6) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi Taiteen edistämiskeskuksesta,
valtion taiteilija-apurahoista annetun lain muuttamisesta ja alueiden
kehittämisestä annetun lain muuttamisesta
Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki
Arvoisa herra puhemies! Tämän lain myötä Taiteen
keskustoimikunta muuttuu Taiteen edistämiskeskus-virastoksi.
Tällä uudistuksella on pitkä historia.
Se on alun perin lähtenyt liikkeelle nimenomaan Taiteen
keskustoimikunnan toivomuksesta. Tätä asiaa on
käsitelty edellisellä vaalikaudella, ja siitä on
tehty myös lakiesitysluonnos, mutta sitä ei koskaan
tuotu perustellun kritiikin vuoksi edes eduskuntaan asti.
Hallitusohjelmaan on kirjattu se, että Taiteen keskustoimikunta
muuttuu Taiteen edistämiskeskukseksi ja näiden
taidetoimikuntien toimikausi päättyy tämän
vuoden lopussa, joten tässä vaiheessa on järkevä saumakohta
saada uusi Taiteen edistämiskeskus käyntiin. Sen
vuoksi ryhdyimme opetus- ja kulttuuriministeriössä pikaisesti
selvittämään, millä tavalla
me pystymme parantamaan sitä viime kauden esitystä ja
tekemään sellaisen esityksen Taiteen edistämiskeskuksesta,
joka tyydyttäisi laajasti taidekenttää.
Avoimesti valmisteltiin, aloitettiin laajalla kuulemisella,
vuorovaikutuksella, ja on huomioitu laajasti se kritiikki, jota
tuli edellistä esitystä kohtaan ministeri Wallinin
aikana. Paljon on myös huomannut, että on vääriä tietoja
liikkeellä tämän lain sisällöstä.
Ja nyt lyhyesti käyn läpi nämä keskeiset
asiat, mitä tässä laissa on, jotta korjaantuu
myös näitä väärinkäsityksiä,
joita julkisuudessa tai yhteydenotoissa on ollut.
Tällä lailla perustetaan siis Taiteen edistämiskeskus,
joka on virasto. Viraston päätökset jatkossa:
on valmistelu, on esittely, on valitusmahdollisuudet. Taiteen edistämiskeskus
korvaa nykyisen TKT-viraston, niin kuin olen sanonut, ja nykyisen
TKT:n taidetoimikunnan korvaa taideneuvosto. Tähän
asti Taiteen keskustoimikunnan on nimittänyt valtioneuvosto,
taideneuvoston tulee nimittämään ministeri.
Eli päätöksentekoa viedään
lähemmäksi taidekenttää, ja
näin voidaan taiteen autonomiaa vahvistaa.
Taideneuvostoon tullaan nimittämään
taiteen ammattilaisia, laaja-alaisia taiteen tuntijoita. Se ei tule
olemaan mikään virkamieselin, vaan nimenomaan
taiteen tuntijoita, taiteen osaajia, taiteen ymmärtäjiä.
Taideneuvosto tulee nimittämään taidetoimikunnat.
Aikaisemmassa esityksessä taidetoimikuntien määrää oltiin
vähentämässä. Tässä esityksessä sitä ei
tehdä, vaan on mahdollisuus perustaa vastaava määrä taidetoimikuntia
kuin tähän asti. Tämä oli yksi
keskeinen kritiikin kohde.
Toinen kritiikin kohde oli se, että tässä edellisen
vaalikauden esityksessä alueellisten taidetoimikuntien
määrää oltiin vähentämässä.
Tässä esityksessä lähdin heti
alussa, käytyäni läpi kritiikin, liikkeelle
siitä, että esityksellä ei vähennetä taidetoimikuntien
eikä alueellisten taidetoimikuntien määrää.
13 alueellista taidetoimikuntaa säilyy tässä,
joilla on tärkeä alueellinen rooli. Näistä molemmat
tekevät vertaisarviointia, joka on oleellinen tehtävä:
taidetoimikunnat valtakunnallista vertaisarviointia ja aluetoimikunnat
alueellista vertausarviointia.
Alueellista taiteen edistämistyötä tekevät
ennen muuta läänintaiteilijat, jotka juhlivat
40-vuotisjuhlaa tänä keväänä.
