13) Lisätalousarvioaloitteet
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän kevätistuntokauden
aikana sanat "puuhuolto" ja "puuhuollon turvaaminen" ovat korostuneet
erittäin paljon täällä eduskunnan
täysistuntotyöskentelyssä kuin muutoinkin.
Tämän vuoksi, aivan oikein, on osaltaan haluttu
kiinnittää huomiota myös tieverkostoon.
Lisätalousarvioaloitteillani 39, 40 ja 41 olen halunnut
kiinnittää huomiota juuri maantierakenteen osalta
maanteiden parantamiseen siten, että ne vastaisivat juuri näihin
puuhuollon haasteisiin.
Lisätalousarvioaloitteessa 39 olen tuonut esiin Keski-Suomesta
lukuisia tieosuuksia, joihin olen käynyt perehtymässä muun
muassa Kuhmoisten—Ruolahden, Kuhmoisten—Pihlajakosken alueella,
edelleen Kuhmoisten Kylämän—Länkipohjan
alueella, samoin Juupajoen ja entisen Kuoreveden — Kuorevesi
on entinen kunta, Juupajoki on edelleen kunta, Kuorevesi on liitetty Jämsään — alueella
oleviin sorapäällysteisiin teihin. Tiet ovat kelirikkokaudella
varsin huonossa kunnossa raskaitten kuljetusten osalta. Ken noita
tieosuuksia käy tutkailemassa, niin sen kyllä paikan
päällä kokee.
Samoin Keski-Suomessa on monia muitakin vastaavan kaltaisia
tieosuuksia, muun muassa Multian—Saarijärven välillä,
erityisesti Pajupuro—Sahrajärvi-tieosuus, jota
myöskin olen kevätkelirikon aikana, henkilöautolla
tosin, ajanut. Nämä eivät ole raskaitten
puutavarakuljetusten edellyttämässä kunnossa,
valitettavasti. Samalla näistä kärsivät
myös paikallinen asutus ja elinkeinotoiminnan kehittäminen.
Toivon, että lisätalousarvioaloitteilla muistutettaisiin
näistä maakunnassamme tärkeistä tieyhteyksistä,
jotka palvelevat sitä, että valtakunnan puuhuolto
metsäisessä Keski-Suomen maakunnassa voisi tieinfran osalta
päästä perille.
Nämä olivat vain esimerkkejä tieosuuksista, jotka
kaipaisivat parannusta. Vastaavia voisi luetella: On niin sanottu
Vihreä väylä nykyisessä Äänekosken
kaupungissa osaltaan, osaltaan myös Konneveden kunnassa.
Aiemmin se Äänekosken kaupungin osuudelta kulki
Sumiaisten kunnasta. Edelleen voidaan mainita monia tieosuuksia
vaikka Viitasaarelta, kautta maakuntien, ei ainoastaan Keski-Suomesta,
vaan muualtakin.
Lisätalousarvioaloitteella 40 olen halunnut kiinnittää huomiota
siihen, että kahden seudullisen keskuksen, maaseutukaupungin
Keuruun ja Ähtärin välinen tieyhteys
on edelleen pääosin sorapäällysteinen.
Tie on hyvinkin jyrkkiä mäkiosuuksia sisältävä.
Nyt onneksi on tien kunnossapitoa voitu vuosien saatossa hivenen
parantaa. Pahimmilta kelirikoilta, joita vielä 10—15
vuotta sitten tiellä oli, on kuitenkin vältytty,
mutta joka tapauksessa sanomaansa kertoo Ähtäristä Keuruulle
tultaessa liikennemerkki, joka kehottaa käyttämään
pidempiä kiertotieosuuksia raskaalla liikenteellä ja
varoittaa lähtemästä tuolle tielle, jos
on tällaisia kuljetuksia, jotka olisivat ongelmissa etenkin
talvikaudella voimakkaissa nousuissa. Samoin tuo tie lyhimpänä Keuruun
ja Ähtärin välisenä tienä on
käytännössä vähän käytetty,
käytetään toistakymmentä, jopa
20 kilometriä pitempiä reittejä, jotka
ovat hivenen paremmassa kunnossa, eivät nekään
siinä kunnossa, mitä liikenne tarvitsisi. Elikkä kuljetaan
Myllymäeltä Multian Väätäiskylän
kautta Multialle, josta sitten on puolestaan erittäin hyvä valtatie Petäjävedelle
ja Jyväskylään. Toinen reitti on sitten Ähtäristä Pihlajaveden
ja Haapamäen kautta melko lailla korjauksen tarpeessa olevaa
40 vuotta sitten valmistunutta päällystetietä pitkin
ja edelleen Valtatie 23:lle.
