4) Hallituksen esitys laiksi lähestymiskiellosta annetun
lain muuttamisesta ja laiksi rikoslain 21 luvun 17 §:n
kumoamisesta
Tuija Brax /vihr (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakivaliokunnan puheenjohtajana esittelen
yksimielisen mietintömme koskien sekä niin sanottua
perheen sisäistä lähestymiskieltoa että myös
niin sanotun vakaan tahdon pykälän poistamista
rikoslaista.
Läheissuhdeväkivalta on Suomessa Euroopan unionin
maista ehdottomasti suurinta. Ylipäätänsä väkivaltatilastoissa
valitettavasti olemme EU:n johtava maa, jos niin voidaan sanoa.
Yksistään viime vuonna 31 naista menetti perheen
sisäisessä väkivallassa, lähisuhdeväkivallassa, henkensä.
(Hälinää)
Puhemies:
(koputtaa)
Anteeksi! — Pyydän edustajia siirtymään
pitämään palavereitaan istuntosalin ulkopuolelle.
Kiitoksia, arvoisa puhemies! Tavallisinta on, että läheissuhdeväkivallassa
uhrina on nainen, mutta tunnetaan myös tilanteita, joissa uhrina
on parisuhteen tai läheissuhteen mies sekä valitettavan
usein Suomessa lapset ja enenevässä määrin
vanhukset. Vanhusten eläkkeensaantipäivänä ei
ole enää kovin harvinaista tai tuntematonta, että aikamiespoika,
tai tunnetaan jo tyttäriäkin, niin sanotusti kolkuttaa
ovelle ja vaatii eläkerahoja itselleen. Kun tähän
vielä lisätään se tieto, joka
löytyy muun muassa sisäministeriön nettisivuilta
kansliapäällikkö Viljasen teksteistä, että on
arvioitu, että keskimääräisessä alkoholin kulutuksessa
1 litran lisäys per yli 15-vuotias suomalainen tulee lisäämään
pahoinpitelyitä noin tuhannella ja nyt näyttää siltä,
että keskimääräinen kulutus
tulee nousemaan vähintään 2 litralla
per yli 15-vuotias suomalainen, mistä Viljasen taulukkojen
mukaan seuraa noin 2 000 uutta pahoinpitelyä Suomessa
kuluvana vuonna, ja kun tiedetään, että näistä pahoinpitelyistä arvioiden
mukaan 40 prosentista 50 prosenttiin on nimenomaan läheissuhdeväkivaltaa,
niin puhumme valtavasta ongelmasta.
Siihen nähden lakivaliokunta on ilolla ottanut vastaan
oikeusministeriön hyvän ehdotuksen siitä,
että lähestymiskielto nyt mahdollistetaan myös
niihin tilanteisiin, joissa lähestymiskiellon saava asuu
samassa taloudessa sen kanssa, jota suojataan tällä kiellolla.
Samoin yhtä tärkeätä tätä taustaa
vasten on niin sanotun vakavan tahdon pykälän
poistaminen.
Lähestymiskiellosta annetun lain muuttamista koskevan
ehdotuksen ydinsisältö on se, että lähestymiskieltoon
voidaan määrä myös silloin, kun
kiellolla suojattava ja kieltoon määrättävä henkilö asuvat
samassa asunnossa. Perheen sisäinen lähestymiskielto,
mikä terminä on hiukan ongelmallinen, mutta emme
lakivaliokunnassakaan pystyneet parempaa ja ytimekkäämpää nimeä keksimään,
voidaan määrätä enintään
kolmeksi kuukaudeksi kerrallaan. Tällaiseen perheen sisäiseen
lähestymiskieltoon määrätyn
henkilön on poistuttava asunnosta yleensä välittömästi,
vaikka asunto on se, jossa hän ja kiellolla suojattava
henkilö asuvat yhdessä. Lähestymiskiellon
saanut henkilö ei saa ottaa yhteyttä suojattavaan
henkilöön.
Perheen sisäisen lähestymiskiellon määräämisen
edellytykset ovat tiukemmat kuin tavallisen lähestymiskiellon
kohdalla. Kiellon määräämisen
edellytyksenä on yhtäältä kieltoon
määrättävän henkilön
uhkausten, aiempien rikosten tai muun käyttäytymisen
perusteella tehtävä päätelmä,
että hän todennäköisesti tulee
tekemään itsensä uhatuksi tuntevan henkilön
henkeen, terveyteen tai vapauteen kohdistuvan rikoksen. Tämän
todennäköisyysarvion vastapainona kiellon määräämisen
edellytykseksi asetetaan laissa myös se, ettei kiellon
määrääminen ole kohtuutonta,
ottaen huomioon uhkaavan rikoksen vakavuus, samassa asunnossa asuvien
henkilöiden olosuhteet ja muut ilmenneet seikat.
On selvää, että nämä ehdotetut
toimenpiteet ovat välttämättömiä läheissuhdeväkivallan
poistamiseksi, mutta lakivaliokunta haluaa korostaa, että yksinomaan
nämä eivät tietenkään
ole tähän ongelmaan nähden riittäviä.
Sen takia lakivaliokunta edellyttääkin, että viranomaisten,
etenkin poliisi- ja sosiaaliviranomaisten, on käytännössä tiivistettävä yhteistyötään.
Samoin huomautamme, että on tarkoituksenmukaista hyödyntää erilaisten
kansalaisjärjestöjen tarjoamia palveluita. Lain
tavoitteiden toteuttamisen kannalta on tärkeätä esimerkiksi
se, että kieltoon määrättävää henkilöä kannustetaan
osallistumaan väkivaltaisen käyttäytymisen
ja/tai päihdekierteen katkaisemiseen tähtäävään
ohjelmaan tai toimintaan.
