9) Laki sosiaalihuoltolain 27 a ja 27 b §:n, sosiaali-
ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain 4 §:n
ja työttömyysturvalain 5 §:n
muuttamisesta
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Kellon käydessä jo toista
kierrosta samaa työpäivää on valitettavaa,
että tämän asian ansaitsemaa intoa ei
tahdo löytyä enää puhumiseen
tässä salissa. Siitä huolimatta haluan
tuoda esiin näkemyksiä, jotka on sisällytetty
lakialoitteeseen. Ne koostuvat niistä mielipiteistä,
kannanotoista ja elävän elämän
esimerkeistä, jotka olen saanut tietooni Omaiset ja Läheiset
-liiton puheenjohtajana, liiton, joka toimii tuki-, neuvonta- ja
edunvalvontajärjestönä omaishoitajille.
Liitossa on tällä hetkellä 37 alueyhdistystä ja
5 000 henkilöjäsentä.
Murhe, joka noin arviolta 300 000 omaishoitajalta kuuluu,
on se, että omaishoitajat ovat erilaisessa asemassa tänä päivänä asuinkuntansa mukaan.
Meillä on voimassa oleva omaishoitajalaki, jota vielä muutama
vuosi sitten tarkennettiin, jota hyvin viitteellisesti kunnissa
toteutetaan. Omaishoitajalain osalta tähän lakiin,
lähinnä sosiaalihuoltolakiin, esitetään
lisättäväksi nykyistä tarkemmat
säädökset omaishoidon tuesta, maksettavasta
palkkiosta sekä uutena kulukorvauksesta ja vapaapäivistä.
Samoin esitetään tarkennettavaksi sitä,
milloin kunnan on tehtävä sopimus omaishoidon
tuesta, sekä esitetään korjattavaksi
niitä epäkohtia, joita on syntynyt omaishoidon
tuen suhteesta eläkkeisiin ja työttömyysturvaan.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi myös omaishoidon
tuen verotusta. Asiakasmaksulain muutoksella esitetään
kunnan omaishoidon tuen yhteydessä antamia palveluita maksuttomiksi.
Omaishoidon tuki, joka on tarkoitettu omaiselle tai läheiselle,
lain mukaan myös muulle henkilölle, joka toimii
joko ympärivuorokautisesti tai kuitenkin selkeästi
on sidottu hoitoon, on tänä päivänä määritetty
alihintaan, jonka alaraja tällä hetkellä on
1 727 markkaa, joka on keskimääräinen
hoitopalkkio. Kun hoitopalkkio yhteensovitetaan muiden tulonsiirtojen
ja verotuksen kanssa ja kun kunnat samanaikaisesti veloittavat kotiin
annettavista palkkioista, omaishoitajan osalle usein ei jää edes
penniäkään hoitokustannuksista.
Lakisääteinen vapaapäivä,
joka omaishoitajille on säädetty, jää toteutumatta
liian monessa kunnassa, tai omaishoitajalle on määritetty
myös hinta vapaapäivien lomittajasta, jolloin
liian usein kuulee sanottavan, ettei omaishoitajalla ole varaa vapaapäivänsä pitämiseen.
Verotuksen osalta lakiesityksessä esitetään, että hoitopalkkiosta
perittäisiin 15 prosentin lähdevero eikä hoitopalkkiota
oteta huomioon hoitajan muuta verotusta määritettäessä.
Sen lisäksi edellytetään, että mikäli
muu kuin omainen tai läheinen eli niin sanottu muu henkilö toimii omaishoitajana,
kunta tekee hänen kanssaan työsopimuksen eikä toimita
siten kuin nyt, kun kierretään omaishoitajasopimuksella
todellisuudessa syntyvää työsuhdetta.
Omaishoidon palkkioksi esitetään ympärivuorokautisesta,
kokoaikaisesta omaishoidosta 6 000 markkaa ja 3 000
markkaa silloin, kun omaishoitaja ei hoida omaishoidossa olevaa
henkilöä kokoaikaisesti. Kulukorvaus, jonka määräksi
esitetään lakialoitteessa 1 000 markkaa,
on vastaava kulukorvaus, joka maksetaan perhehoidosta.
Sen lisäksi edellytetään, että kun
omaishoidosta tehdään sopimus, tälläkin
hetkellä sopimuksen yhteydessä tulee myös
laatia suunnitelma omaishoidon toteutumisesta, kotiin saatavista
palveluista ja niistä perittävistä kustannuksista.