Tämä Keuruu—Ähtäri-tieyhteyden
parantaminen olisi todella tarpeellinen asia. Se palvelee myös
Keuruun kaupungissa Liesjärven, Suojärven, Lavikon
kylien kehittymistä. Toivonkin, että tähän
hankkeeseen, jonka maakunnan kansanedustajat jo paljon ennen kuin
itse olin aloittamassa eduskuntatyötä lupasivat
olevan valmiina jo vuosia vuosia sitten, voitaisiin kiinnittää huomiota,
että tämä tieyhteys tulisi kuntoon.
Lisätalousarvioaloitteessa 41 tuon esille linjan, joka
olisi suorin yhteys Tampereelta Ouluun, sitä kautta myöskin
hyvin käyttökelpoinen yhteys Turusta Tampereen
kautta Ouluun, vaihtoehto, niin kuin tuota nimeä on ruotsin
kielellä nimettykin, Nelostielle ja ruuhkautuvalle Valtatie
9:lle. Tuo tiehän, Suomenselkätieksi nimetty tai
virallisesti Kantatie 58, alkaa Kangasalalta ja Oriveden, Mäntän,
Keuruun, Multian, Pylkönmäen, Karstulan, Kivijärven,
Kinnulan kautta menee edelleen Kärsämäelle,
jossa yhtyy Nelostiehen. Kun kartalta katsoo, niin tässä todella
olisi vaihtoehtoisen reitin paikka, ja sen pahimpien osuuksien parantaminen
auttaisi jo jonkun verran liikenteen sujumista. Tämä onkin
nähtävä tuollaisena pitemmän
tähtäimen tiereittisuuntana, jonka parantaminen
vähentäisi Valtatie 9:n ruuhkia ja ennen kaikkea
Valtatie 4:n ruuhkia Jyväskylän pohjoispuolella.
Samalla tämän tien kuntoonsaattaminen voisi hyödyntää tienvarren runsaita
metsävaroja, puunjalosteiden kuljetuksia. Siellähän
on muun muassa Honkarakenteen teollisuutta Karstulassa, Kyyjärvellä Betsetin
betoniteollisuutta. Raskaita kuljetuksia on tielle, mutta tien kunto
ei valitettavasti ole ollut sitä, mitä tarvittaisiin.
Toivottavasti tähän hankkeeseen voidaan jatkossa
kiinnittää myöskin huomiota.
Sitten lisätalousarvioaloitteella 53 olen halunnut
kiinnittää huomiota Haapamäki—Parkano—Pori-rautatien
käyttöönoton selvittämiseen.
Rauman ja Porin satamien kannalta nähdään,
että on olemassa vajaata satamakapasiteettia, ja näin
ollen voitaisiin näitä olemassa olevia satamia
hyödyntää, jos sinne olisi myöskin
tämä rata, josta Porin satamajohtaja käyttää nimeä pääpoikkirata.
Jos tämä rata olisi kunnossa, niin silloin tämä voisi
palvella hyvin tehokkaasti kotimaan kuljetuksia, mutta myöskin
transitoliikennettä. Tämän radan yksi
osuushan sitten tulee kuntoon Huutokoski—Savonlinna-välillä.
Tässä tulisi vain saada tämä yhteys
myöskin länsirannikolle kuntoon Poriin saakka.
Edelleen olen halunnut kiinnittää lisätalousarvioaloitteella
54 huomiota myös muiden Haapamäen kautta kulkevien
ratojen sähköistämiseen. Radathan on
peruskorjattu muutama vuosi sitten, pintarakenne uusittu, vaihdetut
kiskot laitettu. Näillä tavoilla voitaisiin saada
nuo radat entistä parempaan käyttöön.
