokkaasti sen täällä otti
esille. Jos kyse on joka tapauksessa kymmenien miljoonien markkojen
potista, pitäisi tuo rahamäärä saada
kohdennettua oikeille ihmisille ja väärinkäyttäjät
pitäisi saada kuriin ja järjestykseen.
Timo Ihamäki /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Mäki-Hakola tarttui ihan oikeaan
asiaan. Tämä on yksi suurista ongelmista Kelan
toiminnan piirissä. Mutta haluan ensinnäkin todeta,
että sosiaaliturvalainsäädäntöä ei voi
kirjoittaa niin, ettei sitä joku voisi käyttää väärin.
Väärinkäytöksiin ei tässä kertomuksessa niin
suuresti puututtu, koska edellisenä vuonna se oli kaikkein
tärkein asia. Silloin siihen puututtiin voimakkaasti. Tällä kertaa
puututtiin takaisinperintäasiaan. Takaisinperintä poikkeaa
väärinkäytöksestä siinä,
ettei ole tapahtunut tahallista erehdyttämistä,
vaan olosuhteet ovat muuttuneet ja näin ollen on mennyt
tukia vanhan selvityksen mukaisesti. Sen korjaaminen vie aina aikaa.
Nämä muutokset ovat yleensä asumistuessa ja
työllistämisessä.
Vielä lopuksi voisin sanoa ed. Mäki-Hakolalle,
että suomalaiset eivät enää ole
niin rehellistä kansaa kuin aikaisemmin.
Juha Rehula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Mäki-Hakola kysyy, ovatko valtuutetut
tietoisia tämän tyyppisistä asioista,
jotka hän nosti esille liittyen sosiaaliturvan väärinkäytöksiin.
Käsitykseni mukaan ovat erittäin hyvin. Niin kuin
valtuutettujen puheenjohtaja Ihamäki äsken totesi,
tämä oli toissa kesän asia, jolloin tätä asiaa
veivattiin. Ed. Mäki-Hakolalle sen verran, että kaikki
asiat pitäisi myös siellä Pohjanmaalla
osata suhteuttaa. Valtuutettujen kertomuksesta löytyy summa,
paljonko Kansaneläkelaitos on maksanut eri etuuksia: 53,6
miljardia markkaa. Jos sieltä löytyy muutama miljoona,
yhtään väheksymättä markkaakaan,
mutta puhutaan kuitenkin prosentin osista eli promilleista. Tämä pitää myös
ed. Mäki-Hakolan muistaa.
Pertti Mäki-Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ensiksikin ed. Rehulalle toteaisin, että rikollisuuden
suosiminen ei missään olosuhteissa voi olla hyväksyttävää,
puhuttiin promilleista tai prosenteista, vaan joka ainoa miljoona,
joka häviää tällaisessa tapauksessa, olisi
kyllä otettava kiinni. Olen kyllä sitä mieltä vakavasti,
että niin kauan kuin tilanne jatkuu entisellään — ainakaan
Länsi-Suomen aluekeskuksen lakimiehen mukaan tilanne ei
ole korjautunut yhtään vuoden mittaan — eduskunnan
valitsemien valtuutettujen on nostettava ongelma esille ja pyrittävä saamaan
korjauksia aikaan. Onko tapahtunut mitään tämän
asian tiimoilta, että olisi asioita voitu viedä eteenpäin,
koska ainakaan tilastoista tämä ei ole näkynyt?
Onko teillä tietoa siitä, kuinka paljon suurin
piirtein suuruusluokaltaan tällaisia huijauksia esiintyy?
Jos niitä on vähimmäismäärissä arvioituna
meidän alueellamme 3 miljoonaa markkaa ja luultavasti huomattavasti
paljon enemmän, niin kun otetaan kaupunkikeskukset huomioon,
todennäköisesti puhutaan huomattavasti suuremmista
summista eli kymmenistä miljoonista markoista.
