3) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi tilaajan selvitysvelvollisuudesta
ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä sekä julkisista
hankinnoista annetun lain 49 §:n muuttamisesta
Tarja Filatov /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
tilaajavastuulain ja julkisista hankinnoista annetun lain muutos
on tervetullut mutta ei riittävä harmaan talouden
torjuntamuoto. Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että muutetaan
tilaajavastuulakia ja selvitysvelvollisuutta siten, että silloin,
kun emoyhtiö käyttää ulkopuolista
työvoimaa, noihin velvollisuuksiin tulee tiukennuksia.
Lisäksi julkisista hankinnoista annettuun lakiin tulee
sellainen täsmennys, että kun tehdään
urakoitsijoiden kanssa sopimuksia, niin niihin tulee kirjata, että urakoitsijan
pitää käyttää työsuhteen
vähimmäisehtoja, joita Suomen lain ja työsopimusmääräysten
mukaan on noudatettava samanlaatuisessa työssä.
Nämä molemmat asiat ovat tärkeitä.
Kun valiokunta käsitteli tätä tilaajavastuulain muutosta,
niin siinä yhteydessä me esitimme muutamia täsmennyksiä tähän
kokonaisuuteen. Nythän tämä esitys lähtee
siitä, että nämä tiukennetut
velvollisuudet ja selvitysvelvollisuudet koskevat vain rakentamistoimintaa.
Niillä tiukennuksilla pyritään siihen,
että tämä emoyhtiö pystyisi
paremmin tarkistamaan sen, että sen alihankintaketjussa
noudatetaan lakeja ja että sopimuskumppanit ovat luotettavia
ja toimivat laillisesti.
Miksi hallitus sitten on valinnut tämän rakentamisen,
niin siihen liittyy varmasti se, että siellä tehdään
paljon ketjutuksia ja alihankintoja ja siellä on myös
paljon harmaata taloutta, mutta sekä työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan että sitten perustuslakivaliokunnan
kuulemisissa käy selvästi ilmi se, että rakennusala
ei ole ainoa poikkeus. Esimerkiksi telakkateollisuudessa, maanrakennuksessa,
monilla palvelualoilla käytetään hyvin
samantyyppisesti alihankintaa. Valiokunnan mielestä olisikin
syytä laajentaa tätä tilaajavastuulain
tiukennusta näille sektoreille.
Tässä rakentajille tulee lisää velvollisuuksia
ja niille tulee tiukemmat sanktiot, jos ne rikkovat näitä velvollisuuksiansa,
ja laissa säädetään tällaisesta
korotetusta, vähintään 16 000
euron ja enintään 50 000 euron laiminlyöntimaksusta. Tämä maksu
on sinänsä perusteltu, mutta valiokunta halusi
lisätä tähän pykälään
niin sanotun vilpittömän mielen suojan, elikkä jos
tilaaja on tarkistanut häneltä vaaditulla tavalla
sen, että alihankintaketjussa toimiva yritys ei ole liiketoimintakiellossa,
mutta kuitenkin siitä huolimatta käy ilmi, että siinä sillä hetkellä,
kun tuo sopimus tehdään, tuo alihankkija onkin
liiketoimintakiellossa, koska aina kaikki viranomaisrekisteritkään
eivät ole ajan tasalla, niin silloin tuota rangaistusta
ei voitaisi säätää kovana, koska
tavallaan se, ketä velvollisuudet koskevat, on toiminut
kuten laki säätää mutta siitä huolimatta
lopputulema ei ole ollut se, mihin tässä on pyritty. Tämä on
niitä pykälämuutoksia, joita valiokunta tähän
teki.
Harmaa talous ja siitä aiheutuvat vahingot ovat lisääntyneet,
ja niiden vaikutukset kansantalouteen ovat lisääntyneet,
ja on selvää, että sekä harmaa
talous on kansainvälistynyt että sen vakavuus- tai
pahuusaste, jos näin voisi sanoa, on kasvanut. Harmaa talous
näkyy erityisesti työvoimavaltaisilla aloilla
kuten rakentamisessa ja vaikkapa majoitus- ja ravitsemusalalla.
