6) Laki työntekijän eläkelain 98 §:n
         muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Jyrki Yrttiaho /vr(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tuossa hetki sitten tuli testattua, miten
            salissa olevat edustajat ovat hereillä. Minä olin
            tietysti puhujana niin valtavan innostunut tästä aloitteesta,
            että en huomannut, mikä aloite oli esiteltävänä.
         
         
         Mutta palataan tähän eläkeindeksin
            korjaamisaloitteeseen. Hallitus todellakin on ohjelmassaan kertonut
            lupauksen kansalaisille asettaa työryhmä arvioimaan
            työeläkeindeksijärjestelmän mahdollisia
            muutostarpeita. Taitettu indeksi on yksi lamavuosina ja sen jälkeen
            käyttöönotettu säästökeino
            ja sosiaaliturvan leikkaustapa. Kun talous on sen jälkeen
            kasvanut tuntuvasti ja kun monien väestöryhmien
            tulot ovat nousseet merkittävästi, on aikaisempaa
            vähemmän perusteita näiden leikkausten
            voimassaolon jatkamiseen. Indeksihuononnus merkitsee sitä,
            että eläkeläisten tulot kehittyvät
            muun väestön tuloja hitaammin. Talouskasvusta
            ja työn tuottavuuden noususta vain pieni osa heijastuu
            eläkkeellä olevien tulojen kehitykseen. Pienituloisimmilla,
            pelkkää kansaneläkettä saavilla
            eläkeläisillä tulot on sidottu vain kuluttajahintaindeksiin,
            ja pientä työeläkettä saavien
            asema ei juuri poikkea siitä, koska ansiotason nousun paino
            on niin pieni uudessa indeksissä, joka otettiin käyttöön
            ja koskemaan kaikkia työeläkkeitä vuoden
            2005 alusta lähtien.
         
         
         Tammikuuhun 2011 mennessä uusi huononnettu 20—80-indeksi
            on jäänyt yli 10 prosenttia jälkeen aikaisemmasta
            50—50-indeksistä, kun lähtökohdaksi
            otetaan tammikuu 1995, jolloin käytössä oli
            vain yksi työeläkeindeksi. Jos työeläke
            on esimerkiksi 1 000 euroa kuukaudessa, minkä tasoinen
            eläke on sangen monilla, esimerkiksi teollisuudessa ja
            palveluissa työskentelevillä työntekijöillä,
            se merkitsee noin 110 euron menetystä kuukausieläkkeessä,
            jos eläkettä on vuodesta 1996 lähtien
            tarkistettu huonommalla indeksillä. Toisin sanoen ilman
            indeksihuononnusta eläke olisi nyt 1 110 euroa.
         
         
         Puhemies! Tosin aamulla sain sähköpostiini kommentin,
            jossa muistutettiin, että ensi vuoden alussa tuleva työeläkkeiden
            indeksikorotus tulee olemaan hieman parempi taitetulle 20—80-indeksille
            laskettuna kuin niin sanotulla puoliväli-indeksillä korotettuna.
            Näin käy ja näin voi käydä,
            mutta tosin harvoina vuosina. Keskimäärin kahtena
            vuotena vuosikymmenessä. (Erkki Virtasen välihuuto) — Eikä niinkään
            usein, mutta keskimäärin, pyöristettynä,
            kahtena vuotena. — Ensi tammikuussa työeläkkeitä korotetaan
            3,6 prosenttia. Pelkän elinkustannusindeksin mukaan laskettavat
            kelaetuuksien korotukset, siis kela-indeksi, on 3,8 prosenttia.
            Syy tietenkin tähän poikkeukseen on elinkustannusten
            poikkeuksellisen rajussa kasvussa ja toisaalta euroalueen toiseksi
            hitaimmassa palkkakehityksessämme. Mutta pääsääntöisesti
            palkkakehitystä paremmin painottava puoliväli-indeksi
            johtaa eläkkeensaajan kannalta parempaan lopputulokseen kuin
            taitettu indeksi, kuten tässä edellä totesin.
         
         
         Eläkeläisten menetykset ovat olleet vuosien juoksussa
            mittavat. Siinä yksi suuri syy ikääntyneiden
            köyhyyden rajuun kasvuun, itse asiassa kaksinkertaistumiseen
            vuodesta 1995 lähtien. Siksipä olisi oikeudenmukaista
            ja kohtuullista palata kaikissa eläkkeissä indeksiin,
            jossa palkkatason muutosten painokerroin on 50 prosenttia ja hintatason
            muutosten painokerroin myös 50 prosenttia, kuten me tässä aloitteessamme
            esitämme ja vaadimme.
         
         
       
      
         
         Markus Mustajärvi /vr:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Hallitusohjelmaanhan tästä asiasta
            on kirjattu, että asetetaan työryhmä arvioimaan
            työeläkeindeksijärjestelmän
            mahdollisia muutostarpeita — no, ne muutostarpeet varmasti
            ovat ilmeisiä — ja edelleen, että tässä työssä yhteensovitetaan
            työeläkkeitten ostovoimasta huolehtiminen, sukupolvien
            välinen oikeudenmukaisuus, työeläkejärjestelmän
            rahoituksellinen kestävyys ja kohtuullisina pysyvät
            työeläkemaksut, ja siinäpä sitä työtä sitten
            onkin.
         