Esimerkiksi Espoossa syyttäjät ovat aktiivisesti
muutaman viime vuoden ohjanneet kaikki perheväkivallasta
tai läheissuhdeväkivallasta syytteessä olevat
väkivaltaisen käyttäytymisen lopettamiseen
tähtäävään ohjelmaan,
ja tulokset ovat olleet erittäin hyviä. Että tämä onnistuisi,
se edellyttää, että asiantuntevasti toteutettuja
ohjelmia on riittävästi tarjolla joka puolella
maata.
Perheen sisäisen lähestymiskiellon seuraus
on siis se, että väkivaltaa käyttävä tai
sillä uhkaava henkilö joutuu poistumaan yhteisestä asunnosta. Kiellon
määräämisen edellytyksenä ei
ole, että kieltoon määrättävällä olisi
tiedossaan asunto, johon hän voi mennä, siis silloinkaan,
kun on suomalainen talvi ja muuten hankalat olosuhteet. Nopeasti
syntyvässä tilanteessa henkilöllä saattaakin
olla vaikeuksia järjestää itselleen tilapäistä asuntoa.
Tämän vuoksi lakivaliokunta pitää tärkeänä,
että seuratessaan uuden lain toimivuutta oikeusministeri
kiinnittää huomiota myös kieltoon määrättyjen
henkilöiden asumisen järjestämiseen.
Toistaiseksi vain harvalla paikkakunnalla on tukiasuntoja näille
poistettaville henkilöille. Perustuslakivaliokunnan kannanottoa
seuraten lakivaliokunta myös lisäsi lakiin säännöksen, jonka
mukaan perheen sisäistä lähestymiskieltoa koskevaan
ratkaisuun on tarvittaessa liitettävä ohjeet siitä,
mistä kieltoon määrätty henkilö voi saada
apua asumisensa järjestämiseksi kiellon voimassaoloajaksi.
Lakiehdotusta käsitellessään valiokunta
kiinnitti erityistä huomiota myös lapsen asemaan. Meillä on
viime aikoina tullut aika paljon tutkimuksia siitä, että itse
asiassa läheissuhdeväkivallassa suurin kärsijä on
lapsi, joka näkee vanhempien keskinäisen väkivallan.
Se saattaa olla lapsille joskus jopa pahempaa kuin pahoinpitelyn kohteeksi
joutuminen, ja silloin tietysti on hyvin tärkeää,
että tässä yhteydessä myös
mietitään, että vaikka varsinaisen väkivallan
osapuolet perinteisen katsannon mukaan ovatkin usein mies ja nainen,
niin todellisuudessa ehkä kaikista tärkein ja
eniten kärsivä osapuoli on lapsi.
Perheen sisäisen lähestymiskiellon määräämisellä ei
kuitenkaan ole oikeudellisia vaikutuksia kiellolla suojattavan ja
kieltoon määrätyn henkilön yhteisten
lasten huoltoon ja tapaamisoikeuteen. Lähestymiskiellon
peruslähtökohdan mukaisesti yhteydenpitokielto
koskee vain sitä henkilöä, jonka suojaksi
lähestymiskielto on määrätty.
Jos rikoksen uhka kohdistuu myös lapseen, lähestymiskielto
voidaan määrätä myös
hänen suojakseen, ja tämä olisi tärkeää myös
koulutuksessa ammattilaisille muistuttaa. Lapsen huollon ja tapaamisoikeuden
ensisijaisena tavoitteena on kuitenkin lapsen edun mukainen järjestely,
ja silloin on järkevää, että siitä asiasta
ei erikseen ole tässä nyt käsiteltävässä laissa
pykäliä. On tärkeätä,
että kuitenkin tätä asiaa seurataan ja
katsotaan, miten käytännössä lapsen
tapaaminen voi näissä tapauksissa toteutua. Lakivaliokunta
kiinnittääkin erityistä huomiota siihen,
että muun muassa valvottuja tapaamispaikkoja olisi riittävästi.
Tältä osin Suomessa eri paikkakunnat ovat hyvin
erilaisessa tosiasiallisessa tilanteessa, ja saattaa olla, että lapsen
oikeus tavata molempia vanhempiaan vakavasti vaarantuu tämän
sinänsä välttämättömän
lakiuudistuksen takia.
Arvoisa puhemies! Toinen keskeinen muutos koskee niin sanotun
vakaan tahdon pykälän poistamista. Kyseessä on
rikoslain 21 luvun 17 §:n kumoaminen. Kyseinen rikoslain
pykälä on erityinen toimenpiteestä luopumissäännös,
joka on siis tähän asti koskenut virallisen syyttäjän
oikeutta jättää syyte nostamatta siinä tapauksessa, että asianomistaja
sitä omasta vakaasta tahdostaan pyytää.
Tämä niin sanottu vakaan tahdon pykälä tuli
lakiin vuonna 95 ja osittain eduskunnassa käydyn keskustelun
pohjalta. Käytännössä on kuitenkin
osoittautunut, että tämä pykälä on ollut
erittäin ongelmallinen ja käytännössä johtanut
ennemminkin tarkoitustaan vastaamattomiin tilanteisiin. Soveltamiskäytäntö on
ollut epäyhtenäinen, ja on ollut myös
erittäin vaikea käytännössä syyttäjän
arvioida, mikä on oikeasti vakaa tahto ja mikä on
painostuksen alla syntynyt myöhempi mielipide.