Me tiedämme, että rautatieliikenne Salpausselällä ruuhkautuu.
Pohjanmaan radan kapasiteetti myös on äärirajoillaan.
Sen vuoksi todella tämä vaihtoehtoinen pääpoikkirata
pitäisi saada kaikilta osuuksiltaan tehokkaaseen käyttöön
ja selvittää nopeasti Haapamäki—Pori-rautatien
käyttöönotto merellisenä yhteytenä pääpoikkiradalle.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Puheenvuoroni koskee lisätalousarvioaloitetta n:o
60 — siinä on ed. Tuula Väätäinen
ensimmäinen allekirjoittaja — määrärahan
osoittamista työmarkkinatuen korottamiseen.
Tässä käytiin reilut puoli tuntia
sitten pitkähkökin keskustelu tänään
listalla olevasta hallituksen esityksestä laiksi sosiaaliturvan
muutoksenhakulautakunnasta annetun lain muuttamisesta ja siinä yhteydessä todettiin,
että siellä on 28 000 käsittelyssä olevaa
valitusta ja asiaa. Oma arvioni on se, että siellä on
myöskin huomattavan paljon sellaisia, jotka koskevat tätä viimesijaista
perustoimeentuloturvaa.
Tämä määrärahaesitys,
jota luonnehdin — se on meidän sosialidemokraattisen
ryhmän ikään kuin ryhmäaloitteen
luontoinen — siinä on lähtökohta
se, että perustuslain 19 § 2 momentin mukaan lailla
turvataan jokaiselle oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden,
sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana
sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella.
Perustuslain nojalla niin sanottua syyperusteista toimeentuloa saavien
ei siten tulisi joutua viimesijaisen toimeentuloturvan eli toimeentulotuen
piiriin.
Työmarkkinatuen taso ei riitä työttömän
perustoimeentuloon, ja osa työmarkkinatuen saajista joutuu
asumistuen lisäksi turvautumaan toimeentulotukeen. Kolmisen
vuotta sitten Stakesin tekemän tutkimuksen mukaan jopa
30—40 prosenttia työmarkkinatukea saavista joutuu
hakemaan itsensä ja perheensä elättämiseksi
apua sosiaalitoimistosta. Jokainen ymmärtää,
että tämä on monesta eri syystä aivan
kohtuuton ja jopa älytönkin tilanne. Kaikkein
vähävaraisimpien kansalaisten asemaa on parannettava
toimeentulotukiriippuvuuden vähentämiseksi.
Arvoisa puhemies! Siksi sosialidemokraatit ehdottavat, kuten
muuten teimme jo vastalauseessamme vuoden 2008 talousarvioesityksessä annettuun
mietintöön, työmarkkinatuen korottamista
1,5 eurolla päivässä. Tasokorotukseen
tulee myös liittää riittävä määrä aktiivitoimenpiteitä,
jolloin pitkäaikaistyöttömiä voidaan
auttaa työllistymään uudelleen. Mielestämme
työmarkkinatukea tulee jatkossa nostaa asteittain niin,
ettei työttömän henkilön tarvitsisi
nostaa toimeentulotukea lainkaan. Tämä vaatisi
työmarkkina-tuen korotusta 3 eurolla päivässä.
Työmarkkinatuen ja muun työttömyysturvan
keskinäisen kytkennän vuoksi työmarkkinatuen
korotus nostaa myös työttömän
peruspäivärahan tasoja sekä niihin kytkettyä ansiosidonnaista
työttömyysturvaa.
Näihin perusteisiin viitaten ehdotamme, että eduskunta
ottaisi valtion vuoden 2008 toiseen lisätalousarvioon lisäyksenä 123
miljoonaa euroa työmarkkinatuen korottamiseen.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Tämä työmarkkinatuen
korottaminen on sosialidemokraattien lisätalousarvioon
liittyviä keskeisimpiä aloitteita, ja sen korottaminen
todellisen köyhyyden vähentämiseksi on
aloitettava nyt heti, kuten esitämme tämän
vuoden budjetin yhteydessä. Viittaan lähinnä aloitteeseen
16, joka liittyy sisäisen turvallisuuden osalta Hätäkeskuslaitoksen
toimintamenojen parantamiseen, ja sitten puutun lähinnä Rajavartiolaitoksen
ja poliisin kysymyksiin.