         
         Kuitenkin on täysin selvä asia, että tämä taitettu
            indeksi on ja on ollut sellainen hiljainen rosvo, joka on vienyt
            eläkkeestä osan vuosi vuoden jälkeen,
            ja vaikka, ainakin muistini mukaan, on ollut jo yksi sellainen lyhyt
            ajanjakso, jolloin tämä kehitys on ollut toistepäin,
            niin tämä iso, pitkään jatkunut
            trendi kuitenkin on vienyt siihen, että tästä taitetusta
            indeksistä voidaan sanoa, että se uusintaa eläkeläisten
            köyhyyttä vuosi vuoden jälkeen, ja tämä voimaan
            tullut takuueläkejärjestelmä, vaikka
            se oli askel oikeaan suuntaan, ei suinkaan korvaa tätä rakenteellista
            ongelmaa, vaikka sinällään se oli askel
            oikeaan suuntaan ja kohdistui niihin eläkeläisiin,
            jotka olivat kaikista pienituloisimpia.
         
         
       
      
         
         Kauko Tuupainen /ps:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Edustaja Yrttiahon lakialoite on erinomaisen
            hyvä. Se on hyvä myös siitä syystä,
            että Suomessa meitä eläkeläisiä on
            tällä hetkellä 1,4 miljoonaa eli 25 prosenttia
            väestöstä. Työeläkeläisiä,
            joita aloite koskee, on reipas miljoona. Ja tästä on
            puhuttu vuosi toisensa jälkeen tässäkin
            salissa, mutta parannusta ei asiaan ole tullut.
         
         
         Kun olen... (Puhuja yskii) — Anteeksi, herra puheenjohtaja,
            köhä on päällä. — Kun
            olen tämän salin vanhin, niin sallittaneen muutama
            historia tästä asiasta. Vuoden 1960 alussa, muistaakseni
            1962, tuli Suomeen voimaan eläkelaki, jonka mukaisesti
            eläkkeitä korotettiin samalla prosentilla kuin
            palkkoja. Ensimmäinen huononnus tuli vuonna 1977, jolloin
            tuli tämä puoliväli-indeksi, eli eläkkeitä nostettiin
            50 prosenttia siitä, mitä tapahtui palkoille.
            Todellinen huononnus, josta nyt on kysymys, arvoisa herra puheenjohtaja,
            tuli vuonna 1996, jolloin tätä maata hallitsi
            niin sanottu sateenkaarihallitus, johon kuuluivat demarit, kokoomus,
            vasemmisto, RKP ja vihreät, eli lähes sama koostumus
            kuin tämän päivän hallituksessa.
            Minä vaan kuvittelen, että tämä hyvä esitys
            ei tästä syystä mene lävitse.
         
         
         Tätä asiaa yritti vuonna 1996 tässä salissa edesauttaa
            entinen kokoomuksen kansanedustaja, kommodori Seppo Kanerva. Aktiivisena
            henkilönä hän kasasi salista 155 kansanedustajan
            nimen, eli kaksi kolmasosaa istuvista kansanedustajista, aloitteeseen,
            jonka tarkoituksena oli poistaa tämä taitettu
            indeksi ja siirtyä takaisin puoliväli-indeksiin.
            Kuinka tässä kävi? Ei auttanut nimien
            määrä. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtajana
            oli demariedustaja Virpa Puisto, ja hän makuutti tätä erinomaista
            aloitetta koko eduskuntakauden loppuun, ja näin ollen se
            happani.
         
         
         Täällä on todettu, että viimeisten
            15 vuoden aikana eläkeläisten eläkkeitten
            ostotaso on laskenut voimakkaasti. Ainoastaan vuosi 2008 ja tuleva
            vuosi tulevat tekemään tästä poikkeuksen, syistä,
            jotka edustaja Yrttiaho jo meille kertoi.
         
         
         Lakialoite on erinomainen, ja me perussuomalaiset olemme omassa
            eduskuntavaaliohjelmassamme, sain olla työryhmän
            jäsenenä, nostaneet myöskin asian esille,
            ja yritämme viedä asiaa eteenpäin. Tämän
            lisäksi, arvoisa puheenjohtaja, olen tehnyt lähes
            vastaavan sisältöisen lakialoitteen, joka tulee
            varmasti, ja toivottavasti, myöhemmin käsittelyyn.
         
         
         Kun vaalien alla julistin tätä ilosanomaa
            taitetusta indeksistä erilaisissa tilaisuuksissa, minulta kysyttiin,
            mistäs eduskuntaehdokas Tuupainen ottaa rahat. Mutta olin
            lukenut keväällä, helmi—maaliskuussa,
            Helsingin Sanomista taloussivuilta, että minua merkittävästi
            viisaammat olivat tutkineet asiaa ja he sanoivat, että jos
            taitettu indeksi poistetaan vuoden 2012 alusta, se maksaa Suomelle
            100 miljoonaa euroa (Erkki Virtanen: Nolla puuttuu!) ja yhdeksän
            vuoden kuluttua 800 miljoonaa euroa. Näin luki lehdessä.
         