Myös mainitsemani kokeilu Espoossa, jossa on jo jonkin
aikaa käytännössä jätetty
soveltamatta tätä vakaan tahdon pykälää ja
viety syytteeseen kaikki läheissuhdeväkivaltatapaukset
ja samassa ohjattu myös todella hoitoon näitä väkivallantekijöitä,
on antanut aihetta uskoa siihen, että tämä pykälä on
tarpeeton, ellei suorastaan haitallinen, ja että on yhteiskunnan
erittäin tärkeä jatkossa tehdä selväksi,
että myös kodin sisällä tapahtuva
väkivalta on aina myös rikosasia eikä niin
sanotusti osapuolten keskenään järjestettävissä,
silloin kun on kysymys pahoinpitelyistä.
Esiintyneiden ongelmien vuoksi valiokunta mietinnössään
puoltaa näiden säännösten kumoamista
yksimielisesti. Tältä osin toivomme, että syyttäjät
myös saavat samanlaisia resursseja kuin Espoossa tässä kokeilussa
on ollut, että he jatkossa paitsi pystyvät nyt
sitten lain nojalla syyttämään myös
ohjaamaan saman tien väkivallantekijät hoitoon,
ja mikä tärkeintä varsinkin tänä päivänä Suomessa,
päihdehoitoon, katkaisuhoitoon. En ilmeisesti osaa riittävästi
kuvata tätä yhteyttä, mutta kehotan vielä kaikkia,
jotka ovat kiinnostuneet viinan kulutuksen lisääntymisen
ja väkivaltaisen käyttäytymisen välisestä yhteydestä,
vierailemaan sisäministeriön sivuilla kansliapäällikkö Viljasen
puheessa: Yksi litra lisää keskikulutukseen on
tuhat uutta pahoinpitelyä, ja näistä pahoinpitelyistä eri
arvioiden mukaan noin puolet on lähisuhdepahoinpitelyjä ja
muuta väkivaltaa.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Brax aivan aiheesta sekä puheensa
alussa että lopussa viittasi etyylialkoholin käytön
lisääntymiseen, joka siis johtuu siitä ja
joka jäi sanomatta, että hallitus on päätynyt
alentamaan voimakkaasti nimenomaan kirkkaan viinan verotusta, jolloinka
on kaikkein halvinta ja edullisinta humalahakuisessa käyttäytymisessä juoda
itsensä humalaan nimenomaan juomalla kirkasta viinaa. Siitä on
omat seurauksensa, nämä väkivaltakysymykset,
mutta haluaisin täydentää tähän,
mitä ed. Brax sanoi, vielä sen, että on
arvioitu tämän veronkevennyksen aiheuttaman alkoholinkulutuksen
nousun johtavan 600:aan alkoholista johtuvaan lisäkuolemaan vuositasolla
Suomessa, jolloinka tämä on toinen erittäin
tärkeä asia ja myöskin liittyy rikoslakiin sillä tavalla,
että kuolemat ovat osin pahoinpitelyjen tuloksia, tappoja,
auto-onnettomuuksia, liikenneonnettomuuksia jne.
Eva Biaudet /r (vastauspuheenvuoro):
Herr talman, arvoisa puhemies! Vaikka alkoholilla on aivan
selvä, iso vaikutus väkivallan lisääntymiseen
perheissä, on myös niin, että on hyvin
paljon väkivaltaa, joka ei liity alkoholiin. Siinä mielessä toivon,
että keskustelu ei mene pelkästään sinne
alkoholin puolelle, vaan myöskin voitaisiin miettiä koko
tätä väkivaltatilannetta, koska on myöskin
ihan tällaista järjestelmällistä,
pitkäaikaista väkivaltaa myöskin ilman
alkoholia. En halua kuitenkaan väheksyä sitä toistakaan
osaa.
Mielestäni on erittäin tärkeää,
että ed. Brax otti lasten tilanteen esille. Esimerkiksi
sosiaaliasiamiehet kertovat raporteissaan, että he kokevat
olevansa kaikkein kyvyttömimpiä vastaamaan perheiden
ongelmiin, kun on kysymys esimerkiksi lasten tapaamis- ja huoltoriidoista.
Ei vain saata olla, vaan jatkuvasti tapahtuu niin, että lapsi
ei voi tavata molempia vanhempiaan, koska ei ole mitään
valvottuja paikkoja tai valvottuja mahdollisuuksia järjestää näitä tapaamisia. Etenkin
kun perheessä on ollut väkivaltaa, se riski, että väkivalta
ei vain psyykkisesti vaan myöskin fyysisesti on kohdistunut
lapsiin, on erittäin suuri. Pitäisi aina hyvin
tarkkaan tutkia sitä tilannetta ja varmasti on aina syytä miettiä valvottuja tapaamisia
siinä vaiheessa, koska ei tietenkään haluta
riistää lapselta tapaamista vanhempansa kanssa,
vaikka (Puhemies: Aika!) olisi olemassa ongelma.
Mutta olen erittäin iloinen, että tämä esitys
on tullut näin pitkälle tähän
taloon.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olin pyytämässä varsinaista
puheenvuoroa, mutta kun kuuntelin ed. Biaudet’n äskeisen
vastauspuheenvuoron, en voi olla käyttämättä vastauspuheenvuoroa äskeisen puheenvuoron
johdosta sen takia, että kyllä kai nyt tämän
laatuisissa asioissa syy- ja seuraussuhteet ovat ne olennaiset.
Jos meillä on tiedossa edes joitakin syitä, joihin
me voimme vaikuttaa, niin silloin ne kuuluvat tähän
kokonaisuuteen. Laki on vain sitä varten, että jos
tilanne on jo ajautunut niin pitkälle, että lakiin
joudutaan turvautumaan, silloin on relevanttia se keskustelu, mutta
syihin on aina tässä yhteydessä puututtava.
