7) Hallituksen esitys valtion tuella rahoitettujen vuokra- ja
         osaomistusasuntojen asukasvalinnan sekä omistusasuntolainojen tuen
         myöntämisen perusteita koskevaksi lainsäädännöksi
      
       
         					
      
      
         
         Pentti Tiusanen /vas(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Kysymyksessä on hallituksen
            esitys 47. Hallituksen esitys koskee valtion tuloilla rahoitettujen
            vuokra- ja osaomistusasuntojen asukasvalinnan sekä omistusasuntolainojen
            tuen myöntämisen perusteita koskevaa lainsäädäntöä.
            Kysymys on siis niin kutsutusta yleishyödyllisestä rakentamisesta
            ja niistä asunnoista, joita olemme sitä kautta
            saaneet.
         
         
         Puhemies! Tässä ympäristövaliokunnan
            mietinnössä, joka on yksimielinen, keskeinen asia
            on todettu mietinnön alkuosassa, että esityksen
            tarkoitus on siis nostaa asetustasolta lain tasolle vuokra- ja osaomistusasuntojen
            asukasvalinnan ja omistusasuntolainojen tuen myöntämisen
            perusteet. Näin halutaan tehdä, jotta sääntely
            vastaisi paremmin perustuslain vaatimusta.
         
         
         Toisena keskeisenä asiana valiokunta mainitsee kuntalaisuuden
            huomioon ottamisen varsinaisten asukasvalintaperusteiden kannalta
            tasavertaisessa asemassa olevien kesken. Näin ollen tämä jälkimmäinen
            asia, jonka kuvasin, on etenkin Pääkaupunkiseudulla
            ollut enemmän esillä kuin jossakin muualla Suomessa,
            ja nyt tässä laissa tehdään
            selkeä oikeusperuste sille, että voidaan kuntalaisuus
            ottaa huomioon nimenomaan silloin, kun on kysymys tasavertaisessa
            asemassa olevien kesken tapahtuvasta valinnasta.
         
         
         Laissa todetaan myös se, että asukasvalinnassa
            voidaan yksittäistapauksessa poiketa etusijajärjestyksestä,
            jos se on perusteltua hakijaruokakunnan erityisolosuhteet, paikkakunnan
            vuokra-asuntotilanne taikka vuokratalon tai asuinalueen asukasrakenne
            huomioon ottaen. Nimenomaan yksipuolinen asukasrakenne on asia,
            jota valiokunta on moneen kertaan eri vaiheissa painottanut. Sen
            välttäminen on hyvin tärkeää.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä on kysymys aika selkeästä hallituksen
            esityksestä, joka kuitenkin on vaatinut valiokunnalta,
            etenkin valiokuntaneuvokselta, kohtuullisesti työtä.
            Perustuslakivaliokunnan kannanotossa viitataan nimenomaan tähän
            säätämisjärjestykseen ja siihen,
            miten eri pykälät suhtautuvat toisiinsa. Näin
            ollen valiokunta on tehnyt koko joukon teknisluonteisia muutoksia
            ehdotettuun asukasvalintaperusteita koskevaan pykälään,
            ja nämä on perusteltu erikseen mietinnössä.
            Mutta kysymyksessä on, haluan painottaa, teknisluontoiset
            muutokset, ja myöskin tästä johtuen on
            jouduttu luomaan uusi 4 d §, jossa on sitten ympäristöministeriön
            asetus todettu vielä tässä yhdeksi säädösantajaksi.
         
         
         Se, mikä on poistettu hallituksen esityksestä, on
            nimenomaan 2. lakiehdotuksen alkuperäisen 4 c §:n
            maininta Valtion asuntorahaston ohjauksesta ja siitä, että Valtion
            asuntorahasto voi antaa ohjeita asukkaiden valinnasta ja asukasvalinnan valvonnasta.
            Tämä on säädösten,
            lain ja asetuksen, selkeyden näkökulmasta haluttu
            poistaa, ja katsotaan, että ei kuulu nykylainsäädännön
            tavoitteisiin tämän tyyppisten säädösten
            maininta tai niiden mukanaolo, vaan tarvittava säädös
            voidaan osoittaa lailliseksi tietysti asetuksessa.
         