Meillä on monia erilaisia lainsäädäntöhankkeita
ja toimia, joilla pyritään suitsimaan harmaata
taloutta, ja näissä onkin syytä edetä nopeasti,
koska joskus tuntuu siltä, että harmaa talous
ikään kuin juoksee karkuun lainsäätäjää.
Viime kaudella eduskunnan tarkastusvaliokunta teki laajan selvitysraportin,
ja tässä talossa näkyy hyvin selvästi
se, että asiaan halutaan puuttua vakavasti. Tämä pieni
lakimuutos on yksi osa sitä puuttumista.
Mutta vielä oikeastaan näistä täsmennyksistä, joita
valiokunta teki, toinen liittyy sitten niihin tosiasiallisiin resursseihin,
joilla lakien noudattamista tarkastellaan. Tilaajavastuulain valvonnasta
vastaa koko maassa Etelä-Suomen aluehallintovirasto ja
sen työsuojeluvastuualue, ja tuo toiminta aloitettiin tässä muodossa
2007. Silloin kun tuli ensimmäinen tilaajavastuulaki — muistan
sen hyvin, koska olin itse niitä resursseja neuvottelemassa — lisättiin
12 tarkastajaa nimenomaan tätä tilaajavastuulakia
tarkastamaan. Nyt kun noita tarkastuksia tulee enemmän,
koska tätä lakia on laajennettu, niin on aiheellinen
huoli siitä, riittävätkö resurssit,
joilla sitten työpaikkatarkastuksia ja muita tarkastuksia
työsuojelupuolella tehdään. Sen vuoksi
onkin järkevää, että paitsi lainsäädäntömuutokset
myös niihin liittyvät resurssit kulkisivat rinta
rinnan.
Tässä oikeastaan lyhyesti. Voisi sanoa, että summa
summarum laki on tarpeellinen mutta ei riittävä.
Nämä rakennustoimintaan tulevat tiukennukset ovat
hyviä, mutta niitä tulisi laajentaa valiokunnan
mielestä myös muille toimialoille, jotka painivat
näiden samojen ongelmien kanssa. Lisäksi tuo resurssitilanne
on arvioitava vakavasti.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Olen valiokunnan puheenjohtajan edustaja
Filatovin kanssa täysin samaa mieltä siitä,
että tämä hallituksen esitys tilaajavastuulain
osittaisuudistukseksi on oikeansuuntainen mutta ei suinkaan riittävä.
Tässähän on pääsisältönä se,
että nimenomaan rakentamistoiminnassa tämä selvitysvelvollisuus
kattaa laissa mainitut selvitykset ja todistukset siitä huolimatta,
että sopijaosapuolen toiminta on vakiintunutta, ja toisena
sisältönä sitten se, että tämä laiminlyöntimaksu
on vähintään 16 000 ja enintään
50 000 euroa.
Mutta tämä toimialan rajaus on ongelmallinen,
niin kuin työelämä- ja tasa-arvovaliokunta toteaa
ja myöskin perustuslakivaliokunta. Ongelmia on hyvin monilla
muilla aloilla, maanrakennuspuolella, telakkateollisuudessa, josta
tänä päivänä löytyvät
ehkä rakennustoiminnan lisäksi räikeimmät
esimerkit epäkohdista, ja sitten palvelualoilla, lähinnä ravintolatoiminta.