Rajavartiolaitoksen vahvuutta on viime vuonna tuottavuusohjelman
mukaan viety vaivihkaa niin alas, että rajanylityspaikkojen,
Kuusamon ja muiden, käynnistäminen ja itse asiassa
Rajavartiolaitoksen toimintakyky on saatettu tarpeettoman heikkoon
kuntoon. Tämä on aika vakava kysymys, että tämä on
tehty puolihuomaamatta.
Toinen asia on poliisin määrärahat.
Esitimme tälle vuodelle 10:tä miljoonaa euroa,
jotta paikallispoliisin toimintakyky kansalaisten turvallisuuden
vahvistamiseksi varmistettaisiin. Lisäksi olemme joutuneet,
kun nämä esitykset eivät menneet läpi,
esittämään myös tähän
lisätalousarvioon hallitusta vielä enemmän
määrärahoja paitsi paikallispoliisin
myös muun muassa keskusrikospoliisin dna- ja laboratoriotutkimustoiminnan
edellytysten turvaamiseen. Siellä on 800 000 euron
vaje, ja meillä ei voi olla vakavan rikollisuuden torjunnassa
varaa kyseenalaistaa tämän toiminnan käynnissäpitämistä.
Lisäksi harmaan talouden ja talousrikosten torjunnan
osalta tämän hallituksen aikana käytännössä kaikki
neljännen talousrikostorjuntaohjelman valtiovarainministeriötä koskevat
esitykset ja oikeusministeriötä koskevat esitykset
ovat pysähtyneet. Tällä aloitteella halutaan
nyt edes varmistaa tältä osin myöskin
lisävoimavarat, mutta kysymys on tietysti enemmän
lainsäädäntöön ja verolainsäädäntöön
liittyvistä ongelmista, jotka jostain syystä hallituksessa
seisovat.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Olen tehnyt lisätalousarvioaloitteen
44/2008 ja siinä vaadin määrärahan
osoittamista Vaajakosken taajaman ohitustien liikenteeseen. Se on
sillä tavalla merkittävä taajama, että siinä ohitetaan, Nelostie
ja Ysitie tulevat siinä yhteen, ja tie jatkuu Nelostienä.
Nyt nykyiset liikenneväylät on sisäiselle
liikenteelle tarkoitettu ja parhaimmillaan yli 20 000 autoa
vuorokaudessa kulkee siitä. Se ohitustie olisi kiireesti
saatava. Se on tällä hetkellä pahin ruuhka
koko Nelostiellä. Nyt pitäisi kiireesti saada
näihin hankeluetteloihin tämä tie ja
siihen osoittaa sitten raha.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäki toi erittäin
selkeästi ja perustellusti esille huolen Rajavartiolaitoksen
tarpeista. Toivon, että niihin todella voidaan kiinnittää huomiota.
Rajavartioston tehtävät ovat lisääntyneet, tulleet
entistä vaativammiksi, monipuolista osaamista tarvitseviksi,
jotenka todella tärkeästä asiasta on
kyse.
Samoin ed. Kangas toi täällä esille
tämän kysymyksen Nelostien pahimmasta pullonkaulasta.
Se kohtaa etenkin ruuhka-aikoina tienkäyttäjiä,
ja toivottavasti siihen voidaan saada korjaus.