Näin ei kuitenkaan käytännössä tapahdu,
joten lakialoitteessa edellytetään sopimuksen
tekemistä kuukauden kuluessa siitä, kun omainen
tai läheinen tai hoidettava on tehnyt asiasta vaatimuksen
kunnalle.
Muilta osin toivon, että sosiaalivaliokunta käsitellessään
lakialoitteen paneutuu tähän ja saamme korjauksia
omaishoitajien kipeästi tarvitsemiin sosiaalisiin tukimuotoihin.
Margareta Pietikäinen /r:
Herr talman! Det är mycket glädjande att
anhörigvårdarnas situation kommer upp i många
olika sammanhang. Också det är positivt att vi
i kväll behandlar två lagmotioner om anhörigvårdarna.
Jag vill också påminna om att när riksdagen
förde en aktuell debatt om handikappade och samhället
var det många som i det sammanhanget berörde anhörigvårdarnas
situation.
Herr talman! I mitt tal kommer jag att i första hand
utgå från min lagmotion som finns på listan som ärende
nr 10. I 19 § grundlagen förpliktas det allmänna
att ordna tillräckliga social- och hälsovårdstjänster
genom lag. En form av socialtjänst är stöd
för närståendevård. Enligt § 17
socialvårdslagen skall kommunen ombesörja anordnandet
av stöd för närståendevård.
Således bör det bestämmas om de väsentliga
delarna gällande denna vårdform på lagnivå.
I Finland vårdas cirka 300 000 personer inom närståendevården.
Av dessa åtnjuter endast 20 000 kommunalt vårdstöd.
Stöd för närståendevård
beviljas genom att ett vårdavtal ingås mellan
anhörigvårdaren och kommunen. Kommunernas för ändamålet
reserverade medel tar ofta slut vid halva året, varefter
kommunen inte längre ingår nya avtal. Således är
det inte möjligt att senare under året få stöd
inom ramen för närståendevård
om inte en tilläggsbudget godkänns, vilket händer
alltför sällan. Eftersom det är på kommunens
ansvar att reservera medel för ändamålet är
skillnaderna mellan olika kommuner betydande. Ur kommuninvånarens
perspektiv kan situationen vara djupt orättvis och till
och med kränka likhetsprincipen. Somliga får stöd, andra
blir utan.
Min lagmotion garanterar närståendevård åt alla
som uppfyller kriterierna. Närståendevård förutsätter
att det finns en anhörig, närstående
eller motsvarande som tar på sig uppgiften att förse
den vårdbehövande personen med den vård denna
behöver. De vårdbehövande är
inte endast äldre, också många handikappade
och långvårdspatienter vårdas i hemmen
av närståendevårdare. Kommunerna sparar
enligt en utredning gjord av Stakes omkring 8 miljarder mark årligen
tack vare anhörigvårdarna och därmed
inbesparade vårdplatser inom institutionsvården.
Närståendevårdarna innebär alltså betydande
inbesparingar för kommunerna.
Puhemies! Omaishoidon tukea tulisi korottaa tuntuvasti. Nykyinen
vähimmäispalkkio on 1 260 markkaa kuukaudessa.
On syytä muistaa, että omaishoidon tuki on veronalaista
tuloa. Tämän lakialoitteen mukaisesti vähimmäispalkkio kaksinkertaistettaisiin.
Mielestäni omaisiaan ja läheisiään
hoitavilla tulisi myös olla oikeus vapaapäiviin.
Uupumuksen vaara on suuri, koska työ on raskasta ja sitoo
monissa tapauksissa hoitajan kokonaan hoidettavaan. Tämän
vuoksi ehdotan, että kunnat velvoitettaisiin huolehtimaan siitä,
että omaishoitajille järjestetään
sijaisia siinä määrin kuin heillä siihen
on oikeus.
Lakialoitteeni on askel omaishoitajien tilanteen parantamiseen.
Olenkin iloinen, että yli sata kansanedustajaa on ollut
mukana allekirjoittamassa lakialoitteeni. Mutta haluan vielä todeta, että monia
epäkohtia on vielä korjattavana. Yhtenä esimerkkinä syntyneestä epäoikeudenmukaisuudesta
on tämä kirje eräältä omaishoitajalta. Siteeraan
tästä osia. Omaishoitaja kirjoittaa: "Olen äitiäni
kotona hoitava osaeläkkeellä oleva 60-prosenttisesti
työtä tekevä. En voi saada omaishoidon
tukea, koska tuloraja ylittyy. Laitospaikka säästyy
ja kaupunki ansaitsee sillä, että äiti
on kotona, koska kotiavusta ynnä muista palveluista kaupungille
maksetaan. 2 000 markan suuruista tukea ei voi myöskään
maksaa työttömyyspäivärahaa
saavalle, vuorottelukorvausta tai osatyökyvyttömyyseläkettä saavalle.