Kun kysymys on alkoholin kohdalla merkittävästä syystä ja
kun sen käyttö on voimakkaasti lisääntynyt,
johonka nykyinen hallitus on keskeisesti vaikuttanut, niin kyllä siitä pitää voida
käydä täällä keskustelua.
Miapetra Kumpula /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun perustuslakivaliokunnassa tässä jouduttiin
punnitsemaan eri oikeuksien tasapainoa, näen kuitenkin
tärkeänä ja tahdon kiittää lakivaliokuntaa
lisäyksistä, näistä ohjeistuksista,
joita siihen on vaadittu myös asumisen kohtaan, koska myös
asumisen perusoikeus on tärkeä. Toisena yhtä tärkeänä kohtana
näen tämän lisäyksen, jonka
valiokunta on tehnyt tähän lopulliseen mietintöön
virkamiehen mahdollisuudesta antaa suoja silloin, kun henkilö ei
pysty pelon vuoksi tai muusta syystä itse sitä hakemaan.
Tämä on kyllä myös tärkeä lisä;
onko sitten akuutti tilanne johtuvainen alkoholiongelman kärjistymisestä tai
muusta, niin kyllähän tässä hyvään
suuntaan ehdottomasti perheen sisäisen suojankin kannalta
mennään.
Tuija Brax /vihr (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olen ed. Biaudet’n kanssa aivan
samaa mieltä siitä, että on päivänselvää, että meidän
kulttuurissamme on sinänsä jo lähisuhdeväkivaltaan
liittyviä erittäin ongelmallisia ja pahoja piirteitä,
joita ja ylipäätänsä koko ongelmaa
pitää terapialla monella tavalla kohdata. Se on
sukupolvissa kulkeva käyttäytymismalli, joka ei
voi olla hyväksyttävä. Toistan vielä:
me olemme Euroopan unionin häpeäpilkku tässä asiassa.
Väkivallankatkaisuohjelmissa on tullut hyvin paljon esille
myös se, että samoja ihmisiä koskee usein
myös alkoholiongelma. Sen takia tähän
asiaan myös alkoholiongelma on räikeästi yhteenliittynyt.
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! On sinänsä hyvin valitettavaa,
että meidän on säädettävä tällainen
laki, joka mahdollistaa perheen sisäisen lähestymiskiellon
määräämisen, mutta se on perusteltua
siitä syystä, että väkivaltaa
perheissä tapahtuu, ja aivan kuten ed. Brax esittelypuheenvuorossaan
totesi, hyvin usein lapset ovat ne, jotka kärsivät
sen ohella tietysti, että joutuvat kokemaan aikuisten välistä väkivaltaa.
Haluan erityisesti korostaa sitä, että myöskin
vanhustensuojelun kannalta on tällä perheen sisäisen lähestymiskiellon
määräämisellä merkitystä.
Perustuslakivaliokunta on tosiaan joutunut punnitsemaan erilaisia
ihmistenvälisiä oikeuksia, tässä tapauksessa
yksityiselämän ja perhe-elämän
suojaa, suojattua liikkumisvapautta, omaisuudensuojaa ja myöskin
oikeutta asumiseen sitä vastaan, mikä on henkilön
fyysisen koskemattomuuden suoja ja hengen turvaamisen suoja. Tässä suhteessa
ne muutokset, joita olemme esittäneet, on otettu huomioon
lakivaliokunnan varsinaisessa mietinnössä ja tältä osin
varmasti tuovat selkeyttä käytännön
soveltamiseen.
Omasta puolestani olisin myöskin alleviivannut alkoholipolitiikan,
päihdehuollon palveluiden ja katkaisuhoidon merkitystä.
On tärkeätä nähdä,
että paitsi alkoholin myöskin huumaavien aineiden
käytöllä on yhteys väkivaltaan,
ja sen vuoksi on tärkeätä, että yhteiskunta
resursoi ehdottomasti ennalta ehkäisevään
toimintaan, hoitoyksiköihin ja koko tähän
ketjuun, jolla voidaan vaikuttaa siihen, että perheen sisäistä väkivaltaa voidaan
vähentää, sillä on äärimmäinen
keino määrätä perheen sisäinen
lähestymiskielto. On valitettavaa, että tällainen
täytyy tehdä siitä syystä, että ihmisten
henki ei muuten ole turvattuna.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Kaikki perheväkivalta ei toki ole
alkoholin aiheuttamaa, mutta valitettavasti varsin huomattava osa siitä on.
On selvää, että perheen sisäinen
väkivalta ja lähestymiskiellon tarve tulevat lisääntymään
nimenomaan alkoholin kulutuksen lisääntymisen
myötä. Siksi mielestäni on ihan relevanttia
myös tässä yhteydessä keskustella
tästä riskitekijästä.
Jos väkivaltaisuus on niin hallitsematonta, että joudutaan
määräämään
näinkin rankka toimenpide kuin perheen sisäinen
lähestymiskielto, niin tuntuu aika merkilliseltä,
jos lapsen huolto- ja tapaamisoikeus ei samalla joudu uudelleen
tarkasteltavaksi. Vaikka väkivallan uhka kohdistuisi vain
esimerkiksi äitiin, on selvää, että väkivalta pelottaa
myös lasta, vaikka hän ei olisi edes nähnyt
sitä, että äiti on joutunut väkivallan
kohteeksi. Olisi tavattoman tärkeää,
että näitä valvottuja tapaamispaikkoja
saataisiin riittävästi, sillä liian usein
on käynyt niin, että myös lapsi on lopulta joutunut
jopa henkeä uhkaavan väkivallan uhriksi, vaikka
tästä lapseen kohdistuvasta väkivallasta
ei olisi entuudestaan ollut merkkejä.