Vielä täydennyksenä äskeiseen
puheenvuorooni liittyen Haapamäen kautta kulkevien ratojen
kuntoon totean sen, että tämä sähköistäminen
olisi tärkeä asia, koska nyt kun Jämsän—Jyväskylän-radalla
on ollut tunnelitöitä kevätkaudella,
niin on ollut todella merkittävää nähdä, kuinka
välttämättömät nämä Haapamäen
kautta kulkevat ratayhteydet ovat. Sähköistäminen
auttaisi niitten tehokkaampaa käyttöä myös
muulloin. Samalla toivon, että jatkossa voitaisiin junakohtauspaikkoja
rakentaa lisää Haapamäen kautta kulkeville
radoille. Nyt kun liikennettä oli tämän
kevätkauden aikana enempi, niin tuo oli eräs ongelma,
että junakohtauspaikkoja ei ollut sitä määrää,
mitä oli aiemmin ennen automaattista kulunvalvontaa.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa puhemies! Metsäntutkimuslaitoksen johtokunta
linjasi viime marraskuussa tuottavuusohjelman edellyttämät
toimet Metlan yksikkörakenteeseen. Näin ollen
käytänkin puheenvuoron tästä lisätalousarvioaloitteesta
n:o 23. Päätöksen sisältönä oli,
että Punkaharjun, Kannuksen ja Kolarin yksiköt
lakkautettaisiin ja tärkeät toiminnot siirrettäisiin
muihin maakunnallisiin yksiköihin. Esityksen mukaan lakkautettavissa
yksiköissä työskenteleville tarjotaan
tehtäviä Metlan muissa Pääkaupunkiseudun
ulkopuolisissa yksiköissä. Ne työntekijät,
jotka eivät siirry Metlan muihin yksiköihin, uudelleensijoitettaisiin
valtion ohjeistuksen mukaisesti. Tämä tarkoittaa,
että Kolarin tutkimusaseman tutkijoille annettaisiin mahdollisuus
siirtyä Rovaniemen yksikköön. Tämä on
kuitenkin laiha lohtu huomioon ottaen Lapin pitkät etäisyydet.
Päätöksen taustalla on valtion tuottavuusohjelman
toteuttaminen ja sektoritutkimusjärjestelmän uudistaminen.
Tuottavuusohjelman toteutuminen merkitsee, että laitoksen
on vuoteen 2011 mennessä vähennettävä henkilöstöä 154
henkilötyövuoden verran. Samalla laitoksen toimintamenomäärärahojen
on ilmoitettu vähenevän ainakin 4,8 miljoonaa
euroa vuoden 2006 tasoon verrattuna.
Vaikka Metlan toimipistettä ei Kolarissa jatkossa olisi,
tutkimustoimintaa voitaisiin suunnitelmien mukaan jatkaa Kolarin
tutkimusmetsissä. Mutta kannattaako työntekijöitä siirtää Rovaniemelle,
jos he jatkossakin tekevät kenttätutkimuksen Kolarissa?
Tällaisen kuvion taloudelliset säästötkin
voivat jäädä aika vähäisiksi.
Tutkimusaseman säilymistä Kolarissa puoltaa myös se,
että asema sijaitsee alueella, jolla on hyvät
kehitysmahdollisuudet muita Pohjoismaita ajatellen. Kolarin toimintayksikön
rooli metsäraja-alueiden hoitoa ja kestävää käyttöä sekä luonnon
eri käyttömuotojen yhteensovittamista tutkivana
yksikkönä on kiistämätön.
Lisäksi yksikön merkitys työllistäjänä on
Kolarin kunnalle erittäin tärkeä. Kolarin
tutkimusaseman säilyttämiselle on sekä aluepoliittisia
että tutkimuksellisia perusteita. Sen vuoksi kannatan tätä lisätalousarvioaloitetta
n:o 23.
Lisäksi haluan ottaa esille lisätalousarvioaloitteen
n:o 4 määrärahan osoittamisen korkeimman hallinto-oikeuden
tuomarinvirkojen lisäämiseen. Korkeimmassa hallinto-oikeudessa
keskimääräinen ratkaisuaika on nyt 10
kuukautta. Työtilanteeseen lähiaikoina vaikuttavia
tekijöitä on väestön ikärakenteen
kehitys, joka tulee näkymään sosiaali-
ja terveyshallinnon palvelujen kysynnässä ja näiden
asiaryhmien valitusten kasvussa. Uusi lastensuojelulaki lisää merkittävästi hallinto-oikeuksien
tehtäviä jopa ensiasteen päätöksentekijöinä ja
korkeimman hallinto-oikeuden asiamääriä tällöin
ensimmäisenä ja ainoana muutoksenhakuasteena.
