Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kysymyksessä on lakialoite
konserniavustuksesta verotuksessa annetun lain 7 §:n 3 kohdan
poistamisesta. Konserniavustuksesta verotuksessa annettu laki on
tullut voimaan tammikuussa 1987. Lain mukaan konserniavustuksella tarkoitetaan
liiketoimintaa harjoittavan osakeyhtiön tai osuuskunnan
toiselle osakeyhtiölle tai osuuskunnalle muuna kuin pääomasijoituksena antamaa
avustusta, joka olisi verotuksessa vähennyskelvoton yleisten
sääntöjen mukaan. Kysymyksessä on
eräänlainen voitonsiirto yhtiöitten välillä.
Laissa säädetyt ehdot täyttävä konserniavustus
on sen antajalle verotuksessa vähennyskelpoinen erä ja
saajalle veronalaista elinkeinotuloa. Pankit ja muut luottolaitokset
sekä vakuutus- ja eläkelaitokset eivät
ole kuuluneet konserniavustusjärjestelmän piiriin
koko konserniavustuksesta verotuksessa annetun lain voimassaoloaikana.
Konserniavustuksen puuttuminen on huomattavasti heikentänyt
mahdollisuuksia pankkikonsernin sisäiseen tuloksen tasaukseen.
Tarpeetonta veronmaksua syntyy muun muassa suomalaiselle pankkikonsernille,
jonka emoyhtiöllä on tytäryhtiön
osakkeiden hankintahinnasta johtuvia korkokuluja ja joka saa tulonsa
pelkästään osinkotuloina. Vero olisi
vältettävissä, mikäli emoyhtiö voisi
tytärpankiltaan saamansa sille vähennyskelpoista
konserniavustusta hyväksikäyttäen kattaa
oman vähennyskelpoisen korkokulunsa. Veromenetys aiheutuu
siitä, että konsernien sisällä vähennyskelpoinen
meno ja veronalainen tulo ovat eri yhtiöissä ja
että tulon siirtäminen tytäryhtiöstä emoyhtiöön
voi tapahtua vain osinkona veroa maksamalla. Konserniavustuksesta huolimatta
yhdenvertainen verotus toteutuisi yhtiöveron hyvitysjärjestelmän
perusperiaatteitten mukaisesti.
Luotto-, vakuutus- ja eläkelaitosten verotus poikkeaa
eräässä suhteessa merkittävästi
muiden yritysten verotuksesta. Nämä laitokset
saavat esimerkiksi tehdä melko runsaasti verotuksessa vähennyskelpoisia
varauksia. Niiden veropohja säilyi keskeisiltä osin
ennallaan myös silloin, kun muiden yhtiöitten
veropohjaa laajennettiin vuoden 1993 alusta poistamalla verotuksessa
vähennyskelpoiset varaukset siirryttäessä alhaiseen
yhtiöverotuskantaan.
Konserniavustuksia antamalla pankki ja vakuutuskonsernit voisivat
esimerkiksi hyödyntää niiden käytössä olevia
erilaisia varauksia tavalla, joka ei ole mahdollista muuta toimintaa
harjoittaville yrityksille. Pankkitoiminnassa on tapahtunut konsernivakuutuslain
säätämisen jälkeen olennaisia
muutoksia. Pankkikonsernien holding-yhtiörakenteet ovat
yleistyneet, esimerkkeinä Nordia ja Sampo. Kilpailu on
kiristynyt ja ulkolaiset pankit ovat muodostuneet suomalaisten pankkien
pahimmiksi kilpailijoiksi. Pankkien kilpailijoina toimivat yhä enemmän
toimialan ulkopuoliset yritykset, joilla on mahdollisuus konserniavustuksen
käyttöön. Suomen järjestelmä poikkeaa
muissa Euroopan unionin jäsenmaissa käytössä olevista
konserniverotusjärjestelmistä.
Nykyinen laki on pulmallinen kansainvälisessä toimintaympäristössä,
koska konserniavustus myönnetään lain
sanamuodon mukaan vain suomalaisessa omistuksessa oleville Suomessa
rekisteröidyille yhtiöille. Verotuskäytännössä lakia
joudutaankin soveltamaan syrjintäkieltosäännösten
johdosta sanamuodon mukaisesti myös ulkomaalaisomistuksessa
oleviin yrityksiin.
Toisin sanoen, jos konserniavustuslaki poistettaisiin, 7 §:n
3 kohta, se merkitsisi sitä, että pankkien ja
muiden luottolaitosten ja vakuutusyhtiöitten tytäryhtiöitten
kotipaikka määrää sen, voiko
konserniavustusta käyttää hyväksi.
Mikäli tämä poistettaisiin, olen vakuuttunut
siitä, että Suomen valtio saisi yli miljardi markkaa
vuodessa lisää verotuloja. Sen takia, että Ruotsissa
konserniavustus on vähennyskelpoinen, sinne esimerkiksi
moni vakuutusyhtiö tulevaisuudessa siirtää tytäryhtiönsä ja
jopa pääkonttorinsa. Minä tässä asiassa
luulen olevani aikaani edellä, kun tämmöisen
esityksen teen, ja toivon, että tämä lakialoite
menee eduskunnassa läpi.
Kalervo Kummola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Jos joidenkin edustajien mielestä ed.
Kuosmanen oli äskeisessä keskustelussa väärässä,
niin tässä hän on varmaan oikeassa. Kannatan
tätä. Tämä on kannatettava esitys
tämä Kuosmasen esitys. Nimittäin nykyinen
lainsäädäntö johtaa todella
siihen, että varsinkin yhteispohjoismaiset ja vielä laajemmalti
kansainväliset yhtiöt siirtävät
konttorinsa pois Suomesta, ja varsinkin pääkonttorit
pohjoismaisella tasolla eivät tule jatkossa pysymään Suomessa,
mikäli me emme saa lainsäädäntöön muutosta.
Keskustelu päättyy.