12) Laki arvonlisäverolain 85 a §:n muuttamisesta
       
         					
      
      
         
         Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Julkisen liikenteen käyttöä tulisi
            monista syistä edistää ja myös
            lisätä. Julkinen liikenne on ensinnäkin
            käyttäjilleen tärkeä ja useassa
            tapauksessa välttämätön ja tarkoituksenmukaisin
            jokapäiväisen elämän kannalta.
            Täytyy muistaa, että kaikilla ihmisillä ei
            ole taloudellisista, terveydellisistä tai muista syistä johtuen koskaan
            mahdollisuutta omaan autoon tai he eivät halua omaa autoa.
            Me tiedämme, että terveys saattaa muun muassa
            olla este ajokortin saamiseksi, ja tämä on syy,
            joka estää omalla autolla liikkumisen. Samoin
            korkea ikä saattaa olla rajoite, kylläkin terveydestä johtuen
            sitten, ajokortin saantiin. Ja näin ollen lähtökohtana
            tulisi olla sen, että yleinen liikenne olisi toimiva koko maassa.
            Julkista liikennettä tulisi kehittää myös ympäristöllisistä syistä,
            ilmaston ja ympäristönsuojelun perusteella. Tämän
            me olemme erilaisissa kansainvälisissä sitoumuksissamme
            myös julkituoneet.
         
         
         Julkisen liikenteen palvelut ovat myös osa yhteiskunnan
            toiminnallista infrastruktuuria. Tämä täytyy
            muistaa hyvin tärkeänä asiana. Julkinen liikenne
            hoidetaan erilaisilla liikennevälineillä. Linja-auto
            tulee ensimmäisenä monille mieleen, kun tulee
            sana "joukkoliikenne" tai "yleinen liikenne", sitten seuraavaksi
            juna, mutta myös taksi- ja palvelutaksiyrittäjien
            liikenne on julkista liikennettä, kuten myös lentoliikenne.
            Lähiliikenteessä tarvitaan yleistä liikennettä,
            julkista liikennettä, erilaisille matkaväleille.
            Tarvitaan taajamasta toiseen olevaa liikennettä. Tarvitaan maakuntien
            välisiä yhteyksiä, yhteyksiä Pääkaupunkiseudulle
            ja myös kansainvälisiä yhteyk- siä.
            Kaikki julkisen liikenteen liikennemuodot ja -toiminnot ovat tarpeellisia
            ja välttämättömiä,
            ja meidän tulisi voida edistää julkisen
            liikenteen toiminnallista kokonaisuutta eikä olla liian
            mustasukkaisia sille, jos matka tehdään toiseen
            suuntaan junalla ja palataan bussilla tai päinvastoin.
         
         
         Junaliikenne on sidottu rataverkostoon. Mielestäni
            rataverkostoa tulisi hyödyntää nykyistä enemmän
            myös niin sanotuilla vähäliikenteisillä radoilla.
            Niihin tehdyt investoinnit ovat tällä hetkellä vajaakäytössä.
            Julkisen liikenteen frekvenssin tulee olla riittävä,
            jotta voidaan puhua sen toiminnasta. Tämä on erityisesti
            rautatieliikennettä koskeva asia. Monilla vähäliikenteisillä radoilla
            kulkee ehkä pari junaparia molempiin suuntiin, mutta se
            on jo niin harvaa liikennetarjontaa, frekvenssi on liian harva,
            että sitä ei mielletä oikein toimivaksi,
            ja näin ollen senkin käyttö on vähempää.
         