Olen aiemminkin yrittänyt nostaa keskustelua siitä,
voisiko Suomessa tehdä tosissaan tämmöisten
osittaisuudistusten sijaan todella radikaalin ratkaisun, niin kuin
monessa muussa maassa on tehty — tai ei monessa muussa
vaan joissain maissa on tehty — eli on laitettu lainsäädäntöön ehdoton
raja, kuinka monta tasoa alihankintaketjussa voi olla. Jos se raja
laitettaisiin laissa vaikka kahteen tai kolmeen, niin tämmöisten
ketjutettujen alihankintaurakoiden pätkiminen osiin helpottaisi
kaikissa tilanteissa valvontaa.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Harmaa talous ja siitä aiheutuvat
vahingot kansantaloudelle ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti,
voi sanoa näin, Suomessa viime vuosina, ja sen lisäksi
harmaa talous on kansainvälistynyt ja sen vakavuusaste
on koko ajan kasvanut, ja kuten todettua, niin erityisesti työvoimavaltaisilla
aloilla harmaata taloutta esiintyy, ja kun tämän
vuoden aikana nyt sitten tilaajavastuulain kokonaisuudistus tehdään,
se on kyllä ihan oikeasti plussaa kurkulle, että päästään
sen kokonaisuudistuksen kautta paremmin käsiksi.
Tämä osauudistus, josta nyt on kyse, koskee tosiaan
sitä rakennusteollisuutta. Näen sen välttämättömänä,
koska kyllä siellä rakennuksilla todella paljon
sitä harmaata taloutta esiintyy. Totta kai näitä tarpeita
on selkeästi jo esille tulleilla muillakin toimialoilla.
Valiokunnan kannan mukaan yksittäisiä toimialoja
koskevat muutokset ovat ihan riittämätön
tapa torjua harmaata taloutta. Valiokunta on siinä harvinaisen
oikeassa. Kun täällä telakkateollisuudessa
ja maanrakennuksessa kuten myös muissa — välttämättä nämä eivät
ole sesonkiluonteisia töitä — esimerkiksi
puutarhoilla, taimitarhoilla, kaikella tällä,
esiintyy selkeästi tätä, niin kyllä tämä sen
kokonaisuudistuksen vaatii.
Mielenkiintoista on valiokunnan perusteluissa se, että kokonaisuudistuksen
yhteydessä tulisi valiokunnan näkemyksen mukaan
vielä kertaalleen tarkastella, pitäisikö näiden
sanktioiden ylärajan suuruuden olla suhteessa vilpillisesti
tavoiteltuun ja myöskin saatuun hyötyyn. Mielestäni ajatus
on ihan oikea. Jollakin ehdollisella tuomiolla talousrikoksista
rosvot nauravat partaansa. Mutta se, että vilpilliseltä toimijalta
otetaan rahat pois, on todella tärkeä asia, ja
sillä tässä asiassa päästään
eteenpäin.
Ihan lopuksi vielä tähän tilaajavastuulain
valvontaan. 12 tarkastajaa on riittämätön
määrä, ja nyt kun tänne rakennusteollisuuteen
tämä uusi laki toivottavasti säädetään — ja
uskon, että säädetään — niin
kyllä pitää tulevaisuudessa myöskin
olla resurssit, joilla valvoa tätä lain noudattamista.
Me saamme säätää lakeja pilvin
pimein, mutta jos ei ole resursseja valvoa niitä, niin
ne ovat ihan yhtä tyhjän kanssa. Laki lapsityövoiman
käytöstäkin on joskus laadittu, ja hyvä,
että on laadittu. Mutta kun ei ole valvontaa, niin sen takia
sitten sitäkin vielä harrastetaan.
Tuo korotetun maksun alaraja, eli se nousee kymmenkertaiseksi
tähän nykyiseen nähden, on ihan oikeansuuntainen
kuten myös sitten tuo 50 000, joka on se maksimisumma
siellä. Ne alkavat jollain tavalla jo tuntua, mutta edelleen
peräänkuulutan sitä, että tämä ylärajan
suuruus pitäisi määritellä selkeämmin
suhteessa tähän vilpillisesti tavoiteltuun hyötyyn.
Voi olla kyse kymmenien miljoonien urakkasopimuksista, jolloin siellä on
erittäin merkittävistä rahoista kysymys.
Jaana Pelkonen /kok:
Puhemies! Edelliset puhujat ovat jo aika lailla pajatson tyhjentäneet
ja tuoneet siis esiin sen, että harmaa talous ja siitä aiheutuvat
vahingot kansantaloudelle ovat lisääntyneet Suomessa
merkittävästi viime vuosina. Yllätys
ei kenellekään myöskään
ole se, että harmaa talous on kansainvälistynyt
ja sen vakavuusaste on kasvanut.
