6) Lisätalousarvioaloitteet
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Tein näitä lisätalousarvioaloitteita
kaksi kappaletta. Toinen keskittyi tuohon Vitostien korjaukseen välillä Mikkeli—Juva
ja toinen Savonlinnan syväväylän siirtoon.
Keskityn nyt oikeastaan tässä puheessa tähän
viimeksi mainittuun.
Laivaliikenteen tällä hetkellä käyttämä syväväylä kulkee
ahtaan, mutkittelevan ja voimakkaasti virtaavan Kyrönsalmen
kautta Savonlinnassa. Kapeikkojen, mutkittelevan väyläosuuden
ja alusliikenteelle epäedullisten virtausolojen vuoksi
väylä on alusliikenteelle onnettomuusaltis ja
hankalasti navigoitava. Väylän navigoitavuutta
vaikeuttaa voimakkaan virran lisäksi Kyrönsalmessa
olevat kolme avattavien siltojen siltapaikkaa. Kyrönsalmen
nykyistä syväväylää ei
voida muuttaa geometrialtaan vastaamaan voimassa olevia suunnittelunormeja
ja merenkulun turvallisuusvaatimuksia. Väylän
parantamista rajoittaa myös salmessa oleva historiallisesti
arvokas Olavinlinna, joka on kansallisesti ja kansainvälisesti
merkittävä suojelukohde.
Laitaatsalmeen suunnitellun syväväylän
linjaus on suora ja väljä, ja siitä muodostuu
huomattavasti turvallisempi kuin Kyrönsalmesta. Laitaatsalmen
ratkaisussa alikulkukorkeudeltaan 24,5 metriä korkeat maantiesillat
poistaisivat kaikki avattavista silloista maantieliikenteelle aiheutuvat
ongelmat ja vesiliikenteen vaaratilanteet. Kyrönsalmen
kapeassa laivaväylässä on sattunut lukuisia
pienempiä onnettomuuksia, mutta onneksi ei vielä mitään
isompaa.
Arvoisa puhemies! Savonlinna-hanke on jaettu kolmeen osavaiheeseen,
joista Kyrönsalmen toinen silta on rakennettu ja välin
Laitaatsalmi—Ruislahti ja Pääskylahden
ratapihan rakentaminen ovat tällä hetkellä parhaillaan
käynnissä. Valmistumisaikataulu rinnakkaisväylälle
näyttää siltä, että väylä valmistuu
tämän vuoden loppuun.
Laitaatsalmen tierata ja väyläjärjestelyt
on Savonlinna-hankkeen kolmas osavaihe. Liikenneviraston tavoitteena
on, että Laitaatsalmen syväväylän
rakentaminen voitaisiin hankintamenettelystä riippuen suunnitelmavalmiuden
puolesta käynnistää vuonna 2014. Rakentamisen
aloittaminen ja tiealueen haltuunotto edellyttävät
lainvoimaista tie- ja ratasuunnitelmaa. Näiden suunnitelmien
laatiminen on jo käynnistynyt.
Arvoisa puhemies! Tämä on outo tilanne opposition
edustajalle, kun tässä salissa joutuu painostamaan
hallituspuolueita noudattamaan omaa hallitusohjelmaansa. Pääministeri
Jyrki Kataisen hallituksen hallitusohjelmassa liikennehankkeista
todetaan, että vaalikauden alussa vireillä olevat
liikennehankkeet saatetaan loppuun. Valtioneuvoston kehysriihessä Savonlinnan
liikennejärjestelyjen loppuun rakentamiseen, tämän hankkeen
kolmanteen vaiheeseen, ei kuitenkaan osoitettu määrärahoja.
Arvoisa puhemies! Kehysriihen jälkeen kokoontuneen
paikallisista asiantuntijoista koostuneen työryhmän
esityksen mukaan valtatie 14 -hankkeen kolmannelle osiolle
tulisi antaa tilausvaltuutus tai aloitusraha valtion talousarvioon heti,
kun suunnitelmat ovat valmiina. Suunnittelua tulisi jatkaa ja suunnittelulle
varata määräraha siten, että suunnitelmat
saadaan valmiiksi vuoden 2013 alkuun mennessä, ja näin
ollen valtatie 14 -hankekokonaisuus toteutuisi keskeytymättömänä.