         
         Muuten perusperiaatteet, taloudelliset tekijät, asunnon
            tarve ja sen kiireellisyys, ovat edelleenkin vahvasti ja samalla
            tavalla kuin aikaisemmin laissa asukasvalintaperusteina ja etujärjestykseen
            asettamisen pohjana. Se on kuten ennenkin, ja valiokunnan yksimielisen
            käsityksen mukaan tarpeellinen. Siis vähävaraisimmat
            ja pienituloisimmat hakijaruokakunnat on erikseen mainittu etusijajärjestyksen
            asettamisen keskeisenä huomiona.
         
         
       
      
         
         Rakel Hiltunen /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja suoritti tuossa
            lain kokonaisesittelyn, ja niinpä puheenvuorossani keskityn
            vain tähän asukasvalintakysymykseen.
         
         
         Kun eduskunnan apulaisoikeusasiamies joulukuussa 2004 teki päätöksen,
            joka merkitsi nykylain tulkintaa siten, että se periaate,
            jolla esimerkiksi Helsingissä on asukasvalintoja tehty,
            ei olekaan lainmukainen, perustuslakiin nojaten, tämä päätös
            aiheutti aikamoisen shokin Helsingissä. Helsinki on vuosikymmenien
            aikana rakentanut 50 000 vuokra-asuntoa, joissa asuu tällä hetkellä noin
            100 000 kaupunkilaista. Tämä apulaisoikeusasiamiehen
            päätös merkitsi sitä, että Helsinki joutui
            pohtimaan asukasvalintoja. Asukasvalinnoissa nyt myös tämän
            lakiehdotuksen mukaan keskeinen kriteeri on edelleen asunnontarpeen kiireellisyys,
            sitten hakijan taloudellinen tila, sekä varallisuus että käyttötalous.
            Kun aikaisemmin olemme Helsingissäkin tulkinneet niin,
            että kunnan jäsenyys eli kotikuntalaki oli se,
            joka on ollut pohjana, niin että on voitu pitää etusijalla henkilöä,
            joka täyttää nämä asunnontarvitsijan kriteerit
            kaikilta muilta osin, mutta on myös sitten kotikunnaltaan
            helsinkiläinen, niin olemme voineet asettaa tämän
            henkilön silloin toisiin nähden etusija-asemaan.
            Tämä apulaisoikeusasiamiehen päätös
            puuttui tähän tilanteeseen.
         
         
         Nyt lakiehdotus on osoitus siitä, että kun
            tulee tulkintaongelmia olemassa olevan lainsäädännön
            ja käytännön välillä,
            niin pikaisillakin toimilla voidaan lainsäädäntöprosessissa
            saada aikaan kohennus, ja sitä tämä lakiehdotus
            nimenomaan nyt tarkoittaa.
         
         
         Vielä haluaisin sanoa, että on perusteltua
            tämä ehdotuksen mukainen menettely, että kotikunta voidaan
            ottaa mukaan kriteeristöön, siitäkin syystä,
            että kotikuntalain mukaan jokaisella kunnalla on velvollisuus
            turvata asukkaidensa asuminen. Sitten toisaalta myös on
            yhtä hyvin asukkaiden, uusien ja vanhojen asukkaiden, etu,
            että voidaan myös ajatella koko kaupungin näkökulmasta
            tätä asumiskysymystä. Lähivuosina
            esimerkiksi Helsingissä tullaan tarvitsemaan hyvin paljon
            vuokra-asuntoja, toivon mukaan kohtuuhintaisia, siihen tarpeeseen,
            joka syntyy uusien työntekijöiden muuttaessa kaupunkiin,
            ja toisaalta tukemaan koko kaupungin väestökehityskriteerejä.
            Jos tätä lakiehdotusta ei olisi nyt näin
            pikaisesti valmisteltu, Helsingissä olisi ilmeisesti jo
            näinä päivinä tehty päätös
            omasta aravajärjestelmästä eli niin sanotusta
            Haravasta, jossa yksi perustelu on ollut nimenomaan tämä asukasvalintakriteeri.
            Nyt kun tämä lakiehdotus on tulossa käsittelyyn
            ja päätökseenkin, niin tästä kriteeripohjasta
            ainakin Helsingin omassa Haravassa voidaan sitten luopua ja ehkä sitä koko
            omaa Haravaa voidaan uudelleen piikittää eli katsoa,
            mihinkä tarpeeseen sitä nyt tämän
            lain voimaan tultua sitten tarvitaan.
         
