3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rikoslain 20 luvun
         muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Oikeusministeri    Anna-Maja   Henriksson
         
          Arvoisa puhemies, värderade talman! Tässä hallituksen
            esityksessä on kyse hyvin tärkeästä ja
            odotetusta uudistuksesta, jolla muutettaisiin keskeisiä seksuaalirikoksia koskevia
            rikoslain pykäliä.
         
         
         Rikoslain 20 lukua seksuaalirikoksista muutettiin edellisen
            kerran vuonna 2011 ja tuossa yhteydessä eduskunnassa toivottiin,
            että seuraavaksi arvioitaisiin perusteellisesti raiskausrikoksia koskevien
            säännösten uudistustarve. Tämä on nyt
            tehty. Uudelleenarvioinnin tarpeesta sovittiin myös hallitusneuvotteluissa,
            ja hallitusohjelmassa on maininta tarpeesta uudistaa lainsäädäntöä niin,
            että se turvaa paremmin seksuaalisen itsemääräämisoikeuden.
         
         
         Ärade talman! Denna viktiga regeringsproposition har
            beretts utgående från de önskemål
            riksdagen framlade då man senast gjorde ändringar
            i strafflagens 20 kapitel om sexualbrott. De nu föreslagna ändringarna
            berör den här gången de mest centrala
            sexualbrottsbestämmelserna, nämligen de som gäller
            våldtäkt.
         
         
         Muutoksia valmisteltaessa olemme ottaneet huomioon myös
            Euroopan neuvoston yleissopimuksen naisiin kohdistuvan väkivallan
            torjumiseksi ja Ahvenanmaan maakuntapäivien toivomusaloitteen
            asiasta. Samoin on seurattu uusinta tutkimusta sekä kansalaiskeskustelua.
         
         
         Vid beredningen av propositionen har vi också tagit
            Europarådets konvention om bekämpning av våld
            som riktar sig mot kvinnor och Ålands lagtings initiativ
            från 2011 i beaktande, ett initiativ där man förtjänstfullt
            också påtalade behovet av en strängering
            av de bestämmelser som gäller våldtäkt.
         
         
         Arvoisa puhemies! Haluan nostaa esityksestä erityisesti
            esiin kolme asiaa, ensimmäiseksi raiskauksia koskevan sääntelyn.
            Sitä muutettaisiin niin, että nykyinen säännös
            pakottamisesta sukupuoliyhteyteen, joka monessa mielessä on
            koettu ongelmallisena, kumottaisiin. Usein tämän
            pykälän on sanottu koskevan niin sanottua lievää raiskausta,
            josta termistä viimeistään nyt halutaan päästä eroon.
         
         
         Raiskauksen niin sanottua perustekomuotoa lievemmistä teoista
            rangaistaisiin jatkossa raiskausta koskevan pykälän
            mukaisesti. Samalla näihin tekoihin sovellettavaa rangaistusasteikkoa
            korotettaisiin ja niistä tuomittaisiin jatkossa vankeutta
            4 kuukaudesta 4 vuoteen. Tarkoitus on myös säätää hyvin
            olennaisesta rajauksesta. Raiskausta ei voitaisi enää pitää perustekomuotoa
            lievempänä, jos siinä on käytetty
            väkivaltaa. Rangaistusasteikko perustekomuotoisesta raiskauksesta
            säilyisi nykytasolla ollen jatkossakin vähintään
            1 vuosi ja enintään 6 vuotta vankeutta.
         
         
         Uutta olisi myös se, että raiskausta pidettäisiin
            aina törkeänä, jos uhrina on lapsi eli
            alle 18-vuotias. Rangaistusasteikko alaikäiseen kohdistuneesta
            raiskauksesta olisi siis hyvin ankara, vähintään
            2 ja enintään 10 vuotta vankeutta. Tarkoitus on
            myös, että näiden kaikkien muutosten seurauksena
            raiskausrikoksia koskeva rangaistuskäytäntö kovenisi.
         
         
         Ärade talman! En annan central ändring som nu
            föreslås är att en våldtäkt
            som riktar sig mot ett minderårigt offer som utgångspunkt
            alltid ska bedömas som grov. Straffskalan för
            grov våldtäkt är sträng, minimistraffet är
            2 år fängelse och maximistraffet 10 år
            fängelse.
         
