5) Hallituksen esitys laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon
asiakasmaksuista annetun lain 7 c ja 10 a §:n muuttamisesta
Maria Guzenina-Richardson /sd:
Arvoisa puhemies! Luen lyhyet otteet kolmen hyvin arvostetun
tahon lausunnoista tähän palvelumaksu-uudistukseen.
Ensimmäinen on Sosiaali- ja terveysturvan keskusliitto
ry:n lausunto, jossa todetaan suunnitelmat lasten kokopäivähoidon
maksuttomuudesta eli niin sanotusta nollamaksuluokasta luopumisesta
ovat huonot. "Kokopäivähoidon maksuttomuudesta
luopuminen heikentää merkittävästi
pienituloisten lapsiperheiden, yksinhuoltajien, opiskelijoiden ja
osa-aikaista työtä tekevien tilannetta ja selviytymistä."
Lausunnossa jatketaan: "Tällä hetkellä kunnissa
ehkäisevää lastensuojelutyötä tehdään
vähän. Ongelmien ehkäisyn näkökulmasta
ei riitä, että päivähoitomaksusta
voitaisiin tehdä poikkeuksia vasta silloin, kun ongelmat
ovat jo kärjistyneet ja kyse on lastensuojelulapsista.
Syrjäytymiskierteen alkaminen jo varhaislapsuudessa on
voitava nykyistä paremmin estää. Osana
kunnallista sosiaali- ja terveystointa toimivan päivähoidon
syrjäytymistä ehkäisevät vaikutukset
ovat kiistattomat." Ja edelleen Sosiaali- ja terveysturvan keskusliitto
ry toteaa: "Asiakasmaksujen korotuksia ja sitomista indeksiin ei
tule toteuttaa suunnitellusti." Lausunnossa todetaan: "Palvelujen
käyttäjien kannalta asiakas- ja palvelumaksujen
korotus ei ole hyväksyttävä. Palvelujen
käyttäjien rahoitusvastuu asiakasmaksujen kautta
on Suomessa muita Euroopan maita suurempi. - - Siitä huolimatta
ihmisten ja kotitalouksien rahoitusvastuuta halutaan entisestään
lisätä. Asiakasmaksujen korotus heikentää erityisesti
paljon palveluja tarvitsevien vammaisten, pitkäaikaissairaiden
ja eläkeläisten asemaa. - - Samaan suuntaan
vaikuttavat suunnitellut lääkekustannusten uudistukset,
jotka tuottavat lisäkustannuksia sekä asettavat
eri asiakasryhmiä eriarvoiseen asemaan. Pitkäaikaissairaiden
ja vammaisten henkilöiden asema on suhteellisesti heikentynyt
muihin väestöryhmiin verrattuna. Pitkäaikaissairauden
ja köyhyyden välillä on selvä yhteys.
Asiakasmaksujen korotus on paljon palveluja tarvitsevien ihmisryhmien
kannalta köyhdyttävää. Se on
ristiriidassa hallitusohjelman köyhyyden ja syrjäytymisen vähentämistavoitteen
kanssa." Näin siis Sosiaali- ja terveysturvan keskusliitto.
Sitten Sosiaali- ja terveysjärjestöjen yhteistyöyhdistys
Yty ry:n lausunnossa todetaan näin: "Asiakasmaksujen korotukset
sekä lääkehuollon suunnitellut uudistukset
aiheuttavat monille asiakasryhmille lisäkustannuksia ja
toisaalta asettavat eri asiakasryhmät eriarvoiseen asemaan. Vammaisfoorumi
ry esitti jo toukokuussa eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle,
sosiaali- ja terveysministereille, Kansaneläkelaitokselle
ja Kuntaliitolle lähettämässään
kirjelmässä perustellun huolensa tilanteesta.
Vammaisfoorumi katsoi, että asiakasmaksujen ja lääkekustannusten
kokonaisuus synnyttää erityisesti pienituloisille,
vammaisille ja pitkäaikaissairaille ihmisille tilanteita,
joissa Suomen perustuslain 6 §:n mukainen yhdenvertaisuus
ja 19 §:n mukainen oikeus sosiaaliturvaan eivät
toteudu."
Sitten lainaan vielä Stakesin ylijohtajaa Matti Heikkilää,
joka omassa selvityksessään toteaa hyvin ykskantaan:
"Maksujen korotuksilla voi olla vakaviakin köyhyys- ja
tulonjakovaikutuksia, eli ne kasvattavat tuloeroja. Myös
vähävaraisten vanhusten riski palveluiden alikäyttöön kasvaa.
Tämä puolestaan voi johtaa siihen, että riittävän
aikainen hakeutuminen palvelujen piiriin vaarantuu ja johtaa viime
kädessä raskaampien palvelujen tarpeeseen." Eli
suomennettuna: asiakasmaksujen korotus tulee Suomen kansalle kalliiksi.
Saman suuntaisia lausuntoja ovat antaneet myös muut
tahot sekä sosiaali- ja terveysministeriö. Huolta
kannetaan nimenomaan palvelumaksukorotusten seurannaisvaikutuksesta,
mutta näyttää siltä, että meidän
sosiaali- ja terveyspolitiikkaamme johtaa tänä päivänä valtiovarainministeriö sosiaali-
ja terveysministeriön sijaan. Muulla tällaisia
esityksiä ei voi perustella.