         
         Mistä rahoitus? Meillä on kahdeksan erilaista rahoitusyhtiötä,
            vakuutusyhtiötä, jotka ovat sijoittaneet eläkeläisten
            rahoja noin 140 miljardia, tällä hetkellä vähän
            vähemmän. Yhden prosentin korko 140 miljardista
            tekee 1,4 miljardia, ja jos korko on esimerkiksi 3 prosenttia, niin
            sen pitäisi olla yli 5 miljardia. Tällä korolla
            me rahoitamme taitetun indeksin hoitamisen käytännössä. (Erkki
            Virtasen välihuuto)
         
         
         Aivan lopuksi. Olen tässäkin salissa ennenkin todennut,
            että eläkeläiset maksavat kunnallisveroa
            sen prosentin mukaan, mikä missäkin kunnassa on.
            Jyväskylässä kunnallisvero on 19 prosenttia.
            Eläkeläiset maksavat sen, mutta työssä käyvät
            maksavat keskimäärin eri suomalaisissa kunnissa
            4 prosenttiyksikköä vähemmän.
            Puhutaan efektiivisestä veroprosentista, eli työtä tekevät,
            saamiensa vähennysten johdosta, maksavat kunnallisveroa
            merkittävästi vähemmän kuin
            me eläkeläiset. Tässä on yksi
            syy siihen, että taitettu indeksi pitäisi ehdottomasti
            saada poistetuksi.
         
         
       
      
         
         Reijo Tossavainen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tapasin vaalien alla noin 10 000
            suomalaista kasvotusten. Tuon gallupin kiistaton tulos oli se, että yli
            puolet palautteista koski pieniä eläkkeitä — tai
            tarkemmin sanottuna eläkkeitä, jotka jatkuvasti
            jäävät jälkeen palkkakehityksestä.
            Suomessa on yli miljoona työeläkeläistä,
            joita tuo taitettu indeksi koskee. Eläkeongelma on siis
            todella iso ongelma. Ansiotasoindeksi on vuosien 1996 ja 2010 välillä noussut
            71 prosenttia ja työeläkeindeksi vain 34 prosenttia.
            Näin ollen eläkkeiden jälkeenjääneisyys
            on taitetun indeksin vuoksi jopa peräti 37 prosenttia.
         
         
         Näin tuloneuvottelujen aikana on hyvä kysyä: mikä ammattiliitto
            suostuisi 37 prosentin palkanalennukseen? Vastaan, että ei
            mikään. Ei tämä mahdu edes isoihin
            raameihin. Väitän, että finanssikriisin
            ohella eläkeläisten epäoikeudenmukainen
            tilanne on tämän päivän suurin
            ongelma. Siksi erilaisia ratkaisukeinoja tilanteen parantamiseksi
            pitäisi miettiä sekä täällä eduskunnassa
            että muualla yhteiskunnassa, ja ihan tosissaan, ei vain
            puheissa eläkeläisten tilaisuuksissa ja median
            haastatteluissa. Tässä asiassa tarvitaan todella
            ihan oikeita tekoja.
         
         
         On totta, että taloustilanne on vaikea ja että eläkeläisten
            määrä kasvaa. Siksi taitetun indeksin
            kertaluontoinen poistaminen ei ole nykyisessä poliittisessa
            tilanteessa realistinen tavoite. Pitää hakea muita
            keinoja tilanteen parantamiseksi. Pitää edetä askel
            askeleelta. Ensimmäiseksi huomio pitäisi kiinnittää kaikkein
            pienintä eläkettä saaviin. Alle 1 000
            euron eläkeläisiä on jopa satojatuhansia.
            Näin pieni eläke ei mahdollista kohtuullista elintasoa.
            Siksi heidän osaltaan ensiapuna voisi olla eläkkeiden
            lisäleikkausten poistaminen, esimerkiksi alle 1 500
            euron eläkkeiden osalta leikkuri pitäisi poistaa.
            Toimenpide ei poistaisi jälkeenjääneisyyttä,
            mutta se poistaisi tilanteen huononemisen. Yli 1 500 euron eläkkeiden
            osalta taitetun indeksin leikkaava vaikutus voisi nousta porrastetusti
            niin, että esimerkiksi yli 2 500 euron eläkkeiden
            osalta leikkaava vaikutus toimisi kuten tähänkin
            saakka.
         