         
         Arvoisa puhemies! Uusi ehdotus on myös rangaistussäännös
            seksuaalisesta häirinnästä. Siitä rangaistaisiin
            henkilöä, joka koskettelemalla tai muulla siihen
            vakavuudeltaan rinnastettavalla tavalla tekee toiselle henkilölle
            seksuaalisen teon, joka on omiaan loukkaamaan tämän
            seksuaalista itsemääräämisoikeutta.
            Tällaisia tekoja on pidetty tähän asti
            varsin keinotekoisesti esimerkiksi kunnianloukkauksena.
         
         
         Kolmanneksi mainitsen syyteoikeuden. Sitä on nyt tarkoitus
            muuttaa niin, että jatkossa miltei kaikki seksuaalirikokset
            olisivat virallisen syytteen alaisia. Niin sanotuksi asianomistajarikokseksi
            jäisi jatkossa vain täysi-ikäiseen henkilöön kohdistunut
            seksuaalinen häirintä.
         
         
         Rikoslain 20 lukuun tulisi lisäksi eräitä muita pieniä tarkennuksia.
            Kaikkien muutosten olisi tarkoitus tulla voimaan viimeistään
            vuoden 2015 alussa tai käsittelyaikataulusta riippuen ehkä aikaisemminkin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Ehdotettujen muutosten tarkoitus on korostaa
            jokaisen ihmisen seksuaalista itsemääräämisoikeutta.
            Uskon, että uudistuksilla tulee olemaan myönteisiä vaikutuksia
            sukupuolten välisen tasa-arvon ja etenkin naisten oikeuksien
            edistämisessä.
         
         
         Ärade talman! Syftet med dessa ändringsförslag är
            att ytterligare framhäva individens sexuella självbestämmanderätt.
            Min förhoppning är att ändringarna kommer
            att ha positiva konsekvenser för jämställdheten
            mellan könen och i synnerhet för stärkandet
            av kvinnornas rätttig-heter.
         
         
       
      
         
         Eeva-Maria Maijala /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Otan tässä puheessani kantaa
            erityisesti rikoslain 20 luvun kolmeen ensimmäiseen pykälään,
            jotka koskevat raiskausasioita.
         
         
         Julkisuudessa hallituksen esitystä on uutisoitu rangaistusasteikon
            ankaroittamisena. Erityisesti on huomioitu niin sanottu lievän
            raiskauksen poistuminen lainsäädännöstä.
            Tämä sukupuoliyhteyteen pakottaminen onkin ollut
            ongelmallinen pykälä, ja se on syystä heikentänyt
            luottamusta lainsäätäjää kohtaan.
            Hallituksen esityksen tavoite on oikeansuuntainen ja ehdottomasti kannatettava,
            mutta ovatko nämä toimenpiteet riittäviä,
            ja onko lievän raiskauksen poistaminen kuitenkin käytännössä vesitetty
            uudella vaihtoehtoisella rangaistusasteikolla? Tämä on
            kysymys, johon kannattaa perehtyä syvällisesti.
         
         
         Vaikka olen itse varatuomari, minunkin täytyi lukea
            nämä tekstit useampaan kertaan läpi tarkasti,
            ja sitten minä vasta huomasin ja tajusin, ettei esitys
            näitten pykälien osalta ollut läheskään niin
            merkittävä — se ero näitten
            välillä — kuin olisin toivonut ja uutisoinneista
            olisi voinut ymmärtää. Toivon todellakin,
            että eduskunnassa tähän asiaan perehdytään
            huolellisesti ja voidaan tarvittaessa muuttaa hallituksen esitystä.
            Minä uskon, että eduskunnan suuri enemmistö olisi valmis
            tiukempaan linjaan kuin mitä nyt tässä hallituksen
            esityksessä ollaan esittämässä.
         