Edellinen hallitus teki virheen, kun alensi alkoholiveroa. Silloinkin
asiaa ajoi valtiovarainministeriö, koska pelättiin,
että suomalaiset suuntaavat viinasostoksille ulkomaille
ja valtio menettää verotuloja. Tuon toimen seuraukset
ovat nyt kaikkien tiedossa. Ja kuitenkin nyt ollaan tilanteessa,
jossa kansan heikoimmassa asemassa olevien mahdollisuutta käyttää muun
muassa terveyspalveluita ja päivähoitopalveluita
heikennetään. Tällaisen seuraukset, kuten
näistä edellä lukemistani lausunnoista
ilmenee, voivat tulla hyvinkin kalliiksi. Nyt on kysyttävä,
ovatko palvelumaksujen korotukset linjassa hallituksen strategioiden
ja aikeiden kanssa. Nimittäin kun hallitus mainostaa itseään
sosiaalisesti oikeudenmukaiseksi, niin toivoisi, että se
näkyisi myös käytännössä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella hallitus kyllä yleisperusteluissaan
aika paljon mainostaa itseään, siis Vanhasen toinen
hallitus, ja hyviä tekoja. Täällä todetaan
tämä kansaneläkkeen maksaminen alentamattomana
laitoshoitoon vuoden 2008 alusta. Se siis lisää kansaneläkemenoja,
ja lisäys on 45,8 miljoonaa. Mutta samalla on todettava,
että todella pitkäaikaishoidossa olevan potilaan
tai hoidettavan kohdallahan tällä sinänsä ei
ole merkitystä, koska yleensä se koko eläke
menee siihen hoitomaksuun eli se jää sinne kunnan
puolelle.
Mutta todella tämä laki ja sen 7 c §,
se muutos, nostaa prosenttia, jolla maksu määritetään eläkkeestä.
Se on tähän saakka pitkäaikaislaitoshoidossa
ollut 80 prosenttia kuukausituloista, ja nyt sitä nostetaan
2 prosenttiyksiköllä 82 prosenttiin. Positiivista
on tietysti henkilökohtaiseen käyttöön
jäävä kuukautinen raha, joka on nousemassa
10 eurolla 90 euroon. Mutta itse asia noin pitemmällä tähtäimellä on
tietysti siis hoidettavan kannalta kyseenalainen, siis tämä,
että 2 prosenttiyksikköä enemmän
otetaan tuloista. Tässä mielessä on todettava,
että tässä on todellakin maksupolitiikassa
hallituksen ottama nousulinja toteutumassa. Hallitusohjelmassahan
puhutaan palveluhoitomaksujen nostamisesta 60 miljoonalla eurolla
vuositasolla, ja vielä se kaneettina siinä, että raha
ei jää kunnalle, vaan tulee hallituksen kassaan,
mikä on vielä herättänyt tietysti
sitten kuntapuolella ihmetystä.
Mutta tämä periaate, että asiakasmaksuja
nostetaan, on kyseenalainen myös siitä näkökulmasta,
kuten edellinen puhuja totesi, että Suomessa potilasasiakasmaksut
ovat vertailumaihin verraten selvästi korkeampia. Näin
ollen tässä ei voi nyt taputtaa käsiä hallitukselle
ja todeta, että hyvää politiikkaa. Tällainen
tasapainoilu ja prosentin nostaminen ei ole oikein. Tämä 2
prosenttia kertaantuu vuosien mittaan, ja se osoittaa halua viedä tätä prosenttia
aina vain suuremmaksi.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin totean sen, että tosiaan
tämä prosenttiosuuden nostaminen ei ole oikein
varsinkaan sen takia, että alun perin hallitus on perustellut
näitten palvelumaksujen korotuksia sillä, että kuntien
kyky palvelutuotannon kehittämiseen paranee, ja kuitenkin
nämä maksukorotuksista tulevat eurot imuroidaan
valtiolle eli kunnille siitä ei jää mitään.
Mitä tulee tähän lakiesitykseen ja
siihen, jos ja kun se hyväksytään, niin
muutokset ovat varsin vähäisiä laitoshoidossa
olevien henkilöiden käyttövarojen osalta.
Siellä suurimmat korotukset tulevat niille henkilöille,
joitten työeläke on varsin pieni, alle 500 euroa,
niin kuin täällä todetaan. Tämä on
tietysti positiivista, että vähimmäiskäyttövara
nousee 10 eurolla. Siitä on ties miten pitkä aika,
kun tämä viimeinen muutos tehtiin. (Ed. Lahtela:
4 vuotta!) — Aha, no ei kovin pitkä sitten. Muistelen,
että olisi pitempi aika ollut.
Arvoisa puhemies! Asiakasmaksujen määrittämisessä kunnissa
on paljon eroja. Tämä maksuasetus ja laki, siellä on
sanoja "voidaan" jne. Eli varmasti tässä on kirjavuutta,
ja syytä olisi tarkistaa näitä määräytymisperusteita.
Edelleen jatkossakin pitäisi huoli pitää siitä, että laitoshoidossa
olevan henkilön puolison toimeentulo ei saa vaarantua.
Tähän tehtiin myös parannus, se oli aivan
kohtuuton muutama vuosi sitten.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi: Epäkohta, joka edelleen
on hoitamatta: suojaosuuden säätäminen
myös yksityisissä hoitolaitoksissa oleville henkilöille
tulisi toteuttaa. Sitä ei ole tällä hetkellä.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä kyseessä on
kolmiodraama, jossa dramatiikkaa on lopulta paljon vähemmän kuin
sitä kolmiota.
Hallituksen esityksen taustana on hallitusohjelman kirjaus,
jonka mukaan avo- ja laitoshoidon rajamaita poistetaan asteittain
sosiaalivakuutuksista.