Tässä esityksessä läänintaiteilija-nimi
oltiin korvaamassa muistaakseni nimellä alueellinen taidekoordinaattori — tämmöistä
nykyaikaista
hallintokieltä. Minä muutin tämän
nimen takaisin läänintaitelijaksi. Se on hyväksi
koettu, hyvin tunnettu nimi ja kuvastaa, vaikka läänit
ovat nykyään isompia kuin aikaisemmin, sitä työtä,
mitä läänintaiteilijat tekevät: taiteenedistämistyötä alueellaan.
Heitä on tällä hetkellä 42,
jatkossakin tulee olemaan. Ja heidän tehtävänsä on
nimenomaan alueella tehdä tätä taiteenedistämistyötä.
Se, mistä varmaan eduskunta tulee keskustelemaan jonkun
verran, on alueellisten toimipisteiden määrä.
Tässä laissa ei määritellä,
kuinka monta alueellista toimipistettä pitää olla,
tai asetuksella tulla määrittelemään
sitä, vaan virastolle annetaan... — kun tämän
koko lain ajatus on se, että viedään
päätöksentekoa lähemmäksi
ruohonjuuritasoa, lähemmäksi taidekenttää,
taiteen autonomiaa lisätään, toisaalta
luodaan virasto, jossa on selkeä esittely, selkeä valmistelu,
selkeä päätöksenteko ja valitusmahdollisuus.
Tätä ei tässä päätetä,
että mikä tulee määrä olemaan,
sitä ei kirjata lakiin eikä asetukseen. Taustaksi
olemme pyytäneet Taiteen keskustoimikunnalta ajatuksen
siitä, mikä se määrä voisi
olla, koska myös se haluttiin avoimesti tähän
eduskuntakäsittelyyn tuoda. Ja taiteen näkökulmasta
8 voisi olla hyvä määrä näiden
aluetoimipisteiden osalta. Ajatus on se, että kun tällä hetkellä niissä taitaa
olla noin 2,4 työntekijää per aluetoimipiste, niin
saataisiin vähän isompia aluetoimipisteitä. Tässähän
on ajatuksena nimenomaan se, että pystytään
tämä sama valmistelija—esittelijä-rooli
löytämään näille toimipisteille.
Aluetoimipisteiden tehtävä on jossain määrin edistää alueellista
taidetoimintaa, mutta ennen muuta tämä tehtävä on
nimenomaan läänintaiteilijoilla ja alueellisilla
taidetoimikunnilla, ja tämä on enemmän
viranomaistoimintaa. Mutta tämä on varmaan asia,
joka keskusteluttaa ehkä eduskuntaa, ei niinkään
taidetoimikuntaa.
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajat! Tässä tiiviisti,
mistä tässä esityksessä on kysymys.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin täytyy jakaa
aivan kättelyssä kiitosta siitä, että ministeri
itse on tullut tänne paikalle esittelemään
tätä lakia. Kieltämättä heti tuossa
esittelypuheenvuorossa tuli esille niitä asioita, joita
itsellenikin tuota lakia ja sen taustalla olevia muistioita lukiessa
on esille tullut, ja toivonkin nytten vielä, että tässä keskustelun
aikana myös vastauksia näihin muutamiin kysymyksiin
tulee, joita aion nostaa esille.
Arvoisa puhemies! Ihan muutamia hajahuomioita. Kun nyt todella
tätä lakitekstiä, sen taustalla olevia
muistioita ja asetusluonnosta lukee, niin väistämättä itselleni
ainakin on tullut sellainen ajatus, että nyt tässä on
kyllä käsillä lakiesitys, joka itse asiassa
olisi ehkä syytä vetää uudempaan
valmisteluun, tai ainakin valiokuntakäsittelyssä nyt
hyvin tarkoin pitää tähän perehtyä, mikä vaikutus
tällä kaiken kaikkiaan on esimerkiksi alueitten
kannalta. Nythän näyttää siltä,
että kun tämän lakiesityksen sinällään
lukee, niin se näyttää monella tavalla
ihan kohtuullisen hyvältä, mutta sitten, kun näitä taustalla
olevia muistioita tai asetusluonnosta katsoo, herää aika
monia kysymyksiä.