         
         Arvoisa puhemies! Minusta on hyvä, että nyt tämä ongelma
            on poistumassa ja voidaan, sanotaanko, lainmukaisesti palata asukasvalinnoissa siihen
            päiväjärjestykseen, joka aikaisemminkin on
            muun muassa Helsingissä vallinnut.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Joskus on ihan mukava tulla tänne
            pönttöön, kun kuvittelee kerrankin puhuvansa
            asiasta, josta jotain tietääkin. En ole tosin
            100 000:ta asukasta asuttanut, mutta kuvittelisin valinneeni
            ja/tai allekirjoittaneeni noin 20 000 aravavuokrasopimusta tässä elämäni
            aikana.
         
         
         Siltä pohjalta tämän tietysti luin,
            ja vaikka sinänsä hyvin ymmärrän
            tämän ed. Hiltusenkin täällä kuvaaman
            helsinkiläisen perusteen tämän lain säätämiseen,
            niin kyllä tämä siitä huolimatta,
            sanoisiko, muualta Suomesta katsoen tuntuu lievästi käsittämättömältä.
            En ole sen 20 vuoden aikana, jolloin asukkaita valitsin — tai
            itse asiassa kunta valitsi niitä aika pitkälle,
            kunnan asuntolautakunta, ja itse tein sopimuksia, mutta sitten tässä viimeisinä aikoina
            valinta oli johtamallani yhtiöllä — yhtä ainutta
            kertaa kokenut ongelmaksi sitä, että joku nilsiäläinen
            tai kiuruveteläinen tai jopa helsinkiläinenkin
            haki Kuopiosta aravavuokra-asuntoa ja että siinä valinnassa
            piti noudattaa niitä kriteereitä, jotka edelleen
            tämän lakimuutoksen jälkeenkin säilyvät
            ja joihin tulee nyt vain tämmöinen yksi lisäys,
            jonka minun mielestäni ei Helsingissäkään
            faktisesti käytännössä tarvitse
            merkitä yhtään mitään.
         
         
         Nimittäin kuten tästä tekstistä,
            sekä lakitekstistä että lain perusteluista
            että valiokunnan mietinnöstäkin, käy
            ilmi, nämä ensisijaiset kriteerit eli asunnon
            tarve ja taloudelliset ja sosiaaliset syyt säilyvät
            ensisijaisina edelleenkin ja vasta sen jälkeen, kun ne
            ovat tasavertaiset, voidaan käyttää tätä kotikuntaa
            perusteena. Minä en ymmärrä, miksei Helsingissä huolimatta
            tästä apulaisoikeusasiamiehen lausunnosta, tai
            missä muualla tahansa, ole voitu sen jälkeen,
            kun on todettu, että nämä keskeiset kriteerit
            ovat tasavertaiset, käyttää tervettä järkeä eli
            valita nyt sitten vaikka niitä enemmän tarvitsevia
            helsinkiläisiä sinne, koska tuskin siihen kukaan
            olisi puuttunut, ja jos on puuttunut, niin ihmettelen, miksi on puuttunut.
         
         
         Tässä valiokunnan mietinnössä on
            sinänsä todettu, että tämä muutos
            on tarpeellinen siksi, että "Asuntovalintaperusteista tai
            osasta asukasvalintaperusteita on voitava poiketa tietyissä käytännön
            tilanteissa. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi vuokralaisen
            mahdollisuus vaihtaa joustavasti tarvetta vastaavaan asuntoon perhekoon muuttuessa
            tai asunnon järjestäminen vuokralaisille asuintalon
            perusparannuksen ajaksi." Niin onkin, nämä ovat
            ihan hyviä perusteita, mutta mihin ihmeeseen näissä tapauksissa
            esimerkiksi tarvitaan kotikuntaa? Jos helsinkiläistä vuokra-asuntoa
            perusparannetaan, niin ei kai nyt ne helsinkiläiset muuta
            Vantaalle tai Espooseen, kun Helsingin kaupungilla ei ole kuitenkaan
            siellä vuokra-asuntoja?
         
         
         Minä en näitä perusteluita, ihan
            oikeasti, arvoisa valiokunnan puheenjohtaja ja muut valiokunnan
            jäsenet, ymmärrä, koska siis jos minä nyt kyynisesti
            arvioin tämän lain tarvetta, niin tässä ei
            ole kysymys oikeasti siitä, ketä voidaan valita, vaan
            siitä, ketä ei haluta valita. Siis aravavuokra-asumisen
            ongelmaksi valitettavasti subjektiivisella tasolla on muodostunut
            se, että aravavuokra-asuntoja ei koeta ihmisten kodeiksi
            vaan ne koetaan ikään kuin asuntopolitiikan välineiksi, välineiksi,
            joilla sinänsä hoidetaan ihan oikeata asiaa, sitä että kaikilla
            ihmisillä olisi käytettävissään
            mahdollisimman hyvä asunto, niin kuin pitää ollakin,
            mutta kun niihin on tietenkin jouduttu, kun kysyntää on
            ollut enemmän kuin tarjontaa — nythän
            semmoinen tilanne ei enää juuri vallitse muualla
            kuin ehkä Helsingissä Suomessa — käyttämään
            näitä kriteereitä, niin aravavuokra-asunnot
            ovat saaneet ikään kuin stigman. 
         