         
         Liikenne tulisi nähdä kokonaisuutena. Juna-asemille
            tulisi määrätietoisesti kehittää bussiyhteyksiä,
            taksibussiyhteyksiä, kutsutaksiyhteyksiä syöttöliikenteenä niiltä paikkakunnilta,
            joille ei ole rautatietä. Totta kai tarvitaan myös
            toimivaa suomalaisen linja-autoliikenteen verkostoa. Meillähän
            on ainutlaatuinen perheyrittäjyyteen pohjautuva linja-autoliikennejärjestelmä,
            jollaista ei taida muuten olla maailmassa muualla missään.
            Se on usein muualla kuntien omistama. Näin taitaa olla
            Pohjoismaissakin, ja sitten on maita, joista bussiliikenne sellaisena
            reittiliikenteenä, kuin se Suomessa on, puuttuu lähes
            tykkänään, valitettavasti. Meidän
            on puolustettava suomalaista linja-autoliikennettä, linja-autoyrittäjiä.
            Linja-autoliikenteen suuri vahvuus vaikkapa raideliikenteeseen verrattuna
            on se, että se ei ole sidottu kiskoihin. Se voi kulkea
            siellä, missä on kulkukelpoiset tiet. Linja-autoliikenteelle
            tulisi luoda mahdollisimman hyvät toimintaedellytykset.
         
         
         Julkisen liikenteen merkitys kansalaisille on siis suuri. Erityisesti
            tämä korostuu opiskelijoitten, varusmiesten, eläkeläisten,
            säännöllistä työmatkaa
            tekevien osalta. Näille ryhmille on luotu erilaisia alennuslippuja,
            mutta nämä alennuslippukäytännöt
            menettävät merkitystään, jos
            reittivuorotarjonta on ohentunut tai jos se kokonaan puuttuu. Julkisella
            liikenteellä on vahvaa sosiaali- ja yhteiskuntapoliittista
            merkitystä. Tämä on ainakin täällä eduskunnassa
            meidän tiedostettava. Me emme saa sitä koskaan
            unohtaa. Ja edelleen meidän on muistettava se, että asuinpaikasta
            riippumatta kansalaisten on todella voitava elää ilman
            omaa autoa. Kaikilla ei ole edes perheessä perheenjäseniä,
            jotka voisivat antaa kyytejä, tai sitten heillä ei
            ole tilaisuutta antaa kyytejä silloin, kun kyytiä tarvittaisiin.
         
         
         Julkista liikennettä ovat osaltaan myös taksipalvelut.
            Ja minä toivon, että suomalaiset taksiyrittäjät,
            jotka käsitykseni mukaan edustavat luotettavinta palvelujen
            laatua maailmassa — ehkä samaan voidaan joissakin
            Pohjoismaissa päästä, muuallakin, mutta
            tuskin parempaan — myös voisivat tarjota palveluita,
            sillä jos henkilö asuu syrjempänä eikä hänellä ole
            julkista liikennettä käytettävissään,
            niin olisi myöskin taksiyrittäjillä mahdollisuus
            antaa kyytiä kohtuulliseen hintaan. Näen, että taksiyrittäjät
            on nähtävä osana julkisen liikenteen
            palvelujen laajassa kokonaisuudessa.
         
         
         Kuten olemme todenneet, julkisen liikenteen kustannukset ovat
            jatkuvasti voimakkaasti nousseet. Kaikki tiedämme, kuinka
            polttoainekustannukset ovat aivan näinä päivinäkin
            nousseet, ja nämä asettavat esteitä palvelujen
            kehittämiselle, pahimmassa tapauksessa vaarantavat säilymistä, ja
            erityisesti siellä, missä matkustajia on vähän, harvaanasutuilla
            seuduilla ja maaseudulla, julkisen liikenteen palvelu on vakavammassa
            vaarassa kuin on ehkä ollut pitkään aikaan.
            Linja-autolippujen hintojen nostosta on ollut uutisia. Yrittäjät
            ovat siihen pakotetut. Tämä tietysti kohdistuu kuluna
            säännöllistä työmatkaa
            tekeviin, mutta myös kaikkiin muihinkin julkisen liikenteen käyttäjiin.
            Vastaavasti myös monet muut matkaliput, muun muassa junaliput,
            ovat nousupaineitten edessä. Mielestäni meidän
            tulisi edistää sitä, että julkinen
            liikenne olisi houkuttelevaa käyttäjälleen.
            Silloin korkea hinta ei saisi muodostua esteeksi.
         