Lisäksi ympäristöasioita on vireillä Vaasan
hallinto-oikeudessa yli tuhat. Ne ovat laajoja ja aiheuttavat merkittävän asiamäärän
lisäyksen jatkovalituksina myös korkeimmassa hallinto-oikeudessa.
Määrärahojen mitoitus on nykyisellään
tiukka eikä anna minkäänlaisia mahdollisuuksia
varautua yllättävään asiamäärien
kasvuun. Kuitenkin toimiva hallintolain käyttö ja
asioiden joutuisa ratkaiseminen on koko julkishallinnon kannalta
avainasemassa. Hallintotuomioistuinmäärärahoissa
on kysymys koko julkisen vallan kehityksen kannalta olennaisen kilpailukyvyn
ja kansalaisten hyvinvoinnin perusedellytyksistä. Tämän
vuoksi määrärahat on turvattava.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Puheenvuoroni liittyy lisätalousarvioaloite
n:o 18:aan. Se koskee ajankohtaisia yliopistokiinteistöjen
mahdollisia omistusjärjestelyjä. Tämän talousarvioaloitteen
ensimmäinen allekirjoittajan, ed. Kari Rajamäen
luvalla saan tätä aloitetta lyhyesti käydä lävitse.
Ed. Rajamäkihän on yksi eduskunnan ahkerimpia
ja aikaansaavimpia kansanedustajia.
Meillä sosialidemokraateilla on ollut sellainen kanta,
että me tuemme yliopistojen aseman muuttamista valtion
tilivirastoista julkisoikeudellisiksi laitoksiksi. Se tuo joustavuutta
ja siirtää ikään kuin yliopistoinstituution
tälle vuosituhannelle.
Tämän muutoksen yhteydessä yliopistojen
on saatava riittävä peruspääoma
valtiolta maksuvalmiutensa turvaamiseksi. Pääomitus
tulee tehdä kehyksen ulkopuolisina finanssisijoituksina
ilman ehtoja yksityisen rahoituksen keräämisestä. Yliopistojen
kiinteistöt muodostavat hyvän vakuusarvon yliopistojen
omaan pääomaan. Näin voidaan parantaa
yliopistojen toimintaedellytyksiä sekä antaa niille
taloudellista ja toiminnallista liikkumavaraa. Yliopistot tuntevat
toimitilansa hyvin, kokevat ne omikseen ja voivat kehittää niitä näistä luontevista
lähtökohdista kustannustehokkaasti haluamallaan
tavalla ilman välikäsiä.
Mielestämme ulkopuolisten omistajien osallistuminen
kiinteistöomistukseen aiheuttaa usein ristiriitaisia tavoitteita
kiinteistöjen arvon määritykseen, vuokratasoon,
investointien priorisointiin sekä kiinteistöjen
käyttöön, korjaukseen ja ylläpitoon.
Yksityinen kiinteistösijoittaja pyrkii ensisijaisesti voiton
maksimointiin mahdollisimman korkean vuokran kautta. Se ei ymmärrettävästi
yleensä istu ja sovi yliopistoinstituution, edes kiinteistöjen
toimintaperiaatteisiin. Välttämättömät
kiinteistöjen korjaustoimet tehdään usein
siksi, että saataisiin syy vuokrien nostamiseen. Korjaustoiminnassa
ei siis aina ajatella lainkaan kiinteistöjen kuntoa ja
toimivuutta, vaan lähinnä tuottoa.
Arvoisa puhemies! Sen vuoksi sosialidemokraatit esittävät
ja olen itse myös allekirjoittanut tämän
lisätalousarvioaloitteen, että eduskunta lisää valtion
vuoden 2008 toiseen lisätalousarvion perusteluihin maininnan,
että yliopistokiinteistöjä voidaan käyttää yliopistojen
pääoman muodostamisessa niin, että yliopistokiinteistöt
siirretään suoraan yliopistojen taseeseen tai
hyödynnetään yliopistojen yhdessä valtion
kanssa omistamaa kiinteistöyhtiötä.
Keskustelu päättyi.