         
         Tällä hetkellä raiskausta ei tuomita
            raiskauksena vaan sukupuoliyhteyteen pakottamisena, jos raiskaus
            on kokonaisuutena arvostellen lieventävien asianhaarojen
            vallitessa tehty, kuten aiemmin tuli jo esille. Tätä rikosnimikettä on kutsuttu
            yleisesti ilmauksella "lievä raiskaus". Hallitus esittää tämän
            niin sanotun lievän rais-kauksen poistamista, mutta samalla
            esitetään uuden, lievemmän rangaistusasteikon
            perustamista raiskauspykälän eli 1 §:n
            alle. Tällainen menettely on poikkeuksellista. Poikkeuksellista
            on se, että rikoslaissa on joku pykälä,
            jossa samalle teolle on määritelty kaksi eri rangaistusasteikkoa.
            Minun järkeni mukaan siinä pitäisi olla
            yksi ainoa selkeä rangaistusasteikko, josta tuomitaan nämä teot.
         
         
         Esimerkiksi tällaisena lievänä raiskausrikoksena
            on tuomittu tapaus, jossa raiskaaja löi lenkillä ollutta
            naista puistossa kasvoihin, repi hiuksista ja kaatoi maahan. Tuomioksi
            tuli 6 kuukautta ehdollista eli käytännössä ei
            yhtään mitään. Yleensä sukupuoliyhteyteen
            pakottamisesta on tuomittu alle vuosi ehdollista. Vain noin joka kuudennessa
            tapauksessa on tuomittu ehdotonta vankeutta. Eli ehdottomasti olemme
            kaikki varmasti samaa mieltä, että muutos tässä tapauksessa
            pitää saada aikaiseksi ja tuomioita on kovennettava
            tästä.
         
         
         Tämä hallituksen esitys merkitsee sitä,
            että raiskausta kyllä jatkossa kutsuttaisiin aina
            rais-kaukseksi eli ei sukupuoliyhteyteen pakottamiseksi, mutta kuitenkin
            eräissä lievemmissä tilanteissa voitaisiin
            tuomita sen lievemmän asteikon mukaan eli ei niin törkeänä raiskauksena — eli
            4 kuukautta tai 4 vuotta. Lakimuutos merkitsisi käytännössä siis
            sitä, että kun nykyään raiskaus-nimisestä rikoksesta
            minimi on 1 vuosi, niin muutoksen jälkeen se olisi 4 kuukautta.
            Asiaa voi tarkastella myöskin näinpäin.
            Se on teoriassa mahdollista, vaikkei ole tarkoitus. Toki kokonaisuudessaan
            rangaistustaso hivenen kovenee, kun se niin sanottu lievä raiskaus
            poistuu.
         
         
         Kun meillä annetaan niin paljon ehdollisia tuomioita
            eivätkä rikolliset istu yleensä edes täyttä aikaa
            ehdottomistakaan, esitettyä asteikkoa voi pitää edelleen
            hyvin lievänä näinkin vakavaan rikokseen
            nähden. Jos lieventäviä asianhaaroja
            löytyy, tuomiohan on mahdollista antaa asteikon alalaidalta,
            mutta onko syytä säätää kaksi
            erillistä rangaistusasteikkoa saman pykälän
            alle? Tässä mielessä niin sanottu lievä raiskaus
            säilyy edelleen rikoslaissa, vaikka nimitys muuttuukin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Jätin viime vuonna laki-aloitteen
            tämän niin sanotun lievän raiskauksen poistamisesta
            ja raiskausrikosten rangaistusasteikkojemme koventamisesta. Nykyisiin
            säädöksiin verrattuna rangaistusasteikkojen
            minimejä esitykseni mukaan kaksinkertaistettaisiin, kun maksimit
            säilyisivät nykyisellään. Käytännössä tämä merkitsisi
            sitä, että vankeusrangaistus väkivaltaisista
            tai väkivallan uhkaa käyttäen toteutetuista
            raiskausrikoksista annettaisiin aina ehdottomana vankeutena. Eli
            esitin selvästi korkeampia rangaistuksia kuin nyt esillä olevassa
            hallituksen esityksessä.
         
         
         Lopuksi: Tuomioistuimet eivät voi lähteä muuttamaan
            Suomen oikeuskäytäntöä vain
            sen vuoksi, että yleinen mielipide muuttuu ja julkinen
            keskustelu tuo esille siinä olevia epäkohtia. Eli
            eduskunnan on muutettava tämmöisessä ta-pauksessa
            lakia. Nyt lakia ollaan muuttamassa. Erittäin hyvä asia.
            Toivottavasti saamme lain selvitystekstit sellaisiksi, että tuomioistuimet
            ottaisivat käyttöön nykyistä kovemmat
            rangaistukset, kun se nyt kerran on mahdollista.
         