Ministeri tuossa totesi, että tätä esitystä tehtäessä on
kuultu hyvin laajasti monia asiantuntijatahoja. Kun tarkastelee
itselle tulleita yhteydenottoja monista eri taiteen piireistä,
alueellisista taiteen, kulttuurin piireistä, niin sieltä taas
viestitään sitä, että tässä hyvin
vahvassa virkamiesvalmistelussa itse asiassa kulttuurin ja taiteen
asiantuntijasektoria on kuultu kovin huonosti. Eli niitä ajatuksia
ja esityksiä, joita siellä on nostettu esille,
ei kuitenkaan ole sitten otettu kovin vahvasti tuohon lakiesitykseen
tai asetusesityksiin mukaan.
Yksi suurimmista kritiikeistä, joka tästä nousee
esille, on se, että tämä esitys keskittää aika
tavalla. Esitys ehdottaa siis vallan keskittämistä Taiteen
edistämiskeskus -nimiselle virastolle ja kuusijäseniselle
taideneuvostolle, ja tämä lakiesitys esittää hyvin
vahvaa vallansiirtoa pois alueelta. Eli toisin sanoen tämä esitys
keskittäisi monia toimintoja suoraan Helsinkiin. Ainakin omasta
näkökulmastani tämä suunta on
monella tavalla täysin väärä.
Itse näen, että vastuuta ja resursseja taiteen
ja kulttuurin edistämisessä tulisi pikemminkin
siirtää alue- ja paikallistasolle, jotta taiteen
ja kulttuurin avulla pystyttäisiin nykyistä paremmin
tukemaan alueitten kehitystä, yhteisöjen koheesiota,
hyvinvointia ja taiteilijoitten työskentelyedellytyksiä sekä vahvistamaan
elinkeinojen kehitystä luovilla aloilla ja muillakin aloilla
taiteen ja kulttuurin avulla. En näe järkevänä sitä,
että 13 alueellisesta taidetoimikunnasta siirryttäisiin
8 aluetoimipisteeseen. Mieluumminkin meidän tulisi tavoitella
maakunnallisia toimipisteitä tai maakunnallisia taidetoimikuntia,
jotka myös nimitettäisiin maakunnallisesti. Tai
jos sitten halutaan jotain muutosta, niin tässä yhteydessä voitaisiin
vahvistaa ely-keskusten mahdollisuuksia hoitaa niille laissa annettuja
kulttuurinedistämistehtäviä. 15 alueellista
substanssiosaajaa taidetoimikunnista tässä vaihtoehdossa
tulisi sitten siirtää tuonne ely-keskuksiin. Elyissähän
on taideasiantuntijan työpariksi mahdollista ottaa valtionosuuspäätöksiä tekeviä virkamiehiä,
joita siellä on jo sitten myös entuudestaan.
Itse näen, että keskusjohtoisuus haittaa tällaista
alueellista kehitystyötä sekä taiteellisen
ja kulttuuritoiminnan ohjaamista, eli nimenomaan haittaa taiteellisten
ja kulttuuriohjelmien ohjaamista alueitten omista lähtökohdista,
jos taidetoimikunnat nimetään Helsingistä,
ei maakuntien liittojen tai maakunnan toimesta, kuten tähän
asti on tehty. Minä katson, että alueilla tulee
olla mahdollisuus itse linjata ja painottaa toimintaansa alueen
omiin olosuhteisiin ja maakunnan kehittämisprioriteetteihin
perustuen. Eli näen kyllä vahvasti niin, että tässä esityksessä nyt
halutaan hyvin keskittää tätä valtaa
tänne keskuksiin. Näen sen hyvin kielteisenä.
Vielä jos ajatellaan Kainuun osalta, oman kotimaakuntani
osalta, täällä on esitetty ja ehdotettu,
että kulttuurimaakunta Kainuun ja Joensuun taidetoimikunnat
liitettäisiin uudistuksessa yhteen. Tämä on
aika erikoinen esitys. Kainuu kaikessa muussa kuitenkin toimii hyvin
vahvasti yhteistyössä Pohjois-Pohjanmaan, Oulun
kanssa. En millään voi ymmärtää sitä,
että tässä nyt yhtäkkiä muutettaisiinkin
sitten yhteistyösuunta tuonne Pohjois-Karjalaan ja Joensuun
suuntaan.