Pääministeri Matti Vanhasen kakkoshallituksen
ohjelman mukaan tätä avo- ja laitoshoidon rajanvetoa
poistetaan asteittain sosiaalivakuutuksista. Tarkoituksena on selkeyttää kuntien vanhustenhuollon
järjestämistä siten, että avo-
ja laitoshoitoa koskevat erilaiset säännökset
eivät vaikuta vääristävästi
kunnan järjestämään vanhuspalvelujen
tuottamiseen ja saatavuuteen. Ensimmäisenä toteutettavana
toimenpiteenä tässä, siis hallitusohjelman
perusteella tehtävässä linjauksessa,
on kansaneläkkeen maksaminen alentamattomana laitoshoitoon
vuoden 2008 alusta. Tämä kansaneläkkeen
maksaminen lisää laitoshoidossa olevien eläkeläisten
tuloja, jolloin kuntien verotulot hieman kasvavat. No, valtiolle
syntyy uusia menoja tämän kautta. Lisääntyvien
eläkemenojen kattamiseksi valtio antaa kunnille ensin oikeuden
nostaa laitoshoidon asiakasmaksuja, jolloin kunnat saavat vähän
lisää tuloja. Tämä nostaa kuntien
tuloja, mutta valtio leikkaa kuntien valtionosuuksia vastaavalla
määrällä, jolloin valtiolle
tulee takaisin se raha, jonka se eläkemaksuina maksoi.
Kolmiodraamassa ajatuksena on, että keskimäärin
valtion, kuntien ja laitoshoidossa olevien taloudellinen rasitus
ja edut pysyvät ennallaan. Vaikka keskimäärin
on kyse kustannusneutraalista asiasta, niin joillekin eläkkeensaajaryhmille käy
niin, että heidän asemansa heikkenee samalla,
kun joidenkin toisten laitoshoidossa olevien eläkeläisten
asema vahvistuu. Useimpien vahvistuu kuin heikkenee.
Esityksessä todetaan, että pienituloisimpien eläkeläisten
käyttövarat kasvavat uudistuksen vuoksi jopa 33
euroa kuukaudessa joidenkin kohdalla, vaikka tätä laitoshoitomaksua
korotetaan, siis sitä prosenttia. Joidenkin laitoshoidossa
olevien kohdalla eläkkeiden käyttövara
pienenee. Näin todetaan hallituksen esityksen perusteluissa.
Tätä voi pitää mielestäni
esityksen ikävänä sivutuotteena. Olisikin
toivottavaa, että esityksen viimeistelyssä valiokunnassa
voitaisiin turvata se, ettei kenenkään laitoshoidossa
olevan eläkeläisen etuja heikennetä.
Kyse ei liene kovin suurista summista.
Kun hallitus ryhtyy maksamaan siis kansaneläkettä lyhentämättömänä laitoshoidossa
oleville, kyse ei ole erityisestä hyvän tahdon
osoituksesta, vaan lähinnä teknisestä järjestelystä,
koska rahat otetaan pois asiakasmaksujen muodossa.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Ensiksi eräs huomio. Äsken
käytiin tunnin, puolentoista keskustelu yliopisto-opiskelun
avaamisesta kaupalliselle toiminnalle ja sali oli varsin täynnä,
ja erityisesti hallituspuolueitten edustajia oli valtavasti paikalla,
ja puheenvuoroja käytti ehkä 30—40 hallituspuolueitten
edustajaa, jotka kehuivat sitä esitystä, eikä se
oppositiostakaan nyt mitään tyrmäystä saanut,
vaikka sen merkitys varmasti aika vähäinen on
käytännössä. Mutta se siitä.
Mutta nyt, kun puhutaan eläkeläisistä,
sairaista, lasten päivähoitoon liittyvistä kysymyksistä ja samalla
vielä kuntataloudesta, niin täällä on
kaksi hallituspuolueen edustajaa ja sitten meitä opposition
edustajia hieman runsaampi määrä, onneksi.
Tämä kertoo siitä arvostuksesta, jota
hallituksessa on näitä kysymyksiä kohtaan.
On ikävää, että nämä sosiaaliset
ja kuntataloudelliset kysymykset eivät hallituspuolueiden
edustajia kiinnosta.
Herra puhemies! Täällä on jo viitattu
hallitusohjelmaan, ja toden totta, se on mielenkiintoinen. Hallitushan
korottaa monin tavoin sosiaali- ja terveydenhuollon maksuja. Aiemmin
on jo käsitelty tämä varsinaisten palvelumaksujen
korotusesitys, ja nyt on saman tyyppinen esitys, jossa on tosin
muitakin osasia. Ja kummallekin esityskokonaisuudelle johtava perusajatus
on se, että kunnat perivät asiakkailta entistä enemmän
maksuja ja valtio leikkaa ne omaan kassaansa. Eli kunnat tekevät
likaisen työn hallituksen puolesta. Sairaat, vanhukset,
eläkeläiset ja lapsiperheet ovat perimmäisinä maksajina.
Kunta lähettää laskut, ja sitten valtio
lainsäädäntövaltaansa käyttäen
kahmaisee valtionosuuksista pois sen osan, mikä näin
kuntien tilille tulee asiakkailta. Samalla tehdään
tietysti ainakin pitemmällä tähtäyksellä tilaa
hyväosaisten valtionverotuksen keventämiselle.
Eli tällä tavalla painopiste siirtyy vauraalta,
hyvinvoivalta kansanosalta niille, jotka ovat näitten kuntien
peruspalvelujen käyttäjinä, ja niitä todella
ovat nämä henkilöryhmät eli ikääntyneet,
vanhukset, lapsiperheet, sairaat, vammaiset ja vastaavat.