         
         Tämän vuoksi lakialoitteellani minä esitän
            arvonlisäveron poistamista tai pudottamista nollaan prosenttiin
            julkiselta liikenteeltä. En tiedä, onko se EU-maissa
            mahdollista, mutta kuten selville olen ottanut, Irlannissa näin
            on. Voi olla, että EU asettaa tälle esteensä,
            mutta haluan, että me vakavasti selvitämme sitä,
            voidaanko arvonlisäveron minimoinnilla edistää julkisen
            liikenteen käyttöä, koska pidän
            sitä välttämättömänä, jotta
            liikenneyrittäjät voivat jatkaa toimintaansa, jotta
            liikenteen asiakkailla on julkinen liikenne käytettävissä.
            Jokainen linja-autovuoron menetys, jokainen junavuoron menetys on
            suuri tappio. Näin ei enää saisi tapahtua
            yhtään kertaa. Päinvastoin, pitäisi
            selvittää, kuinka julkisen liikenteen palveluita
            voitaisiin lisätä, parantaa ja kehittää ja
            luoda niistä toimiva, hyvä, asiakkaita palveleva
            kokonaisuus.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinonen on ihan oikealla asialla
            nyt, mutta meidän on syytä muistaa, että 8
            prosentin alvin hävittäminen pois ei tätä nykysurkeutta
            ratkaise valitettavasti mihinkään muuhun, ja sitten se
            tie on kuljettu loppuun. Mutta siitä huolimatta minä olen
            sitä mieltä, että tämä asia
            pitää tutkia perusteellisesti.
         
         
         Nyt olemme hyvin mielenkiintoisessa tilanteessa tässä kannatuksessani
            ed. Lauri Oinosen lakialoitteeseen. Nimittäin minä kannatan
            hänen äskeisessä puheessaan esille tuomiaan
            näkökohtia ja sisältöjä,
            mutta pidän tätä lakialoitetta puutteellisena.
            Ed. Lauri Oinonen, te esititte tässä äskeisessä puheenvuorossanne
            ohimennen, ilmeisesti ihan alitajuntaisesti, että kutsujoukkoliikenne
            olisi tässä kuvassa mukana, ja se käsitteellisesti
            ei ole tässä ehdotuksessa, siis tässä lakipykälässä,
            mukana, ja kuitenkin tällä hetkellä juuri kutsujoukkoliikenne
            on nimenomaan se, joka on se tulevaisuuden vaihtoehto. Ruotsissa
            se on käytössä. Se on erittäin
            toimiva järjestelmä, ja jos kutsujoukkoliikenteeseen
            Suomessa siirryttäisiin, niin kuin oltiin jo hilkulla siirtymässä ja Pohjois-Karjalassa
            vai missähän se on jo käytössäkin
            eräiltä osin, niin siinä yhteydessä tämä alvihommakin
            voitaisiin uudelleen miettiä.
         
         
       
      
         
         Jukka Gustafsson /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Henkilökohtainen näkemykseni
            on se, että ed. Lauri Oinonen on kyllä tässä asiassa,
            en nyt ihan sano aikaansa edellä, mutta ihan ajan hermolla. Kävin
            puolitoista vuotta sitten eduskunnan työelämä-
            ja tasa-arvovaliokunnan virallisella eduskuntavierailulla Pohjois-Suomessa
            ja Pohjois-Ruotsissa, ja oli mielenkiintoista, kun käytiin Ruotsin
            puolella, huomata, että siellä oli hyvin paljon
            käytössä täysin maksutonta,
            ilmaista, linja-autoliikennettä Pohjois-Ruotsissa asuville ruotsalaisille.
            Ruotsissa oli arvioitu, että se on yhteiskunnalle kokonaistaloudellisesti
            kannattavaa ja järkevää monesta eri syystä.
            Tältä osin tämä ed. Oinosen
            lakialoite on tämmöinen sukulaisserkku siihen,
            mitä Ruotsissa ja esimerkiksi Pohjois-Suomessa jo on tehty.
            Mielelläni yhdyn myöskin ed. Pulliaisen tarkennuksiin
            siltä osin, joita teitte tämän ed. Oinosen
            lakialoitteen johdosta.
         