Harmaan talouden kokonaismääräksihän
on arvioitu lähes 7 prosenttia bruttokansantuotteesta,
ja harmaata taloutta tehokkaasti torjumalla voidaan siis saavuttaa
merkittäviä valtiontaloudellisia hyötyjä.
Mutta kysymys ei kuitenkaan ole ainoastaan saamatta jääneistä verotuloista vaan
myös epäreiluista kilpailuolosuhteista yritysten
välillä, työntekijöiden lainvastaisesta
kohtelusta, veromoraalin ja oikeusjärjestelmän
yleisestä heikkenemisestä ja hyvinvointivaltion
ja oikeusvaltion kriisistä.
Mutta onneksi tilannetta ei kuitenkaan seurata tumput suorina
sivusta, vaan toimeen on ryhdytty. Nyt käsittelyssä olevassa
tilaajavastuulain osittaisuudistuksessa pureudutaan siis erityisesti rakennusalalla
vallitseviin epäkohtiin. Kyseinen osittaisuudistus tulee
tarpeeseen, kuten joka ikinen tiedämme. Juuri rakennusalalla
harmaa talous on kaikkein yleisintä ja aiheuttaa eniten
vahinkoa. On kuitenkin huolehdittava siitä, että tähän
pisteeseen ei jämähdetä. Olenkin itse
erittäin ilahtunut työ- ja elinkeinoministeriön
lupauksesta selvittää tarve lain kokonaisuudistukseen
vielä kuluvan vuoden aikana.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Valiokuntamme puheenjohtaja jo esittikin tämän
lain hyvin seikkaperäisesti, mutta ehkä kertaus
on opintojen äiti.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi tilaajavastuulakia
yksinomaan rakennustoimintaa koskevan laajennetun tilaajan selvitysvelvollisuuden
sekä siihen liittyvän korotetun laiminlyöntimaksun
osalta. Lisäksi ehdotetaan muutettavaksi hankintalakia
siten, että jatkossa kaikkien hankintayksiköiden
olisi otettava rakennustoimintaa koskevaan hankintasopimukseen lauseke,
jonka mukaan sopimukseen liittyvissä työsuhteissa
on noudatettava vähintään niitä työsuhteen
vähimmäisehtoja, joita Suomen lain ja työehtomääräysten
mukaan on noudatettava samanlaatuisessa työssä.
Rakennustoimintaan liittyvällä tilaajalla
on oltava todistus siitä, että sopimuspuoli on
ottanut työtapaturmavakuutusmaksun. Samoin tilaajalla on
muiden alueen tilaajiin verrattuna laajempi velvollisuus selvittää sopimuskumppaneiden
luotettavuus
ennen sopimuksen tekemistä vuokratun työntekijän
käytöstä tai alihankintasopimukseen perustuvasta
työstä.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan huomioinut 9 §:n
ongelman. Nimittäin tilaaja olisi velvollinen maksamaan
laiminlyöntimaksua, jos tilaaja on tehnyt sopimuksen liiketoimintakiellosta
annetun lain mukaiseen liiketoimintakieltoon määrätyn
elinkeinonharjoittajan kanssa. Tilaaja ei välttämättä saa
tietoa liiketoimintakiellosta, vaikka hän olisikin toiminut
selvittämisvelvoitteensa mukaisesti. Tilaajavastuulain
mukaan riittää, että hankittu kaupparekisteriote
on enintään kolme kuukautta vanha. On mahdollista,
ettei liiketoimintakielto ole välittynyt tuomioistuimesta
liiketoimintakieltorekisteriin ja sieltä kaupparekisteriin
välittömästi sen jälkeen, kun liiketoimintakielto
on tullut voimaan. Tämä on työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnassa otettukin huomioon ja tehty tarpeelliset
ja selventävät muutokset lakipykälään.