Lastenhoidon tuissa se otetaan tulona huomioon." Kirjoittaja jatkaa:
"Jos jäät osaeläkkeelle juuri sitä varten,
että hoidat omaista, et voi saada kyseistä tukea.
Käytännössä sitä siis
voivat saada vain kokoaikaisessa työssä tai kokonaan
eläkkeellä olevat. Tuen tulisi kirjoittajan mielestä olla
niin suuri, 5 000—6 000 markkaa, että se
todella olisi palkan suuruinen. Nyt 2 000 markan tuki aiheuttaa
myös sen, että työmarkkinatukea saava
nuori menettää tuen, jos saa omaishoidon tukea.
Kuitenkaan 2 000 markalla ei elä." Tämän
asian nostin osittain esille jo kyselytunnilla. Minusta ministereitten
vastaukset eivät olleet kyllä tyydyttäviä.
Tähänkin tilanteeseen on puututtava. Tämä oli
siis esimerkki elävästä elämästä.
Toivon, että ratkaisu löydettäisiin myös
tähän ongelmaan. Mutta toistan kuitenkin: lakialoitteeni
ei puutu tulojen ja yhteiskunnan tuen yhteensovittamiseen. Se saakoon
jäädä tuonnemmaksi, mutta kyllä tulen
itse myöskin palaamaan tähän asiaan.
Lopuksi haluan korostaa, että omaishoitajien aseman
ja taloudellisten ehtojen parantaminen sekä oikeus vapaaseen
ja sijaisiin lakialoitteeni mukaisesti, jonka siis on allekirjoittanut
yli sata kansanedustajaa, on vähintä, mitä yhteiskunta voi
tehdä tämän ryhmän hyväksi,
joka varsin hyvin ansaitsee tulla kutsutuksi arkipäivän
sankareiksi.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Pietikäinen juuri totesi,
että tämä ryhmä, omaishoitajat,
ansaitsee tulla kutsutuksi arkipäivän sankareiksi.
Sanoisin vastaavasti, että ansaitsisi myös kyllä inhimillisemmän
ajan tämän asian käsittelyyn kuin näin
myöhäisen illan, mutta olosuhteitten pakosta olemme
täällä nyt näin myöhäisinä tunteina
puhumassa tärkeästä asiasta.
Olen aivan samaa mieltä kuin ed. Puisto ja ed. Pietikäinen.
Ed. Vehviläinen on myöskin allekirjoittanut tämän
ed. Puiston aloitteen kehittämistarpeesta. Nythän
sosiaali- ja työjaosto valtiovarainvaliokunnassa otti viime
mietinnössään vuodenvaihteessa aika tiukankin
kannan, jossa ponteen tuli nimenomaan tämä omaishoidon
kehittämistarve. Jaosto tiedosti siellä näitä epäkohtia, joita
olivat omaishoidon tuen pienuus, verotuksen epäoikeudenmukaisuudet,
vapaapäivien sijaisjärjestelyt ja omaishoitajien
jaksaminen, tukipalvelut ja omaishoidon eriarvoisuus eri kunnissa.
Näihin ponnen muodossa odotetaan nyt hallituksen reagoivan
ja tuovan esitykset budjettiriihestä eduskunnan käsittelyyn
syksyllä. Näin jaosto yksimielisesti toivoi. Tämähän
on yksimielisesti myöskin eduskunnan hyväksymä täällä salissa.
Näin ollen suuri vastuu on nyt hallituksella tuoda ne esitykset
tänne. Jos ei niitä ala syksyllä kuulua,
eduskunta varmasti sitten toivon mukaan on tässä hyvinkin
aloitteellinen, jos ei näihin ongelmiin puututa.
Arvoisa puhemies! Tämä ongelmavyyhti on itse
asiassa osa laajempaa kokonaisuutta, joka on kotona tehtävän
hoito- ja hoivatyön arvostus. Tässä on
nyt kysymyksessä omaisten suorittama hoito, vanhusten ja
vammaisten hoitaminen, mutta myöskin lasten kotihoito kuuluu
tähän samaan sarjaan, jossa on vähän
arvostusta ja vähän tukea yhteiskunnan puolelta.