Kaiken kaikkiaan näyttää valitettavasti
siltä, että kun katsoo noita lakiesitystä,
lisämuistioita ja asetusluonnosta, niin kyllä tämä lakiesitys
on aika vahvasti tehty kirjoituspöydän ääressä.
Sen takia toivonkin, että nyt valiokuntakäsittelyssä tätä lakiesitystä katsotaan
hyvin tarkoin ja suurella herkkyydellä ja sellaisella herkkyydellä, että tähän
lakiesitykseen ollaan myös valmiita tekemään
mittavia muutoksia. Toivon myös, että valiokuntakäsittelyssä kuullaan
hyvin laajasti alan asiantuntijoita ympäri Suomen.
Elisabeth Nauclér /r:
Ärade herr talman! Den proposition vi nu har framför
oss har många arbetat väldigt länge med
och åsikterna har gått isär. Det handlar
om att modernisera ett system som är från 60-talet
och för det inrättas ett ämbetsverk med
namnet Centret för konstfrämjande. I anslutning
till centret ska det finnas ett förtroendeorgan med självständig
beslutanderätt, nämligen konstrådet,
statliga konstkommissioner, regionala konstkommissioner och särskilda nämnder.
Inte så lätt att hänga med i svängarna för
den vanlige lagstiftaren.
Konstens autonoma ställning föreslås
bli stärkt. Den kollegiala bedömningen bevaras inom
förtroendeorganens beslutsfattande sägs det i
propositionen. Det är lättare att få ett
grepp om och verkar vara en bra lösning. Likaså att
beslutsrätten överförs från
statsrådet och ministeriet till konstrådet är
bra.
De stora linjedragningarna och syftet med förändringarna
kan man förstå utan att vara specialist på området.
Men för den som inte har erfarenhet av arbete inom den
här sektorn är en del svårförståeligt
helt enkelt därför att så många
frågor ska regleras i en förordning som man inte ännu sett
något textförslag till. Det kommer knappast att
vara möjligt för utskottet heller att göra
en bedömning av de olika bestämmelserna utan att
få veta hur förordningen ska se ut.
Det som oroat många av de som arbetat länge inom
den här sektorn är den begränsning av
antalet konstkommissioner som föreslås i 6 §.
Den nuvarande praxisen om nio konstkommissioner har väckt
diskussioner på grund av sammanslagningar som många
funnit märkliga. Hit hör sammanslåendet
av media med fotokonst och cirkus med danskonst. Vem talar då för
vem kan man fråga sig.
Det finns anledning för utskottet att närmare se
på antalet konstkommissioner, sektioner och hur detta kommer
att återspeglas i förordningstexten, som alltså inte
finns att tillgå ännu. Jag förstår
att tanken är att ha ett flexiblare system, men det innebär
inte att det inte borde presenteras vid riksdagsbehandlingen av
lagen eftersom det skapat en sådan osäkerhet hos
de berörda.
Andra exempel på frågor som är öppna,
men som ska regleras i förordningen och som utskottet borde
bekanta sig med är just de så kallade regionala
filialerna, som är ett oskrivet blad som vi hörde.
Ytterligare vill jag påpeka på något
som jag anser att utskottet borde se på, och det är
förslaget att Centret för konstfrämjande,
förutom konstfrämjande uppgifter ska handha vissa
kulturfrämjande uppgifter. Vad som exakt menas med det är
svårt att utröna.
Det, som sagt var, är glädjande att ministern är här
på plats och kanske minister Arhinmäki närmare
kan förklara för oss vad kulturfrämjande uppgifter
ska innebära.
Det är som ledamot Korhonen sade många frågetecken
och det är viktigt att utskottet tar tag i de här
sakerna och att de konstutövande själva får komma
till tals också vid utskottsbehandlingen, då det
fortfarande är så mycket oklart.
Herr talman! Jag uppmanar utskottet att bereda propositionen
på ett sådant sätt att riksdagen får
en bild av helheten innan lagen antas.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnä kiitokset ministerille hyvästä esittelystä.