Tuija Brax /vihr (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämän lain nojalla
ei siis tulla muuttamaan lapsen tapaamisoikeuksia tai muuta, mutta
on päivänselvää, että jos
tilanne on niin paha, silloin tulevat kysymykseen laki lapsen huoltajuudesta
ja tapaamisoikeudesta sekä lastensuojelulaki. Niiden lakien
nojalla on tarkoitus jatkossakin toimia. Lakivaliokunta vain otti
kantaa, että ei ole syytä tehdä erikseen
erillisiä pykäliä tähän
yhteyteen, lähestymiskieltoon, vaan muilla keinoilla reagoida
tilanteeseen.
Eva Biaudet /r (vastauspuheenvuoro):
Herr talman, herra puhemies! Kun lähestymiskieltoa lasten
suojelemiseksi mietitään, olisi varmasti tärkeää,
että myöskin tässä kohtaa tulee
esille taas se, miten vähän, sanotaan, osaamista
tuomioistuinlaitoksella on kuulla lasta ja arvioida lapsen mielipidettä.
Siinä mielessä tässä varmasti
tarvitaan myöskin sillä puolella huomattavasti lisää koulutusta.
Alkoholikeskustelusta halusin vielä sanoa, että olen
samaa mieltä. Tietenkin alkoholilla on vaikutuksensa, mutta
on hyvin helppo tavallaan luisua sinne alkoholikeskusteluun, ikään
kuin meillä Suomessa tämä väkivalta
ei olisi aivan erillinen yhteiskunnallinen ongelma, joka siirtyy perintönä.
Monesti on niin, että alkoholistilla myöskin kuivina
kausina voi esiintyä väkivaltaa eikä väkivalta
sillä tavalla välttämättä ollenkaan aina
liity alkoholiin siinä mielessä. Toivoisi, että keskustelu
myöskin voisi pohtia enemmän sitä todella
vaikeaa kysymystä, miksi mies lyö naista.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Perheen sisäinen lähestymiskielto
koskee lukuisia kansalaisten perusoikeuksia. Se koskee oikeutta turvattuun
yksityiselämään ja perhe-elämään, näitten
suojaan, ja myöskin liikkumisvapauteen ja omaisuudensuojaan.
Tietysti kynnys tällaisen lähestymiskiellon asettamiselle
näistä syistä on erittäin korkea.
Kuitenkin täytyy todeta, että kaikkein tärkein
perusoikeus, joka ihmisellä on, on oikeus elämään
ja henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen. Tässä tapauksessa nämä muut
arvot joutuvat väistymään tämän kaikkein
tärkeimmän arvon tieltä.
Käytännössä tietysti usein,
jos on välitön hengen tai terveyden uhka, poliisi
saatuaan hälytyksen puuttuu tilanteeseen perheessä ja
korjaa sen, joka uhkaa toista puolisoa, talteen ja varmasti laittaa
hänet säilöön yhdeksi yöksi.
Mutta senkin jälkeen tietyissä kriisitilanteissa
varmasti tällaiseen lähestymiskieltoon on selkeätä tarvetta.
Mitä lapsiin tulee, kaikkein tärkeintä on,
että lapsia suojellaan kaikissa tilanteissa. Mielestäni, kun
lähestymiskieltoa määritellään,
on tärkeätä, että ajatellaan
myöskin kyseessä olevan henkilön suhdetta
omiin lapsiinsa ja sitä, muodostaako hän uhan
omille lapsilleen. Jos kyse on väärästä alkoholinkäytöstä,
usein näin on tapaus. Mutta on kuitenkin tärkeätä,
kun lähestymiskieltoa määrätään,
että erotellaan puoliso ja lapset ja kummankin ryhmän
tilanne katsotaan omalta osaltaan hyvin tarkasti.
Mitä alkoholiin tulee, täytyy sanoa, että suomalaisten
virheellinen alkoholikäyttäytyminen periytyy jo
sadan vuoden ajalta, siitä että meillä on
harjoitettu väärää alkoholipolitiikkaa,
rajoittavaa alkoholipolitiikkaa, korkean veron alkoholipolitiikkaa,
kaikki nämä sata vuotta. Nyt onneksi ollaan siirtymässä eurooppalaiseen
kulttuuriin, jossa alkoholi ei ole kielletty aine, vaan nautintoaine.
Uskon, että tässä kymmenessä kahdessakymmenessä vuodessa
suomalaisetkin oppivat käyttämään
alkoholia oikein.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! En puutu ed. Sasin markkinauskon tunnustukseen,
vaikka siinäkin varmaan paljon puuttumista olisi, vaan
lähinnä tähän esitykseen. Tässä keskustelussahan
on puututtu lähinnä näihin pieniin tarkennuksiin,
joita lakivaliokunta on perustuslakivaliokunnan lausunnon johdosta
tehnyt.
Yksi kommentti ehkä tuota perustuslakivaliokunnan lausuntoa
kohtaan sallitaan. Ainakaan kielellisesti normi ei helpottunut tulkintatilanteessa.