Tämä politiikka ei ole sosiaalista politiikkaa. Ja
hämmästyttääkin, että keskustajohtoinen
hallitus toimii tällä tavalla. Erityisesti tässä on
nostettava esille se, että kuntien taloutta ei edes haluta
vahvistaa tätä kautta näillä maksujen
korotuksilla, vaikka siihen olisi tässä ihan kohtuullinen
mahdollisuus. Kaikki, niin kuin tämänkin esityksen
mukaan, leikataan valtion kassaan. Tämä taulukko,
joka on tämän hallituksen esityksen viidennellä sivulla,
kertoo, että valtionosuuksia leikataan 44 miljoonaa euroa.
Eläkkeensaajat saavat miljoona euroa, kuntien asiakasmaksutulot
kasvavat 41 miljoonaa euroa ja kuntien verotulot 2 miljoonaa euroa.
Eli näin valtio ottaa kaiken hyödyn pois.
Tässä viime päivinä, muun
muassa oman maakuntani lehdessä tänään,
ed. Kalmari kirjoitti näistä asioista kovin kaunista
tekstiä ja mainosti, miten kansaneläkeläisten
asema nyt valtavasti paranee ja tietysti suhteessa viime aikojen
kehitykseen kansaneläkkeet nousevat jonkin verran enemmän,
mutta todella talous valtakunnassa on niin hyvässä mallissa,
että suurempikin korotus olisi paikallaan näille,
jotka kaikkein vähiten tässä yhteiskunnassa
toimeentuloturvaa saavat. Se 20 euroahan on se kansaneläkkeitten
tasokorotus, ja kun toista tasokorotusta hallitus ei ole tälle vaalikaudelle
luvannut, niin se on noin 5 euroa per vuosi. Ei se kovin iso silloin
ole. Se toinen 20 euroa tulee kansaneläkeläisille
niissä kunnissa, joissa kalleusluokitus muuttuu kakkosesta
ykköseen. Mutta se on vain vanhojen virheiden korjaus,
ja se ei ole siinä mielessä mikään
tasokorotus eikä tule todellakaan kaikille. Ed. Kalmari
ja monet muutkin laskevat indeksikorotuksen myös mukaan
niihin lukuihin, ja tottahan se on, että se tuo uusia euroja,
mutta uutta ostovoimaa se ei tuo eläkeläisille
yhtään, koska sehän on hintojen noususta
tuleva korvaus ja eläkeläiset joutuvat asumiskustannukset
ja elämisen kustannukset maksamaan kalleimman mukaan. Ei
heillä ole edes näitä tarjottuja lounaita,
joita joillakin ihmisillä tahtoo olla.
Herra puhemies! Tämä hallituksen esitys on siis
hallituksen politiikan johdonmukaista jatkoa. Kuntien taloutta ei
korjata ja likainen työ pannaan kuntien tehtäväksi
valtion puolesta. Sitä ei voi pitää hyväksyttävänä.
Vielä olisi mielenkiintoista ja ehkä olisi paikallaan,
että valiokunta tarkastelisi tämänkin
esityksen osalta kunnittaista ja ehkä alueittaista painottumista.
Nimittäin arvelen niin, että niissä köyhemmissä maaseutukunnissa,
joissa esimerkiksi keskusta on vahva puolue, on suhteellisesti eniten
näitä pienen eläkkeen saajia, ja näin
ollen heidän kauttaan nyt rahoitetaan valtion kassaan varoja,
kun näin toimitaan. Luulisi, että keskustassakin
tätä mietittäisiin vähän
pitemmälle. Nythän kuitenkin ansioeläketaso
nousee toisella tavalla.
Herra puhemies! Tätä esitystä on
syytä todella tarkastella pitemmällä tähtäyksellä kuin
vain yhden vuoden ajan, ja silloin tämä eläkkeensaajien
laitoshoitomaksun korottaminen 80:sta 82 prosenttiin tulee vähän
uuteen valoon, ja sitä on syytä siinä mielessä tarkastella
kriittisesti.
Herra puhemies! Toivon, että valiokunta paneutuu tähän
hyvin tarkoin ja miettii syvästi sitä, onko se
nyt oikein ja fiksua, että kunnat pannaan tekemään
tällainen likainen työ, kun heikoimmilta kerätään
varoja valtion kassaan kuntien kautta.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tulin tänne osoittamaan syvää ihailuani.
Kysymyksessä on siis hallituksen esitys. Mutta en tullut esittämään
ihailuani ja kunnioitustani maan hallitukselle, vaan sen — mitenkä tuon
nyt kauniisti sanoisi — kykenevimmälle voimalle
eli valtiovarainministeriölle, joka on onnistunut tässä lakiesityksessä tiivistämään
älyllisen
osaamisensa syvimmän olemuksen. Suomalaisen kansalliskirjallisuuden
mukaan "Jumala on - - kaikkitietävä ja
kaukaa viisas". Pakanana en ota tähän kantaa, mutta
jos joku sanoisi valtiovarainministeriöstä näin,
niin heti olisin samaa mieltä.
En nyt puutu tämän lakiesityksen niihin puoliin,
joita täällä on perustellusti ja laajasti
arvosteltu, erityisesti asiakasmaksujen lisäämistä,
samalla kun verotusta kevennetään — sehän
sortaa pienituloisia, kohtelee heitä muutenkin epäoikeudenmukaisesti — enkä puutu
edes siihen, että nämä asiakasmaksujen
tulevat korotukset leikataan valtiolle, vaan puutun siihen, miten
se oikeasti tapahtuu.