         
         Tiedämme hyvin kokemuksesta Helsingissä enemmän
            kuin muualla, mutta kyllä sitä muuallakin Suomessa
            esiintyy, että yhä edelleen jotkut omistusasukkaat
            ovat syvästi huolissaan siitä, että naapurustoon
            rakennetaan aravavuokra-asuntoja, tai ainakin vielä vuosikymmen
            sitten olivat — toivottavasti se nyt on jo vähentynyt. Mutta
            nimenomaan tästä johtuu se, että kun
            tätäkin asiaa tarkastellaan siltä pohjalta,
            voidaanko nyt valita ihmisiä asumaan omiin tuleviin koteihinsa
            sillä perusteella, ovatko he helsinkiläisiä vai
            sipoolaisia vai jotain muuta, niin todennäköisesti
            huoli ei ole siitä, että he ovat sipoolaisia tai vantaalaisia,
            vaan epäilys siitä, että he ovat kenties
            jotenkin huonompia tulevia helsinkiläisiä.
         
         
         Siis toki, ed. Sinnemäki, tiedän, että esimerkiksi
            te ette tätä näkemystä hyväksy.
            Minä en vaan voi mitään, kun ikään
            kuin teoreettisesti arvioin tätä lakiesitystä ja
            näitä perusteluita, joita tässä on
            esitetty, koska ihan oikeasti minun mielestäni tätä asukasvalintaa,
            vuokratalojen rakennuttamista ja asuntojen vuokraamista, yli 20 vuotta
            tehneenä minä en näe tällä lakiesityksellä mitään
            käytännöllistä merkitystä.
            En tietenkään vastusta tätä ihan
            samasta syytä, koska ei tämä todennäköisesti
            kuin joissain äärimmäisissä tapauksissa
            vaikuta yksittäisten asioihin, mutta jotenkin tuntuu kummalliselta,
            miksi tämmöinen laki oikeasti piti tehdä.
            Sitä ihmetellessä minulle syntyi kyllä sellaisia
            ajatuksia, jotka eivät hyvän asumisen ja hyvän
            asuntopolitiikan kannalta välttämättä tunnu
            oikein relevanteilta.
         
         
       
      
         
         Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Virtanen ei oikeastaan tuntenut tämän
            asian taustoja Helsingin osalta. Tämä lakihan
            jouduttiin tältä osin uudistamaan sen takia, että kun
            oikeusasiamies oli antanut huomautuksen, niin Helsinki ei tietenkään
            halunnut toimia lainvastaisesti. Tämä asia ei
            Helsingissä ole aikaisemmin ollut suuri ongelma. Tämän
            jälkeen käytäntö tulee jatkumaan
            aivan samanlaisena kuin ennenkin, eikä näitä tapauksia ole
            mitenkään hirveän paljon, että juuri
            tämä kriteeri olisi olennainen. Mutta Helsingissä ei
            voida mennä siihenkään, että kuka
            tahansa, joka täyttää kriteerit muualta
            Suomesta, voisi aina päästä joidenkin
            helsinkiläisten edelle.
         
         
         Mitä tulee arava-asumisen väitettyyn stigmaan,
            Helsingissä en näe, että tämä asia
            pitäisi paikkansa. Kuten ed. Hiltusen puheenvuorossa tuli
            esille, noin 100 000 helsinkiläistä asuu
            arava-asunnossa. Se on vajaa viidennes kaupunkilaisista. Tutkimusten
            mukaan nämä ihmiset viihtyvät asunnoissaan,
            ja myöskään tutkimusten mukaan Helsingissä ei
            ole tällaisia erityisen huonoja alueita. Arava-asuminen,
            vuokra-asuminen on Helsingissä tavallista asumista, jota
            ihmiset arvostavat.
         