Kun aikaisemmin on sanottu, että pidättämiseen
oikeutettu virkamies voi määrätä väliaikaisen
lähestymiskiellon viran puolesta, kun tarve on ilmeinen,
nyt siihen pistetään seitsemän riviä lisää tekstiä ja
kolmeen suuntaan tällaista intressivertailua, jota sitten
sen poliisimiehen pitäisi tehdä siellä paikan
päällä. Kyllä tietysti nämä samat
asiat on ajateltu hyvinkin noudatettaviksi tämän
yksinkertaisemmankin lakitekstin perusteella, eikä tässä varmasti
asiallista muutosta tapahdu, mutta tämä on lain
kasuistisen kirjoittamistavan kannalta aika huolestuttava suunta,
että jos jokaisessa kohdassa, missä on viranomaiselle harkintavaltaa,
pitää niin tarkkarajaisesti lähteä sitä kytkemään,
ikään kuin olisi pääsääntönä se, että on
epäluulo vallan väärinkäytöstä hyvin
vahvana. Tässähän nimittäin
juuri tämän lähestymiskiellon koko sääntelyssä on
lähdetty siitä, että koska se on niin
poikkeuksellinen puuttumismahdollisuus yksityiselämään,
niin se on alun alkaen rajattua ja hyvin tarkoitussidonnaista, milloin
tällainen lähestymiskielto voidaan määrätä. Mutta
nämä muutokset ovat siis ihan sinänsä hyväksyttäviä sisällöltään.
Tuossa 8 §:n lisäyksessä sanotaan:
"Tarvittaessa ratkaisuun on liitettävä ohjeet
siitä, mistä kieltoon määrätty
henkilö voi saada apua asumisensa järjestämiseksi
kiellon voimassaoloaikana." On varmasti hyväksi, että tällainen
on lisätty, jotta oikeudet, käräjäoikeudet
pannaan edes miettimään sitä, mistä juuri
sillä paikkakunnalla tämä apu löytyisi.
Tosiasiallisestihan tässä tarvitaan hyvin laajaa
yhteistyötä, ja siinä tuomioistuinlaitoksella
ei ole lainkaan niitä pelimerkkejä, joita tarvitaan
asunnon järjestämisessä tai yleensäkin
tässä sosiaalityössä, jota tarvitaan,
lastensuojelua, perhetyötä, jotta tällaista
ennalta ehkäisevää vaikutusta ratkaisulla
olisi.
Asunnon hankkimisessa tämä ristiriita on erityisen
iso. Sehän vielä kuntakohtaisesti on hyvin eri
lailla organisoitua, miten paljon kunnalla on omia asuntoja, miten
sen hallinnassa yhtiöitä, joiden asuntoihin voidaan
ohjata, onko ylipäänsä sellaisia nopeasti
täytettäviä suoja-asuntoja tarjolla.
Mutta olisi tietysti juuri tähän lain määräykseenkin
vedoten kunkin käräjäoikeuden pidettävä hallinnassaan
tämä tieto, miten juuri sillä alueella
kussakin kunnassa tämmöisen pikaisen majoituksen
järjestäminen olisi hoidettavissa. Niin kuin esityksen
perusteluissa jo viitattiin, niin valtaosassa näistä tilanteistahan
se henkilön oma läheisverkko olisi se pikaisen
majoituksen järjestäjätaho, sukulaiset,
tuttavat jne., ja ei suinkaan lähdetäkään
pääsääntönä siitä,
että osoitettaisiin hotelliin asustelemaan siksi aikaa,
kun väkivaltaisen käyttäytymisen takia
jouduttaisiin tähän perheen sisäiseen
lähestymiskieltoon määräämään.
Mutta niin kuin tässä keskustelussa on viitattu,
nämä suuret tarpeet ovat yleensäkin valvotun tapaamisen
järjestämisessä, miten molemmille sukupuolille
järjestetään tällaisia kriisitilanteita varten
niin tapaamismahdollisuuksia kuin yleensäkin tukea, jotta
päästäisiin normaaliin lainkuuliaiseen
elämään.
Lastensuojelutyössä tarvitaan edelleen tätä yksittäisten
perheiden elämään puuttumista. Meillähän
on melkoisen ristiriitainen tilanne juuri tämän
henkilöstön osalta, kun toisaalta Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
Pohjoismaita nuhtelee, että liian herkästi mennään
lapsia suojellen perheiden sisäiseen tilanteeseen puuttumaan,
ja meidän omat tarpeemme tässä salissa
useimmiten ovat sen suuntaisia, että pitäisi entistä tiuhemmin
mennä viranomaisten puolesta auttamaan niitä lapsia,
joita omat läheiset eivät auta vaan pikemminkin
runtelevat. Tälle ristiriidalle ei varmaan lainsäätäjän
toimin lopullista ratkaisua löydy. Tarvitaan jatkuvaa asennekehitystä, tarvitaan
yhteisöllisyyden levittämistä, että myös olisi
sallittua läheisten puuttua tilanteeseen, ettei aina tarvita
viranomaista, byrokratiaa siihen mukaan. Eteläisimmän
Euroopan ihmisoikeusajattelussahan pidetään hyvinkin
sallittuna, että sukulaiset tai muut naapurit, puuttuvat
aika voimakkainkin toimin tilanteeseen, mutta sen sijaan pidetään
juuri korkeata kynnystä sille, että viranomaiset
eivät saisi tällaiseen yksityiselämän
puoleen mennä.
