6) Hallituksen esitys laiksi vesihuollon tukemisesta
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kysymyksessä on hallituksen esitys
laiksi vesihuollon tukemisesta. Tästä on ympäristövaliokunnan yksimielinen
mietintö tähän hallituksen esitykseen
numero 19. Haluaisin todeta valiokunnan mietinnöstä ja
kannanotoista sen, että me totesimme Asuntorahaston korjausavustusvaltuudesta
tähän irrotettavan noin 3 miljoonaa euroa vuosittain
vuosina 2005—2014 avustuksena haja-asutusalueiden jätevesiasetuksen
vaatimusten täyttämiseksi. Valiokuntahan on aikaisemmin painottanut
Valtion asuntorahaston toiminnan tukemista ja jatkamista tehokkaana.
Myöskin peruskorjaukseen olemme, niin kuin eduskunta kokonaisuudessaankin,
pyytäneet rahaa täältä. Se ei ole
toteutunut, mutta emme näe tätä rahoitusta kuitenkaan
minään huonona asiana.
Valiokunta painottaa myös sitä, että kaiken kaikkiaan
vesihuoltohankkeisiin pitäisi olla riittävä rahoitus,
ja toteammekin, että tämä määräraha,
joka on ympäristöministeriön budjetissa,
on pienentynyt viime vuosina. Kun se oli vuonna 2002 yli 5 miljoonaa
euroa, niin se on ollut 2003—2004 vain 1,673 miljoonaa
euroa. Näin ollen on huoli eduskunnassa nimenomaan siitä, ja
tämä on tietysti koko eduskunnan käsitys,
jos tämä mietintö ja hallituksen esitys
hyväksytään, että tämä rahoitus
pitäisi toteuttaa paremmalla ja korkeammalla tasolla.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Tämä hallituksen esitys vesihuoltolain
tukemisesta on hyvin tekninen, mutta kuten käy ilmi niin
maa- ja metsätalousvaliokunnan lausunnosta kuin ympäristövaliokunnan
mietinnöstä, tässä on puututtu
erittäin tärkeisiin kysymyksiin, vesihuoltohankkeisiin,
jotka ovat sekä ympäristöministeriön
että maa- ja metsätalousministeriön pääluokan
kohdalla. Nythän on käynyt niin, kuten täällä ed.
Tiusanen toi esille, että tämä rahoitus
on ongelma. Tähän on kiinnitetty huomiota. Mutta
useana vuonna budjettikäsittelyn yhteydessä eduskunta
on lisännyt valtiovarainvaliokunnan esityksestä rahoja
sekä ympäristöministeriön pääluokkaan
että myöskin maa- ja metsätalousministeriön
pääluokkaan. Tällekin vuodelle kävi
niin, että niitä lisättiin, ja näin
on voitu sekä puhtaan veden hankkeita että ennen
kaikkea jätevesihankkeita viedä eteenpäin.
Mielestäni on hyvä, että nämä molemmat
valiokunnat ovat yksimielisiä kannanotoissaan. Tämäkin
taas osaltaan vesihuoltohankkeita edistää tässä maassa.
Ed. Timo Seppälä merkitään
läsnä olevaksi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Nämä vesihuollon hankkeet
ovat olleet niitä, joihin varsin monet kansanedustajat
ovat tehneet talousarvioaloitteita. Kun niistä viime joulun
alla äänestettiin, niin juuri puhuvan aloite oli
se, joka pääsi kaikkein lähimmäksi
toteutumisastetta mutta jäi vielä sitten kuitenkin
parikymmentä ääntä sen kriittisen
rajan alapuolelle, että olisi saatu tuo budjettiesitys
takaisin valiokuntaan.
Totean vain periaatteessa sen, että rahantarve on hillitön
tällä hetkellä ja siihen soisi valtioneuvoston
kiinnittävän erityistä huomiota niin,
että tämä suosikkiaihe talousarvioaloitteiden
osalta eräällä tavalla vähän
hiipuisi. Muutoin olen sitä mieltä noin periaatteellisessa
mielessä, että puhtaan veden pitäisi
kuulua maa- ja metsätalousministeriöön
ja likaisen veden ympäristöministeriöön,
silloin olisi selvä peli. Nyt tuntui olevan sellaista asiantuntijakuulemista,
ettei oikein tiennyt, missä valiokunnassa tässä oikein
mahtaa ollakaan.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on periaatteessa oikein hyvä. Minä haluaisin kiinnittää huomiota
vaan erääseen hyvin keskeiseen asiaan maaseudun
alueella tapahtuvan rakentamisen osalta.
Kun on ministereidenkin suulla todettu, että täällä halutaan
tukea rakentamista nimenomaan maaseudulle, haja-asutusalueille,
jopa järvien rannoille, niin eräs osa tätä on
se, että ryhdyttäisiin myöskin vesihuollon
osalta tukemaan, mikäli loma-asuntoa muutetaan pysyväksi
asunnoksi. Monta kertaa tämä johtaisi siihen,
että kasvukeskuksista, aluekeskuksista, henkilöitä ja
perheitä asuisikin toisessa pitäjässä,
joka olisi maaseutumainen pitäjä, mikä edesauttaisi
myöskin asianomaisen pitäjän verotulojen
kasvua. Minusta vastaisuudessa kannattaisi paneutua tähän
kysymykseen.