         
         Minusta on hienoa todeta, että keskustan riveissä on
            tällaisia alkiolaisia kansanedustajia, (Ed. Pulliainen:
            Ehkä viimeinen!) jotka ajattelevat syvällisesti
            koko kansan ja myöskin pienituloisten kansalaisten kannalta
            tätä liikkumista isossa, laajassa Suomenmaassa,
            jossa liikkuminen on hankalaa ja kallista. Toivotan menestystä tälle
            ed. Oinosen merkittävälle lakialoitteelle.
         
         
       
      
         
         Pertti Virtanen /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Oikeastaan yhdyn edellisen edustajan kaikkiin
            yhtymisiin ja jopa edellisen edustajan edelliseen lakialoitteeseen,
            jota en ehtinyt kannattaa, kun olin poissa.
         
         
         Mutta tämä homma voitaisiin hoitaa kyllä jollain
            muullakin tavalla. Eilen puhuttiin, että valtio on suurin
            yksityinen hyötyjä verotusmielessä näissä dieselpolttoaineiden,
            dieselöljyn hinnannousuissa, vaikka täällä eräs
            vihreä vähän yksinkertaisesti yritti
            selittää, että niistähän
            tulee veroja, joilla sitten hoidetaan kaikki nämä asiat.
            Mutta todellisuudessahan meillä valtio pistää nämä kaikki
            tuotot, jotka nyt veroista tulee ylimääräistä,
            kun tämä öljyn hintakin nousee, velanmaksuun.
            Ja jotenkin se on siunattu täällä, että joo, maksetaan
            velkaa pois. Eli minä olen sitä mieltä, että tämä asia
            pitää hoitaa, dieselöljy jotenkin näille
            yrittäjille dieselveron poistamisella, ja totta kai minä kannatan
            sitä, että olisi maksuttomat Pohjois-Suomen ja
            pitkämatkalaisten palvelut.
         
         
         Olen sitä mieltä, että hallituksen
            ja meidän täällä kansanedustuslaitoksessa
            pitäisi satsata siihen, että EU tajuaisi Suomen
            erityisaseman näissä pitkän matkan etäisyyksissä ja
            muissa. Minä ihmettelen vieläkin sitä,
            että sitä ei ole ajettu. Meidän pitäisi
            saada kaikkiin näihin, sekä lämmitykseen
            että kulkujuttuihin, alennuksia EU:ssa sen takia, kun me
            olemme tämmöinen maa. Vaatisin koko eduskunnalta
            tässä ryhtiä. Toki kannatan tätäkin,
            mutta en näe tätä ainoana vaihtoehtona.
         
         
       
      
         
         Pekka Ravi /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Ed. Lauri Oinosen lakialoite puuttuu
            sisällöllisesti tärkeään
            asiaan, julkisen liikenteen käytön edistämiseen.
            Haluan ihan ensimmäiseksi todeta, että kun puhutaan
            julkisen liikenteen ja joukkoliikenteen kehittämisestä,
            niin yleensä se keskustelun fokus on aina suurilla, kaupunkimaisilla
            paikkakunnilla, ja se on hyvin tärkeä asia, että siitä huolehditaan.
         