Rakennusalalla laiminlyöntimaksun alarajaksi tuli 16 000
euroa ja enintään 50 000 euroa. Pidämme
tärkeänä, että harmaan talouden
torjunnan kokonaisuudistuksessa ylärajaa voitaisiin huomattavasti
nostaa suhteessa vilpillisesti tavoiteltuun hyötyyn. Rakennustoiminnan
ulkopuolella tilaajavastuulain rikkomisesta seuraa laiminlyöntimaksu,
mikä enimmillään on edelleen 16 000
euroa. Nyt käsiteltävänä olevan
esityksen tarkoituksena on torjua harmaata taloutta, ja tässä esityksessä puututaan
vain rakennusalaan, jolla väärinkäytöksiä on
ollut paljon. Vastaisuudessa on paneuduttava myös muiden
elinkeinotoiminnan aloihin. Täällä jo
mainittiin ravintola-, telakka-, maanrakennus-, majoitus- ja palvelualat.
On laskettu, että varovaistenkin laskelmien mukaan
rakennusalan harmaasta taloudesta aiheutuu 500 miljoonasta jopa
miljardeihin euroihin ulottuvat verojen ja muiden maksujen vuosittaiset
tappiot. Harmaa talous on yksi tärkeimmistä verotarkastuskohteista.
Vuonna 2010 käytettiin siihen 30 prosenttia verotarkastusyksiköiden koko
tarkastustyöajasta. Hallitusohjelmankin mukaan hallitus
on esittänyt, että eri viranomaisten esteitä puretaan, jotta tarvittavat rekiste-
rit
saadaan työsuojeluviranomaisten käyttöön. Myös
me perussuomalaiset pidämme erittäin tärkeänä,
että hallitus antaa mahdollisimman pian kokonaispaketin
harmaan talouden kitkemiseksi.
Lain kokonaisuudistuksessa tulee lähteä siitä, että 50 000
euron ylärajaa, laiminlyöntimaksua, tulee korottaa
huomattavasti, mitä Pirkko Ruohonen-Lernerin lakialoitteessa
käsiteltiin. Sen mukaan maksu olisi 15 prosenttia vilpillisesti
tavoitellun hyödyn arvosta. Tiedämme, että urakkasopimukset
liikkuvat muutamista kymmenistätuhansista jopa miljoonaan
tai 10 miljoonaan. Tämä on mielestäni
myös hyvä avaus, mutta kokonaisuudistuksessa tulee
ottaa tarkemmin monia asia huomioon.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitykseen 18/2012 liittyy
lakialoite. Minusta on hienoa, että edustaja Ruohonen-Lernerin
lakialoite, joka on päivätty 28. päivä lokakuuta
viime vuonna, on johtanut hallituksessa toimenpiteisiin. Lakialoitteessa
lähdetään siitä, että tilaajavastuulain
laiminlyöntimaksun suuruudeksi määrätään
vähintään 2 000 euroa ja enintään 15
prosenttia sopimuksen arvosta. Tässä aikaisemmatkin
puhujat kannattivat ja erityisesti edustaja Kärnäkin
kannatti tätä puheessaan tai ainakin tätä ajatusta
puheessaan. Esimerkiksi jos on 10 miljoonan tilaus, rakennusurakka,
mikä ei ole millään tavalla kovin harvinaista
tänä päivänä, ja jos
siinä rikotaan sitten tilaajavastuulakia, niin silloin
sanktiomaksu olisi tämän 15 prosentin mukaan enintään
se 1,5 miljoonaa euroa.
Omassa esityksessään hallitus rajaa laiminlyöntimaksun
maksimissaan 50 000 euroon. Tämä toimii
varmasti pienissä yrityksissä ja keskisuurissakin
rakennusurakoissa, mutta laiminlyöntimaksu menettää merkitystään
sitä mukaa, mitä suuremmaksi tilauksen loppusumma
kohoaa. Pelkäänkin, että näin
muotoiltuna laiminlyöntimaksu on omiaan siirtämään
harmaan talouden toimia yhä suurempiin rakennuskohteisiin.