Siitä, mitä ed. Pulliainen puhui näistä mahdollisuuksista
ja resursseista, olen samaa mieltä. Tälle sektorille
kannattaa Suomessa vastaisuudessa panostaa, mikäli vaan
määrärahat myöten antavat.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Pitkälti yhdyn ed. Vihriälän
puheenvuoroon siitä, että eduskunta on tahtonsa
moneen kertaan ilmaissut paitsi lausumalla asiasta myös
konkreettisesti lisäämällä resursseja.
Mutta, kuten ed. Pulliainen sanoi myös, nekin lisäykset
ovat olleet alamittaisia, tarve on huomattavasti suurempi kuin mihin
meidän tahtomme ja rohkeutemme täällä eduskunnassa
on riittänyt. Me olemme kuitenkin oikealla tiellä,
ja nämä vaikutukset ulottuvat monille eri inhimillisen
elämän osa-alueille.
Olkoon kysymys sitten aluepolitiikasta, asuntopolitiikasta tai
korostetusti ympäristöpolitiikasta, niin tässä on
kyllä sellainen kohde, että tällaisia
tulevaisuuteen tähtääviä, pitkävaikutteisia investointeja
tulisi todella tehdä eikä vaikeroida pelkästään
resurssipulaa. Olisi varmaan ihan järkevää myös
näissä hankkeissa koettaa valtiovallan toimesta
jonkinlaisia porkkanoita osoittaa niille, jotka tässä ovat
edunsaajia ja intresantteja, eli yhteishankkeitakin voisi varmaan
toteuttaa, jos ja kun olisi jotakin sellaista, jolla motivoidaan.
Usein nämä rahoituskuviot koetaan niin raskaina,
että ei uskalleta eikä tohdita lähteä myöskään
paikallisesti liikkeelle. Kyllä tässä valtion
budjetin kautta tuleva ohjaus ja motivointi on todella arvokasta
ja johtaa hyviin tuloksiin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kaikki puhujat, jotka tässä ovat
olleet nyt esillä, oppositiosta ja hallitusryhmistä tukevat
nimenomaan tätä näkökulmaa,
että ympäristönsuojelun edistämisen
määrärahat ovat liian matalat. 1. päivänä tammikuuta
2004 tuli voimaan haja-asutusalueiden jätevesihuollosta
asetus, joka entisestään painottaa investointeja
haja-asutusalueille, joilla nimenomaan fosforin pääsy
vesistöihin on edelleenkin aivan kestämättömän
korkeata. Voidaan todeta, että haja-asutusalueilta peräisin oleva
vesistöjen fosforikuormitus on noin 1,5-kertainen taajamista
tulevaan kuormitukseen nähden.
Näin ollen, kun tiedämme, että fosfori
ja samoin typpi kuitenkin pääosin ajan mittaan
valuvat myös merialueille ja lisäävät
rehevöitymistä niin Suomenlahdella, Pohjanlahdella
kuin yleensä Itämeren altaassa, niin tämä toimi
tältäkin osin olisi tarpeellista, ja tähän
tarvitaan monenlaisia toimenpiteitä, sekä yksityisten
henkilöiden rahoittamia ja toimeensaattamia että sen
tyyppisiä, mihin tämä hallituksen esitys
kohdistaa taloudellisia voimavaroja.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tuo, mitä ed. Tiusanen edellä totesi
rehevöitymisestä ja näistä ongelmista,
on todella totta, ja siitä tietysti meidän täytyy
vastuu kantaa tulevia sukupolvia ajatellen. Kun lukee tätä ympäristövaliokunnan
mietintöä numero 8, voi todeta, että tässä on
asiaan paneuduttu, samoin kuin saaduissa lausunnoissa, joten ei
tähän voi muuta kuin yhtyä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun täällä ruvetaan
puhumaan rehevöitymisestä, niin täytyy
muistaa, että eräillä Suomen alueilla
ollaan tilanteessa, jossa tämmöiset pienet lammet
ja järvet ovat hävinneet rehevöitymisen takia
kokonaan pois. Ne ovat aika kauhean näköisiä paikkoja.
Meillä Pohjois-Pohjanmaallakin, jossa on ollut mökit
lammen ympärillä, siellä ei sitä lampea
ole enää ollenkaan, siinä on sellainen
keidas, suon kaltainen kohouma keskellä, ja siinä sitten
käydään mökillä katsomassa
keidassuota, kun aikaisemmin oltiin niin kuin purrella vesillä.
Tässä katsannossa kyllä kannattaa kiinnittää vesihuoltoon
huomiota myöskin ravinnepuolella.
Keskustelu päättyy.