Sitä leikkausta perustellaan nyt sillä, että kun asiakasmaksuja
korotetaan, niin kunnat saavat ikään kuin ansiotonta
rahaa. Samalla hallitusohjelmassa sanotaan, että korotus
tehdään palvelujen saatavuuden ja laadun parantamiseksi,
mikä on tietenkin täyttä potaskaa. Eiväthän
ne palvelut, eikä se laatu siitä mihinkään
parane, jos rahat otetaan pois.
Mutta se, mikä tässä valtiovarainministeriön esityksessä — käytän
nyt tätä ilmaisua, vaikka kysymyksessä on
virallisesti hallituksen esitys — on äärimmäisen
ovelaa, kunnioitettavaa ja ihailtavaa, on se, että asiakasmaksujen
korotuksen yleisesti ja tämän lakiesityksen erityisesti
ja sitten indeksikorotusten täysimääräistämisen
ja vielä muutamien muittenkin tämmöisten
seikkojen vuoksi tätä asiaa perustellaan sillä tavalla, että lyhyellä katsannolla
esitystä voisi joku pitää kannatettavana.
Eli kun tässä nyt "lisätään"
kuntien rahaa, niin otetaan se saman tien takaisin valtiolle. Vaikka
kunnat sitä rahaa tarvitsevat, ne eivät tämmöisestä syystä sitä tarvitse.
Se tapahtuu niin, että valtionosuusprosenttia leikataan
33,88:sta 31,77:ään, ikään kuin
nollasummapelinä kuntien ja valtion välillä,
siis niistä valtionosuuksista, jotka maksetaan kustannuksista,
tähänastisesta kustannusten jaosta, tähän
saakka voimassa olleen lainsäädännön
perusteella.
Mutta kun jatkossa tällä samalla alennetulla prosentilla
käsitellään tietenkin kaikki ne uudetkin
tehtävät, jotka osoitetaan kunnille, niin silloin
tämä leikkuri, jota perustellaan nyt näillä historiallisilla
tekijöillä, joista tässä on
ollut puhe, leikkaa täysin muita asioita. Se leikkaa tietenkin
kaikkia niitä kustannuksia, joista kunnat saavat valtionosuuksia
nimenomaan tulevaisuudessa. Eli tämä on todella
hienosti ja näppärästi rakennettu leikkuri.
Saadaan näyttämään siltä,
että on olemassa ikään kuin muutamia
tällaisia perusteltuja syitä, miksi se kuntien
ja valtion jakosuhde pysyy neutraalina.
Mutta sen jälkeen, kun siirrytään
uusiin tehtäviin, se ei enää toimikaan
näin, vaan se leikkuri kohdistuu entistä perusteettomammin
kuntien niihin tuloihin, joilla pitäisi pystyä järjestämään ne
palvelut, joilla erityisesti kaikkein heikoimmassa asemassa olevista
suomalaisista huolta pidetään. Ja tässä katsannossa
valitettavasti tämä linja jatkaa perinteistä valtiovarainministeriöläistä ja
sitä kautta myöskin tämän hallituksen köyhiä sortavaa
linjaa.
Arvoisa puhemies! Niin hyvä ja kaunis kuin tämä lakiesitys
teknisesti onkin, asiallisesti ja syvimmältä olemukseltaan
se on tuomittava.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Nyt tässä esityksessä,
mikä tänään on käsiteltävänä, on
kysymys siis pitkäaikaisen laitoshoidon maksuista. Tältä osin
tilanne ei nyt ihan niin synkkä ole kuin on näiden
muiden terveydenhuollon asiakasmaksujen suhteen. Eli pienituloisimpien eläkkeensaajien
käyttövarathan tämän uudistuksen
myötä kasvavat, vaikka tätä laitoshoitomaksua
korotetaankin 2 prosenttiyksiköllä. Kansaneläkkeen
saajien kannalta taas sitten kansaneläkkeen maksamiseen
liittynyt laitoshoitorajoitus poistetaan, eli he saavat pitää tämän
kansaneläkkeensä.
Oikeastaan tämän esityksen kannalta mielestäni
merkittävin ongelma jää niiden henkilöiden kohdalle,
jotka ovat nuorena tai keski-ikäisenä joutuneet
pitkäaikaiseen laitoshoitoon ja joilla on kenties alaikäisiä lapsia
elätettävänä. Ymmärtääkseni
heidän asemansa tässä nyt heikkenee. Pitkäaikaisen
laitoshoidon maksupolitiikkahan on räätälöity
vanhushuoltoa ajatellen eli sellaisten henkilöiden maksuksi,
joilla ei ole enää huollettavia. Mutta nuorikin
ihminen voi joutua jossakin elämäntilanteessa
pitkäaikaiseen laitoshoitoon, ja hänen kannaltaan
epäoikeudenmukaiselta voi tuntua se, että hän
joutuukin maksamaan tämän pitkäaikaishoitopäätöksen
jälkeen merkittävästi enemmän,
vaikka hoito jatkuu aivan samana.
Yleisellä tasolla olen kyllä aivan samaa mieltä,
jos puhutaan näistä terveydenhuollon asiakasmaksuista,
joita siis tämä esitys ei koske vaan joista tulee
esitykset meille myöhemmin, että siinä suhteessa
hallituksen linja on todellakin väärä.
Olisin toivonut tänne ministeriä, koska olisi paljon
kyseltävää tästä aiheesta,
mutta toki sitten sosiaali- ja terveysvaliokunnassa tämän
käsittelyä jatkamme.
Ed. Valto Koski merkittiin läsnä olevaksi.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Hallitus avaa tällä pelin
nyt sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen korottamisessa.