Timo Ihamäki /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Mäki-Hakolalle haluan todeta,
että tietysti jokaisen on saatava vain ne edut, jotka lainsäädäntö hänelle
suo. Jos hän saa liikaa, sitten on ryhdyttävä toimenpiteisiin.
Virallinen tieto siitä, kuinka paljon väärinkäytöksiä on,
on, että niitä on 15 miljoonan markan edestä per
vuosi. Tässä otan esille ed. Rehulan kannanoton,
että se on todella promille, mutta tietysti sekin on pahasta.
Myönnän kyllä, että 15 miljoonaa
voi olla liian vähäinen arvio.
Pirkko Peltomo /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kansaneläkelaitoksen kautta
kulkee todellakin noin 55 miljardia markkaa rahaa. Voidaan todeta,
että se on aika suuri köyhyyspaketti. Tämä kaikki
menee nimenomaan ihmisten perusturvaan ja toimeentulon tukemiseen.
Tähän joukkoon, joka saa tukia Kelankin kautta,
kuten edellä kuulimme, liittyy myös väärinkäytöksiä,
mikä on tuomittavaa. Mutta kuten valtuutettujen puheenjohtaja
Ihamäki totesi, edellisenä vuonna kiinnitimme
erittäin merkittävää huomiota
juuri väärinkäytöksiin, ja ne
yritetään kitkeä parhaalla mahdollisella
tavalla pois. Jos väärinkäytöksiä verrataan
talousrikoksiin, se on pieni murto-osa niihin verrattuna.
Kelan valtuutetut ovatkin kertomuskautena edelleen monipuolistaneet
valvonta- ja tarkastustoimintaansa. Valvontasuunnitelman mukaisesti valtuutetut
ovat seuranneet lakien täytäntöönpanoa,
organisaation toimivuutta sekä tarkastaneet ja tarkistuttaneet
Kelan toimintaa ja taloutta. Kun on havaittu epäkohtia,
valtuutetut ovat tehneet ehdotuksia niiden korjaamiseksi.
Erittäin paljon Kelan valtuutettuja puhutti viime vuonna
Kelan hallinnon uudistus. Valtuutetut olivat tässä uudistuksen
valmistelussa mukana, ja sitä vietiin hyvässä yhteisymmärryksessä eteenpäin.
Ministeri on antanut asiasta hallituksen esityksen. Tällä hetkellä se
on sosiaali- ja terveysvaliokunnassa, josta odotamme mietintöä vielä ennen
juhannusta. Saisimme asian käsiteltyäkin vielä eduskunnassa,
ennen kuin lähdemme kesälomille. Toivomme, että hallinnon
uudistus tulee voimaan ensi vuoden alusta.
Myös pääjohtajan vaihdos tapahtui
viime vuonna, kuten kuulimme. Pääjohtaja Pekka
Tuomisto jäi eläkkeelle 1.10., ja samasta ajankohdasta
kansanedustaja yleislääketieteen erikoislääkäri
Jorma Huuhtasesta tuli Kansaneläkelaitoksen pääjohtaja
yksimielisellä valinnalla.
Kelan valtuutetut todellakin antavat erilaisia kannanottoja
asioista, joihin toivomme parannusta. Tällaisia oli kymmenkunta
viime vuodenkin aikana, muun muassa yleisen asumistuen myöntämisestä tukiasunnoissa
asuville. Kuten valtuutettujen puheenjohtaja totesi, kiinnitimme erityistä huomiota
opintotuen takaisinperintään ja takausvastuusaatavien
määrän lisääntymiseen.
On nimittäin selkeästi nähtävissä,
että opintotukien takaisinperinnät sekä takausvastuumenot
ovat kasvaneet vuosittain. Haluamme, että opetusministeriö kiinnittää tähän
huomiota ja etsii myös keinoja, joilla tätä voidaan
korjata. Kansaneläkelaitoksen valtuutetut ja myös
tilintarkastajat ovat katsoneet, että takaisinperintöjen
ja takausvastuusaamisten kasvun ennalta ehkäiseviä toimenpiteitä tulisi
toteuttaa mahdollisimman nopeasti. Tästä olemme
pyytäneet toimenpiteitä opetusministeriöltä.