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Puhemies! Ed. Erkki Virtasen ammattitaitoa ja osaamista  asuntopolitiikassa  voi
            sinänsä ihailla. Haluaisin ympäristövaliokunnan
            puolesta vain painottaa sitä, että ei Asukasliitto
            eikä Vuokralaisten Keskusliitto asiantuntijoina, kumpikaan,
            nähnyt tässä ongelmaa. He päinvastoin painottivat
            muun muassa ikääntyneiden ihmisten asunnonsaannin
            varmistamisen tärkeyttä. Se, että arava-asunto
            on hyvä tapa elää ja asua, on tietysti
            erittäin tärkeätä, koska elämässä pitää olla
            muutakin päämäärää kuin
            asunnon maksaminen ja sellaisen omistusasunnon hankkiminen, joka
            todella täällä, etenkin Pääkaupunkiseudulla,
            on erityisen kallista. Tämä syy nyt tuli näissä ed.
            Sinnemäen ja aikaisemmin ed. Hiltusen puheenvuoroissa esille,
            miksi tämä laki oli tarpeen.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Sinnemäki on aivan oikeassa.
            Minä olen täsmälleen samaa mieltä siitä, että arava-asukkaat
            itse arvostavat omaa asumistaan. Se, mihin viittasin, onkin juuri
            se suhtautuminen, joka usein tulee arava-asukkaitten ulkopuolelta,
            ja useimmiten se valitettavasti tulee omistusasukkailta.
         
         
         Toinen asia, minkä aivan oikein sanoitte, on se, että Helsingissäkään
            ei ole ollut tarvetta tähän ennen kuin apulaisoikeusasiamies
            asiaan puuttui. Voi tietysti kysyä, missä se vika
            on ollut, kun nyt, kuten tässä yhdessä olemme
            todenneet, itse asiassa säädetään
            lakia, jota ihan oikeasti ei pitäisi tarvita, mutta sitten
            yhden valituksen kautta näin on käynyt. Minä epäilen,
            että tämä voi johtaa nyt päinvastaiseenkin
            käytäntöön; että tulee
            valituksia niissä tapauksissa, joissa ulkopuolelta tulevat
            näitten ensisijaisten kriteereitten mukaan ajavat ohi;
            tämä saattaa kyllä hyvin ryhtyä lisäämään
            valituksia ikään kuin toiseen suuntaan.
         
         
       
      
         
         Matti Kauppila /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Täällä puhutaan
            siinä mielessä asiaa, että asukasvalinnathan
            eivät nyt ainakaan Lahden puitteissa mitään
            suuria ongelmia sinänsä tuota. Mutta sen sijaan
            voisi sanoa, että tämä on aika pieni
            muutos tähän koko aravatuotantoon ja arava-asumiseen,
            koska minusta sen sosiaalinen luonne kyllä on jo häipynyt
            aika päiviä. Meillähän, itse
            asiassa ainakin Lahden kaupungissa olen kokenut niin, että jopa
            sosiaaliviranomaiset alkavat jo vieroksua tiettyä osaa
            hakijoista, elikkä heitä yritetään
            ujutella vaikka naapurikuntaan, ja sitten itse asiassa haetaan tämmöistä suhteellisen
            keskituloista varmaa vuokralaista. Elikkä Lahden talojen
            se asukaskuvio on sillä lailla vahvaa, että siellä on
            maksimoitu ja minimoitu tyhjät asunnot, että aina
            löytyy heti, ja kriteerit ovat varmasti kyllä hyvin
            venyvät. Riitaahan tulee, niin kuin tässäkin
            tapauksessa sitten, jos joku tietää, että joku
            toinen on mennyt edelle.
         
         
         Siinä mielessä minusta aravatuotannon ja arava-asuntojen
            aika on mennyt vähän ohi, että pitäisi
            lainsäädäntöä sitten
            muuttaa, että se olisi todella sosiaalista asuntotuotantoa,
            kun meillä nyt kumminkin köyhiä riittää,
            ettei käy niin, että se on tämmöisten
            suhteellisen hyvätuloisten ihmisten asumismuoto. Kun otetaan
            huomioon asumistuet kumminkin perhekoosta riippuen, niin ei täällä laissa
            puhuta maksukyvystä mitään, vaan siitä nyt
            tässäkin tilanteessa, kuka on sen kunnan asukas,
            mistä asunnot on.
         
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! On ihan, voisiko sanoa, pakko todeta ed. Kauppilalle,
            että kyllä laissa todetaan nimenomaan taloudellinen
            tilanne, niin kuin täällä jo ed. Hiltunen
            omassa puheenvuorossaan totesi ja myös esittelypuheenvuorossa
            todettiin, ja myöskin segregaation välttäminen,
            mikä on erittäin tärkeä asia,
            sekin tulee tässä mietinnössä esille.
         