Hanke olisi vietävissä loppuun minimissään
ilmeisesti 40 miljoonalla eurolla, koska kahdesta ensimmäisestä vaiheesta
on saatu merkittäviä säästöjä.
Minun tekemäni ja perussuomalaisten kansanedustajien
ja muittenkin tekemät lisätalousarvioaloitteet
ovat vain prosenttiluokkaa siitä, mitä hallitus
heittää riihikuivaa rahaa lisätalousarviolla
Euroopan pysyvään tukimekanismiin. Tämä määrä,
mitä hallitus laittaa tähän tukimekanismiin,
on määrältään 1,44
miljardia euroa.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Olen tehnyt kaksi lisätalousarvioaloitetta.
Numero 12 koskee valtatie 8:aa. Valtatie 8 on erittäin
ruuhkainen, onnettomuuksia sattuu paljon, ja näin ollen
on erittäin tärkeää, että Kasitien
parannushanke alkaa mahdollisimman nopeasti, ja vihreää valoa
onkin jo annettu. Lisätalousarvioaloite koskee lähinnä Maskun
aluetta elikkä väliä Raisio—Nousiainen,
koska siellä pohjavedenottoaluetta koskeva rakentamiseen
myönnetty ympäristölupa umpeutuu jo 12.2.2014.
Näin ollen on tärkeää, että päästään
aloittamaan tämä moottoritiehanke ajoissa, ettei
se kariudu tähän ympäristöluvan
puutteeseen, siihen, ettei tätä ympäristölupaa
ole uusittu.
Toinen lisätalousarvioaloitteeni koskee veteraanien
kuntoutusta. Menneistä vuosista tähän päivään
asti veteraanien, kunniakansalaisiemme, kuntoutus ja kotihoito eivät
ole hoituneet tarpeeksi hyvin. He eivät kaikki ole päässeet
kuntoutukseen, eivätkä tule pääsemäänkään
vuoden loppuun mennessä, koska kunnissa on tapahtunut kuntoutusmäärärahojen
loppuminen jo tässä vaiheessa vuotta. Eli vaikka
veteraaneille tämä kuntoutus kuuluisi, niin joka
kunnassa he eivät saa tätä etua. Myös
kotihoidossa on suuria puutteita kautta Suomen. Joissakin kunnissa
on asiat tyydyttävällä tavalla, mutta
toisissa kunnissa taas asia on hieman retuperällä.
Sotaveteraanien kuntoutus ja kotihoito olisi pitänyt
hoitaa kunnolla kuntoon jo vuosia sitten, myös edellisillä hallituskausilla,
mutta tätä ei ole tapahtunut, ja niinpä lisäraha,
jotta tämä hoituisi pikaisesti, on tarpeeseen.
Siksi tämä lisätalousarvioaloite, numero
13, on esitetty.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä ihan aluksi voi todeta,
että perussuomalaisilla on hivenen tämmöinen
Veikko Vennamon opettama toimintapa, että kannattaa tehdä aloite
tiehankkeesta silloin, kun siitä on tehty jo päätös taikka
sanotaan, että siitä on jo syntymässä myönteinen
päätös. Silloin voi sanoa, että on nimi
oikeassa paikassa ja aloite on oikeaan aikaan liikkeellä.
No, näitä on ollut kyllä muissakin puolueissa,
tulee mieleen E18-hankkeen kehittäminen. Siinä löytyy
Turun puolesta kyllä henkilöitä, jotka
valtiovarainvaliokunnan ja eduskunnan tekemien päätösten
jälkeen taisivat vähän omia niitä hankkeita.