Pitkäaikaislaitoshoidossa olevien maksu nousee 80 prosentista
82 prosenttiin. Tämä on se hallituksen tyly linja
pienituloisia ihmisiä kohtaan. Perustelunahan on ollut,
että näillä maksujen korotuksilla parannetaan
laitoshoidon tasoa ja laatua, mutta tosiasiassa valtio kerää nämä maksut
pois leikkaamalla valtionosuuksia vastaavasti. Näin ollen valtio
ei näe itse asiassa tarvetta parantaa sosiaali- ja terveydenhuollon
laitosten henkilöstömäärää ja
hoidon tasoa, koska rahat leikataan pois.
Kunnat tarvitsisivat taloutensa vahvistamiseksi nämä rahat,
jotta ne pystyisivät lisäämään
vanhustenhoitolaitoksiin henkilöstöä.
Esimerkiksi Kemin kaupungin kohdalla tällä hetkellä on
lomautukset menossa, ja julkisuudessa olleiden tietojen mukaan se
hoito on katastrofaalisen huonoa, siis ala-arvoista; se ei ole ihmisarvoista
hoitoa enää.
Tämän tyyppiset lakiesitykset eivät
missään tapauksessa paranna kuntien asemaa, päinvastoin
ne heikentävät. Näin ollen tämmöistä pienituloisten
ihmisten ja vanhustenhoidon tilanteen heikentämistä ei
voi hyväksyä ja pitää oikeana. Hallitus
on taitavasti kyllä markkinoinut tätä niin,
että samaan lakiesitykseen on esitetty pieni porkkana,
jolla nostetaan laitoshoidossa olevan potilaan käteenjäävää rahaa,
mutta samanaikaisesti toista kautta sitä otetaan pois ja
viedään kunnilta mahdollisuus parantaa hoidon
laatua.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä tyrmistyin, kun luin tätä hallituksen
lakiesitystä. Tämä pieni asia, minkä ed.
Kuoppa tuossa totesi, kahdeksankympin suojaosuuden korottaminen yhdeksäänkymppiin,
on indeksitarkistus. Sivulla 4 todetaan, jotta vuonna 2002 on aikaisemmin korjattu
ja nyt sitä sitten korotetaan yhdeksäänkymppiin.
Se on aika laiha lohtu, kun ottaa sitten huomioon kokonaisuutena,
mitä tässä esityksessä tapahtuu.
Toinen asia liittyy sitten varallisuuteen. Tässähän
todetaan sillä tavalla, jotta ensinnäkin metsätulot
ja muu varallisuus ovat hyvin eriarvoisessa asemassa. Metsätulon
osaltahan tässä todetaan sillä tavalla,
jotta jos ei ole hakkuumahdollisuuksia, niin siitä voidaan
vaatia tämmöistä alennusta, mikä nyt
on vähin, mitä voi tehdä. Mutta sitten
kun puhutaan muusta varallisuudesta, ilmeisesti tässä käy
nyt niin, kun se varallisuusvero on poistettu — täällä vedotaankin
siihen, että on poistettu — että ei pystytä oikein
selvittämään sitä, niin että vaikka
miten paljon olisi muuta varallisuutta, niin siitä huolimatta
sitä ei näköjään ilmeisesti
oteta huomioon. Ainakaan tässä ei näy se
asia.
Sitten jos katsoo muuten tätä tilannetta,
niin tällä hetkellähän kunnissa
on tapahtumassa semmoista, jotta näitä laitoksiahan
muutetaan. Aikaisemmin ne ovat olleet laitos-nimellä, mutta
muutetaankin avohoidoksi, vaikka ihminen on mennyt vielä huonompaan
kuntoon. Sitten hän asuu ikään kuin itsenäisenä siellä,
mahdollisesti saa jopa asumistuen, mutta se onkin tämmöistä avopalvelua,
jolloin tämä suojaosuusjärjestelmähän ei
toimi. Silloinhan voi ottaa niin paljon rahaa kuin on ja vaikka
velan puolelle mennä ilmeisesti. Ainakin jos sattuu pankkitilillä rahaa
olemaan, niin kaikki pannaan syömään
enstäin pois. Tietysti ilmeisesti ihan suoraan velaksi
elämään ei voi vanhuksia eikä vammaisia
jättää, jotta he joutuisivat ottamaan
pankkilainaa. Se selkänoja onneksi vielä nyt on
olemassa.
Mutta se iso asia, joka loukkaa kuntien arvokkuutta, itsemääräämisoikeutta,
kunnioittamista, mitä tähän mennessä on
ollut, tässä kuvastuu vahvasti. En olisi uskonut
kyllä sitä, jotta tämä hallitus
tekee tämmöisen silmänkääntötempun tässä.
Sipoon kohdalla se teki semmoisen tempun, jotta en olisi uskonut.
Siinä mentiin kunnallisen itsehallinnon rajojen yli vahvasti
tekemällä pakkoratkaisu, jossa otetaan maata Helsingille, mikä tuntuu älyttömältä.
Tässä on vähän saman sukuinen
asia.
Tehdään semmoinen temppu, jotta asiakasmaksuja
kerätään enemmän, mutta valtio
koukkaakin kaikki pois sieltä. Eihän tämä sovi
millään kunnallisen itsehallinnon malliin, joka
meillä on ollut olemassa. Kyllä minusta kunnilla
pitää olla itsenäinen oikeus niin, että jos
korotetaan maksuja, ne pitää myös jättää sinne
kunnan kassaan. Se on minusta se johtoajatus eikä näinpäin,
jotta kunta pannaan tässä, onko se niin kuin lappuliisa
vai mikä tämä on, parkkipirkko, pannaan
keräämään maksut, mutta tässä tapauksessa tämä ei
tee kunnalle palkkaa vaan kaikki nyysitään pois
ja kunta vaan katsoo ihmeissään, jotta rahat menivätkin,
mitä kerättiin. Sen takia minusta tämä periaate
pitäisi kyllä eduskunnan ehdottomasti kumota eikä hyväksyä tämmöistä lakia,
mitä tässä hallitus esittää.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Muutama kommentti tästä pitkäaikaisen laitoshoidon
asiakasmaksusta tai tässä tapauksessa sen tarkistamisesta.