         
       
      
         
         Matti Kauppila /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vaan toteaisin sen, että kumminkin,
            jos ei ole kuin yksi hakija asunnolle, niin se annetaan hänelle.
            Siinä mielessä kyllä nämä kriteerit,
            kyllä minä sen tiedän, ovat olemassa,
            mutta jos ei ole hakijoita, niin ainakin Lahdessa on niin kalliita
            asuntoalueita, että niihin eivät yksinkertaisesti
            voi hakea köyhät, vaikka siihen tulee asumistuet.
            Jos on yksinäinen, niin siellä ei voi asua, koska
            jää vuokrarästejä. Kyllä tämä ongelma
            on aika monimutkainen.
         
         
       
      
         
         Anni Sinnemäki /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tulikin jo debatissa todettua se asia, että Helsingin
            kannaltahan tällä lainmuutoksella on ollut tarkoitus
            varmistaa käytäntö, joka on tähän
            asti toiminut kohtuullisen hyvin. Näistä käytetyistä puheenvuoroista
            ehkä huomaa sen, että tilanne Helsingissä on
            jonkin verran erilainen kuin muualla maassa, koska meillä todellakin
            myös näitä hakijoita on aika paljon ja
            asunnontarvitsijoita on paljon. Ehkä isommat haasteet ovat
            nimenomaan siinä, että jatkossakin pystymme rakentamaan
            riittävästi vuokra-asuntotuotantoa, ja sitä tarvitaan
            erilaisille ihmisille. Helsingissä tarvitaan niille ihmisille,
            joille pääseminen omistusasuntoon kiinni esimerkiksi
            työuran alkuvaiheesta johtuen ei ole mahdollista, ja sitten
            toisaalta tarvitaan puhtaasti hyvin sosiaalista asuntotuotantoa
            ja kaikkea tältä väliltä, joten
            Pääkaupunkiseudun asuntopolitiikan hoitaminen
            on hyvin monimutkainen kokonaisuus.
         
         
         Mutta pidän asiallisena, että muutos on mahdollistanut
            Helsingille sen, että voimme kuitenkin katsoa asioita myös
            siitä näkökulmasta, että oman
            kunnan asukkaille pyritään tarjoamaan asunto,
            mutta tämä ei tietenkään tarkoita
            sitä, etteivätkö Helsinkiin olisi tervetulleita
            muualta Suomesta tulevat, niin kuin perinteisesti aina ovat olleet
            pääkaupunkiin tervetulleita myös uudet
            asukkaat, ja myös heille, totta kai, pyritään vuokra-asuntoja
            löytämään. Tämän
            jälkeen se ei ainakaan ole kiinni eduskunnasta, vaan enemmän
            sitten valtuustosta ja siitä, että vuokra-asuntotuotantoa
            saadaan tarpeeksi aikaiseksi.
         
         
       
      
         
         Rakel Hiltunen /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä on jo ed. Sinnemäki
            puhunut asian minusta hyvin, mutta haluan kyllä vielä todeta,
            että jos nyt Kuopiossa tai Lahdessa ei riitä köyhiä,
            kiireellisesti asunnon tarpeessa olevia ihmisiä, niin kyllä Helsingissä löytää.
            Kyllä tässä yhteydessä voi sanoa,
            että voi olla ylpeä Helsingistä, joka
            on Suomen metropoli ja kuitenkin huolehtii siitä, että vähävaraiset
            ihmiset saavat täällä kodin. Nimenomaan,
            ed. Virtanen, ei aravavuokra-asunto ole tilapäismajoitus,
            vaan kyllä 40—50 vuotta samoilla alueilla asuneet
            aravavuokralaiset voivat kertoa, että se on ollut koti
            niille perheille ja on pysyvä koti, ja siinä mielessä kaupunkia
            edelleen rakennetaan.
         