Merkittävä asia oli myös Kelan maksuvalmiuden
turvaaminen. Tähän ovat useana vuonna myöskin
valtuutetut kiinnittäneet huomiota. Tälle vuodelle
asia on saatu pääosin kuntoon. Olihan aivan järjetöntä,
että alkukuukaudesta valtio lainaa rahaa Kansaneläkelaitokselle,
joka loppukuusta palauttaa rahat valtiolle. Valtuutetut eivät pitäneet
tätä hyväksyttävänä.
Myös valtiovarainvaliokunnan käsittelyssä tämä asia
oli, ja valiokunta otti mietintöönsä siitä kirjauksen
ja piti tärkeänä, että Kelan
rahoituksen tulee kaikissa oloissa olla turvattu siten, että laitos
pystyy suoriutumaan sen hoidettaviksi annettujen tehtävien toimeenpanosta.
Turhalta rahojen liikuttamiselta on nyt vältytty. Pääosin
valtiontakuusuoritus on oikein suunnattu ja Kelan maksuvalmius turvattu.
Herra puhemies! Tänään on paljon
puhuttu myös ikääntyvistä ihmisistä ja
eläköitymisestä. Tämä on
myös suuri ongelma Kelassa jatkossa. Nimittäin
Kansaneläkelaitoksessa on lähivuosina tapahtumassa
sukupolvenvaihdos, kun vuoteen 2005 mennessä Kelan toimihenkilöistä jää eläkkeelle
noin 1 500. Tähän on pakko varautua, ja
valtuutetut ovat asiaan kiinnittäneet huomiota, jotta hyvä osaaminen,
joka tälläkin hetkellä Kansaneläkelaitoksen
virkailijoilla on, voisi jatkua ja asiakaspalvelu toimia moitteettomasti.
Tätä varten on suunnitelmia tehty, jotta pystymme
aikanaan turvaamaan pois jäävien henkilöiden
työpanoksen.
Olen samaa mieltä kuin valtuutettujen puheenjohtaja,
että Kela on selvinnyt hyvin tehtävistään.
Oikeastaan se julkisuuskuva, mikä Kelasta on annettu tiedotusvälineissä,
ei mielestäni kuvaa sitä, mikä on Kelan
todellinen osaaminen ja palvelualttius. Tästä palvelustahan
on hyviä tuloksia asiakaspalvelujen kautta. Kela on verrattaessa
eri organisaatioiden ja virastojen palvelualttiutta ja palvelun
laatua päässyt aina joko hopea- tai pronssisijalle.
Myöskin valtuutetut ovat kiinnittäneet Kelan viestintään
huomiota, ja Kelassa onkin hyväksytty uusi viestintästrategia
ja on pyritty siihen, että Kelan toiminta olisi entistä avoimempaa
ja läpinäkyvää.
Herra puhemies! Edelleen suuri ongelma on sosiaalilainsäädännön
vaikeaselkoisuus. Tämä näkyy Kansaneläkelaitoksen
päivittäisessä arjessa ja asiakaspalvelussa.
Lainsäädännön monimutkaisuuden
vuoksi yksittäisen kansalaisen ei ole mahdollista hallita
sosiaaliturvan eri osa-alueita ja niiden välisiä suhteita.
Asiakkailla on näin erilaiset mahdollisuudet ottaa myöskin
selvää asioista, eikä tämä saisi
asettaa heitä eriarvoiseen asemaan. Hyvään
asiakaspalveluun kuuluu myös vastuu asiakkaiden neuvonnasta.