Tämä on vaikea, monimutkainen asia, ja tuntuu
siltä, että tässäkin vaiheessa
ovat jo monella menneet nyt sekaisin nämä alueelliset
taidetoimikunnat ja alueelliset toimipisteet. Muun muassa edustaja
Timo Korhonen maalaili tuossa jo kauhukuvia siitä, että alueellisia
taidetoimikuntia oltaisiin vähentämässä,
mutta niinhän tämä hallituksen esitys
ei suinkaan esitä, vaan tämä nimenomaan
korostaa sitä, että nämä 13
alueellista taidetoimikuntaa säilyvät.
Sen sijaan kysymys, mistä ministerikin jo vähän
vihjasi, tulee olemaan näiden toimipisteiden yhdistämisestä,
ja se on varmasti se, mikä meitä täällä tulee
sitten myöhemmässäkin vaiheessa keskusteluttamaan.
Kysynkin nyt ministeriltä, mikäli äsken
ette siitä vielä puhunut: millä tavalla
ja milloin nämä alueelliset toimipisteet tullaan sitten
kertomaan, kuka sen ratkaisun tekee, ja onko siinä meillä valiokunnassa
tai missään muualla asiaan mitään
sanomista?
Kokonaisuutena tämä esitys on hyvä.
Se tuo paljon parannuksia tähän, enkä näe
myöskään uhkakuvana sitä, että millään
tavalla valta keskittyisi tässä asiassa pääkaupunkiseudulle,
päinvastoin, mutta hyvänä näen
myös tämän läänintaiteilijoitten
säilymisen. Se on herättänyt paljon huolta
ja harmia jo maakunnissa, ja se, että jo instituutioksi
muodostunut läänintaiteilijajärjestelmämme
jatkaa hyvää työtä ja olemassaoloaan,
on tärkeä asia.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Minä voin monilta osin yhtyä edustaja
Timo Korhosen puheeseen ja jakaa ne näkemykset ja huolet,
mitkä hän puheessaan toi esille.
Aluetoimipisteitä ollaan vähentämässä,
niin kuin sanottu, 13:sta 8:aan, ja tietysti kokonaisuuskin kiinnostaa,
mutta erityisesti eteläsavolaisena kansanedustajana kiinnostaa
Etelä-Savon tilanne, ja siitä taustamateriaalista,
mitä on käytettävissä, Etelä-Savon
liitto ollaan yhdistämässä Kymen liittoon
ja Etelä-Karjalan liittoon ja Päijät-Hämeen
liittoon, josta kyllä kieltämättä tulee suhteellisen
iso tai suhteettoman iso alue, ihan miten sen nyt käsittää,
ja toimipistepaikaksi on ehdotettu sitten Kouvolaa tai Mikkeliä.
Kyllä minä mielelläni näkisin,
että tämä alue olisi paljon tai ainakin
puolta pienempi niin, että myös Kouvolassa sekä Mikkelissä voitaisiin
nämä aluetoimipisteet säilyttää,
ja kyllä toivoisin, että valiokuntakäsittelyssä hyvin
tarkasti harkittaisiin näitä alueita, kokonaisuuksia
ja näitä aluetoimipisteitä, kuinka ne
voi järkevästi tehdä niin, etteivät
ne alueet menisi liian suuriksi.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä säädetään
siis laki Taiteen edistämiskeskuksesta, kuitenkin niin,
että taiteen autonomiaan liittyvä vertaisarviointi
turvataan. Nämä ovat tosi tärkeät
sanat, vertaisarviointi turvataan siis.
Taideneuvostolla on paljon valtaa. Neuvoston kokoonpanolla on
suuri merkitys, ja ministeri Arhinmäki tässä jo
lupailikin, että alueellinen taidetoiminta ei tämän
esityksen myötä tulisi kärsimään.
Tässä uudistuksessa viittaan näihin
13 toimikuntaan. Toimikuntien määrän
väheneminen 8:aan kyllä vähän
arveluttaa. Tässä pitää olla aina
kaikki aistit valppaina, mihin tämä käytännössä johtaa.
Sitä vastoin valtion avustus- ja apurahojen päätöksiin
liittyvä avoimuuden lisääminen on aina
kannatettavaa.
Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajat! Tämä on
monipolvinen rakenne, ja minä ymmärrän
sen vuoksi, että esittelystä huolimatta tässä menevät vähän
niin kuin sanat sekaisin, senat sakaisin. Painotan nyt, että alueellisten
taidetoimikuntien määrää ei
olla vähentämässä, vaikka se
tuli useissa puheenvuoroissa huolenaiheena esiin. Nimenomaan siinä edellisellä hallituskaudella,
edellisellä eduskuntakaudella olleessa esityksessä niitä oltiin
vähentämässä. Mutta nimenomaan
ministerinä linjaukseni oli se, että alueellisten
taidetoimikuntien määrää ei
tulla vähentämään eli ne samat
13 aluetoimikuntaa tulevat säilymään,
mitkä ovat olleet tähänkin asti, ja nimenomaan
näiden aluetoimikuntien tehtävä on alueellisesti
tehdä vertaisarviointia mutta myös mahdollisuuksien
mukaan edistää alueellisesti taidetta.
Toinen alueellisesti taiteen edistämisessä aivan
keskeinen on läänintaiteilijat, heidän
se ihan perustyönsä. Moni ajattelee, että läänintaiteilija nimenä kuulostaa
siltä, että tehtävä olisi tehdä taidetta
itse. Nämä ovat taiteilijoita, jotka saattavat
tehdä sitäkin, mutta ennen muuta läänintaiteilijan
tehtävä on edistää, viedä eteenpäin
alueella taidetta.
Edustaja Timo Korhonen pelkäsi, että tämän esityksen
ajatuksena on keskittäminen. Kyllä tämä lähtökohta
on pikemminkin ollut taiteen autonomian lisääminen,
sen päätöksenteon vieminen matalammalle
tasolle. Tähän astihan Taiteen keskustoimikunnan
ja taidetoimikunnat on nimittänyt valtioneuvosto. Nyt ajatuksena
on, että taideneuvoston nimittää ministeri
ja taideneuvosto itse eli taiteilijat itse nimittävät
taidetoimikunnat, valtion taidetoimikunnat ja alueelliset taidetoimikunnat,
eli päinvastoin tässä ei ole ajatuksena
keskittää esimerkiksi valtioneuvostolle tai kenellekään
muulle vaan viedä lähemmäksi taidekenttää entisestään
päätöksenteko.
Taideneuvostossa ei tule olemaan 6:ta jäsentä vaan
lakiesityksen mukaan puheenjohtaja ja 6—8 jäsentä eli
7—9 jäsentä, eli siitä tulee
varsin laaja. Näiden taidetoimikuntien määräksi,
jota edustaja Nauclér kysyi, on tässä määritelty
7—10. Ajatus on se, että siinä on mahdollisuutta
rakentaa erityyppisiä. Ongelma on ollut se, että nyt näiden
valtion taidetoimikuntien kohdalla, kun taidekenttä muuttuu,
nousee uusia taidelajeja, joiden on vaikea löytää vanhassa
taidetoimikuntakentässä ehkä paikkaansa.
Tällä pyritään vastaamaan siihen,
että järjestelmä on joustava, ja myös
siihen, että niiden määrää ei
tulla laskemaan, niin kuin siinä edellisellä vaalikaudella
oli automaattinen lasku niiden määrässä.
Edustaja Nauclér kysyi tästä, kun
taiteen edistämisen rinnalle on tullut myös kulttuurin
edistäminen näihin tehtäviin. Kyllä tämän
ensisijainen ja pääasiallinen ja merkittävin
tehtävä on taiteen edistäminen. Mutta
ajatuksena on se, että siellä, missä menee
taiteen ja kulttuurin raja, voidaan myös tarvittavissa
määrin kulttuuria edistää, mutta
ennen muuta tässä tehtävä on
vertaisarvioinnin kautta tukea taiteilijoita, edistää taidetta. Tämähän
on tämän ensisijainen ja pääasiallinen tehtävä,
mutta ei haluttu rajata lainsäädännöllä muuta
pois.
Edustaja Timo Korhonen, edustaja Viitamies ja edustaja Turunen
ovat kysyneet näiden alueellisten toimipisteiden määrästä.