Käytännössä tulee mietittäväksi
silloin näillä tahoilla, jotka haluavat vilpillisesti
hyötyä, jättää verot maksamatta,
että ne laskevat sitä, missä kannattaa
itse asiassa touhuta. Silloin kun tilaus on niin iso, että 50 000
euron maksimisanktio ei ole enää merkityksellinen
siihen riskiin ja hyötyyn nähden, mitä sillä voidaan
saavuttaa, niin tämähän väistämättä johtaa
siihen, että nämä toimijat, jotka vilpillisesti
toimivat, siirtyvät näihin suurempiin tilauksiin.
Itse olisin pitänyt parempana edustaja Ruohonen-Lernerin
aloitetta laiminlyöntimaksun sitomisesta prosenttimääräisesti
siihen sopimuksen arvoon tai siihen hyötyyn, mikä vilpillistarkoituksessa
olisi tarkoitus saada.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Harmaa talous on vakava ongelma. Kuten täällä on puhuttu,
se mittavasti vie meiltä verotuloja ja myöskin
aiheuttaa epätervettä kilpailua markkinoilla,
mikä ei missään nimessä ole
hyväksyttävää. Haluan kuitenkin
tuoda tämän asian käsittelyn yhteydessä myöskin
sitä näkökulmaa, että näiden
toimien pitää olla suhteessa saavutettavaan hyötyyn
ja suhteessa siihen, kuinka paljon tätä harmaata
taloutta esiintyy.
Tässä nyt vähän heijastuu
tästä keskustelusta ja jossain määrin
myöskin valiokunnan mietinnöstä sellainen
yleinen näkökulma, että laajennetaan
vaan näitä velvoitteita alalta toiselle, koska kyllä jossakin
aina jotakin harmaata taloutta esiintyy. Ihan näin se ei
voi olla, ja korostankin sitä, mitä täällä perustuslakivaliokunta
on todennut, että harmaa talous ei ole yksinomaan rakennusalan
ongelma, minkä vuoksi valtioneuvoston on valiokunnan mielestä jatkossa
syytä harkita vastaavan säännön
ulottamista myös muille harmaan talouden haitoista korostetusti
kärsiville elinkeinotoiminnan aloille, siis korostetusti
kärsiville.
Mikä tässä on se asian ydin, niin
asian ydin on se, että rakennusala on yksi niistä aloista,
joilla kiistatta harmaata taloutta esiintyy varsin paljon, ja siellä on
silloin perusteltua käyttää sellaisia keinoja,
mitä muualla ei ole järkevää käyttää, koska
muualla me vaikeutamme normaalin, laillisen yritystoiminnan harjoittamista
tuomalla sitä byrokratiaa sinne ilman, että siellä on
merkittävää harmaata taloutta. Monella
alalla on tällainen tilanne.
Tällä rakentamisalalla, kuten tässä todettiin
jo edellisessä puheenvuorossa ja aiemminkin, on myöskin
kyse varsin isoista rahasummista, ja sen takia on perusteltua, että tämä laiminlyöntimaksu
on täällä huomattavasti korkeampi kuin
muilla aloilla. Voi olla, että se ei vieläkään
ole tämän alan osalta oikealla tasolla. Täällä on
myöskin aivan oikein mainittu se, että on tarpeen,
että tämän tapaturmavakuutuksen ottamisesta
on erikseen säädetty nimenomaan rakennusalaa koskien,
ja myöskin se, että tätä vakiintunutta
toimintaa ei pidetä rakennusalalla sellaisena syynä,
ettei tarvitse selvittää, mitä edellisessä portaassa
on tapahtunut.