Juuri lainsäädännön monimutkaisuus
tekee Kansaneläkelaitoksen tehtävästä erittäin
vaikean. Valtuutettujen mielestä vaikeaselkoisuuteen on
puututtava, niin että asiakkaita voidaan palvella asuinpaikasta
riippumatta tasapuolisesti. Selvitysmies Arajärven ehdotukset
vuodelta 1998 olisivat hyvä alku lähteä selkeyttämään
sosiaaliturvalainsäädäntöä.
Lopuksi haluan myöskin minä lausua kiitokset
Kansaneläkelaitoksen henkilökunnalle hyvästä työstä,
jota he ovat tehneet. Jos eduskunnassa on säädetty
huonoa lakia, niin Kansaneläkelaitoksen virkailijat ovat
tavallaan saaneet "luontaisetuna" palvelutiskeillä epäkiitollisen palautteen,
ja siitä huolimatta he ovat jaksaneet palvella kiitettävästi
jokaista asiakasta, mistä on osoituksena hyvä palaute.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, kuten ed.
Peltomokin, että ei voi muuta kuin kiittää Kelan
henkilöstöä hyvästä työstä, mitä he
ovat tehneet, nyt kun käsitellään Kansaneläkelaitoksen
valtuutettujen toimintakertomusta vuodelta 2000. Täytyy
myös sanoa, kun täällä on puhuttu
väärinkäytöksistä,
että kyllä Kelan työntekijät
ovat niistä huolissaan ja puuttuvat niihin, mutta vaikeuksia
on asioiden hoidossa esimerkiksi siinä, että henkilökunnalla
on jo nyt kovat työpaineet, kuten selviää myöhemmin
puheenvuorostani. Ehdottomasti väärinkäytöksiin on
puututtava ja niitä on selvitettävä.
Kuten toimintakertomuksessa todetaan, Kelan palvelutoiminta
perustuu tehokkaaseen, automaattiseen tietojen käsittelyyn.
Toimintaa on tarkoitus tehostaa tarjoamalla entistä suurempi
osa palveluista sähköisesti. Toimistoissa otetaan
yhä laajemmin sähköinen asiakirjahallinta
käyttöön. Tämä nopeuttaa
asiakkaiden palvelua, sillä vähenevän
henkilöstön myötä jonotusajat
toimistoissa uhkaavat pidentyä. Sähköinen
palvelutoiminta edellyttää tietojärjestelmien
suojausta ja häiriötöntä toimintaa.
On tärkeää, että tietoturvallisuuden
taso on korkea. Tätä varten Kelassa toimii tietoturvaryhmä,
joka koordinoi ja kehittää tietoturva- ja tietosuoja-asioita.
Henkilöstön vaihtumiseen liittyvä ongelma
on tärkeä. Henkilöstöstä jää suuri
osa eläkkeelle lähiaikoina, ja vaarana on, että heidän
mukanaan katoavat vuosien varrella selkäytimeen asti opitut
asiat. On tärkeää, että osaaminen
kyetään siirtämään
seuraaville työntekijöille. Vuonna 1999 Kelassa
oli lähes 6 000 työntekijää,
ja vuoteen 2005 mennessä 1 500 jää eläkkeelle,
eli poistuma on noin 25 prosenttia. Tämä on merkittävä muutos.
Osaamisen siirtämiseen on kiinnitetty huomiota ja siihen
on varauduttu. On olemassa pitkän aikavälin suunnitelma,
jolla varmistetaan osaamisen jatkuminen henkilökunnan vaihtuessa.
Tässä on haastetta vakuutuspiireille.
Ihan lyhyesti haluan heittää tähän
kohtaan, että toimintakertomuksessa on kiinnitetty huomiota
siihen epäkohtaan, joka on todellinen epäkohta,
että esimerkiksi Espanjaan muuttava eläkkeensaaja
maksaa veron Espanjaan, lukuun ottamatta julkisen sektorin eläkkeitä.