         
       
      
         
         Jaana Pelkonen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! On jo korkea aikakin, että raiskauslainsäädäntöä nykyaikaistetaan
            ja siihen tuodaan kauan kaivattua maalaisjärkeä.
            Raiskaajat tuntuvat, ikävä kyllä, tässä yhteiskunnassa
            usein pääsevän kuin koirat veräjästä.
            Esimerkiksi sillä, onko raiskaajalla vakituinen työpaikka,
            saati sillä, että raiskaus kesti vain vähän
            aikaa, ei tulisi olla mitään merkitystä teon
            vakavuutta arvioitaessa, kuten tuomioistuimessa nyt on ollut tapana.
         
         
         Tärkeä muutos tässä hallituksen
            esityksessä on muun muassa se, että alle 18-vuotiaaseen
            kohdistuva raiskaus olisi jatkossa aina törkeä rais-kaus.
            Tällä välitetään vahva
            signaali siitä, että lapsiin ja nuoriin kohdistuviin
            seksuaalirikoksiin suhtaudutaan entistä vakavammin. Tämä on muutenkin
            linjassa viimeaikaisen suunnan kanssa, jossa lapsia ja nuoria pyritään
            suojaamaan kaikin keinoin seksuaalirikoksilta.
         
         
         Positiivista tässä on myös se, että ehdotetut muutokset
            tekisivät kaikista raiskausrikoksista virallisen syytteen
            alaisia. Tämän myötä saadaan monet
            sellaiset tapaukset syytteeseen ja rikosprosessiin asti, jotka uhri
            esimerkiksi pelon, vahvan tunnesiteen — rakkaushan, ikävä kyllä,
            on usein sokea — tai muun vastaavan syyn vuoksi vetäisi pois
            syytteistä eli peruisi koko homman. Jatkossa tämän
            myötä siis esimerkiksi kotona tapahtuvat puolison
            raiskaukset saadaan toivottavasti paremmin tuomioistuinmenettelyn
            piiriin.
         
         
         Hallituksen esitys on ehdottomasti askel oikeaan suuntaan, mutta
            se ei suinkaan ole vielä täydellinen. Esimerkiksi
            juuri edellä edustaja Maijala nosti esiin tärkeitä huomioita.
            En itsekään ymmärrä sitä,
            minkä takia raiskauksissa tarvitaan kaksi rangaistusasteikkoa,
            eli työtä tämän parissa vielä riittää.
         
         
       
      
      Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
         varapuhemies Pekka Ravi.
      
      
      
         
         Ismo Soukola /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Ensimmäiseksi täytyy
            kiittää ministeriä ja ministeriötä hyvin
            notkeasta toiminnasta, että on saatu vielä tämän
            hallituskauden aikana käyntiin tämän
            uudistuksen aikaansaanti. Kaiken kaikkiaan me olemme oikealla tiellä siinä,
            että pyritään estämään
            kaikenlaiset kikkailut tekonimikkeiden kanssa ja se, että sitä myöden
            pyritään tuomioitten lieventämiseen.
            Kyllä lähtökohdan pitää kuitenkin
            olla se, että seksuaalirikoksista tulisi aina tuomita ehdotonta
            vankeutta.
         
         
         Kyllä ruumiillisen koskemattomuuden kunnioituksen pitäisi
            näkyä myös oikeudenkäytössä. On
            rajusti yleisen oikeustajun vastaista, että joistain talous-
            ja varsinkin verorikoksista tuomitaan kyllä ehdotonta vankeutta — niissä on
            loppujen lopuksi kysymys vain rahasta, jota valtion rahapaja kyllä painaa
            tarvittaessa kolmessa vuorossa, jos se loppumaan meinaa päästä — mutta samaan
            aikaan meillä henkeen ja terveyteen kohdistuvista rikoksista
            palkitaan käytännössä katsoen
            mitättömillä ehdollisilla tai jopa yhdyskuntapalvelurangaistuksilla.
         