Alueellisia taidetoimikuntia säilytetään
13, ja laissa ei ole määritelty sitä,
kuinka monta on alueellisia toimipisteitä. Me pyysimme
tätä nimenomaan sitä varten, että avoimesti
eduskunta saisi käsityksen, mikä on Taiteen keskustoimikunnan
käsitys siitä. Pyydettiin tämä arvio
ja on annettu se, miten he arvioivat, kun laissa ei ole määritelty
tätä määrää,
ja tämä arvio on se, että 8 olisi sopiva
määrä, ja sitten siellä ovat
ne arviot näistä, mitä ne alueet voisivat
olla ja mitkä ne mahdolliset sijoituspaikat ovat.
Esimerkiksi itse sitä karttaa, joka ei ole ministerin
kartta, enkä ole ottanut siihen kantaa, ihmettelin, kun
edustaja Timo Korhonen ihmetteli Joensuun ja Kainuun ja Pohjois-Karjalan
yhdistämistä, kun tiedän hyvin, että Pohjois-Pohjanmaalle
Oulun suuntaan enemmän ollaan suuntautuneita. Tämä on
sellainen asia, jota ei tässä laissa päätetä.
Mutta totta kai, jos lakiasioita haluaa muuttaa, niin se on mahdollista.
Mutta minä näkisin, että tässäkin
tämä taiteen autonomian vahvistaminen on hyvä asia
ja sitten se, että miettii tarkkaan, mitkä ovat
niitä alueita, että se on semmoinen hahmotelma,
joka on tullut Taiteen keskustoimikunnalta, johon me ministeriönä emme ole
ottaneet kantaa. Mutta suoraan, jos tämä lakiesitys
tällaisenaan hyväksytään, niin
silloin eduskunta tai ministeriö tai ministeri ei määritä a)
näiden alueellisten toimipisteiden määrää eikä b)
sijaintipaikkaa, vaan se on tämä Taiteen edistämiskeskus
virastona. Pitää muistaa, että nämä alueelliset
taidetoimikunnat tulevat joka tapauksessa säilymään
ja näiden aluetoimipisteiden tehtävänä on
siis tukea vain sitä, kun siellä tehdään
esimerkiksi vertaisarviointia, valmistella niitä päätöksiä viranomaistyönä.
Tämä on hyvä nähdä,
että näillä on hyvin erilainen rooli.
Mutta tässä, arvoisa puhemies, toivon, että vastasin
ainakin suurimpaan osaan niistä kysymyksistä,
joita keskustelussa esitettiin.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia ministerille erinomaisesta vas- tauksesta!
Joka tapauksessa, kun kuuntelee alueellisia taiteen ja kulttuurin
eri tahoja, sieltä nousee hyvin vahvana pelkona nyt se,
että tällä lakiesityksellä päätösvaltaa
keskitetään Helsinkiin tavalla, joka ei alueellisen
kulttuurin ja taiteen edistämisen osalta ole järkevää.
Sen takia katsoin myös tämän lakiesityksen
vaikuttavuusarviointeja ja harmikseni kyllä joudun toteamaan sen,
että muun muassa täällä lakiesityksen
yhteiskunnallisissa vaikutuksissa ei millään tavalla ole
arvioitu sitä, minkälaisia vaikutuksia tällä lakiesityksellä on
nimenomaan Suomen eri alueille. Edelleen korostan kyllä tässäkin
puheenvuorossa sitä, että kun tämä lakiesitys
nyt tulee valiokunnan käsittelyyn, niin näitä alueellisia
vaikutuksia myös sitten arvioidaan hyvin tarkoin.
Elisabeth Nauclér /r:
Herr talman! Tack minister Arhinmäki för
svaren! Trots de här klargörandena så finns
det fortfarande en hel del frågetecken som inte är
uträtade och jag undrar: Finns den här förordningstexten
som förslag och kommer den att presenteras för
utskottet så att det blir möjligt att få en
helhetsbild?
Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki
Arvoisa puhemies! Pahoittelen todella, edustaja Nauclér,
että unohdin vastata tähän kysymykseen.
Tarkoitus on niin, että vähintäänkin
pitkälle viety luonnos tästä asetuksesta
on myös sivistysvaliokunnan käytössä,
kun se lähtee tätä käsittelemään.
Sen on tarkoitus olla kyllä tässä rinnalla
käsittelyssä.
Keskustelu päättyi.