         
         Arvoisa puhemies! Eläkeläisten asemaa pitäisi
            muutoinkin tarkastella uudelleen. On paljon eläkettä odottavia,
            jotka eivät ole enää työkykyisiä ja
            siirtyisivät mielellään eläkkeelle.
            Nyt tilanne on kuitenkin niin tiukka, että kansanomaisesti sanottuna
            pitää olla kuoleman kielissä, ennen kuin
            eläkkeelle pääsy mahdollistuu. Heidän
            osaltaan kaivataan siis helpotusta. Toisaalta on eläkeläisiä,
            jotka ovat vielä työkykyisiä ja -haluisia. Heidän
            osaltaan työssäoloaikaa voitaisiin hieman venyttää toisesta
            päästä. Lisäksi pitäisi
            kehittää välimuoto, eli jos on jo eläkkeellä,
            niin silloin osa-aikainen työ ja pätkätyö pitäisi
            tehdä järkevällä tavalla mahdolliseksi
            ja mielekkääksi. Siitä olisi sekin hyöty,
            että kokopäiväiset työt jäisivät
            nuoremmille eli nuoremmatkin hyötyisivät.
         
         
         Työssäoloaikaa voidaan ja pitää pidentää myös
            alkupäästä. Opintoja pitäisi
            nopeuttaa. Silloin tarvitaan sekä keppiä että porkkanaa,
            mutta samalla paljon kehutun koulutusjärjestelmämme pitäisi
            tutkia tosissaan myös toimintojensa tehokkuutta. Minulla
            on sellainen tuntuma, että opetuksessa voitaisiin keskittyä nykyistä enemmän olennaiseen
            ja jättää turhat rönsyt pois.
            Näitä rönsyjä on erityisen paljon
            ammattikorkeakoulujen puolella. Rönsyjen karsinta tarkoittaisi
            opiskeluaikojen lyhentymistä ja kustannusten alenemista.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kuten näemme, asiat ovat kytköksissä toisiinsa.
            Ongelmat ovat kuitenkin ratkaistavissa, jos vain tahtoa ja halua
            löytyy.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Taitettu indeksi on paitsi toreilla ja turuilla
            myöskin tässä salissa vuosien varrella
            synnyttänyt kiivaita keskusteluja. Minulla on semmoinen
            epäilys, että kovin harvassa ovat olleet kansanedustajat
            ja tietenkin ne kansanedustajaehdokkaat, jotka toreilla ovat olleet
            sitä mieltä, että taitettu indeksi olisi
            oikeudenmukainen. En itsekään usko siihen, että se
            on absoluuttisesti oikeudenmukaisin valittavissa olevista eläkkeiden
            ostoarvoa turvaavista menettelyistä. Siksi on paikallaan,
            että selvitettäisiin laajasti koko eläkejärjestelmän
            kannalta nämä oikeudenmukaisuuskysymykset.
         
         
         Eihän taitettua indeksiä ole tietenkään
            säädetty kuin menojen pienentämiseksi — siis
            en minä usko, että niin ovat tehneet edes eläkeyhtiöt
            tai Tela tai Eläketurvakeskus tai kolmikantakaan, joka
            siis tunnetusti eläkkeet tähän maahan
            on ei nyt tavallaan säätänyt, koska eduskunta
            ne on säätänyt, mutta kolmikannassa tietenkin
            on laadittu nämä lait, koska maksajat ovat siellä.
            Siis kannattaa muistaa, että eläkkeitä ei
            maksa, pois lukien valtion eläkkeet, julkinen valta vaan
            ne maksavat työnantajat ja työntekijät.
            Siksi on hyvä kuulla myöskin heitä.
         
         
         Mutta kun 1995 ja sitten 2005 voimaan tulleita työeläkelakeja
            säädettiin, siinä yhteydessähän taitettu
            indeksi tuli siihen muotoon, jossa se on nyt. Ei kukaan silloinkaan
            oikeasti asioista tietävä sitä halunnut
            kiistää, ettei taitettu indeksi olisi säädetty
            sellaiseksi, kuin se on, eläkemenojen ja niiden eläkemaksujen
            kurissa pitämiseksi. Näin se on. Sen vuoksi on
            säädetty myöskin elinaikakerroin. Nämä molemmat
            kohtelevat eläkeläisiä kaltoin siitä yksinkertaisesta
            syystä, että jos ei eläkeläisiä kohdella
            kaltoin, niin sitten kohdellaan maksajia eli työnantajia
            ja työntekijöitä kaltoin. Mikä on
            se kaltoin, niin siinä on kysymys siitä oikeudenmukaisuudesta,
            tai missä kohtaa on se kaltoin kohtelun oikea kohta, siinä ratkeaa myöskin
            kysymys tästä oikeudenmukaisuudesta. Sitä nyt
            selvittää hallitusohjelmaan kirjattu työryhmä,
            johon on turvattu myöskin eläkeläisjärjestöjen
            edustus, ja siellä se keskustelu pitää käydä.
         
         
         Tämä koko eläke liittyy seuraavaan.
            Minä olen lukenut Hesaria, edustaja Tuupainen täällä luki
            joskus viime keväänä, tai koska hän
            nyt lukikaan, minä luin viimeksi tänä aamuna.
            Luin sieltä, että suomalaisen eläketurvajärjestelmän rahoitus
            on vaarassa, koska edustaja Tuupaisen mainitsemien eläkerahastojen,
            joita Suomessa siis on enemmän kuin missään
            muualla — niillä on rahaa jo yli 25 miljardia,
            tai itse asiassa 140 miljardia kai jo tällä hetkellä,
            mikä on suurin varallisuuserä, jota Suomessa ylipäätään
            on, kaikki asunnotkaan eivät ole niin arvokkaita — tuotto, joka
            on arvioitu eläkejärjestelmän kestävyyttä arvioitaessa,
            että sen pitäisi olla 4 prosenttia, näyttäisi
            laskevan 3,5 prosenttiin nyt, mihin ETK on päätynyt.
         