         
         Moni raiskaus tapahtuu perhepiirissä, niin kuin tässä edellä kävi
            ilmi, taikka ennestään toisilleen tuttujen henkilöiden
            kesken. Näistä syistä on paljon tutkimuksia
            tehty. Kysymys voi olla eräänlaisesta vallankäytöstä taikka
            sitten niinkin yksinkertaisesta asiasta, että puolisoiden
            seksuaaliset tarpeet eivät vain yksinkertaisesti kohtaa. Rangaistukset,
            olivat ne sitten kuinka ankaria tahansa, ovat kuitenkin tälle
            ongelmalle vähän niin kuin aspiriini vuotavalle
            haavalle.
         
         
         Mielestäni modernin yhteiskunnan pitäisi mahdollistaa
            turvallinen väylä erilaisten seksuaalisten tarpeiden
            tyydyttämiseksi, ja vastaavasti henkisesti sairailla henkilöillä pitää olla
            mahdollisuus tehokkaaseen hoitoon. Ja silläkin uhalla, että menen
            vähän asian sivulle, vaiettu puheenaihe on myös
            vammaisten seksuaalisuus. Mikäpä oikeus meillä niin
            sanotusti terveillä on määritellä,
            kenelle kuuluu oikeus tyydyttävään sukupuolielämään
            ja kenelle ei.
         
         
       
      
         
         Elisabeth Nauclér /r:
            		
         
         
          Ärade herr talman! Som vi hörde kom Ålands
            landsting i maj 2011 med ett initiativ om att riksdagen skulle besluta att
            ge regeringen i uppdrag att företa en översyn av
            strafflagens bestämmelser om sexualbrott för att
            sedan få till stånd en ändring.
         
         
         Bakgrunden till förslaget var att man på Åland ansåg
            att det stred mot rättsmedvetandet att de sexualbrott det
            här är fråga om bestraffas på så olika
            sätt i Finland och Sverige. Brott som till exempel begås
            ombord på passagerarfärjorna kan få helt
            olika bedömning beroende på om fallet behandlas
            enligt svensk lag och i svensk domstol eller enligt finsk lag i
            domstol på Åland eller i riket. Att lagstiftningen är
            så olika i Sverige och Finland ansågs dock inte
            vara tillräckligt skäl för att Åland
            formellt skulle ha initiativrätt i frågan, och ärendet
            behandlades därför inte i riksdagen av formella
            skäl. 
         
         
         Det är därför jag nu med tillfredsställelse
            kan konstatera att denna ändring ändå vidtagits.
            Men lagstiftningen blir inte identisk, och jag skulle därför
            vilja fråga ministern: Kan man nu säga att det
            förekommer en samsyn i Sverige och Finland på de
            här brotten?
         
         
       
      
         
         Johanna Ojala-Niemelä /sd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Olen tyytyväinen hallituksen
            päätökseen kiristää seksuaalirikosten
            rangaistuksia. Kuten ministeri tuossa edellä sanoi, säädäntöä uudistetaan
            nyt niin, että lainsäädäntö kunnioittaa paremmin
            henkilön seksuaalista itsemääräämisoikeutta,
            ja tähän on Suomi kansainvälisestikin sitoutunut.
         
         
         Hallituksen esityksessä puututaan varsinkin raiskausrikosten
            tunnusmerkistöön. Jatkossa väkivaltaa
            sisältänyt teko tulisi aina rangaistavaksi vähintään
            raiskauksen perustekomuodon mukaan. Raiskausta olisi aina lisäksi
            pidettävä törkeänä,
            kun se kohdistuu alle 18-vuotiaaseen, ja lisäksi niin sanottu
            lievä raiskaus eli pakottaminen sukupuoliyhteyteen poistuu
            rikoslaista. Näillä muutoksilla korostetaan tekojen
            paheksuttavuutta ja väkivallan käytön
            ja seksuaalisen itsemääräämisoikeuden
            loukkaamisen moitittavuutta. Mielestäni tässä pitkälti
            on kyse oikeustajusta. Raiskauksen rikoksena täytyy lähtökohtaisesti
            olla sellainen, että tunnusmerkistön mukaisesta teosta
            seuraa aina ehdoton vankeusrangaistus.
         