Tästä voikin jatkaa, että totta kai
Suomessa ihmisten tulee saada asua, missä he haluavat.
On kuitenkin väärin, että esimerkiksi
perheen pää muuttaa osoitteensa postilokeroon
taikka äitinsä luokse, vaikka virkailija Kelassa
saa tietää, että perhe asuu edelleen
yhdessä ja lapsilukukin lisääntyy. Usein
näyttö tarkoituksenmukaisesta väärästä toiminnasta
on vaikea osoittaa. Tällainen toiminta kuitenkin rapauttaa
yleistä moraalia ja sapettaa niin sanottua kunnollista
ihmistä. Tämä niin sanottu talokirjaongelma
on Lahdessa noin puoli miljoonaa markkaa miljardin potista. Siis
Lahden alueen etuusmenot olivat noin miljardi markkaa ja talokirjoihin
liittyvät ongelmat noin 500 000 markkaa.
Myös ihmisten liikkuvuus aiheuttaa työllistäviä ongelmia
virkailijoille. Ulkolaisia tulee Suomeen ja suomalaisia asuu pitkiäkin
aikoja ulkomailla. On tapauksia, joissa on vaikea selvittää, minkä maan
etuuksien piiriin asiakas kuuluu. Myös tällä sektorilla
Kelassa on pulaa työntekijöistä.
Käydessäni eilen Kelan Salpausselän
vakuutuspiirin Lahden-toimistossa kävi toteen, että ihmiset
haluavat hoitaa asioitaan paljolti henkilökohtaisesti.
Monet näistä asioista voitaisiin hoitaa sähköisesti
tai postitse. Muistelen, että asiakkaita käy päivittäin
toimistossa 300 ja puhelimitse sekä kirjeitse tulee lisää yhteydenottoja
lukumäärän ollessa yhteensä toistatuhatta
vuoro-kaudessa. Henkilökuntaa on 80. Osaamisen jatkuvuus
on myös Lahdessa käytännön haaste. Kuinka
taataan sitten pieniin Kelan toimistoihin työntekijät
ja osaaminen, kun esimerkiksi lääkäreitäkään
ei enää kaikkiin kuntiin löydy.
Valtuutetut pitävät tärkeänä,
että Kela jatkaa aloitteellista työtään
sosiaaliturvalainsäädännön yksinkertaistamiseksi.
Tämä tuli ilmi myös vierailullani. Esimerkiksi
työttömyyteen, asumistukiin ja lapsikorotuksiin
liittyvät seikat tulisi käydä läpi
ja selkiyttää. Esimerkiksi asumistukia on viittä eri
muotoa. Ne tulisi käydä läpi ja luoda yksi
järjestelmä.
Pallo sosiaaliturvalainsäädännön
yksinkertaistamisesta ja selkiinnyttämisestä on
meillä eduskunnassa. Toivottavasti uudistustyö pystytään
aloittamaan pian.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä puuttua väärinkäytös-
ja takaisinperintäasiaan, koska se nousi täällä esille.
Takaisinperintä ja väärinkäytös
ovat kaksi eri asiaa Kelan käsitteistössä.
Väärinkäytös on oikeusasia.
Takaisinperintä tapahtuu virkateitse, jos on maksettu olosuhteiden
muuttuessa jossakin määrin väärin.
Lainsäädännön monimutkaisuus
on ollut todellinen ongelma. Myös takaisinperintä on
tehty todella vaikeaksi. Kun väärinmaksatus
on tapahtunut, ei takaisinperintää voi
suorittaa ilman asianomaisen suostumusta eikä sitä voi
ilman muuta vähentää seuraavasta etuuserästä.
Jos asiakas ei suostu takaisinperintään, on sille
haettava oikeutus oikeudelta. Suojellaan siis asiakasta, mikä sinänsä tietysti
on hyvä, ja ainakin aikaa kuluu paljon.
Keskustelu päättyy.