         
         Tämä puolen prosentin alennus vaarantaa tämän
            kestokyvyn ja uhkaa nostaa työnantajien ja työntekijöiden
            eläkemaksuja voimakkaasti. Sillä saattaa olla
            merkitystä myöskin tälle Suomen kuuluisalle
            kilpailukyvylle ja meidän kaikkien, etenkin eläkeläisten,
            hyvinvoinnille. Tämä on tosi iso asia, ja sen
            takia ei riitä pelkästään se,
            että taitetun indeksin poistamista vaaditaan vaan sen takia,
            että sillä voi kuvitella saavansa seuraavissa
            vaaleissa ääniä, koska se on vain osa
            tätä eläkejärjestelmää.
            Se on kuitenkin sellainen osa, että se aiheuttaa hyvin
            monille eläkeläisille pahaa mieltä, ja
            siksi pitää selvittää, onko
            olemassa joku, mikä on se järjestelmä.
            Kuten täällä edustaja Mustajärven
            lukemassa hallitusohjelmasitaatissa todetaan, niin se asia pitää katsoa
            kokonaisuutena.
         
         
         Voi sanoa yksiselitteisen helposti, että taitettu indeksi
            pitää korvata esimerkiksi puoliväli-indeksillä.
            Mutta on hyvä tietää, mitä siitä seuraa, mitä se
            maksaa. Kun edustaja Tuupainen viittasi näihin eläkerahastoihin,
            että otetaan sieltä ne korot, niin ne korothan
            otetaan sieltä nyt, niillä maksetaan eläkkeitä tällä hetkellä ja
            se pitää osaltaan eläkemaksuja kurissa.
            Mutta siis kysymys on sen tulonjaon oikeudenmukaisuuden arvioinnista,
            joka tapahtuu eläkkeiden maksajien eli nyt työssä olevien
            ja myöskin tulevien sukupolvien välillä ja
            toisaalta sitten eläkkeensaajien, jotka osaltaan ovat tietysti
            samoja henkilöitä, mutta niin pitkällä aikavälillä,
            että osa siitä porukasta kerkiää jo
            poistua nauttimasta tai maksamasta niitä etuja, ja tästä syystä pidän...
         
         
         Nyt täällä on ihan oikein todettu,
            että siis taitettu indeksi, kuten sen tarkoitus on ollutkin,
            on leikannut eläkkeitä niin, että kun
            palkat ovat nousseet vuodesta 1995 vuoden 2010 loppuun muistaakseni
            38 prosenttia, niin työeläkkeet ovat nousseet
            sinä aikana reaalisesti vain 9 prosenttia ja kansaneläkkeet
            eivät sitäkään, koska kansaneläkeindeksi
            on vielä huonompi. Näin huonoon palkkakehitykseen
            ovat yltäneet eläkeläisten lisäksi
            ainoastaan kansanedustajat vuodesta 2001 vuoteen 2010 arvioituna,
            se on just sama, mutta se ei kuulu tähän.
         
         
         Mutta tästä syystä pitää tehdä kestävällä tilastopohjalla,
            tietopohjalla, oleva yhteinen arvio, johon myöskin eläkeläiset
            pääsevät osallistumaan, siitä,
            mikä tässä asiassa on oikeudenmukaista,
            onko oikeudenmukaisempaa se, että eläkkeet seuraavat
            palkkojen kehitystä, ja jos seuraavat, niin miten seuraavat,
            ja onko toisaalta sitten oikeudenmukaista, että työnantajat
            maksavat joko 22, 26 tai 30 prosenttia maksamistaan palkoista eläkemaksuja
            ja työntekijät maksavat 24 tai 26 tai 28. Siis
            tästä tässä on lopulta kysymys.
         
         
         Sen lisäksi on kysymys myöskin siitä,
            että taitetun indeksin lisäksi tämän
            eläkkeiden rahoituksen turvaamiseksi on laadittu muitakin
            keinoja, elinaikakerroin on se toinen. Se on itse asiassa, tulee
            olemaan tässä lähivuosina, eläkeläisten kannalta
            taitettua indeksiä vielä pahempi leikkuri.
         
         
         Tämän kokonaisuuden arvioimiseksi, vaikka olen
            itse sitä mieltä ollut ja olen aina ollut, että taitettu
            indeksi ei ole oikeudenmukainen, ja olen sitä mieltä jossain
            määrin edelleenkin, haluan nyt kuitenkin antaa
            sille työryhmälle työrauhan. Tehköön
            se työnsä, selvittäköön,
            mistä tässä kaikessa on oikein kysymys,
            mikä on oikeudenmukaista. Sen jälkeen tuotakoon
            ratkaisut tänne meidän pohdittavaksemme, ja tehkäämme
            sellaiset ratkaisut, että ilkeämme, ketkä sitten
            ovat vielä niitä tuleville eläkeläisille
            ja oleville eläkeläisille toreilla ja turuilla
            esittelemässä, ja kehtaamme niitä aidosti
            myöskin esitellä.
         