         
         Tämä lakiehdotus mielestäni nyt tuo
            sen selvyyden, että ne tuhannet, noin yli 10 000,
            jotka ovat nyt vähävaraisia, osa asunnottomia,
            siis köyhiä ihmisiä, kiireellisesti asunnon
            tarpeessa, että he ovat niitä, ettei se ole este
            tulla ykkösjonoon, kun on helsinkiläinen alkujaan.
            Siitä ainoastaan on kysymys. Tällä ei
            ollenkaan vaikuteta siihen, keitä kaupunkiin halutaan.
            Se on ihan toinen asuntopoliittinen kysymys. Eli tämä lakiehdotus
            tuo selkeyden näihin valintakriteereihin.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ed. Kauppilalle: Jos on
            vain yksi hakija, niin hänet voidaan ja pitääkin
            valita, vaikka hän ei täyttäisi näitä kriteereitä,
            siitä yksinkertaisesta syystä, että jos
            se asunto jää tyhjäksi, niin kaikki muut
            aravavuokra-asukkaat maksavat sen vuokran. Siihenhän on
            vedottu myös mietinnön perusteissa, ja kun olen
            vähän ollut kriittinen niitä kohtaan,
            niin nimenomaan tässä yhteydessä se ei
            ole relevantti perustelu, koska se ei riipu siitä, onko hän
            muusta kunnasta muuttava vai ei.
         
         
         Haluan nyt vielä kerran selvyyden vuoksi 20 vuotta
            Helsingin vuokra-asuntotoimen kanssa yhteistyötä laajasti
            tehneenä kuitata sen, minkä olette sanoneet näistä hyvistä pyrkimyksistä,
            joita siellä harrastetaan. Minä kunnioitan ja
            arvostan Helsinkiä, koska Helsingissä tehdään
            ihan vilpittömästi hyvää työtä.
            Mutta minusta tämä siitäkin näkökulmasta,
            tämä on ikään kuin vasta toissijaisen
            kriteerin säätäminen yksittäisenä tapauksena
            lain tasolla, tuntuu hätävarjelun liioittelulta,
            mutta menköön nyt.
         
         
       
      
         
         Matti Kauppila /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Jos hiukan mietitään vuokra-asumisen
            historiaa, niin 70-luvullahan niin Helsinkiin kuin Lahteen kuin kaikkiin
            suuriin kaupunkeihin tuli valtavat määrät
            Pohjois-Karjalasta, Savosta, Pohjois-Suomesta väkeä,
            jolloin rakennettiin niin sanotusti halvalla aravatuotantoa. Nythän
            on kysymys siitä, että vuokramarkkinoilla, niin
            aravassa kuin vähän muussakin, on selvä kahtiajako:
            On nämä vanhat, halvat taloyhtiöt, joissa,
            voi sanoa, on pienillä kustannuksilla pystytty oikeaoppisesti remontoimaan,
            ja sitten kalliin rahan talot. Ihmettelen, jos ei Helsingissä tätä ongelmaa
            ole. Lahdessahan on tämän laman aikana rakennettuja,
            korkeakorkoisia taloja, joissa kulurakenne on ihan toisenlainen
            kuin sitten näissä 70-luvulla rakennetuissa taikka
            vielä vanhemmissa taikka sitten nyt uudemmissa. Toisaalta
            täytyy muistaa, että yksityisellä sektorilla,
            jonka kanssa nyt tässä kilpailemme niin Helsingissä kuin
            muuallakin, rahoitusrakenne on nyt halvan koron ansiosta muuttunut
            niin, että moni arava-asunto on tavallaan kilpailukyvytön.
            Ainoastaan asumistukien kautta tulee kilpailukykyä.
         
         
       
      
         
         Sari Sarkomaa /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Tähän keskusteluun,
            kun täällä ovat valtuustokollegat Sinnemäki
            ja Hiltunen Helsingin kaupunginvaltuustosta, haluan todeta, että kyllä maailma
            näyttää hyvin erilaiselta täällä Helsingissä,
            kun vertaa vaikka Nilsiään, mihin ed. Erkki Virtanen
            viittasi. Kyllä sanon, että lämpimät tervetuliaissanat
            vaan tälle lainsäädäntömuutokselle,
            joka oli hyvin välttämätön meille
            helsinkiläisille, jotta voimme jatkaa sitä hyvää käytäntöämme,
            jotta se käytäntö on lainsäädäntöpohjaisesti,
            juridisestikin, oikea. Siksi oli hienoa, että tämä esitys
            tuli tänne.
         