         
         Mutta tässä lakialoitteessa minusta erityisen suuri
            ansio on se, että puhutaan myöskin haja-asutusalueen
            ja maaseutumaisen Suomen joukkoliikennepalveluitten kehittämisestä.
            En ole nyt aivan varma siitä, onko tämä toimenpide,
            millä tähän tavoitteeseen pyritään,
            täsmällisesti oikea. Haluan vaan kiinnittää huomiota
            siihen, jos muistan oikein, että liikenneministeri Vehviläinen
            on kiinnittänyt tähän asiaan huomiota
            ja asettanut erityisen selvitysmiehen tutkimaan eri vaihtoehtoja,
            millä maaseudulla joukkoliikennepalvelut voitaisiin tulevaisuudessa
            turvata. Se vaatii varmasti monenlaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja
            myöskin ennakkoluulottomuutta.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinonen on hyvällä asialla,
            sydän sykkii oikealle asialle ja on vasemmalla puolella.
            Olen kovasti tukemassa tätä ajatusta arvonlisäveron laskemisesta
            ja tässä tapauksessa sen perimättä jättämisestä henkilökuljetuksilta.
         
         
         Tässä sopisi kyllä todeta, niin kuin
            siihen täällä perusteluissa kyllä hiukan
            viitataan, rautatieliikenteen entistä vahvempi tukeminen.
            Olen kyllä sitä mieltä, että nykyhallituskaan
            ei tee siinä asiassa kylliksi tekoja huolimatta siitä toistetusta, melkein
            jo hokemasta, että tämä liikennestrategia
            on historiallinen, kun siinä niin paljon nyt rautatieliikennettä tuetaan.
            Kuitenkin tapahtuu juuri päinvastaisia tekoja, esimerkiksi
            jätetään nämä tuiki
            tärkeät rautatieliikenteen ratapihahankkeet kesken.
         
         
         Mutta kiitoksia vain, ed. Lauri Oinonen, erinomaisesta aktiviteetista.
            Toivon, että voimme uskoa myös tähän
            ministeri Vehviläisen selvitystyön etenemiseen.
            Varmaan te olette yhteistyössä hänen
            suuntaansa.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kiitän kollegoita asiasta käydystä hyvin
            myönteisestä keskustelusta. Lakialoitteen tein
            siinä mielessä, että arvoisat kollegat
            parantavat sitä, niin kuin täällä on
            tullut ed. Pulliaisen, ed. Tiusasen ym. puheenvuoroissa esille.
            Lähetekeskustelu on minusta arvokas foorumi, jossa voidaan keskustella
            ajankohtaisista ja tärkeistä asioista, ja näin
            me kaikki tänään olemme tämän
            teeman kohdalla kokeneet. Sitä varten tämä aloite
            on tehty, että me pääsemme yhdessä tuomaan
            esille niitä näkemyksiä, joilla haluamme
            yleistä julkista liikennettä edesauttaa.
         
         
         Olen tarkoituksella, aivan kuten ed. Ravi täällä toi
            esille, halunnut kiinnittää maaseudun nä-kökulmaan
            huomiota. Toimin Keuruulla myös paikallisliikennetoimikunnan
            puheenjohtajana. Suuri murhe on se, että yleinen liikenne
            on erittäin ohutta, jopa olematonta, meidän laajan
            kuntamme kylillä, pois lukien koululaistaksibussivuorot.
            Tämä on todella hyvin kielteinen asia. Sen takia
            tuon esille erilaisia ratkaisuja.
         
         
         Ed. Pulliainen toi täällä, aivan
            oikein, esille tämän kutsutaksin. Tuon sanan kuitenkin
            olen jättänyt ilmeisesti vahingossa pois, se on
            ollut mielessä, kun olen aloitetta tehnyt. (Ed. Pulliainen: Se
            oli esittelyssä mukana, mutta ei tekstissä!) Mutta
            näen myöskin tietyn ongelman tässä kutsutaksiliikenteessä.
            Se on hyvin toimiva, jos sillä ei eliminoida olemassa olevia
            reittivuoroja. Mutta tällä hetkellä olen
            huomannut liikenneministeriön virkamiehillä paineen
            korvata kutsutaksiliikenteellä olemassa olevia junavuoroja,
            olemassa olevia linja-autovuoroja. Tätä minä pidän
            takaperoisena kehityksenä, koska olen juuri sitä mieltä,
            kuten ed. Tiusanen toi esille, että meidän on säilytettävä ja
            edistettävä myös junaliikennettä. Sen
            olen tuonut esille aloitteessani ja äskeisessä puheenvuorossa,
            että ratoja on käytettävä nykyistä enemmän.
            Käsittääkseni myös jossakin yhteydessä on
            todettu valtion tarkastavien virkamiesten osalta se ongelma, että meillä ratainvestointeja,
            joita on niin sanotuilla vähäliikenteisillä radoilla,
            käytetään liian vähän.
            Elikkä investoinnit ovat vajaakäytössä.
         
         
         Nyt minulla on ongelma, miksi ne ovat vajaakäytössä.
            Minä olen pyrkinyt sitä selvittämään. Muun
            muassa kaikki Haapamäen kautta kulkevat radat ovat näitä niin
            sanottuja vähäliikenteisiä ratoja, ja
            ne pystyisivät kuljettamaan aivan toiset määrät
            henkilöliikenteen ja tavaraliikenteen junia. Minulla on
            sellainen käsitys, että todellinen este junaliikenteen
            kehittämiselle ja lisäämiselle niin sanotuilla
            vähäliikenteisillä radoilla on ratamaksu.
            Tämän asian toivon jonkun kollegan selvittävän.
            Itse yritän selvittää sitä lähiaikoina.
            Olen tehnyt asiasta kirjallisen kysymyksen. Siihen saamani vastaus
            ei ollut tyydyttävä. Siinä todettiin,
            että tämän merkitys on hyvin vähäinen,
            mutta ymmärtääkseni se on suurin menoerä muun
            muassa kiskobussiliikenteessä. Kevytjunien liikenteen suurin
            menoerä on ratamaksu, joka on moninkertainen verrattuna
            työntekijöitten palkkakustannuksiin polttoainekustannuksista
            puhumattakaan. Eli arvioni on, että ratamaksu on kiskobussiliikenteessä 80
            prosenttia menoista.
         
         
         No, se tietysti menee valtion momentilta toiselle, mutta sitten
            kun liikennettä hoitava taho laskee näitä menoja,
            niin totta ihmeessä siinä on semmoinen rasite,
            että paineet korvata junan tiettyjä osuuksia kutsutaksilla
            ovat suuret. Ei tajuta, että tämä raha
            menee momentilta toiselle. Radat ovat olemassa. Investointeja mielestäni
            tulisi käyttää, säilyttää liikennekokonaisuudet
            siten, että yhteydet toimivat junilta toisille, eikä katkaista
            siten, että jos todetaan, että jollakin osuudella
            on matkustajia kovin vähän, niin katkaistaan se,
            ja sitten ei olekaan vaihtoyhteyttä seuraaviin.
         
         
         Meidän pitäisi todella selvittää tämä junaliikenteen
            todellinen kustannusrakenne kokonaisuuden kannalta. Nyt minun suuri
            epäilyni on se, että vähäliikenteisten
            ratojen käyttöä estää eniten
            ratamaksu, ja toivon, että siihen asiaan saataisiin korjaus.
         