Minkä takia tämäkin on juuri näin,
että se on tässä perusteltua mutta ei
laajemmin, se johtuu siitä, että rakennusalalle
on tyypillistä, että yritysten elinikä on
varsin lyhytaikainen ja sinne tulee uusia yrityksiä koko
ajan paljon, ja silloin tällaisessa toiminnassa jää vain
osittain merkitystä enää sille, että toiminta
on vakiintunutta. Sen sijaan monilla muilla aloilla, joilla yritykset
ovat pitkäikäisiä, tämä vakiintunut
toiminta on aivan olennainen asia, ettei jouduta selvittämään
sellaista liikesuhdetta, joka on jatkunut vuosikausia tai vuosikymmeniä ja
jossa on kaksi sellaista osapuolta keskenään toiminut,
joista kumpikaan ei harjoita harmaata taloutta. Eli tässä suhteessa
tilanne tämän rakennusalan osalta on poikkeuksellinen.
Mitä muita aloja on sitten sellaisia, joilla on myöskin
perusteltua ottaa käyttöön kovempia keinoja
harmaan talouden kitkemiseksi? Hallitusohjelmaneuvotteluissa käytiin
tämä asia varsin perusteellisesti läpi
ja myöskin niissä tutkimuksissa, joista tarkastusvaliokunta
viime vaalikaudella teki omat johtopäätöksensä täällä eduskunnassa,
ja siellä nousivat esille kuljetusala, jonka osalta on
tulossa tavaraliikennelakiin tänne syksyllä uusia
tiukempia esityksiä harmaan talouden kitkemiseksi, ja ravintola-ala.
Eli ravintola-ala, kuljetusala ja rakentaminen ovat aivan eri kategoriassa
suhteessa muihin aloihin. Yksittäisiä esimerkkejä varmaan
löytyy muualtakin, mutta pitää olla olemassa
vahvat perusteet sille, jos lähdetään
näin tiukkoihin säädöksiin kuin
tässä nyt lähdetään
rakennusalan osalta. Jos näitä lähdetään
levittämään, täytyy olla hyvin
tiukat perustelut sille.
Sitten vielä, arvoisa puhemies, haluaisin korostaa
sitä, että tämä ei suinkaan
ole ainoa keino, millä rakennusalalla pyritään
harmaata taloutta kitkemään, mitä tässä nyt
päätetään. Jo aikaisemmin on
keskusteltu siitä ja tehty päätökset,
että rakennustyömaalla pitää olla
henkilökortti, josta selviää kyseisen
henkilön veronumero, ja sen perusteella voidaan työhistoria
selvittää. Tämä on yksi olennainen
ratkaisu.
Ehkä vieläkin merkittävämpi
on se, että siellä on www.tilaajavastuu.fi-sivusto,
josta voi automaattisesti selvittää, onko se yritys,
jota alihankinnassa käytetään, hoitanut
omat velvoitteensa. Tämä on hyvin pitkälle
kehittynyt järjestelmä, ja tiedän, että monet
isot yritykset käyttävät jo järjestelmää siten,
että jos sitä alihankkijaa ei löydy sieltä sivustosta,
jolloin he eivät voi tarkastaa, että asiat on
asianmukaisesti hoidettu, niin sellaisen alihankkijan tarjousta
ei hyväksytä. Ilman muuta pitäisi olla
niin, ja se on myöskin hallitusohjelmassa kirjattu, että julkisen
sektorin pitää näyttää näissä asioissa
esimerkkiä ja julkisen sektorin tilaajan ilman muuta pitää toimia
niin, että edellytetään sitä,
että nämä tiedot löytyvät alihankkijoilta
koko ketjun osalta.
Olen siis sitä mieltä, että tämä on
hyvä muutos ja osa harmaan talouden torjumisohjelmaa, johon
tämä hallitus on hyvin voimakkaasti sitoutunut,
mutta en kovin kevytmielisesti lähtisi levittämään
näin kankeaa ja byrokraattista järjestelmää sellaisille
aloille, joilla ei ole osoitettavissa mittavia harmaan talouden
ongelmia.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Kaksi täsmennystä tähän
keskusteluun. Ensinnäkin valiokunta hylkäsi yksimielisesti
edustaja Ruohonen-Lernerin lakialoitteen ja oli yksimielinen tämän
mietinnön suhteen. Sitten edustaja Satoselle: valiokunta
ei esitä sitä, että tilaajavastuuta laajennettaisiin
kaikille toimialoille, vaan valiokunta nimenomaan esittää,
että sitä laajennettaisiin jatkovalmistelussa
niille toimialoille, jotka kärsivät harmaasta
taloudesta erityisesti.