         
         Esityksessä ehdotetaan myös rangaistusasteikkoa
            kiristettäväksi. Asteikon kiristämisellä tavoitellaan
            lievempien raiskausrikosten rangaistusten koventamista, mutta sen
            odotetaan kyllä vaikuttavan rangaistuskäytännön
            ankaroitumiseen myös muilta osin, kun väkivaltaa
            sisältäneet teot arvioitaisiin aina vähintään
            raiskauksen perustekomuodon mukaan. Raiskauksen kaltaisissa törkeissä rikoksissa
            aiemmin tuomitut lievät rangaistukset ovat olleet omiaan
            heikentämään kansalaisten luottamusta
            oikeuslaitokseen, mutta lainsäätäjä suhtautuu
            vakavasti seksuaalirikoksiin, ja sen on minusta näyttävä myös
            jatkossa rangaistuskäytännössä.
            Uskon, että nämä edustaja Maijalan huolet
            tuolla lakivaliokunnassa myös tulevat tarkoin puntaroiduiksi.
         
         
       
      
         
         Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
         
         Arvoisa puhemies! Kiitos tästä palautteesta
            ja kiitos siitä, että pääosin
            ollaan kuitenkin tyytyväisiä, että mennään
            oikeaan suuntaan. Haluan heti tässä alussa tehdä nyt
            muutaman huomautuksen.
         
         
         Tässä, edustaja Maijala, ei missään
            nimessä olla vesittämässä mitään.
            Tässä ollaan nyt menossa tiukempaan suuntaan,
            ja se tulee erittäin selvästi esille tässä esityksessä.
            Niistä teoista, jotka tänä päivänä täyttävät
            pakottamisen tunnusmerkistön, kaikki ne, jotka sisältävät
            jonkinlaista väkivaltaa, siirtyvät tähän
            perustekomuotoon, jossa on 1—6 vuoden rangaistusasteikko. Elikkä suuri
            osa niistä teoista, jotka tänä päivänä on
            tuomittu pakottamisena, siirtyy nyt tähän, koska
            rajataan kaikki ne tapaukset pois, joissa on käytetty väkivaltaa.
            Ja jo pakottaminen sinänsä on aikaisemmin, tähän
            päivään mennessä, pitänyt
            sisällään myös tietyn asteen
            väkivaltaa, elikkä tämä on suuri
            muutos.
         
         
         Sen lisäksi kaikkien niitten tekojen osalta, jotka
            edelleen ovat sellaisia, että ne eivät sisällä väkivaltaa,
            tuomitaan sitten tämän lievemmän rangaistusasteikon
            mukaisesti, jossa vähimmäisrangaistus on 4 kuukautta,
            korkein rangaistus 4 vuotta, ja niitten osalta tänä päivänä lievin
            rangaistus on ollut 14 päivää ja maksimirangaistus
            3 vuotta. Elikkä kaikilta osin tässä tulee
            ankarampi rangaistusasteikko, ja näitä tekoja
            myös arvioidaan tulevaisuudessa eri tavalla.
         
         
         Erittäin suuri muutos on se, että kaikki lapsiin kohdistuvat
            rikokset on tämän jälkeen lähtökohtaisesti
            tuomittava törkeänä raiskauksena. Se
            tarkoittaa sitä, että niistä rikoksista
            tulee sitten myös ehdottomia vankeustuomioita, tänäkin
            päivänä tulee suurimmassa osassa, mutta
            nyt se on laissakin sanottu suoraan, että tämä on
            lainsäätäjän tahto, jos eduskunta
            tämän esityksen hyväksyy.
         
         
         Elikkä missään nimessä täällä ei
            lievennetä mitään, vaan tämän
            esityksen tuloksena hyvin todennäköisesti ja myös
            toivottavasti on se, että rangaistuskäytäntö näissä vakavissa
            rikoksissa ankaroituu.
         
         
         Sitten kysyttiin tästä, että minkä takia
            meillä on kolme eri porrasta. Ylipäänsä Suomessa
            rikokset eri rikoslaeissa on vakiintuneesti porrastettu kolmeen
            portaaseen: meillä on perustekomuoto, ja sitten meillä on
            törkeä muoto, ja sitten meillä on lievempi
            muoto. Mutta tässä tapauksessa me emme halua enää puhua
            lievästä tekomuodosta, koska raiskaus ei ole koskaan
            lievä. Sen takia puhutaan nyt sitten siitä, että se
            on vähemmän törkeä.
         