Minusta edellisissä puheenvuoroissa on ehkä vähän
liian paljon onnistuttu perinteisistä taktisista syistä nyt
katsomaan tätä oppositio—hallitus-linjalta.
Näin tietenkin voi tätä katsoa, mutta
minä en nyt itse asiassa lähde siihen keskusteluun
mukaan, vaan haluaisin nostaa näitä isoja periaatteita,
jotka ovat tämän kaiken takana, ja muistella vähän
menneitäkin lyhyessä puheenvuorossani.
Nimittäin tämän kaiken voi nyt myöskin
tulkita lähes tekniseksi muutokseksi, joka lähtee
siitä, että näitä kelamaksujen
tulkintoja, se laitoshoitorajoitus, poistetaan. Sen seurauksena
tapahtuu eräänlaisia muita asioita, ja ne voidaan
tietenkin nähdä pieninä negatiivisina
asioina, mutta minusta se ei ole tämän asian juju
kaikkinensa, vaan tässä pitäisi osata
tiettyjä asioita tietää menneisyydestä ja
sitten osata katsoa tulevaisuuteen, ainakin minun mielestäni,
katsoa miten tässä käy.
Nimittäin ei viime vaan edellisellä kaudella
oli vielä semmoinen laitoshoitomaksu olemassa, jonka takia
kävi aika tylysti niille aviopareille, joilla lähes
kaiken perheeseen tuodun rahan aikaansaanut yksilö, joka
yleensä oli perheen mies, hyväpalkkainen tai hyvät
tutkinnot omaava, joutui laitoshoitoon ja naiset, jotka ovat rautaisempia,
terveempiä, jäivät yksin kotiin. Niissä tilanteissa
vielä kahdeksan vuotta sitten 80 prosenttia miehen tuloista
meni tämän laitoshoitomaksun korvaamiseen. Tiedän
useita tapauksia, missä nämä kotiin jääneet
rouvat joutuivat realisoimaan omia asuntojaan ja muuttamaan Helsingistä muihin
kaupunkeihin tai maaseudulle kokonaan jotenkin pärjätäkseen
tässä elämässä.
Tähänhän saatiin sitten suuren työn
tuloksena muutos, ja siinä oli useita puolueita yhteistyössä, osa
meistä kansanedustajista oli siinä mukana. Itse
koin siinä työssä mukana olleena, että siitä olisi
voinut vaikka romaanin kirjoittaa: se oli niin monimutkaista, että tämä asiakasmaksu,
joka oli silloin asetuksessa, saatiin lopulta hallituksessa muutettua
ja myöhemmin se taltioitiin muistaakseni tämän
lain sisälle. Tämä on yksi puoli, joka tässä täytyy
muistaa. Tämä on nyt ehdottomasti hyvä asia,
jolloin tällä turvataan sitä, että se,
joka jää kotiin, voi kodinomaisissa oloissa elää.
Jos käy päinvastoin näiden tulojen
suhteen, että se kotona oleva ansaitsee paremmin, niin
silloinhan laitoshoidossa olevalta menee 80 prosenttia, mutta siinä yhteydessä kotona
oleva varmaankin pärjää siinä vanhassa
yhteisössään. Se on sitten eri asia,
onko se jonkin moraalisen periaatteen mukaan oikein. Se on toinen
juttu. Minä en oikein osaa sitä itselleni, puhemies,
edes selvittää.
Mutta kyllä haluaisin aika avoimesti tässä ottaa
esille sen, onko tosiaan niin, että kaikki katsomme tässä salissa
oikeaksi sen, kun joku on kroonisessa laitoshoidossa jossain laitoksessa
ja vieressä on toinen siinä samassa laitoksessa
ja saa aivan saman tasoista hoitoa, että toinen käytännössä maksaa
oman hoitonsa melkein kokonaan ja toinen saa kaiken jostain kunnalta.
Te nyt oppositiosta purnaatte sitten tästä, että tähän
tulee jotain pieniä muutoksia sen suhteen, kun toinen jo
80-prosenttisesti maksaa omat laitoshoitokulunsa. Se lähentelee
tilannetta, joka jollain lailla ei kyllä tasa-arvon ja
perustuslain käsitteiden mukaan sinänsä onnistu.
Tämä on enemmän tämmöinen
teoreettinen ajattelu. En tiedä, miten sitä voisi
mahdollisesti edes muuttaakaan, mutta pyytäisin tämän
muistamaan.
Kun täällä myöskin sanottiin,
että hoidon laatu tässä tapauksessa heikkenee,
niin kyllä minä nyt sanoisin, ed. Kuoppa, että tässä tilanteessa, missä me
tänään esimerkiksi olemme kaikkien näiden
tilanteiden jälkeen, kyllä hoidon laatu Suomessa
huononee ihan muista syistä johtuen kuin näistä.
Se on niin monitekijäinen ongelma, joka on 30 vuoden aikana
systeemin sisälle rakentunut, ja sieltä se kaikki
johtuu.
Sitä, miten tulevaisuudessa kaikelle tälle
käy, pyytäisin tässä asiassa
muistamaan, kun tätä jatkossa käsitellään.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Haluan vastata tähän väitteeseen.