         
       
      
         
         Lauri Heikkilä /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Edustaja Virtanen tuossa pohti, onko kohdeltu
            kaltoin eläkeläisiä vai vielä töissä olevia.
            Vaalien alla kyllä sain eläkeläisten
            mielipiteenä sen käsityksen, että eläkeläisiä on
            kohdeltu kaltoin, ja olen itse vahvasti sitä mieltä.
         
         
         Taitettu eläkeindeksi on poistettava. Tämän ikuisuusaiheen
            nosti esille lähes jokainen viime vaalien alla kohtaamani
            eläkeläinen. Eläkkeiden määräytymiseen
            vuonna 1996 tuotu ja sittemmin jonkin verran laajennettu muutos
            herättää närää etenkin
            eläkkeensaajien keskuudessa. Käsiteltävänä olevassa
            Yrttiahon lakialoitteessa todetaan, että kohtuullista on
            vaatia, että myös eläkeläisten
            tulokehityksessä otetaan huomioon yleinen taloudellinen
            kehitys ja tulotason nousu.
         
         
         Tätä lakiesitystä on helppo puoltaa.
            Toivottavaa kyllä olisi, että hallituspuolueet
            voisivat indeksin oikaisun lisäksi antaa myös
            kuoppakorotuksen niille eläkeläisille, joiden
            eläke on pienentynyt taitetun indeksin vuoksi viime vuosina.
         
         
       
      
         
         Lars Erik Gästgivars /r:
            		
         
         
         Arvoisa puheenjohtaja, värderade ordförande!
            Olen tyytyväinen siihen, että tämä asia
            työeläkkeen indeksiasioista tulee käsittelyyn
            täällä eduskunnassa. Se, että lakialoite
            tulee toiselta laidalta, on vaan myönteistä.
         
         
         Työeläkkeitä korjaavaa indeksikoria
            muutettiin vuonna 1996 maamme ollessa erittäin vaikeissa
            oloissa. Meillä oli tuolloin oma Kreikka-kriisimme ja kaikkien
            piti kantaa kortensa kekoon. Se, että eduskunta yksipuolisesti
            muutti sopimusta ja asetti toisen osapuolen, työeläkkeen
            saajan, heikompaan asemaan, oli toimenpiteenä sellainen,
            joka ei kuulu oikeusvaltioon. Mutta tuolloin hätä ei
            lukenut lakia. Nyt tämä aika on ohi, ja nyt työeläkkeitä tarkistava
            indeksikori on palautettava ennen vuotta 1996 vallinneeseen tilanteeseen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Aloitteen tekijä on oikealla asialla.
            Hallitusohjelmassa on kirjoitettu asetettavaksi työryhmä,
            jossa tulee olla myös eläkeläisten edustus,
            arvioimaan työeläkeindeksin mahdolliset muutostoimenpiteet.
            Tämä on ensimmäinen kerta, arvoisa puhemies,
            kun eläkeläiset saavat olla mukana jakamassa myöskin
            sitä omaa rahaa, mitä he ovat olleet mukana maksamassa
            isilleen ja äideilleen ja myöskin itselleen. Nyt
            he saavat olla mukana. Sain tänään vastauksen
            ministeri Paula Risikolta, että tämä työryhmä aloittaa
            työn heti vuodenvaihteen jälkeen. (Puhemies: 2
            minuuttia!)
         
         
         Seuraan mielenkiinnolla asiaa ja sitä, millä lailla,
            millä oikeudentajulla eduskunta käsittelee ja
            korjaa tämän epäoikeudenmukaisuuden,
            joka olisi pitänyt korjata jo kymmenen vuotta sitten.
         
         
       
      
         
         Kimmo Kivelä /ps:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Perustellusti lukuisien eläkeläisten
            kielellä sanat "taitettu indeksi" ovat kuin kirosana. Lukuisat ovat
            ne eläkeläiset, jotka ovat kertoneet, että 15 vuotta
            sitten, kun jäi eläkkeelle, eläkkeellä pärjäsi
            niin hyvin, että oli jopa antaa omille lapsille vähän,
            ja nyt he kertovat, että taitetun indeksin myötä eläkkeestä on
            kadonnut ostovoima ja joutuu jopa sellaiseen nöyryyttävään
            tilanteeseen, että joutuu pyytämään
            omilta lapsilta rahaa jokapäiväisistä menoista
            selviämiseksi.
         