         
         Ruotsissa on samantyyppinen säädös,
            jossa myös puhutaan siitä, että "om brottet är
            mindre grovt", elikkä jos teko on vähemmän
            törkeä, niin tuomitaan myös Ruotsissa
            korkeintaan 4 vuoden vankeusrangaistukseen. Tämä on
            hyvin normaali käytäntö meidän
            omassa oikeusjärjestyksessämme ja myös
            muissa Pohjoismaissa.
         
         
         Ledamot Nauclér frågade om man nu kan säga att
            vi har en någorlunda likartad samsyn på de här brotten
            i Sverige och Finland. Jag tycker att man nog kan säga
            det, därför att nu när vi går
            in för att vi också har den här mindre
            grova formen så följer det ganska långt
            samma systematik som man har i Sverige. Också i Sverige
            har man en bas-, grundform och så har man också den
            grova formen. Sedan är det en annan sak att man i Sverige för
            tillfället för en ganska bred debatt om den här frågan
            om samtycke, och den har vi också funderat på under
            beredningen, men vi har inte sett anledning till att gå in
            för det nu därför att då skulle fokus
            flyttas för mycket på offret, och det skulle inte
            vara förenligt med det som vi eftersträvar i den
            här lagstiftningen.
         
         
         Lyhyesti myös suomeksi: Tällä lainsäädäntömuutoksella
            sekä Suomen että Ruotsin lainsäädännöt
            koskien raiskausrikoksia lähenevät toisiaan, ja
            systematiikka on hyvin samantapainen. Myös Ruotsissa on
            perustekomuoto ja sitten on tämä vähemmän
            törkeä ja sitten on törkeä.
            Ruotsissa on tällä hetkellä aktiivinen
            keskustelu siitä, pitäisikö tämä suostumusmalli
            siellä ottaa käyttöön. Sitä olemme
            myös pohtineet täällä Suomessa
            nyt, kun tämä valmistelu tehtiin, mutta tulimme
            siihen tulokseen, että jos lähdettäisiin
            sille linjalle, niin se aiheuttaisi uhrille yhä enemmän
            tuskaa, koska siinä itse tuomioistuinkäsittelyssä ja
            prosessissa uhri joutuisi sen kohteeksi, että hänen
            pitäisi osoittaa toteen, että hän ei
            ole suostunut. Sellaiseen järjestelmään
            me emme ole halunneet mennä.
         
         
         Mutta kaiken kaikkiaan on hyvä, että asiasta keskustellaan,
            ja tässä on lainsäädäntö,
            joka tulee tarpeeseen. Toivon, että näillä muutoksilla voidaan
            vaikuttaa myös asenteisiin. Jokaista ihmistä pitäisi
            kunnioittaa, ja siihen me pyrimme tällä lainsäädännöllä.
            Me haluamme, että kunnioitamme toisiamme ja ymmärretään,
            että väkivaltarikos on aina vakava rikos. Raiskaus
            on aina erittäin, erittäin raskas asia uhrille,
            ja se on erittäin vakava rikos, ja siihen yhteiskunnan
            pitää myös puuttua.
         
         
         
       
      
         
         Eeva-Maria  Maijala  /kesk:
            		
         
         
          Arvon puhemies! Kiitoksia ministerille tästä koko
            lakiesityksestä. On erittäin tärkeä asia,
            että tämä menee eteenpäin.
         
         
         Mutta ihan muutaman asian minä olisin halunnut vielä tarkentaa.
            Kun puhutaan fyysisestä väkivallasta, niin minun
            näkemykseni mukaan tässä esityksessä liian
            vähälle arvolle jää se, mikä on
            tämä henkinen väkivalta ja väkivallan
            uhka näissä tapauksissa, elikkä voidaan
            vieläkin niin sanotusti lievällä rangaistusasteikolla
            tuomita raiskaustapaus, mikä on aivan yhtä paha
            kuin se fyysisen väkivallan kautta tehty raiskausasia. Kun
            tämä raiskauksen uhrihan joutuu ikuisesti kärsimään
            kuitenkin tästä teosta, minkä hän
            on kohdannut, niin minkä takia se tuomitaan sitten lievemmällä asteikolla,
            jos kerran lopputulos on kuitenkin sama? Fyysisen väkivallanhan
            me pystymme tuomitsemaan myöskin rikoslain pahoinpitelyasioilla,
            jos väkivaltaa on käytetty, eli raiskaus on aina
            raiskaus.
         
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.