Vaikeita ongelmia tässä riittää,
mutta tämä tahtotila on selvä, että niitä pitää purkaa
ja ratkaista, ja hyviä oraitahan on liikkeellä siitä,
että esimerkiksi ensikotien toimintoja laajennetaan juuri
näitten turvattujen, valvottujen tapaamisten suuntaan ja
että entistä useampi kunta, ja kaupunki omissa
toimissaan hakee myös sellaisia edullisesti toteutettavia
ratkaisuja, joilla näihin ongelmallisiin perhe- ja tapaamistilanteisiin
löytyy ratkaisu.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Sasi täällä totesikin,
pitkään meillä on ollut vallalla käsitys
siitä, että perhe on koskematon ja siihen suljettuun
tilaan muilla ei ole ollut asiaa. Eppu Normaalia vapaasti muokatakseni
suomalainen asenne on ollut "turhautuminen, viina, kirves ja perhe,
lumihanki, poliisi ja viimeinen erhe". Käytännössä hiljaisella
hyväksynnällä on hyväksytty
se, että kodista pakenee uhri ja perhe pakkaseen mutta
väkivallantekijä itse on saanut nauttia perheen
sisäistä suojaa.
Tämä laki on odotettu ja tuo tarvittavan työkalun
siihen, että uhrista ei tehdä uhria toista kertaa siinä vaiheessa,
kun tilanne on päässyt pahenemaan. Mielestäni
inhimillisyyttä osoittaa myös se, että tähän
lakiin on lisätty periaate avusta näille lyöjille
tai väkivallan harjoittajille asunnon hankkimisessa. Ongelma
tietysti on, kuten ministerikin edellä totesi, mistä resurssit
saadaan.
Lisäksi mielestäni lain jatkotyöstämiseen
liittyy muutamia ongelmia. Fyysisesti rahaan, eli toivottavasti
jossakin vaiheessa otetaan käytäntöön,
että tällä uhrilla, joka useimmiten ei
ole kovinkaan selkeässä mielentilassa siinä vaiheessa, kun
tehdään päätöstä tästä lähestymiskiellosta, olisi
mahdollisuus mahdollisimman varhaisessa vaiheessa saada ammattioikeudellista
apua, kuten esimerkiksi on raiskaustapausten yhteydessä.
Siihen tällä hetkellä käsittääkseni
ei olla osoittamassa taloudellisia resursseja. Toivottavasti näin
on tulevaisuudessa. Toinen on se, että hyvää tarkoittavassa
laissa käsitellään hoitoketjuja, mutta
hoitoketjujenkin järjestäminen vaatii rahaa.
Oikeastaan iso ongelma on sitten tämä tulkinta
siitä, koska uhka olematta fyysinen on vakavasti otettavaa,
eli mielestäni laki ei ihan kaikilta osin vastaa siihen
henkisen väkivallan määrään, mikä Suomessa
myös on todellisuutta.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Laki sinänsä on hyvä,
kannatettava, ja sitä varmasti tarvitaan, mutta aivan kuten
ministeri Koskinen ja ed. Sirnö aiemmissa puheenvuoroissaan totesivat,
yli 20 vuotta aiemmassa elämässään siitä vastuussa
olleena, että asunnotta jääville ihmisille
löytyy asunnot, tekee kyllä mieli luokitella tämä sinänsä kaunis
8 §:n lausuma sarjaan "pia desideria", hurskaita toiveita.
Ei se mitään nimittäin auta, että käräjäoikeuden
puheenjohtaja lukee valmiiksi kirjoitetun ohjeen, että menkää nyt kysymään
sieltä kunnan asuntotoimistosta tai kenties sieltä sosiaalitoimistosta,
onko siellä asuntoja tarjolla. Useimmiten siellä ei
ole asuntoja tarjolla. Useimmiten siellä ei ainakaan ole asuntoja,
jotka ovat juuri sillä hetkellä tyhjiä.
Ja jos on niin, kohtuullisen usein kyseessä on vuokra-asunto,
ja voin kuvitella, että kun lähestymiskiellon,
jonka perustana on väkivaltainen käyttäytyminen,
tällä tavoin saanut henkilö ryhtyy etsimään
asuntoa itselleen vaikkapa jonkun avustuksellakin, lopputulema ei
ole kovin todennäköinen. Käytännössähän
tämä tarkoittaa sitä, kuten ministerikin
totesi, että ellei asuminen hoidu sukulaisten tai tuttavien
toimesta tilapäismajoituksena, sitten tarjolla ovat lähinnä erilaiset
ensisuojat, yömajat, hotellit, matkustajakodit.
Tältä osin toivoisin saman suuntaisia toimia, mihin
ed. Sirnö edellä viittasi, ja myöskin
tietysti kunnilta niihin resursseja. Kuntien resurssit taas ovat
yhteisesti tuntemassamme tilassa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä on kokoava vastauspuheenvuoro
edustajille Biaudet ja Sasi.
Ensinnäkin totean taustaksi, että lyöminen
ei ole koskaan oikeutettua, sellaista tilannetta ei ole olemassakaan,
mutta silloin kun etsitään jollakin tavalla syitä siihen,
ed. Biaudet’n arviomaailmaan — en sano arvo- vaan
arviomaailmaan — ei näköjään
mahdu sellaista vaihtoehtoa, että nainen saattaisi provosoida
toisen käyttäytymään typerästi.
Siitä saattaisi löytyä näyttöjä vähän
toisenlaisistakin tilanteista.
Sitten ed. Sasille, joka mielenkiintoisessa alkoholipoliittisessa
vaiheessa suomalaisessa yhteiskunnassa käytti äskeisen
markkinavetoisen puheenvuoron, jossa näytöt ovat
vähän toisenlaisia. Kyllä se nyt niin
vaan on, arvoisa puhemies, että niin sanotun Hakkilan motin
jälkeen harjoitettu alkoholipolitiikka on sentään
ollut jossain määrin rakentavahenkisempää kuin
se, mitä on Vanhasen hallituksen aikana koettu.