Tämä Savonlinnan kysymys on tärkeä,
koska hallitusohjelman teossa Säätytalolla nimenomaan
linjattiin, että käynnissä olevat hankkeet tulee
saattaa loppuun. Tältä osin valtiovarainvaliokunta
on yksimielisesti viime viikolla liikennejaoston esittelystä todennut,
että tämä Savonlinnan kolmas vaihe nimenomaan
on tähän liittyen nyt hoidettava. Sinänsä tietysti
infran osalta on vakava tämä takamaastosta lähtevä rahoituksellinen
tilanne. Koko maan kansallinen kilpailukyky edellyttää kyllä,
että meidän täytyy nyt pystyä nämä meristrategiat
ja meidän logistiset kokonaisjärjestelyt käymään
läpi. Maan suhteellinen kilpailukyky nimenomaan Venäjäänkin avautuviin
WTO- ym. mahdollisuuksiin nähden on suhteellisen heikolla
edunvalvonnalla esimerkiksi EU-tasolla hoidettu. Meidän
täytyy nyt tämmöinen kansallinen strategia
näissä hyvin pikaisesti käydä läpi,
ja tältä osin valtiovarainvaliokunta on nämä asiat
nostanut erityisesti esille.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Rajamäki käytti
tällaista lausetta siinä, että "on tehty
myönteinen päätös". Hyvä niin,
jos on tehty. Tämä minun mielestäni ei
ole sillä tavalla mikään poliittinen
asia tai yhden puolueen asia, enkä halua sillä millään
tavalla keinotella jotain positiivista julkisuutta itselleni tässä.
Tiedän ne taustat, miten tätä Savonlinna-hanketta
on alun perin lähdetty viemään eteenpäin,
ja tiedän myöskin edustaja Rajamäen ison
ja kovan panoksen tähän asiaan ja kaikkien eteläsavolaisten kansanedustajien
panoksen tähän asiaan. Minä en näe
tätä syväväylän siirtohommaa,
joka on kolmas vaihe tätä kokonaisuutta, poliittisena vaan
taloudellisesti hyvin järkevänä tekona.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Tein tässä kolme lisätalousarvioaloitetta
lähinnä uudistamalla syksyllä tekemiäni
talousarvioaloitteita. Opposition näkökulmasta
on suhteellisen turhauttavaa tämä aloitteiden
teko, mutta kumminkin täytyy tuoda asioita esille.
Hallitus on osoittanut Itämeren suojeluun monennäköisiä varoja
edellisellä hallituskaudella ja nykyäänkin,
mutta konkreettisia suojeluhankkeita ei kovinkaan paljon ole. Itselläni
on lisätalousarvioaloite määrärahaksi
Itämeren suojeluun, ja suojelu tapahtuisi siten, että tuettaisiin Liedossa
olevaa Saukonojan vesiosuuskuntaa, niin että saataisiin
rakennettua parempi jätevesisysteemi 230 taloudelle. Se
olisi konkreettinen toimi, joka parantaisi Itämeren tilaa,
vähentäisi sen saastumista konkreettisesti.
Sitten on kaksi muuta lisätalousarvioaloitetta. Toinen
on Raukkalan kylän paikallistien liikenneturvallisuuden
parantamiseen Liedossa. Liedosta on kyllä omiakin kansanedustajia
vuosien varrella ollut, mutta he eivät ole asuneet Raukkalantien
varrella, ja sen takia se on jäänyt vähän semmoiseen
huomioimattomaan asemaan. Perussuomalaiset tosin ovat Vistbackan
tekemillä aloitteilla puuttuneet asiaan tai yrittäneet
puuttua jo aikaisemminkin. Siellä on muun muassa Kailassuon
silta, josta puuttuu kaiteet, ja siten se on liikenteelle hieman
vaarallinen. Olisi hyvin tärkeää saada
rahoitusta sen tien kunnostamiseen, ja siinä on 385 000
euron lisätalousarvioesitys tien ja sillan kaiteiden kunnostamiseksi.
Kolmas lisätalousarvio koskee Vehmaan ja Kivikylän
välisen tien peruskorjauksen suunnittelua tässä vaiheessa,
koska siitä ei ole suunnitelmaakaan vielä, mutta
tie on kumminkin sen verran heikossa kunnossa ja liikennetarve on
kasvanut, kun alueelle on tullut uusi noin 100 000 kanan
jättikanala. Siten on tullut tarvetta myöskin sille,
että tietä pitäisi korjata, ja tieosuuskunnan osakkaat
eivät siihen yksin kykene.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Rajamäelle: koska olen
ensimmäisen kauden kansanedustaja, niin Kasitietä ja
sen etuja en ole voinut ajaa aikaisemmin kuin vasta nyt.
Keskustelu päättyi.