         
         Väitetään, että taitettua
            indeksiä ei voida korjata sen vuoksi, että meidän
            eläkejärjestelmämme ei kestä tai
            että tästä tulee sukupolvien välinen
            konflikti. No entäpä sitten, kun inflaatio laukkaa,
            niin kuin nyt näyttää tekevän,
            onko se järkevää politiikkaa? Tuskin
            tässä talossa kukaan toivoo sitä, että inflaatio
            laukkaa. Se on vahinko kaikille, se on vahinko kansantaloudelle, siitä kärsivät
            kaikki. Paras ratkaisu, jotta meidän eläkejärjestelmä kestää,
            on se, että on työtä, työtä ja
            työtä eli luodaan kestäviä työpaikkoja,
            varallisuutta eläkejärjestelmän kestävyyteen
            ja huolehditaan siitä, että vanhusten ja eläkeläisten osalta
            oikeudenmukaisuus toteutuu. Sitä me tarvitsemme yhteiskunnassa
            emmekä sitä, että myös tällä tavalla
            taitetun indeksin myötä syvennetään
            köyhyyttä. Eläkeläisköyhyys,
            vanhusköyhyys on valitettava häpeäpilkku
            suomalaisessa yhteiskunnassa.
         
         
       
      
         
         Juho Eerola /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Jos oikein muistan, niin tämä taitettu
            indeksi tuli voimaan noin 15 vuotta sitten, jolloin suunnilleen tämä sama
            sateenkaariporukka kuin nytkin päätti heikentää eläkeläisten
            asemaa.
         
         
         Nykyinen taloustilanne on kuitenkin sellainen, että se
            suosii eläkeläisiä. Ei ole heidän
            etunsa mukaista juuri nyt, että taitettu indeksi korjattaisiin
            suhteeseen 50—50. Täytyy myös muistaa,
            että nykyiset eläkkeet kustantaa, ainakin joiltain
            osin, se porukka, joka käy töissä. Koska
            tulonsiirtojen varassa elävien henkilöiden määrä muun
            muassa työttömyyden ja maahanmuuton myötä kasvaa,
            ei tätä nykyisin työssä käyvän
            porukan kuormaa tule kohtuuttomasti kasvattaa. Tätä taitettua
            indeksiä on alettava korjata pikkuhiljaa ja asteittain,
            siten, että se viimeistään omaan eläkeikääni
            tultaessa saavuttaisi sen suhteen 50—50, mieluummin vaikka
            jo vähän aikaisemmin.
         
         
       
      
         
         Jyrki Yrttiaho /vr:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Täällä puheenvuoroissa
            muun muassa edustajatoveri Virtanen piti lähes mahdottomana
            koskea eläkerahastoihin, ja näinhän tämä suomalainen keskustelu
            kulkee. Tätä vahditaan tietenkin myös työmarkkinajärjestöjen
            pöydissä, että näihin ei kajota.
            Mutta meillä on esimerkki naapurimaastamme Ruotsista, jossa
            rahastoja merkittävästi viime vuosikymmenellä purettiin
            ja niitä varoja käytettiin ennen kaikkea pienien
            eläkkeiden korotuksiin ja vanhusväestön
            asumisolojen parantamiseen.
         
         
         Vielä kommentti hallitusohjelmakirjaukseen. Olin noissa
            neuvotteluissa 13 päivää mukana, en siis
            loppuun saakka, ja kyllä tuo vaatimaton kirjaus on ilman
            muuta vasemmistoliiton edustaja Virtasen ja minunkin syytäni,
            mutta se on todella vaatimaton kirjaus. Voin kertoa, että useat
            hallituspuolueet tiukasti vastustivat kaikenlaista kirjausta, joka
            koskee työeläkeindeksijärjestelmän muuttamista
            ja korjaamista. Sen takia vetoan kaikkiin täällä,
            ja erityisesti oppositiovoimiin, että me yhdessä pitäisimme
            tämän vaalikauden esillä tätä hallitusohjelman
            kirjausta ja siihen liittyvää lupausta ja ajaisimme
            yhteisesti eläkeläisten parempaa toimeentuloa
            ja vanhuusköyhyyden leikkaamista Suomessa.
         
         
       
      
         
         Jari Myllykoski /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Käytävä keskustelu
            on tarpeellinen, ja se, että viitataan hallitusohjelmaan,
            on erittäin tervettä. Omalta osaltani tulen varmasti
            sen neljä vuotta pitämään tätä asiaa
            esillä.
         
         
         Kuitenkin on pakko todeta omalta kohdaltani, että tyttäreni
            on hieman yli 20-vuotias, ja kun minä siirryn eläkkeelle,
            toivon, että eläkejärjestelmä on
            sellainen, että kun minä omalla työlläni olen
            ansainnut työeläkkeen, niin edellytän
            sitä, että työeläkkeeni ostovoima
            pysyy sillä tasolla, mitä olen itse omalla työlläni
            ansainnut. En halua lisätä sitä kuormaa
            tyttärelleni tai hänen lapsilleen, että minun
            elintasoni eläkkeellä ollessa nousisi. Hän
            joutuu työskentelemään pidempään kuin
            minä saadakseen samantasoisen prosentuaalisen eläkkeen
            työtuloistaan kuin minä. Minun mielestäni
            on epäoikeudenmukaista, että minä velvoittaisin
            tyttäreni tekemään vielä muutaman vuoden
            enemmän työtä, jotta hän pääsee
            siihen samaan eläkepalkkatasoon omien työansioidensa
            kertymien mukaan, mitä minulla on nyt oikeus saada. Minä teen
            muutaman kuukauden, hän tekee jo vuosia saadakseen saman
            tason. Mutta on ehdottoman tärkeää, mitä tässä kyseisessä aloitteessa
            on tuotu esille: Vanhuusköyhyys ei saa lisääntyä sen
            takia, että meillä järjestelmä on sellainen
            kuin nyt, eli meillä pienistä työeläkkeistä pudotaan.
            Meillä pitää ihan oikeasti tarkastella,
            kuinka tämä asia voidaan paremmin hoitaa niin,
            että nyt eläkkeellä olevien, jotka ovat pienillä työeläkkeillä tai
            työeläkkeillä yleensä, ostovoima
            säilyy todella ja myös turvataan kuitenkin se,
            että me emme kohtuuttoman suurta rasitetta aseta niille
            tuleville työeläkkeen maksajille ja niille, jotka
            nyt maksavat työeläkkeitä meidän
            puolestamme, koska (Puhemies: 2 minuuttia!) nämä rahat
            eivät riitä kuitenkaan loputtomiin.
         
         
       
      
         
         Pentti Kettunen /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Totean, että tämä edustaja
            Yrttiahon tekemä lakialoite näistä eläkeasioista
            on aiheellinen ja hyvä.
         
         
         Kun viime eduskuntavaalien alla olin erilaisissa tilaisuuksissa,
            joissa nousi tämä taitettu indeksi -asia
            esille, niin kaikki ehdokkaat, puoluekannasta riippumatta, ilmoittivat
            eläkeläisille, että he tulevat ryhtymään
            toimiin, mikäli tulevat valituksi kansanedustajaksi, niin
            että tämä taitettu indeksi muutetaan
            eläkeläisille edullisemmaksi. Nyt on tullut se
            hetki, että tämä eduskunta sen tekee.
         
         
         Nuorille kansanedustajille totean, että itse kukin
            ikäluokka työssä ollessaan maksaa ja
            kustantaa omat tulevat eläkkeensä. Tällä hetkellä eläkkeellä olevat
            ovat kustantaneet jo etukäteen ja maksaneet. Eläkerahastoissa
            on riittävästi rahaa, että tämä asia
            voidaan korjata.
         
         
       
      
      Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
         varapuhemies Pekka Ravi.
      
      
      
         
         Osmo Kokko /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Täällä on käytetty
            erittäin hyviä puheenvuoroja tästä taitetusta
            indeksistä, ja ennen kaikkea edustaja Yrttiaho on aivan
            oikealla asialla. Todella, kun me vaalikentillä kuljimme,
            saimme tavata paljon eläkeläisiä ja eläkeläiset
            kertoivat meille tämän huolen ja ongelman.
         
         
         Täällä on nyt sitten myös
            myöhäisemmissä puheenvuoroissa keskusteltu
            siitä, millä tavalla rahoittaa tämä taitetun
            indeksin takaisin ottaminen. Tärkeintä on, että tähän
            yhteiskuntaan luodaan uusia työpaikkoja ja näin
            ollen sitä kautta on eläkemaksun maksajia. Silloin
            ei tule meille tätä vajausta eikä tarvitse
            sanoa, että meillä ei ole taloudellisia edellytyksiä hoitaa
            näitä asioita. Uusi, kuuden puolueen hallitushan
            on puhunut yrittäjyydestä hyvin vahvasti, ja nyt
            sillä on näytön paikka näissä asioissa
            luoda niitä uusia työpaikkoja ja näin
            maksaa näitä tuleville eläkeläisille
            tarkoitettuja eläkkeitä.
         
         
       
      
         
         Jari Myllykoski /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Uudet ja tuoreet ja nuoret kansanedustajat,
            vaikka jo 50 on mittarissa, toki tiedostavat sen, kuka on maksanut
            eläkkeensä ja kuka ei. Mutta, ettei synny virheellistä mielikuvaa,
            täytyy nyt kuitenkin todeta, että jos eläkkeitten
            maksaminen nyt loppuisi ja eläkkeellä olevat ihmiset
            odottaisivat sitä pelastuksen aurinkoa niistä eläkevaroista,
            se kestäisi tasan neljä vuotta. Kyllä se
            niin on, että ei tämä järjestelmä nyt
            ole vielä siinä mallissa, että ne eläkkeet
            ovat kokonaisuudessaan maksetut, että nyt eläkkeellä,
            työeläkkeellä olevat henkilöt
            voisivat luottaa siihen, että rahavaroja on niin paljon,
            kun he ovat eläkkeensä maksaneet. Järjestelmä aloitettiin
            niin, että siellä ei ollut sellaista omaisuusmassaa,
            mistä pystyttiin maksamaan, vaan me maksamme eläkkeellä olevien eläkkeitä nyt
            omalla työnteollamme, ja se on vaan näin faktista.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.