Susanna Rahkonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Olisin ed. Virtaselle todennut näistä asuntokysymyksistä,
että perheen sisäinen lähestymiskielto
on kuitenkin väliaikainen, maksimissaan kolme kuukautta
kestävä. On tietysti selvää,
että asumispaikan järjestäminen tänä aikana
on ongelma. Kyse on kuitenkin itse aiheutetusta tilanteesta ja väliaikaisesta
sellaisesta. Sen jälkeen totta kai sitten usein saattaa
tapahtua niin, että perhe päätyy eroon,
tai sitten toinen vaihtoehto — toivottava vaihtoehto — on,
että tavat paranevat, jolloin tietysti tämä avioerotilanteessa asuminen
on ongelma. Kuitenkin tämä on väliaikaistilanne.
Tony Halme /ps (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kun tässä kuuntelen
näitä puheita, tulee oma lapsuus mieleen. Kyllä se
on sääli, että lapsi joutuu tässä pelinappulaksi,
sillä jos vanhemmat todella välittävät
lapsestaan, he eivät riitele kotona, vaan ne, joilla on
ongelma, käyttävät lasta pelinappulana
päästäkseen puolisonsa kanssa tekemisiin.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toteaisin ed. Rahkoselle, että olen
täsmälleen samaa mieltä. Näinhän
se on, ja pidän tärkeänä, että väkivaltainen
perheenjäsen sieltä saadaan pois, mutta hänenkin
oikeuksistaan pitää huolehtia. Siitäkin
minulla valitettavasti on kokemuksia, mitä tapahtuu ja
kuinka paljon helpommin tapahtuu kaikista kielloista huolimatta
tällaisia väkisin asuntoon tunkeutumisen yrityksiä,
jos asianomaisella ei ole minkäänlaista asuntoa,
kun hän harhailee jossain kaduilla. Sieltä tulee
todennäköisesti paljon helpommin mieleen lähteä pyrkimään
siihen asuntoon, josta hänet on poistettu, riippumatta
siitä, onko taustalla erillistä virallista kieltoa
vai ei.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Vastauspuheenvuoronomaisesti totean
ed. Sasille, että ed. Sasin usko alkoholiveron kevennyksen
myönteiseen vaikutukseen on sokea, sillä sitä eivät
tue mitkään kokemukset. Minkä ihmeen mekanismin
kautta sillä, että Koskenkorvan verotus kevenee
lähes puoleen, suomalaiset oppisivat eurooppalaisille juomatavoille?
Samalla tavalla jotkut tahot uskoivat, kun keskiolut 60-luvulla
vapautettiin myyntiin ruokakauppoihin. Uskottiin, että nyt
suomalaiset oppisivat juomaan mietoja, oppisivat eurooppalaiset
juomatavat, mutta kävi aivan toisin. Väkevien
kulutus ei yhtään vähentynyt, mutta sen
sijaan kokonaiskulutus kasvoi useilla kymmenillä prosenteilla.
Aivan samalla tavoin on käynyt valitettavasti jälleen
kerran, kun tänä vuonna viinan hintaa on laskettu,
eli alkoholin kulutus on noussut jopa enemmän kuin täällä pelkäsimme
silloin, kun asiasta käytiin keskustelua, ja enemmän
kuin esimerkiksi Kansanterveyslaitos tai Alko arvioivat.
Tony Halme /ps(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! En tiedä edustajan nimeä tässä oikealla,
mutta kun hän sanoi, että joutuu kylmään tai
ulos, kyllä olisi hyvä tällainen kynnys
laittaa niille alkoholisoituneille miehille, jotka hakkaavat vaimoaan,
että he tietävät, että joutuvat
pihalle. Ei siinä ole mitään väliä,
mihin he joutuvat, kyllä heille pitää laittaa
semmoinen kynnys, että hei, jos mä hakkaan muijan,
mä joudun tuonne pihalle. Sitten jos ei ole paikkaa, mihin
mennä, se on oma syy. Tällainen syy ja seuraus
pitäisi laittaa kaikkiin lakeihin. Sehän se rangaistus
siinä on, että jos hakkaat muijan, joudut pihalle.
Ei siitä pidä välittää yhtään,
mihin he joutuvat. Kyllä, jos muijansa hakkaa, pystyy myöskin
sitten jonkun yöpaikan hakemaan itselleen.
Marjukka Karttunen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kaikki toimenpiteet, jotka tähtäävät perheväkivallan
vähentämiseen, ovat erittäin tervetulleita.
Me naiset pelkäämme jotain ulkopuolista uhkaa,
mikä kohtaa meidät pimeällä kadulla,
ja tosiasia on se, että vaarallisin paikka naiselle on
kuitenkin koti. Mikä ikävintä, perheväkivallan
kohteeksi joutuneet lapset tutkimusten mukaan usein sitten itse
aikuisina jatkavat väkivaltaista käyttäytymistä.
Mitä näihin tapaamispaikkoihin tulee, niistä keskusteltiin.
Ensi- ja turvakotien liitolla on käynnissä projekti,
jossa selvitellään tapaamispaikkatoimintaa lapsen
edun näkökulmasta. Tällä hetkellä keskustellaan
esimerkiksi vartijoista, joten on pohdinnan arvoista, onko lapsen
edun mukaista järjestää tapaamisia, joissa
ulkopuolisen valvojan lisäksi tarvitaan vartija. Laissa
ei säädetä, kenen vastuulle kuuluu näiden
valvottujen tapaamisten järjestäminen, ja yksi
vaihtoehto olisikin, että valvottujen tapaamisten järjestämisen
tulisi kuulua kunnan vastuulla oleviin sosiaalipalveluihin. Näin
tilanne myös varmasti helpottuisi, kun valvottuja tapaamispaikkoja
puuttuu kovasti.
Yleiskeskustelu päättyy.