         
         Olen käyttänyt tarkoituksella täällä termiä "julkinen
            liikenne" juuri sen takia, että se kattaisi nämä kutsutaksit,
            taksiliikenteen, paikallisliikennettä hoitavat taksibussit,
            kaikki nämä. Ne eivät valitettavasti
            aina kuljeta joukkoja, se minun on ikävä kyllä todettava
            vaikkapa niistä junavuoroista, joita säännöllisesti
            käytän Haapamäeltä. Usein, kun
            aamujunalla lähden, matkustajia on saman verran kuin tänään
            eduskunnan täysistunnossa. Se ei ole joukko. Mutta kuitenkin,
            kun se juna tulee Tampereelle, siinä on jo seisovia matkustajia,
            elikkä se kokoaa niitä jo heti seuraavalta asemalta
            ja siitä eteenpäin. Elikkä puhun julkisesta
            liikenteestä ja näen sen kokonaisuutena. Sen takia
            haluan, että edistetään julkista liikennettä.
            Meidän on maaseudulla hyväksyttävä se, että saattaa
            olla taksibussivuoro, jonka käyttäjät ovat
            kovin vähäiset. Kylältä väki
            on muuttanut pois, kuollut, ja sinne jää sitten
            yksi taikka kaksi henkilöä, jotka ovat tämän
            julkisen liikenteen varassa. Kutsutaksiliikenne olisi heille todella
            erinomainen ja hyvä ratkaisu. Siinä suhteessa
            ed. Pulliaisen esille tuoma vaihtoehto on hyvä; kutsutaksilla
            voitaisiin sitten hoitaa todella silloin, kun asiakas tarvitsee,
            liikennepalveluja. Toivon, että sitä käytettäisiin
            siellä, mutta samalla edistettäisiin sitä,
            että junien ja linja-autojen matkustajakehitys olisi positiivinen,
            että ihmiset todella harkitsisivat, jättäisivätkö autolla
            ajon vähemmälle.
         
         
         Minä itse kuitenkin käytän autoa,
            vaikka voimakkaasti joukkoliikenteen puolesta puhun. Liikun paljon
            alueilla, mihin ei ole minkäänlaista julkista
            liikennettä. Näin ollen ymmärrän,
            että autokin on tarpeen ihmisille, mutta aina kun matkan
            voi tehdä julkisella liikenteellä, aina ehdottomasti
            käytän ensiksi julkisen liikenteen vaihtoehtoja.
            Mutta joudun usein toteamaan sen, että toiseen suuntaan
            matka onnistuisi hyvin mutta ei toimi toiseen suuntaan, ja näin
            ollen se ei onnistu. Tämä on maaseudulla ja siellä,
            missä junavuorot ovat vähentyneet, ikävä kyllä se
            ongelma, että frekvenssitarjonta on vähäinen.
         
         
         Tähän olen halunnut kiinnittää huomiota,
            että liikenteenharjoittajilla olisi edellytykset hoitaa liikennettä,
            ja erityisen huolissani minä olen opiskelijoista, eläkeläisistä.
            He ovat joukkoliikenteen merkittäviä edunsaajia
            alennusten muodossa. Mutta minä haluan, että tästä tulisi
            semmoinen vaihtoehto, että ihminen, joka käyttää tänä päivänä autoa,
            tulisi harkitsemaan, onko hänen mahdollista tehdäkin
            matka linja-autolla tai junalla, ja että tämä liikennetarjonta
            olisi niin runsasta, että matkanteko onnistuisi näin.
            Tätä kautta loisimme matkustustottumuksia.
         
         
         Jos aina liikenne on uhattuna, niin silloin ihmisille muodostuu
            käsitys, että sitä ei ole olemassakaan,
            ja silloin se on negatiivista mainontaa. Meidän pitäisi
            päästä siihen, että vuorotarjontaa
            voitaisiin lisätä ja ihmiset voisivat luottaa siihen,
            että voidaan käyttää junaa.
            Mainitsemani juna, jota itse käytän, ei ole niiltä asemilta,
            joilta matkustajia nousee vähän, voinut muodostua vielä säännöllisen
            työmatkanteon välineeksi, kun se on aina ollut
            muutamaksi kuukaudeksi, aikataulukaudeksi, kerrallaan kokeiluluontoisesti.
            Ei siihen kukaan säännöllistä työmatkaa
            tekevä voi luottaa ja sen varaan sijoittaa asumistaan.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.