Valiokunnan kuulemisessa nousivat erityisesti esiin telakkateollisuus,
majoitus- ja ravintolapalvelut ja maanrakennustoiminta, ja tämä tuli hyvin
monen asiantuntijan kautta. Sen sijaan kun perustuslakivaliokunta
käsitteli tätä, se katsoi tätä laajennusta
siitä näkökulmasta, että kun
asetetaan korkeampi hallinnollinen sanktio tietylle toimialalle,
niin eri toimijat asetetaan epätasa-arvoiseen asemaan,
ja silloin pitää olla erityiset perustelut tällaiselle
sanktiolle. Kun tuo sanktio asetettiin, hallituksen esityksessä "erityiset
perustelut" oli se, että rakennustoimiala on täysin poikkeava
muista, ja tästä valiokunta oli eri mieltä asiantuntijakuulemisen
perusteella, ja käsittääkseni myös
tarkastusvaliokunta oli eri mieltä, sitä, että tätä samanlaista
problematiikkaa on muillakin toimialoilla kuin rakennusalalla, mikä liittyy
siihen, että on paljon alihankintaa ja lyhyitä sopimuksia.
Tyypillisimpänä esimerkkinä siitä käytettiin
telakkateollisuutta.
Mutta olen edustaja Satosen kanssa samaa mieltä siitä,
että turhaa byrokratiaa ei pidä viedä sellaisille
toimialoille, joilla siitä ei ole odotettavissa mitään
hyötyä.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Minä olen edustaja Satosen kanssa
täysin samaa mieltä siitä, että pitää muistaa
säilyttää se balanssi myöskin
sitten siinä byrokratiassa, jota rakennetaan. Jos ajatellaan
vaikka rakennusalaa, niin täytyy muistaa se, että ylivoimaisesti
suurin osa rakennusalan toimijoista on täysin rehellisiä toimijoita.
Jos siellä on näitä vilpillisiä toimijoita,
niin meillä on sitten nämä harmaan talouden
torjuntakeinot: meillä on käytetty käännettyä arvonlisäveroa,
tilaajavastuulakia jnp. Täytyy muistaa, että säilytetään
se balanssi siinä, että ei liiaksi tällä byrokratialla
myöskään vaikeuteta näiden rehellisten
toimijoiden toimintaa.
Mutta tämän laajentaminen muille toimialoille
voi olla hyvin haasteellista — edustaja Mustajärvi
täällä toi ravintola-alan esille ja joku
taisi puhua jopa marjatiloista. Täytyy muistaa, että ne harmaan
talouden keinot, joita sitten esimerkiksi ravintola-alalla käytetään,
ovat ihan toisenlaisia. Meillä tällä hetkellä Suomessa
voidaan myydä alkoholia ravintolasta ilman kassakonetta.
Alkoholilaissa on määrätty ainoastaan
kuitinantovelvollisuus mutta ei kassakonetta, ja käytännössä se
tarkoittaa silloin, että sitä kuittiakaan ei ravintolassa
anneta.
Se alkoholilain piiriin kuuluvasta toiminnasta, mutta noin yleisesti
ottaen meillä on tällä hetkellä Suomessa
tilanne se, että meillä ei ole kuitinantovelvollisuutta.
Se on erikseen vain alkoholilaissa. Nyt kauppaa voidaan tehdä ilman kuittia
ja viinaa myydä ilman kassakoneita.
Nämä ovat kaikki semmoisia pieniä keinoja, joita
voitaisiin käyttää harmaan talouden torjunnassa
jos haluttaisiin, ja pienellä vaivalla tämäntyyppiset
asiat saataisiin korjattua.
Yleiskeskustelu päättyi.