Kyllä kuntien rahatilanne merkitsee sitä, että hoidon
taso laskee. Jokainen euro, mikä kunnilta viedään,
tulee merkitsemään sitä, että kuntien
mahdollisuudet parantaa hoidon laatua ja pitää laatutasoa
yllä heikkenevät. Se on tosiasia. Esimerkiksi
Kemin kaupungin ongelmathan johtuvat siitä, että siellä on
lomautuksia. Siellä on suuret taloudelliset vaikeudet,
ja se on nimenomaan rahasta kiinni.
Sitten vielä haluan todeta, kun puhuttiin puolisosta,
että tämä Suomi on merkillinen maa. Eläkeläisiä rangaistaan
siitä, että he ovat aviopuolisoita. Suomessa on
puolisorangaistus eli eläkeläispuoliso saa pienempää eläkettä kuin
yksinäinen eläkeläinen. Jos olet yksinäinen
palkansaaja, sinä maksat samalla tavalla veroa kuin silloin,
jos samassa perheessä olisi useampia palkansaajia; verotus
on henkilökohtainen. Mutta kun eläkkeet maksetaan,
katsotaan tulot yhteen, eli siellä tulee tämä puolisorangaistus.
Tämä on kyllä aika erikoinen järjestelmä.
Toisella ihmisryhmällä on tämä puolisorangaistus,
toisella sitä ei ole.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Luulen, että me kaikki hyötyisimme
siitä, jos keskittyisimme niihin olennaisiin kysymyksiin
ja esittäisimme ne siinä valossa kuin hallitus
on ne meille esittänyt. Kyllä kai totuus on se,
että pienituloinen eläkeläinen hyötyy
tästä hallituksen esityksestä, kun taas
suurituloinen eläkeläinen jonkin verran kärsii.
Siis tämä on totuus, sitä ei kukaan voi
kieltää.
Mutta ed. Kuoppa on aivan oikeassa, että kunnat jonkin
verran tästä kärsivät. Eivät
ne paljon kärsi. Ne kärsivät miljoonan
euron edestä. Mutta kun viime viikolla käytiin
välikysymyskeskustelua, niin esimerkiksi ed. Manninen tyrmäsi
ed. Räsäsen luvut ihan täysin. Ne eivät
pitäneet ollenkaan paikkaansa ed. Mannisen mielestä,
vaan kuntien asema paranee ensi vuonna huomattavasti. Kokoomuksesta
löytyi edustajia, jotka säestivät, miten
hyvin menee, sillä seurauksella, että menin soittamaan
edustajan kotikuntaan tiedustellakseni, minkälainen on
tilanne. Aivan surkea, aivan surkea.
Maanantaina pidetään varsin monessa kunnassa
valtuuston kokouksia, niin pidettiin eilen Kokkolassa, ja voi, kuinka
keskustan ja kokoomuksen ja Rkp:n edustajat itkivät ensi
vuoden taloustilannetta oman kaupunkinsa osalta. Ja mistä se johtuu?
Se johtuu tietenkin osittain hallituksen esityksistä. Pitäisi
puhua valtuustosalissa samaa tekstiä kuin eduskunnassa
ja eduskunnassa samaa kuin valtuustoissa.
Tosiasia on se, että kuntien asema on ensi vuonna selvästi
pahempi kuin se on tänä päivänä ja
tässä salissa on annettu ymmärtää.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kallis on tapansa mukaan aivan oikeassa
tässä asiassa. Kyllähän tämä lakiesitys
todennäköisesti kohtelee vanhuksia ja eläkeläisiä juuri
kuten sanoitte, ja sitten on se toinen puoli, että vanhukset
ja eläkeläisetkin joutuvat kärsimään
siitä, kuten omassa puheenvuorossani osoitin, että tähän
asiaan kytketty valtionosuusprosentin vähentäminen
tulee jatkossa leikkaamaan merkittävästi kuntien
tuloja, ja niillä tuloilla ne eläkeläisten
parhaimmat palvelut on tuotettu ja toivottavasti tuotetaan eteenkinpäin. Mutta
jos tämä meno jatkuu, niin ei niitä enää jatkossa
tuoteta, vaan he joutuvat ostamaan ne pahimmillaan markkinoilta,
ja kyllä me silloin tiedämme, miten siinä käy.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Vaikka hallituksen asiakasmaksupolitiikka
lyhytaikaisen hoidon suhteen on mielestäni väärä, niin
on selkeästi se todettava, että tämä esitys
laitoshoidon maksuista on mielestäni kyllä kohtuullisen
oikeudenmukainen sosiaalisesti ja todellakin tämä nimenomaan
näitä pienituloisia eläkeläisiä kohtelee
hyvin. Eläkkeensaajien käyttövarojen
lisäys on enimmillään 33 euron luokkaa kuukaudessa,
jos työeläke on pienempi kuin 500 euroa kuukaudessa,
ja tämän rajan alle jää kaksi kolmasosaa
kaikista laitoksissa olevista henkilöistä. Mutta
toki on sitten osa, joka tässäkin uudistuksessa
menettää.
Vielä tämän esityksen puolustukseksi,
kun täällä ei ole ministeriä sitä puolustamassa,
haluan todeta, että tämähän
liittyy siihen, että halutaan lieventää rajaa
avo- ja laitoshoidon välillä, ja tämä on
yksi askel siinä suunnassa, jotta avo- ja laitoshoidon
välillä ei olisi nykyisen kaltaista porrasta esimerkiksi
suhteessa kansaneläkkeen saamiseen, ja siinäkin
suhteessa pidän tätä oikean suuntaisena.
Keskustelu päättyi.