Jos tämä omaishoitajien tekemä työ ei
olisi tässä mittakaavassa mahdollista, yhteiskunnan kulut
olisivat monin verroin suuremmat. Nyt on osoitettu myös,
että kun omaishoitaja on vapaapäivällä ja
omainen sijoitetaan laitokseen tai joutuu omaishoidosta laitokseen,
hyvin usein käy niin, että tulee ylihoitoon. Vesa
Mäensivun tutkimus osoitti, että joka viides vanhus
on sijoitettu toimintakykyyn nähden joko yli- tai alihoitoon. Suuri
riski näissä on, että sijoitetaan ylihoitoon. Kun
sijoitetaan laitokseen, se vähentää omaa
toimintakykyä omaishoitajien hoidettavilta.
Tämä liittyy myöskin suurempaan vyyhtiin terveydenhuollon
bruttokansantuoteosuudesta. Meillä todellakin laitetaan
näihin asioihin vähemmän rahaa valtion
toimesta kuin muissa Pohjoismaissa ja muualla Euroopassa. Kun keskustan
perhetyöryhmä järjesti omaishoidon seminaarin
auditoriossa, vaadimme, että omaishoitajien asiaa pitäisi
ihan parlamentaarinen komitea tai työryhmä laittaa
selvittämään, koska tässä on niin
monta asiaa, kuten lakialoitteet osoittavat. Tässä on
monta osiota, jotka kaipaisivat todella paneutumista ja syvällistä pohdintaa.
Parlamentaarinen komitea olisi mielestämme paras näitä asioita
ja myöskin rahoitusta selvittämään.
Nyt tämä ei valitettavasti näytä näköpiirissä olevalta asialta,
joten toivon, että näille hyville lakialoitteille
tulee sen sijaan myönteinen käsittely ja että valiokuntatyöskentelyssä suhtauduttaisiin
niihin asian vaatimalla vakavuudella.
Pekka Ravi /kok:
Herra puhemies! On todellakin tärkeää,
että omaishoidon tukijärjestelmän toimintaedellytyksiä parannetaan,
koska se on hoidettavan henkilön kannalta usein mielekkäämpi
ja tarkoituksenmukaisempi hoitomuoto ja myöskin yhteiskunnalle
kiistattomasti halvempi kuin laitoshoito.
Puutun vain yhteen osaan esillä olleissa lakialoitteissa,
ja se on omaishoidon verokohtelu. Itse noin vuosi sitten kysyin
nimenomaan omaishoidon verokohtelun lieventämistä kirjallisessa kysymyksessä,
ja ministeri Siimeksen vastaus oli vähän lyhennettynä se,
että verotuksellisia keinoja ei ole käytettävissä.
Yksinkertainen resepti hänen mielestään
oli se, että kunnan pitäisi omaishoidon palkkiomäärää nostaa
ja sillä tavalla päästäisiin
parempaan lopputulokseen. Minusta kuitenkin kannattaisi pohtia verotuksellista
keinoa. Ed. Puiston aloitteessa malliksi oli otettu 15 prosentin
lähdevero, joka on pohtimisen arvoinen asia. Toinen vaihtoehto
voisi olla tarkoin suunnattu vähennys, joka voisi toimia
saman suuntaisesti. Minusta olisi todella tärkeätä,
ettei verotuksellistakaan porttia täysin suljettaisi, vaikka
se näyttää tällä hetkellä olevan
aika voimakkaasti hallituksen taholta vastatuulessa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Molemmat lakialoitteet, ensimmäisen
allekirjoittajana ed. Virpa Puisto ja toisessa ed. Margareta Pietikäinen
ym., ovat erittäin kannatettavia aloitteita samasta asiasta.
Omaishoitajat ovat todella arjen sankareita, kuten on jo todettu.
Siksi tätä tulee kaikin tavoin edistää ja
tukea. Yhdyn myös ed. Ravin esille tuomiin ajatuksiin verotuksellisen
keinon käyttämisestä tämän
edistämisessä. Näissä hyvin
valmistelluissa aloitteissa on oikeastaan sanottu kaikki se, millä voidaan
ensi vaiheessa kehittää tärkeää omaishoitoa
ja nimenomaan auttaa myös siinä, että ne,
jotka eivät mitään tukea tällä hetkellä saa,
voisivat tulla tuen saajiksi, ja auttaa niitä, jotka saavat
varsin pientä ja vaatimatonta tukea, että he saisivat
tästä parempaa tukea omaishoitoon. Tämä on
inhimillinen ja edullinen tapa hoitaa asia silloin, kun siihen on
mahdollisuus.
Keskustelu päättyy.