         
         Hieman ihmettelen, ed. Virtanen, kun te totesitte, että toiset
            eivät pidä arava-asumisesta, puhuitte, että siinä on
            mahdollisesti stigmaa jnp. Ei ainakaan meillä päin.
            Meillä tämä on hyvin haluttua asumista,
            niin kuin täällä on tullut esille. Vähän
            ihmettelenkin, kun tämmöisiä asioita
            nostitte esille. Kyllä tässä helsinkiläisillä on
            halu vaan asuttaa helsinkiläiset. Me sanomme tervetuloa
            myöskin Helsinkiin muuttaneille, mutta tämä lainsäädäntömuutos
            oli meille välttämätön, jotta me
            voimme todellakin jatkaa hyvää käytäntöämme,
            miten totesimme.
         
         
         Haluan vielä sanoa hallituspuolueille, ehkä koko
            eduskunnallekin, että toivon, että tämä on päänavaus
            sille, että jatkossakin tulee erilaisia toimenpiteitä tänne
            metropolialueelle, koska täällä on hyvin
            erilaiset haasteet ja erilaiset ongelmat kuin muualla Suomessa.
            Jatkossakin toivon, että tulee esityksiä, jotka
            helpottavat meidän toimintaamme näissä isoissa
            haasteissa. Asunto-ongelma on suurin ongelma Pääkaupunkiseudulla
            ja erityisesti Helsingissä. Me teemme todella hartiavoimin
            töitä, että täällä olisi
            esimerkiksi Helsingin kaupungin työntekijöille,
            meidän bussin- ja ratikankuljettajille, sairaanhoitajille,
            opettajille, asuntoja. Tämä ei ole helppo tehtävä,
            ja siksi me tarvitsemme tässä myöskin
            eduskunnan apua. Tämä oli hyvä kädenojennus,
            ja tästä kiitokset valiokunnalle ja ennen kaikkea hallitukselle
            sitten.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Totean nyt kolmatta kertaa, että jos
            jotain tässä salissa haluan erityisesti sanoa,
            niin se on se, että aravavuokra-asukkaat ovat aivan samanlaisia suomalaisia
            kuin ketkä muut tahansa ja myös heidän
            asuntojaan pitää käsitellä heidän
            koteinaan eikä asuntopolitiikan välineinä,
            joilla hoidetaan sosiaalitointa tai jotakin muuta, kun asiaa tarkastellaan
            yksittäisen asukkaan kannalta. 
         
         
         Tietenkin asukasvalinnassa  tilanne on toinen, koska
            Helsingissä on sekin vielä otettava huomioon,
            kun täällä jonot ovat sellaisia kuin ovat,
            että eniten tarvitsevat saavat sen asunnon. Jos tämä sitä auttaa,
            niin hyvä on. Minä pikkuisen vain oman kokemukseni
            pohjalta, joka nyt ei niin hirveästi poikkea helsinkiläisestä käytännöistä,
            ihmettelin, onko tämä tarpeellinen siinä suhteessa,
            mutta jos on, niin hyvä on.
         
         
         Ed. Kauppilalle totean vain, että se ongelma, että on
            erivuokraisia aravavuokra-alueita, poistuu kyllä tasaamalla
            ne vuokrat, vaikka en niin hirveän innostunut vuokrien
            tasauksesta ole itse ollutkaan. Toisekseen ne halvat asuinalueet,
            jotka 60-luvulla rakennettiin, ovat viimeistään
            nyt tulossa peruskorjaukseen, jolloin tämä ongelma poistuu
            ja vuokrat ovat niissäkin sen jälkeen huomattavan
            korkeat, koska rakennuskustannukset erityisesti peruskorjauksessa
            ovat huomattavan korkeat.
         
         
         Jos jotain Helsingiltä pitäisi toivoa, niin
            sitä, että yleinen asuntojen hintataso täällä saataisiin kuriin.
            Kun tulin tänne edustajaksi ja vuokrasin itselleni 52 neliön
            asunnon, niin maksoin siitä täsmälleen
            yhtä paljon vuokraa kuin Niiralan Kulman juuri valmistuneesta
            135 neliön omakotitalosta. Siinä on kyllä silloin
            jotain vialla.
         
         
       
      
         
         Matti Kauppila /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tervetuloa tutustumaan Lahden Taloihin. Se
            on itsenäinen taloyhtiö kaupunkikonsernissa, ja siellä kyllä yhdistyy
            tämä sosiaalipuoli. Lahden Talot ostaa tukiasuntoja
            yksityisiltä suhteellisen kalliillakin ja maksattaa tavallaan
            sosiaalikuluja sitten Lahden talojen muilla asukkailla, niin että kyllä siinä on
            vähän mennyt niin kuin sekaisin. En Helsingin
            tilannetta tiedä, mutta Lahden tilanteen tiedän.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyy.